در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت دولتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: فرهنگ سازمانی,ساختار سازمانی,توسعۀ منابع انسانی,چشمانداز راهبردی,کتابخانههای دانشگاه
- چکیده: هدف این پژوهش طراحی مدلی برای توسعۀ مطلوب منابع انسانی در کتابخانههای دانشگاهی است. برای دستیابی به این هدف، کتابخانۀ دانشگاه تهران بهمنزلۀ نمونۀ موردی مطالعه شده است. با در نظر گرفتن چهار متغیر مستقل ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی، رهبری و چشمانداز راهبردی سازمان و سه متغیر میانجی نگرش، رفتار و خلاقیت کارکنان، مدل توسعۀ منابع انسانی در این سازمان بررسی شده است. با استفاده از پرسشنامه و پخش آن میان کلیۀ کارکنان کتابخانه به تعداد 108 نفر و پس از اجرای آزمونهای تکنمونهای و همبستگی، رابطۀ هر یک از متغیرها با توسعۀ منابع انسانی مشخص شد. در پایان با استفاده از تحلیل مسیر، میزان اثرگذاری هر یک از متغیرها بر متغیر وابسته، یعنی توسعۀ منابع انسانی سازمان بهدست آمد. در نهایت به پژوهشگران پیشنهاد شد که برای گسترش این مدل، به تکمیل آن از طریق بررسی متغیرهای جدید روی آورند.
- چکیده انگلیسی: The aim of this study is designing a model for the optimal development of human resources in academic libraries. To this end, the University of Tehran Library as a case study is investigated. With regard to the four independent variables- organizational structure, organizational culture, leadership and strategic perspective, and mediator variables of attitude, behavior and creativity of staff- the development of human resources in the organization have been investigated. Using a questionnaire and distributing it among all staff of 108 people, and one sample tests and correlation test, each variable related to human resource development was determined. At the end, by the path analysis of the impact of each variable on the dependent variable, the development of human resources is determined. Finally, the researchers suggested to extending the model, and completing this model by new variables.
- انتشار مقاله: 20-02-1393
- نویسندگان: المیرا جنوی,نجلا حریری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: گنجینۀ اسناد
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: قاجاریه,دیوانسالاری,آرشیو ملی ایران,اسناد دیوانی,روابط اصطلاحنامهای,نمایههای موضوعی,اصطلاحنامهها
- چکیده: هدف: مطالعۀ مفاهیم اسناد دیوانی دورۀ قاجار تا پایان عهد ناصری با هدف مقولهبندی و برقراری روابط اصطلاحنامهای.
روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کمّی و کیفی است. در این روش، ابتدا منابع معتبر تاریخی و ردیف اول دورۀ قاجار مطالعه و بررسی شد و مفاهیم موضوعی اصلی دیوانسالاری دورۀ قاجار تا پایان عهد ناصری شناسایی شد. سپس با تحلیل محتوا و چکیدۀ اسناد دیوانی دورۀ قاجار تا پایان عهد ناصری در پایگاه اسناد آرشیو ملی ایران، مفاهیم موضوعی اصلی و فرعی همراه با فراوانی مقولهها و زیرمقولههای موضوعی براساس پشتوانۀ سندی و انتشاراتی استخراج شد.
یافتهها و نتیجهگیری: از 19771 زیرمقولۀ بهدستآمده از اسناد دیوانی، القاب و مناصب دیوانی با 6895 زیرمقوله (9/34 درصد)؛ اصطلاحات دیوانی با 6811 زیرمقوله (2/34 درصد)؛ نهادهای دیوانی با 3445 زیرمقوله (4/17 درصد)؛ عناصر و گونههای اسناد دیوانی با 2620 زیرمقوله (3/13 درصد) شناسائی شد. مفهوم القاب و مناصب دیوانی، پربسامدترین مفهوم از مفاهیم اصلی اسناد دیوانی است. این مفهوم پنج مقوله و 167 زیرمقوله دارد که شامل مقولۀ القاب و مناصب مالی-دیوانی (6/34 درصد)؛ مقولۀ القاب و مناصب درباری-دیوانی (22 درصد)؛ مقولۀ القاب و مناصب نظامی-دیوانی (56/21 درصد)؛ مقولۀ القاب و مناصب دیوانی-دیوانی (55/12 درصد) و مقولۀ القاب و مناصب شرعی-دیوانی و قضایی-دیوانی (25/9 درصد). مناصب مستوفی، مستوفیالممالک، صدراعظم، ملا، قراسوران از پربسامدترین نمایههای (زیرمقولههای) مفهوم القاب و مناصب دیوانی بهشمار میآیند. تمام نمایههای موضوعی مفاهیم اصلی اسناد دیوانی با یکدیگر روابط اصطلاحنامهای دارند. پربسامدترین مفهوم اسناد دیوانی یعنی القاب و مناصب دیوانی بیشترین ارتباط اصطلاحنامهای را با نمایههای موضوعی مفهوم نهادهای دیوانی دارد.- چکیده انگلیسی: Purpose: To explore concepts in government documents of Qajarids from early times (1789) until the end of the Naser a-Dinshah reign (1898) to form categories and subcategories for establishing relations among them.
