در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت برند
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آیندهپژوهی,تحلیل اثرات متقابل,برندسازی کارفرما,صنعت فاو
- چکیده: برندسازی کارفرما یک استراتژی بازاریابی است که به بقای کارفرمایان در بازار رقابتی جذب و نگهداری نیروی کار کمک میکند. این پژوهش با هدف شناسایی اثرات متقابل متغیرهای کلیدی برندسازی کارفرما در صنعت فاوا صورت گرفت. این تحقیق ازنظر نوع، ترکیبی از روشهای اسنادی و پیمایشی و ازنظر ماهیت بر اساس روشهای جدید علم آیندهپژوهی، تحلیلی و اکتشافی است. ابتدا بامطالعۀ ادبیات تحقیق، متغیرهای برندسازی کارفرما استخراج شدند و با آراء خبرگانِ عرصۀ منابع انسانی پرسشنامهای مشتمل بر 13 متغیر برندسازی کارفرما، بهمنظور سنجش میزان اثرگذاری متغیرهای برندسازی کارفرما بر یکدیگر طراحی گردید. روایی محتوایی و اعتبار پرسشنامه موصوف موردسنجش و تائید قرار گرفت. 26 متخصص و خبره در خصوص میزان اثرگذاری متغیرها بر یکدیگر نظر دادند. نوآوری این تحقیق تحلیل اثرات متقابل متغیرهای کلیدی برندسازی کارفرما، است. اطلاعات بهدستآمده با استفاده از نرمافزار میک مک تحلیل شد و نتایج این تحقیق جایگاه متغیرهای برندسازی کارفرما در صنعت فاوا، از حیث اثرگذاری و اثرپذیری و نقش آنها را در برندسازی کارفرما تعیین مینماید.
- چکیده انگلیسی: Employer branding is a marketing strategy that helps employers keep their attraction and retention in the competitive labor market. The purpose of this study is to identify the reciprocal effects of employer branding key variables in the ICT industry. The research type is a combination of documentary and survey methods and in terms of nature, it based on new futurology, analytic and exploratory methods. Initially, by literature review, the employer branding variables were identified. Using human resources experts’ opinion, a questionnaire was designed, includes 13 employer branding variables to measure their effectiveness. The questionnaire’s validity and reliability were evaluated and confirmed. 26 experts commented on how these variables impact each other. The innovation of this research is analyzing the reciprocity of the key variables of employer branding. The data was analyzed using Micmac software. The results determine the status of the employer branding variables, due to their impact and effectiveness and their role in employer branding, in the ICT industry.
- انتشار مقاله: 21-08-1397
- نویسندگان: نادر مظلومی,سید علی اکبر افجه,سمانه بیات سرمدی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: یادگیری سازمانی,عملکرد سازمانی,اجرای راهبرد
- چکیده: مهمترین سرمایه سازمان، شامل افرادی است که ذهن خلاق و پویایی دارند. در چشمانداز اجرای راهبرد، سرمایه خلاق سازمان باید نقش عمدهای ایفا کند تا در نهایت تعیین نماید کدام راهبرد را باید فرمولهسازی و اجرا نمود؛ اما باید دقت داشت که در ایجاد سرمایه خلاق، باید افراد در یک جو یادگیری مداوم قرار گیرند تا بتوانند قدرت نوآوری خود را افزایش دهند. در نتیجه، یادگیری سازمانی باید به عنوان یک اهرم در اجرای راهبرد مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به اینکه راهبردها در شرکتها به خوبی اجرا نمیشود و نیاز به بهبود روشها وجود دارد، در این راستا، پژوهش حاضر با هدف ارتقای عملکرد سازمانی بر اساس اجرای راهبرد و یادگیری سازمانی به انجام رسید. پس از مطالعه پژوهشهای پیشین، چارچوبی مفهومی ارائه شده است که در این چارچوب از مدل یادگیری سازمانی گومز (2005) و اجرای راهبرد اکوموس (2003) استفاده شده است. این پژوهش از نوع کاربردی با ماهیت پیمایشی است. دادههای مورد نیاز این پژوهش از شرکتهای پتروشیمی ایران و توسط ابزار پرسشنامه جمعآوری شده است. نتایج این فرضیهها و نقش میانجیگری یادگیری سازمانی در اثرگذاری اجرای راهبرد بر عملکرد سازمانی تأیید شده است.
