در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مدیریت منابع در نیروی انتظامی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: فراترکیب,قرارداد روانشناختی,محتوای قراردادها,تعهدات نانوشته
- چکیده: زمینه و هدف: در دنیای پیچیده سازمانهای امروزی، یکی از حوزههایی که در روابط فرد و سازمان نظر پژوهشگران را به خود جلب کرده است، قرارداد روانشناختی میان کارکنان و کارفرما است. منظور از قرارداد روانشناختی، تعهدات نانوشته کارکنان و کارفرما در قبال یکدیگر است. پژوهش حاضر با هدف ترکیب کیفی نتایج مطالعات صورت گرفته در حوزه محتوای قراردادهای روانشناختی و ارائه چارچوب کلی در این حوزه انجام شده است.
روششناسی: در این پژوهش با بهرهگیری از رویکرد فراترکیب، به تحلیل نتایج و یافتههای پژوهشگران قبلی پرداخته شده است. با بررسیهای انجامشده پیرامون محتوای قراردادهای روانشناختی در پایگاههای معتبر علمی خارجی و داخلی، تعداد 641 منبع شناسایی شد. درنهایت پس از طی مراحلی، دادهها از 13 پژوهش انجامشده در این حوزه گردآوری شده است. برای بررسی روایی فراترکیب از ابزار کسپ و همچنین بهمنظور سنجش پایایی فراترکیب از شاخص کاپای کوهن استفاده شده است که عدد 868/0 در اس.پی.اس.اس به دست آمد و در سطح خوبی قرارگرفته است.
یافتهها: نتایج نشان میدهد که تعهدات نانوشته کارکنان در قبال سازمان دارای پنج مفهوم (رفتار شهروندی سازمانی، وفاداری، اخلاقیات، عملکرد شغلی و انعطافپذیری) و تعهدات نانوشته سازمان در قبال کارکنان دارای چهار مقوله و پانزده مفهوم (شغل و عوامل مرتبط با آن، محیط سازمان، بالندگی کارکنان، پاداشها و منفعت همگانی) است.
نتیجهگیری: مدیریت کردن قراردادهای روانشناختی در روابط فرد و سازمان، بهمنظور دستیابی به پیامدهای نگرشی و رفتاری مثبت و نیز کمینهسازی پیامدهای نقض این قراردادها نیازمند توجه جامع به محتوای قراردادهای روانشناختی در تمامی ابعاد است.- چکیده انگلیسی: Background and objective: In the complex world of today's organizations, one of the areas that has attracted the attention of researchers in the relationship between the individual and the organization is the psychological contract between employees and the employer. Psychological contract refers to the unwritten obligations of employees and the employer to each other. The present study aims to qualitatively combine the results of studies conducted in the field of content of psychological contracts and provide a general framework in this field.
Method: In this research, using the meta-combined approach, the results and findings of previous researchers have been analyzed. 641 sources were identified by conducting studies on the content of psychological contracts in reputable foreign and domestic scientific databases. Finally, after some steps, data have been collected from 13 studies conducted in this field. To evaluate the validity of meta-combination, Kasp tool and also to measure the reliability of meta-combination, Kappa Cohen index has been used, which was obtained as 0.868 in SPSS and is at a good level.
Findings: The results show that unwritten obligations of employees to the organization have five concepts (organizational citizenship behavior, loyalty, ethics, job performance and flexibility) and unwritten obligations of employees to employees have four categories and fifteen concepts (job and related factors, The environment of the organization is the growth of employees, rewards and public benefit).
Conclusion: Managing psychological contracts in the relationship between the individual and the organization, in order to achieve positive attitudes and behavioral consequences and minimizing the consequences of violating these contracts requires comprehensive attention to the content of psychological contracts in all dimensions.- انتشار مقاله: 28-09-1398
- نویسندگان: سید علیاکبر افجه,حامد دهقانان,وحید خاشعی ورنامخواستی,کریم رحمتی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: فرهنگ سازمانی,طنز,انسجام گروهی,شوخطبعی
- چکیده: این مطالعه تأثیر شوخطبعی بر فرهنگ سازمانی و انسجام گروهی را با روش تحلیل عاملی تحلیل کرده است. جامعة آماری این پژوهش را همة کارکنان دانشگاه فنیوحرفهای کرمانشاه تشکیل دادهاند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی نسبی و بهرهگیری از جدول مورگان، 181 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز با بهکارگیری پرسشنامه جمعآوری و با نرمافزار آموس تحلیل شد. نتایج حاکی از آن است که بین شوخطبعی و فرهنگ سازمانی (فرهنگ مشارکتی، انعطافپذیر، مأموریتی و سازگاری) ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، بین شوخطبعی و انسجام گروهی (انسجام تکلیف و انسجام اجتماعی) رابطة معناداری وجود دارد. در نهایت، میتوان گفت مدیران ملزم به پذیرش طنز به عنوان یکی از اشکال ارتباطات هستند، و باید نسبتی منطقی بین هدفهای سازمانی و استانداردهای عمومی- اجتماعی کار برقرار کنند.
