در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: لسان مبین
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: معناشناسی شناختی,حرف الی,مدلهای معنایی
- چکیده: حرف الی از حروف پرکاربرد قرآن محسوب میشود. این حرف متناسب با کاربردش در آیات قرآن معانی متعدد و متفاوت بسیاری را کد گذاری میکند که در یک نقطه یعنی معنای پیشنمونه و انتهای غایت با هم مرتبط میشوند. این نوشتار به منظور کشف میدانهای معنایی این حرف با رویکرد شناختی، و به روش توصیفی – تحلیلی به بررسی مدلهای چندمعنایی این حرف در قرآن پرداخته و پس از تبیین معنای پیشنمونه، وجوه معنایی این حرف در قرآن را تحلیل و بررسی کرده است. در این راستا مدلهای معنایی متعددی چون: معانی هم ردیف، معانی متقابل، مفاهیم هممعنا، مدل معنایی نحوی و شمول معنایی معرفی شد؛ به گونهای که در قالب این مدلهای معنایی به اکثر شبکههای معنایی این حرف دست یافته و با تکیه بر واقعیتهای شناختی که از مفهوم مکانی حرف «الی» بر میآید، تنوع معنایی بیشتری را از کارکرد این حرف در آیات قرآن به دست آورده است.
- چکیده انگلیسی: Letter "Ela" is considered as one of the most frequently used letters in Qur’an. This letter codes a lot of different and various meanings suitable for its usage that in one point relate to each other which are prototype meaning and the end of the goal. This paper tries to discover the semantic fields of this letter by adopting a cognitive approach, and has assessed polysemy models of this letter in Qur’an with a descriptive – analytical method and after interpreting prototype meaning it has analyzed and evaluated the semantic aspects of this letter in Qur’an. In this regard, various semantic models like: equal meanings, reciprocal meanings, synonymy concepts, the model of syntactic semantic and semantic hyponymy were introduced; in a way that in the format of these semantic models, it has reached to the most of the semantic networks of this letter and by reliance on cognitive facts that arises from local concept of the letter "Ela", this study obtained more semantic diversity in the usage of this letter in Qur’anic Ayahs.
- انتشار مقاله: 13-11-1397
- نویسندگان: ولی الله حسومی,مریم توکل نیا
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: لسان مبین
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: معناشناسی شناختی,شبکه شعاعی,شبکهی هممعنایی,شبکه استعاری
- چکیده: معنا شناسی شناختی روشی برای تبیین معانی در زبان شناسی معاصر محسوب میشود، که مفهوم نشانههای زبانی را بررسی میکند. این روش با سازماندهی، پردازش و انتقال اطلاعات در تحلیل و تشریح گزارههای قرآنی از جمله حروف باعث سهل الفهم کردن قرآن میشود. از اینرو، پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی، حرف «من» را با رویکرد شناختی مورد بررسی قرار داده تا تحلیلی صحیح از حرف «مِن» در قرآن ارائه دهد، بعد از تحقیق و بررسی به این نتایج دست یافته که: در قرآن کریم خداوند با بکارگیری حرف «مِن» از جهات مختلفی به توسیع معنایی این حرف نظر داشته، که این گسترش معنا از سه طریق شبکه هممعنایی، شبکهی استعاری و طرحهای تصویری انجام گرفته است؛ تا بتواند مقصود خود را به آسانترین روش ممکن به بندگانش انتقال دهد، بنابراین در پژوهش پیشرو، این سه روش مورد بررسی گسترده قرار گرفته و در نهایت به ترسیم شبکهی شعاعی خاتمه یافته است.
- چکیده انگلیسی: Cognitive semantics is a method for explaining meanings in contemporary linguistics, which examines the concept of linguistic symptoms. This method makes it easy to understand the Qur'an by organizing, processing and transmitting information in an analysis of Qur'anic propositions, including letters.Cognitive semantics is a method for explaining meanings in contemporary linguistics, which examines the concept of linguistic symptoms. This method makes it easy to understand the Qur'an by organizing, processing and transmitting information in an analysis of Qur'anic propositions, including letters.