Method and Research Design: Integrated (cumulative, ie a combination of quantitative and qualitative) content analysis was carried out. Important published historical sources of the period were identified and examined carefully to extract concepts and construct categories and subcategories. Then a purposeful sample was taken from 19000 government archival documents indexed at the National Archives of Iran were selected and contents were analyzed and assigned the categories and subcategories.
Findings and conclusion: 19771subcategories were obtained from archival documents. The highest frequency belonged to titles and beurocratic positions (34.9%), beurocratic terms (34.2%), government offices (17.4%) elements, and types of documents (13.2%) accordingly. Administrative titles and official positions claimed for 5 categories and 166 subcategories. Categories of titles and financial positions with (34%) occurred the most. Thesaurus relations among subject indexes show the main concepts of governmental documents. All thematic indexes of the main concepts of governmental documents are related to each other.- انتشار مقاله: 22-02-1400
- نویسندگان: صدف نعیمی,فهیمه باب الحوائجی,ملوک السادات حسینی بهشتی,نجلا حریری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: گنجینۀ اسناد
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آمیختۀ بازاریابی,کاخ گلستان,کاخ سعدآباد,کاخموزه,کاخ نیاوران
- چکیده: هدف: پژوهش حاضر به تعیین میزان کاربست آمیختۀ بازاریابی در کاخموزههای تهران (گلستان، سعدآباد و نیاوران) پرداختهاست.
روش پژوهش: پژوهش حاضر پیمایشی-تحلیلی است و جامعۀ آماری آن از بازدیدکنندگان و کارکنان کاخموزههای بررسیشده انتخاب شدند. تعداد 386 نفر بازدیدکننده و 102 نفر از کارکنان در کاخموزههای سعدآباد، نیاوران و کاخ گلستان براساس نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامۀ محققساخته است.
یافتهها: با توجه به یافتهها، میانگین کاربست آمیختۀ بازاریابی از دیدگاه بازدیدکنندگان کاخموزهها 59/113، و از دیدگاه کارکنان 76/125 بود که هر دو میانگین از حد متوسط بالاتر است. از بین هفت مؤلفۀ آمیختۀ بازاریابی ازلحاظ میزان کاربست از دیدگاه بازدیدکنندگان و کارکنان، مؤلفۀ شواهد فیزیکی (به ترتیب با میانگینهای 99/31 و 47/32) بهطور معناداری بیش از سایر مؤلفههاست و مؤلفۀ فرآیند (به ترتیب با میانگینهای 42/6 و 36/7) کمترین میانگین را دارد.
نتیجهگیری: کاربست آمیختۀ بازاریابی با توجه به بالاتربودن میانگینهای بهدستآمده از حد متوسط، شرایط مطلوبی را نشان میدهد. با توجه به غنای بیبدیل گنجینههای موزهای ایران و اهمیت این مجموعهها در شناساندن پیشینۀ تاریخی کشور، این یافتهها نکات امیدبخشی دربردارد که آیندۀ مناسبی را برای ترویج آشنایی و بازدید گردشگران داخلی و خارجی از نقاط دیدنی ایران ترسیم میکند.- چکیده انگلیسی: Purpose: This research aimed to determine the applicability of marketing mix strategies in the palace-museums of Tehran, namely Golestan, Sa'dabad and Niavaran. Method/Research Design: A survey was conducted among 386 visitors and 102 staff members. Data gathering tool was a questionnaire. Findings: The mean value of the marketing mix was 113.59 and in point of view of staff was 125.76 in the views of visitors and staff correspondingly (in both of above the average). With regard to application of the seven components of the marketing mix, visitors and staff, with the average of 31.99 and 32.47 correspondingly, the physical evidence component dramatically received the highest points, while the process component, with 6.42 and 7.36 on average by the visitors and the staff respectively, received the lowest points. Conclusion: Considering to the richness of palace-museums in Tehran, our findings show a promising future for the application of mixed marketing techniques to attract customers.
