در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: بازاریابی ورزشی,بازاریابی اخلاقی,بازار ورزش,شرکتهای تولیدی
- چکیده: هدف: هدف از این پژوهش طراحی مفهومی برای تحلیل بازاریابی اخلاقی در صنعت تولیدی ورزش کشور بود.
روششناسی: روش تحقیق از نوع تحقیقات کیفی با رویکرد نظریه داده بنیاد بود. جامعه آماری شامل دو بخش جامعه انسانی (مدیران شرکت ها، اساتید دانشگاه و ...) و جامعه اطلاعاتی (کتاب ها، مقالات، اسناد، صفحات رسانه ای و ...) بود. نمونه گیری به تعداد قابل کفایت بر مبنای رسیدن به اشباع نظری به صورت قضاوتی انجام شد (21 نفر، 44 سند). ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانه ای و مصاحبه های اکتشافی نظامند بود. روایی ابزار براساس اعتبار حقوقی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تایید گردید. جهت تحلیل داده ها از روش کدگذاری چندمرحله ای با رویکرد تحلیل ماتریسی و سیستمی استفاده شد.
یافتهها: چارچوب پژوهش حاصل از کدگذاری شامل سه سطح بود. کدگذاری مرحله اول براساس ماهیت ساختاری مولفه ها انجام گرفت و شامل جامعه، بازار، مدیریت، تجاری، مصرف و تعامل بود. کدگذاری مرحله دوم براساس نقش بود و شامل محیط، شرکت و مشتری تعیین گردید. کدگذاری سطح سوم نیز براساس ماهیت پارادایمی مولفه ها انجام گرفت و شامل مفروضات و ارزش ها، مسئولیت ها و هنجارها، چالش ها و مسائل، استراتژی ها و راهکارها و نتایج و پیامدهای بازاریابی اخلاقی بود.
نتیجهگیری: براساس یافته های پژوهش می توان گفت ترویج بازاریابی اخلاقی در صنعت تولیدات ورزشی در سطوح، ابعاد و مراحلی مختلفی قابل انجام است. از این رو با بازنگری ارزش ها و هنجارها بهتر میتوان به اتخاذ استراتژی ها، رفع چالش ها و تشخیص ملاحظات پرداخت تا به پیامدهای مطلوب در هر سه حوزه مشتری، شرکت و محیط دست پیدا کرد.
- چکیده انگلیسی: Objective: The aim of this research was providing a conceptual framework for analyzing ethical marketing in the sports manufacturing industry.
Methodology:The research method was selected type of qualitative research qualitative With Grand Theory Approach. The statistical population consisted of two parts of the human community (company directors, university professors, etc.) and the information society (books, articles, documents, media pages, etc.). Sampling was judged by a sufficient number based on theoretical saturation (21 people, 44 document). The research tool was a library study and systematic exploratory interviews. instrument validity evaluated and approved based on the legal and scientific credibility of the sample, expert opinion and an agreement between the editors. A conceptual coding method based on matrix and system analysis was used to analyze the data. For data analysis was used the multi-stage coding method with matrix and system analysis approach.
Results: The research framework derived from coding included three levels. First level coding was done based on the structural nature of the components and included community, market, management, business, consumption and interaction. The second level coding was based on the role and the environment, the company and the customer was determined. Third level coding was done based on the paradigmatic nature of the components And was includes; assumptions and values, responsibilities and norms, challenges and issues, strategies and solutions and the results and consequences.
Conclusion: Based on research findings, it can be said that promotion of ethical marketing in the sports manufacturing industry is possible at different levels, dimensions and stages. Therefore, by overview values and norms, it is better to adopt strategies, resolve challenges, and identify payment considerations, it has achieved the desired outcomes in all three areas of customer, company and environment.
- انتشار مقاله: 21-09-1397
- نویسندگان: مهران سرداری,هاشم کوزه چیان,محمد احسانی,مجتبی امیری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: توسعه پایدار,موانع,ورزش,راهکار
- چکیده: هدف: هدف مقاله حاضر مطالعه مفهوم توسعه پایدار ورزش، موانع و ارائه راهکارهایی برای رسیدن به توسعه پایدارِ ورزش است.
