در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آموزش معماری,بررسی تطبیقی,آموزش سازندهگرا,برنامه درسی معماری
- چکیده: این مقاله به بررسی تطبیقی شاخصهای آموزش سازندهگرا در طرح دوره کارشناسی ارشد دانشگاههای منتخب جهان از منظرهای محیط، برنامه، روشهای تدریس و ارزشیابی پرداخته است. هدف از پژوهش شناخت راهکارهایی جهت اصلاح ساختار آموزش دانشگاهی معماری ایران است. نمونه پژوهش بهصورت هدفمند از میان دانشگاههای دارای برنامه ساختارمند، انتخاب شد. رویکرد پژوهش کیفی با روش تطبیقی بوده و پژوهش بر مبنای چهار مرحله تطبیق جرج بردی شامل توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه شکلگرفته است. اسناد و مدارک مرتبط با موضوع با ابزار کتابخانهای، جستجو در منابع اینترنتی و انجام مصاحبه هدفمند با ده تن از دانشجویان و مدرسین دانشگاهها، جمعآوری و در قالب جداول دستهبندی و تحلیل تطبیقی شدند. نتایج مقایسه ساختار آموزشی دانشگاههای هاروارد، اِی.اِی، بیلکنت و شیراز نشان داد که دانشگاه هاروارد انعطافپذیرترین و متنوعترین برنامه آموزشی را میان دانشگاههای موردمطالعه ارائه میدهد. دانشگاه اِی.اِی در برگزاری رویدادهای کمکآموزشی و ارزیابی چگونگی اجرای برنامه قویتر عمل میکند. دانشگاه بیلکنت با استفاده حداکثری از توان خود در بهکارگیری و تبادل اساتید و دانشجویان بینالمللی سعی در ارتقاء شیوههای آموزشی و نزدیک شدن به سطح دانشگاههای تراز اول دنیا را دارد. ساختار برنامهدهی ثابت و عدم بازنگری طولانیمدت، مهمترین مشکل برنامه آموزشی دانشگاه شیراز است.
- چکیده انگلیسی: This paper comparatively examines the indicators of constructivist education in master’s architecture curriculum of selected universities in terms of environment, program, teaching methods and evaluation. The purpose of this study is to identify ways to promote architecture education in Iran. The research sample was purposefully selected. The research method was comparative with qualitative approach and based on Stages in Bereday’s Comparative Method in Education: 1) Description, 2) Interpretation, 3) Juxtaposition and 4) Comparison. The data were collected from library, web-based information and students and professors interviews that analyzed in tables and charts format. A comparison of the strategies of Harvard, AA, Bilkent and Shiraz universities showed that Harvard offers the most flexible curriculum among the universities. AA is stronger in hosting educational aid events as well as evaluating the program execution. By making the most of its potential to employ and exchange international teachers and students, Bilkent University seeks to improve teaching practices to the world first level. The rigid program and long-term revision is the most important problem of Shiraz University curriculum.
- انتشار مقاله: 27-12-1399
- نویسندگان: مریم دستغیب پارسا,وحید شالی امینی,ویدا نوروز برازجانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش های هستی شناختی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: پدیدارشناسی,زیبایی,پدیدارشناسی هرمنوتیکی,میدان نقشجهان,هنر دوران سنت
- چکیده: پرسش از سرشت زیبایی و اینکه چگونه فضاهای معمارانه کهن این سرزمین در نگاه مخاطبان خود به عنوان آثاری زیبا آشکار میشوند؛ پرسش مهمی است که همواره مورد توجه پژوهشگران و متفکران این عرصه بوده است. این مطالعه بنای آن را دارد که این مقوله را از نگاهی دیگر؛ و البته بنیادیتر مورد تفکر قرار دهد. لذا سعی شده با صورتبندی و کاربست روش تفکر پدیدارشناسانه هایدگر، در راه آشکارگی بیشتر و تفکری عمیقتر بر سرشت زیبایی در یک از فضاهای زیبای معماری گذشته گام برداشته شود. در این راه، روشنسازی ذات زیبایی نه از طریق تفکر مفهومی، که با رجوع به خود اثر معماری صورت میگیرد. ما میدان نقش جهان را به عنوان یکی از آثار شاخص و زیبای اصفهان عصر صفوی مورد خوانش قرار دادیم تا به این پرسش پاسخ دهیم که میدان به عنوانِ چه اثری در احساسات و تجربه زیباشناسانه مخاطبان خود آشکار میشود؟ در نهایت، تفسیر تجربههای زیباشناسانه مخاطبان مؤلفههایی همچون آزادیخاطر، آرامش، قداست، صداقت، معنویت، زندگی، انکشاف، تازگی، منطق و غیره، را ظاهر ساخت که نشاندهنده آن است که میدان نقشجهان به مثابه اثری هنری، انسانی، طبیعتگرا، کارکردگرا، اخلاقی و خاطرانگیز برای مخاطبان تجلی کرده و تجربههای زیبا و لذتبخشی را آفریده است.