- انتشار مقاله: 25-03-1395
- نویسندگان: نجلا حریری,ملیحه علیین,زهرا اباذری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: گنجینۀ اسناد
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: صدا,صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران,آرشیو شنیداری,آنالوگ,رقمیسازی,انجمن بینالمللی صدا,آرشیوهای دیداری و شنیداری (یاسا)
- چکیده: هدف: پژوهش حاضر، به منظور تعیین وضعیت رقمیسازی (تبدیل منابع آنالوگ به رقمی و رقمی به رقمی) در آرشیوهای شنیداری سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و مقایسۀ آن با استانداردهای انجمن بینالمللی صدا و آرشیوهای دیداری و شنیداری (یاسا) انجام شده است.
روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش، پیمایشی توصیفی است. برای گردآوری دادههای پژوهش از 2 پرسشنامۀ محققساختۀ مجزا برای کارشناسان واحد تبدیل آرشیو و مدیران آرشیوها؛ و یک سیاهۀ وارسی، شامل دو قسمت اطلاعات نرمافزاری و سختافزاری (تهیه شده براساس استاندارد یاسا) استفاده شده است. نتایج، با استفاده از روشهای آمار توصیفی(فراوانی و درصد) در قالب جدول و نمودار ارائه شده است. جامعۀ پژوهش، شامل دو گروه است. جامعۀ نخست، شامل 6 آرشیو شنیداری سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در تهران؛ و جامعۀ دوم، شامل 43 نفر (37 نفر کارشناسان تبدیل منابع آنالوگ به رقمی و 6 نفر مدیر آرشیو) میباشند.
یافتههای پژوهش: یافتهها نشان میدهد که بیش از نیمی از کارکنان آرشیوها آموزش تبدیل منابع آنالوگ به رقمی را دیدهاند. جمع کل منابع شنیداری آرشیوهای شهر تهران 937 / 592 حلقه است. 3/77 درصد منابع شنیداری در آرشیوهای شنیداری شهر تهران رقمیسازی شدهاند. همچنین، مشخص شد که میزان مطابقت با استاندارد یاسا در بخش نرمافزاری 7/82 درصد، و در بخش سختافزاری 79 درصد است. بنابراین، از دیدگاه متخصصان و کارشناسان آرشیوها، مهمترین مزیت رقمیسازی منابع آنالوگ، صرفهجویی در وقت و غلبه بر موانع و محدودیتهای زمانی و مکانی؛ و مهمترین چالش تبدیل منابع آنالوگ به رقمی، فقدان زیرساخت مناسب آرشیو رقمیِ کاربردی، پایدار، و کارآمد است.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که «فقدان زیرساخت مناسب، پایدار، و کارآمد برای آرشیو رقمی»؛ «کمبود و فقدان ابزارها و فناوریهای جدید»؛ و «فقدان استانداردهای مشخص و مدون» از مهمترین مشکلات تبدیل منابع در آرشیوهاست. نزدیک به دو سومِ کارکنان تبدیل، دورۀ آموزشی کوتاه مدت تبدیل منابع را طی کردهاند، که ناکافی به نظر میرسد. همچنین، بیشتر پاسخگویان اظهار داشتهاند که آموزشهای لازم را از مراجع غیررسمی کسب کردهاند. درمجموع، 72 دستگاه در کل آرشیوهای شنیداری شهر تهران موجود است و میانگین کل دستگاهها 12 عدد است. یعنی به طور متوسط، هر آرشیو دارای 12 دستگاه است. از بین 6 واحد (آرشیو)، فقط 2 آرشیو فضاهای ذخیرهسازی انبوه دارند که نشاندهندۀ استهلاک و عدم دستگاههای مبدل است.- چکیده انگلیسی: Purpose: Examining the state of digitization (conversion of analog to digital and digital-to-digital resources)in the Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB)audio archive and compare it against the standards of the International Association of Sound and Audio-Visual Archives (IASA).
Method: 6 audio archives in Tehran, and 37 staff managers and involved in converting analog audio sources to digital format were surveyed. A checklist was used to collect data from the archives. A questionnaire was designed and administered to collect views of the staff and managers.
Findings: Staff and managers considered saving of time and space as the primary advantage of digitization of the analog. Digitization of 77/3% of 592937 items was completed. 72 systems are operational in the 6 archives. Only 2 have space of mass storage. Digitization met 82/7% software and 79% of hardware standards of IASA. Nearly two-third of staff have received some kind of training for digitization. The staff considered lack of appropriate infrastructure, up-to-date tools and technologies, and lack standards challenges they face.- انتشار مقاله: 20-03-1392
- نویسندگان: نجلا حریری,حسنیهسادات میرغفوری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: گنجینۀ اسناد
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: نمایه سازی,مراکز آرشیوی تهران,نمایه سازان,نمایه سازی الکترونیکی,اسناد آرشیوی مکتوب
- چکیده: هدف: پژوهش حاضر، با هدف آگاهی از وضعیت نمایهسازی اسناد آرشیوی مکتوب در مراکز آرشیوی شهر تهران انجام شده است.
روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش، پیمایشی توصیفی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. جامعۀ پژوهش شامل 100 نفر از نمایهسازان مراکز آرشیوی تهران است که کلیۀ آنها به پرسشنامهها پاسخ دادهاند.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که 42 درصد نمایهسازان، برای نمایهسازی، از هر دو زبان کنترلشده و طبیعی استفاده میکنند و 65 درصد نمایهسازان، در مراکز آرشیوی خود دارای خطمشی نمایهسازی بهصورت فایل مستند هستند. 80 درصد از نمایهسازان، برای مستندسازی نمایههای اسناد آرشیوی، از ابزارهای نمایهسازی استفاده میکنند. 25/46 درصد نمایهسازان، مطابقت ابزارهای کمکی نمایهسازی با محتوای موضوعی اسناد و اصطلاحشناسی را در سطح متوسط؛ و 75/38 درصد آنها، میزان پاسخگویی به نیاز کاربران در استفاده از ابزارها در نمایهسازی را، در سطح زیاد ارزیابی کردهاند. از نظر میزان استفاده، اصطلاحنامه اصفا بالاترین میزان استفاده (8/68درصد) را داشته است. در مورد شیوۀ نظام نمایهسازی، بیشترین فراوانی مربوط به کاربرگۀ الکترونیکی است و نرمافزار رسا بیشترین میزان استفاده را (46/82 درصد) در نمایهسازی اسناد داشته است.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از این است که نارساییهای موجود، بیشتر مربوط به روزآمدسازی واژگان و مفاهیم ابزارهای نمایهسازی و ضعف ارتباط بین نمایهسازان مراکز آرشیوی با یکدیگر است.- چکیده انگلیسی: Purpose: The present research aimed to evaluate the status of indexing the written archival documents in Tehran’s archival centers.
Methodology: The research applied the method of descriptive survey and a questionnaire was used as the tool for gathering information. The study community contained 100 indexers working in Tehran’s archival centers who answered the questionnaire.
Findings: The findings of this research show that 42 percent of the indexers apply both controlled and natural languages for indexing and 65 percent of the indexers in archival centers have their own indexing policy. It also shows that 80 percent of the indexers use indexing tools for documentation of the archival records. 46.25 percent of these indexers have evaluated the compatibility of indexing aids with the subject content of records and their terminology as average. 38.75 percent of them have evaluated that the indexing tools meet the users’ needs to a high degree. The findings also show that the Persian Cultural Thesaurus (ASFA) is the most frequently used (68.8%). Among indexing systems, electronic work sheets are used most frequently and Rasa software is the most popular tool for indexing the records (82.46%).
Conclusion: The existing inadequacies are mostly related to lack of updating the terminologies and concepts in indexing tools, and also poor communication between the indexers of archival centers.- انتشار مقاله: 20-05-1390
- نویسندگان: نجلا حریری,فریبرز خسروی,صدف نعیمی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: کتابداری و اطلاعرسانی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: انقلاب صنعتی چهارم,صنعت 4.0,کتابخانه عمومی,کتابخانه پلتفرمی,کتابخانه 4.0
- چکیده: هدف: کتابخانههای عمومی نه تنها یکی از تأثیرگذارترین نهادهای اجتماعی هستند بلکه میتوانند منعکسکننده سیر تحولات در عرصههای دیگر از جمله توسعه صنعتی نیز باشند. در این پژوهش سعی شده است با تمرکز بر نسلشناسی کتابخانههای عمومی، به تغییر روند خدمات این کتابخانهها متناسب با ویژگیهای انقلابهای صنعتی بپردازد. بنابراین، هدف این پژوهش، تحلیل و مرور تغییرات و تحولات کتابخانههای عمومی متأثر از انقلابهای صنعتی، از شکلگیری کتابخانههای سنتی در انقلاب صنعتی اول تا رسیدن به کتابخانههای پلتفرمی در انقلاب صنعتی چهارم است. کتابخانه به مفهوم پلتفرم، بستری اجتماعی برای مشارکت همه افراد و نهادها و با هدف فراهم کردن زمینههای تبادل اطلاعات و دانش عمل میکند. روش: از جنبه روششناسی، این مقاله یک مطالعه مروریِ رواییِ غیرنظاممند است که در آن از رویکرد سندی استفاده شده است. به منظور گردآوری و استخراج اطلاعات، جستجوی جامعی در پایگاههای اطلاعاتی ایرانی و بینالمللی انجام شد. متون و اسناد مرتبط با عبارتهای دقیق انقلاب صنعتی یاIndustrial Revolution و کتابخانه عمومی یا Public Library در بازه زمانی 2000 تا 2018 میلادی بازیابی و مرور شد. یافتهها: یافتههای این پژوهش، ضرورت شناخت ویژگیهای نسلهای کتابخانههای عمومی بر اساس پارادایمهای انقلابهای صنعتی با توجه به خصیصههایی مانند فناوری و ابزار، مخاطب و ذینفع، مأموریت و چشمانداز و زیرساخت و منابع بود که بیانگر ضرورت تغییر کتابخانهها به سمت نسل کتابخانههای پلتفرمی برای بقا و تداوم خدمت تأثیرگذار در دوران انقلاب صنعتی چهارم است. با توجه به تغییر اکوسیستم اجتماعی متأثر از انقلاب صنعتی چهارم، کتابخانهها باید برای استمرار حیات و توسعه و افزایش اثربخشی خود، نگرش و عملکردشان را تغییر دهند و با شناسایی مجدد داراییها، ارزشها، فلسفه وجودی و منطق کارشان مبتنی بر تفکر پلتفرمی برای همنواسازی و خلق و تبادل ارزشها با ذینفعان، بهخصوص منابع و ذینفعان بیرونی خود، اقدام کنند.