- انتشار مقاله: 15-11-1396
- نویسندگان: ولی الله حسومی,مریم توکل نیا
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: کتاب قیم
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: نهجالبلاغه,امام علی (ع),آرایههای ادبی,صور خیال,اقناع,تصویرگری,سخنوری
- چکیده: فن بیان و ارتباط برقرار کردن با مخاطب و ارائة مطالب به گونهای که تأثیرگذار و قابل لمس باشد، هنری است که ویژگی خاصی به کلام گوینده میدهد. حضرت علی (ع) در پرتو این هنر، شکل خاصی از حرکت و حیاتآفرینی به کلام خود بخشیده است. راز این تأثیرگذاری به مسائل مختلفی مربوط میشود که در این مقاله، با بررسی فن سخنوری آن حضرت، به بررسی آن پرداخته میشود. رعایت اصل اقناع، استفاده از روش تصویرگری، حسانگیزی، همراهی صور خیال ادبی با حرکت و حیات و حرکت منظم حس و عاطفه در بطن کلام از عوامل تأثیرگذاری کلام آن حضرت هستند. بررسی این امور علاوه بر نشاندادن گوشههایی از عظمت کلام حضرت در ارتباط برقرار کردن با مخاطب، بخوبی، نشان میدهد که روح حاکم بر نهج البلاغه دقیقاً، مطابق با شخصیت و محیط زندگی حضرت علی (ع) بوده و بخشی از آن، میتواند پاسخی باشد به ابن خلّکان و پیروان او که در صحّت انتساب نهج البلاغه به حضرت علی (ع) تردید کردهاند.
- چکیده انگلیسی: Rhetoric and communicating with the audience in order to send a message as effective and palpable as possible is an art that gives a special feature to discourse.
Imam Ali, has given a specific form of movement to his word which makes his speech effective. This article introduce the most important factors which caused such an effectiveness. It can be numbered as below: rhetoric technique of Imam Ali, the principle of satisfaction, using a method of illustration, encouragement, association of literary forms with movement and life, coordinated motion of sense and tenderness within the word. This investigation on the one hand shows the private style of the words of Imam, and on the other hand shows clearly that, it is in accordance to Imam's characters. This article also tries to provide an answer to IbnKhalkan and his followers whom have doubted to correct assignment of Nahj al-Balagha.
- انتشار مقاله: 14-06-1396
- نویسندگان: ولی الله حسومی,محمدعلی مهدوی راد,حسین خاکپور
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اقناع,امام علی(ع),نهج البلاغه
- چکیده: اقناع، فرایندی است که در راستای تغییر نگرش مخاطب انجام میگیرد و اندیشۀ او را در جهت اهداف مورد نظر به تکاپو و تفکر وا میدارد. در این فرآیند از فنون و شیوههای مختلف استفاده میشود. از آنجا که در عصر حاضر، اقناعهای مداوم در ساخت فکر و اندیشه انسانی صورت می گیرد و تفکر مخاطبان پیوسته در حال جهتدهی در چهارچوب اهداف اقناع کنندگان است، بررسی این مسئله بر اساس منابع اسلامی مخصوصاً طبق دیدگاه امام علی (ع) ضروری است، تا در صحنه های جدید مواجهه، که از آن به جنگ نرم یاد می شود، الهام گرفته شود. لذا مقاله حاضر با رویکرد دینی و با روش توصیفی- تحلیلی با استفاده از منابعی در زمینه روان شناسی اجتماعی و ارتباطات و منابع مرتبط با نهج البلاغه، ضمن شناسایی این مسئله، به بررسی و تحلیل آن در نهج البلاغه پرداخته است. طبق بررسیهای انجام شده چنین به دست میآید که امام علی (ع) در سخنان خویش از انواع فنون و شیوههای اقناع مثل تبلیغ، حکمت، موعظه برای قانع ساختن مخاطب استفاده نموده و با توجه به اینکه هر کدام از این روشها در جای خود و به موقع مورد استفاده قرار گرفتهاند، نهایت تأثیر خود را بر روی مخاطب داشتهاند .
- چکیده انگلیسی: Persuasion is a process that is performed to change the attitude of the audience and to direct their thoughts towards pre-specified objectives. Various techniques and methods are used in the persuasion process. Since various persuasions are constantly being developed to affect the formation and structure of human thought, and the audiences’ thoughts are continually being modified in the direction of the persuaders’ interests, investigation of this issue in Islamic sources and in particular in Imam Ali’s discourse could assist us in confronting emerging challenges which are collectively dubbed as soft war. Therefore, this study aimed to elucidate the persuasion phenomenon and investigate its implementation in Nahjolbalaghe. Adopting a religious approach and an analytical method, the study consulted social psychological literature, communication psychology sources, and sources related to Nahjolbalaghe. Conducted analyses revealed that, in his discourse, Imam Ali used a variety of persuasion techniques and methods such as religious propagation, wisdom, and preaching to persuade his audiences. Since Imam Ali applied each of these techniques and methods in appropriate temporal and spatial circumstances, they exerted their maximum influence over the audiences. In addition, for the persuasion of his audiences Imam Ali strictly adhered to a set of criteria which included open-mindedness, purposefulness, avoiding lies and deceptions, and etc.