- چکیده انگلیسی: The important capital of the organization, including who have a creativesmind and dynamics. The prospect of implementation the strategy, the creative capital should play a major role to finally determine which strategy should formulated and finally implemented. But be aware that the creation of innovative investment, people should be placed in an environment of continuous learning to improve their innovation ability. As a result, organizational learning should be used as a lever in the implementation of the strategy. Since the company's strategies are not well implemented, the need for improved methods. In this regard, the present study was to evaluate the implementation of the strategy on organizational performance with emphasis on the role of mediator to reach organizational learning. After reading previous research, According to the purpose, a conceptual framework is presented in the context of Gomez’s organizational learning model (2005) and okumus’s strategy implementation (2003) is used. The results of the mediating role of organizational learning in the effective implementation of the strategy on organizational performance has confirmed.
- انتشار مقاله: 16-10-1393
- نویسندگان: وحید خاشعی,نادر مظلومی,فریده شهریاری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: شرکتهای دانشبنیان,هوش رقابتی,عملکرد نوآورانه,هوشمندی راهبردی,سرعت تصمیمگیری راهبردی
- چکیده: امروزه یکی از عوامل کلیدی بقای سازمانهای دانشبنیان ارتقاء پیوسته عملکرد نوآورانه سازمان است. در این سازمانها نوآوری در عملکرد سبب حفظ مزیت رقابتی و رشد و توسعه سازمانی میگردد. از طرفی خلق عملکرد نوآورانه مستلزم اتخاذ تصمیمهای سریع راهبردی بر پایه اطلاعات و دادههای حاصل از هوشمندی راهبردی است. سازمانهایی موفق هستند که هوشمندانه عمل نمایند و بتوانند از دادهها و اطلاعات محیط درونی و بیرونی خودآگاهی داشته و آنان را به دانش و هوش سازمانی تبدیل کنند. پژوهش حاضر به دنبال طراحی چارچوبی نظاممند در خصوص مفاهیم هوشمندی راهبردی، سرعت تصمیمگیریهای راهبردی و عملکرد نوآورانه در ارتباط باهم و در شرکتهای دانشبنیان ایرانی است و از این طریق سعی دارد تا در گسترش مرزهای دانش موجود در این حوزه اقدام نماید. این تحقیق از نوع کاربردی با ماهیت پیمایشی است. دادههای موردنیاز برای این تحقیق با نمونهگیری تصادفی از شرکتهای دانشبنیان فعال در زمینه فناوری اطلاعات در کشور ایران و بهوسیله ابزار پرسشنامه جمعآوری شده است. همچنین از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار اسمارت پی آل اس بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها استفاده گردیده است. نتایج بهدست آمده حاکی از آن است که هوشمندی راهبردی و سرعت تصمیمگیری راهبردی بر عملکرد نوآورانه شرکتهای دانشبنیان ایرانی مؤثر میباشند. همچنین نقش میانجیگری سرعت تصمیمگیری راهبردی در اثرگذاری هوشمندی راهبردی بر عملکرد نوآورانه شرکتهای دانش بینان ایرانی نیز مورد تأیید قرار گرفت.