- چکیده انگلیسی: Objective: The purpose of this research is to review and analyze the developments of public libraries influenced by industrial revolutions, from the formation of traditional libraries in the First Industrial Revolution to the arrival of platform libraries in the Fourth Industrial Revolution. The library, as the concept of a platform, creates a social context for improving the participation of individuals and institutions in order to exchange information and knowledge.
Methodology: The research method consists of a review study in which the documentary approach is used. To extract the information, a comprehensive search was made on the documents available on the Iranian and foreign databases. Documents related to the terms of the Industrial Revolution and the Public Library were retrieved from 2000 to 2018.
Findings: The findings of the study identify the characteristics of generations of public libraries based on the paradigms of industrial revolutions. This indicates the need for libraries to shift to thelibrary platform concept in order to continue to survive and provide effective services during the Fourth Industrial Revolution era. Due to the changing social ecosystem affected by the Fourth Industrial Revolution, libraries need to change their attitudes and practices to sustain their being and increase their effectiveness by redefining their values, existential philosophy and logic based on platform thinking for synergy and creativity act with their internal and external stakeholders.It is pointed out in the related literature that libraries are central to users learning from each other, being creative, discussing their work and gaining social knowledge; Increasing the stakeholders’ engagement of the library is one of the pillars of this thinking model. To achieve this redefinition of the platform library, steps must be defined and implemented. The first step is to assess the conditions and quality of services, and then, if feasible for implementation, reviewing and localizing global experiences, and then developing library plans and goals based on this thinking. In the second step, in the issue of resource synchronization with respect to resource control, it is stated that this synchronization should be done by digitizing resources. To harmonize the setting, just as in music performance’ all the instruments had to be played with the right guidance. Similarly, all components of the library must also be aligned and redefined for all components of the library ecosystem and its external interactions. In the third step, the processes are carefully charted and implemented methodically.
Conclusion: In this redefinition, platform library priorities change as follows: 1) Prioritize resource synchronization over library resource control; 2) Enhancing social interactions as compared to optimizing internal libraries; 3) Prioritize the value of the ecosystem over the value of the stakeholders in the library; 4) Priority of facilitating audience access to the library; 5) Priority of facilitating audience access to the library; and 6) Priority to omni-access strategy to the library. In the new definition, the public library is a dynamic social institution, providing a platform for constructive participation for all stakeholders and acting as a value flow manager.
- انتشار مقاله: 21-11-1398
- نویسندگان: مهرناز خراسانچی,فهیمه باب الحوایجی,رحمت الله فتاحی,نجلا حریری,فاطمه نوشین فرد
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: کتابداری و اطلاعرسانی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: "شخصی سازی","سامانه توصیه گر","کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی","قوانین انجمنی در داده کاوی","الگوریتم fp-Growth "
- چکیده: هدف: هدف پژوهش ارائه مدلی کاربردی از سامانه توصیهگر (پیشنهاددهنده) در حوزه خدمات شخصیسازی کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی است، این سامانه، با تحلیل الگوهای رفتاری کاربران و ارائه پیشنهادهای دقیق و مورد نیاز، آنان را از مرور دادههای غیر مرتبط بینیاز میسازد. از مزایای این سامانه میتوان شناسایی دقیق نیازهای اطلاعاتی، افزایش کیفیت جستجو، کمک به انتخاب صحیح منابع اطلاعاتی و پیشبینی نیازهای آتی کاربران را برشمرد.
