در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: سراج منیر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: قرآن,روایات,حب,زیارت عاشورا,دوستی,تولّی
- چکیده: واژة «تولّی» مصدر باب تفعّل و از ریشة «ولی» مشتق شدهاست. این کلمه حدود هشتاد بار به همراه مشتقات خود و بیش از چهار بار در زیارت عاشورا آمدهاست. تولی به معنای حب ودوستی اولیای الهی است و آن کششی در درون انسان است که وی را به سوی محبوب سوق میدهد. با جستجو در آیات و بررسی روایات میتوان دریافت که «تولی» عامل جدایی مؤمنان از کفار، موجب رحمت خدا، محکمترین دستگیرة ایمان، پایة اسلام، نشانة خیر و نیکی، برترین و بالاترین اعمال است. تولی در زیارت عاشورا به معنای رسیدن به امام حسین(ع) و رسیدن به خدای حسین(ع) است و با دوستی آن امام و اهل بیت(ع) میتوان به مقربان الهی دست یافت. در این مقاله، بحث «جایگاه و ارزش تولی، در آیات و روایات و زیارت عاشورا» را بررسی میشود و در ابتدای مقاله به تعریف کلمة «تولّی» در لغت و اصطلاح میپردازیم، سپس به تولّی از دید قرآن و روایات و نیز آثار و موانع تولّی در قرآن اشاره میکنیم. در پایان، از تجلی «تولّی» در زیارت عاشورا و کسانی که باید نسبت به آنها تولّی داشته باشیم، سخن به میان میآوریم.
- چکیده انگلیسی: The word "Tully" has been derived from the verb "tali" and is derived from the root "Wali". This word has been used about eighty times, with its derivatives (Abdulbaqi, 1995, under the word "Tuli"), and four times in the Ashura pilgrimage. Friendship is the divine authority and it is the attraction within man that leads him to the beloved. Searching the verses and examining the narrations reveals that Tawli is the cause of the separation of believers from the atonement of God's mercy, and the strongest grasp of faith - the basis of Islam - the sign of goodness and goodness - is the highest and most rewarding acts.Tuli in the Ashura pilgrimage means reaching the Imam Hussein (AS) and reaching the God of Hussein (AS), and with the friendship of Imam Hussein (AS) and the Wahh Beit (AS) one can attain divine closeness. This article examines the discussion of the place and value of Tawali, in the verses, narrations and pilgrimage of Ashura. At the beginning of this article we will define the word "Tulsi" in the so-called word and then refer to Tulsi from the perspective of the Qur'an and its narratives and effects in the Qur'an. Finally, we talk about the manifestation of "Tully" in the pilgrimage to Ashura and to whom we must regard Tully.
- انتشار مقاله: 20-11-1395
- نویسندگان: هاشم اندیشه,احمد عابدی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهشنامه معارف قرآنی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تربیت,تربیت دینی,کارکردهای شناختی,کارکردهای شناختی تربیت دینی
- چکیده: تربیت دینی به عنوان مهم ترین درخواستی است که آدمی میبایست در هر حال، از خدا بخواهد و این امر علاوه بر ایجاد جرأت و جسارت برای شکستن حصارهای تنگ مادّی، میآموزد که از خداوند بخواهیم که در راه فضیلتها و خوبیها، پایدار بمانیم و هر روز و در هر لحظه، به سویی متمایل نشویم و هوسهای مختلف، ما را دستخوش نیازهای مختلف نکنند. پژوهش حاضر بر موضوع کارکردهای شناختی تربیت دینی در هستی متمرکز است که با جمعآوری اطلاعات از روش فیشبرداری و مطالعه منابع کتابخانهای و توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. در این کوتاه به تعریف عبارات تربیت دینی و کارکردهای شناختی و سپس تبیین کارکردهای شناختی تربیت دینی در هستی پرداخته می شود. دستاوردها و نتایج تحقیق عبارتند از: کارکردهای شناختی- فردی تربیت دینی شامل: کارکرد شناختی پی بردن به قدرت الهی در نظم هستی،کارکردشناختی یقین به خداوند در شبهات، کارکرد شناختی توجه به طاعت و سجده هستی در برابر خداوند متعال، کارکرد شناختی تاکید برصدفه نبودن هستی در طلوع خورشید و حیات و ممات ، کارکرد شناختی اندیشیدن و عبرت، در تغییرات هستی است.کارکردهای شناختی- اجتماعی تربیت دینی عبارتست از: کارکرد شناختی واقف شدن به عظمت آفرینش الهی در آگاه کردن منکران معاد، کارکرد شناختی درک توانایی خداوند متعال در انتقام از منکران توحید و معاد،کارکرد شناختی هدایت انسان در آفرینش سایه و خورشید.
