در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مدیریت منابع در نیروی انتظامی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: " استعداد برتر","مدیریت استعداد"," نخبگان"," اسناد سیاستی جمهوری اسلامی ایران"," تحلیل محتوا"
- چکیده: زمینه و هدف: هدف از این پژوهش واکاوی خط مشی ها، برنامه ها، طرح های جمهوری اسلامی ایران برای مدیریت استعداد در کشور است.
روش شناسی: در این پژوهش از روش تحلیل محتوا، جهت بررسی اسنادی استفاده شد. جامعه پژوهش اسناد سیاستی جمهوری اسلامی ایران بوده و20 سند به صورت نمونه هدفمند و در دسترس انتخاب گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات چک لیست و فرم های محقق ساخته بود.
یافته ها: از 20 سند سیاستی، تعداد 14 طبقه اصلی و 187 طبقه فرعی (با فراوانی 1711 مورد) استخراج شد که نهایتا، 14 طبقه اصلی و 77 طبقه فرعی به عنوان سیاستهای استنتاجی پیشنهادی معرفی گردید. مهم ترین سیاست های محوری در رابطه با مدیریت استعداد، در حوزه فرهنگ، تسهیلات اعتباری، آموزش، پژوهش، فناوری، روابط بین المللی، توسعه زیر ساخت ها، توانمندسازی، عدالت، تشویق، جذب و استخدام، آزادی، سمن ها و ارزیابی اراوه شده است. سند راهبردی کشور در امور نخبگان جامع ترین سند در یحث مدیریت استعداد و عدالت پر تکرارترین شاخص در میان اسناد می باشد.
نتیجه گیری: عدالت و ثبات اجتماعی، باز طراحی مشاغل، نهادینه سازی کرسی های نظریه پردازی، حمایت های مالی و توجه به تعاملات علمی بین المللی از جمله مهمترین موضوع های مطرح در برنامه های بلند مدت و میان مدت سیاستی بوده است. در تدوین اسناد سیاستی گرایش بیشتر به رویکرد فراگیر در بحث مدیریت استعداد می باشد لذا، در صورتی که سیاست های محوری پیشنهاد شده در سند برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گیرد برنامه از اعتبار بالایی برخوردار خواهد بود.- چکیده انگلیسی: Background and objective: The purpose of this study is to analyze the policies, programs, plans, and projects of the Islamic Republic of Iran to manage the human talent of the country. Method: In this research, the content analysis method has been used to review documents. The study population included the policy documents of the Islamic Republic of Iran and 20 documents were selected as a purposeful and accessible sample. The required data collection tools and data were researcher-made checklists and forms. Findings: From 20 upstream and specific documents, 14 main categories and 187 sub-categories (with a frequency of 1711 cases) were extracted, and finally, 14 main categories and 77 sub-categories (with a frequency of 752 cases) were introduced as proposed inferential policies. Findings show that the most important core policies related to talent management in the field of culture, credit facilities, education, research, technology, international relations, infrastructure development, empowerment, justice, encouragement, recruitment, freedom, semantics, and evaluation. The country's strategic document on elite affairs is the most comprehensive document in terms of talent management, and justice is the most frequent indicator among documents. Conclusion: The results show that social justice and stability, redesign of jobs with the approach of increasing the recruitment and appointment of specialized personnel as well as training and empowerment of creative and entrepreneurial forces, the institutionalization of theorizing chairs, financial support (especially in research and Development) and attention to international scientific interactions have been among the most important issues in long-term and medium-term policy plans. Considering that in formulating policy documents, there is a greater tendency towards a comprehensive approach in the discussion of talent management; Therefore, the plan will be highly credible if the key policies proposed in the Seventh Development Plan document are taken into account.