روش: پژوهش کاربردی است و با استفاده از کاوش قوانین انجمنی و الگوریتم FP-Growth انجام شده است. جامعه تعداد 960 نفر کاربر نرمافزار کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی در فاصله دو سال بوده، که بر مبنای الگوی مجموعه دادههای مکرر، 170 درخواست پرتکرار از میان کل دیتاستهای موجود استخراج شد. نتایج از طریق پیادهسازی این دادههای پرتکرار در نرم افزار رپید ماینر، به دست آمد.
یافتهها: بهترین حالت دسترسی به مجموعه دادههای تولید شده، با تنظیم درجه حداقل پشتیبانی 02/0 و حداقل اطمینان 095/0 است که منجر به کشف الگوریتمهای شرطی (اگر – آنگاه) گردید. این یافته نشان میدهد: اگر کاربری در زمان جستجوی نرمافزار کتابخانه دیجیتال موضوعاتی همچون (علم اصول، اجتهاد، سنت و...) را انتخاب نماید، به دلیل سابقه جستجوهای پر تکرار کاربران پیشین با همین موضوعات، از سوی سامانه توصیهگر، آنگاه عناوین مرتبطی با موضوع اصول فقه پیشنهاد خواهد شد.
نتایج: طراحی مدل سامانه توصیهگر و اجرای آن، منجر به افزایش آگاهی و عدم سردرگمی کاربران و ارتقاء سطح کیفیت خدمات و رضایت آنها و در نهایت حفظ کاربران فعلی و جذب کاربران جدید خواهد شد.- چکیده انگلیسی: Objective: This research aims to present the design of the applied model in the field of personalization Thechnology of the Digital Library of Astan-e Quds-e Razavi based on the Basket Analysis pattern (association rules) and the FP-Growth algorithm regarding data mining, obtained through the implementation of Frequent itemset of users in the RapidMiner software Creating such a desirable recommendation system can provide suggestions to improve the retrieval of related information resources interesting to users in order to provide useful services and increase their request from this website. Methodology: This research is an applied research carried out using the association rules and FP-Growth wizardry which is a superior type of the issues raised in the data mining tool. The research community has 960 users of the Digital Library of Astan-e Quds-e Razavi in two-years among which based on the Frequent pattern, 170 Frequent requests were extracted from all the final data sets of document delivery service module in digital library. Other tools for accessing the Basket Analysis pattern are the utilization of RapidMiner software through which with implementation rules of data and Launchs association rules operators and the FP-Growth algorithm, and more importantly, a change in the minimum degree of support and confidence, lead to The production of new association rules, which can be interpreted by these rules, offering a suggestion for the design of an appropriate model for the recommendation system in the digital library website. Findings: The results showed that the best access to generated rules by setting the minimum support of 0.02 and a minimum confidence of 0.095 resulted in the creation of 1081 new rules, indicating if the user website searches for topics in “Osole Fiqh” such as (osole Amalieh, Ijtihad and Quran), because of the frequent searching records of the previous users whith the same subject matter, that the recommender system paves the way for suggesting& gaining access to “Risalah Amaliyah” with recorded number (2309) along with his main search, the manuscript “Zavabetol Osul” with recorded number (38696) finds amoung his/her searches. Therefore, all of the following subset of “Uṣūl al-fiqh” can be predicted through the analysis of association rules and provide recommendations to the users of the digital library system to search for effective and relevant subjectes relative to the users requests in similar topics & titley. Conclusion: Since the generation of personalization technology and its implementation on the website of digital libraries in the form of recommendation system is based on the establishment of interaction between users and the modern services of digital libraries in form of user interface effective, this technology brings about increasing specialized knowledge, lack of users wondering improving the quality of service and user satisfaction, and ultimately creating value added for libraries. Therefore, with such an approach, dealing with modern services in the form of customer-service delivery, is of the most importance in digital libraries.
- انتشار مقاله: 11-04-1398
- نویسندگان: سمانه غفاریان,مهرداد جلالی,فهمیه باب الحوائجی,نجلا حریری,مریم خادمی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: کتابداری و اطلاعرسانی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ایران,وزارت علوم,تحقیقات و فناوری,اعضای هیئتعلمی,عوامل جمعیتشناختی,مدیریت اطلاعات شخصی
- چکیده: هدف: پژوهش حاضر بر آن است تا به بررسی ارتباط میان عوامل جمعیتشناختی و میزان استفادۀ اعضای هیئتعلمی پژوهشگاههای وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری ایران از مؤلفههای مدیریت اطلاعات شخصی بپردازد.
روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و با استفاده از روش پیمایشی انجام شده است. جامعۀ پژوهش را 302 نفر از اعضای هیئتعلمی پژوهشگاههای وابسته به وزارت علوم تشکیل میدهد که بر مبنای روش نمونهگیری طبقهایِ تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محققساختهای بود که بر اساس چارچوب نظری «جونز» (2012) و نظرهای سایر صاحبنظران حوزۀ مدیریت اطلاعات شخصی طراحی شد. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری اسپیاساس تجزیهوتحلیل گردید.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد اعضای هیئتعلمی از نظر میزان بهکارگیری مؤلفههای مدیریت اطلاعات شخصی در وضعیت مطلوب و بالاتر از میانگین مورد انتظار بودند. از نظر میانگین، استفاده از ششمؤلفۀ مدیریت اطلاعات شخصی بین اعضای هیئتعلمی زن و مرد، گروههای تحصیلی، درجۀ علمی، مرتبۀ علمی و سابقۀ کاری افراد تفاوت معناداری وجود داشت. سنّ افراد با میزان استفادۀ آنان از مؤلفههای مدیریت اطلاعات شخصی ارتباطی نداشت.
نتایج: با توجه به یافتههای پژوهش، بهمنظور ارتقای مهارتهای مدیریت اطلاعات شخصی اعضای هیئتعلمی، برگزاری دورههای آموزشی و نیز توزیع جزوههای آموزشی، بروشور، اسلایدهای آموزشی پیشنهاد گردید.- چکیده انگلیسی: Purpose: The purpose of this study was to investigate the relationship between demographic characteristics of faculty members of the research institutes affiliated to the Iranian Ministry of Science, Research and Technology (MSRT) with their use of personal information management components. Methodology: This applied research was conducted using a survey method. The research population was composed of all faculty members of the affiliated research institutes of the MSRT, whom 302 of them were selected by stratified random sampling method. The data gathering tool was a researcher-made questionnaire designed based on the Jones 2012 theoretical framework and the opinions of other experts in the field of personal information management. Data were analyzed using SPSS software. Findings: The findings showed that the faculty members were at desirable and higher than expected mean level for using personal information management components. There was a significant difference between the use of six components of personal information management among the faculty members based on the all demographic variables including gender, academic group, academic degree, academic position, and work experience but except for age Conclusion: According to the findings of the research, to enhance the personal information management skills of faculty members, training courses as well as distribution of educational pamphlets, brochures, and slides were proposed.
- انتشار مقاله: 01-02-1397
- نویسندگان: مریم سه دهی,علیرضا اسفندیاری مقدم,فهیمه باب الحوایجی,نجلا حریری,فاطمه نوشین فرد
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: طب توانبخشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کتابخانههای عمومی,سواد سلامت,اطلاعرسانیپزشکی,منابع اطلاعاتی بهداشت
- چکیده: مقدمه و اهداف
هدف این پژوهش ارائه الگویی مناسب برای اطلاعرسانی پزشکی و سلامت در کتابخانههای عمومی برای شهروندان است.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر به صورت کیفی و با استفاده از روش نظریه زمینه ای به منظور استخراج الگویی تحلیلی و جامع انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش انجام مصاحبههای عمیق و نیمهساختار یافته با 18 نفر از متخصصان و مدیران حوزه سلامت و بهداشت و نهاد کتابخانههایعمومی است. برای اطمینان از درستی و پایایی داده های کیفی از معیارهای قابل دقت علمی استفاده شد. پس از پیاده سازی مصاحبهها به روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مقوله اصلی شناسایی و سپس در ارتباط با مقوله اصلی شرایط علی، زمینه، مداخلهگر، راهبردها و پیامدهای آن معین شد.
یافته ها
ویژگیهای تولیدکننده و توزیع کننده اطلاعات به عنوان زمینههای الگوی بدست آمده مشخص شدهاند که وجود تواناییهای بالا در وزارت بهداشت مانند نیروهای متخصص در وزارت بهداشت، دسترسی به منابع اطلاعاتی سلامت و توانایی کتابداران آموزش دیده و وجود مخاطب عمومی در کتابخانههای عمومی بود. ایجاد تفاهمنامه بین دو سازمان و تدوین برنامه و فضای تعامل از مقولههای راهبردی بودند و پیامدهای آن شامل ارتقا بهداشت و سواد سلامت ، دسترسی مردم به منابع معتبر و روزآمد بدست آمد.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به نیازهای کاربران برای دسترسی به اطلاعات معتبر، ضروری به نظر میرسد که الگویی بومی ارائه شود. استفاده از این الگو برای تولید و توزیع منابع اطلاعاتی پزشکی و سلامت به عموم مردم کمک می کند.- چکیده انگلیسی: Background and Aim: The aim of the present study was to provide a model for medical and health information in public libraries for citizens.