- چکیده انگلیسی: It study examined the relationship between Humor on organizational culture and group cohesion Using factor analysis deals. The population of this studies all technical and professional staff, Kermanshah University has established who relative advantage of using random sampling of 181 individuals was selected Morgan and using questionnaire data collected, Amos and software tests. Results indicate that between humor and organizational culture (the culture of collaborative, flexible, mission and consistency) there is a significant positive relationship. Between humor and group cohesion (task cohesion and social cohesion) there is a significant relationship. Finally it can be said that executives accept humor as a form of communication, and should try to make a logical relationship between organizational goals and common standards - to establish social work.
- انتشار مقاله: 03-09-1393
- نویسندگان: حسین حیدری,وحید خاشعی,مرتضی معروفانی اصل
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدیران,نشانهشناسی,بازنمایی,فیلمهای سینمایی
- چکیده: فیلمها تصورات ما دربارۀ مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را بازنمایی میکنند و به شیوههایی که دربارۀ مسائل میاندیشیم، شکل میدهند. با توجه به اینکه مقوله مدیریت، یکی از معضلات امروز کشور ماست، توجه به این مسئله که مدیران چگونه در فیلمهای سینمایی بازنمایی و برساخت میشوند، در شناخت باور عمومی از مدیران میتواند مؤثر باشد. مقالۀ حاضر به بررسی چگونگی بازنمایی مدیران دولتی در فیلمهای سینمایی پس از انقلاب اسلامی ایران پرداخته است. پرسش اصلی بررسی حاضر این است که مدیران دولتی چگونه در فیلمهای سینمایی ساخته شده در جمهوری اسلامی، بازنمایی شدهاند و مقوله مدیریت چگونه با هویتهای اجتماعی کنشگران فیلمها گره خورده است؟ روش این مطالعه، تحلیل نشانهشناختی است که با به کارگیری آن، پنج فیلم سینمایی که در سال اکران خود، پرفروشترین فیلم سال بودهاند، بررسی شدهاند. یافتهها نشان میدهد فیلمسازان به ویژگیهای حوزه رفتاری مدیران بیش از سایر حوزهها توجه دارند.
- چکیده انگلیسی: Movies picture our imaginations about social, economic, and political issues creating the approaches within which we comprehend them. Since management category is currently one of the difficulties in Iran, giving attentions to how the characters of the governmental managers are shown in the movies can be effective to recognition of general understandings of the managers. Present study has focused on quality of their representation in Iranian movies after the revolution in Iran. The method of this study is semiotic analysis. By adopting this method, five top selling movies made in this period, have been studied. The findings indicate that the behavioral characteristics of the managers have been concerns of the movie producers more than other areas.
- انتشار مقاله: 27-08-1394
- نویسندگان: وحید خاشعی,سیدمهدی میرحاجی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: نظریه داده بنیاد,اجرای استراتژی,شرکت های دانش بنیان
- چکیده: امروزه جایگاه و نقش کسب و کارهای کوچک در توسعه و پیشرفت کشور را میتوان نقشی حیاتی دانست، زیرا این نوع سازمانها علاوه بر ایجاد اشتغال، رشد اقتصادی بالا، ظرفیت های نوآوری را دارا هستند، هدف این پژوهش ارائه مدلی برای اجرای استراتژی مبتنی بر نظریه داده بنیاد در شرکتهای دانش بنیان است. روش پژوهش حاضر از نوع ترکیبی (کیفی و کمی) با استفاده از نظریه داده بنیاد میباشد. ابزار جمعآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه عمیق و در بخش کمی، پرسشنامه است. جامعه آماری نیز در بخش کیفی مدیران و استراتژیستهای شرکت-های دانش بنیان و در بخش کمی پرسنل شرکتهای دانش بنیان پارک فناوری پردیس است. روش نمونهگیری این تحقیق هدفمند، با تکنیک گلوله برفی است. دادههای گردآوری شده حاصل از 15 مصاحبه عمیق، بر اساس مدل اشتراس و کوربین (1998) تجزیه و تحلیل شده و مدل کیفی استخراج گردید، و نیز جهت تحلیل دادهها از نرمافزارهای آماری SPSS 18، SmartPLS استفاده شده است. براساس تحلیل داده های بدست آمده مقوله محوری "اجرای استراتژی در شرکت های دانش بنیان " شامل مقوله های فرعی؛ "تناسب استراتژیک"، "ترجمه استراتژیک"، "اطمینان از تصمیمگیری صحیح و به موقع" میباشد، در پایان به بررسی راهکارهای مختلف که برای اجرای موفق استراتژی حیاتی است، پرداخته، و نیز راهبردهایی در این زمینه تدوین گردیده و همچنین پیشنهادهایی در مورد تحقیقات آینده ارائه شده است.
