در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی دانش انتظامی همدان
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: خشخاش,سنجش از دور,ژئوماتیک,پلیس موادمخدر
- چکیده: ژئوماتیک با گستره وسیعی از دانشهای مهندسی در ارتباط است. این علوم زیر شاخهای از دانش و فناوری ژئوماتیک هستند که میتوان از گستره این دانش در حوزههای مختلف پلیس از جمله در بخش مبارزه با مواد مخدر که در راستای همکاری بینالمللی توسط سازمان UNODC با کشورهای همجوار با افغانستان یعنی ایران و پاکستان تحت عنوان ابتکار سه جانبه در راستای مبارزه با مواد مخدر با همکاری UNODC ایجاد شد، استفاده کرد. اولین دوره آموزشی در آبان ماه سال گذشته با حضور ده نفر از کارشناسان وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان طی ده روز با موضوع آموزشی آشنایی با دوره GIS، سامانه الکترونیک برای کسب اطلاعات جغرافیایی و طریقه استفاده از این تکنولوژی سنجش از دور در تهران برگزار شد. در این راستا، قرار است دورههای بعدی آموزشی هر چه پیشرفتهتر(سنجش از دور) برگزار گردد. روش نمونهگیری زمینی به این صورت است که با استفاده از دستگاه طیف سنج با طول موج 1050 نانومتر یا دستگاه فیلد اسپک 3 با طول موج 2500 نانومتر نمونهگیری زمینی در مراحل مختلف رشد با تکرارهای مختلف انجام گیرد. این تحقیق به این نتیجه رسیده که اگر طبقهبندی در زمانهای مختلف رشد آن صورت گیرد، میتواند نتایج دقیقتری در سطح وسیع به همراه داشته باشد. نتایج نشان میدهد که بیشترین زمان تشخیص این گونه از سایر گونه ها در زمان گل دهی میباشد که میتوان نتیجه گرفت که تصاویر ابر طیفی-زمان میتوانند در رسیدن به اهداف مورد استفاده باشند.
- چکیده انگلیسی: Geomatics is associated with a wide range of engineering knowledge, this sciences is a branch of geomatics knowledge and technology, which can be extended to various fields of police, including the counter narcotics division, which was established in co-operation with UNODC in collaboration with the U NODC with neighboring countries with Afghanistan, Iran and Pakistan, under the name of the Trilateral Trust for Combating Drugs. The first training course was attended by ten experts from the Ministry of Counter Narcotics in Afghanistan for ten days with a GIS course, an electronic system for obtaining geographic information and the use of this remote sensing technology in Tehran in last November. In this context, further advanced courses (remote sensing) are to be held. The ground sampling method is to use a 1050 nm wavelength spectrophotometer or a speck field device with a wavelength of 2,500 nm, which can be used for different stages of growth with different repetitions. The research concludes that if the classification occurs at different times, it can produce more accurate results at a wider level. The results show that the best time to detect this species from other species is at flowering time and it can be concluded that super-spectral-time images can be used to achieve the goals.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: هادی فدایی,ناصر بیات
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی دانش انتظامی همدان
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: گردشگری,همدان,روش کیو,اثرات امنیتی,اقامتگاه غیر رسمی
- چکیده: تجربه جهانی طی چند دهه گذشته نشان میدهد که توسعه گردشگری در فضاهای جغرافیایی و از جمله نواحی شهری همواره به اشکال و درجات مختلف پیامدهای مثبت و منفی گوناگونی در ابعاد امنیتی، اقتصادی، اجتماعی-فرهنگی و محیطی به همراه داشته است. پژوهش حاضر بر شناخت و تحلیل اثرات منفی امنیتی ناشی از فعالیت اقامتگاههای گردشگری غیررسمی در شهر همدان تمرکز دارد. بنیان روششناسی پژوهش مبتنی بر روششناسی کیو به عنوان یک روش ترکیبی یا آمیخته است. روش کیو یک بسته روششناسی کامل است که به ترتیب مراحل مطالعه کیفی و مطالعه کمّی را در بر میگیرد. همچنین، تحقیق حاضر به لحاظ هدف از نوع پژوهشهای کاربردی به شمار میآید. 64 نفر از میان اهالی فضای گفتمان به روش نمونهگیری هدفمند برای مشارکت در پژوهش انتخاب شد. بر اساس یافتههای مطالعهی فضای گفتمان در مرحله کیفی اثرات منفی فعالیت اقامتگاههای غیررسمی شامل 16 گزاره شناسایی شد. در مرحله کمّی برای کشف الگوهای ذهنی موجود درباره اثرات منفی امنیتی از روشهای تحلیل خوشهای و تحلیل تشخیص استفاده شد و بر این اساس 5 الگوی ذهنی متمایز شناسایی شد. به طور خلاصه دیدگاه نخست، سرپوش گذاشتن بر جرم و ناهنجارهای اجتماعی؛ دیدگاه دوم، قانونگریزی و تخریب وجهه یا تصویر مقصد گردشگری؛ دیدگاه سوم، تضعیف امنیت جوامع میهمان و میزبان، دیدگاه چهارم، تهدید امنیت اقتصادی مقصد گردشگری و دیدگاه پنجم، تضعیف کنترل اجتماعی و کنترل انتظامی را مورد تاکید قرار میدهد.
