در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مشکوه
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آیندهنگری,ظن,خطای ادراکی,اصلاح نگرش,قرآن و توهمزدایی,واقعیتگرایی,زعم
- چکیده: "قوه خیال" یکی از نعمتهای الهی و ابزارهای ادراکات انسانی است که مانند دیگر نعمتها اگر بهطور شایسته مورد بهرهبرداری قرار نگیرد و بهخوبی مدیریت نشود، تأثیرات مخربی در نگرش انسان و سرنوشت او خواهد داشت. «توهم در علم روانشناسی یکی از اختلالات روانی و به معنای ادراک یا احساسی است که با واقعیت و حقیقت مطابقت ندارد. در قرآن کریم واژه "توهم" به کار نرفته است، لیکن به نظر میرسد از واژگانی همچون: ظن، حسب و زعم برای تداعی مفهوم توهم استفاده شده است. تحقیق نشان میدهد که قرآن کریم بر گونههای توهم در انسان، همانند: دوگانهانگاری در ربوبیت، بیهودهانگاری آفرینش، دنیابسندگی و خودبرتربینی تأکید داشته و راهکارهایی را در زدودن انواع توهم ارائه نمودهاست. این راهکارها بر اساس دو روشِ شناختی و رفتاری استوار است. از مهمترین رهنمودهای ارائه شده بر اساس روششناختی میتوان به اصلاح نگرش، هشداردهی، تأکید برآیندهنگری و تشویق به واقعیتگرایی و در روش رفتاری به ارائه الگوی عینی و مجازاتدهی اشاره کرد.
- چکیده انگلیسی: “Faculty of imagination” is one of the Divine blessings and human tools of perception that if not employed and managed properly, it would have destructive impacts on man and his destiny. Illusion is regarded as one of human disorders in psychology and is a wrong perception; i.e. a perception of feeling that does not conform to reality or truth. The word “illusion” is not used in the Holy Qur’an; but it seems that such words as ẓann (qualm), ḥasab (suppose), za‘m (contention) are used to imply the concept of illusion. The research shows that the Holy Qur’an has stressed [the existence of] various types of illusion in man such as dichotomizing Lordship, nihilistic view of creation, contentment with the worldly gains, megalomania, etc. and has provided techniques for eliminating various kinds of illusion. These techniques are based on two cognitive and behavioral methods. Among the most important approaches presented on the cognitive basis are improvement of attitude, warning, emphasis on foresight, and encouragement of realism; and the behavioral method includes providing objective patterns and inflicting punishment.
- انتشار مقاله: 15-10-1395
- نویسندگان: پروین بهارزاده,مرضیه محصص,زهرا قوتی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مشکوه
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: قرآن کریم,معاد,اجر اخروی,بهرهمندان اجر اخروی
- چکیده: تشویق به فرجاماندیشی، از اندیشههای معادباورانه اسلامی است و یکی از روشهای تربیتی قرآن به شمار میآید. بیان پیامدها و بازتابهای دنیوی و اخروی اعمال، از جمله اسلوبها در جهت هدایت بشر و اصلاح اعمال و رفتارهای انسان میباشد. تدبّر در خصوصیات افرادی که به طور صریح در زمره برخورداران از اجر الهی معرفی شدهاند، مسیری کمالآفرین را فرا سوی پویندگان رستگاری ترسیم مینماید. استخراج طیف بهرهمندان از اجر اخروی، از رهگذر بررسی تمامی آیات در بردارنده ساختارهای صرفی واژه «اجر»، محور کانونی جستار پیش روست. یادکرد دلایل رسیدن به اجر اخروی، دایره معنایی اجر و کاربرد قرآنی آن، از دیگر مباحث مقاله است. روش پژوهش در این مقاله روش توصیفی از نوع تحلیل محتواست؛ از این رو پس از مراجعه به منابع معتبر لغوی و کنار هم قرار دادن تمامی آیاتی که در بردارنده واژه اجر میباشد، کاربردهای مختلف این واژه مورد بررسی قرار می گیرد. از این رهگذر پاسخ گویی به این پرسش مورد نظر است که قرآن کریم به بهرهمندی چه کسانی از اجر اخروی تصریح کرده است؟
- چکیده انگلیسی: Encouraging foresightedness is among the eschatological Islamic thoughts, regarded as one of the edifying methods of Islam. Stating the worldly and the otherworldly consequences and reflections of actions is considered as a procedure used to guide mankind and correct human actions and conducts. Deliberation on the characteristics of the people who are explicitly represented as among the enjoyers of Divine rewards displays an uplifting process provided for the seekers of salvation. Extracting the spectrum of the enjoyers of otherworldly rewards through examining all the verses containing the derivatives of the word ajr (reward) is an essential concern of the present research. Other issues of the article include pointing out the reasons for achieving otherworldly rewards, the semantic expanse of ajr, and its Qur’ānic application.
