در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مطالعات آموزش و یادگیری
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ذهنآگاهی,روانشناسی مثبتنگر,ثبات قدم,غرقگی
- چکیده: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی ذهنآگاهی بر غرقگی و ثبات قدم دانشآموزان دختر انجام گرفته است. پژوهش از نوع مداخله با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری، همۀ دانشآموزان دختر دورۀ دوم متوسطۀ شهرستان ابرکوه در سال تحصیلی ۱۳۹۷- ۱۳۹۸ بود. شرکت کنندگان در پژوهش، 30 دانشآموز بود که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شد. مشارکتکنندگان بر اساس گمارش تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل به تعداد مساوی قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس غرقگی مارتین و جکسون و پرسشنامۀ ثبات قدم داکورث استفاده شد. این ابزار ابتدا برای هر دو گروه به عنوان پیش آزمون، اجرا شدند سپس آموزش ذهنآگاهی به عنوان متغیر مستقل پژوهش در 10جلسه 60دقیقهای، برای گروه آزمایش اجراشد.گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. پس از پایان آموزش، بار دیگر دو ابزار پژوهش برای هر دو گروه مداخله و کنترل، به عنوان پس آزمون، اجرا شد. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کواریانس، تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش ذهنآگاهی در افزایش غرقگی و ثبات قدم در گروه مداخله تأثیر مثبت و معنیداری دارد. یافتههای پژوهش حاضر، با توجه به پیشینۀ پژوهش بحث شدهاند. در پایان پیشنهادهایی برای انجام پژوهش دربارۀ آموزش ذهنآگاهی و متغیرهای مربوط به غرقگی و ثبات قدم ارائه شده است.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 21-01-1398
- نویسندگان: شکوفه رحیم پور,مژگان عارفی,غلام رضا منشئی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مطالعات روانشناسی تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: دانشجویان,انگیزش تحصیلی,شیفتگی تحصیلی,خودتعیین گری
- چکیده: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش خودتعیینگری بر انگیزش تحصیلی و شیفتگی تحصیلی دانشجویان است. بدین منظور یک طرح نیمه تجربی از نوع پیشآزمون_ پسآزمون پیگیری با گروه آزمایش و گواه، اجرا گردید. جامعهی آماری پژوهش، کلیهی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بیرجند در سال 96 بودند. نمونهگیری به شیوهی داوطلبانه انجام شد. 40 دانشجوی دختر و 40 دانشجوی پسر داوطلبانه ثبتنام و هر یک از گروههای دختر و پسر بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و گواه (20 نفر) جایگزین شدند، گروه آزمایش 12 جلسهی 90 دقیقهای تحت آموزش خودتعیینگری قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه انگیزش تحصیلی والرند (1989) و شیفتگی تحصیلی مارتین و جکسون (2008) بود. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که آموزش خودتعیینگری بر انگیزش تحصیلی و شیفتگی تحصیلی اثر دارد (001/0P≤). این نتایج در دوره پیگیری نیز تداومیافته بود (05/0P≤). با توجه به مؤثر بودن برنامه آموزشی خودتعیینگری بر انگیزش و شیفتگی تحصیلی، استفاده از این برنامه آموزشی برای افزایش انگیزش و شیفتگی در موقعیتهای یاددهی- یادگیری پیشنهاد میشود.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this study was to investigate the effect of self-determination education on academic motivation and academic flow of students. For this purpose, a quasi-experimental design was carried out with a follow-up pre-test post-test with a test and control group. The statistical population of the study was all students of Birjand Farhangian University in the academic year of 2017. Sampling was carried out voluntarily. 40 female students and 40 male students enrolled voluntarily and each male and female group were randomly assigned to two groups of experimental (20 subjects) and control (20 subjects). The experimental group underwent 12 sessions of 90 minutes self-determination education. The research tools included VallerandŚ academic motivation scale (1989) and Martin- JacksonŚ academic flow questionnaires (2008). The results of covariance analysis indicated that self-determination education has an impact on academic motivation and academic flow (P≤0.001). These results continued during the follow up period (P≤0.05). Considering the effectiveness of self-determination education on academic motivation and academic flow, using this educational program to increase motivation and flow in teaching-learning situations is suggested.
