در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علوم خبری
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: رسانه,توسعه,فرهنگ,جامعه,توسعه فرهنگی
- چکیده: مهم ترین نکاتی که در تعریف توسعه فرهنگی باید مد نظر داشت عبارت است از: اولاً باید توسعه فرهنگی را یک مقولة ارزشی به شمار بیاوریم، ثانیاً باید آن را جریانی چند بعدی و پیچیده بدانیم و ثالثا در بررسی موضوع توسعه فرهنگی و پرداختن موانع آن در ایران، به سه پارادایم ایرانی, اسلامی و غربی، باید به گونه ای عمل نمود که علاوه بر حفظ ذخایر فرهنگ غنی ایران و اسلام، از غافله مدرنیته عقب نمایم. اساساً فرهنگ یکی از مهم ترین عوامل تحقق توسعه است، و از این رو، توسعة فرهنگی، هم یکی از پیش شرط های بنیادی تحقق توسعه و هم یکی از آرمان های بنیادی توسعه در هر جامعه است؛ از همین رو بیشتر صاحب نظران توسعه، از جمله کارگزاران و مسئولان سازمان ملل متحد، تأکید خاصی بر توسعه فرهنگ به عنوان یکی از مهمترین عوامل تحقق توسعه دارند. در این مقاله ضمن تعریف و ویژگی های فرهنگ به تعاریف توسعه و مفهوم توسعه فرهنگی پرداخته شده و جهت تبیین چارچوب نظری باتوجه به اینکه ساختارهای فرهنگی الویت بر دیگر ساختارهای توسعه دارد نظریات مربوطه لحاظ گردیده است و نیز تقابل سنت و توسعه فرهنگ و همچنین علل توسعه نیافتگی فرهنگی در کشور مورد بررسی قرار گرفته است و در ادامه به تنش میان توسعه به عنوان عنصر تغییر در جامعه، و فرهنگ به عنوان عنصر مقاومت در جامعه، پرداخته شده و نگارنده به چگونگی تغییر فرهنگ در جامعه نگاهی تخصصی داشته است.
- چکیده انگلیسی: The most important points to consider in the definition of cultural development are: first, we must consider cultural development as a valuable category, second, we must consider it as a multidimensional and complex process, and third, in examining the issue of cultural development and addressing its barriers. Iran, to the three paradigms of Iran, Islam and the West, must act in such a way that, in addition to preserving the reserves of the rich culture of Iran and Islam, I ignore the neglect of modernity.
Basically, culture is one of the most important factors in the realization of development, and therefore, cultural development is one of the basic preconditions for the realization of development and one of the fundamental ideals of development in any society; Therefore, most development experts, including UN agents and officials, place special emphasis on the development of culture as one of the most important factors in the realization of development.
In this article, while defining and the characteristics of culture, the definitions of development and the concept of cultural development are discussed. Cultural underdevelopment in the country has been studied and then the tension between development as an element of change in society, and culture as an element of resistance in society, and the author has a specialized view on how to change culture in society.- انتشار مقاله: 21-07-1399
- نویسندگان: صمد میر,نازنین ملکیان,سروناز تربتی,امید میر
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: شبکه های اجتماعی,هوش اجتماعی,ارتباطات مجازی,نوع ارتباطات مجازی,کاربران شبکه های اجتماعی
- چکیده: پیدایش فناوریهای جدید ارتباطی، ساختار تعاملات و ارتباطات انسانی را دچار تغییرات بنیادین کرده و با شکلدادن نوع جدیدی از تعاملات، ارتباطات انسانی را به فراتر از زمان و مکان گسترش داده است. از جمله این فناوریهای نوین، شبکههای اجتماعی مجازی هستند که امروزه حضور در این فضا و برقراری ارتباطات میانفردی از نوع مجازی، به جزیی جداییناپذیر از زندگی بیشتر انسانها بهویژه جوانان بدل شده است. مطالعه حاضر قصد دارد رابطه بین هوش اجتماعی و نوع ارتباطات مجازی کاربران شبکههای اجتماعی را بررسی کند. جامعه آماری تحقیق، 13442 دانشجوی در حال تحصیل دانشگاه رازی کرمانشاه در سال تحصیلی 96-95 میباشد که تعداد 375 نفر حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران و بر اساس نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادههای هوش اجتماعی با استفاده از پرسشنامه استاندارد ترومسو (2001) و دادههای نوع ارتباطات مجازی بهوسیله پرسشنامه محققساخته با احتساب روایی و پایایی جمعآوری گردید. برای تحلیل یافتهها و تحلیل عاملی اکتشافی از نرمافزار 21SPSS و بررسی روابط بین متغیرها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و برای تایید روابط بین متغیرها در قالب مدل اندازهگیری از نرمافزار 21AMOS و معادلات ساختاری استفاده شده است. بر اساس نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون، با اطمینان 95 درصد بین متغیرهای هوش اجتماعی؛ پردازش اطلاعات اجتماعی، آگاهی اجتماعی و مهارت اجتماعی با متغیر نوع ارتباطات مجازی رابطه معنیدار از نوع مستقیم و مثبت وجود دارد. بر اساس مدل معادلات ساختاری، متغیر هوش اجتماعی با ضریب تاثیر 64/0 با متغیر نوع ارتباطات مجازی رابطه دارد.