- انتشار مقاله: 03-09-1399
- نویسندگان: ناصر پورصادق,آذر اسلامی,مسعود حقیقی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مدیریت نظامی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: گرندد تئوری,نوآوری چابک,سازمانهای صنعتی دفاعی,الگوی راهبری
- چکیده: نوآوری چابک برای سازمانهای صنعتی دفاعی بهمعنای مجموعهای از فرآیندها، ابزارها و روشها در جهت بهبود توانایی واکنش سریع به نیازهای متغیر بازار و مشتریان، تهدیدات بالفعل و بالقوه توأم با کنترل هزینهها و بهبود سطح کیفیت محصولات و خدمات است و یک سیستم صنعتی نوآور چابک با قابلیتهای فوقالعاده (قابلیتهای داخلی همچون فناوریهای سختافزاری و نرمافزاری، نیروی انسانی و مدیریت ماهرانه) برای رسیدن به تغییرات سریع و آنی بازار (اعم از سرعت، انعطافپذیری، مشتریان و پاسخگویی) و تهدیدات بالفعل و بالقوه است. با عنایت به موارد فوق، پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی راهبردی نوآوری چابک سازمانهای صنعتی دفاعی به رشته تحریر درآمده است و دادهها از طریق بررسی اطلاعات کتابخانهای در ادبیات و مبانی نظری پژوهش و مصاحبه با 20 نفر خبره موضوع احضاء و پس از کدگذاری باز، محوری و انتخابی در سیوهفت مقوله تحتعنوان الگوی راهبردی نوآوری چابک تدوین شد و نظریه نوآوری چابک سازمانهای صنعتی دفاعی در ده قضیه بیان گردید. همچنین بهمنظور بررسی روایی و پایایی مدل ارائه شده، نسبت به تدوین پرسشنامه محققساخته اقدام و یک نمونه آماری 110 نفره به سؤالات پاسخ دادند و بهدلیل غیرنرمالبودن دادهها از نرمافزار اسمارت-پلاس برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده گردید و در نهایت روایی و پایایی مدل نیز اثبات شدند. با عنایت به آنچه که در پژوهش حاضر گذشت میتوان پیامد نوآوری چابک سازمانهای صنعتی دفاعی را پایداری نوآوری جدید در محیط متغیر، استقرار نظام صنعتی دفاعی هوشمند و کسب مزیت برتری بخش دفاعی بیان نمود.
- چکیده انگلیسی: Agile innovation for defense industrial organizations means a set of processes, tools and methods to improve the ability to respond quickly to changing market and customer needs, actual and potential threats combined with cost control and improving the quality of products and services. An agile innovation industrial system with its extraordinary capabilities is (internal capabilities such as hardware and software technologies, human resource and skilled management) to achieve rapid and immediate market changes (including speed, flexibility, customers and responsiveness) and actual and potential threats. So, this study aims to develop a strategic model of agile innovation of defense industrial organizations. Data were collected through a review of library information and interviews with 20 experts. After open, pivotal and selective coding in thirty-seven categories, the study of strategic model of agile innovation was developed and the theory of agile innovation of defense industrial organizations was expressed in ten cases. Also, in order to evaluate the validity and reliability of the proposed model, a researcher-made questionnaire was developed and a statistical sample of 110 people answered the questions. Due to the non-normality of the data, Smart-Plus software was used to analyze the data. It is concluded that the consequence of agile innovation of defense industrial organizations can be expressed as the stability of new innovation in a changing environment, the establishment of an intelligent defense industrial system and gaining the advantage of the defense sector.
- انتشار مقاله: 16-06-1399
- نویسندگان: امین پاشایی هولاسو,حسین دهقانی پوده,ابوطالب شفقت,ناصر پورصادق
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: عوامل محیطی,آیندهنگری,قابلیتهای تفکر,روحیه توفیق طلبی
- چکیده: ضعف تفکر استراتژیک مدیران ارشد بنگاهها و سازمانها، آنها را از بهرهگیری از فرصتهای جدید محروم میسازد لذا مجهز شدن مدیران ارشد به قابلیتهای استراتژیک، ضروری و حیاتی به نظر میرسد. تحقیق حاضر به دنبال بررسیتأثیر قابلیت تفکر استراتژیک مدیران ارشد بر موفقیت شرکتهای کوچک و متوسط استان آذربایجان شرقی میباشد. ازاینرو، از نظر هدف، کاربردی و بر اساس روش گردآوری دادهها و ماهیت آن توصیفی همبستگی است. شاخصهای تفکر استراتژیک مدیران در قالب پنج عامل تهیه و برای ارزیابی موفقیت، از رشد فروش سه سال متوالی استفاده شده است. پایایی پرسشنامه بر مبنای آلفای کرونباخ میباشد. فرضیهها به روش تحلیل رگرسیون و همبستگی آزمون شد تا تأثیر قابلیت تفکر استراتژیک مدیران ارشد بر موفقیت شرکتهای کوچک و متوسط استان آذربایجان شرقی بررسی گردد. نتایج نشان داد که قابلیت تفکر استراتژیک مدیران ارشد بر موفقیت شرکتهای کوچک و متوسط تأثیر بسزایی دارد هر چند که در عمل چندان از آن بهره نمیگیرند.