- انتشار مقاله: 07-11-1396
- نویسندگان: فرخ رو جلیلی,مژگان عارفی,امیر قمرانی,غلامرضا منشئی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله پژوهشهای گیاهی (مجله زیست شناسی ایران)(علمی)
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: همبستگی,ریختشناسی,اسانس,گل محمدی,آنالیز خوشهای
- چکیده: بهمنظور ارزیابی تنوع ریختشناسی، پانزده جمعیت مختلف گل محمدی از مناطق اصلی و مهم تولید اسانس کاشان، جمع-آوری شد. پنجاه و دو صفت کمی و هفده صفت کیفی اندازهگیری شدند. آنالیز خوشهای و PCA بر اساس صفات ریختشناسی نشان داد پانزده جمعیت مختلف میتواند به دو گروه اصلی و پنج زیرگروه تقسیم شود. نتایج تجزیه واریانس اختلاف معنیداری(P<0.01) را در بیست و هشت ویژگی ریختشناسی مانند طول ساقه، طول برگ و تعداد گل در بوته بین جمعیتهای گل محمدی نشان داد. همچنین همبستگی معنیداری میان ویژگیهای مختلف مشاهده شد. نتایج حاصل از ارزیابیهای فوق نشاندهنده وجود تنوع در ویژگیهای گل محمدی جمعیتهای مختلف کاشان بود. بنابراین برخی صفات مانند میزان تعداد گل در شاخه و تعداد گل در بوته که در این مطالعه همبستگی مثبت و معنیداری با هم نشان دادند (391/0r=) یا تعداد خار را میتوان بهعنوان صفات قابل توجه و با اهمیت در تعیین معیارهای ارزیابی و گزینش جمعیتها مورد استفاده قرار داد. بازده اسانس گلها پس از استخراج توسط دستگاه کلونجر اندازهگیری شد. نتایج همبستگی نشان داد که رابطه معنیداری بین برخی صفات ریختشناسی و میزان اسانس وجود دارد. میزان اسانس همبستگی معنیدار مثبت با طول کاسبرگ و همبستگی معنیدار منفی را با صفات طول دمگل و طول غده نهنج نشان داد.
- چکیده انگلیسی: Fifteen populations of Damask rose were collected from important rose oil production regions of Kashan for evaluation of morphological variation. Fifty two quantitative and seventeen qualitative morphological characters were measured. Cluster and Principal component analysis (PCA) of morphological characters showed that the fifteen populations could be divided into two major groups including five subgroups. The variance analysis showed significant differences (P<0.01) among populations of Rosa damascena for 28 morphological characters such as stem length, leaf length and number of flowers per plant. Significant correlations were observed between different traits. The results are indicative of morphological variation among different populations of R. damascena from Kashan. Therefore, some of the traits such as number of flower per branch and number of flowers per plant, which showed a positive strong correlation in this study, or the number of prickle can be used as significant and important attributes in determining the criteria for the evaluation and selection of populations. The essential oil content (w/w) of flowers was assayed after extraction in Clevenger apparatus. Correlation results showed that there is a significant relationship between some morphological characters and essential oil content. Stipule length had a significant positive correlation with the essential oil content, while a significant negative correlation was observed for pedicle length and receptacle glandular length with the essential oil content.