- چکیده انگلیسی: The emergence of new communication technologies has transformed the structure of interactions and human communications and, by shaping a new kind of interaction, has expanded human communication beyond time and space. Among these new technologies are virtual social networks that today's presence in this space and the interpersonal communication of a virtual type has become an inseparable part of the lives of most people, especially young people. The present study intends to examine the relationship between social intelligence and the type of virtual communication of social networking users. The statistical population of the study is 13442 students studying at Razi University of Kermanshah in the academic year of 1995-96. 375 sample volunteers were selected based on Cochran formula and stratified random sampling. Social intelligence data were collected using Trumsu's standard questionnaire (2001) and data type of virtual communication by researcher-made questionnaire, including validity and reliability. To analyze the findings and exploratory factor analysis, SPSS21 software and the relationship between variables were investigated using Pearson correlation coefficient test and for verifying the relationship between variables in the form of a measurement model, AMOS 21 and structural equations. Based on the results of Pearson correlation coefficient, 95% confidence between social intelligence variables, social information processing, social awareness and social skills with variable type of virtual communication have a meaningful direct and positive relationship. Based on the structural equation model, the social intelligence variable with a coefficient of 0.64 has a relation with the type of virtual communication variable.
- انتشار مقاله: 19-01-1397
- نویسندگان: فرزاد سهیلی,نازنین ملکیان,حبیب صبوری خسروشاهی,کامران یزدانبخش
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مدیریت اسلامی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: نهجالبلاغه,تحلیل گفتمان انتقادی,امام علی(ع),عبدالله ابن عباس,نظم گفتمانی,گفتمان مدیریت اسلامی
- چکیده: شناسایی گفتمان مدیریت اسلامی میتواند هم برای رهبران و هم برای افرادی که مسئولیتهای مدیریتی بخشی از جامعه را بر عهده دارند، بسیار راهگشا باشد. هدف این مقاله تحلیل گفتمان انتقادی نامههای امام علی به عبدالله ابن عباس است؛ بههمین دلیل با روش کیفی و با استفاده از تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف به بررسی و تحلیل نامههای امام علی به عبدالله بن عباس حاکم بصره پرداخته شده است. این نامهها هفت عدد است و تحلیل گفتمان انتقادی در سه سطح انجام شده است. در سطح توصیف ویژگیهای مهم زبانشناختی نامهها بهمنظور شناسایی نظم گفتمانی حاکم بر آنها مورد بررسی قرار گرفته است. در تفسیر تلاش شده است که این نظم گفتمانی در پرتو ویژگیهای متنی و همچنین شرایط تولید این متون در دوره امام علی(ع) تفسیر شود. همچنین در سطح تبیین تلاش شده است تا رابطه نظم گفتمانی با متن و بستر اجتماعی ـ سیاسی آن تبیین شود. بهطور کلی یافتهها نشان میدهد که در نظم گفتمانی امام علی تنها یک پرکتیس یا عمل گفتمانی قابلشناسایی است و آن پرکتیس گفتمانی امام ـ کارگزار است. امام علی در سطح پرکتیس گفتمانی امام ـ کارگزار انواع مختلف گفتمانها را برای مفصلبندی نظم گفتمانی یا همان گفتمان مدیریت اسلامی در نامههایشان بهکار گرفتهاند. بهطور کلی شش گفتمان در مفصلبندی پرکتیس گفتمانی امام ـ کارگزار برای تولید نظم گفتمان مدیریت اسلامی بهکار گرفته شده که عبارت است از: گفتمان مدیریت عدالتگرا و حقگو، گفتمان گشادهرویی مدیریتی، گفتمان مدارای مدیریتی، گفتمان سرنوشتگرا، گفتمان شهادتگرا و گفتمان دنیاگریزی.
