در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تاریخ علم
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: شیوه های ترسیم,گره هندسی,گره مادر,شیوه نامکتوب
- چکیده: برای تزئین بناهای سنتی از نقوش و طرحهای گوناگونی استفاده شده است. طراحان و معماران سنتی برای پیادهسازی این نقوش از شیوههای مختلفی استفاده میکردند. توانمندی، دانش و مهارت طراحان در پیادهسازی این نقوش و گرههای هندسی بسیار مؤثر بوده است. این پژوهش برای نخستین بار بر آن است تا به بررسی توانمندی طراح در پدید آوردن شیوههای ترسیم گره مادر (کند دو و پنج)، مقایسه و تحلیل روشها و ارائۀ شیوهای نامکتوب بپردازد. تاکنون بیشتر پژوهشگران به ارائۀ نمونههای مختلف گرهها و ترسیم آنها پرداختهاند. با بررسی ویژگیهای روشهای متفاوت ترسیم گرههای هندسی و مقایسۀ آنها با یکدیگر میتوان به توانمندی طراحان و معماران در پدید آوردن این روشها و شناخت روش بهینه دستیافت. در این پژوهش برای دادهاندوزی از ترکیب روشهای کتابخانهای و مصاحبه با استادکار گره چینی و طراحی شبکه (روش میدانی) استفاده شده است و پس از ترسیم هر یک از روشها و بررسی ویژگیها، با هم مقایسه شدهاند. با بررسیهای انجامشده آشکار شد که بر اساس توانمندی گره چینان (معماران) و طراحان، بسته به ابزار و دانش هندسی آنها، روشهای گوناگونی برای ترسیم گره مادر وجود دارد و از سوی دیگر روش نامکتوب این گره دارای مزایای خاصی همچون نیاز نداشتن به پرگار، ترسیم دایره و تقسیم زاویه نسبت به سایر روشها است.
- چکیده انگلیسی: To ornament traditional buildings, diverse ornamentation has been applied. These designs have various forms that they are based on the skills and knowledge of designer and have diffrent graphical methods of farming. This study, for the first time, intends to examine the designer's ability for establishing methods of drawing Konde- Do- Panj Girih, compare and analyze methods and offer an unwritten method. to now, many researchers have dealt with offering different specimens of Girihs and their drawing. Through examined characteristics of different methods to draw geometrical Girihs and comparing them to one another, we might realize the designers and architects' capability in establishing these methods and know the optimized method. In this research, a combination of library methods and interview has been used for data integration, after drawing out each method and studying the features, their comparison and analysis have been discussed. Traditional designers and architects were using different methods to execute these motifs. Architects' capability and expertise in executing these motifs and geometrical Girihs have been very influential roles. Some of these techniques have been written and others are fading over time.
- انتشار مقاله: 24-04-1396
- نویسندگان: نیما ولی بیگ,نوشین نظریه,ساناز رهروی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تاریخ نگری و تاریخ نگاری
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: گونه شناسی شکلی,کتیبه کوفی,مساجد جامع اصفهان,مناره های اصفهان,شیوه های رازی وآذری
- چکیده: خط به عنوان وسیلة ارتباطی با ایجاد امکان انتقال اندیشه ها به آیندگان و تأثیری که بر پیشبرد تمدن و فرهنگ بشری داشته، دارای اهمیت است. خط کوفی آغاز کتیبه نگاری در بناهای اسلامی بوده و با گذر زمان راه رشد را پیموده و گونه های جدیدی از آن ایجاد شدهاست. در باب هنر اسلامی پژوهش های بسیاری صورت گرفته اما به بررسی دقیق و گونه شناسی خطکوفی به صورت جامع کمتر توجه شدهاست. یافتههای محققان پیشین در این پژوهش تکمیل شده و زیرگونه هایی نیز شناسایی شده است. به اعتقاد نگارندگان بین شکل کتیبه کوفی و شناخت شیوة بنا(رازی و آذری) رابطه مستقیم وجود دارد. لذا هدف اصلی گونه شناسی کتیبههای کوفی در مساجد جامع و منارههای اصفهان منتسب به شیوههای رازی و آذری است. روش تحقیق توصیفی، تطبیقی و تحلیلی است و اطلاعات از طریق منابع کتابخانهای و میدانی بهدست آمدهاست. براساس یافته ها مشخص گردید که کتیبهکوفی ساده دارای دو زیرگونه است که براساس شکل انتهای حروف کشیده چون"لا" و"الف" قابل تفکیک است. کوفیِ تزیینی نیز دارای چهار دسته کلیِ”ساده"،”پیچیده"،”گرهدار" و”گردان" است. نوع گره دار خود دارای دو زیرگونة با نقوش”تکرارشونده" و ”متفاوت" است. همچنین کتیبه بنایی ازنظر شکل و نحوة گسترش حداقل دارای ششگونه("ساده با فاصلة مساوی"،”دندانهای"،”گره دار"،”تابع شکل قاب"،”تودررتو" و”مادر و فرزند") است. در این پژوهش همچنین ریزگونهها، طرح و زمینه، جنس، رنگ و موقعیت مکانی در نمونه ها مورد بررسی قرار گرفته است.