روششناسی: روش تحقیق حاضر توصیفی و کیفی است. در این راستا، از مطالعات کتابخانهای و مصاحبه با استادان مدیریت ورزشی، مدیران ورزشی، ورزشکاران و مربیان ورزش استفاده شد. تعداد مشارکتکنندگان در تحقیق 14 نفر بود. استراتژی نمونهگیری موارد حاد بود که در این رابطه از تحلیل محتوای مصاحبهها استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که رسیدن توسعه پایدار ورزش در راستای توجه به ابعاد اقتصادی، اجتماعی و عوامل نهادی با هدف مشارکت اجتماعی محقق میشود. از دیگر نتایج تحقیق دستهبندی موانع پایداری در توسعه ورزش به موانع مدیریتی، ساختاری، محیطی، نگرشی-رفتاری و قانونی- حقوقی بود. راهکارهای توسعه پایدار که توسط صاحبنظران مطرح شد عبارت از تدوین برنامه راهبردی متناسب با تغییرات محیطی، تصویب مصوبات برنامههای از طریق نهادهای قانونی و حقوقی از جمله مجلس شورای اسلامی، متناسب ساختن ساختار ورزش با قوانین بینالمللی و برطرف کردن خلأ قانونی در ورزش از طریق حقوقدانان بودند.
نتیجهگیری: توجه مدیران و سیاستمداران و مشارکت تمامی نهادها میتواند زمینه را برای توسعه اهداف پایداری در توسعه ورزش و اثرات اقتصادی و اجتماعی در جامعه و نهادها فراهم آورد.- چکیده انگلیسی: Objective: Sustainability in sport development or sport sustainability development is a considered concept attracting attention in today's research. Sustainability is a main theme in the sport development. The purpose of this paper is to study concepts of sport sustainability development, its barriers and offer solutions to achieve the sport sustainability development.
Methodology: The research method was descriptive and the research strategy was qualitative. In this regard, we used library studies and interviews with sport management professors, sport managers, athletes and sport coaches. Participants were 14 persons. The sampling strategy was acute one and in this regard, we used content analysis of interviews.
Results: The result showed that sustainable development in sport would be achieved through social participation with social, economic and institutional dimensions. The Other research findings were the classification of barriers included managerial, structural, environmental, behavioral and legal one. Sustainable development strategies argued by experts was including development of strategic plan appropriate to environmental changes, ratification of the program through law and legal bodies such as Islamic consultative assembly, fit out of sport structure with international law and removing legal vacuum in sport through lawyers.
Conclusion: Therefore, the attention of managers, politicians and all institutions can provide backgrounds to development of sustainability goals in sport and to provide economic and social effects in society and institutions.
- انتشار مقاله: 09-01-1396
- نویسندگان: زینب مندعلی زاده,محمد احسانی,هاشم کوزه چیان,حبیب هنری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدل,شایستگی,مدیران بازاریاب,بازاریاب ورزشی
- چکیده: هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر طراحی مدل شایستگیهای مدیران بازاریاب ورزشیبا استفاده از نظریه داده بنیاد بود.
روششناسی: روش تحقیق حاضر کیفی بوده و با ماهیت اکتشافی- بنیادی انجام گرفت جامعه تحقیق شامل اساتید مدیریت ورزشی، مدیران عامل و بازاریابان باشگاههای فوتبال لیگ برتر ایران، اعضای کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال بودند. بر اساس روش نظریة داده بنیاد، مصاحبهها پس از کدگذاری تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: در مجموع 682 کد اولیه از تجزیه و تحلیل 17 مصاحبه بدست آمد. بعد از استخراج کدهای مشابه، 109 کد باز متمایز مشخص گردید. 109 کد باز استخراج شده از مصاحبهها در 23 گروه کدمحوری شامل شخصیتی، رفتاری، ارزشی، هوش سازمانی، هوش هیجانی، هوش استراتژیکی، هوش رقابتی، هوش تجاری، هوش اخلاقی، هوش فرهنگی، هوش سیاسی، هوش اجتماعی، مدیریتی، دانشی، ورزشی، مهارتی، مدیریت آمیخته بازاریابی، مدیریت مشتریان، مدیریت فروش، مدیریت برند، بخشبندی بازار، بازاریابی جهانی، تحقیقات بازاریابی و بازاریابی اسلامی- اخلاقی قرار گرفتند. کدهای محوری در 4 گروه کد انتخابی شامل شایستگیهای پایه، هوشی، حرفهای و عملیاتی دستهبندی شدهاند. در نهایت مدل تحقیق بهصورت هرمی (شامل 4 سطح) طراحی گردید.