- چکیده انگلیسی: The question of the essence of beauty and how the ancient architectural spaces of this land are revealed to their audiences as beautiful works is an important question that has always been of interest to scholars and thinkers in this field. This study is intended to rethink this issue from a different perspective, yet more fundamental. By formulating and applying Heidegger's phenomenological method of thinking, we strive to take the path of greater revelation and a deeper reflection on the essence of beauty in one of the beautiful architectural spaces of the past. In this regard, the illumination of the aesthetic essence is achieved not by conceptual thinking but by reference to the architectural work itself. We read the naghshe jahan square as one of the most beautiful works of Isfahan in the Safavid era to answer the question that how does naghshe jahan square manifest itself in the emotions and aesthetic experience of its audience? Finally, the interpretation of the audience's aesthetic experiences revealed for the audiences some elements, including freewill, consolatory, sanctity, honesty, spirituality, life, illumination, novelty, and logic, which represents that the naghshe jahan square is being revealed to the audiences as an artistic, humane, naturalistic, functional, ethical and memorable work and creates a beautiful and enjoyable experience for them.
- انتشار مقاله: 29-04-1399
- نویسندگان: سمانه امامی کوپائی,ویدا نوروز برازجانی,محمد جواد صافیان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش و برنامهریزی شهری
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: دیگری,خود,شهر,مرکز,حاشیه
- چکیده: یکی از مفاهیم عمده در نگاه مدرن و پستمدرن به پدیدهها، دوگانۀ «خود» و «دیگری» است. در علوم اجتماعی، هنگامیکه صحبت از دیگری میشود، بحث این است که اقلیت و اکثریت جامعه چگونه شکل میگیرد؛ بنابراین در اندیشۀ جامعهشناختی، اقلیتها معمولاً دیگری را تشکیل میدهند. چراکه «اکثریت» در چارچوب جامعه، واجد قدرت میشوند و همین قدرت، زمینهساز معنای «دیگری» در چارچوب «بازنمایی» خواهد شد. در شهرهای ایران، حاشیهنشینی و یا به تعبیری دیگر کانونهای خودانگیخته بخش جداییناپذیری از زندگی شهری را شکل میدهند. پرسشی که مطرح میشود آن است که چگونه حاشیه بهعنوان «دیگری» میتواند توسعه یافته، در خود ریشه کند و در جامعه تبدیل به نیروی «مولد» شود؟ بدین منظور مقاله حاضر، بر آن است تا با بررسی نحوۀ مواجهه و تعامل «خود» و «دیگری»، زمینهای مناسب را برای طرح دکترین معتقدین به توسعه درونزا فراهم آورد. این تحقیق به لحاظ «ماهیت» پژوهش، از گونۀ تحقیقات «کیفی» از نوع «بنیادی» و به لحاظ «قصد» از پژوهش، «تحلیلی» است که به درک شیوۀ مواجهۀ خود و دیگری در حیات شهر میپردازد. منطق پژوهش، «قیاسی» است. در پایان، این مطالعه نشان میدهد که اصلاح در نحوه توزیع خدمات به حاشیه جهت مولد نمودن دو حوزه صنعت و کشاورزی و متعاقب آن کوچک نمودن بخش مصرف، تقویت نهادهای محلی در فرایند توانمندسازی حاشیه، بازنگری قلمروی مالکیت، تقویت بنیانهای اقتصاد درونی با مشارکت مردم و عدم تزریق امکانات از بیرون، ازجمله عواملی هستند که میتواند در مولد نمودن حاشیه، تأثیرگذار باشند.