- چکیده انگلیسی: The global experience over the past decades has shown that the development of tourism in geographical spaces, including urban areas, has always led to various forms and degrees of negative and positive outcomes in the security, economic, socio-cultural and environmental dimensions. The present study focuses on the identification and analysis of negative security effects caused by the activities of informal tourist residencies in Hamedan. The basis of research methodology is based on Q methodology as a hybrid or mixed method. The Q method is a complete methodology package that involves qualitative study stages and a quantitative study. The present research is also considered to be a type of applied research in terms of purpose. 64 people were selected from the discourse space through targeted sampling to participate in the research. Based on the findings of the study of discourse space in the qualitative stage, the negative effects of the activities of informal residences including 16 propositions were identified. In the quantitative stage, cluster analysis and diagnostic analysis methods were used to discover the existing mental patterns about the negative security effects and, accordingly, five distinct mental patterns were identified. In short, the first view is about covering up crime and social anomalies; the second view is about rule escaping and the destruction of the image or face of the destination of tourism; the third view is about the weakening of the security of guest and host communities, the fourth view is about the threat of economic security of tourism destination, and the fifth view is about the weakening of social control and police control.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: عباس عزیزی,ناصر بیات,خلیل هلالی,قاسم جوکار
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی دانش انتظامی فارس
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: گردشگری,حملونقل,دسترسی,امنیت انتظامی
- چکیده: گردشگری یکی از بزرگترین بخشهای اقتصادی امروز جهان است و وجود امنیت کلیدیترین نیاز رشد آن محسوب میشود. نظریهپردازان امنیت را به ارکان، سطوح و ابعاد و گردشگری را به حوزههای تخصصی تقسیم میکنند، پژوهش حاضر قصد دارد بر اساس یکی از این تقسیمبندیها که گردشگری را در 5 حوزه تخصصی (معروف به «پنج آ» گردشگری)، مورد بررسی قرار میدهد، به شناخت چالشهای امنیت انتظامی در یکی از حوزههای تخصصی گردشگری (حوزه دسترسی یا حملونقل) در شهر شیراز بپردازد. پژوهش از نوع آمیخته (اکتشافی و پیمایشی) است که با استفاده از ابزار مصاحبه نیمهساختار یافته و پرسشنامه محققساخته و با استفاده از روش دلفی در 2 مرحله انجام شد، جامعه آماری، خبرگان امنیت انتظامی، گردشگری و دانشگاهی هستند، از آنجا که تحقیق در بین خبرگان صورت گرفت، دارای اعتبار و پایایی مطلوب است. در نهایت نیز اطلاعات بهدستآمده با استفاده از نرمافزار اس.پی.اس.اس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. برای سنجش میزان توافق نظریهدهندگان از ضریب هماهنگی توافقی کندال استفاده شد. در نتیجه این تحقیق تعداد 19 چالش امنیت انتظامی در حوزه حملونقل گردشگری از طریق مصاحبه با خبرگان شناسایی و پس از اجرای چهار مرحله دلفی تمام 19 مورد آن مورد توافق قطعی اعضای پانل دلفی قرارگرفت. همچنین مشخص شد بین شغل، تحصیلات، سن و جنسیت جامعه آماری با درجه اهمیت چالشها رابطه معناداری وجود ندارد. اما بین وضعیتتأهل جامعهآماری و درجه اهمیت چالشها ارتباط معناداری وجود دارد. امنیت انتظامی گردشگری شهر شیراز در حوزه حملونقل با چالشهای عدیدهای روبهرو است که ریشه بسیاری از آنها را میتوان ناشی از ضعف در زیرساختهای حملونقل دانست که با توجه به نقش و سرمایهگذاری گسترده دولتی در این حوزه در صورت حرکت به سمت خصوصیسازی میتوان بخش زیادی از چالشهای موجود در این حوزه را به فرصت تبدیل کرد.
- چکیده انگلیسی: Tourism is one of the largest economic sectors of the world today, and security is the key to its growth. Theorists divide security into the pillars, levels, and dimensions and divide tourism into specialized fields. The present study intends to identify police security challenges in one of the tourism specialist areas (access or transportation area) in Shiraz based on one of these divisions which examines the tourism industry in five specialized fields (known as “Five A’s of Tourism”) .
The research is a mixed (exploratory and survey) study, which was conducted using a semi-structured interview and a researcher-made questionnaire by implementing the Delphi method in two stages, the statistical population consists of academic, tourism and police security experts. Since the research was performed among experts, it enjoys proper reliability and validity. Finally, the obtained data were analyzed using SPSS software. To measure the agreement of the theorists, Kendall's Coefficient of Concordance was used.
As a result of this study, 19 police security challenges in the field of tourism transportation were identified through interviews with experts, and after the completion of the four stages of Delphi, all 19 of them were agreed definitively by the members of the Delphi panel. Moreover, it was found that there was no significant relationship among the job, education, age and gender of the statistical population with the importance level of the challenges. However, there is a significant relationship between the marital status of the statistical population and the importance level of the challenges.