نتیجهگیری: مدل ارائه شده در این تحقیق میتواند بهعنوان ابزاری مناسب جهت شناسایی شایستگیهای مدیران بازاریاب ورزشی باشگاههای فوتبال مورد استفاده قرار گیرد.
- چکیده انگلیسی: Objective: The aim of this study was designing competencies model for sports marketer managersby using grounded theory.
Methodology: The research method was qualitative and done with exploratory nature of foundation. The Statistical population research includes sport management professors, CEOs and Iranian Marketers of Premier Football League clubs, Football Federation were members of the Marketing Committee. Based on grounded theory, the interviews were coded and analyzed.
Results: In sum 682 source codes were obtained from analyzing 17 interviews. After extracting the same codes, 109 were distinct open source. 109 open source codes were design from 23 group coded centered include: Personality, Behavior, Worthy, Organizational intelligence, emotional intelligence, Strategic intelligence, competitive intelligence, business intelligence, moral intelligence, business intelligence, cultural intelligence, political intelligence, social intelligence, Managerial, scientific, Athletic, Technical, Marketing mix management, Customer management, sales management, brand management, market segmentation, global marketing, market research and marketing of ethical Islamic. Axial codes were designed from 4 groups of selective code include: merit-based election code, intellectual, professional and selective classified. Finally, the research model was designed in pyramid (four levels).
Conclusion: The model presented in this study can be used as an instrument for identifying competence of Sport marketing manager of football clubs.- انتشار مقاله: 16-11-1396
- نویسندگان: طهماسب شیروانی,محمد احسانی,هاشم کوزه چیان,مجتبی امیری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کیفیت خدمات,گردشگران ورزشی, رضایتمندی,تمایل به بازگشت
- چکیده: هدف: بحث کیفیت خدمات، رضایتمندی و تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی همواره موضوعی بحث انگیز بوده است. از این رو هدف این پژوهش بررسی رابطهی کیفیت خدمات با رضایتمندی و تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی بود. روش شناسی: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است. نمونهی آماری این پژوهش 265 نفر از گردشگرانی بودند که در دیدار دو تیم فوتبال استقلال و پرسپولیس در ورزشگاه آزادی تهران حضور داشتند. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق برگرفته از پرسشنامهای است که شانک در رسالهی دکتری خویش در دانشگاه اوهایو مورد استفاده قرار داده است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصین مدیریت ورزشی و روایی سازه با بهره گیری از تحلیل عاملی اکتشافی مورد تایید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت (آلفای کرونباخ= 89/0). برای تجزیه و تحلیل داده ها از بستهی نرم افزاری SPSS 19 به منظور انجام آمار توصیفی و تحلیل عاملی اکتشافی و نرم افزار لیزرل جهت انجام تحلیل عاملی تاییدی و مدل سازی معادله ساختاری (SEM) استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد رضایتمندی در رابطهی بین کیفیت خدمات و تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی نقش میانجی ندارد. علاوه بر این، اگرچه رضایتمندی (با ضریب اثر 35/0) تاثیر معناداری روی تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی دارد؛ تاثیر کیفیت خدمات (باضریب اثر 56/0) بیشتر است. تاثیر کیفیت خدمات (با ضریب اثر 25/1) بر رضایتمندی نیز معنادار است.. نتیجهگیری: با توجه به نتایج میتوان گفت با افزایش کیفیت خدمات گردشگری ورزشی و عوامل مربوط به آن میتوان سطح رضایتمندی و تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی را افزایش داد.