امروزه یکی از عوامل کلیدی بقای سازمانهای دانشبنیان ارتقاء پیوسته عملکرد نوآورانه سازمان است. در این سازمانها نوآوری در عملکرد سبب حفظ مزیت رقابتی و رشد و توسعه سازمانی میگردد. از طرفی خلق عملکرد نوآورانه مستلزم اتخاذ تصمیمهای سریع راهبردی بر پایه اطلاعات و دادههای حاصل از هوشمندی راهبردی است. سازمانهایی موفق هستند که هوشمندانه عمل نمایند و بتوانند از دادهها و اطلاعات محیط درونی و بیرونی خودآگاهی داشته و آنان را به دانش و هوش سازمانی تبدیل کنند. پژوهش حاضر به دنبال طراحی چارچوبی نظاممند در خصوص مفاهیم هوشمندی راهبردی، سرعت تصمیمگیریهای راهبردی و عملکرد نوآورانه در ارتباط باهم و در شرکتهای دانشبنیان ایرانی است و از این طریق سعی دارد تا در گسترش مرزهای دانش موجود در این حوزه اقدام نماید. این تحقیق از نوع کاربردی با ماهیت پیمایشی است. دادههای موردنیاز برای این تحقیق با نمونهگیری تصادفی از شرکتهای دانشبنیان فعال در زمینه فناوری اطلاعات در کشور ایران و بهوسیله ابزار پرسشنامه جمعآوری شده است. همچنین از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار اسمارت پی آل اس[1] بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها استفاده گردیده است. نتایج بهدست آمده حاکی از آن است که هوشمندی راهبردی و سرعت تصمیمگیری راهبردی بر عملکرد نوآورانه شرکتهای دانشبنیان ایرانی مؤثر میباشند. همچنین نقش میانجیگری سرعت تصمیمگیری راهبردی در اثرگذاری هوشمندی راهبردی بر عملکرد نوآورانه شرکتهای دانش بینان ایرانی نیز مورد تأیید قرار گرفت.
2. Smart PLS
- چکیده انگلیسی: One of the key factors for survival of knowledge based organizations is continuous promotion of creative performance of the organization. In these organizations creativity in performances protects the competitive advantage as well as the organizational growth and development. On the other hand creating an innovative performance requires quick strategic decision makings based on information and data resulting from strategic intelligence. Successful organizations are those that are wise and are informed of their internal/external information and data, changing them to organizational knowledge and intelligent. The current research look for designing an organized framework in regards to the concepts of strategic intelligence, strategic decision making pace and innovative performance in connection with each other and in Iranian knowledge based companies, trying to take action regarding development of available frontiers of knowledge in this area. This research is an applied-surveying type. The required data for this research has been collected through questioners by random sampling of knowledge based companies which are active in the field of information technology in Iran. Meanwhile, structural equations method is used through making use of Smart PLS ˡ software for data analysis. The obtained results indicate that the strategic intelligence and strategic decision making pace are effective on innovative performance of Iranian knowledge based companies. Meanwhile the mediation role of strategic decision making pace on effectiveness of strategic intelligence on innovative performance of Iranian Knowledge based companies is verified.
- انتشار مقاله: 15-09-1392
- نویسندگان: نادر مظلومی,عطاءاله هرندی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سرمایه فکری,صنعت بیمه,دیدگاه منبعمحور,منابع استراتژیک,روشهای تصمیم-گیری چندمعیاره
- چکیده: سرمایههای فکری در عصر حاضر جایگاه بسیار مهمی را در راهبری کسبوکارها به خود اختصاص دادهاند. اندازهگیری این دارایی ارزشمند امکان مدیریت و بهرهبرداری مناسب از آن را دوچندان میکند. از سوی دیگر، میزان اهمیت و نوع سرمایههای فکری راهبردی در صنایع مختلف متفاوت است و این مسئله در کنار پیچیدگیهای شناسایی، دستهبندی و شاخصگذاری منابع ناملموس، اندازهگیری را به مسئلهای غامض و مشکل بدل مینماید. پژوهش حاضر به ارزیابی جایگاه استراتژیک سرمایه فکری و اندازهگیری آن در صنعت بیمه بهعنوان یکی از صنایع دانش بنیان و رو به رشد در کشور میپردازد. در گام اول با بررسی سبد منابع سازمانی مهم در صنعت بیمه، جایگاه استراتژیک سرمایههای فکری در میان مجموعه منابع مورد ارزیابی قرار میگیرد. به این منظور ابتدا 23 منبع از خلال مرور مبانی نظری و مصاحبه با خبرگان صنعت احصا گردیده و سپس منابع شناسایی شده بااستفاده از روش منتخب تاپسیس فازی توسط مدیران ارشد بیمه رتبهبندی میشوند. با توجه به اهمیت استراتژیک بالای سرمایههای فکری در صنعت بیمه، در گام دومِ تحقیق شاخصها و سنجههای پیشنهادی برای اندازهگیری سرمایه فکری در سه سطح دارایی، سرمایهگذاری و اثر ارائه میگردد. شرکتهای بیمه میتوانند بااستفاده از این شاخصها اندازهگیری، پایش و توسعه این سرمایه ارزشمند را بهصورت بهینه تری مدیریت نمایند.