- چکیده انگلیسی: One of the crucial concepts in modern and postmodern views to phenomena is the dichotomy of “I” and “the other”. When talking about the other, in social sciences, the issue is about how the majority and minority are formed in a society. Thus, in sociological thought, minorities usully form the other because the “majority” rises to power which entails the concept of “the other” in a framework of “representation”. In Iranian cities, periphery-dwelling or spontaneous centers constitute an indispensable part of urban life. Now, the question is how the periphery can develop as the other, take root and turn into a generative force? The present article intends to provide a ground for the exponents of the endogenous development doctrine through examining the encounter and interaction of “self” and “the other”. In terms of the “nature” of research, the present research is “qualitative” and regarding the “purpose” it is “analytical” and is concerned with understanding the way self and the other encounter and face each other in the life of the city. The logic of the research is “deductive”. Finally, the results illustrate that modifying distribution of services to the periphery in order to activate industry and agriculture and consequently minimize consumption, reinforcing local institutions to empower the periphery, reconsidering ownership territory, strengthening domestic economic foundations via people’s contribution without any external provision of supplies, are all significant factors that can potentially help to making the periphery become generative.
- انتشار مقاله: 05-04-1398
- نویسندگان: ویدا نوروز برازجانی,سیده صدیقه میرگذار لنگرودی,بهروز منصوری,محمد ضیمران
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: باغ نظر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: پدیدارشناسی,زیبایی,پل خواجو,تجربۀ زیباییشناسی
- چکیده: بیان مسئله: حکمت زیبایی معماری کهن این سرزمین، هنوز یکی از پرسشهای اساسی است که پژوهشهای زیادی را به خود اختصاص داده است. این مسئله با وجود بحران زیباییشناسی معماری معاصر و خلأ نظریهپردازی در این زمینه و به ویژه در دورانی که معماری معاصر ما نسبتی با مقولۀ زیبایی از دریچۀ تفکر و معماری ایرانی ندارد، تأملبرانگیزتر شده است. اگرچه بسیاری از مطالعات در متون مکتوب به جایمانده از متفکران اسلامی و ادبیات دینی به طرح و تفسیر این مقوله پرداختهاند، ولی بدون شک تنها منبع موثق باقی مانده از آن دوران که بتوان مفاهیم و لایههای پنهان زیبایی را از دل آنها آشکار ساخت، آثار هنری به جای مانده است.
هدف: بر این اساس این پژوهش سعی دارد با رجوع به یکی از آثار زیبای به جای مانده از عصر صفوی (پل خواجو)، بنیانهای هستیشناسانۀ زیبایی را در این اثر بیرون بکشد و نشان دهد زیبایی در این بنا چگونه در تناسب با معماری شکل گرفته است.
روش تحقیق: برای آشکارگی سرشت زیبایی، از روش پدیدارشناسی استفاده شده است و متأثر از الگوی ماکس وان مانن، تجربههای زیستۀ چهار گروه از افراد در حین حضور و بودن در بنا مورد تفسیر قرارگرفته است.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش نشان از آن دارد که جهتگیری معماری معاصر به سمت یکی از مقولات فرم، عملکرد و معنا، منجر به آن شده که دیگر معماری نتواند واجد آن فضاهای زیبا و سرورانگیز گذشته باشد. در حقیقت، معماری زمانی زیباست که بتواند به هر سه مقولۀ فرم، عملکرد و معنا به خوبی پاسخ دهد. همچنین هفت مؤلفۀ زندگی، بیخودی، اصالت، غنای متن، منطق، شاعرانگی و تفکر- حیرت به عنوان ساختهای هستیشناسانۀ زیبایی در پل خواجو به دست آمد. ساختهایی که بتوانند با تبدیلشدن به ساختارهای متفاوت در معماری، در خلق فضایی زیبا مورد استفاده قرارگیرند.- چکیده انگلیسی: Problem statement: The beauty of Iranian ancient architecture is still an essential question, which has invited numerous investigations. This requires even further contemplation in the milieu of present esthetic crisis in contemporary architecture and the associated vacancy of theory, particularly when our contemporary architecture is lacking any relevance to categorical beauty from the viewpoint of Iranian thought and architecture. Many studies inherent in the religious literature and the textual works by Islamic thinkers have attempted to deal with and explain this question. However, the only authentic sources to elicit and reveal the hidden layers of beauty are undoubtedly the remaining artistic works.