- چکیده انگلیسی: Objective: The service quality, satisfaction and intent to return have been always considered a controversial issue. So, the purpose of this study was to investigate the relationship between service quality with satisfaction and the intent to return of sport tourists. Methodology: The research method was descriptive – correlative and done as a field study. The statistical sample consisted of 265 tourists attending Tehran’s Azadi stadium to watch the football game between Esteghlal and Persepolis. The research instrument was a questionnaire that had been used in Shonk’s Ph.D. dissertation. The face and content validity was verified by the sport management experts and the construct validity was approved by Exploratory Factor Analysis and. The reliability was also verified by Cronbach’s alpha method (α=0.89). The SPSS19 was used to do descriptive statistics and exploratory factor analysis. Also, Confirmatory Factor Analysis and structural equation modeling (SEM) were done by LISREL. Results: The results showed that satisfaction didn’t mediate the relationship between service quality and the intent to return of sport tourists. Although, satisfaction had a significant effect on the sport tourists' intent to return, the service quality had greater effect on sport tourists' intent to return. Moreover, the influence of service quality on satisfaction was significant. Conclusion: According to the results, it can be concluded that development of sport tourism service quality and its related factors increase sport tourists' satisfaction and their intent to return.
- انتشار مقاله: 22-01-1393
- نویسندگان: مهدی خطیب زاده,هاشم کوزه چیان,افشار هنرور,حسین صادقی سقدل
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: فرهنگ مشارکت,بازاریابی اجتماعی,شهرداریها,ورزشهای تفریحی
- چکیده: هدف از تحقیق حاضر طراحی مدل مشارکت در ورزشهای تفریحی با رویکرد بازاریابی اجتماعی بود. نمونه آماری تحقیق حاضر را تمامی هیئتهای ورزش همگانی و سازمان ورزش شهرداریهای مراکز استانها تشکیل میدادند. روش نمونه گیری با استفاده از جدول مورگان صورت گرفت که با توجه به تعداد فراوان اعضای هیئتهای ورزشی و ورزش شهرداریها تعداد 385 نفر به عنوان نمونه نهایی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساختهای بود که روایی و پایایی آن به وسیله اساتید و آزمونهای آماری تایید گردید. پرسشنامه ها از طریق ایمیل و شبکههای مجازی و حضوری توسط نمونه ها تکمیل گردید. نتایج نشان داد که ضریب تاثیر مولفههای مربوط به بازاریابی اجتماعی (آمیخته بازاریابی اجتماعی) مقادیر بالا و معناداری هستند و از بین هر سه آنها ارتباطات بازاریابی اجتماعی از ضریب تاثیر و قویتری برخوردار است (948/0) و پس از آن هزینه مشارکت (953/0) و قابلیت دسترسی (921/0) قرار داشتند. همچنین در مدل به دست آمده ضریب تاثیر بین فرهنگ مشارکت با بازاریابی اجتماعی (892/0)، در ارتباط با مدیریت (584/0) و در نهایت در ارتباط با مشارکت در ورزش (597/0) گزارش شده است که حاکی از اهمیت فراوان فرهنگ مشارکت است. بنابراین فرهنگ مقولهای پایه برای سایر مقولههای مطرح شده در مدل میباشد. یکی دیگر از مقولههایی که مصاحبهشوندگان جهت افزایش مشارکت مردم از طریق بازاریابی اجتماعی آن را امری بدیهی میدانستند مدیریت منسجم و قوی در این زمینه بود.
- چکیده انگلیسی: The purpose of the present study was to design a model of participation in recreational sports with a social marketing approach. The population of the study is consisted of the entire public sports boards and the sports organizations of municipalities of capital of provinces. Sampling was done through the application of the Morgan table and according to the numerousness of the participants of sports boards and the aforementioned sports organizations of municipalities,a number of 385 individuals have been selected as the sample of study. Data collection instruments included researcher made questionnaires whose reliability and validity have been approved by the help of professors and various statistical tests.The questionnaires were distributed among the participants through social networks, in person meeting and e-mailing.Results manifested that the impact factors of the entire components relating to social marketing are significantly high and among them, the component of communications of social marketing had the strongest impact factor (0.948) while participation cost (0.953)and accessibility (0.921) have occupied later priorities.In addition in our model the impact factor between participation and marketing was calculated as 0.892 while in relation to management and participation in sports, the obtained values are respectively 0.584 and 0.597.These values show the significant importance of participation culture.In this sense, culture is a basic category for the rest of categories state in the model.Another category which was considered as an important one in the views of respondents for improving public participation through social marketing was a solid and strong management in this context.
