در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: برند,برند شخصی,مشاوران مدیریت
- چکیده: زمینه و هدف: مشاوره مدیریت، خدمتی در راستای کمک به سازمانها برای افزایش بهرهوری است و استفاده مناسب از تجربیات مشاوران موجب کاهش هزینههای ناشی از سعی و خطا خواهد شد. با توجه به اهمیت بازاریابی خدمات مشاوران، پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر ارتقای برند شخصی مشاوران مدیریت و ارائه مدل توسعه برند شخصی مشاوران مدیریت انجام شد.
روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، توصیفی و از نظر نوع استفاده پژوهشی کاربردی از نوع پیمایشی است. ابزار سنجش متغیرهای تحقیق، پرسشنامهای محققساخته است جامعه آماری شامل تعداد 15 نفر از خبرگان حوزه مشاوره بود. این تعداد به روش قضاوتی هدفمند انتخاب شدند.
یافتهها: بر اساس نتایج حاصل از تحلیل دادهها به کمک تحلیل عاملی تاییدی، عوامل موثر بر ارتقای برند شخصی مشاوران در چهار دسته فردی، شغلی، محیطی و اجتماعی و فناورانه دستهبندی شدند.
نتیجهگیری: توسعه و حفظ برند شخصی باعث میشود تا مشاوران در حوزه رقابت حرفهای از همتایان خود پیش بیفتند و از طریق سرمایهگذاری در عوامل چهارگانه پیشگفته نوعی مزیت رقابتی برای خود ایجاد نمایند.- چکیده انگلیسی: Aims and goal: Management consulting is a service to help organizations increase productivity, and making good use of consultants' experiences will reduce the costs of trial and error. Due to the importance of marketing consulting services, this study aimed to identify the factors influencing the promotion of management consultants personal brand and model of management consultants personal brand.
Method: The present study is a descriptive research in terms of purpose and is an applied- survey research in terms of it’s used type. The research variables were measured by a researcher-made questionnaire. The statistical population consisted of 15 experts in the field of consulting. These were selected by purposeful judgment.
Finding: Based on the results of the data analysis with confirmatory factor analysis, the factors influencing consultants' personal brand promotion were categorized into four categories: individual, occupational, environmental- social and technological.
Conclusion: Developing and maintaining a personal brand enables consultants to outperform their competitors in the field of professional competition and create a competitive advantage by investing in the aforementioned four factors.- انتشار مقاله: 27-05-1398
- نویسندگان: بی بی مرجان فیاضی,مهرداد استیری,سیما سادات هاشمینیا
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت دولتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تعهد سازمانی,عملکرد فردی,حمایت سازمانی ادراک شده,حمایت سرپرست ادراک شده
- چکیده: نگهداری و حفظ کارکنان متخصص در سازمانها و افزایش عملکرد ایشان، دغدغۀ همیشگی بسیاری از سازمانها و شرکتها در عرصۀ رقابت بوده است. میزان رسیدن به این اهداف، به مؤلفههای بسیاری از جمله درک حمایتهای سازمان و سرپرست از سوی کارکنان بستگی دارد. در پژوهش پیش رو به بررسی تأثیر درک حمایتهای سازمان و سرپرست بر تعهد سازمانی و عملکرد فردی کارکنان پرداخته میشود. به این منظور، نمونهای از طریق تمامشماری آماری از شرکت ایتراک با 260 نفر از کارکنان مطالعه شده است. تحلیل نتایج بهدستآمده از دادههای گردآوریشده بهکمک روش همبستگی و رگرسیون چندگانه (گامبهگام) در نرمافزار SPSS نشان داد، حمایت سازمانی و سرپرست ادراکشده بر ابعاد عاطفی و هنجاری تعهد سازمانی و بر هر دو بعد وظیفهای و زمینهای عملکرد فردی تأثیر مثبت و معناداری میگذارد و تنها میان حمایتهای سازمانی و سرپرست ادراکشده با تعهد مستمر رابطۀ معناداری وجود ندارد.