- چکیده انگلیسی: Background: knowledge based economic can be known as an important factor in the progress of the country. This discovery has the potential for employment in addition with economic development, thus one of the main considerable issues is to conduct such a research in order to handle all the activities in Knowledge-based companies.
Aim: the goal of this research is to present a model for strategies based on Grounded theory in Knowledge-based companies
Methodology: the method present research was done by Grounded theory and qualitative-quantitative combined. The tools of gathering data in the qualitative section is deep interviews and in the quantitative is questioner.
Findings: the gathered data form about 15 deep interviews are evaluated due to presented method by Ashteras and Courbin (1998) and the qualitative model was extracted. In this research the effect of content based factors and the process of strategical execution was evaluated on the performance of Knowledge-based companies by the structural equations (by SPSS 18, SmartPLS).
Conclusion: the “strategic execution of Knowledge-based companies” theory is the major issue due to the evaluation of data which is created from the minor issues such as “strategic fit”, “strategic translation” and “confidence of best and on time decisions”. The evaluation of different methods was represented in order to successful execution of strategy and also some methods were introduced in that way and Suggestions for future research are provided.- انتشار مقاله: 03-09-1399
- نویسندگان: لادن صیاف,مهدی حقیقی کفاش,شهرام خلیلنژاد,وحید خاشعی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: استراتژی,تهران,فرارَوش,پایاننامه
- چکیده: هدف این پژوهش فراروش تحقیقات حوزه استراتژی در دانشگاههای سطح یک تهران در چارچوب پایاننامههای مقطع کارشناسی ارشد و رسالههای مقطع دکتری است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است و ابزار گردآوری دادهها، مطالعه کتابخانهای و بررسی اسناد و مدارک است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه پایاننامههای مقطع کارشناسی ارشد و رسالههای مقطع دکتری حوزه استراتژی در چهار دانشگاه تربیت مدرس، تهران، شهید بهشتی و علامه طباطبائی است که بین سالهای 1370 تا 1395 انجام گرفته و در کتابخانه دانشکده مربوطه وجود داشته است. روش نمونهگیری به صورت تمامشماری بوده و پس از حذف نمونههای غیرمرتبط، حجم نمونه نهایی مورد بررسی 188 عدد است. شاخصهای تحلیل در قالب 11 پارامتر سهم موضوعی، مقطع تحصیلی دانشجویان، تعداد افراد مشارکتکننده، مشارکت نهادهای علمی، مشارکت گروههای علمی-تخصصی، جنسیت پژوهشگر، روشها و تکنیکهای مورد استفاده، بررسی اعتبار روش تحقیق، روشهای تجزیهوتحلیل آماری، منابع و مآخذ و وضعیت ظاهری پایاننامه بررسی شد. به اختصار باید گفت با توجه به نتایج، تقویت آموزش دروس روش تحقیق و همچنین مدیریت استراتژیک برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد ضروری است. ضمن اینکه لازم است توجه به روشهای موردی و تطبیقی، روش تحقیق کیفی و آمیخته، استفاده از ابزارهای ترکیبی (پرسشنامه-مصاحبه-اسناد)، توجه بیشتر به پایاننامههای با سطح تحلیل فردی و یا ملی و نمونهگیریهای غیراحتمالی و همچنین دقت بیشتر در روایی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
- چکیده انگلیسی: The aim of this Meta method study is to investigate the field of strategy in Tehran's first level universities. This research is an applied one in terms of purpose and is a tool for data collection, library study and review of documents. The research population has all the master's theses and doctoral dissertations in the field of strategy in the four universities of Tarbiat Modares, Tehran, Shahid Beheshti and Allameh Tabatabai in the years 1991 to 2016. The total data collection method and the population size are 188 reports. 11 indicators of analysis: thematic contribution, students' degree, number of participants, participation of scientific institutions, participation of scientific-specialized groups, gender of the researcher, methods and techniques used, validation of research method, statistical and analysis methods, resources and appearance of the report were reviewed. According to the results, it is necessary to strengthen the teaching methods of research methods as well as strategic management for graduate students. Case and comparative methods, qualitative and mixed research methods, use of combined tools, level of individual and national analysis and non-probabilistic sampling and accuracy in narrative to consider more.