- انتشار مقاله: 27-11-1396
- نویسندگان: احسان ططری,محمد احسانی,رسول نوروزی سید حسینی,هاشم کوزه چیان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ورزش,اثربخشی,رهبری,هوش,مدیر
- چکیده: مطالعات نشان داده که موفقیت سازمانی در گرو رهبری اثربخش است. این امر در کلیه سازمانها از جمله سازمانهای ورزشی صادق است. از این رو، شناخت عواملی که میتواند با اثربخشی رهبری ارتباط داشته باشد، بسیار ارزشمند میباشد. بنابراین، هدف این پژوهش طراحی الگوی هوشمندیهای مورد نیاز رهبری اثربخش مدیران ورزشی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه مدیران (331N1=) و کارکنان (1621N2=) وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و پارالمپیک، آکادمی ملی المپیک و فدراسیونهای ورزشی بوده که با استناد به جدول مورگان، 180 نفر مدیر و 367 نفر کارمند با روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم و تصادفی، به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این پژوهش به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ (1998)، پرسشنامه هوش فرهنگی وانداین و آنگ (2004)، پرسشنامه هوش سازمانی آلبرشت (2002) و پرسشنامه اثربخشی رهبری (1388) استفاده شد. ضمن تأیید روایی صوری و محتوایی پرسشنامههای استفاده شده در پژوهش حاضر توسط اساتید و متخصصین مدیریت ورزشی، پایایی این پرسشنامهها از طریق روش آلفای کرونباخ، به ترتیب80/0، 89/0، 88/0 و 90/0 محاسبه شد. جهت تحلیل دادهها از آزمون رگرسیون چندگانه، برای تعیین ارتباط بین متغیرهای تحقیق و به منظور طراحی مدل از مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) با کمک نرمافزار AMOS graphic/18 استفاده شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار است و کارایی بالایی در توصیف روابط بین متغیرها دارد. بهعلاوه، با توجه به ضرایب مسیر به دستآمده، هوش هیجانی، هوش سازمانی و هوش فرهنگی دارای بیشترین تأثیر بر اثربخشی رهبری بودند. در نهایت، با توجه به ضرایب مسیر به دستآمده در پژوهش حاضر پیشنهاد میشود که در امر گزینش مدیران سازمانهای ورزشی به ترتیب به میزان هوش هیجانی، هوش سازمانی و هوش فرهنگی آنها توجه شود.
- چکیده انگلیسی: Studies have shown it is essential for organizational successful to have leadership effectiveness. This is true to all organizations as sport organizations. Hence, it is important to identification of factors that can be related to leadership effectiveness. Therefore, the purpose of this research was designing of intelligence models needed for leadership effectiveness of sport managers. The Statistical population were all managers (N1=331) and staffs (N2=1621) of Sport and Young's Ministry, National Olympic committee, National Paraolympics committee, National Olympic Academy, and Sport Federations. Based on Morgan table, 180 managers and 367 staffs were selected with stratified sampling and random sampling for this research. Shring (1998) emotional intelligence questionnaire, Van Dyne and Ang (2004) Four Factor cultural intelligence scale questionnaire, Albrecht (2002) organizational intelligence questionnaire and Leadership effectiveness questionnaire (1388) were used to collect data. Validity of the Questionnaires was confirmed by experts and the reliability coefficient for the emotional intelligence questionnaire (α=0/80), cultural intelligence (α =0/89), organizational intelligence (α =0/88) and for leadership effectiveness questionnaire obtained (α=0/90). Data analysis was performed by multiple regressions. Structural Equation Modeling (SEM) was performed with AMOS graphic/18for modeling as well. The results showed there was significant relationship between emotional intelligence, cultural intelligence and organizational intelligence and leadership effectiveness. Finally, with regard to these results, it is recommended that in designating sport managers the following features is considered: emotional intelligence, organizational intelligence and cultural intelligence.