- چکیده انگلیسی: Keeping and retaining of professional staff in organizations and increase their performance have always been the concern of many organizations and companies in competitive situation. Achievement of these objectives, depends on many factors such as perceiving organization and supervisor supports by the staff. In this research, the effect of perceived organizational and supervisor support on organizational commitment and individual performance will be investigated. For this purpose, a sample gathered through statistical census of Itrac Company with 260 employees, were studies. The method of analysis of the collected data was correlation and regression (step by step) with SPSS software, the results showed that the perceived organizational and supervisor support have positive and significant impact on affective and normative dimensions of organizational commitments and has positive impact on both the task and contextual performance, and there’s not a meaningful positive relationship only between perceived organizational and supervisor support with continued commitment.
- انتشار مقاله: 18-11-1394
- نویسندگان: محمدعلی شاه حسینی,مهرداد استیری,مریم السادات کشفی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: روش دلفی,بازیهای رایانهای,تحلیل محیطی,تدوین راهبرد,صنعت بازی
- چکیده: پژوهش حاضر با هدف تدوین راهبردهای کسبوکار بازیهای رایانهای در ایران انجام شده است. بهمنظور دستیابی به این هدف، پس از بررسی ادبیات حوزه راهبرد و مدیریت راهبردی، جنبههای مختلف صنعت بازی با نگاهی به وضعیت آن در ایران، و با بهرهگیری از روشهای کیفی، مانند مصاحبه با خبرگان و فن دلفی، تحلیل شده است. برهمیناساس، اطلاعاتی از نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدهای موجود در این حوزه در کشور گردآوری شده است. پس از این مرحله و با استفاده از تحلیل سوات و بهرهگیری از چارچوب چندمرحلهای پژوهش، راهبردهای کسبوکار لازم برای بهبود وضعیت این صنعت در کشور تدوین شده و نتایج بهدستآمده در قالب چهار راهبرد و هفت راهکارِ بسترساز، ارائه شده است.
- چکیده انگلیسی: This research is conducted aim to develop business strategies for video games in Iran. In this research, through analysis of this industry, appropriate business strategies are presented. To achieve this goal, after reviewing the literature on the field of strategy and strategic management, different aspects of the video game industry have been analyzed by looking at its situation in Iran and using qualitative methods such as interviewing experts and the Delphi technique. Based on this, information on the strengths and weaknesses, opportunities and threats have been gathered in this field in Iran. After this stage, business strategies that are necessary to improve conditions of this industry in Iran, have been developed and formulated through SWOT analysis and using the multi-stage framework of the research. The results are also presented in the form of four strategies and seven bedder solutions.
- انتشار مقاله: 21-06-1397
- نویسندگان: سید مهدی شریفی,جواد جواهری,مهرداد استیری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت بازرگانی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: بستهبندی,رفتار مصرفکننده,محصولات غذایی