Research objectives: This study of Khaju Bridge, an authentic work remaining from the Safavid era, attempts to elicit the ontological foundations of beauty in this artwork and reveal how beauty has found its embodiment and form in the architecture of this building.
Research method: The phenomenological approach was adopted to disclose the nature of beauty and the lived experiences of four groups attending the bridge were studied under the influence of Max van Manen.
Conclusion: The findings suggest that contemporary architecture is no longer able to create beautiful and exhilarating spaces due to its lateralization towards form, function, or meaning. Indeed, architecture is beautiful when it can properly respond to the triad of form, function, and meaning. Moreover, seven components, i.e. vividness, selflessness, originality-authenticity, artistic richness, logicality, poetry, and thought-wonder, were identified as the ontological constructs of beauty in Khaju Bridge, to be used to create beautiful spaces in the process of their transformations into various structures.- انتشار مقاله: 14-08-1397
- نویسندگان: سمانه امامی کوپائی,ویدا نوروز برازجانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: باغ نظر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: معماری معاصر ایران,دیگری,خود,هویت,معاصریت
- چکیده: بیان مسئله: معماری معاصر ایران همواره در بوتۀ نقد و تحلیل متفکران و معماران قرار داشته است، زیرا با مشکلات عدیدهای روبهروست. یکی از این مشکلات، که در دیدگاه بزرگان بهطور مشترک بیان میشود، فقدان هویت است. در چنین بستری، پرداختن به مسئلۀ «من، خود، خویشتن و هویت» نمیتواند بهتنهایی مشکلگشای مسائل امروز باشد. زیرا شناخت ما از خود در رویارویی با دیگری شکل گرفته است. «من» بهتنهایی نمیتواند موجد اثر باشد، ناگزیر باید «دیگری» نیز در تقابل با آن حضور یابد تا واجد مفهوم شود. توجهنکردن به مفهوم «دیگری» در معماری معاصر ما باعث شده است که درکی عمیق از «من» بهمثابۀ امرِ بنیادین هویتمحورحاصل نشود و عارضۀ چندپارگی و چهلتکهبودن در همۀ زمینهها و به ویژه معماری حادث شود.
هدف و روش تحقیق: این پژوهش در پی بررسی مفهوم «دیگری» در مواجهه با معماری است و سعی دارد به این پرسش پاسخ دهد که «معماری معاصر ایران از دیدگاه معماران و صاحبنظران چه «دیگری» هایی را برای خود متصور است و در تعامل با چه نیروهایی صورتبندی میشود؟». این تحقیق به لحاظ «ماهیت» پژوهش، از گونه تحقیقات «کیفی» و نوع دادهبنیاد و، به لحاظ «قصد» از پژوهش، «تفسیری» است که شیوۀ مواجهۀ ما با «دیگری» را درک و بینش جدیدی تولید میکند. بدینترتیب یافتههای آن در بهبود دانش موجود دربارۀ موضوع مورد مطالعه بهکار میآید (دانشافزایی)، بنابراین «نتایج» آن «خالص» است. «منطق» پژوهش «استقرایی» بوده و روش تحلیل دادهها نیز شامل کدگذاری باز و کدگذاری محوری است.