Tourism police security of Shiraz encounters many challenges in the field of transportation, many of which can be rooted in the weakness of transportation infrastructure and can turn into opportunities, if this sector is privatized, given the role and vast investment of the government in this area- انتشار مقاله: 22-05-1398
- نویسندگان: امیرمهدی زمانی,ناصر بیات,حسین بختیاری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت بازرگانی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: بهرهوری,اشتغال زنان,قانون کار ج.ا.ا,فرصت شغلی,بنگاه کوچک اقتصادی,راهاندازی کسبوکار جدید,خروج از کسبوکار
- چکیده: هدف: هدف پژوهش حاضر، واکاوی مشکلات اثرگذار قانون کار جمهوری اسلامی ایران بر ایجاد، حفظ و توسعه فرصتهای شغلی در بنگاههای کوچک اقتصادی و ارائه راهکارهایی بهمنظور رفع تأثیر این مشکلات است. روش: در این پژوهش کاربردی، برای شناسایی مشکلات، از روش گروه کانونی استفاده شد. جامعه آماری آن، کارآفرینان و مدیران بنگاههای کوچک بخش خصوصی و صاحبنظران حوزه قانون کار و روابط کار با حداقل از 10 سال سابقه کاری بود. انتخاب مشارکتکنندگان بهروش نمونهگیری هدفمند انجام گرفت و در نهایت 4 گروه کانونی با حضور 35 نفر برگزار شد. یافتهها: چهار مشکل اصلی که بر ایجاد، حفظ و توسعه فرصتهای شغلی تأثیرگذار است، عبارت است از: راهاندازی کسبوکار جدید و توسعه آنها؛ بهرهوری و ادامه فعالیت بنگاههای کوچک اقتصادی؛ ادغام بنگاههای کوچک اقتصادی و خروج آنها از بازار و اشتغال زنان. راهکارهای ارائه شده برای این مشکلات بدین صورت مشخص شد: برونسپاری بخشی از فرایندهای تولید به خارج از بنگاه؛ بهرهگیری از مشاوران حقوقی توسط بنگاههای کوچک؛ کاهش عناوین شغلی در بنگاه برای کاهش حداکثری نیروی کار و در نظر گرفتن شرایط اقتضایی برای بانوان هنگام استخدام. نتیجهگیری: بنگاههای کوچک اقتصادی، برای رفع مشکلات ناشی از قانون کار، باید دو راهبرد کلان را در پیش بگیرند: 1. پیگیری مطالبات ظرفیتهای موجود در قانون کار بهکمک مشاوران حقوقی خبره (مانند مواد 191 و 190) و 2. اجرای سناریوهای گوناگون برای بهکارگیری نیروی انسانی (برای مثال، عقد قراردادهای موقت کار).
- چکیده انگلیسی: Objective: Many factors such as the economic, political, and cultural conditions affect the rate of unemployment and the employment level in the country. Howver, the Labor Law of the Islamic Republic of Iran is considered as one of the most important factors has been disregarded in previous studies. Although there is an urgent need to study and analyze the impact of Labor Law on the creation, maintenance, and development of job opportunities at the level of small enterprises, most of the related studies are quantitative in nature and it is not possible to discover the implicit layers of Labor Law challenges. Therefore, this research aims to investigate the underlying levels of the Labor Law of the Islamic Republic of Iran based on the entrepreneurs and experts’ opinions in order to identify its challenges regarding the creation, maintenance, and development of employment opportunities in small businesses; it is also intended to propose suitable solutions to these challenges. Therefore, the main question of the present study is “What are the challenges of the Labor Law of the Islamic Republic of Iran in order to create, maintain, and develop job opportunities in small businesses” and “What solutions can be offered to overcome these challenges”. Methodology: In this applied research, focus group method has been used to identify these challenges. The statistical population of the present study included the entrepreneurs and managers of small private businesses and the experts in the field of Labor Law with at least 10 years of work experience. Purposeful sampling method was used to select the participants, and finally 4 focus groups of 35 individuals were formed. Findings: The findings of this study identified four main challenges including starting and developing a new business, productivity and continued operation of small businesses, integration of small businesses and their failure in the market, and women’s employment. In addition, different solutions have been proposed for each of these challenges such as: outsourcing a part of the production process, using legal consultants by the small businesses, reducing job titles in the firm to reduce the number of the workforces, and considering contingency requirements for the recruitment of women. Conclusion: The results of this study indicated that small businesses should implement two macro strategies in order to address the challenges of the Labor Law: (1) pursuing capacity claims in Labor Law with the help of the legal counselors (such as the Articles 191 and 190) as well as (2) implementation of various scenarios for the employment of the workforce (e.g. proposing temporary employment contracts).
- انتشار مقاله: 06-11-1398
- نویسندگان: سید ابوالقاسم میرا,علی حیدری,ولیالله رستمی,ناصر شمبیاتی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: جامعهپژوهی فرهنگی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تحلیل مضمون,گردشگری فرهنگی,گردشگری ادبی,میراث ادبی,جغرافیای ادبی
- چکیده: امروزه مطالعات میانرشتهای از اهمیت بسزایی در بسیاری از شاخههای علمی به ویژه در حوزه علوم انسانی و اجتماعی برخوردار است. پژوهش درباره گردشگری فرهنگی و زیرشاخههای آن همچون گردشگری ادبی نیز از حوزههای مطالعاتی میانرشتهای است، بویژه در حوزه رشتههای ادبیات، جغرافیا و مطالعات فرهنگی. علیرغم غنای ادبیات و میراث ادبی ایران این شاخه از گردشگری تاکنون در کشورمغفول مانده است. این پژوهش با بهرهگیری از روش کیفیِ تحلیل مضمون از طریق گردآوری دیدگاهها و دادههای متنی موجود پیرامون گردشگری ادبی در ایران، در گام نخست چالشهای توسعه گردشگری ادبی در ایران را شناسایی کرده و در گام دوم رهیافتهای لازم برای غلبه بر آنها را شناسایی و تجزیه و تحلیل نموده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد چالشهای یاد شده قابل دستهبندی به 6 مضمون اصلی و 43 مضمون فرعی و رهیافتهای مورد نظر نیز قابل دستهبندی به 10 مضمون اصلی و 69 مضمون فرعی است.