- انتشار مقاله: 03-08-1398
- نویسندگان: سیدامیرحسین طیبی ابوالحسنی,محمدرضا دانشوردیلمی,وحید خاشعی ورنامخواستی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کنترل راهبُردی,مدلسازی ساختاری تفسیری,استارتاپ,ناوبری سازمانی,اهرمهای کنترل
- چکیده: موفقیت در فضای متلاطم و پیچیده کسبوکار امروزی مستلزم بینش و دانش عمیق در مورد نحوه کنترل راهبردی سازمان است. بعضاً کسبوکارهای نوپا با تکیه بر دانش فنی خود در هیاهوی این فضای به شدت رقابتی از مقوله کنترل غافل میشوند و یا نهایتاً کنترلی از جنس کنترل راهبرد را پیش میگیرند. مطالعه پیش رو با استفاده از ابزار مصاحبه نیمه ساخت یافته سعی در کشف سازوکارهای کنترل راهبردی در پنج شرکت مطرح و بزرگ نوپا در فضای آنلاین میکند. در تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار مکس کیو دی اِی، مدلی جامع طراحی شده و سپس این مدل در میان یازده تن از خبرگان این حوزه با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری به آزمون گذاشته شده است. شواهد حاکی از آن است که کنترل پیشفرضها و مفروضات راهبردی میتواند نقش کلیدی در کنترل راهبردی ایفا کند.
- چکیده انگلیسی: Succeeding in current complex and turbulent business environment entails deep knowledge and insight regarding Strategic control of organization. Some startups merely relying on their Technical and innovative knowledge, neglect the importance of Control issues or are confined with Strategy Control. This study, incorporating semi-structured interview, is to explore Strategic control issues in five top startups in on-line businesses. Gathered Data are analyzed with MaxQda software and on the basis of these data we have come to a comprehensive strategic control model. This model encompasses wide range of models suggested before by authors of strategic control field. Eventually, we have examined this model using Interpretive Structural Modeling Model. Evidences suggest that Presumption or default assumption control plays a key role in strategic control.
- انتشار مقاله: 15-05-1397
- نویسندگان: وحید خاشعی,رضا اسدی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: یادگیری سازمانی,عملکرد سازمانی,اجرای راهبرد
- چکیده: مهمترین سرمایه سازمان، شامل افرادی است که ذهن خلاق و پویایی دارند. در چشمانداز اجرای راهبرد، سرمایه خلاق سازمان باید نقش عمدهای ایفا کند تا در نهایت تعیین نماید کدام راهبرد را باید فرمولهسازی و اجرا نمود؛ اما باید دقت داشت که در ایجاد سرمایه خلاق، باید افراد در یک جو یادگیری مداوم قرار گیرند تا بتوانند قدرت نوآوری خود را افزایش دهند. در نتیجه، یادگیری سازمانی باید به عنوان یک اهرم در اجرای راهبرد مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به اینکه راهبردها در شرکتها به خوبی اجرا نمیشود و نیاز به بهبود روشها وجود دارد، در این راستا، پژوهش حاضر با هدف ارتقای عملکرد سازمانی بر اساس اجرای راهبرد و یادگیری سازمانی به انجام رسید. پس از مطالعه پژوهشهای پیشین، چارچوبی مفهومی ارائه شده است که در این چارچوب از مدل یادگیری سازمانی گومز (2005) و اجرای راهبرد اکوموس (2003) استفاده شده است. این پژوهش از نوع کاربردی با ماهیت پیمایشی است. دادههای مورد نیاز این پژوهش از شرکتهای پتروشیمی ایران و توسط ابزار پرسشنامه جمعآوری شده است. نتایج این فرضیهها و نقش میانجیگری یادگیری سازمانی در اثرگذاری اجرای راهبرد بر عملکرد سازمانی تأیید شده است.
