در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی پژوهشی اساس
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: شبکه عصبی مصنوعی,الگوریتم جستجوی کلاغ,روش های هوشمند مصنوعی,مارس,بتن سبک لیکا
- چکیده: یکی از خواص مهم مکانیکی بتن، مقاومت فشاری می باشد که بسیار تأثیر پذیر از طرح اختلاط بتن است. هدف اصلی در این پژوهش ، ارزیابی الگوریتم های فرا ابتکاری ترکیب شده با روش های هوشمند مصنوعی (مدل های ترکیبی) جهت ارائه روابطی برای پیشبینی مقاومت فشاری بتن لیکا، مقایسه آن با مدل های هوشمند مصنوعی دیگر،ارزیابی دقت مدل و پارامترهای تاثیرگزار و درنهایت اعتبارسنجی آن می باشد. در این مطالعه، 405 داده آزمایشگاهی درسنین28،7و90 روزاستفاده شده است. مدل های ارائه شده در این مطالعه با استفاه از روشهای شبکه عصبی مصنوعی، اسپلاین رگرسیونی چندمتغیره (مارس) و مارس بهبود یافته با الگوریتم جستجوی کلاغ توسعه داده شد و نتایج آنها با استفاده از شاخص های خطا مورد بررسی قرار گرفت. در مرحله آزمایش ،پیش بینی مقادیر مقاومت فشاری مدل مارس بهبود یافته (002/39RMSE=،913/0= R) در مقایسه با روشهای مارس (567/43RMSE=،899/0 =R) و شبکه عصبی مصنوعی (104/66RMSE=،852/0=R) دقت قابل توجهی را بیان نموده است. همچنین در آخر اعتبار مدل های توسعه داده شده مقاومت فشاری نیز، ازروش اعتبار سنجی خارجی ارزیابی گردید که اعتبار مدل ها مورد تایید و رضایت بخش بوده است.
- چکیده انگلیسی: Compressive strength (CS) is an important mechanical characteristic of concrete, which is highly perceptible from concrete mix design. The main objective of this study is investigate metaheuristic algorithms, combined with artificial intelligence methods (hybrid models), so as to provide relationships to estimate compressive strength of lightweight expanded clay aggregate (LECA) concrete, by comparing other Artificial inteligence models (AI models), assessing effective parameters and model accuracy and finally i validatt the result of the developed models. In this study, 405 laboratory samples in their 7, 28 and 90 days old age were used. Presented models in this study were expanded using artificial neural network (ANN), multivariate adaptive regression splines (MARS) and improved MARS with crow search algorithm (MARS-CSA). Statistical indicator named R, RMSE and MAE investigated results of the developed models. In testing performance, predicted compressive strength values of MARS-CSA (R= 0.913, RMSE= 39.002) indicated significant accuracy in comparison with MARS and ANN models.
- انتشار مقاله: 16-06-1397
- نویسندگان: علی اشرفیان,محمدجواد طاهری امیری,نیلوفر ملکی,میلاد جمالی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علوم و تکنولوژی محیطزیست
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: هوشهیجانی,اصول طراحی,فضاهای باز مدرسه,تأثیر فضا بر هوشهیجانی,یادگیری در فضای باز
- چکیده: زمینه و هدف: با توجه به تأثیری که فضاهای باز آموزشی می تواند بر روی مخاطبان وکاربران اینگونه فضاها داشته باشد، هدف پژوهش حاضر ارایه رهنمودهایی برای طراحی فضاهای باز کودکان در دوره دوم دبستان با تأثیرپذیری از هوشهیجانی و فرآیند یادگیری است. روش بررسی: در این پژوهش پس از تدوین جدول هدف-محتوی و پرسشنامه حجم نمونه توسط ۳۲۶ نفر از مربیان و دست اندرکاران بهصورت نمونهگیری خوشهای تصادفی انجام گرفت و نتایج برای تحلیل دادههای جمعآوری شده، در نرم افزار spssنسخه ۲۲ بر اساس تحلیل عامل R استخراج، و تحلیل دادهها بر اساس آمار توصیفی استنباطی است. یافتهها: از میان پاسخ مربیان و دستاندرکاران به پرسشنامه، هشت عامل قابل شناسایی میباشند. به این صورت که برای حدود ۷۲ درصد از پاسخ دهندگان، واقعیتی به صورت مشترک قابل درک بوده است. بحث و نتیجه گیری: ﻧﺘﺎﻳﺞ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ آن اﺳﺖ ﻛﻪ تأثیر جلوههای طبیعی بر خودشکوفایی، وجود فضاهایی با عملکردهای فرهنگی، محیطهایی برای بازیهای چندحسی در سنین مختلف، رابطه فضا و مبلمان منعطف، فضاهای نیمهخصوصی (نظارتپذیر)، رابطه فضاهای متنوع با حضور و یادگیری کودکان در حیاط، ارتباط بین فضای باز و بسته، رابطه انعطافپذیری و تنوع فضایی با آسایش روانی و کالبدی میتوانند بر فضاهای باز مدرسه به جهت ارتقاء هوشهیجانی و فرآیند یادگیری ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬار ﺑﺎﺷند.