- چکیده انگلیسی: In the contemporary world tourism sector has a great importance for social and economic development. Country Iran despite having diverse and great potential in terms of natural and human-cultural attractions has not been able to achieve a significant position in the tourism industry. In these circumstances, "literary tourism" - considered as one of the subsets of cultural and heritage tourism that compared with other forms of tourism has a comparative advantage for the country. This research using a qualitative content analysis, through the compilation of existing discourse about "literary tourism" in Iran, deals with the investigation, representation and analysis and deduction of discourse. Any text and writing which directly or indirectly concerned with the subject of literary tourism in Iran, As was collected as a data source, Such as articles, speeches, interviews texts published in the media, scientific and news reports, notes and personal writings and so on. According to research findings, propositions raised in literary tourism discourse in Iran could be classified in four general themes, including: The concept and definition of literary tourism; issues, problems, and obstacles of literary tourism development; development and promotion strategies of literary tourism; Functions and implications of literary tourism. The results of this investigation have important implications for all stakeholders involved in literary tourism management and development in in Iran.
- انتشار مقاله: 14-09-1395
- نویسندگان: ناصر بیات,علیرضا اسدی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهشهای روستائی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: گردشگری روستایی,اثرات گردشگری,تحلیل مقایسهای,نظریه تبادل اجتماعی,حوضه آبریز رودخانه کُلان ملایر
- چکیده: تاکنون بخش وسیعی از مطالعات گردشگری در نواحی روستایی بر شناخت اثرات مثبت و منفی آن در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، و محیطزیستی متمرکز شده است. اما با در نظر گرفتن ناهمسانی دیدگاههای مردم محلی از اثرات یاد شده، پژوهشهای اندکی در زمینه مقایسه ادراکات ذینفعان، بهویژه ساکنان روستایی انجام شده است. این پژوهش به تحلیل مقایسهای ادراکات ساکنان محلی از اثرات گردشگری در منطقه حوضه آبریز رودخانه کُلان شهرستان ملایر میپردازد. روش پژوهش ترکیبی است. در مرحله کیفی طی6 نشست بارش افکار گروهی، با مشارکت 60 نفر از داوطلبان محلی اثرات مثبت و منفی گردشگری شناسایی و مبنای طراحی پرسشنامه به عنوان ابزار سنجش در مرحله کمّی قرار گرفت. سرانجام 350 پرسشنامه از 10 درصد جمعیت بالای 15 سال گردآوری شد. دادهها با استفاده از آمارهای توصیفی، تحلیلعاملی اکتشافی، تحلیلخوشهای، تحلیلتشخیص، خی-دو، و تحلیل واریانس یکطرفه تجزیهوتحلیل شد. بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی اثرات مثبت به سه دسته در ابعاد اقتصادی، محیطی، و اجتماعی، و اثرات منفی نیز به سه دسته در ابعاد محیطزیستی، اجتماعی و فرهنگی تقسیم شد. نتایج تحلیل خوشهای ادراکات مردم محلی از اثرات مثبت و منفی گردشگری بیانگر سه دیدگاه متفاوت است. در اغلب موارد تفاوت معناداری میان ادراکات ساکنان محلی از اثرات مثبت و منفی گردشگری مشاهده شد. نتایج پژوهش منطبق بر اصول نظریه تبادل اجتماعی است، به طوری که ادراکات ساکنان محلی تابع میزان اثرپذیری آنها از ابعاد مختلف اثرات مثبت و منفی گردشگری است.
- چکیده انگلیسی: Until now, a large number of studies on tourism in rural regions have concentrated on the recognition of its positive and negative impacts on economic, social, cultural, and environmental dimensions. However, considering the different views held by local people of the impact of tourism, few studies have been carried out to compare the perceptions of stakeholders, especially from the perspective of rural residents. This research aims to do a comparative analysis of the perceptions of local residents about the impacts of tourism on the villages of Kolan river basin in Malayer County. The research method is a mixed procedure. In the qualitative phase, during six sessions, group brainstorming was done by 60 persons participating as local volunteers. They tried to identify the positive and negative impacts of tourism. The findings in this phase were used to design a questionnaire as a measurement tool in the quantitative phase. As many as 350 questionnaires were given to 10% of the population over 15 years of age. The data were analyzed by descriptive statistics, exploratory factor analysis, cluster analysis, discriminant analysis, chi-square, and ANOVA. According to the exploratory factor analysis, the positive impacts were classified into economic, environmental, and social factors. Similarly, the negative impacts were classified into three factors in terms of environmental, social and security, and cultural impacts. The results of the cluster analysis showed three different perspectives. In most cases, there were significant differences between the perceptions of the local residents in terms of positive and negative impacts of tourism. The findings are consistent with the principles of social exchange theory.
- انتشار مقاله: 14-03-1396
- نویسندگان: ناصر بیات,سیدعلی بدری,محمد رضا رضوانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهشهای روستائی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: روش کیو,شهرستان گنبدکاووس,اقتصاد روستایی,رکود فرشبافی,فرش دستباف ترکمن
- چکیده: صنعت فرش دستباف یا بهعبارتی قالیبافی از کهنترین صنایع بومی نواحی روستایی ایران ازجمله استان گلستان شناخته میشود. این صنعت در چند دهه گذشته با دلایل گوناگونی که اغلب ناشی از تحولات پیشرفته در ساختار اقتصادی و اجتماعی کشور است، با در زمینه تولید مشکل و رکود مواجه شده است. در این پژوهش سعی بر آن شد تا با بهرهگیری از روششناسی کیو، بر پایه نتایج پژوهشهای مرتبط با فرش دستباف ایران و تجزیهوتحلیل فضای گفتمانی موجود، شناخت جامعی از علل رکود صنعت فرشبافی در منطقه بررسیشده ارائه شد. پسازآن با استفاده از مشارکت متخصصان دیدگاههای مختلف شناسایی و دستهبندی شد. بدینصورت گامی فراتر از مجموعه تحلیلهایی که تاکنون ارائهشده برداشته شد. در گام بعدی به روش نمونهگیری هدفمند 26 نفر از خبرگان فرش دستباف ترکمن برای انجام مرحله مرتبسازی کیو مشارکت کردند. پس از پایان مرتبسازی، ماتریس دادهها برای تحلیل در نرمافزار SPSS تشکیل شد. برپایه منطق روششناسی کیو، از روش تحلیل عاملی کیو استفاده شد که اصلیترین روش برای تحلیل ماتریس دادههای کیو بود.یافتههای پژوهش نشان میدهد از دیدگاه کارشناسان از میان مجموعه عوامل تأثیرگذار بر رکود صنعت قالیبافی در نواحی روستایی شهرستان گنبدکاووس دو عامل «عقبماندگی فنی در تولید فرش دستباف» و «بهرهوری کمتر فرشبافی در مقایسه با دیگر فعالیتهای اقتصادی» تأثیر بیشتری داشت. براساس نتایج پژوهش بهنظر میرسد چیرگی بر رکود فعالیت قالیبافی در منطقه مطالعهشده بیش از هر چیز به عواملی از این دست نیاز دارد: نگرش سیستمی به اقتصاد روستایی و برنامهریزی راهبردی مبتنیبر جریانهای متنوع و متناسب با شرایط متغیر آینده در بازار فرش دستباف.