- چکیده انگلیسی: Understanding the discourse of the Islamic management can be very helpful for both leaders and individuals who take managerial responsibilities in the society. This research is intended to have a critical discourse analysis of Imam Ali's letters to Abdullah Ibn Abbas. Hence, Imam Ali's letters to Abdullah bin Abbas, the ruler of Basra, are reviewed and analyzed through a qualitative method using Fairclough’s critical discourse analysis. These are seven letters analyzed through critical discourse analysis at three levels. At the level of important linguistic features of the letters, the eloquence dominating the letters was assessed. An attempt was made to interpret the eloquence of the discourse of this textual features in the context of writing of these letters in the era of Imam Ali (AS) at the level of interpretation. At the level of explanation, the researchers tried to identify the relationship between discourse eloquence and the text as well as its socio-political context. All in all, the findings indicate that in Imam Ali's discourse, there is only one identifiable practice or discourse practice which reveals that Imam Ali’s practice was only in an Imam-governor position. At this position, Imam Ali demonstrated different types of discourse to structure Islamic management in their letters. In general, six discourses were employed in the production of Imam-governor discourse to present the order of Islamic management discourse including justice-oriented and truthful management discourse, managerial open-minded discourse, managerial discourse orientation, fate-orientation discourse, martyrdom-orientation discourse and unworldliness discourse.
- انتشار مقاله: 01-08-1398
- نویسندگان: سیده مریم موسویان,لیلا نیرومند,نازنین ملکیان,ماندانا صنیعی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: زن و مطالعات خانواده
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ایدهپردازی,عملگرایی,خطرپذیری,توفیقطلبی,کارآفرینی زنان
- چکیده: هدف اصلی این پژوهش، بررسی عوامل تأثیرگذار در موفقیت کسب و کار زنان کارآفرین در شهر تهران میباشد. جامعهی آماری این پژوهش زنان کارآفرینی میباشند که در عرصههای مختلف اقتصادی و اجتماعی مشغول به فعالیت میباشند. با استفاده از فرمول کوکران و جدول مورگان، تعداد 300 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین شده است. به لحاظ روششناسی، پژوهش از نوع پیمایشی- کاربردی بوده و مبتنی بر روشهای توصیفی- همبستگی و همچنین اکتشافی است. دادههای موردنیاز، از طریق پرسشنامه محققساخته و بر اساس شاخص ها و مدل مفهومی، جمعآوری گردید. یافتههای پژوهش نشان میدهد که؛ بین خطرپذیری، توفیقطلبی، ایدهپردازی، عملگرایی و توسعه کارآفرینی زنان رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج حاصل از آزمون فریدمن نشان میدهد که؛ متغیر خطرپذیری (ریسک پذیری) (6/14) و عملگرایی (نتیجهگرا بودن) (7/12)، بیشترین میانگین و در مقابل کمترین میانگین نیز مربوط به متغیرهای ایدهپردازی (ایدهسازی ذهنی) (2/10) و توفیقطلبی (نیاز به موفقیت) (1/8) بوده است.
- چکیده انگلیسی: The main purpose of this study is to investigate the factors influencing the success of entrepreneurial women's business in Tehran. The statistical population of this study is women entrepreneurs who are active in various economic and social fields. Using the Cochran's formula and Morgan's table, 300 people were identified as sample sizes. In terms of design, the research is a survey-applied type and is based on descriptive-correlational as well as exploratory methods. The required data were collected through a researcher-made questionnaire based on the indicators and conceptual model. The findings show that there is a significant relationship between risk-taking, success, ideation, pragmatism and women's entrepreneurship development. Also, the results of Friedman test show that the risk variability (risk-taking) (14.6) and pragmatism (being result-oriented) (12. have the highest average), the highest average and the lowest average are related to the of Ideation (mental ideation) (10.2) and success (need for success) (1.8).