نتیجهگیری: این پژوهش نشان میدهد که دیدگاه اغلب معماران ایرانی درمورد مفهوم «دیگری» را میتوان در شش صورت «ایدههای گذشته»، «مردم»، «اقتصاد»، «حکومت»، «معماری جهان» و «زمینه» دستهبندی کرد.- چکیده انگلیسی: Problem statement: Iranian contemporary architecture has consistently been subject to the criticism and analysis of thinkers and architects alike due to its numerous problems. One of these problems, unanimously expressed by influential figures, is the lack of identity. Dealing with the concept of “self” cannot sufficiently resolve current issues. “I” alone, may not act on its own, and requires the presence of “the other” in order to add meaning to action. Neglecting the concept of “the other” in the contemporary architecture has brought about a state of disintegration whereby the architecture seems to have lost image of itself as a manifold issue.
Aim and Research method: The present study seeks to examine the concept of “the other” in architecture and attempts to respond to the question “In architects’ and theorizers’ opinions, what “the others” are imagined and envisaged by Iranian contemporary architecture and via interaction with what forces are the images shaped?”. The nature of the current study is qualitative, and, in terms of research purpose, it is interpretive. The methodology includes open coding and axial coding, so as to address the way we deal with “the other” and to generate new insight.
Conclusion: The findings demonstrate that the views of the majority of Iranian architects and theorizers about “the other” can be classified into six categories “namely past ideas”, “people”, “market”, “government”, “the West”, “context”.- انتشار مقاله: 21-03-1398
- نویسندگان: سیده صدیقه میرگذار لنگرودی,ویدا نوروز برازجانی,بهروز منصوری,محمد ضیمران
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: باغ نظر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: خانة قاجاریِ تبریز,خانة قاجاریِ تهران,دستور زبان شکل,پدیدارشناسیِ ماکس ونمنن
- چکیده: بیان مسئله : با توجه بهسرعت تغییرات ایجادشده در حوزههای معماری، نمیتوان گفت این هنر عاملِ ارتقای کیفیتهای زیستن نیز بوده و جوابگویی به ابعاد جامعتری از نیازهای انسان را به همراه داشته است. ساکنان بناهای امروز در بیشتر موارد از فضاهای زیست خود ناراضی و با وجود گسترش امکانات، بناهای امروز زیباتر و انسانیتر از بناهای دیروز نیستند. در مواردی، معماری به یک سرپناه یا نمایشی از سلایق فردی معمار و کارفرما تقلیل یافته و از شأن حقیقی خود دور شده است. آنچه امروز نمایان است، خالی شدن از دیروز و گمشدن در آن همه معناست. این مقاله برآن است که با توجه به گذشتة ما، چرا ساکنان بناهای امروز در بیشتر موارد از فضاهای زیست خود رضایت نداشته و واکنشهای طبیعی و احساسی خود را نسبت به محل زندگیشان ازدستدادهاند. افق دید این مقاله تبیین الگویی نوین با استفاده از دستور زبان شکل1 برای خانه معاصر براساس جوهرة معماری خانههای دوران قاجار است.
هدف : این مقاله برآن است که با استناد به ویژگیهای کالبدی و معناییِ خانههای مجموعهای2 دورة قاجارِ شهرهای تهران و تبریز، به الگویی قابلاستفاده در خانههای امروز دست یابد. در این راستا اهداف زیر مطرح میشود:
1. چگونگی تبیین الگوی نوین با استفاده از دستور زبان شکل 2. چگونگی ایجاد شکلهای پایه در خانههای مجموعهای قاجار شهرهای تبریز و تهران 3. درک معنایِ نهفته در شکلهای متنوع خانههای قاجاری تبریز و تهران.
روش تحقیق : این پژوهش از نوع کیفی است؛ فن تحلیل دادهها، دستور زبان شکل است. دستور زبانهای شکلی، سامانههای تولیدکنندهای هستند که بر پایة مجموعهای از قاعدههای شکلی به طراحی منجر شده و برمبنای الگوریتم کار میکنند. الگوریتم فرایندی است با خروجیهایی که حاصل دستورالعملها یا قوانینی برای اجرا در مجموعهای از دادههاست. روش شناسایی قوانین، تأویل پدیدارشناسانه خانههای دورة قاجاری با روش ماکس ونمنن3 است. کیفیت خانه قاجاری در این مقاله بهعنوان یک تحقیق پدیدارشناسانه بر مبنای بیان تجربه زیسته در مکان چهار خانه قاجاری استوار است. خروجیها نیز الگوهای نوین خلقشده هستند.