- انتشار مقاله: 26-05-1394
- نویسندگان: مریم مختاری دینانی,هاشم کوزه چیان,عباس نظریان مادوانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: لیگ برتر فوتبال ایران,سازگاری,حمایت ورزشی,بازاریابی کمین,رفتار منفی
- چکیده: این پژوهش با هدف بررسی نقش تعدیل کنندگی بازاریابی کمین، رفتار منفی و سازگاری در رابطه بین جانبداری از لیگ برتر با تمایل به خرید از حامی انجام شد. روش تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی میباشد که به صورت میدانی انجام شد. نمونه تحقیق را 515 نفر از تماشاچیان لیگ برتر تشکیل دادند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه به تأیید 14 نفر از اساتید رسید و با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی نیز مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از آلفای کرونباخ ارزیابی شد که برای پرسشنامه کلی و کلیه خرده مقیاسها بالاتر از 7/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس (ANCOVA) استفاده شد. نتایج نشان داد که در تمایل افراد به خرید از حامی با توجه به سطوح مختلف جانبداری از ورزش تفاوت معنی داری وجود دارد (001/0=p، 8/1=F). همچنین نقش تعدیل کنندگی رفتار منفی (001/0=p، 6/14=F) و سازگاری (001/0=p، 2/100=F) بر تمایل به خرید معنیدار به دست آمد اما نقش تعدیل کنندگی بازاریابی کمین (0556/0=p، 34/0=F) معنی دار نمی باشد. به طور کلی سطح جانبداری افراد از لیگ برتر بر تمایل آنها به خرید محصولات حامی ارتباط دارد و رفتار منفی بازیکنان و میزان سازگاری بین حامی با لیگ برتر این ارتباط را تعدیل میکند.
- چکیده انگلیسی: This research aimed at investigating the Moderating role of ambush marketing, negative behavior and congruence in the relationship between sport (Iran Football pro-league) involvement and intention to purchase. The research used a descriptive-correlation method conducted as a field. The sample consisted of 515 pro-league spectators. A researcher-made questionnaire was used to collect data. The validity of the questionnaire was approved by 14 professors and through confirmatory factor analysis. The reliability was evaluated by Cronbach''s alpha (over 0.7 for the whole questionnaire and all subscales). ANCOVA was used to analyze the data. The results showed a significant difference in intention to purchase from sponsors with regard to different levels of sport involvement (F=1.8, P=0.001). Also, the Moderating role of negative behavior (F=14.6, P=0.001) and congruence (F=100.2, P=0.001) in purchase intention was significant while the moderating role of ambush marketing (F=0.34, P=0.0556) was not significant. Generally, there was a relationship between the pro-league involvement and the intention to purchase sponsors'' products and players'' negative behaviors and the congruence between sponsors and pro-league moderated this relationship.
- انتشار مقاله: 23-06-1393
- نویسندگان: احمد فلاحی,محمد احسانی,هاشم کوزه چیان,محمد خبیری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: فوتبال,محیط اقتصادی,محیط سیاسی,تصمیم گیری اخلاقی,ادراک محیطی,محیط قانونی,محیط فردی,بازیکنان لیگ برتر
- چکیده: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر محیط های فردی، سیاسی، قانونی و اقتصادی فوتبال ایران بر تصمیم گیری اخلاقی بازیکنان حرفه ای بود. به همین منظور پرسشنامه 28 گویه ای وضعیت های دشوار اخلاقی در فوتبال حرفه ای (DPSQ-Iran) ساخته شده توسط شجیع و همکاران (1391) و همچنین پرسشنامه محقق ساخته و 23 گویه ای ادراک محیطی به طور تصادفی در اختیار 162 بازیکن شاغل در لیگ برتر فوتبال ایران از 11 تیم راه آهن، نفت تهران، مقاومت شهید سپاسی، فولاد خوزستان، شاهین بوشهر، سپاهان اصفهان، ملوان بندر انزلی، نفت آبادان، پیکان، پاس همدان و آلومینیوم هرمزگان قرار گرفت. روایی محتوایی ابزار توسط متخصصین و ثبات درونی آن نیز در یک مطالعه مقدماتی مورد تأیید قرار گرفت. به منظور برازش الگو و مشاهدهء نقش ادراک محیطی در تصمیم گیری اخلاقی از تحلیل مسیر در سطح معنی داری 05/0< استفاده شد. یافته ها نشان داد؛ بین ادراک محیطی بازیکنان با تصمیمگیری اخلاقی آنان ارتباط معنی داری وجود ندارد. با این حال غیر از ادراک محیط سیاسی، سه ادراک محیط اقتصادی، فردی و قانونی دارای نقش مؤثری در تبیین واریانس ادراک محیطی بازیکنان حرفه ای فوتبال ایران هستند. بر پایهء یافته ها، تغییر در وضعیت های محیطی مستقیماً تصمیم گیری اخلاقی ورزشکاران را تحت تأثیر قرار نمی دهد و در این میان عامل های تأثیرگذار دیگری هم وجود دارند که باید در پژوهش های آینده شناسایی و مورد آزمون قرار گیرند.