- چکیده انگلیسی: Intellectual capital (IC) has devoted a special position in business strategy and management to itself. Measurement of IC improves the management and utilization of this valuable asset. Furthermore, strategic IC is different for various sectors, putting it beside the complexities relating to identification, categorization and indexing, makes the IC measurement a problematic issue. This study is focused on evaluating the strategic position of IC and it’s measurement in Iran insurance industry as a knowledge-based and growing sector. So in the first step, strategic position of IC is evaluated among important firm’s resources through ranking of insurance resources by use of a suitable Fuzzy TOPSIS technique. Considering the high strategic order of IC in insurance resources portfolio, in the second step suitable indicators for IC measurement in three different aspects of IC including asset, investment and effect is proposed. Insurer companies can improve the management, monitoring and development of their IC using these indicators.
- انتشار مقاله: 05-08-1392
- نویسندگان: امیر ذاکری,عباس افرازه,نادر مظلومی,سید حسین جلالی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: یادگیری سازمانی,عملکرد سازمانی,اجرای راهبرد
- چکیده: مهمترین سرمایه سازمان، شامل افرادی است که ذهن خلاق و پویایی دارند. در چشمانداز اجرای راهبرد، سرمایه خلاق سازمان باید نقش عمدهای ایفا کند تا در نهایت تعیین نماید کدام راهبرد را باید فرمولهسازی و اجرا نمود؛ اما باید دقت داشت که در ایجاد سرمایه خلاق، باید افراد در یک جو یادگیری مداوم قرار گیرند تا بتوانند قدرت نوآوری خود را افزایش دهند. در نتیجه، یادگیری سازمانی باید به عنوان یک اهرم در اجرای راهبرد مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به اینکه راهبردها در شرکتها به خوبی اجرا نمیشود و نیاز به بهبود روشها وجود دارد، در این راستا، پژوهش حاضر با هدف ارتقای عملکرد سازمانی بر اساس اجرای راهبرد و یادگیری سازمانی به انجام رسید. پس از مطالعه پژوهشهای پیشین، چارچوبی مفهومی ارائه شده است که در این چارچوب از مدل یادگیری سازمانی گومز (2005) و اجرای راهبرد اکوموس (2003) استفاده شده است. این پژوهش از نوع کاربردی با ماهیت پیمایشی است. دادههای مورد نیاز این پژوهش از شرکتهای پتروشیمی ایران و توسط ابزار پرسشنامه جمعآوری شده است. نتایج این فرضیهها و نقش میانجیگری یادگیری سازمانی در اثرگذاری اجرای راهبرد بر عملکرد سازمانی تأیید شده است.
- چکیده انگلیسی: The important capital of the organization, including who have a creativesmind and dynamics. The prospect of implementation the strategy, the creative capital should play a major role to finally determine which strategy should formulated and finally implemented. But be aware that the creation of innovative investment, people should be placed in an environment of continuous learning to improve their innovation ability. As a result, organizational learning should be used as a lever in the implementation of the strategy. Since the company's strategies are not well implemented, the need for improved methods. In this regard, the present study was to evaluate the implementation of the strategy on organizational performance with emphasis on the role of mediator to reach organizational learning. After reading previous research, According to the purpose, a conceptual framework is presented in the context of Gomez’s organizational learning model (2005) and okumus’s strategy implementation (2003) is used. The results of the mediating role of organizational learning in the effective implementation of the strategy on organizational performance has confirmed.