- چکیده انگلیسی: This study tries to analyze the reasons for the downturn of the carpet weaving industry in the Golestan Province and also takes advantage of experts’ opinions and viewpoints. The Q methodology was used to achieve a comprehensive understanding of the causes of the downturn. A total of 26 experts of the Turkmen hand-woven carpet were selected for conducting "Q-sort" data collection procedure. The factor analysis was conducted through a heuristic method using correlation matrix in order to identify the participant’s mental paradigms (viewpoints). Finally, six factors or viewpoints, with the total variance of 86.7, were identified. A total of 16 statements were offered in this regard including the following statements: 1) Lack of innovation and creativity and marketing problems; 2) Technical and technological backwardness and low economic proficiency; 3) Expensive cost of raw materials, lack of innovation; 4) The changed lifestyle and understanding carpet weaving as a hard work; 5) The weak planning system and institutional inefficiency; and 6) Lack of motivation, changed livelihood, and low economic proficiency. The results indicate that the statement 3 has the highest score (with the factor score of 2.05) among the various statements. This statement is followed by youth, especially young rural girls, unwillingness to work in carpet weaving field and learning its skills (score: 1.93) and lack of innovation and creativity in designs, colors, motifs and quality of the raw materials to improve the quality of carpets (score: 1.93).
- انتشار مقاله: 30-11-1394
- نویسندگان: امین محمدی استادکلایه,ناصر بیات
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهشهای روستائی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: الگوی ادراکی,ادراکات انسانی,روستای خوب,روش-شناسی کیفی,روستای کرفس
- چکیده: برنامهریزی توسعه نواحی روستایی، با در نظر گرفتن ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی، محیط زیستی، کالبدی، و نهادی و بر اساس درک واقعبینانه از نیازهای روستاییان، مستلزم تغییر نگرش متولیان برنامهریزی و ساختارشکنی در رویکردهای مرسوم است. این پژوهش با هدف بازشناسی معیارها و شاخصهای «خوب بودن» سکونتگاه روستایی تلاش میکند با رویکردی متفاوت به مفهوم «روستای خوب» نه از دیدگاه متخصصین ذیربط بلکه با توجه به دیدگاهها، آرمانها، هنجارها، نیازها، خواستههای مشترک و دلخواه ساکنان محلی آن بپردازد. تحقیق از نوع اکتشافی است و جامعه آماری، کل دانش آموزان دختر و پسر مقطع تحصیلی راهنمایی و دبیرستان روستای کرفس از توابع شهرستان رزن در استان همدان را شامل می شود. از تکنیکهای روش کیفی (طرح سوال به عنوان موضوع انشا و تحلیل آن) و کمی(پرسشنامه) برای گردآوری اطلاعات استفاده شد. در مرحله نخست تحلیل، انشاهای دانش آموزان با رویکرد تحلیل مقایسه ای مداوم در چارچوب سه مرحله (کدگذاری باز، کدکذاری محوری و کدگذاری انتخابی) قرار گرفت. سرانجام 124 مقوله اصلی شناسایی شده به عنوان ویژگیهای یک روستای خوب از دیدگاه دانش آموزان در چارچوب 18 مقوله اصلی دسته بندی شدند. در مرحله دوم به منظور سنجش وضعیت روستای کرفس بر اساس مقولات استخراج شده، پرسشنامه ای بر مبنای یافتههای مرحله نخست در چارچوب طیف لیکرت طراحی گردید. یافته های پرسشنامه در اکثریت مقوله های اصلی بیانگر فاصله روستای مورد مطاله با روستای خوب است.
