در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهشهای ارتباطی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: شبکههای اجتماعی مجازی,هویت,فیسبوک,هویت شخصی مدرن
- چکیده: در عصر حاضر، با ورود چشمگیر زنان و دختران به فضای مجازی شبکههای اجتماعی، این شبکهها تأثیرات فراوانی بر روی آنها گذاشتهاند. یکیاز جنبههایمهمیکهازشبکههای اجتماعی مجازیتأثیر میپذیرد،هویت شخصیاست. به همین دلیل، هدف از مقاله حاضر، مطالعه تأثیر شبکه اجتماعی فیسبوک بر هویت شخصی مدرن دختران و زنان جوان بوده است. پژوهش حاضر به صورت پیمایشی و با استفاده از روش نمونهگیری داوطلبانه و در دسترس و با بهرهگیری از پرسشنامه اینترنتی و تکیه بر نظریههای کاشت، استفاده و رضایتمندی و همچنین ساختیابی گیدنز صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش را دختران و زنان جوان کاربر فیسبوک شهر تهران در سال 1394 تشکیل میدهند. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بین مدت زمان عضویت در فیسبوک، میزان استفاده از فیسبوک، نوع انگیزه و هدف کاربران در استفاده (هدفمند و غیرهدفمند) از فیسبوک، میزان مشارکت و فعال بودن کاربران فیسبوک و واقعی تلقی کردن محتوای مطالب فیسبوک، با هویت شخصی مدرن رابطه معنادار مثبتی وجود دارد.
- چکیده انگلیسی: Today, as young women and girls make wide use of social networks, they are largely affected by these media. Personal identity is one of the many important aspects which are affected by social networks. This paper aims to study the impact of Facebook as a social network on the modern personal identity of young women and girls. This research was carried out through a survey with a voluntary sample and by an online questionnaire. It theoretically draws upon Cultivation Theory, Use and Gratification Theory as well as Giddens’ Structuration Theory. The research population is made up of Young women and girls using Facebook in Tehran in 1394 (Iranian Calendar). Research findings indicate that there is a positive significant relationship between modern personal identity and the level of using this social network, motive and objective of using (purposefully and unpurposely), the level of participation and activity of users as well as recognizing this network’s contents.
- انتشار مقاله: 01-12-1394
- نویسندگان: سیمین افشار,سیداحمد میرمحمدتبار,نرگس پیرحیاتی,سمیه اقبالی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش نامه مطالعات مرزی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اعتماد,قانونگرایی,نوعدوستی,منزلت اجتماعی,اقتدار پلیسی
- چکیده: هدف اصلی از پژوهش حاضر، تبیین جامعهشناختی اعتماد اجتماعی به پلیس در منطقههای مرزی است. این پژوهش با استفاده از روش پیمایش و با ابزار پرسشنامۀ ساختمند با پاسخ بسته، بعد از تعیین روایی و پایایی اجرا شده است. جامعۀ آماری موردمطالعه، شهرستان پارسآباد است که در آن، با استفاده از فرمول کوکران، ازمیان 88924 نفر، حجم نمونهای با تعداد 367 نفر را انتخاب کردهایم. یافتههای حاصل از اجرای آزمون که از طریق نرمافزار spss 22 انجام شد، نشان میدهد بین ترس از جرم (167/0-)، امنیت اجتماعی (401/0)، منزلت اجتماعی پلیس (337/0)، اقتدار پلیسی (289/0)، قانونگرایی پلیس (614/0)، نوعدوستی افراد پلیس (305/0)، سرمایۀ فرهنگی پلیس (652/0) و احترام به حقوق شهروندی (406/0)، رابطهای معنادار وجود دارد و متغیرهای حضور در اجتماع و مشارکت اجتماعی با اعتماد اجتماعی به پلیس، رابطهای معنادار ندارند. نتایج رگرسیون نشان میدهد ضریب همبستگی چندگانه بین متغیرها برابر با 761/0 و ضریب تعیین، برابر با 564/0 است؛ بدان معنا که مجموعۀ متغیرهای مستقل معنادار در مدل توانستهاند 56/0 از متغیر اعتماد اجتماعی را تبیین کنند.