- انتشار مقاله: 16-10-1393
- نویسندگان: وحید خاشعی,نادر مظلومی,فریده شهریاری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: شرکتهای دانشبنیان,هوش رقابتی,عملکرد نوآورانه,هوشمندی راهبردی,سرعت تصمیمگیری راهبردی
- چکیده: امروزه یکی از عوامل کلیدی بقای سازمانهای دانشبنیان ارتقاء پیوسته عملکرد نوآورانه سازمان است. در این سازمانها نوآوری در عملکرد سبب حفظ مزیت رقابتی و رشد و توسعه سازمانی میگردد. از طرفی خلق عملکرد نوآورانه مستلزم اتخاذ تصمیمهای سریع راهبردی بر پایه اطلاعات و دادههای حاصل از هوشمندی راهبردی است. سازمانهایی موفق هستند که هوشمندانه عمل نمایند و بتوانند از دادهها و اطلاعات محیط درونی و بیرونی خودآگاهی داشته و آنان را به دانش و هوش سازمانی تبدیل کنند. پژوهش حاضر به دنبال طراحی چارچوبی نظاممند در خصوص مفاهیم هوشمندی راهبردی، سرعت تصمیمگیریهای راهبردی و عملکرد نوآورانه در ارتباط باهم و در شرکتهای دانشبنیان ایرانی است و از این طریق سعی دارد تا در گسترش مرزهای دانش موجود در این حوزه اقدام نماید. این تحقیق از نوع کاربردی با ماهیت پیمایشی است. دادههای موردنیاز برای این تحقیق با نمونهگیری تصادفی از شرکتهای دانشبنیان فعال در زمینه فناوری اطلاعات در کشور ایران و بهوسیله ابزار پرسشنامه جمعآوری شده است. همچنین از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار اسمارت پی آل اس بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها استفاده گردیده است. نتایج بهدست آمده حاکی از آن است که هوشمندی راهبردی و سرعت تصمیمگیری راهبردی بر عملکرد نوآورانه شرکتهای دانشبنیان ایرانی مؤثر میباشند. همچنین نقش میانجیگری سرعت تصمیمگیری راهبردی در اثرگذاری هوشمندی راهبردی بر عملکرد نوآورانه شرکتهای دانش بینان ایرانی نیز مورد تأیید قرار گرفت.
امروزه یکی از عوامل کلیدی بقای سازمانهای دانشبنیان ارتقاء پیوسته عملکرد نوآورانه سازمان است. در این سازمانها نوآوری در عملکرد سبب حفظ مزیت رقابتی و رشد و توسعه سازمانی میگردد. از طرفی خلق عملکرد نوآورانه مستلزم اتخاذ تصمیمهای سریع راهبردی بر پایه اطلاعات و دادههای حاصل از هوشمندی راهبردی است. سازمانهایی موفق هستند که هوشمندانه عمل نمایند و بتوانند از دادهها و اطلاعات محیط درونی و بیرونی خودآگاهی داشته و آنان را به دانش و هوش سازمانی تبدیل کنند. پژوهش حاضر به دنبال طراحی چارچوبی نظاممند در خصوص مفاهیم هوشمندی راهبردی، سرعت تصمیمگیریهای راهبردی و عملکرد نوآورانه در ارتباط باهم و در شرکتهای دانشبنیان ایرانی است و از این طریق سعی دارد تا در گسترش مرزهای دانش موجود در این حوزه اقدام نماید. این تحقیق از نوع کاربردی با ماهیت پیمایشی است. دادههای موردنیاز برای این تحقیق با نمونهگیری تصادفی از شرکتهای دانشبنیان فعال در زمینه فناوری اطلاعات در کشور ایران و بهوسیله ابزار پرسشنامه جمعآوری شده است. همچنین از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار اسمارت پی آل اس[1] بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها استفاده گردیده است. نتایج بهدست آمده حاکی از آن است که هوشمندی راهبردی و سرعت تصمیمگیری راهبردی بر عملکرد نوآورانه شرکتهای دانشبنیان ایرانی مؤثر میباشند. همچنین نقش میانجیگری سرعت تصمیمگیری راهبردی در اثرگذاری هوشمندی راهبردی بر عملکرد نوآورانه شرکتهای دانش بینان ایرانی نیز مورد تأیید قرار گرفت.