- چکیده انگلیسی: The absence of strategic thinking among senior managers of institutions and organizations has deprived them to benefit from new chances; so, for managers, equipping to strategic capabilities is necessary and vital. However, this survey wants to study the impression of strategic thinking capability to the success of small and middle corporations in East Azerbaijan province in Iran. This research purposely is an applied type and is based on research report. The questions of this research are based on researches about strategic thinking of managers and they are based on five factors. The period time for evaluating the success of sale increasing index is three continual years. The reliability of the questionnaire using cronbach`s alpha 0.736. The information collected by the questionnaire is analyzed with SPSS software. The methodology of analyzing the data is inferential statistics using line regression and wants to study the impression of strategic thinking of senior managers to the success of small and middle corporations in East Azerbaijan province. After studying the conclusion is: the capability of strategic thinking of senior managers to the success of small and middle corporations is effective.
- انتشار مقاله: 25-03-1398
- نویسندگان: ناصر پورصادق,بهرنگ یزدانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ویژگیهای شخصیت,راهبردهای مقابلهای فشار روانی,کارکنان بانک صادرات
- چکیده: فرسودگی شغلی در پاسخ به فشار روانی مزمن و بیشتر در حرفههای خدمات انسانی پدید می آید. از عوامل مهمی که میتوانند بر فرسودگی شغلی اثر بگذارند، ویژگیهای شخصیت و راهبردهای مقابله با فشار روانی است. به همین منظور پژوهش حاضر به بررسی نقش ویژگیهای شخصیت و راهبردهای مقابلهای در فرسودگی شغلی کارکنان بانک صادرات شهر تبریز میپردازد. در این پژوهش که از نوع توصیفی - همبستگی است، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، 242 نفر از کارکنان بانک صادرات شهر تبریز انتخاب شده و با بهرهگیری از پرسشنامه جمعیتشناختی، مقیاس فرسودگی شغلی مسلش، پرسشنامه شخصیتی پنج عاملی نئو و پرسشنامه راهبردهای مقابلهای لازاروس و فولکمن مورد آزمون قرار گرفتند. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و روش تحلیل رگرسیون چندگانه (همزمان) تحلیل گردید. نتایج پژوهش نشان داد که اکثریت کارکنان بانک (52/3%) از فرسودگی شغلی متوسطی برخوردارند و عامل شخصیتی نوروزگرایی و راهبرد مقابلهای هیجانمدار، پیشبینی کننده مثبت و عوامل شخصیتی برونگرایی و وظیفهشناسی پیشبینیکننده منفی فرسودگی شغلی کارکنان بانک میباشد. در خاتمه، مطالعه حاضر شواهدی برای یافته های قبلی در این زمینه است که ویژگیهای شخصیت با فرسودگی شغلی رابطه معنادار دارند.
- چکیده انگلیسی: Job burnout is a syndrome that emergences as a response to chronic stress and mostly in human professional services. Among the main factors that affect on the job burnout, are personality characteristics and coping strategies to stress. In this regard, this study examines the role of personality characteristics and coping strategies in Tabriz Saderat Bank's staffs. In this correlation research, 242 Saderat Bank's Staffs selected in the form of cluster sampling and administered by Demographic Questionnaire, Maslash Burnout Scale, NEO- Five Factor Personality Inventory and Lazarus & Folkman Coping Styles Questionnaire. Data were analyzed by descriptive analysis methods and multiple regressions (simultaneous).The findings indicated that the most of Bank's staffs (%52/3) have moderate burnout. Neuroticism personality factor and emotional-focused coping strategy are positive predictors but extroversion and conscientiousness are negative predictors of Bank staff's job burnout. In sum, present study provided support to previous findings that there was significant relation between job burnout and personality characteristics.
