در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: زنان، مامایی و نازایی ایران
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سزارین,زایمان طبیعی,الگوی شیردهی,تغذیه با شیر
- چکیده: مقدمه: تغذیه با شیر مادر یکی از فاکتورهای اصلی در سلامتی و بقاء نوزادان است. با توجه به نوع زایمان مادر الگوی تغذیه با شیر نوزادان ممکن است متفاوت باشد. هدف از این مطالعه بررسی و مقایسه الگوی شیردهی پس از زایمان طبیعی و سزارین در مادران بود. روشکار: این پژوهش مقطعی مقایسه ای در سال 1388 در مرکز آموزشی درمانی حضرت ولی عصر (عج) وابسته به دانشگاه علوم پزشکی فسا روی 197 مادر پس از زایمان انجام شد. پس از انتخاب هدفمند نمونه ها، الگوی شیردهی آنان با استفاده از سیستم چارت شیردهی لچ (LATCH) به صورت مشاهدهای مورد بررسی قرار گرفت. داده ها پس از جمع آوری با کمک نرم افزار SPSS (نسخه 15) و با استفاده از آزمون های آماری تی مستقل، من ویتنی و کای دو تحلیل شد. یافتهها: میانگین سن حاملگی در گروه سزارین 7/1±8/38 هفته و در گروه زایمان طبیعی 0/1±5/39 هفته بود (004/0=p). بین دو گروه از نظر جنسیت نوزاد و وزن هنگام تولد اختلاف معنیداری وجود نداشت. امتیاز الگوی شیر دهی در مادران گروه سزارین (5/1±8) و بیشتر از امتیاز مادران گروه زایمان طبیعی (8/0±3/9) بود (001/0 = p). نتیجهگیری: روش زایمان با رفتار شیردهی ارتباط دارد و مادران سزارین شده در مقایسه با گروه زایمان طبیعی نیاز به حمایت حرفه ای بیشتر و کمک در شیردهی در روزهای اول بعد از تولد فرزند دارند. بررسی الگوی شیردهی مادران می تواند در تعیین مشکلات شیردهی و برنامه ریزی برای انجام مداخلات پرستاری مناسب به کار گرفته شود
- چکیده انگلیسی: Introduction: Breastfeeding is one of the main factors in health and survival of infants. According to the type of delivery, mother's breastfeeding pattern may be different. The aim of this study was to compare the patterns of breastfeeding in women with normal vaginal delivery and cesarean section. Methods: This cross sectional study was conducted in 2009 on 197 mothers after labor in Vali-e-Asr educational-treatment center affiliated to Fasa University of Medical Sciences. After selection of mothers by purposive sampling method, their feeding patterns were assessed using the LATCH breastfeeding chart system according to direct observation. Data were analyzed by SPSS (version 15) software using t-test independent, Mann-Whitney test and Chi-square test. Results: Mean of gestational age in cesarean group was 38.8±1.7 week and in vaginal delivery group was 39.5±1.0 week (p= 0.004). Gender and weight of the newborns didn’t have any significant difference in vaginal delivery and cesarean groups. The score of breastfeeding pattern in the cesarean group (8.0±1.5) was statistically higher than vaginal delivery group (9.3±0.8) (p=0.001). Conclusion: The type of delivery correlates with the breastfeeding pattern. Mothers with cesarean delivery need more support and help in breastfeeding in the first days after delivery in comparison with mothers who experience vaginal delivery. Assessment of mothers’ breastfeeding pattern can be used in determining breastfeeding problems and applying appropriate nursing interventions.