- چکیده انگلیسی: As a means of communication among different peoples and nations, written script is of significance since it passes down thoughts to future generations and affects the development of civilization and culture. According to researchers, Kufic script has marked the beginning of inscriptions in the Islamic buildings and has developed over time; as a result, new types of Kufic script have been created. Many studies have been conducted on Islamic art, but a little attention has been paid to the careful and thorough analysis of Kufic script and its morphology. The present study has completed the script types that have been introduced by past researchers and identified the sub-types. To the researcher, there is a direct relationship between the shape of Kufic inscription and the style of buildings (Razi and Azari). Therefore, the main purpose of the present study is to identify the morphology of Kufic inscriptions in Jame Mosques of Isfahan under the two styles of Razi and Azari.This study was first to classify Kufic inscriptions in mosques and minarets located in Isfahan in terms of shape morphology.The research method is descriptive, comparative and analytical. The data have been obtained through field and library research. The results indicate that simple Kufic script has two sub-types, which are distinguishable according to the ending shape of such long letters as “لا” and “الف”.Ornamental Kufic script also has four major types: ‘simple’, ‘complex’, ‘knotted’ and ‘rotating’.The knotted type has itself two sub-types with ‘recurring’ and ‘contrasting’ patterns. According to the results, moreover, Bannai script has at least six types in terms of shape and distribution (‘simple with equal space’, ‘ragged’, ‘knotted’, ‘frame-dependent’, ‘tangled’ and ‘mother-child’). Also, each type has usually been divided into some sub-types. The present study, moreover, has investigated the samples as to their design, background, material, color and location.
- انتشار مقاله: 24-08-1397
- نویسندگان: افروز رحیمی آریایی,نیما ولی بیگ,سید اصغر محمود آبادی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: عناصر بصری,روش مطالعۀ مقایسهای,عناصر پلان,کالبد اجزا,مساجد نخستین
- چکیده: خصوصیات کالبدی اجزا، معیاری است برای دستهبندی ویژگیهای مساجد نخستین ایرانی و آشکار ساختن شباهتها و تفاوتهای آنها. مطالعۀ مقایسهای این ویژگیها راهکاری برای تحلیل چگونگی و چرایی تفاوتهای مساجد قرون نخست تا چهارم ایران و تفاوتهای کالبدین اجزای آنها ارائه میدهد. بررسی این خصوصیات کالبدین براساس کاربرد عناصر بصری و مطالعۀ مقایسهای آنها بهمنظور دستهبندی ویژگیهای نخستین مساجد ایرانی تاکنون بهشکل روشمند صورت نگرفته است. در این پژوهش، که دادهاندوزی در آن براساس مطالعات کتابخانهای و میدانی بوده، ده مسجد از مساجد باقیمانده از سدههای یکم تا چهارم هجری در ایران بررسی شده است. بنا به یافتههای پژوهش، سه فرم اصلی مساجد نخستین ایران بر اساس عناصر تشکیلدهندۀ پلان و بررسی مفاهیم بصری در نمونهها آشکار شده است. این یافتهها همچنین، تفاوتهای آشکاری در بخشهای جزئیتر نخستین مساجد را نشان میدهند.
- چکیده انگلیسی: The skeletal characteristics of the components are a criterion for classifying the characteristics of the first Iranian mosques and revealing their similarities and differences. A comparison of these features provides a way to analyze how and why there are differences between mosques of Iran from the 1st to the 4th centuries and the skeletal differences in their components. The study of these skeletal characteristics based on the use of visual elements and their comparative study to classify the features of first Iranian mosques has not been systematically addressed. In this research, which is based on library and field studies, ten mosques from the remaining mosques in Iran from the 1st to the 4th centuries AH have been investigated. According to the research findings, the first three forms of the first mosques in Iran have been revealed based on the elements of the plan and the study of visual concepts in the samples. These findings also reveal clear differences in the more detailed sections of the first mosques.