- چکیده انگلیسی: Extended Abstract
Introduction
Is it possible to explore for qualitative concept of "goodness" about rural settlements, to find acceptable norms and indicators? In order to answer this question, this research sought to identify the characteristics of "good village" based on rural student's perceptions. This is after understanding the common aspects of a good village and adjustment of semantic differences between rural students and experts of rural planning and development. Experts of planning and development of rural settlements such as geographers, sociologists, economists, architects and designers in their professional knowledge and practices apply concepts that might be different in comparison with popular concepts among the public. According to principle of semantic differences, we are making efforts to purify rural student perceptions about characteristics of "good village". It seems natural that there are different attitudes about a "good village" in various conditions of economic, social, historical, cultural, environmental, political, administrative, and degree of development. Literature review of this research show that until now the concept of "good village" was not as a known model in academic studies in the fields of rural planning and development. But in the context of idealized, appropriate or utopian settlements there are well-known models, such as: "Ideal Village", "Model Village ", "Healthy Village", "Sustainable Village Model (SVM)", and "Eco-village". The Ideal Village Concept is a community village with a self-sustaining income producing projects, independent electrification system generated from non-fuel based device, clean water facility for drinking including water for irrigation, quality but affordable housings, school, medical facilities for human beings and animals, proper sanitation system, information center, bank, police station, retail outlet for household and agriculture needs, phone facility, connecting roads to nearby villages,towns, and legal councilor. The model village concept aims at empowering communities to take charge of their health and take action for prevention and treatment of common diseases and health situations.A healthy village project promotes local actions by community members, mobilizing human and financial resources to build healthy environments and promote healthy behaviors. It covers topics such as water and sanitation drainage, waste management, housing quality, domestic and community hygiene, and provision of health services, providing extensive source materials for adaptation to local needs and conditions. Sustainable village is a model in which appropriate green technology and local resources are used to improve livelihoods by meeting basic needs and providing the opportunity for micro-business growth and development. The goals of Sustainable Villages are: promote economic growth; protect the environment; foster a strong community; and improve the quality of life. Eco-villages offers inspiring examples of how people and communities can live healthy, cooperative, genuinely happy and have meaningful lifestyles.
Methodology
Innovative and exploratory approach of this research necessitates using of qualitative methodology. This research carried out in Karafs Village in Razan Township, Hamedan Province. Population of the research is rural students (male and female) in guidance school and high school. This was selected by total sampling method. Students asked to express their perceptions of a "good village". In other words, tell us what is a good village? For this purpose, "essay writing" is used as a technique for the method of constant comparative analysis that innovate Barney Glaser and Anselm Strauss in relation to grounded theory. According to this theory the process of collecting and analyzing data encompasses three phases including open coding, axial coding, and selective coding. Afterwards, based on the result of qualitative stage a Likert questionnaire was designed with qualitative categories. Goals of this stage were access to perceptions of rural students about a "good village" related to the village they live in, namely Karefs. Finally, one-sample t-test was used for analyzing questionnaire data.
Results
In the first stage of the research, 218 essays were obtained from students of Karafs Village. Writers of 108 essays (49.54%) were boys and 110 essays were (50.46%) girls. After three stages of data analysis including open coding, axial coding, and selective coding, 124 categories or characteristics of "good village" was identified. These characteristics in process of selective coding were classified in 18 general categories, detailed as follows: Job creation and Career Development (7 categories); Agriculture development (10 categories); Economic self-reliance (2 categories); Lifestyle (5 categories); quality of life (8 categories); Social capital (7 categories); Balanced urban-rural relations (8 categories); Lack of social problems (4 categories); Development of ICT (3 categories); Facilities and accessibility (15 categories); Modernity (9 categories); Environment (17 categories); Physical development (13 categories); Housing and architectural development (9 categories); Rural management (2 categories); Family cooperation (1 categories). Finally, result of second stage by questionnaire for assessing situation of Karafs in relation to student perceptions, show that in 3 categories including "lifestyle", "social capital" and "family cooperation" the average of answers is above median, and in all of other 15 categories thisis less than median.
Conclusion
New paradigm of development is concentrated on participatory and community-based approach. This emphasize on stakeholder's requests and taking advantage of their participation in overall process of planning. Accordingly, in this research, the concept of "good village" has greatly paid attention to participant perceptions about that as desirable and favorable settlements. The result of this research reflects all aspects of the rurality. For attaining to "good village" conditions in Karafs it is necessary to achieve appropriate transformations in all aspects of the categories. However, any action towards the good village requires participation of majority of local people.- انتشار مقاله: 08-11-1391
- نویسندگان: سیدعلی بدری,ناصر بیات,فاطمه عزیزی,سکینه حسینی رودبارکی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهشهای روستائی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تحلیل,عوامل مؤثر,پریدر,رکود اقتصاد دامداری,مهدویه
- چکیده: تولید در بخش دامداری تفاوتهایی با دیگر زمینههای تولیدی و تجاری دارد که موجب میشود تا این صنعت در برخی از نقاط روستاییِ دارای سابقه دیرینه دامداری و دامپروری، رو به رکود نهد. هدف از این تحقیق، بررسی عوامل مؤثر بر رکود دامداری در روستاهای مورد مطالعه است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل خانوارهای کشاورز ساکن روستاهای پریدر و مهدویه از توابع دهستان کمازان سفلی شهرستان ملایر است. حجم نمونه، دربرگیرندة کلیه خانوارهای کشاورز در دو روستای مورد مطالعه به روش نمونهگیری کلی است. روششناسی تحقیق به صورت اکتشافی، با استفاده ترکیبی از تکنیکهای پژوهش کیفی و کمی است. نتایج به دست آمده از تحلیل عاملی بدین شرحاند: در میان عوامل فرهنگی، عامل آسیبپذیری شدید از بیماریهای اجتماعی همانا عامل مهاجرتهای روستا ـ شهری و خروج نیروی کار از روستا با ضریب 910/0 بوده است. در عوامل اقتصادی، عامل ضعف توان مالی روستاییان در خرید دامهایی که بازدهی اقتصادی بالاتری دارند، با ضریب 805/0؛ در عوامل مدیریتی، عامل محدودیت واگذاری اعتبارات و تسهیلات بانکی به روستاییان کمدرآمد برای تأسیس واحدهای جدید و امروزین دامداری در خارج از بافت کالبدی روستا با ضریب 892/0 بوده است. سرانجام در میان عوامل زیستمحیطی میتوان به عامل آسیبپذیری شدید دامداری سنتی از خشکسالی و کمبود علوفه با ضریب 9/0 اشاره کرد. عوامل یاد شده، بیشترین تأثیرگذاری را بر رکود اقتصاد دامداری داشتهاند.