- انتشار مقاله: 28-10-1398
- نویسندگان: زهرا هاشم زاده فروزان,نازنین ملکیان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش های جامعه شناختی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تحول سازمانی,واژگان کلیدی: مهارتهای ارتباطی,نهاد ریاست جمهوری
- چکیده: چکیده
هدف پژوهش حاضر شناخت مهارت های ارتباطی مدیران و کارکنان و ارتباط آن با تحول سازمانی می باشد. این تحقیق به صورت کمی بوده و از طریق پیمایش انجام گرفته است. جامعه آماری آن مدیران نهاد ریاست جمهوری بودندکه با استفاده از فرمول کوکران تعداد 380 نفر از مدیران به عنوان نمونه آماری و به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد و پایایی پرسشنامه براساس ضریب آلفای کرونباخ برای متغیر تحول سازمانی 876/0 و برای متغیر مهارتهای ارتباطی 796/0 تایید شد. برای آزمون فرضیه ها از آزمون اسپیرمن برای همبستگی و رگرسیون خطی بهره گرفته شد. نتایج نشان داد بین مهارتهای آموزش و مشاوره، مهارتهای بازخورد، مهارتهای کلامی- شنیداری، مهارتهای ارتباط به شیوه حمایتی مدیران با تحول سازمانی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین ضرایب رگرسیونی نشان داد مولفه های مهارتهای آموزش و مشاوره، مهارتهای بازخورد، مهارتهای ارتباط به شیوه حمایتی برتحول سازمانی در نهاد ریاست جمهوری معنی دار است. اما مولفه مهارتهای کلامی-شنیداری بر متغیر وابسته تاثیر معناداری نداشته است.- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 01-05-1399
- نویسندگان: نازنین ملکیان,حسن رشید حاجی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش های جامعه شناختی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مهارت های زندگی,شهروندان تهرانی,سواد رسانه ای,واژگان کلیدی: ارائه الگوی مطلوب
- چکیده: چکیده: مهارت های زندگی به ایجاد روابط بین فردی مناسب و موثر، انجام مسئولیت های اجتماعی و تصمیم گیری های صحیح افراد کمک می کند ، می توان گفت که سواد رسانه ای که از مباحث جدید در حوزه ارتباطات و رسانه است هم می تواند یکی از مهارت های زندگی محسوب گردد. لذا هدف این پژوهش عبارت است از ارائه الگوی مطلوب مهارت های زندگی بر سواد رسانه ای شهروندان که از روش پیمایشی نیز بهره گرفته شده است . جامعه آماری این پژوهش شامل شهروندان شهر تهران است که با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه 385نفر تعیین شد . ابزار سنجش داده ها در این پژوهش پرسشنامه استاندارد مهارت های زندگی ساعتچی و همکاران (1389) و همچنین پرسشنامه سواد رسانه ای محقق ساخته می باشد . در این تحقیق از نظریه سواد رسانه ای پاتر و مهارت های زندگی سازمان بهداشت جهانی بهره گرفته شده است . در بخش تجزیه و تحلیل داده های آماری از آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شده است . یافته های پژوهش نشان داد که مهارت های زندگی بر ابعاد سواد رسانه ای و همچنین مهارت های زندگی و مولفه های آن بر سواد رسانه ای شهروندان تهرانی تاثیر دارد و الگوی مطلوب نیز در این زمینه ارائه گردید.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 16-06-1399
- نویسندگان: نسرین آقاملا,لیلا نیرومند,نازنین ملکیان,سمیه تاجیک اسماعیلی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش اجتماعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: شبکههای اجتماعی مجازی,تعهد,صمیمیت,زوجین
- چکیده: هدف از مطالعه حاضر بررسی رابطه استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و تعهد و صمیمیت همسران منطقه 8 شهر تهران میباشد. در این پژوهش چارچوب نظری مبتنی بر نظریات باومن و گیدنز است. پژوهش حاضر از نوع تبیینی- علی و با روش پیمایشی است. جامعه آماری تمامی زنان و مردان متأهل ساکن در منطقه 8 تهران که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و بر اساس فرمول کوکران 300 نفر انتخاب شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه تعهد و صمیمیت بروک و برتمن (1995) است. در این تحقیق تجزیه و تحلیل دادهها با ضریب همبستگی پیرسون انجام گرفته است. نتایج تحقیق نشان داده است که، 96 درصد از زوجین از شبکههای اجتماعی مجازی استفاده میکنند. نتایج بیانگر آن است که بین استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و تعهد زوجین رابطه معناداری وجود ندارد. در حالی که بین استفاده از شبکههای اجتماعی و صمیمیت زوجین رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داده است که بین استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و پایبندی به تعهدات، علاقه و محبت زوجین رابطه منفی و معناداری وجود دارد. در حالی که بین استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و توافق زوجین و صادق بودن زوجین رابطه معناداری مشاهده نشده است.