- انتشار مقاله: 19-06-1396
- نویسندگان: نیما ولی بیگ,فرزانه کریمی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: شهر اصفهان,بازآفرینی توصیفی ـ تصویری,تالار طویله,محله شاهی,تالار صفوی
- چکیده: در دورۀ صفوی کاخها و بناهای حکومتی با اهمیت و درخشانی ساخته شد و باروی کار آمدن حاکمان جدید، در شهر اصفهان و ویرانی و تخریب، اثری از بناهای باشکوه، همچون تالار طویله باقی نماند. در این پژوهش برای نخستین بار، کوشش شده است تا کلیه اسناد توصیفی و تصویری دربارۀ این عمارت گردآوری و تحلیل شود. اسناد و سفرنامههای تاریخی، فرصتی برای بازآفرینی این قبیل نمونهها فراهم میکنند. با توجه به اسناد میتوان به موقعیت، طرح و ساختار بنا دستیافت. در این پژوهش تالار طویله در محله شاهی بر اساس متون و اسناد توصیفی و تصویری بازآفرینی شده است. روش پژوهش از لحاظ هدف، بنیادی ـ نظری و از لحاظ روش تفسیری ـ تاریخی است. تحلیلها، افزون بر مکان طرح، ساختار کالبدی بنا، ویژگیهای ابعادی و کاربریهای فضاهای این بنا را آشکار ساخت.
- چکیده انگلیسی: During the Safavid era, many important and marvelous mansions and government monuments were built. Unfortunately, after the rule of new governors in Isfahan, most of these buildings were demolished and destructed; hence there is no trace of these glorious monuments, such as Tavileh Hall. In this study, for the first time, descriptive and visual documents of the Tavileh Hall mansion, in the Shahi neighborhood in Isfahan, is collected and analyzed. Analysis and comparison of historical documents and itineraries result in the definition of the location, design, and structure of the building. The results of this study are used to recreate a 3D model the Tavileh Hall. Developing the model, besides in-depth analysis of the documents, reveals more details of the building, such as physical structure, dimensional characteristics and spatial usage of the Tavileh Hall.
- انتشار مقاله: 11-07-1397
- نویسندگان: نیما ولی بیگ,پرگل سلیمانی مقدم
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش های باستان شناسی ایران
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: گنبد دوپوسته ی گسسته,استادکاران معماری سنتی,ویژگیه ای هندسی,فن آوری ساخت گنبد,نایین
- چکیده: پوششهای ایرانی به مقتضیات زمان و نیاز، ابداع و در گذر قرون و اعصار روندی تکاملی را طی کرده است؛ بهطورکلی، پوششها بر دو نوعِ تخت و منحنی (سغ) هستند؛ گنبد، یکی از انواع پوششهای منحنی است که در بین آنها، گنبدهای دوپوستهی گسستهی ایرانی، ویژگیهای بارزی دارند. گنبدهای گسسته از عناصر مهم معماری اسلامی از نظر فرم معماری، سازه و هندسه هستند، که در این حوزهها به تحقیق و بررسی نیاز دارند. تحلیل ساختار و جزییات این گنبدها میتواند راهکاری در جهت مرمت بهتر آنها باشد؛ لذا کنکاش و مطالعهی پیرامون آن، در این حوزه ضرورت پیدا میکند. باور بنیادین این پژوهش این است که فنآوری ساخت گنبدهای دوپوستهی گسسته شیوهی نایین بهشکل مستقیم، از یکسو از فرم و اندازه، از سوی دیگر از خلاقیتهای معماران سنتی تأثیر میپذیرد. این مقاله بر آن است تا ساختارگنبدهای دوپوسته در شیوهی نایین را بهصورت موشکافانه مورد تحلیل قرار دهد. بدینمنظور، ابتدا اطلاعات از طریق «مطالعات کتابخانهای»، «مشاهده و برداشت مستقیم میدانی»، «مصاحبه با استادکاران و مرمتگران» استخراج خواهد شد؛ و سپس، نظام هندسی و ساختار سازهای نمونهها از طریق مدلسازی با نرمافزارهای سهبُعدیسازی، پیاده میشود. درنهایت، مقایسه و تحلیل یافتههای مرتبط، با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. از اینروی، این مقاله بر آن است تا نقش هندسه و خلاقیت استادکاران را در فنآوری ساخت و فرم نهایی گنبدهای گسستهی نایین، مورد بررسی قرار دهد. نتایج بهدست آمده حاکی از آن است که، مصالح، امکانات در دسترس، توانمندیهای معمار محلی (ناشی از تجارب گذشتگانش) و هندسهی فرمی گنبد، بر عناصر تشکیلدهندهی ساختار گنبدهای دوپوستهی گسسته در شیوهی نایین تأثیرگذار بوده است.