- چکیده انگلیسی: Introduction Livestock is a dynamic activity and a generating employment which after the oil industry has attracted the most investment and most importantly, it is tied with food security and health. Also it is important in human nutrition as one of the main sectors of material production and milk protein. But production. In the livestock sector has some differences with other areas of manufacturing of trade. Among of the most important of them are the risks in the livestock sector. Rural economy of Mahdavyeh and Parydar in Malayer, from the distant past had been based on livestock and livestock appropriate which access to pastures, mountainous area and limited agricultural land and proximity to large consumer markets in the cities of Hamadan and Malayer creates this situation. But in recent decades, gradually farm economy in the villages, has a standstill And livelihoods of rural people especially farmers been greatly affected. The purpose of this study was to identify factors affecting the situation and make the downturn in the livestock economy in the villages. Main question is the main causes of the downturn in the farm economy in Parydar and Mahdavyeh. The purpose of this study was to identify factors affecting the situation and make the downturn in the livestock economy in the villages. Main question is the main causes of the downturn in the farm economy in Parydar and Mahdavyeh.Methodology The statistical society of study is farm households living in villages of Mahdavyeh and Parydar in Malayer. The sample consisted of all farm households in two villages with overall sampling. Accordingly the number of sample households is 48 households in Parydar and 71 households in Mahdavyeh (total 119 households). Exploratory research methodology used with a combination of qualitative and quantitative research techniques. First, based on cause and effect model, the authors we identified the causes of economic recession of livestock and in the villages of Parydar and Mahdavyeh. Model of cause and effect with participatory methods indicates the relationship between qualitative attitudes of factors. Results The results of factor analysis is are follows: Among the cultural factors cause vulnerability in animal disease by a factor of 0.891; in social factors, the of rural - urban migration and leaving the work force by a factor of 0.910; in Economic factors operating in the poor villagers can afford to buy animals that have a higher economic efficiency, with a coefficient of 0.805; in managerial factors, Restrictions on transfer of credit and banking facilities for the establishment of new farms in the countryside outside the physical fabric with 0.892, and finally, in environmental factors Vulnerability to severe drought and shortage of operating traditional livestock forage factor with 0.9, have the highest influence on the economic downturn. The rankings were based on the path analysis, due to restrictions on transfer of credit and banking facilities to rural low-income units for the establishment of new livestock, poor management of the rural economy, particularly in the decades after the land reform; rural - urban migration and migration of the workforce from rural areas; and the poor villagers can afford to buy animals that have a higher economic efficiency, respectively in the first place to fourth place. Conclusion The survey results show that the economic factors can be among the most important factors affecting livestock weakness and recession in the villages and blame of the origin of this situation, poor villagers can afford, resulting in low efficiency in this sector, especially the traditional and social cultural factors. Therefore, the use of public resources to this entry many of the priority and importance in the prevention of livestock slowdown in the villages. Certainly increase productivity in this sector, and subsequently, improve the living conditions of farmers, will be effective in meeting the social and cultural barriers in attracting young people and Resources and attract private capital to farm activities. Promoting the modernization of the existing traditional farm units with regard to the mental process of banking and access to resources for farmers, in addition to economic benefits, has cultural - social benefits and will be promote active persons in this sector in the rural community. Also the raise of awareness and technical expertise of farmers is very important in improving productivity in this sector. Extension classes, with respect to the indigenous knowledge of farmers and cultural and economic limitations in rural areas can be done in this important role. Yet another approach for improving the status of farmers is arranging them in the form of farm cooperatives. This can improve the financial and technical, as well as and validity of livestock sectors in the economy of these villages.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: ناصر بیات,ابراهیم رستگار,محمدامین خراسانی,علی قنبری نسب
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهشهای جغرافیای انسانی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: گردشگری روستایی,شهرستان بوانات,انگیزههای گردشگر,بخشبندی گردشگری,دهستان سروستان
- چکیده: به شناخت و بخشبندی گردشگران روستایی بهعنوان نقشآفرینان اصلی توسعۀ گردشگری در نواحی روستایی کمتر توجه شده است. بخشبندی گردشگران براساس ویژگیهای مختلف، از جمله متغیرهای انگیزشی است که برای سیاستگذاریهای هدفمند و بهرهگیری مطلوب از ظرفیتهای بازار گردشگری، اهمیت بسزایی دارد. همچنین اطلاعات ارزشمندی دربارة سلیقههای مختلف فراهم میآورد و از این راه، زمینة پاسخگویی مطلوب به نیازهای متنوع گردشگران، دستیابی به وضعیت بهتر در بازار گردشگری و بهبود سطح رقابتپذیری در بخشگردشگری را امکانپذیر میسازد. بررسی ادبیات پژوهش نشان میدهد که در ایران نیز تاکنون پژوهشی در زمینۀ بخشبندی گردشگران روستایی انجام نشده است؛ بنابراین، پژوهش حاضر با بهرهگیری از پرسشنامۀ محققساخته، به بخشبندی گردشگران روستایی در محدودة دهستان سروستان از توابع بخش مزایجان شهرستان بوانات در استان فارس میپردازد. این دهستان با محوریت روستای بزم طی سالهای گذشته، به یکی از برجستهترین مقصدهای گردشگری روستایی در منطقه تبدیل شده است. یافتههای تحلیل دادههای 246 نمونه، با استفاده از روشهای تحلیل عاملی و تحلیل خوشهای، بیانگر پنج بخش در بازار تقاضای گردشگری روستایی منطقه است که عبارتاند از: طبیعتگردی و بازدید از آثار تاریخی (6/14 درصد)، گروه منفعل (9/4 درصد)، روستاگرایی و آرامش و استراحت (7/42 درصد)، آرامش و استراحت (7/20 درصد)، طبیعتگردی و تعلق مکانی (1/17 درصد). نتایج پژوهش، اطلاعات ارزشمندی در زمینۀ ساختار حاکم بر وضعیت تقاضای گردشگری روستایی برای نهادهای دولتی، فعالان کسبوکار گردشگری و جامعۀ محلی فراهم میآورد؛ بهطوریکه مطابق نیازهای بخشهای مختلف بازار گردشگری میتوان به راهبردهای مدیریتی، توسعهای و بازاریابی مناسب دست یافت.