- انتشار مقاله: 05-10-1398
- نویسندگان: پروین بهارزاده,مرضیه محصّص
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای نهج البلاغه
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: نهجالبلاغه,زبانشناسیِ شناختی,استعارههای مفهومی,بهشت
- چکیده: استعاره از منظر زبانشناسی شناختی، نه تنها ابزار زیبایی شناسی، بلکه به عنوان ابزار فرازبانی شناخته میشود که نظام مفهومی انسان را شکل داده و اندیشه،رفتار و زبان او را جهت میبخشد؛ بر این اساس استعاره بخش گستردهای از ارتباطهای گفتاری را تشکیل داده و نمود آن در تجارب زندگی روزمرۀ بشر مشهود است. در اندیشههای دینی نیز استعارهها جهت درک مفاهیم انتزاعی نقش محوری دارند. مفهوم «بهشت» درهمۀ ادیان به عنوان یکی از مفاهیم کلیدی و انتزاعی است. بر اساس ادلّۀ قرآنی نیز درک بهشت در نشأت دنیا از تجربۀ مستقیم ما خارج است. بهشت از واژۀ مرکب اوستایی «وَهیشتَ» به معنای عالم نیکوتر گرفته شده است. در خطبههای نهجالبلاغه یازده واژه (از جمله: «الجنّة»، ««دارمُقام»، «دارالقرار» و ...) معادل با «بهشت» بهکار رفته است. بدیهی است حضرت علی علیه السلام از حوزههای مفهومی عینی و سطح فهم همگان به ویژه اعراب صدراسلام جهت هر چه ملموستر نمودن معنای مجرّد «بهشت» بهره جسته است. در این پژوهش از خلال خطب نهج البلاغه، عبارات حاوی مفهوم «بهشت» در قالب استعارههای مفهومی، استخراج شده و حوزۀ انتزاعی بهشت اخروی، «از بیرون»؛ (بیرونِ فضای بهشت)، مورد بررسی قرارگرفته است. 149 استعارۀ مفهومی در قالب 11 نام نگاشت شناسایی شد و پربسامدترین نام نگاشتهای استعاری و حوزههای مبدأ مربوط به بخش بیرونی بهشت اخروی مشخص گشت. براساس دستاوردهای پژوهش، در خطبههای نهجالبلاغه بیشتر از حوزۀ مبدأ، «مکان» و «باغ سرسبز» برای بیان مفهوم بهشت اخروی از بیرون استفاده شده است.
- چکیده انگلیسی: Metaphorically, from a linguistic standpoint, metaphor is known not only as an aesthetic tool, but also as a metaphorical tool that shapes the conceptual system of man and directs his thought, behavior, and language; thus, metaphor forms a broad part of speech communication and its manifestation is evident in the experiences of everyday human life. Metaphors also play a central role in understanding abstract concepts in religious thoughts. The notion of paradise is one of the key and abstract concepts in all religions. According to the Qur'anic reasoning, understanding the heaven has its origin in this world is out of our direct experience. Paradise is derived from the Avestan compound word "Vahishta" in the sense of the better world. There are eleven words in Nahj al-Balagha's sermons (including: "Al-Jannah", "Daremgham", "Dar-ul-Qarar, etc.") equivalent to "Paradise". Obviously, Ali (AS) has used objective conceptual domains at the level of understanding of all, especially the Arabs at the beginning of Islam, to make the abstract meaning of paradise more tangible. In this study, we have extracted the expressions containing the concept of paradise in the form of conceptual metaphors, and in the abstract domain of the hereafter paradise, "from outside" (outside of paradise). 149 conceptual metaphors were identified in the form of 11 mappings, and the most frequent metaphorical names and source domain related to the outer part of Paradise. Based on the research findings, the Nahj al-Balagha sermons mostly use the source domain, "place" and "green garden" to express the concept of the Hereafter paradise from the outside.