- چکیده انگلیسی: Since centuries ago and due to time and necessity, Iranian architectural roofs have been built in various forms and evolved in the course of time. The Iranian Architectural roofs can be divided into two general forms: flat and curved. Domes are of curved roofs among which discontinuous double-skin ones have salient features. In terms of architectural form, structural characteristics and geometric proportions, double-skin domes are among the important elements of Islamic architecture and need to be investigated extensively. Close structural analysis of double-skin domes may offer approaches to restore them more effectively. The present research aimed to show that there has been a direct relationship between form and size of the domes, and between the traditional architects’ mastery and creativity as well as techniques to build the domes. The structure of double-skin domes in Nain Style was examined as closely as possible. To do so, the primary data were collected through library sources, field studies and recordings and conducting interviews with restoration experts and architects. Then, geometric proportions and structural characteristics were modeled digitally by 3-D soft wares. Finally, the results were analyzed and compared descriptively. The main focus was on studying the architects’ mastery on geometry with respect to applying creative techniques to build double-skin domes in Nain Style. The results indicated that the material used, available sources as well as the architectural mastery and capabilities of local architects who, themselves, were inspired by architects of the past generations all have had a great impact on forming double-skin domes in Nain Style. Dome has been contrived as a response to a need for elimination of columns from nave-like spaces and to create a vast space with a dominant view. Iranian domes, being constructed over time by such materials as mud-bricks, bricks and stone, have taken various forms derived from “form geometry” as well as from architect’s abilities. Iranians used it due to its ability to cover a vast space more than any other kind of covering element. Where they made correctly, domes might endure for much longer periods of time. Being an important architectural element within the frame of Iranian architecture history, as is evidenced from sample bullae discovered at susa, domes have an unexpected rather short history in western world; as we have just found one case of double shell – discrete dome from 16th century ; and some people even believe that the dome of sant marco church in venezia (14th century) ,with its inner bricked shell and the outer wooden one, has been derived from the so-called Iranian dome of Soltaniye. Among astonishing architectural elements, domes have their own high stature and some scholars refer their invention to earlier Iranian architects. Of oldest Iranian domes mentioned in written documents one can mention Bazeye-hur (of char taghi type), Ghaleye Dokhtar in Fars,as well as Firuzabad and Niyasar fire temples of Arsacids and Sassanid periods This architectural element became in intense use in post Islamic architecture and in religious buildings in particular. One sees in available domes some similar structural technology with minor differences, corroborating our hypothesis of local architects’ creativities and affecting of structural shapes. Everyone interested in cultural affairs should try to permeate the respect for artistic monuments in the society. The mystery behind learning artistic experience, as well as protection and conservation of those pieces of art, is to know how to hear, to read and to comprehend their specific features (Brandi).
- انتشار مقاله: 20-01-1394
- نویسندگان: نیما نیما ولی بیگ,افروز رحیمی آریایی,ساناز رهروی پوده
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه پدافند غیرعامل
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: روشهای ساخت,عمر مفید,بناهای پیش از 1300 هجری شمسی,معماری سنتی فلات مرکزی ایران
- چکیده: امروزه معماری در کشور ما، بیبهره از الگوهای گذشتۀ خویش است. عدم توجه به این الگوها، نهتنها عمر کوتاه معماری بلکه مشکلات اقلیمی، زیستمحیطی، اتلاف انرژی ناشی از تخریب بناها و نخالههای حاصل از آن را سبب میشود. ساختار بنا نقش کلیدی در ماندگاری یا تخریب آن دارد. معماران سنتی تلاش کردهاند تا با شناخت دانش ایستایی بنا را بهگونهای بسازند تا در اثر نیروهای گوناگون و گذر زمان تخریب نشود. تاکنون پژوهشهای متعددی درارتباط با روش ساخت بناهای تاریخی انجام شده است ولی از منظر تأثیر بر عمر مفید بنا پژوهش مرتبطی صورت نگرفته است. این پژوهش، با استفاده از روش نظریۀ زمینهای انجامشده است. در این پژوهش، رویهای از جزء بهکل و استقرایی بر تجزیهوتحلیل دادهها حاکم است. از طریق گردآوری نظاممند دادهها با استفاده از منابع کتابخانهای، مطالعات میدانی (مصاحبه نیمه ساختاریافته با 20 نفر از معماران سنتی) و تحلیل استقرایی آن، دانشی دربارۀ ماندگاری معماری سنتی بهدستآمده است و در قالب دستگاه نظری «تأثیر ملاحظات مرتبط با روشهای ساخت در افزایش عمر مفید معماری سنتی فلات مرکزی ایران» بیانشده است. هدف این پژوهش شناخت نقش ملاحظات مرتبط با روشهای ساخت بر عمر مفید بناهای پیش از 1300هجری شمسی است. درنتیجۀ این پژوهش کدهای انتخابی بهدستآمده در مجموعۀ روش ساخت، در سه دستۀ کلی تناسب روش ساخت با کارکرد، تناسب روش ساخت با عوامل محیطی و شناخت و توجه به ملاحظات سازهای و ایستایی قرار گرفتند. همچنین در تمامی مراحل ساخت بنا، رابطه تنگاتنگی بین هندسه و سازه دیده میشود که بیشک بر ایستایی بنا نقش دارد. معماری ماندگار ایران حاصل تجربههای ارزشمندی است که در طی هزاران سال استادکاران سنتی به شاگردان خود انتقال دادهاند.