- چکیده انگلیسی: Introduction Increasing growth in different forms of tourism and leisure in rural areas has drawn the attention of researchers as a new opportunity to overcome the problems of rural development, particularly in the economic dimension. In Iran, rural tourism received considerable attention in the research community from the early 2000s. Despite the widespread development of rural tourism in the recent decades, few studies have investigated on the identification and classification of rural tourism as demand factors and key players in the development of tourism in rural areas. Recently, most rural tourism studies have been destination-oriented, and researchers have mainly focused on the issues related to the development of tourism, the characteristics of tourism destinations, and perceptions of local residents. Thus, development of tourism and rural tourism as the main actors in rural areas has received little attention. A review of literature indicates that in Iran there has been a paucity of research on the segmentation of rural tourism. As a result, the present study seeks to segment rural tourism in Sarvestan Rural District (Dehestan) in Fars Province. Tourist market segmentation is important to understand the decision making processes and motivational factors involved in rural tourism. This Rural District (Dehestan), centered on Bazm County, has turned into one of the leading destinations of tourism in the region. Kotler (1988) defines segmentation as "dividing a market into homogeneous subsets of customers, so that each subset can be considered as a target market." This is one of the most popular and most widely used definitions of tourism market segmentation. Generally, market segmentation is leading to an increasingly professional attitude to tourism in rural areas. Different techniques are employed for market segmentation. Meanwhile, the use of geographic, demographic, socio-economic, psychological and behavioral variables is the most common technique known in the tourism market segmentation. Methodology The main instrument of data gathering was self-administered questionnaire with 258 random samples. The collected data were analyzed in three stages. First, descriptive-statistics analysis was applied to the collected data to explore the overall sample profile. Principal Component Analysis (PCA) with varimax rotation, during the second stage hierarchy cluster analysis was used to identify the number of clusters by an agglomeration schedule on the cluster analysis. Then, K-means cluster analysis was used to classify the samples according to their travel experience parameters that best discriminated them. During the third stage, segment characteristics were delineated by various univariate and multivariate statistical procedures. Specifically, the differences among clusters in demographics, travel behavior, and the various personality and interest dimensions were assessed by suitable analyses including ANOVA and chi-square. ANOVA was used to identify whether there were any differences among the clusters, as measured by a comparison of mean ratings (for metric variables). Discriminant analysis was used to provide information. Travel motivational items were driving the differences to assess the accuracy level of classification of segment membership. Finally, chi-square analysis was used to explore the differences between clusters in terms of categorical variables, such as demographics and travel behavior. Results and Discussion Rural tourism is an effective way to revitalize the rural economy in Sarvestan area. In this study, factor analysis yielded six motivational factors, as: "ecotourism, physical activity and adventure", "rural life", "relaxation and recreation and rest", "belonging and place attachment ", and "restaurants and historical monuments". The findings suggest that rural tourism market based on tourist incentives can be divided into four parts in Sarvestan Rural District (Dehestan): "ecotourism and visiting historical monuments" (14.6%), "passive group" (4.9%), "ruralism, relaxation and rest" (42.7%), "relaxation and rest" (20.7%), "belonging and place attachment" (17.1%). Discriminant analysis of segmentation of the samples based on tourism motivations show that total, 96.3% of all samples were correctly segmented. The unilateral variance analysis indicates a significant difference between tourists based on various tourist motivations. The results provide valuable information about the structure of the demand for rural tourism that can be useful for government agencies, tourism entrepreneurs and local community. The results showed that among the tourists’ explanatory variables, there was a significant relationship between only three variables, including employment status, household income, and education level of the sample. Conclusion The segmentation of rural tourism based on travel motivations is highly important in identifying target groups in rural tourism market and opening new ways of achieving efficient developmental and marketing strategies based on proper and rational plans. Results suggest this key point that the majority of rural tourism has combinative incentives. With the exception of the passive group that constitutes a small percentage of tourists; other four groups have combinative motivations. According to the results, the combination of ruralism incentives with relaxation and rest in the third group as the largest section of tourists is the obvious example of motivation combination. Thus, it can be said that the rural area is a various and complex tourist destination that meet heterogeneous demands. The results suggest that socio-economic variables, occupational status, income level, and education level are related to the motivation of rural tourism among the descriptive features of tourists. For example, the third group "ruralism, relaxation and rest" as the biggest section has a higher level of education and income compared to other groups. Rural tourism development in Sarvestan area, like most regions of Iran, is still at its primary stage. As observed in this research, tourism segmentation indicates that rural tourism should not be treated as a homogeneous market, just because rural tourists encompass groups of people with diverse characteristics, needs, attitudes, preferences, expectations, and behaviors. The results of this research and similar case studies provide valuable information about the structure and features governing the status of rural tourism for governmental entities, rural tourism business, and the local society.
- انتشار مقاله: 16-02-1394
- نویسندگان: سیدعلی بدری,ناصر بیات,احداله فتاحی,ناصر عبدی,فاطمه باقری
- مشاهده