- انتشار مقاله: 10-12-1392
- نویسندگان: زهرا کرم پور,ولی الله حسومی,حسین خاکپور
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه پژوهشهای ادبی - قرآنی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: استعاره مفهومی,زمان دستوری,وجهیت,فضای ذهنی,فعل ماضی
- چکیده: فعل ماضی در قرآن با بسامد بالا برای اشاره به رخدادهایی در زمان گذشته به کار رفته است. اما کارکرد فعل ماضی همیشه محدود به این معنای پیشنمونهای نیست؛ بلکه با قرار گرفتن در ساختارهای مختلف، کارکردی استعاری یافته و مفاهیم وجهی را کدگذاری میکند که بسط استعاری همان معنای پیشنمونهای هستند. نوشتار حاضر به روش توصیفی-تحلیلی، این نوع از کاربردهای فعل ماضی در قرآن را با رویکرد معناشناسی شناختی و بهرهگیری از نظریه استعاره مفهومی و فضای ذهنی مورد بررسی قرار میدهد. با توجه به اینکه کاربرد فعل ماضی گاهی فهم آیات را با دشواریهایی روبهرو کرده و زمینه برداشتهای مختلف شده است، بررسی کیفیت و کارکردهای این افعال در قرآن از حیث زمانی مهم و ضروری به نظر میرسد. طبق بررسیهای انجام گرفته، فعل ماضی در ساختارهای مختلف ازجمله شرطی، التزامی و... کارکرد زمانی ندارد؛ بلکه مفاهیم وجهی مثل غیرواقعی بودن، فرضی بودن و... را بهصورت استعاری نشان میدهد.
- چکیده انگلیسی: The past tense is used in the Qur'an with a high frequency to refer to past occurrences. However, the function of the past tense is not always limited to this prototypical aim and when placed in different structures, it has found a metaphorical function, encoding modal concepts that are the metaphorical expansion of the prototypical meanings of words. Taking a cognitive semantic approach, and using the theory of conceptual metaphor and mental space the present descriptive-analytical study aimed to examine this type of application of the past tense in the Qur'an. Considering the fact that using the past tense has occasionally caused difficulty in understanding the Qur'anic ayahs and as a result has make different interpretations possible, analyzing the quality and functions of such verbs seems to be essential. The results show that in different structures including conditionals and subjunctives, the past tense has no temporal function, but metaphorically indicates modal concepts such as being unreal and hypothetical.
- انتشار مقاله: 20-12-1396
- نویسندگان: ولی الله حسومی,ولی الله حسومی,ولی الله حسومی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: سراج منیر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: نهجالبلاغه,امام علی (ع),روایت سینمایی,خطبه 91
- چکیده: روایت سینمایی یکی از انواع روشهای تصویرگری است؛ در این روش گوینده بدون در نظر داشتن عناصر سینمایی، مطالب موردنظر خود را بهگونهای بیان میکند که مخاطب موقع شنیدن، آنها را همچون فیلم در مقابل خود میگیرد و میتوان این عناصر سینمایی را در بیان او مشاهده کرد. این روش از ابعاد مختلف قابل بررسی است؛ نوشتار حاضر با توجه به ویژگیهای بلاغی برجسته در کلام حضرت علی (ع) به بررسی کاربرد و ظرفیتهای این هنر در خطبه 91 نهجالبلاغه پرداخته که حاوی گزارشات و روایات مختلف است. بر این اساس به روش توصیفی- تحلیلی سعی میشود تکنیکهای سینمایی در این خطبه معرفی و هنر امام علی علیهالسلام در هر مورد نشان داده شود. در پایان هر بخش نیز معمولاً صحنههایی از خطبه اول نهجالبلاغه که در راستای با این خطبه است و در بعضی موارد آیات قرآن بهعنوان شاهد آورده میشود. که حاصل پیوستاری زمان، طبیعت و انسان بهعنوان بدنهای واحد از حیات است.