- انتشار مقاله: 18-03-1397
- نویسندگان: زینب طلوعی,مژگان عارفی ترک آبادی,سید علی حسینی تفرشی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: روشها و مدلهای روانشناختی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی:
- چکیده:
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 24-10-1399
- نویسندگان: مسلم اصلی آزاد,مژگان عارفی,طاهره فرهادی,الله روح شیخ محمدی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه روان شناسی تحلیلی شناختی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تابآوری,تنظیم هیجانی,آموزش ذهنآگاهی,شکست عاطفی
- چکیده: هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش ذهنآگاهی نوجوانمحور بر تابآوری و تنظیم هیجانیدختران دارای شکست عاطفی انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل شامل کلیه دختران نوجوان دوره دوم متوسطه دارای تجربه شکست عاطفی در شهرستان ازنا (استان لرستان) بود. در این پژوهش تعداد 30 دختر نوجوان دارای تجربه شکست عاطفی با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند (15 دختر در گروه آزمایش و 15 دختر در گروه گواه). گروه آزمایش آموزش ذهنآگاهی نوجوانمحور (بوردیک، 2014) را طی دو و نیم ماه در 10 جلسه 90 دقیقهای دریافت نمودند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه ضربه عشق (راس، 1999)، پرسشنامه تابآوری (کانر و دیویدسون، 2003) و پرسشنامه تنظیم هیجان (گروس و جان، 2003) بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر با استفاده از نرم افزار آماری 23SPSSمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش ذهنآگاهی نوجوانمحور بر تابآوری (001/0p<) و تنظیم هیجانی (001/0p<)دختران دارای شکست عاطفی تأثیر معنادار دارد. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاضر بیانگر آن بودند که آموزش ذهنآگاهی نوجوانمحور با بهرهگیری از فنونی همانند فنونی همانند افکار، هیجانات و رفتار آگاهانه میتواند به عنوان یک درمان کارآمد جهت بهبود تابآوری و تنظیم هیجانی دختران دارای شکست عاطفی مورد استفاده قرار گیرد.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 08-11-1399
- نویسندگان: محمدرضا وجدیان,مژگان عارفی,غلامرضا منشئی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانشو پژوهشدر روانشناسی کاربردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کودکان ناشنوا,نظریۀ ذهن,کودکان شنوا
- چکیده: این پژوهش با هدف مقایسۀ توانایی نظریۀ ذهن در کودکان ناشنوا و شنوای 9 تا 11 ساله اجرا شد. روش پژوهش پسرویدادی و جامعۀ آماری همۀ دانشآموزان شنوا و ناشنوای 9 تا 11 سالۀ شهرستان تربت جام بودند که از میان آنان 30 دانشآموز ناشنوا به روش تصادفی ساده و 30 دانشآموز شنوا به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار سنجش پرسشنامۀ نظریۀ ذهن (هپی، 1994) بود. عارفی (1386)، روایی و پایایی این مقیاس را تأیید کرد. دادهها از طریق تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج نشان داد بین دانشآموزان ناشنوا و شنوا در توانایی نظریۀ ذهن، با کنترل متغیر هوش عملی تفاوت معناداری وجود دارد (01/0 P < ). به بیان دیگر، دانشآموزان ناشنوا در مقایسه با دانشآموزان شنوا، توانایی نظریۀ ذهن کمتری دارند. همچنین، مقایسۀ نظریۀ ذهن میان دانشآموزان ناشنوای با والدین ناشنوا و دانشآموزان ناشنوای با والدین شنوا، نشاندهندۀ بالاتر بودن میانگین نظریۀ ذهن در ناشنوایان والد ناشنوا نسبت به ناشنوایان والد شنوا بود (01/0 P < ). بین دختران و پسران ناشنوا و شنوا در نظریۀ ذهن تفاوت معنادار مشاهده گردید (01/0 P < ).
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 25-07-1396
- نویسندگان: مژگان عارفی,مهنوش قائنی,فاطمه ابراهیم پور
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: توانمندسازی کودکان استثنایی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اختلال اضطراب فراگیر,نگرانی,نگرشهای ناکارآمد,درمان شناختی مبتنی بر مدل داگاس
- چکیده: هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر مدل داگاس بر نگرشهای ناکارآمد و نگرانی دانشآموزان دارای اختلال اضطراب فراگیر بود. این مطالعه از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش را 96 نفر از دانشآموزان دختر 12 تا 16 ساله دارای اختلال اضطراب فراگیر در شهر اصفهان در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل دادند. در این پژوهش تعداد 30 دانشآموز دارای اختلال اضطراب فراگیر از بین جامعه آماری با روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب و بهصورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایش مداخلات درمانی 12 جلسهای مربوط به درمان شناختی مبتنی بر مدل داگاس را در طی سهماه بهصورت هفتهای یک جلسه 90 دقیقهای دریافت نمودند. این در حالی است که گروه گواه هیچگونه مداخلهای را در طول پژوهش دریافت نکردند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامههای اختلال اضطراب فراگیر (GADQ) و نگرانی ایالت پنسیلوانیا (PSSQ) و مقیاس نگرشهای ناکارآمد (DAS) بود. تجزیهوتحلیل توسط نرمافزار 23-Spss با استفاده از تحلیل کوواریانس تکمتغیره صورت گرفت. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که درمان شناختی مبتنی بر مدل داگاس بر نگرشهای ناکارآمد و نگرانی دانشآموزان دارای اختلال اضطراب فراگیر تأثیر معنادار دارد (001/0>p). براساس یافتههای پژوهش حاضر پیشنهاد میشود که جهت کاهش نگرشهای ناکارآمد و نگرانی دانشآموزان دارای اختلال اضطراب فراگیر از درمان شناختی مبتنی بر مدل داگاس بهعنوان یک روش کارآمد استفاده گردد.