- چکیده انگلیسی: The main purpose of the current study is to socially design the social trust in Police in borderland areas. This study used survey method and structured questionnaires with closed answer after determining the executed reliability and validity. Under study statistical society includes Pars Abad town using Cochran Formula from 88924 persons, the sample size is 367 persons. Results from SPSS 2 test shows that there is a meaningful relation between fear of crime (-0/167), social security (0/401), social status of Police (0/337), police power (0/289), Police legalism (0/614), police humanism (0/305), police cultural capital (0/652) and respecting citizenship rights (0/406) but there is no meaningful relation between presence in society and social participation with social trust in police. Results of regression shows that multiple correlation coefficient between variables equals 0/761 and the determination coefficient is 0/564. In this way, total independent variables could justify 0/56 social trust variable.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: طاها عشایری,علیرضا نطقی,نرگس پیرحیاتی,مهدی غفوری ارمکی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش اجتماعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کلیدواژه ها: پیشداوری,قومیت,فاصله اجتماعی,تعصب,آگاهی ملی
- چکیده: چکیده پیشداوری در بین گروههای قومی به داشتن عقاید، باورها و نگرشی ناآزموده علیه غیرخودی است که باحالتی خصمانه، تحقیرآمیز و نگرشی منفی همراه است. بر این اساس، پژوهش حاضر قصد دارد عوامل مؤثر بر شکلگیری پیشداوری در بین دانشجویان را بررسی نماید. روش پژوهش حاضر از نوع پیمایشی کمی بوده و ابزار آن پرسشنامه است. با استفاده از فرمول کوکران از حجم جامعه آماری 4000، بهعنوان نمونه 345 انتخابشدهاند. پایایی و روایی تحقیق از طریق متخصصان و آلفای کرونباخ تائید شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بین تعصبات قومی، شناخت و آگاهی قومی، آگاهی ملی، تعلقات قومی، خصومت اجتماعی، تماس اجتماعی و نگرش تحقیرآمیز با پیشداوری دانشجویان رابطه معناداری داشته و متغیرهای سطح تحصیلات و فاصله اجتماعی با پیشداوری دانشجویان رابطه معنیداری نداشته است. نتایج آزمون T مستقل نشان میدهد پیشداوری دانشجویان با جنسیت تفاوت معناداری وجود دارد و میانگین آن در بین دانشجویان پسر بیشتر از دختر است. همچنین نتایج کلی رگرسیون چندگانه حاکی از این است که ضریب همبستگی چندگانه برابر با 483/0 و ضریب تعیین تعدیلشده برابر با 569/0 است.
- چکیده انگلیسی: Abstract: Prejudice between students to hold opinions, beliefs and attitudes clumsy against outsiders that hostile, humiliating and negative attitudes associated. Accordingly, this study aims to study of factors affecting the formation of the students. The research method was quantitative survey and questionnaire tool. Using a sample of the population of 4000, for example, 345 were selected. Reliability and validity of research by experts and Cronbach's alpha. The results show that the ethnic prejudices, knowledge of ethnic, national consciousness, ethnic affiliation, social hostility, social contact and humiliating attitudes correlated with students' prejudices and education and social distance prejudice significant relationship is not. T test results show significant gender bias with students and among the students more than the average girl. The results of multiple regression showed that the multiple correlation coefficient equal to 483/0 and 569/0 of the adjusted coefficient of determination.
- انتشار مقاله: 09-08-1395
- نویسندگان: طاها عشایری,نرگس پیرحیاتی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش اجتماعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کلیدواژه ها: پیشداوری,قومیت,فاصله اجتماعی,تعصب,آگاهی ملی
- چکیده: چکیده پیشداوری در بین گروههای قومی به داشتن عقاید، باورها و نگرشی ناآزموده علیه غیرخودی است که باحالتی خصمانه، تحقیرآمیز و نگرشی منفی همراه است. بر این اساس، پژوهش حاضر قصد دارد عوامل مؤثر بر شکلگیری پیشداوری در بین دانشجویان را بررسی نماید. روش پژوهش حاضر از نوع پیمایشی کمی بوده و ابزار آن پرسشنامه است. با استفاده از فرمول کوکران از حجم جامعه آماری 4000، بهعنوان نمونه 345 انتخابشدهاند. پایایی و روایی تحقیق از طریق متخصصان و آلفای کرونباخ تائید شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بین تعصبات قومی، شناخت و آگاهی قومی، آگاهی ملی، تعلقات قومی، خصومت اجتماعی، تماس اجتماعی و نگرش تحقیرآمیز با پیشداوری دانشجویان رابطه معناداری داشته و متغیرهای سطح تحصیلات و فاصله اجتماعی با پیشداوری دانشجویان رابطه معنیداری نداشته است. نتایج آزمون T مستقل نشان میدهد پیشداوری دانشجویان با جنسیت تفاوت معناداری وجود دارد و میانگین آن در بین دانشجویان پسر بیشتر از دختر است. همچنین نتایج کلی رگرسیون چندگانه حاکی از این است که ضریب همبستگی چندگانه برابر با 483/0 و ضریب تعیین تعدیلشده برابر با 569/0 است.
- چکیده انگلیسی: Abstract: Prejudice between students to hold opinions, beliefs and attitudes clumsy against outsiders that hostile, humiliating and negative attitudes associated. Accordingly, this study aims to study of factors affecting the formation of the students. The research method was quantitative survey and questionnaire tool. Using a sample of the population of 4000, for example, 345 were selected. Reliability and validity of research by experts and Cronbach's alpha. The results show that the ethnic prejudices, knowledge of ethnic, national consciousness, ethnic affiliation, social hostility, social contact and humiliating attitudes correlated with students' prejudices and education and social distance prejudice significant relationship is not. T test results show significant gender bias with students and among the students more than the average girl. The results of multiple regression showed that the multiple correlation coefficient equal to 483/0 and 569/0 of the adjusted coefficient of determination.
- انتشار مقاله: 09-08-1395
- نویسندگان: طاها عشایری,نرگس پیرحیاتی
- مشاهده