- چکیده انگلیسی: Background: The purpose of this study was a survey on influences of personal, political, legal and economical climates on ethical decision-making of Iranian premier league soccer players. For this purpose, dilemmas in professional soccer questionnaire (DPSQ) with 28 questions developed by Shajie et al. (2012) and environmental perceptions questionnaire with 23 questions were employed and randomly administered to 162 Iranian premier league soccer players from Rahahan, Naft Tehran, Shahid Sepasi, Foolad Khoozestan, Shahin Booshehr, Sepahan Esfahan, Malavan Anzali, Naft Abadan, Peykan Tehran, Pas Hamedan, Alominium Hormozgan teams. The content validity of instrument was confirmed by experts and the internal consistency of the DPSQ proved in a pilot study. The data were analyzed by employing ANOVA and Path analysis tests. Results showed that there is no significant relationship between environmental perceptions and ethical decision-making of Iranian premier league soccer players. Also despite of political environment, personal, legal and economical climates have effective role on determination of environmental perceptions variance within Iranian premier league soccer players. On the basis of results, environmental situation changes do not influence ethical decision-making of players directly and there are more important factors that have to studies at future surveys.
- انتشار مقاله: 01-05-1391
- نویسندگان: رضا شجیع,هاشم کوزه چیان,محمد احسانی,مجتبی امیری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ایران,ورزش,برندسازی,تفکر استراتژیک
- چکیده: جوهره علم بر پایهی مدلهای فراگیر است، نه داده های پراکنده؛ زیرا داده ها در قالب مدل می توانند کشف، تبیین، تعبیر شوند. بنابراین، فقدان مدل های قابل اتکا در برندسازی در صنعت ورزش محقق را برآن داشت تا به دست یابی مدل برندسازی در صنعت ورزش ایران اهتمام ورزد. بر این اساس هدف از این مطالعه طراحی و تبیین مدل برندسازی با رویکرد تفکر استراتژیک در صنعت ورزش ایران است. این پژوهش از نوع تحقیقات اکتشافی و به تناسب رویکرد پژوهش کیفی بود، برای این منظور به خبرگان حوزهی برندسازی مراجعه و از طریق مصاحبه عمیق به جمعآوری دادهها پرداخته شد و روش نمونه گیری در این پژوهش گلوله برفی بود. در نهایت از دل دادهها 15مقوله اصلی در سه سطح؛ رفتاری، سازمانی و رویداد استخراج شد. این مدل نمایش سادهای از برندسازی صنعت ورزش ایران است که سعی بر آن بود که ساختهای اساسی برندسازی صنعت ورزش ایران را دربگیرد. مطابق مدل حاضر میتوان مولفههای موثر بر برندسازی در صنعت ورزش ایران را شناسایی و به نوعی آنها را طبقه بندی کرد و نهایتا میتواند مبنای عقلانی توسعه برندسازی در صنعت ورزش ایران قرار گیرد.
- چکیده انگلیسی: The essence of science is based on models that are inclusive, rather than fragmented data; because the data can explore, explain, or interpret in frame work. Thus, the lack of reliable models of branding in the sports industry has prompted researchers to try to develop branding model in the sports industry of Iran. The study aims to develop the branding model based on strategic thinking approach in the sports industry of Iran. This study is an exploratory that qualitative research method was used. For this purpose, the branding experts were answered through in-depth interviews. And snowball sampling was used to gather data-collection. By using grounded theory Data coded through three stages of coding and analysis. According the final frame work, 15 main categories at three levels; ethical, organizational and event extracted. This simple display-model of the sports industry's branding is to try to be the basic structure of the sports industry branding. According to finding, the present model can be identified and classified effective components of branding in the sports industry. Ultimately it can be used as basis of intellectual development of branding in the sports industry of Iran.