- چکیده انگلیسی: Today, the architecture in our country is devoid of its past archetypes. Not paying attention to these patterns causes not only the short life span of the architecture but also a series of undesirable side effects such as climatic and environmental problems, energy loss and the demolition waste. The structure of the building plays a key role in its survival or destruction. Traditional architects have endeavored to discover the science of building-durability in order to build the architectures that will not be destroyed by various forces and the passage of time. There have been numerous studies on the architecture construction techniques so far, but no relevant research has been done in terms of impact on the practical lifetime of the buildings. From the perspective of the research methodology, the research method of this study is qualitative and is based on Grounded theory. In this study, data analysis is based on a procedural approach taken from induction. By systematically gathering data using library resources, field studies, interviews with 20 traditional architects and their inductive analysis, considerable knowledge about the long life-span of traditional architecture is obtained and presented in the form of a theoretical framework described as the title of this article: “The effect of construction techniques on extending the functional life span of pre-1300 Hijri structures in the Central Plateau of Iran”. The purpose of this study is to understand the role of considerations related to construction techniques’ impact on the life span of pre-1300 Hijri buildings. As a result of this research, the selected codes obtained in the field of construction techniques are classified into three general categories: “construction techniques in accordance with the future function”, “construction technique fitting environmental factors”, and “observation and recognition of structural durability issues”. Also, throughout the construction process, there is a close relationship between geometry and structure, which undoubtedly affects the standing of the building. Iran's enduring architecture is the result of valuable experiences that have been passed down to students by traditional masters over thousands of years.
- انتشار مقاله: 06-11-1398
- نویسندگان: نیما ولی بیگ,ابوذر صالحی,سیما خالقیان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: باغ نظر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: شهر اصفهان,خانههای چهارصفه,خانههای درونگرا,ویژگیهای شکلی خانههای ایرانی
- چکیده: خانههای چهارصفه یکی از بناهای ارزشمند معماری ایران محسوب میشوند، به گونهای که برخی از محققین، طراحی بعضی از بناهای تاریخی با عملکردهای متفاوت در دوران اسلامی را نشأتگرفته از خانههای چهارصفه قلمداد میکنند. شناخت ویژگیهای شکلی خانههای چهارصفه، سبب نگهداری و مرمت این بناهای ارزشمند خواهد شد و در شناسایی خصوصیات تأثیرگذار در شکلگیری فضاهای خانههای تاریخی، نقش مؤثری خواهد داشت. این پژوهش بر آن استوار است که ویژگیهای شکلی خانههای چهارصفه، در ساختارهای خرد و کلانِ خانههای تاریخی درونگرا، نقش مؤثری داشته است. این پژوهش بر آن است تا به شناخت ویژگیهای شکلی تهرنگ خانههای چهارصفه بپردازد و با استناد به آنها، خصوصیات شکلی تهرنگ خانههای تاریخی ساختهشده در شهر اصفهان را تحلیل کند. در این راستا این تحقیق به استخراج ویژگیهای شکلی تکرارشونده در تهرنگ خانههای چهارصفه و تأثیر آنها در پیدایش پلان فضاهای خانههای درونگرا میپردازد. به طور کلی این پژوهش در جهت گونهشناسی اجزای خانههای چهارصفه و چگونگی استفاده از آنها در تهرنگ بناهای مسکونی که در دورههای بعد ساخته شدهاند، انجام خواهد گرفت. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش، تطبیقی، تاریخی و تفسیری بوده که تفسیر آنها به صورت استنتاجی انجام شده است. ابزارهای مورد استفاده شامل جمعآوری اطلاعات به روش مطالعة کتابخانهای، میدانی و بهرهگیری از مصاحبههای ساختاریافته با صاحبنظران و استادکاران است. پژوهش پیشرو، به دنبال آشکارسازی ویژگیهای شکلی تکرارشوندة خانههای چهارصفه در ایجاد تهرنگ فضاهای خانههای درونگرای شهر اصفهان است . نتایج بهدستآمده بیانگر آن است که ویژگیهای شکلی خانههای چهارصفه در مقیاس خرد و کلان، در شکلگیری تهرنگ فضاهای خانههای درونگرا نقش به سزایی داشته است.