- چکیده انگلیسی: The important capital of the organization, including who have a creativesmind and dynamics. The prospect of implementation the strategy, the creative capital should play a major role to finally determine which strategy should formulated and finally implemented. But be aware that the creation of innovative investment, people should be placed in an environment of continuous learning to improve their innovation ability. As a result, organizational learning should be used as a lever in the implementation of the strategy. Since the company's strategies are not well implemented, the need for improved methods. In this regard, the present study was to evaluate the implementation of the strategy on organizational performance with emphasis on the role of mediator to reach organizational learning. After reading previous research, According to the purpose, a conceptual framework is presented in the context of Gomez’s organizational learning model (2005) and okumus’s strategy implementation (2003) is used. The results of the mediating role of organizational learning in the effective implementation of the strategy on organizational performance has confirmed.
- انتشار مقاله: 16-10-1393
- نویسندگان: وحید خاشعی,نادر مظلومی,فریده شهریاری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: قابلیت بازاریابی پویا,منابع غیرکلیدی,یکپارچهسازی پویا,مشارکتهای راهبردی
- چکیده: کسب برتری رقابتی در دنیای متغیر و پرتلاطم امروز از مهمترین چالشهای پیش روی مدیران سازمانها است که برای غلبه بر آن نظریهها و دیدگاههای جدیدی مطرح شده است. قابلیتهای پویا یکی از دیدگاههایی است که طی حدود یک دهۀ اخیر بهعنوان مکمل نظریههای راهبرد در رویکرد منبع محور ارائه شده است. هدف این تحقیق نگاهی به این مفهوم و تأثیر آن بر منابع سازمانی و عملکرد سازمان است. روش این پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری مدیر عامل، اعضای هیئت مدیره، مدیران، معاونین و کارشناسان خبره شرکتهای زیرمجموعۀ صنایع مخابرات ایران بوده است که برای سنجش متغیرهای تحقیق تعداد 66 پرسشنامه میان جامعه آماری توزیع شد. روایی پرسشنامه با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن با آلفای کرونباخ تعیین شد. بهمنظور تحلیل دادهها و آزمون فرضیههای تحقیق از روش کمترین توان دوم جزئی استفاده شده است و جهت و شدت روابط میان سازههای منابع کلیدی و منابع غیرکلیدی، قابلیتهای پویا و عملکرد در این بنگاهها مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از این پژوهش تأثیر منابع سازمانی و قابلیتهای پویا بر عملکرد شرکت و همچنین نقش میانجیگری قابلیتهای پویا را نشان داد.
- چکیده انگلیسی: Gain competitive advantage in today's turbulent world of the most important challenges facing managers of organizations and newtheories and approaches for overcoming them are discussed. Dynamic capabilities are one of the views over nearly a decade as a complementary approach to resource-based theory of strategy is presented. The aim of this study was to look at this conceptand its impact on the organization and functioning of the organization. this study is a descriptive survey. The population of the CEO, board members and deputies and experts of Iran's telecommunications subsidiary company, The variables measuring 66 questionnaires were distributed among the target population. Validity using confirmatory factor analysis and reliability was determined using Cronbach's alpha. In order to analyze the data and test hypoTheses using partial least square was used and the direction and intensity of the relationships between structures of key resources and other key resources, dynamic capabilities and performance of the firms studied. The results of This study, The influence of organizational resources and dynamic capabilities on firm performance dynamic capabilities and the role of mediation revealed.
- انتشار مقاله: 07-06-1393
- نویسندگان: مرضیه اسماعیلزاده,وحید خاشعی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: گفتمان,کنترل راهبُردی,تئوری داده بنیاد,راهبرد به منزله عمل
- چکیده: مطالعه گفتمان در حوزههای بومی و صنایع مشخص، یکی از جریانهای پژوهشی تأکید شده از سوی جدیدترین پارادایم راهبرد پژوهی، یعنی (راهبرد بهمنزلۀ عمل) هست. مطالعه انتقادی پیش رو با استفاده از پژوهش کیفی و با اتکا بر فلسفه ساختگرایی اجتماعی به دنبال استخراج (چیستی) و (چرایی) مدل کنترل راهبردی در صنعت توزین کشور جمهوری اسلامی ایران است. در این راستا با کمک نرمافزار تحلیل اکتشافی اطلستی آی از راهبرد تئوری داده بنیاد و رهیافت ظاهر شوند گلاسر به وسیله کدگذاری مبتنی بر رویکرد استقرایی بهره گرفته شده است. نتایج از درون 15 مصاحبه میدان نیمه ساختاریافته با مدیران، سرپرستان و کارکنان دانشی فعال در صنعت توزین کشور، به وسیله نمونهگیری نظری و تا رسیدن به مرحله اشباع استخراج گردیده و در انتها بر اساس تحلیل دادهها مدل کنترل راهبردی صنعت توزین تبیین شده است.