- چکیده انگلیسی: Religious teaching is the most important request that one should ask God in any case, and this, in addition to creating the courage to break the limited material barriers, teach us to ask God to be persistent in the way of virtues and goodness; not turning to one side every day and every moment, and not to arouse our passions for different things. The present study focuses on the subject of cognitive functions of religious teachings in the universe, which has been collected using note-taking method, library studies, and descriptive-analytical sources. This article first defines the terms religious teaching and cognitive functions terms and then identifies the cognitive functions of religious teaching in the universe. The achievements and results of the research are: Cognitive-individual functions of religious teaching including: cognitive function of realizing the divine power in the organization of the universe, cognitive function of belief in God in doubts, cognitive function of paying attention to obedience and prostration before the Almighty God, cognitive function of the emphasis on the absence of the universe at sunrise and life and death, and the cognitive function of thinking and learning. The cognitive-social functions of religious teaching are: the cognitive function of understanding the greatness of divine creation in informing the deniers of resurrection, the cognitive function of understanding of God’s power in taking revenge from the deniers of monotheism and resurrection, the cognitive function of guiding human beings in the creation of the shadow and the sun.
- انتشار مقاله: 17-09-1399
- نویسندگان: هاشم اندیشه,احمد عابدی,حسین شریف عسگری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: آموزه های تربیتی در قرآن و حدیث
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تربیت اسلامی,تبری,آثار تبری,قرآن وحدیث,زیارت عاشورا
- چکیده: «تبرّی» یکی از واجبات شرعی و فروع دین است که همیشه با تولّی ذکر میشود و به معنی اعلام بیزاری از دشمنان خدا، انبیا و اولیای او خصوصاً نبی مکرم اسلام (ص) و امامان معصوم (علیهمالسلام) است. دین اسلام با برخورداری از منابع گرانبهای «قرآن و سنت» برنامه تربیتی همهجانبهای به جهانیان عرضه میکند. ازنظر اسلام، حیات و سعادت فرد مسلمان و امّت اسلامی در گرو شناخت فریضه «تولّی و تبرّی» و التزام به آن است. پژوهش حاضر بر موضوع آثار تبری در قرآن وحدیث متمرکز است که با جمعآوری اطلاعات از روش فیشبرداری و مطالعه منابع کتابخانهای و توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. دستاوردها و نتایج این تحقیق، بررسی برخی از آثار تربیتی تبری در قرآن وحدیث است که عبارتند از: تقویت ایمان، تعالی اخلاق و صفات انسانی و دوری از زشتی ها، خروج از ظلمات کفر به نور ایمان، مکمل ایمان، همگونی در اخلاق و رفتار و مشخص شدن دوستان خدا از دشمنان او که باعث عروج انسان و قرب الهی و رهروی اهل بیت(علیهم السلام) می شوند.
- چکیده انگلیسی: «تبرّی» یکی از واجبات شرعی و فروع دین است که همیشه با تولّی ذکر میشود و به معنی اعلام بیزاری از دشمنان خدا، انبیا و اولیای او خصوصاً نبی مکرم اسلام (ص) و امامان معصوم (علیهمالسلام) است. دین اسلام با برخورداری از منابع گرانبهای «قرآن و سنت» برنامه تربیتی همهجانبهای به جهانیان عرضه میکند. ازنظر اسلام، حیات و سعادت فرد مسلمان و امّت اسلامی در گرو شناخت فریضه «تولّی و تبرّی» و التزام به آن است. پژوهش حاضر بر موضوع آثار تبری در قرآن وحدیث متمرکز است که با جمعآوری اطلاعات از روش فیشبرداری و مطالعه منابع کتابخانهای و توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. دستاوردها و نتایج این تحقیق، بررسی برخی از آثار تربیتی تبری در قرآن وحدیث است که عبارتند از: تقویت ایمان، تعالی اخلاق و صفات انسانی و دوری از زشتی ها، خروج از ظلمات کفر به نور ایمان، مکمل ایمان، همگونی در اخلاق و رفتار و مشخص شدن دوستان خدا از دشمنان او که باعث عروج انسان و قرب الهی و رهروی اهل بیت(علیهم السلام) می شوند.
- انتشار مقاله: 28-06-1398
- نویسندگان: هاشم اندیشه,احمد عابدی
- مشاهده