- چکیده انگلیسی: Cinematic narration is one of the types of imaging methods. In this way, the speaker expresses his/ her contents in a way that the audience can take them as a film in front of him/her when hears. They can be observed in his/her expression. This method can be studied in different dimensions. The present article examines the application and potential of this art in the sermon of the ninety-first of Nahjol Balagha, which contains various reports and narrations concerning the prominent rhetorical features in the word of Imam Ali. Accordingly, the descriptive-analytical method tries to introduce cinematic techniques in this sermon and to show the art of imam Ali in each case. At the end of each section, there are usually scenes from Nahjol-Balagha's first sermon in the line with this sermon and in some cases, the verses of the Quran are cited as evidence of the continuity of time, nature and man as a single body of life.
- انتشار مقاله: 30-03-1394
- نویسندگان: مریم سرگزی,ولی الله حسومی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: لسان مبین
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: معناشناسی شناختی,حرف الی,مدلهای معنایی
- چکیده: حرف الی از حروف پرکاربرد قرآن محسوب میشود. این حرف متناسب با کاربردش در آیات قرآن معانی متعدد و متفاوت بسیاری را کد گذاری میکند که در یک نقطه یعنی معنای پیشنمونه و انتهای غایت با هم مرتبط میشوند. این نوشتار به منظور کشف میدانهای معنایی این حرف با رویکرد شناختی، و به روش توصیفی – تحلیلی به بررسی مدلهای چندمعنایی این حرف در قرآن پرداخته و پس از تبیین معنای پیشنمونه، وجوه معنایی این حرف در قرآن را تحلیل و بررسی کرده است. در این راستا مدلهای معنایی متعددی چون: معانی هم ردیف، معانی متقابل، مفاهیم هممعنا، مدل معنایی نحوی و شمول معنایی معرفی شد؛ به گونهای که در قالب این مدلهای معنایی به اکثر شبکههای معنایی این حرف دست یافته و با تکیه بر واقعیتهای شناختی که از مفهوم مکانی حرف «الی» بر میآید، تنوع معنایی بیشتری را از کارکرد این حرف در آیات قرآن به دست آورده است.
- چکیده انگلیسی: Letter "Ela" is considered as one of the most frequently used letters in Qur’an. This letter codes a lot of different and various meanings suitable for its usage that in one point relate to each other which are prototype meaning and the end of the goal. This paper tries to discover the semantic fields of this letter by adopting a cognitive approach, and has assessed polysemy models of this letter in Qur’an with a descriptive – analytical method and after interpreting prototype meaning it has analyzed and evaluated the semantic aspects of this letter in Qur’an. In this regard, various semantic models like: equal meanings, reciprocal meanings, synonymy concepts, the model of syntactic semantic and semantic hyponymy were introduced; in a way that in the format of these semantic models, it has reached to the most of the semantic networks of this letter and by reliance on cognitive facts that arises from local concept of the letter "Ela", this study obtained more semantic diversity in the usage of this letter in Qur’anic Ayahs.
- انتشار مقاله: 13-11-1397
- نویسندگان: ولی الله حسومی,مریم توکل نیا
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: لسان مبین
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: معناشناسی شناختی,شبکه شعاعی,شبکهی هممعنایی,شبکه استعاری
- چکیده: معنا شناسی شناختی روشی برای تبیین معانی در زبان شناسی معاصر محسوب میشود، که مفهوم نشانههای زبانی را بررسی میکند. این روش با سازماندهی، پردازش و انتقال اطلاعات در تحلیل و تشریح گزارههای قرآنی از جمله حروف باعث سهل الفهم کردن قرآن میشود. از اینرو، پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی، حرف «من» را با رویکرد شناختی مورد بررسی قرار داده تا تحلیلی صحیح از حرف «مِن» در قرآن ارائه دهد، بعد از تحقیق و بررسی به این نتایج دست یافته که: در قرآن کریم خداوند با بکارگیری حرف «مِن» از جهات مختلفی به توسیع معنایی این حرف نظر داشته، که این گسترش معنا از سه طریق شبکه هممعنایی، شبکهی استعاری و طرحهای تصویری انجام گرفته است؛ تا بتواند مقصود خود را به آسانترین روش ممکن به بندگانش انتقال دهد، بنابراین در پژوهش پیشرو، این سه روش مورد بررسی گسترده قرار گرفته و در نهایت به ترسیم شبکهی شعاعی خاتمه یافته است.