- چکیده: تحقیق حاضر به دنبال بررسی رابطه میان بستهبندی و رفتار مصرفکنندگان محصولات غذایی، در سطح فروشگاههای زنجیرهای رفاه تهران صورت گرفته است. در این مطالعه با توجه به گستره تحقیق بر آن سعی شد، که میزان تأثیر عوامل مختلف بستهبندی بر رفتار مصرفکنندگان محصولات غذایی در طی مراحل پیش ازخرید، در حین خرید و پس از خرید مورد ارزیابی و مقایسه قرار گیرد. مطالعه حاضر از نظر هدف، کاربردی و از منظر روش در زمره تحقیقات توصیفی- پیمایشی طبقهبندی میشود. به منظور بررسی فرضیه اصلی تحقیق از آزمون طرح اندازههای تکراری و به منظور بررسی تفاوت در دیدگاهها و نظرات پاسخگویان براساس مؤلفههای جمعیتشناختی، از آزمون مقایسه دو جامعه وآزمون مقایسه میانگین چند جامعه استفاده شده است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که در میان متغیرهای جمعیتشناختی تنها سن و وضعیت تحصیلی پاسخگویان در زمره متغیرهای معنادار قرار داشته و از نظر خریداران محصولات غذایی، کلیه مؤلفههای بستهبندی از اهمیت زیاد و تأثیرگذاری قابل توجهی بر رفتار مصرفکنندگان برخوردار میباشند.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this survey was to examine the relationship between packaging and food products consumer behaviors in Refah chain stores in Iran. This research in terms of goal is an application research and regarding data collection method, it is a survey-descriptive. One-way repeated measures analysis of variance was used to compare the impacts of packaging elements, visual and informational, on purchase decision in three stages (main hypothesis) and for evaluating different viewpoints of customers in terms of demographic variables, One-way analysis of variance(ANOVA) and Independent- Sample T test were used. Results show that, among demographic variables, age and educational of respondents have meaningful differences and all packaging elements are highly important for food products buyers and these elements can highly influence their purchase decisions.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: محمود فیروزیان,طهمورث حسنقلیپور,مهرداد استیری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت بازرگانی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: بازاریابی,سیستم بازاریابی بنگاه,مؤلفههای تشکیلدهندهی بازاریابی بنگاه
- چکیده: بهمنظور بررسی نظاممند مؤلفههای بازاریابی بنگاه، در این مطالعه رویکرد سیستمی (شامل ورودی، فرآیند، خروجی و بازخور) مدنظر قرار گرفته است. در این پژوهش با بررسی منابع ثانویه و مدلهای معتبر موجود در زمینه بازاریابی مؤلفههای تشکیلدهندهی بازاریابی بنگاهها شناسایی، تلخیص، تلفیق و تکمیل شده است. درمجموع سی مؤلفه بهعنوان مؤلفههای تشکیلدهندهی بازاریابی تعیین و مبنای طراحی سؤالات پرسشنامه قرار گرفت. با استفاده از دادههای حاصل از پرسشنامه، اهمیت و وضعیت مؤلفههای تشکیلدهندهی بازاریابی بنگاه در فضای کسب و کار ایران از نظر خبرگان مشخص شد. نتایج تجزیه و تحلیلها حاکی از آن است که از نظر خبرگان کلیهی مؤلفهها بهعنوان مؤلفههای تشکیلدهندهی بازاریابی بنگاه در ایران مورد تأیید بوده، اکثر این مؤلفهها در فضای کسب و کار ایران از اهمیت زیاد و وضعیت نامساعدی برخوردار هستند که بر این اساس با توجه به وضعیت و اولویت مؤلفهها، توصیههایی کاربردی ارایه شده است.