- چکیده انگلیسی: The present study was conducted to determine the effectiveness of cognitive therapy according to Dougas model on inefficient attitudes and worry in the students with generalized anxiety disorder. The research method was quasi-experimental with pretest, posttest and control group design. The statistical population included 96 12-16 years old female students with generalized anxiety disorder in academic year 2017-18 in Isfahan City. 30 students with generalized anxiety disorder were selected from the statistical population using purposive non-random sampling method and were randomly placed into experiment and control groups. The experimental group received twelve ninety-minute sessions of therapy interventions received cognitive therapy based on Dougas model once a week during three months while the control group didn’t receive any intervention during the study. The applied instruments included Generalized Anxiety Disorder Questionnaire (GADQ), Penn State Worry Questionnaire (PSWQ), Dysfunctional Attitudes Scale (DAS). Data analysis was done via SPSS23 software through ANCOVA method. The results of data analysis showed that cognitive therapy based on Dougas model has significantly influenced inefficient attitudes and worry in the students with generalized anxiety disorder (p<0.001) According to the findings of the present study, it is suggested to apply cognitive therapy based on Dougas model as an efficient method in order to decrease inefficient attitudes and worry in the students with generalized anxiety disorder.
- انتشار مقاله: 20-10-1397
- نویسندگان: مهین دخت رئیسی دستگردی,مژگان عارفی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش دربرنامه ریزی درسی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کودکان نارساخوان,بازیهای شناختی,عصب روانشناختی,بستة آموزشی
- چکیده: هدف کلی پژوهش، بررسی چارچوب مفهومی ساخت بستة آموزشی بازیهای شناختی و عصب روانشناختی برای کودکان نارساخوان از طریق مؤلفههای شناختی و عصب روانشناختی نارساخوانی است. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس همة پژوهشهای انجام گرفته از سال 2001 تا سال 2017 در داخل و خارج از کشور مورد بررسی قرار گرفت. دادهها به روش تحلیل مضمون و با استفاده از نرمافزار Nvivo بررسی شدند.تحلیل دادهها، 8 مضمون سازماندهنده شامل: نقایص شناختی- ادراکی، نقص در مهارتهای حافظه، نقص در توجه، نقص در پردازش واجشناختی، نقص در انسجام مرکزی، نقص در سرعت نامیدن و پردازش، نقص در مهارتهای حرکتی و نقص در کارکردهای اجرایی را آشکار ساخت، همچنین 38 مضمون پایه نیز برای ساخت بستة آموزشی بازیهای شناختی و عصب روانشناختی برای کودکان نارساخوان معرفی گردیده است. بهمنظور روایی و مناسب بودن مضامین مدل پیشنهادی، پرسشنامهای طراحی و بین خبرگانی که دانش و تبحر در حوزة اختلالات یادگیری داشتند توزیع گردید و پایایی کدگذاری با استفاده از روش هولستی مورد تأیید قرار گرفت.