- انتشار مقاله: 06-09-1394
- نویسندگان: شهناز کریمی,مجید نجفی کلیانی,محمدمهدی نقی زاده,فرهود نکویی,مژگان کمالی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علوم پزشکی صدرا
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: والدین,سلامت عمومی,مادر,ناهنجاری مادرزادی قلب
- چکیده: مقدمه: مادران دارای شیرخوار مبتلا به ناهنجاری مادرزادی قلب افسردگی، اضطراب، علائم جسمی و ناامیدی را در طول زندگی تجربه می کنند که این امر می تواند سلامت عمومی مادر را تحت تاثیر منفی خود قرار دهد. ارائه برخی مداخلات آموزشی شاید بتواند در کاهش این مشکلات مفید واقع شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر برنامه آموزشی بر سلامت عمومی مادران شیرخواران مبتلا به ناهنجاری مادرزادی قلب انجام شد.مواد و روشها: در این پژوهش تجربی، 56 نفر از مادران شیرخواران مبتلا به ناهنجاری مادرزادی قلب شرکت کردند. مادران به طور تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمون به مدت 4 هفته تحت آموزش قرار گرفت. از پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ قبل، بلافاصله بعد از مداخله و 60 روز بعد از مداخله جهت جمع آوری اطلاعات استفاده شد. دادهها با بکارگیری نرم افزار SPSS و آزمون کایاسکوئر، تی مستقل و آزمون تکرای تحلیل شد.یافتهها: قبل از مداخله، میانگین سلامت عمومی مادران در گروه آزمون و کنترل به ترتیب 74/8±53/72 و 51/11±03/70 بود. نتایج مطالعه نشان داد که بعد از آموزش (0001/0> Pو01/5- =t) و دو ماه بعد از آموزش (0001/0>P و96/3- =t) بین دو گروه از نظر سلامت عمومی مادران تفاوت معنیداری وجود داشت. نتایج گویای این بود که در سه بار اندازگیری بین دو گروه از نظر سلامت عمومی و ابعاد آن از جمله علائم روان تنی، اضطراب و اختلال در عملکرد اجتماعی در مادران تفاوت معنیداری وجود داشت(05/0>p).بحث و نتیجهگیری: مطالعه حاضر نشان داد که برنامه آموزشی می تواند در ارتقا سلامت عمومی و کاهش علائم روان تنی، اضطراب و اختلال در عملکرد اجتماعی در مادران شیرخواران مبتلا به ناهنجاری مادرزادی قلب موثر بود. لذا ارائه برنامه آموزشی توسط پرستاران برای ارتقای سلامت عمومی مادر و به تبع سلامت کودک پیشنهاد می گردد.
- چکیده انگلیسی: Background: Mothers of infants with congenital heart defects experience depression, anxiety, physical symptoms, and hopelessness through their lifetime, which can have a negative impact on their general health. Some educational interventions may be useful in reduction of these problems. The present study aimed to determine the effect of educational program on general health of the mothers of the infants with congenital heart defects.
Methods: This experimental and randomized controlled trial study was conducted on 56 mothers of the infants with congenital heart defects. The mothers were randomly divided into an intervention and a control group. The intervention group was trained for 4 weeks. Goldberg's General Health Questionnaire was used to collect the data before, immediately after, and 60 days after the intervention. Then, the data were entered into the SPSS statistical software and analyzed using Chi-square test, t-test, and repeated measures ANOVA.
Results: Before the intervention, the mean general health of the mothers in the intervention and the control group was 72.53±8.74 and 70.03±11.51, respectively. The results revealed a significant difference between the two groups regarding maternal general health immediately after the training (t=-5.01, P<0.0001) and two months after the intervention (t=-3.96, P<0.0001). Also, a significant difference was found between the two groups concerning the means of general health and its dimensions, namely anxiety, somatic symptoms, and social dysfunction, across the three study periods (P<0.05).
Conclusion: This study showed that educational program could improve general health and reduce anxiety, somatic symptoms, and social dysfunction in the mothers of the infants with congenital heart defects. Thus, nurses are recommended to use educational programs to promote the general health of the mothers and their infants.- انتشار مقاله: 27-09-1396
- نویسندگان: میترا ادراکی,مژگان کمالی,نوشین بهشتی پور,حمید آموزگار
- مشاهده