- انتشار مقاله: 24-09-1396
- نویسندگان: عارفه داودی,پروین بهارزاده
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه پژوهشهای ادبی - قرآنی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: قرآن کریم,استعارههای مفهومی,اشعار جاهلی,فرهنگ عصر نزول,جهانبینی وحی
- چکیده:
استعاره یکی از عمومیترین و پرکاربردترین فرآیندهای شناختی است که میتواند بازنمود ویژگیهای فرهنگ و ایدئولوژی یک جامعه یا یک مکتب باشد. بر مبنای نظریه "استعاره مفهومی"، در استعارهها و عبارات زبانیشان، شناخت و فرهنگ با یکدیگر درمیآمیزند و به یک ترکیب مفهومی واحد بدل میشوند و آنچه را که استعاره مفهومی مینامیم به همان اندازه که شناختی است، ماهیتهای فرهنگی نیز دارد. براین اساس شکلگیری استعارههای مفهومی قرآن کریم را با فرهنگ عصر نزول مرتبط دانسته و در پژوهش حاضر با روش تحلیلی-تطبیقی، با مقایسه عبارات استعاری در دو بخش اشعار جاهلی و آیات قرآن کریم، تبیین جدیدی از گفتمان ارتباط قرآن و فرهنگ عصر نزول بهدست آمده است. قرآن کریم جهت ساخت استعارههای مفهومی خود از فرهنگ عصر نزول بهره گرفته و با تحول در حوزههای مقصد استعارهها، محوریت دنیا و زندگی مربوط به آن را در استعارههای اشعار جاهلی به محوریت توحید در عبارات استعاری خود تغییر داده و با ترسیم جهانبینی وحی درون استعارهها، فرهنگ نوینی را پایهگذاری کرده است. از دیگر نتایج این پژوهش این است که نظریه "متأثر بودن وحی از فرهنگ عصر نزول" را نفی میکند.
- چکیده انگلیسی: Metaphor is one of the most common and widely-used cognitive processes that can represent the characteristics of the culture and ideology of a society or a school. According to the theory of conceptual metaphor, in metaphors and their linguistic expressions, cognition and culture are intertwined and become a single conceptual combination. What we call conceptual metaphor is as much cognitive as it is cultural in nature. Accordingly, we assume the formation of conceptual metaphors of the Holy Qur’an as related to the culture of the revelation era and in the present analytical-comparative study, by comparing metaphorical expressions in the poems of the Age of Ignorance and ayahs of the Holy Qur’an, a new explanation of the discourse of the relation between the Qur’an and the culture of the revelation era has been obtained. The Holy Qur’an has used the culture of the revelation era and by changing the target domains of metaphors, it has changed the centrality of the world and its related life in the metaphors of the poems of the Age of Ignorance to the centrality of monotheism in its metaphorical expressions, and has thus established a new culture by drawing a worldview of revelation within metaphors. Another finding of this research was that this theory negates "the revelation being influenced by the culture of the revelation era".
- انتشار مقاله: 07-03-1399
- نویسندگان: سیده شیرین حجازی,پروین بهارزاده,آزیتا افراشی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: سراج منیر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: نهجالبلاغه,اخلاق,سلامت معنوی,گفتار,ادبیات زبانی
- چکیده: بالاترین هدف ادیان الهی ارتقای معنوی انسان است. اسلام، انسان را دارای ابعاد و وجوه متعدد دانسته و از تأثیر و تأثر ابعاد مختلف وجودی او سخن گفته و رشد و کمال وی را در تمام ابعاد مدنظر داشته است. نظام اخلاقی ترسیمشده از سوی درس آموختگان این مکتب میتواند بهترین الگو جهت حفظ سلامت و ارتقای انسان به بالاترین درجات کمال انسانی او باشد. گفتار یکی از مهمترین وجوه در هندسۀ ششوجهی نظام اخلاق فردی ترسیمشده از سوی حضرت علی (ع) در نهجالبلاغه است. ازاینرو اصلاح ادبیات زبانی گامی مهم در بسامانی نظام اخلاقی و درنتیجه تضمین سلامت فرد است. از منظر امام (ع) بدون بسامانی گفتار، ساختار اخلاق و نظامِ ایمان، بسامان نمیشود. در مقالۀ حاضر مصادیقی از گفتار سلامتافزا از منظر امیرمومنان (ع) از کتاب شریف نهجالبلاغه گردآوری شده است. گفتار پروامدارانه و بخردانه، ادبیات نرم و ملایم، کلام مبتنی بر صدق، کمگویی، سخن حق، انتقاد سازنده، راز و نیاز و مناجات با خداوند و... از مهمترین عوامل ارتقا بخش سلامت روحی، معنوی و اخلاقی فرد شمرده میشود.