- چکیده انگلیسی: the general purpose of the research is analyzing a conceptual framework for building a educational package of cognitive and neuropsychological plays in children with dyslexia, through using cognitive and neuropsychological factors of dyslexia. Through using available sampling method, all researches performed up from2001 to 2017 have been analyzed. Data were analyzed using content analysis method and Nvivo software. Data analysis showed 8 organizing contents: Cognitive-perceptual deficits, deficit in memory skills, deficit in attention, and deficit in phonological processing, deficit in central cohesion, deficit in the naming and processing rate, deficit in motor skills and deficit in executive functions. Also 38 basic contents were appeared for building an educational package of cognitive and neuropsychological plays in children with dyslexia.In order to assess the validity and appropriateness of the proposed model a questionnaire was desined and distributed among the experts who had knowledge and expertise in the field of learning disorders and coding reliability was confirmed using the Holstee method.
- انتشار مقاله: 04-09-1396
- نویسندگان: نجمه دهقان,محمد علی نادی,سالار فرامرزی,مژگان عارفی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش اجتماعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: پایستگی تحصیلی,تعادل زمانی,چشم انداز زمان
- چکیده: از آنجا که چشمانداز زمان نقش تنظیم کننده اعمال انسان را داشته و بر فعالیتهای فردی، اجتماعی و روحی- روانی وی اثر دارد و پایستگی تحصیلی به توانایی دانشآموز در غلبه بر مشکلات و موانع و چالشهایی که در زندگی تحصیلی بیشتر دانشآموزان به طور معمول رخ میدهد مانند نمرههای پایین، فشار امتحان، تکالیف مشکل و بازخوردهایی در ارتباط معلم و شاگرد و رقابت و از دست دادن انگیزه اشاره دارد، تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش چشم انداز زمان بر تعادل زمانی و پایستگی تحصیلی دانشآموزان دختر پایه نهم شهر تهران انجام گردید. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری تحقیق کلیه دانشآموزان دختر پایه نهم شهر تهران در سال تحصیلی 97-96 بودند. از میان دانشآموزان مذکور با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای 60 نفر که تعادل زمانی نداشتند در دو گروه 30 نفره آزمایش و گواه به طور تصادفی تخصیص یافتند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه مورد آموزش قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامههای چشم انداز زمان زیمباردو(1999) ، پایستگی تحصیلی مارتین و مارش(2008) و بسته آموزشی چشم انداز زمان بود. برای تحلیل داده های جمع آوری شده از روش آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی در سطح معناداری 05/0=α و با بکارگیری نرم افزار-22 spss استفاده گردید. یافتهها نشان داد که آموزش چشم انداز زمان، بر تعادل زمانی و پایستگی تحصیلی دانشآموزان اثر داشته و تفاوت معناداری بین دو گروه بود(001/0≥p ) واین تأثیر در مرحله پیگیری دو ماهه پایدار ماند(001/0≥p ).بنابراین تعادل زمانی در ابعاد مختلف با آموزش چشم انداز زمان میسر است و به دنبال آن پایستگی تحصیلی را میتوان افزایش داد و بدین صورت دانشآموزان موثرتری برای اداره جامعه فردا تربیت نمود.
- چکیده انگلیسی: از آنجا که چشمانداز زمان نقش تنظیم کننده اعمال انسان را داشته و بر فعالیتهای فردی، اجتماعی و روحی- روانی وی اثر دارد و پایستگی تحصیلی به توانایی دانشآموز در غلبه بر مشکلات و موانع و چالشهایی که در زندگی تحصیلی بیشتر دانشآموزان به طور معمول رخ میدهد مانند نمرههای پایین، فشار امتحان، تکالیف مشکل و بازخوردهایی در ارتباط معلم و شاگرد و رقابت و از دست دادن انگیزه اشاره دارد، تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش چشم انداز زمان بر تعادل زمانی و پایستگی تحصیلی دانشآموزان دختر پایه نهم شهر تهران انجام گردید. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری تحقیق کلیه دانشآموزان دختر پایه نهم شهر تهران در سال تحصیلی 97-96 بودند. از میان دانشآموزان مذکور با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای 60 نفر که تعادل زمانی نداشتند در دو گروه 30 نفره آزمایش و گواه به طور تصادفی تخصیص یافتند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه مورد آموزش قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامههای چشم انداز زمان زیمباردو(1999) ، پایستگی تحصیلی مارتین و مارش(2008) و بسته آموزشی چشم انداز زمان بود. برای تحلیل داده های جمع آوری شده از روش آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی در سطح معناداری 05/0=α و با بکارگیری نرم افزار-22 spss استفاده گردید. یافتهها نشان داد که آموزش چشم انداز زمان، بر تعادل زمانی و پایستگی تحصیلی دانشآموزان اثر داشته و تفاوت معناداری بین دو گروه بود(001/0≥p ) واین تأثیر در مرحله پیگیری دو ماهه پایدار ماند(001/0≥p ).بنابراین تعادل زمانی در ابعاد مختلف با آموزش چشم انداز زمان میسر است و به دنبال آن پایستگی تحصیلی را میتوان افزایش داد و بدین صورت دانشآموزان موثرتری برای اداره جامعه فردا تربیت نمود.