- چکیده انگلیسی: The study has been done regarding the systematic approach (including: input, process, output and feedback). Initially a list of factors has been recognized through surveying the secondary resources and existing models. Then the factors are summarized and completed. Finally 30 factors are identified as composing factors of enterprises' marketing. These factors have been matched with the systemic approach and accordingly inputs, processes and outputs of enterprises' marketing have been clarified. The questionnaire has been designed based on the classified factors. The research community is the practitioners and experts in marketing. Experts' responses as research findings show that all composing factors of enterprises' marketing in Iran business environment are so important but so weak. Meanwhile the enterprises are in an inappropriate situation on marketing.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: سید رضا سید جوادین,هاشم آقازاده,مهرداد استیری,بهاره اصانلو
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: حرکت
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: بازاریابی,بازاریابی ورزشی,موانع توسعة بازاریابی,موانع درونی توسعة بازاریابی مؤسسه های ورزشی
- چکیده: موانع توسعة بازاریابی مؤسسه های ورزشی به دو دستة موانع درونی و بیرونی تقسیم می شوند. با توجه به تعدد موانع و نیز اهمیت و اولویت موانع درونی, در پژوهش حاضر این دسته از موانع مورد تاکید و بررسی قرار گرفتند تا راهکارهای رفع چنین موانعی برای مؤسسه های ورزشی پیشنهاد شود. موانع درونی مؤسسه های ورزشی در قالب موانع مربوط به مدیریت (5 مؤلفه), اهداف و راهبرد (3 مؤلفه), نظام بازاریابی (6 مؤلفه), فرهنگ سازمانی (3 مؤلفه), کارکنان (3 مؤلفه) و ساختار سازمانی (3 مؤلفه) شناسایی شدند. پس از شناسایی موانع, در مورد بازدارندگی (وضعیت موجود) موانع توسعة بازاریابی مؤسسه های ورزشی در ایران و نیز اهمیت و اولویت این موانع, از جامعة خبرگان بازاریابی و مدیریت ورزش (شامل استادان و متخصصان بازاریابی و متخصصان و مدیران ورزشی) کشور نظرسنجی شد برای تجزیه و تحلیل داده های مربوط به تعیین وضعیت موجود موانع درونی توسعة بازاریابی مؤسسه های ورزشی ایران از آزمون t و در رابطه با تعیین اولویت این موانع از آزمون رتبه بندی فریدمن استفاده شد. یـافته های این پژوهش حاکی از آن است که از نظر خبرگان کلیة مؤلـفه ها به عنوان موانع بالقوة توسعة بازاریابی در مؤسسه های ورزشی کشور مورد تایید بوده, اغلب از وضعیت نامساعد و بازدارنده ای در فضای کسب و کار ایران برخوردارند و اولویت زیادی برای رفع سریع این موانع در راستای توسعة ورزش عمومی, تخصصی و قهرمانی در سطح کشور و بین المللی وجود دارد.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: هاشم آقازاده,مهرداد استیری,علی محمدی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: حرکت
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: بازاریابی,بازاریابی ورزشی,موانع توسعة بازاریابی,موانع درونی توسعة بازاریابی مؤسسه های ورزشی
- چکیده: موانع توسعة بازاریابی مؤسسه های ورزشی به دو دستة موانع درونی و بیرونی تقسیم می شوند. با توجه به تعدد موانع و نیز اهمیت و اولویت موانع درونی, در پژوهش حاضر این دسته از موانع مورد تاکید و بررسی قرار گرفتند تا راهکارهای رفع چنین موانعی برای مؤسسه های ورزشی پیشنهاد شود. موانع درونی مؤسسه های ورزشی در قالب موانع مربوط به مدیریت (5 مؤلفه), اهداف و راهبرد (3 مؤلفه), نظام بازاریابی (6 مؤلفه), فرهنگ سازمانی (3 مؤلفه), کارکنان (3 مؤلفه) و ساختار سازمانی (3 مؤلفه) شناسایی شدند. پس از شناسایی موانع, در مورد بازدارندگی (وضعیت موجود) موانع توسعة بازاریابی مؤسسه های ورزشی در ایران و نیز اهمیت و اولویت این موانع, از جامعة خبرگان بازاریابی و مدیریت ورزش (شامل استادان و متخصصان بازاریابی و متخصصان و مدیران ورزشی) کشور نظرسنجی شد برای تجزیه و تحلیل داده های مربوط به تعیین وضعیت موجود موانع درونی توسعة بازاریابی مؤسسه های ورزشی ایران از آزمون t و در رابطه با تعیین اولویت این موانع از آزمون رتبه بندی فریدمن استفاده شد. یـافته های این پژوهش حاکی از آن است که از نظر خبرگان کلیة مؤلـفه ها به عنوان موانع بالقوة توسعة بازاریابی در مؤسسه های ورزشی کشور مورد تایید بوده, اغلب از وضعیت نامساعد و بازدارنده ای در فضای کسب و کار ایران برخوردارند و اولویت زیادی برای رفع سریع این موانع در راستای توسعة ورزش عمومی, تخصصی و قهرمانی در سطح کشور و بین المللی وجود دارد.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: هاشم آقازاده,مهرداد استیری,علی محمدی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: حرکت