- چکیده انگلیسی: Chaharsofe houses are considered to be one of the most valuable architectural buildings of Iran, such that some researchers consider the design of some monuments with different functions during the Islamic era to be derived from the Chaharsofe houses. Understanding the features of Chaharsofe houses will help maintaining and restoring these valuable buildings and will play an important role in identifying the influential characteristics in the formation of the spaces of the historical houses. This research is based on the fact that the characteristics of Chaharsofe houses have played a significant role in the micro and macro structures of the introverted historical houses. This research seeks to recognize the formal features of the texture of Chaharsofe houses and, accordingly, to analyze the formal features of the texture of the historic houses built in the city of Isfahan. In this regard, this research explores the formal features of a recurring form in Chaharsofe houses for the first time and reveals their impact on the emergence of the plan of introverted houses spaces. In general, this research will be conducted to characterize the components of Chaharsofe houses and how they were used in the residential buildings constructed in the following periods. The research method used in this research is comparative, historical, and interpretive whose interpretation has been done inductively; the applied tools include collecting information with a library method, field method, and conducting structured interviews with experts and professors. The present research seeks to reveal the recurring formal features of Chaharsofe houses in creating the spaces in the plan of Isfahan’s introverted houses. The results showed that the characteristics of Chaharsofe houses on micro and macro scale have a significant role in the formation of the spaces in the plan of the introverted houses.
- انتشار مقاله: 22-02-1398
- نویسندگان: ساناز رهروی پوده,نیما ولی بیگ,نرگس دهقان,محمد مسعود
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی ـ پژوهشی برنامه ریزی توسعه کالبدی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تحلیل شبکهای,Super Decisions,شهر اصفهان,پیادهمداری,حملونقل پایدار
- چکیده: یکی از عوامل تأثیرگذار در پیاده مداری بر پایه حمل و نقل پایدار، درک الگوهای رفتاری انسانی در فضای شهری است. بهطوریکه عدم توجه به حمل و نقل پایدار باعث ناهمگونی در الگوهای رفتاری و شبکههای دسترسی شهری میشود. بنابراین با شناخت و تحلیل شاخصهای پیاده مداری امکان ایجاد بستری مناسب برای حملونقل پایدار درفضای شهر فراهم میشود. لذا بین شاخصهای ناشی از پیاده مداری و اهداف حملونقل پایدار رابطهی مستقیمی وجود دارد. هدف از این پژوهش تلاش برای رسیدن به اولویتبندی شاخصهای موثر پیاده مداری درحملونقل پایدار بافت پیرامون میدان نقش جهان است. برای رسیدن به هدف پژوهش، از مدل فرآیند تحلیل شبکه ایی (ANP) در جهت تحلیل شاخصهای پیاده مداری درحمل و نقل پایدار استفاده شده است این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است. همچنین روش گردآوری اطلاعات بر اساس مطالعات کتابخانهای و اسنادی و مصاحبه با کارشناسان و تهیه پرسشنامه و نیز ابزار پژوهش برای تحلیل دادهها نرمافزار Super Decision بوده است. نتایج پژوهش بیانگر این است که در میان معیارهای پیاده مدار، شاخص تعاملات اجتماعی در اولویت اول و در بخش زیر معیارها نیز شاخص آسایش عابران پیاده در اولویت اول و همچنین در بخش گزینهها نیز خیابان استانداری به ترتیب در اولویتدار ترین شاخصهای پیاده مداری در راستای حملونقل پایدار در بافت تاریخی پیرامون میدان نقش جهان قرارگرفته است.
- چکیده انگلیسی: One of the influential factors in pedestrian-based sustainable transport is the understanding of human behavior patterns in urban environments. Neglecting the sustainable transport causes heterogeneity in behavioral patterns and urban access networks. Therefore, by recognizing and analyzing pedestrianism indexes, it is possible to create a suitable environment for sustainable transport in the city. There is a direct relationship between indices of pedestrianism and sustainable transport goals. The purpose of the present research is an attempt to prioritize the effective pedestrian indexes in the sustainable development of the texture surrounding the Naqshe Jahan square. To achieve the goal of the research, the model of Analytical Network Process (ANP) is applied in order to analyze the pedestrianism indices in sustainable transport. In terms of its purpose, the present study is an applicable and in terms of its method, it is a descriptive-analytical research. Also, for data collection and literature review three methods were used namely: documentary, interviews with experts, and questionnaire. For data analysis the Super Decision software was used as the main research tool. The results of the research indicated that among the pedestrianism indexes, the index of social interactions has the first priority. For the sub-sections, the index of comfort for pedestrians has the first priority, and for the options section, Ostandari street lies among the most priority pedestrianism indexes for sustainable transportation in the historical texture surrounding the Naqshe Jahan square, respectively.