- انتشار مقاله: 19-01-1398
- نویسندگان: مهکامه حسینی,مژگان عارفی,ایلناز سجادیان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: آموزش وارزشیابی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: پایایی,روایی,ویژگیهای روانسنجی,شیفتگی تحصیلی
- چکیده: شیفتگی زمانی رخ میدهد که افراد به تکالیف یا فعالیتهای کنترلپذیر اما چالشانگیزی اشتغال یابند که مستلزم داشتن مهارت قابل ملاحظه است و با انگیزه درونی همراه است (سیکزنت میهالی، ۱۹۹۰). هدف مطالعه حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی (پایایی و روایی) مقیاس شیفتگی فرم کوتاه مارتین و جکسون (2008) در حوزه تحصیلی است. طرح تحقیق از نوع توصیفی مقطعی است که تعداد 291 نفر دانشجوی دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی به صورت داوطلب در آن مشارکت نمودهاند. نسخه فارسی مقیاس به روش ترجمه و ترجمه وارونه تنظیم شده است. پایایی مقیاس با استفاده از روش همسانی درونی و دونیمه کردن آزمون و اعتبار سازه به وسیله همبستگی با مقیاس انگیزش تحصیلی (ابعاد انگیزش درونی و بیانگیزگی) محاسبه شده است. در تحلیل انجام شده، ضریب همسانی درونی کل مقیاس بر حسب آلفای کرونباخ 85/0 و ضریب گاتمن برای ارزیابی پایایی تنصیفی 82/0 به دست آمد. همبستگی مثبت این مقیاس با انگیزش درونی 83/0 حاکی از روایی همگرا و همبستگی آن با بیانگیزگی 85/0- حاکی از روایی واگرای آزمون است. تحلیل عامل تأییدی ساختار تک عاملی را تأیید نمود. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که نسخه فارسی مقیاس شیفتگی در حوزه تحصیلی از روایی و پایایی خوبی برخوردار است و از مقیاس مذکور میتوان در بررسی شیفتگی تحصیلی دانشجویان در موقعیتهای یاددهی- یادگیری استفاده کرد.
- چکیده انگلیسی: Flow occurs when individuals are engaged in controllable but challenging activities and tasks which Requires considerable skill and associates with intrinsic motivation (Csikszentmihalyi, 1990). The current study aims to consider psychometric features (reliability and validity) of Martin & Jackson’s flow short scale (2008) in academic field. Research plan is descriptive cross -sectional and 291 students of Farhangian University Southern Khorasan branch participated voluntarily in this study. Persian version was presented via translation and back translation. Reliability of scale and construct validity were evaluated by internal consistency, split-have’s method and correlation with academic motivation scale (intrinsic motivation and a motivation Dimension), respectively. Total internal consistency coefficient of scale according to Cronbach’s coefficient alpha was 0.85 and Gutman coefficient for assessing reliability was obtained 0.82. Positive correlation of this scale with internal motivation (0.83) is representative of convergent validity and its correlation with a motivation (-0.85) is demonstrator of divergent validity of scale. Confirmatory factor analysis (CFA) confirms single- factor structure. Results obtained from present study showed that Persian version of flow scale in academic field enjoys good validity and reliability, foresaid scale can be used to consider students’ academic flow in teaching – learning situations
- انتشار مقاله: 31-02-1396
- نویسندگان: فرخرو جلیلی,مژگان عارفی,امیر قمرانی,غلامرضا منشی
- مشاهده