- چکیده انگلیسی: Studying language in micro, native and local domains is one of the emphasized streams of research in the newest paradigm of strategy research, namely, “strategy as practice”. This critical study seeks to derive the “what” and “why” of the pattern of strategic control model in weight industry of Iran using qualitative research and drawing on social constructivism philosophy. Accordingly, this study uses grounded analysis and induction-based coding approach through Atlas.ti – specific explorative analysis software. The conclusions are emerged from 15 semi-structured field interviews through theoretical sampling and to reach the stage of saturation extract, and at the end of the Dell data control model weighting has been articulating a strategic industry.
- انتشار مقاله: 15-09-1393
- نویسندگان: وحید خاشعی,عطاءاله هرندی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدیریت استراتژیک,استراتژی,بانک,اجرا
- چکیده: اجرای استراتژی از مهمترین مراحل مدیریت استراتژیک است. با این حال به اجرا در مقایسه با تدوین کمتر پرداخته شده است. هدف مقاله، تبیین مدل کاربردی اجرای استراتژی در بانکهای تجاری است که شامل شناسایی، اولویتبندی متغیرهای موثر آن، تشریح فرآیند، چگونگی اجرا و بررسی پیامدها و چالشهای اجرا است. روش پژوهش از حیث نتیجه، کاربردی، از حیث هدف، توصیفی و از نظر داده، کمی-کیفی است. استراتژی پژوهش در بخش کیفی، نظریه داده بنیاد و در بخش کمی، فرآیند تحلیل سلسله مراتبی است. روش تجزیه و تحلیل در بخش کیفی، کدگذاری با الگوی پارادایمی استراوس و کوربین و در بخش کمی برپایه مقایسههای زوجی و تحلیل نرخ ناسازگاری است. جامعه، خبرگان بانکهای تجاری و نمونه، تعداد 46 نفر از مدیران و کارشناسان 11 بانک تجاری (خصوصی و دولتی) است. روش نمونهگیری، قضاوتی هدفمند با تکنیک گلوله برفی و ابزار آن در بخش کیفی مصاحبه و بررسی اسناد و در بخش کمی پرسشنامه است. نتایج پژوهش، مدلی در قالب 105 کد اولیه، 33 مفهوم و 5 مقوله اصلی متغیرهای علی، زمینهای، موانع (مداخلهگر)، فرآیند (نحوه اجرا) و نیز پیامدهای آن طراحی و اعتباریابی شده و اولویت (جایگاه) هر یک تعیین گردیده است.
- چکیده انگلیسی: Strategy implementation is one of the most important stages of strategic management. However, implementation is less than compiled. The purpose of this paper is to explain the applied model of strategy implementation in commercial banks, which includes identifying, prioritizing its effective variables, describing the process, how it is implemented and examining the implications and challenges of implementation. The research method is applied, result-oriented, descriptive, quantitative-qualitative. The research strategy in the qualitative part is the Grounded Theory and in the quantitative part, the Analytical Hierarchy Process. The qualitative analysis method is based on the Strauss and Corbin paradigm coding and in the quantitative part is based on pairwise comparisons and inconsistency rate analysis. The community, the commercial bank experts and the sample, comprises 46 managers and experts of 11 commercial banks (private and public). Sampling method is purposeful judgment with snowball technique and its tools in qualitative part of interview and document analysis and in quantitative part of questionnaire. As a result of the study, a model was designed in the form of 105 initial codes, 33 concepts and 5 main categories as causal variables, contextual, barriers (intervention), process and its consequences and design and validation (priority), Each is determined.
- انتشار مقاله: 13-05-1398
- نویسندگان: مهدی حقیقی کفاش,محسن جلالی,مهدی ابراهیمی,وحید خاشعی
- مشاهده