- چکیده انگلیسی: The main goal of religions is human's spiritual perfection. Islam considers human beings with two spiritual and worldly aspects and explains the connections of these aspects with each other and his growth and perfection have been taken into consideration. Thus, amoral system which raises from the thoughts of people trained in Islamic culture would be the best pattern for such perfection. Imam Ali (peace be upon him)established his moral system on six bases of worldview, value, tendency, method, action, and speech. As a result, one of the ways of improving morality and individuals is to correct their speech. In this regard, in the article examples of high-level health speeches are collected from Amir momenan's perspective from Nahjlbalaghah'book.On one hand, Imam Alicounting some factors as the main reasons for perfection in spirituality and morality of the individuals: wise speeches, gentle words, frank speeches, truthfulness, effective criticism, praying to God.
- انتشار مقاله: 24-04-1397
- نویسندگان: پروین بهارزاده,سمیرا دوست نواز
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تحقیقات علوم قرآن و حدیث
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آدم,همسر,زوج,إمرأه,همراه,نفس واحده,خلقت نخست
- چکیده: «زوج» و «زوجیت» از مفاهیم مهم قرآنیاند که فهم دقیق و صحیح آنها در جهانبینی و نوع نگرش انسان به هستی و درک جایگاه خویش در طرح هوشمندانه خلقت بسیار مؤثر است.شناخت عوامل تأثیرگذار در نظام آفرینش، درک فلسفه ازدواج، داشتن دیدگاهی جنسیتی یا غیرجنسیتی درباره آغاز خلقت (آدم و زوجش) و سنجش میزان ضرورت وجود عنصر جنسیت در سرای واپسین (بهشتیان و دوزخیان) به چگونگی فهم این مفهوم بستگی تام دارد.
واژه «زوج» به معنای جفت در مقابل طاق و تک، در وضع اولیهاش، به معنای قرین، همراه و همنشین است.در تعریف لغوی به دو موجودی که در کنار یکدیگر قرار گیرند و بر اساس برنامهای معین، هدفی مخصوص داشته باشند، زوج گفته میشود.به این معنا«زوجیت» نوعی رابطه میان دو چیز است، به گونهای که وجود یکی بدون دیگری موجب اختلال در کارکرد اصلی و مورد انتظار است.بررسی موارد کاربرد «زوج» در قرآن، حاکی از این است که این واژه تنها با وجود قرینه لفظی یا مقامی میتواند بر جنسیت مذکر یا مؤنث دلالت کند.
این مقاله بر آن است که ضمن استقصای وجوه و مصداقهای زوج از قرآن، روابط میان واژههای «زوج»، «إمرأه» و «بعل» را واکاود و سپس مشخصههای «زوجیت» را از منظر قرآن استخراج کند.در پایان، ضرورت وجود عنصر جنسیت در بهشت نخست و نیز در بهشت آخرت کاوش شده است.- چکیده انگلیسی: "Zoj" and " Zojyyat" are of important Quranic concepts ,whose accurate and precise understanding affects deeply the human worldview and outlook towards the existence and the perception of his/her status in the wisely planned creation. Understanding the effective elements in creation system, understanding the philosophy of marriage, having a gender or non-gender outlook to the Genesis of Creation ( Adam and his wife) and assessing the necessity of gender in the Future Life ( the dwellers of Paradise and Hell) completely depends on how this concept is understood. While the term "Zoj" means pair vs. single, its basic meaning is partner, associate and companion. Thus, it literally refers to two persons (or things) who are close to each other and follow a special purpose according to a defined plan . In this meaning , Zojyyat is a kind of relationship between two persons (or things) and the existence of one of them without the other causes disturbance in the main and expected aim. Surveying the usage of Zoj in Quran indicates that this term connotes masculine or feminine only in association with the lexical or status collocation. Identifying the sides and instances of Zoj in Quran, this paper attempts to investigate the relations between "Zoj" , "Emra'a"(woman) , "Ba'l"(husband), as well as detecting the features of "Zojyyat" in Quran. It finally detects the necessity of gender in the Heaven of Adam and eve and that of the Last Day.
- انتشار مقاله: 01-11-1392
- نویسندگان: پروین بهارزاده,پروین بهارزاده,پروین بهارزاده
- مشاهده