2. Smart PLS
- چکیده انگلیسی: One of the key factors for survival of knowledge based organizations is continuous promotion of creative performance of the organization. In these organizations creativity in performances protects the competitive advantage as well as the organizational growth and development. On the other hand creating an innovative performance requires quick strategic decision makings based on information and data resulting from strategic intelligence. Successful organizations are those that are wise and are informed of their internal/external information and data, changing them to organizational knowledge and intelligent. The current research look for designing an organized framework in regards to the concepts of strategic intelligence, strategic decision making pace and innovative performance in connection with each other and in Iranian knowledge based companies, trying to take action regarding development of available frontiers of knowledge in this area. This research is an applied-surveying type. The required data for this research has been collected through questioners by random sampling of knowledge based companies which are active in the field of information technology in Iran. Meanwhile, structural equations method is used through making use of Smart PLS ˡ software for data analysis. The obtained results indicate that the strategic intelligence and strategic decision making pace are effective on innovative performance of Iranian knowledge based companies. Meanwhile the mediation role of strategic decision making pace on effectiveness of strategic intelligence on innovative performance of Iranian Knowledge based companies is verified.
- انتشار مقاله: 15-09-1392
- نویسندگان: نادر مظلومی,عطاءاله هرندی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سرمایه فکری,صنعت بیمه,دیدگاه منبعمحور,منابع استراتژیک,روشهای تصمیم-گیری چندمعیاره
- چکیده: سرمایههای فکری در عصر حاضر جایگاه بسیار مهمی را در راهبری کسبوکارها به خود اختصاص دادهاند. اندازهگیری این دارایی ارزشمند امکان مدیریت و بهرهبرداری مناسب از آن را دوچندان میکند. از سوی دیگر، میزان اهمیت و نوع سرمایههای فکری راهبردی در صنایع مختلف متفاوت است و این مسئله در کنار پیچیدگیهای شناسایی، دستهبندی و شاخصگذاری منابع ناملموس، اندازهگیری را به مسئلهای غامض و مشکل بدل مینماید. پژوهش حاضر به ارزیابی جایگاه استراتژیک سرمایه فکری و اندازهگیری آن در صنعت بیمه بهعنوان یکی از صنایع دانش بنیان و رو به رشد در کشور میپردازد. در گام اول با بررسی سبد منابع سازمانی مهم در صنعت بیمه، جایگاه استراتژیک سرمایههای فکری در میان مجموعه منابع مورد ارزیابی قرار میگیرد. به این منظور ابتدا 23 منبع از خلال مرور مبانی نظری و مصاحبه با خبرگان صنعت احصا گردیده و سپس منابع شناسایی شده بااستفاده از روش منتخب تاپسیس فازی توسط مدیران ارشد بیمه رتبهبندی میشوند. با توجه به اهمیت استراتژیک بالای سرمایههای فکری در صنعت بیمه، در گام دومِ تحقیق شاخصها و سنجههای پیشنهادی برای اندازهگیری سرمایه فکری در سه سطح دارایی، سرمایهگذاری و اثر ارائه میگردد. شرکتهای بیمه میتوانند بااستفاده از این شاخصها اندازهگیری، پایش و توسعه این سرمایه ارزشمند را بهصورت بهینه تری مدیریت نمایند.
- چکیده انگلیسی: Intellectual capital (IC) has devoted a special position in business strategy and management to itself. Measurement of IC improves the management and utilization of this valuable asset. Furthermore, strategic IC is different for various sectors, putting it beside the complexities relating to identification, categorization and indexing, makes the IC measurement a problematic issue. This study is focused on evaluating the strategic position of IC and it’s measurement in Iran insurance industry as a knowledge-based and growing sector. So in the first step, strategic position of IC is evaluated among important firm’s resources through ranking of insurance resources by use of a suitable Fuzzy TOPSIS technique. Considering the high strategic order of IC in insurance resources portfolio, in the second step suitable indicators for IC measurement in three different aspects of IC including asset, investment and effect is proposed. Insurer companies can improve the management, monitoring and development of their IC using these indicators.