- چکیده انگلیسی: Cognitive semantics is a method for explaining meanings in contemporary linguistics, which examines the concept of linguistic symptoms. This method makes it easy to understand the Qur'an by organizing, processing and transmitting information in an analysis of Qur'anic propositions, including letters.Cognitive semantics is a method for explaining meanings in contemporary linguistics, which examines the concept of linguistic symptoms. This method makes it easy to understand the Qur'an by organizing, processing and transmitting information in an analysis of Qur'anic propositions, including letters.
- انتشار مقاله: 15-11-1396
- نویسندگان: ولی الله حسومی,مریم توکل نیا
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تفسیر پژوهی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تفسیر,حروف,معناشناسی شناختی,مکانمندی
- چکیده: خداوند در کلامش به دلیل هدفمندی در هدایت، همه قوای انسان را برای درک معارفش به خدمت گرفته است. مهمترین قوه وجودی انسان قوه شناختی اوست و از آنجایی که طرحوارههای تصویری از طریق تجارب روزمره به دست میآیند، به راحتترین شکل ممکن عملکرد شناختی انسان را تحت تأثیر قرار میدهند. خداوند هم از راه طرحوارههای تصویری که با حروف طرحریزی شدهاند، کلام فرا بشری را در سطح درک انسان جاری کرده است. از این رو، نوشتار حاضر به روش توصیفی – تحلیلی به بررسی طرحوارههای تصویری ایجاد شده با حرف «فی» در قرآن پرداخته است. از جمله طرحهای تصویری که با تکیه بر نظریه جانسون در این نوشتار مطرح شدهاند، طرحواره جهتی، مهارشدگی، حرکتی، نیرو، همسانی و موجودیت و... است که از این طریق مفاهیم انتزاعی در قالب تصاویری پیش چشمان مخاطب قرآن، قابل فهم و قابل لمس شدهاند.
- چکیده انگلیسی: God in His Word calls for all human faculties to understand His knowledge for his guidance. The cognitive power is the most important branch of human power and since schemas obtained through everyday experience could affect human cognitive performance in a simple way. God conveys His sayings which are over the surface of humand understanding to the humans through schemas planned with letters. Therefore, this article is a descriptive - analytical survey of schemas created with the letter "Phi" in the Qur'an. Among the schemas that are surveyed here based on Johnson's theory are Schemas of direction, Prevention, motion, force, consistency and existence, and in this way abstract concepts can become understandable and tangible through the images before the eyes of Quran’s audiences.
- انتشار مقاله: 29-08-1395
- نویسندگان: مریم توکل نیا,ولی الله حسومی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهشنامه علوی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تصویر,کلیدواژهها: نهجالبلاغه,صور بلاغی
- چکیده: تصویرگری روشی است که گوینده، با استفاده از آن، مفاهیم ذهنی مورد نظر خود را به شنونده منتقل و مانند تابلویی آنها را دربرابر او مجسم میکند. این روش در کلام حضرت، با انواع مختلف و بهوفور بهکار رفته و مفاهیم مختلف را برای مخاطبان خود ترسیم کرده است. تصاویر استفادهشده در کلام حضرت را میتوان به انواع مختلف دستهبندی کرد. این تصاویر باتوجه به صور بلاغی بهکاررفته در کلام حضرت و نیز شیوههای بهکارگیری و عناصر سازندۀ این صور و ساختار و کارکرد و مضمون و محتوای این تصاویر به انواع مختلفی مثل تصویر زبانی، مجازی، جزئی، مفرد، بافتی، ساکن، متحرک، اثباتی، اتفاقی، تصویرسطح، اعماق و... تقسیمبندی میشوند. در این تصاویر، حقایق محض ترسیم شده است و این از ویژگیهای کلام حضرت علی (ع) است که تصویر در خدمت واقعیت است.
- چکیده انگلیسی: Visualization is a way through which the speaker tries to communicate his mental concepts and ideas to the audience, as if portraying an image of that concept for them. Visualization is extensively used in Imam Ali’s words for visualizing and explaining different concepts. Images used in Imam Ali’s words can be classified into different types based on the rhetorical figures used for portraying them, the way they are used, the elements forming them and their structure, function, theme and content. These image types include linguistic, virtual, partial, singular, contextual, stationary, mobile, affirmative, collaborative, and images of surface, depth, etc. All these images portray sheer truth, and this is a quality in Imam Ali’s words: In his words, the image serves the reality.
- انتشار مقاله: 15-11-1392
- نویسندگان: ولی الله حسومی,ولی الله حسومی,ولی الله حسومی
- مشاهده