- انتشار مقاله: 25-03-1398
- نویسندگان: ناصر پورصادق,ناصر پورصادق,ناصر پورصادق
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: عوامل محیطی,آیندهنگری,قابلیتهای تفکر,روحیه توفیق طلبی
- چکیده: ضعف تفکر استراتژیک مدیران ارشد بنگاهها و سازمانها، آنها را از بهرهگیری از فرصتهای جدید محروم میسازد لذا مجهز شدن مدیران ارشد به قابلیتهای استراتژیک، ضروری و حیاتی به نظر میرسد. تحقیق حاضر به دنبال بررسیتأثیر قابلیت تفکر استراتژیک مدیران ارشد بر موفقیت شرکتهای کوچک و متوسط استان آذربایجان شرقی میباشد. ازاینرو، از نظر هدف، کاربردی و بر اساس روش گردآوری دادهها و ماهیت آن توصیفی همبستگی است. شاخصهای تفکر استراتژیک مدیران در قالب پنج عامل تهیه و برای ارزیابی موفقیت، از رشد فروش سه سال متوالی استفاده شده است. پایایی پرسشنامه بر مبنای آلفای کرونباخ میباشد. فرضیهها به روش تحلیل رگرسیون و همبستگی آزمون شد تا تأثیر قابلیت تفکر استراتژیک مدیران ارشد بر موفقیت شرکتهای کوچک و متوسط استان آذربایجان شرقی بررسی گردد. نتایج نشان داد که قابلیت تفکر استراتژیک مدیران ارشد بر موفقیت شرکتهای کوچک و متوسط تأثیر بسزایی دارد هر چند که در عمل چندان از آن بهره نمیگیرند.
- چکیده انگلیسی: The absence of strategic thinking among senior managers of institutions and organizations has deprived them to benefit from new chances; so, for managers, equipping to strategic capabilities is necessary and vital. However, this survey wants to study the impression of strategic thinking capability to the success of small and middle corporations in East Azerbaijan province in Iran. This research purposely is an applied type and is based on research report. The questions of this research are based on researches about strategic thinking of managers and they are based on five factors. The period time for evaluating the success of sale increasing index is three continual years. The reliability of the questionnaire using cronbach`s alpha 0.736. The information collected by the questionnaire is analyzed with SPSS software. The methodology of analyzing the data is inferential statistics using line regression and wants to study the impression of strategic thinking of senior managers to the success of small and middle corporations in East Azerbaijan province. After studying the conclusion is: the capability of strategic thinking of senior managers to the success of small and middle corporations is effective.
- انتشار مقاله: 25-03-1398
- نویسندگان: ناصر پورصادق,بهرنگ یزدانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی راهبرد دفاعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: نوآوری,چابکی,نوآوری چابک,سازمانهای صنعتی دفاعی
- چکیده: نوآوری چابک بهمعنای مجموعهای از فرایندها، ابزارها و روشها در جهت بهبود توانایی واکنش سریع به نیازهای متغیر بازار و مشتریان، همراه با واپایش هزینهها و بهبود سطح کیفیت محصولات و خدمات بوده و اساس سازمان نوآور چابک نیز، همسو کردن کارکنان و فرایندهای کاری در یک نظام همگن، تعاملی و انعطافپذیر بهمنظور هوشمندسازی و دستیابی به مزیت برتری میباشد. پژوهش حاضر با هدف «نگاشت الگوی نوآوری چابک سازمانهای صنعتی دفاعی با رویکرد مدلسازی ساختاری – تفسیری و دیمتل فازی» به رشته تحریر درآمده است. از نظر هدف، کاربردی از نظر روش توصیفی- تحلیلی، پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری مورد مطالعه براساس جدول مورگان تعداد 80 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. همچنین برای سطحبندی و اولویتبندی عوامل تعداد 12 نفر به سؤالهای پرسشنامه پاسخ دادند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه محققساخته 52 سؤالی است که ضریب آلفای کرونباخ آن برابر 0/920 محاسبه گردید. بر اساس یافتههای پژوهش، توانمندی سختافزاری، توانمندی نرمافزاری، تغییر فرایندهای کاری و فنی، پیکرهبندی مجدد، بهبود سطح کیفیت محصولات و خدمات، انعطافپذیری در طراحی محصول و فرایند تولید، شایستگی در طراحی محصولات جدید، سرعت طراحی و تولید محصولات جدید، برنامهریزی تولید، قابلیتمحوری، سرعت پاسخگویی به تهدیدها و نیازهای جدید، موفقیت در تأمین نیازهای جاری، موفقیت اقتصادی و بازاری، موفقیت در ایجاد فرصت و هوشمندی محیطی ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با یکدیگر دارند، بنابراین تغییر هریک از آنها بر سایر عوامل نیز اثر میگذارد. همچنین بر اساس خروجی دیمتل فازی، توانمندی سختافزاری، اثرگذارترین عامل و هوشمندی محیطی اثرپذیرترین عامل در بین سایر عوامل میباشد.