- چکیده انگلیسی: The main objective of this study was Investigating the use of virtual social networks and couples' commitment and intimacy. In this study, theoretical framework is based on the theories of Bauman and Giddens.This study is kind of causual explanation and survey method. The population of all married men and women living in the 8th Tehran that with District random (potential) cluster sampling method and according to Cochran formula is selected 300 spouses. The questionnaire commitment is intimacy Brooke and Bertman (1995). In this study, data analysis was performed by Pearson correlation coefficient and Regression. Research results show that 96% of couples use virtual social networks. The results indicate that there is not a meaningful relationship between the using virtual social networks and couples' commitment. While there is a negative and significant relationship between the using virtual social networks and couples' intimacy. Also the results show that there is a negative and significant relationship between the using virtual social networks and adherence to the commitments, love and affection of couples. While, there is not significant relationship between the using virtual social networks and Couple agreement and couples honesty.
- انتشار مقاله: 27-09-1396
- نویسندگان: نازنین ملکیان,مریم بهادری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش اجتماعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سرمایه اجتماعی,اعتماد,کلید واژه:گرایش به شبکه اجتماعی مجازی,عضویت,احساس صمیمیت,آگاهی
- چکیده: چکیده:
این تحقیق درصدد شناسایی عوامل اجتماعی موثر بر گرایش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق به شبکه های اجتماعی است و چارچوب نظری تحقیق مبتنی بر نظریه هابرماس، نظریه ولمن و نظریه شکاف آگاهی تیکنو-دونوهو می باشد. روش تحقیق پیمایش و ابراز گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر طیف لیکرت و سوالات باز می باشد. نمونه ی مورد مطالعه 364 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تهران شرق(قیامدشت) هستند که با روش نمونه گیری طبقه ای نامتناسب و در نهایت با استفاده از روش تصادفی ساده انتخاب شده اند. داده های حاصله به صورت توصیفی و استنباطی و با اجرای آزمون های اسپیرمن، پیرسون، رگرسیون تحلیل شدند. مطابق یافتههای تبیینی تحقیق بین گرایش به شبکه های اجتماعی و متغیرهای سرمایه اجتماعی (28/0=r )،اعتماد به شبکه (16/0=r )، احساس صمیمیت (41/0=r) و آگاهی اینترنتی ( 38/0=r) و بین میزان استفاده از شبکه های مجازی و متغیرهای سن (19/0-=r)، احساس صمیمت (42/0=r)، آگاهی(25/0=r )، اعتماد به شبکه های مجازی (16/0=r) و سرمایه اجتماعی (30/0=rs) رابطه معنادار وجود دارد ولی بین پایگاه اجتماعی پاسخگو وگرایش به شبکه های مجازی(26/0(sig= رابطه وجود ندارد و میزان احساس صمیمت و راحتی در شبکه های مجازی بیشترین تأثیر را درگرایش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تهران شرق به انواع شبکه های اجتماعی مجازی(لاین، وایبر، اینستاگرام و...) دارد.
- چکیده انگلیسی:
Abstract
The purpose of this article is to find the effective social factors influence on Islamic Azad university of Iran’s east Tehran branch (Ghiyamdasht) student’s orientation to social medias. Theoretical framework of this study is based on Habermas Theory, Wellman Theory and Tikno-Donho’s Knowledge Cap Theory. The research methodology is survey research and the data collection tool is self-made questionnaire according to Likert scale with open questions. 364 students of Ghiyamdasht university have been surveyed. The sampling method used is stratified sampling and in the end the simple random sampling. Gathered descriptive and inferential data analyzed with the Spearman-Pearson regression method. The result revealed that between orientation to social media and social capital(r=0.28), trust to media(r=0.16), feeling of intimacy(r=0.41) and internet awareness(r=0.38). Between the use of social medias and age(r= -0.19), feeling of intimacy(r=0.42), awareness(r=0.25), trust to social media(r=0.16) and social capital(r=0.30) and there is meaningful correlation, but there is no correlation between responsive social status and tendency to social medias (sig=0.26). Among the factors tested, feeling of intimacy in social media has the most effect on Ghiyamdasht students orientation to social medias like (Line, Viber, Instagram, …).