نتیجهگیری : در فرایند دستورزبان شکل، دادهها، چهار خانة منتخبِ پژوهشگر است. ترسیم اشکال پایه براساس چگونگی قرارگیری فضاها در این خانههاست؛ مجموعه قوانین با روش پدیدارشناسی ونمنن تعریف میشود. قوانین از طریق مصاحبههای عمیق و تأویل و تفسیر مصاحبهها با افرادی که تجربه زیستن در خانههای انتخابشده دارند، وضع میشود. درنهایت درونمایههای اصلی حاصل از این روش "پیوند با محیط، شادی، آرامش، جدایی از زندگی روزمره" استخراجشده که در فضاهایی چون ایوان، زیرزمین، فضای سبز و هشتی و شاهنشین نمایان میشود. این فضاها درواقع، قوانین دستورزبان شکل هستند. در آخردر فرایند الگوریتمی دستور زبان شکل، در درخت تصمیمگیری، به ایجاد الگوهای جدید منجر میشود.- چکیده انگلیسی: Statements of problem: Given the rapid changes in architecture, promoting the quality of life cannot necessarily respond to human needs. Residents of modern buildings are often dissatisfied with their living spaces; despite the development of facilities, modern buildings are not more beautiful and human-oriented than the past buildings. Architecture has been almost declined to a shelter or a demonstration of individual styles and moved away from its true status. This article tries to find out why residents of modern buildings are usually dissatisfied with their living spaces and why they have lost their natural and emotional reactions to their habitation. This article aims to define a new pattern for a contemporary house using shape grammar based on the essence of architecture of Qajar houses.
Given the physical and semantic features of Qajar houses in Tehran and Tabriz, this article proposes a model for today’s houses. Hence the following objectives are addressed:
• How to explain the new pattern using shape grammar
• How to create sub-shapes in Qajar houses in Tabriz and Tehran
• Understanding the meaning implied in various shapes of Qajar houses in Tabriz and Tehran
Research method: Based on qualitative methods, this study employs shape grammar for data analysis. The shape grammar is a manufacturing system leading to a design based on a collection of shape-rules and operates by this algorithm. An algorithm is a process which has outputs derived from instructions or rules that run on a set of data. These rules are identified through phenomenological interpretation of the Qajar houses using Max Van Manen’s method. In this article, the phenomenological inquiry is based on the experience of living in 4 Qajar houses. Outputs are also newly created patterns.
Conclusion: In the process of shape grammar, the data of 4 houses is analyzed. Sub-shapes are derived based on the location of spaces in these houses; the shape-rules are defined by Van Manen’s phenomenological method. The rules are made through interpretation of in-depth interviews with people who have experienced living in selected houses. Ultimately, “the link with environment, happiness and relaxation” and “separation from everyday life” are main concepts reflected in spaces such as Eyvan (semi-closed space), basement, landscape, Hashti (entrance to each building and spaces) and Shahneshin (a room usually twice as high as other rooms in the house).
In fact, these spaces are the rules of shape grammar and the algorithmic process results in new patterns in the tree decision.- انتشار مقاله: 13-06-1397
- نویسندگان: کیانوش حسنی,ویدا نوروز برازجانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: نشریه علمی اندیشه معماری
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: جنسیت,طراحی معماری,تعادل جنسیتی,مراکز تجاری,فضا,تناسب جنسیتی,فضای عمومی
- چکیده: بیان مساله: محصول معماری خلق فضاست. فضا پس از حیات، از طریق کاربران روزانه تعریف و بازتعریف میشود. از اینرو شناخت کاربر و مطالعه زمینههای آنان مانند سن، جنسیت و قشرهای فرهنگی در فضا اهمیت شایانی مییابد. یکی از این عوامل، جنسیت است که مقولهای اجتماعی است و اینکه هر جنسیتی چگونه رفتار میکند، محصول اجتماع است. بر مبنای این واقعیت زنان و مردان، تجارب متفاوتی در زندگی دارند و بر طبق تحلیلهای جامعهشناختی به شکلهای متفاوتی فضا را اشغال میکنند و بنابراین طراحی به شکل قابل ملاحظهای بر الگوهای جنسیتی استفاده از فضا کاربرد دارد.