- چکیده انگلیسی: Agile innovation means a set of processes, instruments and methods to improve the ability to react quickly to the shifting needs of the market and customers, along with decreasing costs and improving the quality of products and services. The foundation of agile innovation is to align employees and work processes in a homogeneous, interactive and flexible system in order to make them smart and attain dominance. The present study has been conducted with the aim of "planning the agile innovation model of defensive industrial organizations with structural-interpretive modeling and fuzzy dematel modeling". It is an applied research in terms of its purpose, and a descriptive-analytical, survey and correlational one regarding its method. The study population was 80 experts who were selected as the sample based on the Morgan table. Also, 12 experts answered the questionnaire in order to classify and prioritize the factors. The data collection instrument employed in this research was a researcher-made questionnaire including 52 items. Its Cronbach's alpha coefficient was calculated to be 0.920. As the research findings shows, hardware capability, software capability, variation in occupational and technical processes, reconfiguration, improving the quality of products and services, flexibility in product design and production process, competency in designing new products, speed in designing and production of new products, planning of production, capability-orientedness, speed of reaction to new threats and needs, success in meeting current needs, economic and market success, success in creating opportunities and environmental intelligence have close relationship with each other, thus changing each of them will influence other factors as well. Moreover, based on fuzzy dematel output, hardware capability is the most effective factor and environmental intelligence is the most susceptible factor among the other factors.
- انتشار مقاله: 20-08-1398
- نویسندگان: امین پاشایی هولاسو,حسین دهقانی پوده,ابوطالب شفقت,ناصر پورصادق
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی مطالعات دفاع مقدس
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدیریت منابع انسانی,آموزههای نهجالبلاغه,واژگان اصلی: شایستگیهای فرماندهان,فرماندهان دفاع مقدس
- چکیده: چکیده: کاربرد مدلهای دینی، بهخصوص نهجالبلاغه برای ارتقای سازمانهای نظامی کشور بسیار مفید است. در این پژوهش سعی شد با بررسی کتابخانهای نهجالبلاغه، به مدلی دست یافت. بههمیندلیل، ابتدا نظام مدیریت منابع انسانی و زیرسیستمهای مبتنیبر شایستگی بررسی شد. سپس کلام امیرالمومنینعلیهالسلام، بهصورت کاربردی در جنبههای مدیریت منابع انسانی و نظام شایستگی مدیران سازمانهای نظامی بررسی شد. باتوجهبه بررسی ادبیات و تعریف پنج زیرسیستم اصلی در حوزۀ منابع انسانی، شایستگی مدیران و فرماندهان دفاع مقدس را میتوان در این پنج شاخه دید. از سوی دیگر، براساس غور در نهجالبلاغه، 22 شایستگی برای فرماندهان وجود دارد. سپس، در قالب یک مدل ماتریسی، شایستگیهای فرماندهان در پنج زیرسیستم منابع انسانی معرفی شده است. براساس تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری، نظرات پانزده نفر از خبرگان و تبیین روابط میان مؤلفهها مشخص شد، شایستگیها در مدلی هشت سطحی دستهبندی میشوند.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 30-07-1397
- نویسندگان: ناصر پورصادق,ناصر پورصادق,ناصر پورصادق