Materials and Methods: The methodology was qualitative using grounded theory to extract analytical and comprehensive model. The population consisted of 18 specialists and officials in the field of Health and Public libraries selected using purposive sampling. The research tools were semi-structured interviews. To ensure the validity and reliability of qualitative data, measures with standards of scientific rigor were used. The interviews were analyzed using open coding, axial, and selective methods. The main issues were identified, and so were causal conditions, grounded, interferer, strategies, and consequences.
Results: The main features of both the manufacturer and distributor of health information were found as the proposed model: high potentials and abilities in the Ministry of Health like specialists in Health area, access to health information, the skills of trained librarians, and the general audience of public libraries. Strategies were establishing agreement between the two organizations, planning programs, and promoting interactive atmosphere, which can lead to promotion of health and health literacy individuals’ access to more reliable and up to date resources.
Conclusion: Since users need to have access to reliable information, it seems necessary to provide a local model for this purpose. Using this model to produce and distribute medical and health information resources can be helpful to the public.- انتشار مقاله: 08-06-1394
- نویسندگان: لاله جولاهی,فهیمه باب الحوائجی,نجلا حریری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علوم و فنون مدیریت اطلاعات
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: شبکه اجتماعی,دانشجویان,شبکههای مجازی,مطالعه الکترونیکی,مطالعه چاپی,دانشگاه علوم و تحقیقات تهران
- چکیده: هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش شبکههای اجتماعی در مطالعه الکترونیکی و چاپی درسی و غیر درسی دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران انجام شد.
روش پژوهش: این پژوهش با روش پیمایشی- تحلیلی از نوع کاربردی انجام شده است. جامعه آماری (3032 نفر) با روش تصادفی ساده، و حجم نمونه 216 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته است و دادههای گردآوری شده با استفاده از نرمافزار آماری SPSS در دوسطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: استفاده دانشجویان از شبکههای اجتماعی بین سه تا چهار ساعت در روز (6/33%) بوده و استفاده جامعه آماری از تلگرام (96/0) بیش از سایر شبکههای اجتماعی میباشد. دانشجویان مورد مطالعه از امکانات شبکههای اجتماعی در مطالعۀ الکترونیکی درسی و غیردرسی 46% و در جهت هدایت به مطالعۀ چاپی درسی و غیردرسی به میزان 43% بهره میگیرند. نقش شبکههای اجتماعی در مطالعۀ الکترونیکی درسی و غیردرسی 55% و در مطالعۀ چاپی درسی و غیردرسی52% میباشد. شبکههای اجتماعی به میزان 55% در ایجاد عادت به مطالعه نقش دارند.
نتیجهگیری: شبکههای اجتماعی در ایجاد عادت به مطالعه نقش داشته و دانشجویان مورد مطالعه در استفاده از این شبکهها با مشکلاتی نظیر کندی سرعت و قیمت بالای اینترنت، قیمت بالای منابع چاپی و عدم آشنایی با سایتها و فیلترینگ مواجه هستند. با توجه به نقش شبکههای اجتماعی در تبادل اطلاعات، ضروری است در مورد قابلیتهای این شبکهها و در نتیجه افزایش بهرهوری مؤثر از آنها تلاش شود.- چکیده انگلیسی: Aim: The purpose of this study was to investigate the role of social networks in the electronic, print and non-text study of the Faculty of Literature and Humanities of the Islamic Azad University Science and Research Branch of Tehran.
Methodology: This research has been carried out through a survey-analytical method of applied type. The statistical population consisted of graduate students of the faculty of literature, humanities and social sciences of Science and Research Branch of Islamic Azad University of Tehran who were 3032 people. The sample was randomly assigned to 216 individuals. The data gathering tool was a researcher made questionnaire. The collected data were analyzed using SPSS software using descriptive and inferential statistics.
Findings: Students use social networks between three and four hours (33.6%), and use Telegram (0.96) more than other social networks. as well as social networks in electronic and non-teaching (46%) and directed to non-syllabus studies (43%). The role of social networking in the electronic and non-teaching curriculum is (55%) and in non-syllabus curriculum is (52%). Social networks (55%) have contributed to the study of their peers.
Conclusion: Social networks play an important part in the habit of reading and face problems such as Internet speed, high Internet prices, high prices for printed materials, and lack of familiarity with sites and filtering. Considering the role of social networks in exchanging information, try to work on the capabilities of these networks and thereby increase their effective productivity.- انتشار مقاله: 10-02-1398
- نویسندگان: میترا صمیعی,حدیقه قبادی ترا,نجلا حریری
- مشاهده