در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: رسانه,ورزش زنان,مصرف گرایی,زیبایی بدن
- چکیده: هدف: هدف تحقیق حاضر تدوین الگوی معانی ذهنی زنان از زیبایی اندام در باشگاههای ورزشی بود.
روششناسی: روش تحقیق به صورت کیفی و مبتنی بر نظریهپردازی داده بنیاد بود. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبههای نیمه ساختاریافته استفاده شد. با استفاده از نظریهی دادهبنیاد (رویکرد کدگذاری استراوس و کوربین) مورد تحلیل قرار گرفت و در قالب مدل پارادایمی 1998 ارائه شد. نمونهگیری به روش نمونهگیری نظری بود و با بهرهمندی از تکنیکهای هدفمند (قضاوتی) و گلولهبرفی (زنجیرهای) انجام شد. که بر مبنای آن 50 مصاحبه با مشتریان زن باشگاههای ورزشی شهر تهران صورت گرفت.
یافتهها: در این پژوهش، افزایش فرصتهای ازدواج و ارتباط با جنس مخالف، جبر اجتماعی، جلب توجه در فضایمجازی، تغییرات فرهنگی درسرمایه جنسی، مدگرایی و اختلاف نسلی به عنوان شرایط علّی، فشار نقش، مقایسه اجتماعی، هراس برچسبهای اجتماعی و آگاهی از نگاه دیگران نسبت به خود بهعنوان شرایط مداخلهگرکشف شد .همچنین سرکوبی احساسات، رسانه و اثرات آن و شبیهسازی خود با دیگران بهعنوان شرایط زمینهای در نظر گرفته شد. مدیریت پوشش زنان، تلاش بر استخراج نظرات دیگران در مورد تاثیر ورزش بر زیبایی و اظهارات و نمودهای رفتاری در زمینه زیبایی بهعنوان استراتژیها و پیامدهای فرهنگی و اخلاقی، روانی، پیامدهای اقتصادی و پیامدهای اجتماعی نیز به عنوان پیامدها یافت شد. در نهایت موفقیت فردی در اجتماع، زیبایی ظاهری و جلب توجه در محیطهای اجتماعی به عنوان هسته مرکزی الگوی استخراج شد.
نتیجهگیری: فرهنگ حاکم بر تصویر بدنی جامعه زنان حاکی از بازنمایی مد و رسانه در اشکال بدنی است که در آن تجاریسازی و مصرفگرایی هسته مرکزی توجه به جسم است. با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد میشود به مولفههای شکلدهی الگوی معانیذهنی زنان از زیبایی اندام به منظور طراحی الگوی متناسب با فرهنگ سلامت توجه شود.
- چکیده انگلیسی: Objective: The purpose of current study was to develop a pattern of women’s conceptual thinking about corporal aesthetic in sport clubs.
Methodology: It was qualitative research based on Grounded Theory. To collect data, semi-structured interview was used. Data was analyzed through Grounded Theory (Strauss and Corbin 1998 Approach) and presented in term of paradigm. Sampling was based on theoretical one and purposive (judgment) and snowball (chain) techniques were considered. To this end, we interviewed with 50 customers of sport clubs in Tehran.
Results: Results showed that marriage opportunity, relationship with opposite sex, determinism, attracting attention in virtual space, social changes in erotic capital, fashionism and generation gap were recognized as causal conditions. Intervention conditions were role strain, social comparison, social tagging phobia and awareness of others’ judgment. Emotion suppression, media and simulation of others were found as context conditions. Women’s covering management, extracting people’s opinion and behavioral expression were strategies. Ethical and cultural consequences, mental aspect, and socioeconomic consequences were all the consequences. Finally, individual achievement, appearance beauty, attracting attention in social environments were the main phenomena.
Conclusion: Among women, the dominant culture of body image is based on fashion and media where the commercializing and consumerism are the core of body concept. According to results, it is proposed to reconsider the components to develop women’s conceptual thinking about corporal aesthetic through view of health orientation.
- انتشار مقاله: 10-05-1398
- نویسندگان: ناهیده جباری کوچمشکی,سید مهدی آقاپور,رحیم رمضانی نژاد
- مشاهده