سوال تحقیق: این پژوهش درصدد بررسی ارتباط جنسیت و فضا بوده و با تبیین مولفههای برگرفته از جنسیت و تحلیل آنان، در پی پاسخگویی به پرسشهای نقش عامل جنسیت در طراحی معماری و چگونگی رسیدن به تعادل جنسیتی در فضا و تببین نقش جنسیت در مساله طراحی معماری میباشد
هدف تحقیق: هدف پژوهش حاضر، تبیین جایگاه جنسیت در طراحی معماری میباشد.
روش تحقیق: روش پژوهش، روش کیفی نظریهی زمینه ای است و در راستای انجام پژوهش، 5 مرکز خرید در شهر تهران انتخاب شده و با کاربران این مراکز مصاحبه شده و پاسخها مورد سنجش و تحلیل قرارگرفتهاند.
مهم ترین یافته ها و نتیجه گیری: نتایج حاصله از تجزیه و تحلیل فضای مراکز خرید شهر تهران شاخصهایی را ارائه نمود که به عنوان عوامل موثر در سنجش مطلوبیت فضا تلقی شده و سنجش کارآیی طراحی فضا را در پی داشتند. بر اساس نتایج، در صورتی که مفاهیم منتج به مقولههای ارایه شدهی کمالگرایی، پذیرش فضایی، ترغیب به تداوم حضور در فضا، بازآفرینی آسایش در فضا، تناسب جنسیتی فضا در طراحی مورد توجه قرار گیرند، طرح حاصل به تعادل جنسیتی دست یافته و جنسیت به عنوان عاملی اجتماعی در مساله طراحی لحاظ شده و در نهایت با تناسب جنسیتی فضا، تعادل جنسیتی به معنای توجه به هر دو گروه و نیازهای آنان برقرار شده و فضا برای تمامی گروههای جنسیتی مطلوب خواهد- چکیده انگلیسی: Space creation is the product of architecture. After life, the space is recreated and redefined by users every day. Therefore, studying their social backgrounds, such as age, gender, and cultural sectors in space are of significant importance. One of these factors is gender, which is a social category and is affected by the culture governing the society. Gender is a social category that has always been influenced by the culture of the community and changes over time and thus differs from the term sex, which refers to this from the point of view of biological and physical differences. Considering the sociality of gender, this paper seeks to study the relationship between gender and space along with the quality surveys of shopping malls as a public urban space so that it is possible to introduce a space with specific components, and also these components can be used in architectural design and as well as the needs of all gender groups in this space can be met. Since studies show that women’s needs are more important because of their responsibilities and limitations and because of their sensitivities, the space they deserve is suitable for both sexes. Therefore; this study focuses on the needs and perceptions of both group to achieve their needs.