- چکیده انگلیسی: Background and Objective: Considering the effects that educational open spaces have on students and users of such environments, the study aims to provide guidelines for designing children’s open spaces in primary school based on Promotion of learning and Emotional intelligence. Method: This research is an attempt to identify the factors affecting promotion of learning and emotional intelligence from teachers and designers point of view in school yards to draw the correlation between factors in an analytical model. In this research after setting up the contents of the content table and the questionnaire, the sample size based on Klein's views reached 326 users. The data were analyzed by SPSS version 22 using R factor analysis and model was developed by Amos. Findings: Among the responses of teachers and school designers to the questionnaire, eight factors can be identified. In such a way that for about 72 percent of respondents, a reality has been commonly understood. Discussion and Conclusion: The results of the research show that the effects of natural elements on self-fulfillment, spaces with cultural functions, environments for multisensory play for different ages, the relationship between space and flexible furniture, the semi-private spaces (with supervision), the relationship of various spaces with the presence and learning of children in schoolyard, the relationship between open and closed spaces, the relationship between flexibility and spatial diversity with physical and psychological comfort, can affect schools open spaces to enhance emotional intelligence and learning process.
- انتشار مقاله: 29-03-1397
- نویسندگان: حسنی سادات شمس دولت آبادی,نیلوفر ملک,فرهنگ مظفر,بهرام صالح صدق پور
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علوم پزشکی صدرا
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: دانشجویان,نمایه توده بدن,فعالیت فیزیکی
- چکیده: فعالیت فیزیکی منظم نقش به سزایی در سلامت کامل جسمانی و روانی افراد یک جامعه ایفا میکند. با وجود این که فعالیت فیزیکی سازمان یافته خطرات بیماریهای قلبی، دیابت، فشارخون بالا و سکته مغزی را کاهش میدهد، عدم فعالیت فیزیکی یکی از مشکلات اساسی جوامع امروزی است. مطالعه حاضر با هدف بررسی سطح فعالیت فیزیکی و ارتباط آن با نمایه توده بدن در دانشجویان خوابگاهی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شد. مطالعه حاضر از نوع توصیفی و مقطعی بود. 134 نفر از دانشجویان ساکن خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه سطح فعالیت فیزیکی بک بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد. میانگین فعالیت فیزیکی و نمایه توده بدن دانشجویان در این مطالعه به ترتیب 19/1±7/7 و 08/3±47/21بود. بیشتر دانشجویان دارای سطح فعالیت فیزیکی در سطح متوسط (1/70%) و از حجم توده بدنی طبیعی (9/70%) برخوردار بودند. به علاوه رابطه معنیداری بین فعالیت فیزیکی و نمایه توده بدن مشاهده نشد(08/0=r و 34/0=P). نتایج این تحقیق نشان داد که بیشتر دانشجویان مورد مطالعه در سطح متوسط فعالیت فیزیکی و وضعیت طبیعی نمایه توده بدن قرار دارند. لذا با توجه به نقش این دانشجویان در سلامت عمومی و با در نظر گرفتن عوارض کم تحرکی پیشنهاد می شود دانشجویان از برنامه هایی منظم و موثر برای بالا بردن سطح فعالیت فیزیکی استفاده نمایند. انجام مطالعات بیشتر در زمینه علل محدودیت فعالیت فیزیکی دانشجویان پیشنهاد می گردد.
- چکیده انگلیسی: Regular physical activity plays an important role in individuals’ physical and mental health. Organized physical activity also reduces the risk of cardiovascular diseases, diabetes, hypertension, and stroke. Nonetheless, physical inactivity is one of the fundamental problems in modern societies. This study aimed to assess the relationship between physical activity level and Body Mass Index (BMI) in the students of Ahvaz University of Medical Sciences. In this cross–sectional study, 134 students living in dormitories were selected through simple random sampling. The study data were collected using Beak’s physical activity questionnaire. Then, the data were entered into the SPSS statistical software and analyzed using Pearson correlation test. The students’ means of physical activity and BMI were 7.7+1.19 and 21.47+3.08, respectively. Accordingly, most of the students had moderate physical activity (70.1%) and normal BMI (70.9%). The results revealed no significant correlation between physical activity and BMI (r=0.08, P=0.34). The study results indicated that most of the students had moderate level of physical activity and normal BMI. Considering the students’ role in public health and the negative effects of inactivity, they are recommended to follow regular and effective programs to increase their physical activity. Further studies are also suggested to be conducted on the reasons for students’ limited physical activity.
- انتشار مقاله: 25-09-1396
- نویسندگان: شاهین گوهرپی,خدیجه گیم اهواز,زهرا علی پور,نیلوفر ملک میرزایی,مصطفی فرهنگ
- مشاهده