- انتشار مقاله: 24-12-1396
- نویسندگان: پرگل سلیمانی مقدم,نیما ولی بیگ,نسیم جعفری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: باغ نظر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سردر خوشید,میدان نقش جهان,اسناد توصیفی-تاریخی و تصویری,حرمسرای شاهی
- چکیده: بیان مسئله: میدان نقش جهان به عنوان یک فضای شهری برجسته در شهر اصفهان، در تعامل با سه بخش اقتصادی- مسکونی، مذهبی و حکومتی در دورهی صفویه شکل گرفته است. این میدان جهت ارتباط با هریک از بخش های نام برده دارای ورودی بوده. یکی از ورودی های این میدان به سمت بخش حکومتی، سردری موسوم به خورشید بوده است. بررسی این سردر به شناخت کاربریهای اطراف میدان، روابط فضایی و سلسله مراتب دسترسی آن در طول تاریخ یاری میرساند. بخشی از پژوهشگران در کنار بررسی میدان نقش جهان به مطالعه تحولات میدان در طول تاریخ نیز پرداخته اند. این پژوهش برای نخستین بار به بازخوانی سردرخورشید بر اساس اسناد توصیفی-تاریخی و تصویریِ دوره صفویه تا پهلوی اول میپردازد. روش تحقیق: دادههای این پژوهش ترکیبی از دادههای کتابخانهای و میدانی است. با بررسی اسناد توصیفی و تصویری دوره های مختلف تاریخی و بررسی میدانی وضع موجود، سیر تحولات سردر از زمان شکل گیری(صفویه) تا تخریب(پهلوی) مشخص شد. هدف: پژوهش پیش روی بر آن است تا با بررسی اسناد توصیفی-تاریخی و تصویری موجود، سیر تحولات و کاربری سردر خورشید را از دورهی صفویه تا امروز مشخص کند. نتیجه گیری: بررسی ها آشکار کرد که در دورهی صفویه سردر مورد نظر به همراه سه سردر مشابه دیگر به عنوان ورودی های حرمسرای شاهی بودهاند اما سردر خورشید به تنهایی گذر حرمسرا را به ضلع غربی میدان نقش جهان متصل میکرده است. اسناد تصویری هم چنین مشخص کرد که این سردر مشابه برخی دیگر از سردر های سلطنتی دوره صفویه، یک بنای دو اشکوبه با درگاهی در میان و تاغ نماهایی در طرفین بوده است. در دورهی قاجار و با از بین رفتن حرمسرا، سردر مذکور نیز تنها به عنوان مدخل گذر خورشید کارایی داشته است. در دورهی پهلوی اول این سردر تخریب و تا امروز نیز همچنان به همان وضع وجود دارد.
- چکیده انگلیسی: Statement of problem:Naghsh-e Jahan square has been formed as a prominent urban
space in Isfahan with the interaction of economic-residential, religious, and governmental
sectors in the Safavid period. This square has entrances to connect with each other. One of
this square’s routes was toward governmental part is the gate known as Khorshid. The study
of this gate helps to identify the uses around the square, spatial relationships, and hierarchy
of access during the history. Some researchers study the transformations in square and
evaluate Naghsh-e Jahan square. This research reviews the Khorshid gate for the first time
based on the historical-descriptive and visual documents of Safavid era until first Pahlavi
period.
Methodology:this research has used library and field data. By evaluating the descriptive
and visual documents of different historical periods and present condition, the evolution
process of gate was determined from Safavid era until the collapse of Pahlavi.
Purpose:This research aims to explain the evolution process and the use of the Khorshid
gate from Safavid period until today by evaluating available historical-descriptive and
image document.