This study was done using the qualitative grounded theory method. In order to do this study, 5 shopping centers in Tehran city were selected and assessed. In this study, observation and interviewing tools were used to measure the theoretical foundations of the observer and the users of shopping malls and to obtain the required categories of responses.observation and interview questions are formulated on the basis of theoretical framework components to assess the components from the perspective of space users and to provide concepts and categories that are needed by both gender groups to assess the needs of both groups in space. To achieve a model of the ideal space. The results obtained from the analysis of shopping centers in Tehran city present some indicators, which are considered as factors affecting the measurement of desirability and undesirability of space, and measured the efficiency of space design. According to the results, if the concepts resulting in the presented categories of perfectionism, spatial acceptance, persuading the continuity of the presence in space, recreation of comfort in space, and gender proportion in space are considered in design, the obtained design has reached gender balance and gender has been considered as a social factor in design issue, and each person can meet his/her need in space, and finally, by gender proportion of space, This level of space efficiency is one of the qualitative criteria for measuring space because each person seeks to meet their needs in the environment and when the environment provides the right conditions and the individual can do less effort to achieve his goals, it is a satisfaction and desirability for him/her, and the achievement of this feeling in the environment is the expectation that each person expects the space s/he desires.- انتشار مقاله: 13-06-1398
- نویسندگان: ریحانه خرمی,محمد منصور فلامکی,ویدا نوروز برازجانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: هویت شهر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: زنان,جنسیت,تعادل جنسیتی,معماری,مراکز تجاری
- چکیده: جنسیت بهعنوان مقولهای اجتماعی و متأثر از فرهنگ جامعه و متغیر در طول زمان، با واژه جنس که به مسائل زیستشناختی و تفاوتهای فیزیکی اشاره مینماید متفاوت است. این مقاله درصدد بررسی ارتباط جنسیت و فضا بوده و با تبیین مؤلفههای برگرفته از جنسیت و تحلیل آنان در مراکز خرید، در پی رسیدن به تعادل جنسیتی در فضا است. نتایج مشخص مینماید که مؤلفههای کیفی اشارهشده سبب میشوند تا کاربران مختلف ازنظر جنسیتی، استفادههای متفاوت از فضا داشته باشند. در صورت عدم توجه به جنسیت، فضا از کیفیت لازم برخوردار نبوده، بنابراین کاربران بخصوص زنان که حساسیت بیشتری به فضا داشته، در پارهای موارد آن را بهدلخواه خود تغییر داده و یا استفاده از فضا اجتناب میکنند. روش پژوهش، روش تحقیق کیفی در قالب نمونههای موردی است که 4 مرکز خرید در شهر تهران جهت بررسی انتخابشده و مورد مشاهده، مصاحبه و تحلیل قرارگرفتهاند.
- چکیده انگلیسی: Social contexts are the most important areas for space users, and factors such as age, gender, and social class can be studied in this regard. Gender is a social category that has always been influenced by the culture of the community and changes over time and thus differs from the term sex, which refers to this from the point of view of biological and physical differences. Considering the sociality of gender, this paper seeks to study the relationship between gender and space along with the quality surveys of shopping malls as a public urban space so that it is possible to introduce a space with specific components, and also these components can be used in architectural design and as well as the needs of all gender groups in this space can be met. Since studies show that women’s needs are more important because of their responsibilities and limitations and because of their sensitivities, the space they deserve is suitable for both sexes. Therefore; this study focuses on the needs and perceptions of this group.The research method used is a qualitative research method in the form of case studies where Palladium Shopping Center in northern Tehran, Cyrus Shopping Center in the west of Tehran, Tirāgeh-2 Shopping Center in the east of Tehran and Reza Kuwaitis Passage in the south of Tehran have been investigated and observed. These shopping centers were selected in four geographical locations of Tehran for the reason that the results could be generalized to the whole city of Tehran.The results of the analysis of shopping malls space in Tehran provide some indicators that have been considered as effective factors in measuring the desirability and undesirability of space and measuring the effectiveness of space design. This level of space efficiency is one of the qualitative criteria for measuring space because each person seeks to meet their needs in the environment and when the environment provides the right conditions and the individual can do less effort to achieve his goals, it is a satisfaction and desirability for him/her, and the achievement of this feeling in the environment is the expectation that each person expects the space s/he desires.The results indicate that the qualitative components referred to, will cause different users to have different uses of space in terms of gender. But surveying shopping centers in Tehran shows that women are not passive while using space, and sometimes they resist the loss of their rights in urban areas and sometimes actively produce their own items. To create their needed security, they ignore some routes, choose other routes or visit the shopping center in a group. Whether they need to rest in spaces where this need is not foreseen, they use side steps or platforms next to space. These behaviors can be interpreted as the redefinition of space, which varies from person to person depending on their perception of space and their needs. Finally, if space is not reproducible and flexible for necessary uses, they will avoid attending the space.
- انتشار مقاله: 26-06-1397
- نویسندگان: ریحانه خرمی روز,محمد منصور فلامکی,ویدا نوروز برازجانی
- مشاهده