- انتشار مقاله: 05-08-1392
- نویسندگان: امیر ذاکری,عباس افرازه,نادر مظلومی,سید حسین جلالی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشنامه بیمه
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: شرکتهای بیمه,ارزش در معرض ریسک (VaR),ریسک بازار,توانگری مالی,مدل ARDL-GARCH
- چکیده:
هدف: هدف اصلی از تألیف این مقاله ارائۀ روشی کاراتر برای سنجش ریسک بازار شرکتهای بیمه در مدل توانگری مالی آییننامۀ شمارۀ 69 شورای عالی بیمه است. ضریبریسک بازار مدل توانگری مالی با دو مسئلۀ اصلی روبهروست: اول آنکه در محاسبۀ این ضریب، روشهای مختلف و کارایی آنها بهدرستی بررسی نشدهاند و دوم آنکه ضریب محاسبهشده برای شرایط عادی است و در محاسبۀ آن، آثار شوکهای اقتصادی برای استخراج نوسانپذیری در شرایط بحرانی (استرس) لحاظ نشده است. لذا، هدف این پژوهش ارائۀ روش جدیدی است که در آن دو مدل خودبازگشت با وقفۀ توزیعشده (ARDL) و واریانس ناهمسانی خودبازگشت تعمیمیافته (GARCH) تلفیق شدهاند.
روششناسی: با استفاده از دادههای آماری شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران (TEPIX)، رشد اقتصادی، نرخ تورم و نرخ ارز، بهصورتفصلی و در دورۀ 1378:4-1396:4 و با استفاده از سنجۀ ارزش در معرض ریسک (VaR)، به مدلسازی ریسک بازار سرمایهگذاری در سهام شرکتهای بورسی اقدام کردیم. بدینمنظور، سه روش واریانس-کوواریانس ساده، مدل AR-GARCH و مدل ARDL-EGARCH به کار برده شدند. در نهایت، با استفاده از آزمون بازخورد کوپیک، مدل ARDL-EGARCH بهترین مدل شناخته شد.
یافتهها: یافتههای این مقاله نشان میدهد که استفاده از شیوة ارائه شده در این مقاله، در برآورد ضریبریسک بازار مدل توانگری، از سایر روشها، کارایی بیشتری دارد.
نتیجهگیری: نتایج این مقاله مبین آن است که با استفاده از این مدل، ضریبریسک بازار سرمایهگذاری در سهام شرکتهای بورسی مدل توانگری مالی در شرایط اقتصادی عادی در حدود 39درصد و در شرایط بحرانی و استرس در حدود 86/4 درصد برآورد میشود.
طبقهبندی موضوعی: G17، G22، G32 .
- چکیده انگلیسی: Objective: The main purpose of this paper was to present a more efficient method for measuring the insurance market risk of insurance companies in the model of solvency protocol No. 69 of the Supreme Council of Insurance. The market risk factors of the solvency model address two main issues: firstly, the various methods of calculating these factors and their efficiency have not been properly evaluated and secondly, these factors are for normal conditions and in calculating them, the economic shocks effects are not considered to extract volatility under stress conditions.
Methodology: We propose a new method that combines two models of Autoregressive Distributed Lags (ARDL) and Generalized Autoregressive Conditional Heteroscedasticity (GARCH). Using the statistical data of Tehran Stock Exchange Index (TEPIX), Economic Growth, Inflation Rate and Exchange Rate in the period of 1999 to 2017 and using the Value at Risk measure (VaR), we modeled the investment market risk in stocks. Three simple variance-covariance methods, AR-GARCH and ARDL-EGARCH models were used. Finally, using the Kupiec back testing, the ARDL-EGARCH model was selected as the best model
Findings: Using the method presented in this paper, the risk factor estimation of the market risk of solvency model is more efficient than the other methods
Conclusions: Using the introduced model, the risk factor of investing in the stock market of financial corporations is 39% under normal economic conditions and 86.4% in crisis and stress conditions.
JEL Classification: G17, G22, G32.