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی راهبرد دفاعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سرمایه انسانی,سازمانهای دولتی,مدیریت سرمایه انسانی,الگوی ایجاد سرمایه انسانی,سازمانهای دفاعی
- چکیده: ایجاد سرمایه انسانی آغاز فرایند تغییر نگرش به افراد در سازمان از منابع انسانی و نگاه هزینهای به سرمایهای بیبدیل و نگاه ارزشمحور است. سازمانهای دفاعی کشور که به دلیل اهمیت بالایی که در تأمین امنیت جامعه دارند، با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک کشور، دارای اولویت ویژهای نسبت به سایر سازمانها بوده و همین موقعیت ویژه موجب شده که افزایش اثربخشی و کارایی این سازمانها، بهطور موثر موجب تقویت جایگاه سیاسی ایران در منطقه شود. سؤال اصلی پژوهش به این صورت مطرح شد که ایجاد سرمایه انسانی در سازمانهای دفاعی بهوسیله چه الگویی امکانپذیر است؟ پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی و پیمایشی میباشد. در این پژوهش با استفاده از مطالعات صورت گرفته و بر اساس رویکرد فراترکیب مطالعات پیشین، ابعاد و مؤلفههای مؤثر در ایجاد سرمایه انسانی در سازمانهای دفاعی، شناسایی شده و سپس با استفاده از نظرات 170 نفر از خبرگان و کارشناسان در این سازمانها، به ارائه یک الگوی منسجم برای ایجاد سرمایه انسانی اقدام گردید. بهمنظور تأیید الگو از آزمون t استفاده شد که میانگین نتایج بهدست آمده برای ابعاد الگوی ایجاد سرمایه انسانی در 23 مورد بهطور معناداری (0/001 >p ) از متوسط 3 بالاتر بود و در 4 مورد نیز کمتر از اندازه متوسط بوده و معناداری رابطه تأیید نشد. در نهایت الگوی موردتأیید متخصصان متشکل از 23 بعد اصلی و 122 مؤلفه طراحی گردید. پس از تأیید الگو با استفاده از فرایند تحلیل سلسلهمراتبی به وزندهی ابعاد آن پرداخته شد. درنهایت براساس نتایج بهدست آمده، پیشنهادهای کاربردی ارائه گردید.
- چکیده انگلیسی: Creating human capital is the commencement of the process of attitude change towards individuals in the organization from human resources and a cost view to unique capital and a value-oriented view. Owing to their high importance in warranting public security, the country's defense organizations have a distinct priority over other organizations considering their geopolitical position, and this distinct position has led to an increase in the effectiveness and efficiency of these organizations, and have effectively strengthened the political position of Iran in the region. The main question of the research was as the following: Through what model is it possible to create human capital in defense organizations? The present research is an applied and descriptive study that used a survey method. In this research, using the studies and based on the meta-analysis approach of previous studies, the effective dimensions and components in creating human capital in defense organizations were identified and then using the opinions of 170 experts in these organizations, a coherent model was presented to create human capital. In order to confirm the pattern, t-test was used. The average of results obtained for the dimensions of the human capital creation pattern in 23 cases were significantly higher (p < 0.001) than the average of 3 and in 4 cases were less than the average size and the significance of relationship was not confirmed. Then, the model approved by experts was designed that included 23 main dimensions and 122 components. After confirming the model, its dimensions were weighed using the hierarchical analysis process. Finally, based on the obtained results, practical suggestions were provided.