- انتشار مقاله: 13-07-1395
- نویسندگان: شیما اکبری,نازنین ملکیان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی ، بصیرت و تربیت اسلامی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: جوانان,انقلاب اسلامی,ارزش های فرهنگی
- چکیده: زمینه و هدف : تحقیق حاضر به بررسی عوامل موثر بر گرایش جوانان به ارزشهای فرهنگی انقلاب اسلامی ایران انجام گرفته است.در حال حاضر ما در دورۀ از تجدد در ایران روبروهستیم که جامعه اسلامی ایران سعی برحفظ هویت ملی خود داشته و همچنین با استفاده از دین محوری سعی بر آن داشته تابه نوعی از پیشرفت و ترقی در عرصه های مختلف علمی و فناوری و کشاورزی و غیره دست پیدا کند. از این رو جوانان انقلابی و ارزش مدار ایرانی نیز تنها از جامعه اسلامی- ایرانی دوره انقلاب اسلامی خارج نیستند بلکه به تعبیر مناسب تر این جوانان ارزشی و آرمان خواه و بویژه پایبند به ارزش های فرهنگی انقلاب اسلامی هستند که در تداوم فرایند انقلاب اسلامی نقش آفرینی می کنند. از این رو بررسی موضوع این پژوهش یعنی عوامل موثر بر گرایش جوانان به ارزش های فرهنگی انقلاب اسلامی حائز اهمیت در عمل و نظر است که این پژوهش به آن اهتمام ویژه ای دارد.
روش تحقیق: این تحقیق کمی و پیمایشی است. همچنین، جامعه آماری تحقیق جوانان(افراد 18 تا 35 سال) منطقه سه شهر تهران، حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 173 انتخاب شده است و شیوه نمونه گیری تحقیق، نمونه گیری خوشه ای است. میزان آلفای کرونباخ پرسشنامه تحقیق(958/0) و یافته های تحقیق با استفاده از آزمون تحلیل رگرسیون خطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند.
یافته ها و نتیجه گیری : یافته های تحقیق نشان می دهد که به ترتیب بیشترین میانگین متعلق به متغیرگرایش جوانان به ارزش های فرهنگی انقلاب اسلامی (3.8770)، هویت ملی(3.8662) ، دینداری (3.5947) ، اعتماد اجتماعی(3.3872)، رسانه های داخلی (3.0246)، و کمترین میانگین متعلق متغیر مشارکت اجتماعی(3.0210) می باشد. همچنین نتایج آزمون تحلیل رگرسیون خطی نشان می دهد به ترتیب بیشترین تاثیر میزان ضریب بتا متغیر هویت ملی(578/0)، مشارکت اجتماعی(280/0)، اعتماد اجتماعی( 238/0) تاثیر معناداری بر متغیر گرایش به ارزش های فرهنگی انقلاب اسلامی نشان می دهند اما تاثیر دو متغیر دینداری و رسانه های داخلی بر متغیر وابسته تحقیق یعنی گرایش به ارزش های فرهنگی انقلاب اسلامی معنادار نیست.- چکیده انگلیسی: Background and objectives: The present study examines the factors affecting the tendency of young people towards the cultural values of the Islamic Revolution of Iran. At present, we are facing a period of modernity in Iran that the Islamic society of Iran is trying to preserve its national identity and also using religion to seek progress and development in various fields of science, technology, agriculture and so on. Therefore, the revolutionary and valuable Iranian youth are not only outside the Islamic-Iranian society during the Islamic Revolution, but in a more appropriate sense, these valuable and idealistic youth and adherence to the cultural values of the Islamic Revolution play a role in continuing the process of the Islamic Revolution. Therefore, the factors affecting the tendency of young people to the cultural values of the Islamic Revolution are important in practice and opinion, which this study pays special attention to.