- انتشار مقاله: 20-12-1398
- نویسندگان: رضا جعفری,نادر مظلومی,امیر صفری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشنامه بیمه
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: نوآوری سازمانی,نوآوری در محصول,نوآوری فرایندی,نوآوری اداری و مزیت رقابتی
- چکیده: به علت تحولات اخیر در صنعت بیمه و گرایش بازار به سوی رقابتپذیری، نوآوری سازمانی در شرکتهای بیمه برای کسب مزیت رقابتی، بیشازپیش اهمیت مییابد. باتوجه به اینکه از نوآوری بهعنوان مهمترین عامل مؤثر بر کسب مزیت رقابتی در سازمانها یاد میشود، هدف تحقیق حاضر تبیین رابطۀ بین نوآوری سازمانی و مزیت رقابتی در شرکتهای بیمه است. همچنین، در این تحقیق بهعنوان یک هدف فرعی به بررسی وضع موجود نوآوری سازمانی در شرکتهای بیمه پرداخته شده است. تحقیق حاضر از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی بوده و باتوجه به نحوۀ گردآوری دادهها توصیفی-پیمایشی است. نوآوری سازمانی در این تحقیق شامل نوآوری در محصول، نوآوری فرایندی و نوآوری اداری است. جامعۀ آماری این تحقیق را مدیران ارشد شرکتهای بیمۀ خصوصی در شهر تهران تشکیل میدهند که 130 نفر از آنها بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ استاندارد استفاده شده است. برای آزمون فرضیهها باتوجه به دادههای پرسشنامه از ضریب همبستگی پیرسون، مدلسازی معادلات ساختاری و آزمون تی یک نمونهای استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که رابطۀ مثبت و معناداری میان نوآوری سازمانی بهطورکلی و انواع آن با مزیت رقابتی در شرکتهای بیمه وجود دارد و در میان انواع نوآوری، نوآوری در محصول، بیشترین رابطه را با مزیت رقابتی در شرکتهای بیمه دارد. همچنین، نتایج تحلیل آزمون تی یک نمونهای نشان داد که شرکتهای بیمه تنها از لحاظ نوآوری فرایندی در وضعیت مطلوبی قرار دارند.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 10-09-1394
- نویسندگان: سعید صحت,نادر مظلومی,حمید فخیمی محمدپور
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشنامه بیمه
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: بیمه,معادلات ساختاری,مدل سهشاخگی,تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی,اعتباریابی متقابل
- چکیده: هدفاین پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر نوآوری در شرکتهای بیمه و نهادینه کردن فرهنگ نوآوری در صنعت بیمه کشور است تا شرکتهای بیمه بتوانند نقش و تأثیر خود را در جامعه افزایش داده و با جلب اعتماد عمومی، ضریب نفوذ بیمه در کشور بهبود یابد. لذا بهمنظور کاهش مسائل و چالشهای پیشروی صنعت بیمه کشور و با هدف بهبود نوآوری در صنعت بیمه سعی شده با توجه به ویژگیهای شرکتهای بیمه ایرانی، ضمن مطالعه و تحلیل الگوها و مدلهای مختلف نوآوری و شناسایی متغیرهای تأثیرگذار بر نوآوری در شرکتهای بیمه، مدل مفهومی اولیه متناسب با نوآوری در صنعت بیمه کشور طراحی شود و این مدل به صاحبنظران، متخصصین و خبرگان بیمه و اساتید دانشگاه ارائه و پس از جمعآوری نظرات آنان، با بررسی و لحاظ کردن این نظرات، پرسشنامه میدانی تنظیم و پس از تجزیهوتحلیل آماری و سنجش میزان دخالت هریک از متغیرها در مدل پیشنهادی و آزمون صحت و قابلیت اجرای آنها در عمل، نهایتاً مدل ساختاری نوآوری در صنعت بیمه کشور استخراج و آزمون شده وراهکارهایی برای نوآوری در صنعت بیمه کشور ارائه شود.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 23-04-1394
- نویسندگان: محمد محمودی میمند,نادر مظلومی,فؤاد وجدانی
- مشاهده