- انتشار مقاله: 05-12-1398
- نویسندگان: هادی نهادی,ناصر پورصادق,ناصر حمیدی,جواد محرابی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشنامه بیمه
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: نوآوری,نوآوری باز,صنعت بیمه
- چکیده: با ورود به هزارۀ جدید و با توجه به تغییرات سریع در صنعت فناوری در سراسر دنیا، رقابتپذیری و بقای نهایی یک سازمان به توانایی آن در توسعه و تولید محصولات و خدمات جدید و نوآورانه وابسته است. کشورهای جهان با تکیه بر نوآوری در پی افزایش بهرهوری و بهبود وضعیت اقتصادی هستند و یکی از دلایل عمدۀ این توجه، وجود رقابت فزاینده بین جوامع است. مقالۀ حاضر با اذعان به موضوع فوق با هدف شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر نوآوری باز یک شرکت بیمهای به رشته تحریر درآمده است که در این تحقیق پس از مرور نوشتگان موضوع، با توجه به مدل انتخابشده، 38 شاخص شناسایی شدند. پس از طراحی پرسشنامه بر اساس 38 شاخص یادشده و تأیید روایی آن توسط خبرگان، تعداد 134 پرسشنامه جمعآوری شد که پس از اطمینان از پایایی پرسشنامه بهوسیلۀ آزمون آلفای کرونباخ، اطلاعات بهدستآمده از طریق نرمافزار PLS، SPSSو Excelمورد بررسی قرار گرفته و درنهایت عوامل مؤثر بر نوآوری باز سازمان با توجه به نظر خبرگان مشخص شد.
- چکیده انگلیسی: As we are moving into the new millenniumand due to rapid changes in the IT industry around the world, an organization’s competitiveness and survival depends on its ability to develop and produce new and innovative products. In a new era of global competition, countries rely on innovation in order to increase productivity and improve the economy. With reference to the subject mentioned above, the goal of this study is to identify and prioritize factors affecting open innovation in an insurance company. Considering related literature and according to the model which is used in this study, 38 indicators have been identified. After designing a questionnaire based on 38 indicators and approving its validity by experts, 134 questionnaires were distributed. Reliability is confirmed by Cronbach's alpha test. We consider EXCELL, SPSS and PLS software’s output in order to determine open innovation factors in the organization.
- انتشار مقاله: 15-07-1397
- نویسندگان: ناصر پورصادق,ناصر پورصادق,ناصر پورصادق
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: آموزش علوم دریایی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: "مدیران منابع انسانی"," الگوی شایستگی","شایستگی مکتبی"
- چکیده: بدون تردید در جنگهای شبکه ای و دانش بنیان امروز و آینده منابع انسانی توسعه یافته و شایسته از اهمیت فوق العاده ای برخوردار خواهد بود . به همین نسبت مدیران منابع انسانی که متولی اصلی جذب و توسعه و بکارگیری منابع انسانی در سازمانهای نظامی از جمله ارتش هستند دارای جایگاه ویژه ای خواهند شد و برای انجام درست وظایف خود نیازمند شایستگی و قابلیت های لازم خواهند بود.
لذا هدف اصلی این تحقیق«ارائه الگوی شایستگی های مکتبی مدیران منابع انسانی ارتش جمهوری اسلامی ایران » است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی- توسعهای بوده؛ روش انجام این تحقیق پیمایشی است. جامعه آماری را صاحبنظران و خبرگانِ آشنا و اعضای هیئت علمی نظامی به تعداد 130 نفر و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران به تعداد 110 نفر محاسبه گردید. جمعآوری داده ها از روش میدانی با استفاده ابزار پرسشنامه محقق ساخته و سوالات آن با استفاده از طیف لیکرت صورت گرفته. پایایی پرسشنامه از روش دو نیمه کردن با استفاده از آزمون گاتمن، 0.85 به دست آمد. در نتیجه الگوی نهایی تحقیق با استفاده از 4مؤلفه و 34 شاخص ارائه شد.- چکیده انگلیسی: Undoubtedly, in today and future’s network-based and knowledge-based wars, the well-developed and competent human resources is of great significance. Similarly, human resource managers who are the main authorities of hiring and deploying human resources in military organizations, including the military, will have special status and will need the competencies and capabilities to perform their tasks properly. Therefore, the main goal of this research is "providing a religious competencies model of human resource managers of the Islamic Republic of Iran’s Army". The purpose of this research is applied-developmental; the method of conducting this research is survey. The statistical population was comprised of 130 experts and faculty members. According to the Cochran formula, the sample size was 110. Data collection was done through fieldwork using a researcher-made questionnaire in the Likert scale. Reliability of the questionnaire was estimated 0.85 by using the Gutman test. As a result, the final model of the research was presented using four components and 34 indicators.
- انتشار مقاله: 08-03-1397
- نویسندگان: ناصر پورصادق,ناصر پورصادق,ناصر پورصادق
- مشاهده