- انتشار مقاله: 18-03-1395
- نویسندگان: وجیهه جوانی,محمد احسانی,مجتبی امیری,هاشم کوزه چیان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: گردشگری ورزشی,فوتبال,کیفیت خدمات, رضایتمندی,مدل سازی معادله ساختاری
- چکیده: گردشگری ورزشی یک صنعت خدماتی است و عمدتاً به واسطۀ کیفیت خدماتی که ارائه میشود، تحت تأثیر قرار میگیرد. همچنین، میتوان گفت که کیفیت خدمات و رضایتمندی گردشگران از موضوعات مهم در سیاست گردشگری است که پرداختن به آنها میتواند موجب توسعه گردشگری و گردشگری ورزشی شود. از این رو، هدف این پژوهش بررسی چگونگی تأثیر ابعاد مختلف کیفیت خدمات گردشگری ورزشی بر رضایتمندی گردشگران بود. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است. نمونۀ آماری این پژوهش 265 نفر از گردشگرانی بودند که در دیدار برگشت دو تیم فوتبال استقلال و پرسپولیس در فرودین ماه سال 1390 در ورزشگاه آزادی تهران حضور داشتند. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق برگرفته از پرسشنامهای است که شانک[1]در رسالۀ دکتری خویش در دانشگاه اوهایو مورد استفاده قرار داده است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصین مدیریت ورزشی و روایی سازه با بهره گیری از تحلیل عاملی اکتشافی مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت(Cronbach's Alpha=0.89). برای تجزیه و تحلیل دادهها، از بستۀ نرم افزاری SPSS16 به منظور انجام آمار توصیفی و تحلیل عاملی اکتشافی و نرم افزار لیزرل جهت انجام تحلیل عاملی تأییدی و مدل سازی معادلۀ ساختاری (SEM) استفاده شد. نتایج نشان داد که از میان متغیرهای کیفیت دسترسی با ضریب اثر 79/0 و مقدار t 4، کیفیت مجموعه ورزشی با ضریب اثر 06/0 و مقدار t 61/0 و کیفیت مسابقه با ضریب اثر 61/0 و مقدار t 90/2، تأثیر کیفیت دسترسی بر رضایتمندی بیش از دو متغیر دیگر بود. علاوه بر این، تأثیر کیفیت مجموعۀ ورزشی بر رضایتمندی معنادار نبود. بنابراین، میتوان گفت که هر یک از ابعاد کیفیت خدمات گردشگری ورزشی تأثیر بخصوصی روی رضایتمندی گردشگران دارند که باید به آنها توجه نمود.
- چکیده انگلیسی: The sport tourism industry is a service industry, and as such is largely influenced by the quality of the services provided. Also, considering the service quality and satisfaction that are important issues in tourism policy, could be useful for sport tourism development. So, the objective of this research was to determine the effect of sport tourism service quality dimensions on sport tourists’ satisfaction. The research method was descriptive – correlation and the statistical sample consisted of 265 tourists attended toTehran’s Azadi stadium for watching a football game between Esteghlal andPersepolisin March 2011. The research instrument was a questionnaire that had been used in Shonk’s PhD. dissertation. The validity was approved by doing Exploratory Factor Analysis and opinion of sport management experts. The reliability was verified by Cronbach’s alpha method, α=0/89). The SPSS16 was used to do descriptive statistics and exploratory factor analysis. Also, Confirmatory Factor Analysis and structural equation modeling (SEM) were done by LISREL. The results showed the effect of “access quality” (effect coefficient=0/79, T value=4) and “contest quality” (effect coefficient =0/61, T value=2/90) on satisfaction was significant but the influence of “sport complex quality” (effect coefficient =0/06, T value=0/61) on satisfaction was not significant. It can be concluded every dimension of sport tourism service quality has a special effect on the satisfaction of tourists that should be noted.
- انتشار مقاله: 19-07-1390
- نویسندگان: هاشم کوزه چیان,مهدی خطیب زاده,افشار هنرور
- مشاهده