Conclusion:the evaluations revealed that in Safavid period, the given gate with three
other similar gates, have been the entrance of king’s seraglio but the Khorshid gate alone
connected the seraglio’s passage to the western side of Naghsh-e Jahan square. Visual
documents also showed that this façade, as some other royal gates of Safavid period, has
been two flats building with center doorway and false arches on both sides. In Qajar period,
by destroying seraglio, the given gate has been used just as the entry of Khorshid gate. In
the first Pahlavi period, this gate was destroyed and it is in the same situation until today.- انتشار مقاله: 21-03-1397
- نویسندگان: نیما ولی بیگ,نگار کورنگی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: باغ نظر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: نما,میدان,حکومتی,غیر حکومتی,جداره
- چکیده: بیان مسئله: گسترۀ حوزه نمای شهری عرصهای است برای دستهبندی میدانهای حکومتی و غیرحکومتی تهران که شباهتها و تفاوتهای گوناگونی را در این زمینه پدید میآورد. تحلیل شباهتها و تفاوتها میتواند ویژگیهای خاص و عام میدانهای حکومتی و غیرحکومتی تهران را در حوزههای نمای شهری آشکار سازد. مطالعة مقایسهای، راهکاری برای تحلیل چگونگی و چرایی تفاوت میدانهای حکومتی و غیرحکومتی تهران در گستره نمای شهری با وجود شباهتهای ارائه میدهد. دیگر پژوهشگران حوزههای نمای شهری، با رویکرد منظر تاکنون برای یک مطالعه مقایسهای در میدانهای تهران به کار نبستهاند.
هدف: این مقاله بر آن است تا چگونگی و چرایی تفاوتها و شباهتهای پدیدآمده در حوزه نمای شهری را مورد تحلیل قرار دهد.
روش تحقیق: این پژوهش از نوع کیفی و براساس هدف کاربردی است. مقاله پیشروی برای نخستینبار روش مطالعۀ مقایسهای میدانهای حکومتی و غیرحکومتی تهران را در حوزۀ نمای شهری مورد تحلیل قرارمیدهد. پژوهش بر پایۀ دادههای کتابخانهای از یکسو و دادههای میدانی از سوی دیگر استوار است. از این روی پس از به دستآوردن دادهها، فرمهای گوناگون و اشکال به کاررفته در ساختار معماری و نما از لحاظ چگونگی چینش در کنار یکدیگر نسبتهای طولی و عرضی، شکل مورد استفاده، مورد مقایسه قرارخواهد گرفت و تأثیرات این شکلها در نماهای میدان به دست خواهد آمد.
نتیجهگیری: تحلیلهای انجامشده آشکار ساخت که نظامهای شکلدهندۀ میدان منتج از تناسبات ابعاد و سطوح بازشوها، جانمایی آنها و هندسه نما بوده که متأثر از کارکرد و جانمایی آن میدانهاست. این نظامها هرچند ممکن است درصورت خود در طول تاریخ میادین ایرانی دچار تغییراتی شده باشد، لیکن از لحاظ محتوا تا چند دهۀ اخیر تداوم داشته است و میتواند بهعنوان مجموعه شاخصهایی جهت طراحی مورد استفادۀ معماران منظر و شهرسازان قرارگیرد.- چکیده انگلیسی: Problem statement: The urban view area’s extent is an arena for the classification of Tehran’s governmental and non-governmental squares creating different similarities and dissimilarities in this regard. The analysis of the similarities and dissimilarities can reveal the special and general properties of Tehran’s governmental and non-governmental squares in the urban view area. The comparative study can provide a solution for analyzing the quality and the origins of the differences between Tehran’s governmental and non-governmental squares in the urban view extent even with the existence of similarities. Adopting landscape-based approaches, the other researchers of the urban view areas have not so far made use of a comparative study in regard to Tehran’s squares.
Research method: The present study has made use of a qualitative research method andit is applied research in terms of objectives. The present research paper has for the first time investigated Tehran’s governmental and non-governmental squares in the area of urban view based on a comparative research method. The study was, on the one hand, based on the library data and it was, on the other hand, drawn on the field data. Thus, after obtaining the data, the various forms and shapes used in the architectural structures and façades have been compared in terms of the arrangement at one another’s side in longitudinal and transversal proportions and the effects of these shapes have been obtained for the squares’ facades.
Research objective: The present study is aimed at analyzing the quality and the origins of the differences and similarities created in the area of urban view.
Conclusion: The performed analyses made it clear that the systems forming the square stemmed from the proportions between the dimensions and levels of the openings, positioning of them and façade’s geometry, which was per se influenced by the squares’ positioningand function. Although these systems may have undergone changes in the course of the history of Iranian squares, their contents have lasted till the several recent decades and can be applied as a collection of designing indices by the landscape architects and urban engineers.- انتشار مقاله: 02-12-1397
- نویسندگان: فرانک هوشمند شعبان آبادی,نیما ولی بیگ,مصطفی بهزادفر,محسن فیضی
- مشاهده