Methodology: This research is of a quantitative and survey type. The statistical population of research included the young people (18 to 35 years old) in three districts of Tehran and the sample size was set as 173 using Morgan table. Cluster sampling method was employed in this study. The Cronbach's alpha for the research questionnaire was 0.958 and the research findings were analyzed using a linear regression analysis test.
Findings and results: The research findings show that the highest mean value belongs to the variable of youth people tendency to the cultural values of the Islamic Revolution (3.8770), national identity (3.8662), religiosity (3.5947), social trust (3.3872), domestic media (3.0246) and the lowest mean belongs to the social participation variable (3.0210), respectively. Also, the results of the linear regression analysis test show that the highest effect of beta coefficient of the national identity variable (0.578), social participation (0.280), and social trust (0.238) had a significant effect on the tendency to convert to the cultural values of the Islamic Revolution, respectively. However, the effect of the two variables of religiosity and domestic media on the dependent variable of research, i.e., the tendency towards the cultural values of the Islamic Revolution, is not significant.- انتشار مقاله: 06-02-1399
- نویسندگان: فرهان پرنون,نازنین ملکیان,نوروز هاشم زهی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش اجتماعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سرمایه اجتماعی,اعتماد,کلید واژه:گرایش به شبکه اجتماعی مجازی,عضویت,احساس صمیمیت,آگاهی
- چکیده: چکیده:
این تحقیق درصدد شناسایی عوامل اجتماعی موثر بر گرایش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق به شبکه های اجتماعی است و چارچوب نظری تحقیق مبتنی بر نظریه هابرماس، نظریه ولمن و نظریه شکاف آگاهی تیکنو-دونوهو می باشد. روش تحقیق پیمایش و ابراز گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر طیف لیکرت و سوالات باز می باشد. نمونه ی مورد مطالعه 364 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تهران شرق(قیامدشت) هستند که با روش نمونه گیری طبقه ای نامتناسب و در نهایت با استفاده از روش تصادفی ساده انتخاب شده اند. داده های حاصله به صورت توصیفی و استنباطی و با اجرای آزمون های اسپیرمن، پیرسون، رگرسیون تحلیل شدند. مطابق یافتههای تبیینی تحقیق بین گرایش به شبکه های اجتماعی و متغیرهای سرمایه اجتماعی (28/0=r )،اعتماد به شبکه (16/0=r )، احساس صمیمیت (41/0=r) و آگاهی اینترنتی ( 38/0=r) و بین میزان استفاده از شبکه های مجازی و متغیرهای سن (19/0-=r)، احساس صمیمت (42/0=r)، آگاهی(25/0=r )، اعتماد به شبکه های مجازی (16/0=r) و سرمایه اجتماعی (30/0=rs) رابطه معنادار وجود دارد ولی بین پایگاه اجتماعی پاسخگو وگرایش به شبکه های مجازی(26/0(sig= رابطه وجود ندارد و میزان احساس صمیمت و راحتی در شبکه های مجازی بیشترین تأثیر را درگرایش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تهران شرق به انواع شبکه های اجتماعی مجازی(لاین، وایبر، اینستاگرام و...) دارد.
- چکیده انگلیسی:
Abstract
The purpose of this article is to find the effective social factors influence on Islamic Azad university of Iran’s east Tehran branch (Ghiyamdasht) student’s orientation to social medias. Theoretical framework of this study is based on Habermas Theory, Wellman Theory and Tikno-Donho’s Knowledge Cap Theory. The research methodology is survey research and the data collection tool is self-made questionnaire according to Likert scale with open questions. 364 students of Ghiyamdasht university have been surveyed. The sampling method used is stratified sampling and in the end the simple random sampling. Gathered descriptive and inferential data analyzed with the Spearman-Pearson regression method. The result revealed that between orientation to social media and social capital(r=0.28), trust to media(r=0.16), feeling of intimacy(r=0.41) and internet awareness(r=0.38). Between the use of social medias and age(r= -0.19), feeling of intimacy(r=0.42), awareness(r=0.25), trust to social media(r=0.16) and social capital(r=0.30) and there is meaningful correlation, but there is no correlation between responsive social status and tendency to social medias (sig=0.26). Among the factors tested, feeling of intimacy in social media has the most effect on Ghiyamdasht students orientation to social medias like (Line, Viber, Instagram, …).
- انتشار مقاله: 13-07-1395
- نویسندگان: شیما اکبری,نازنین ملکیان
- مشاهده