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: بازاریابی,بازاریابی ورزشی,موانع توسعة بازاریابی,موانع درونی توسعة بازاریابی مؤسسه های ورزشی
- چکیده: موانع توسعة بازاریابی مؤسسه های ورزشی به دو دستة موانع درونی و بیرونی تقسیم می شوند. با توجه به تعدد موانع و نیز اهمیت و اولویت موانع درونی, در پژوهش حاضر این دسته از موانع مورد تاکید و بررسی قرار گرفتند تا راهکارهای رفع چنین موانعی برای مؤسسه های ورزشی پیشنهاد شود. موانع درونی مؤسسه های ورزشی در قالب موانع مربوط به مدیریت (5 مؤلفه), اهداف و راهبرد (3 مؤلفه), نظام بازاریابی (6 مؤلفه), فرهنگ سازمانی (3 مؤلفه), کارکنان (3 مؤلفه) و ساختار سازمانی (3 مؤلفه) شناسایی شدند. پس از شناسایی موانع, در مورد بازدارندگی (وضعیت موجود) موانع توسعة بازاریابی مؤسسه های ورزشی در ایران و نیز اهمیت و اولویت این موانع, از جامعة خبرگان بازاریابی و مدیریت ورزش (شامل استادان و متخصصان بازاریابی و متخصصان و مدیران ورزشی) کشور نظرسنجی شد برای تجزیه و تحلیل داده های مربوط به تعیین وضعیت موجود موانع درونی توسعة بازاریابی مؤسسه های ورزشی ایران از آزمون t و در رابطه با تعیین اولویت این موانع از آزمون رتبه بندی فریدمن استفاده شد. یـافته های این پژوهش حاکی از آن است که از نظر خبرگان کلیة مؤلـفه ها به عنوان موانع بالقوة توسعة بازاریابی در مؤسسه های ورزشی کشور مورد تایید بوده, اغلب از وضعیت نامساعد و بازدارنده ای در فضای کسب و کار ایران برخوردارند و اولویت زیادی برای رفع سریع این موانع در راستای توسعة ورزش عمومی, تخصصی و قهرمانی در سطح کشور و بین المللی وجود دارد.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: هاشم آقازاده,مهرداد استیری,علی محمدی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهشهای مدیریت منابع انسانی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آموزش,صنایع خلاق,نیازسنجی,خبرگزاری صدا وسیما
- چکیده: این پژوهش درصدد تبیین و طراحی مدل سیستمی آموزش و توسعه سرمایه انسانی در خبرگزاری صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی است که با رویکرد کیفی (زمینهای کلاسیک) و به روش تحلیل محتوا انجام شده است. باتوجهبه کیفیبودن دادهها، برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش تفسیری- تحلیلی استفاده شده که جایگزین روشهای آمار استنباطی و توصیفی در رویکرد کمی است. روش نمونهگیری بهصورت هدفمند و گلوله برفی بوده است. در این پژوهش، ابتدا نمونههای اولیه انتخاب شده و سپس مصاحبههای عمیق انجام گرفته است. تعداد شرکتکنندگان در مصاحبه، 13 نفر از مدیران و متخصصان رسانه و اساتید دانشگاهی بودند که پس از انجام چندین مصاحبه، مدل اولیة ناشی از کدگذاریها و تحلیلها، حاصل شده است. درادامه، پس از کدگذاری کلیه مصاحبههای انجامشده، مقولههای اصلی و زیرمقولههای مرتبط، شناسایی و الگوی مطلوب آموزش با 5 بعد که شامل: محیط، درونداد، فرایند، برونداد و پیامد بود، طراحی و ارائه شده است.
- چکیده انگلیسی: This research aims at clarifying and designing a system for human capital training and development in the News Agency of the Islamic Republic of Iran. This is an applied research which follows qualitative approach and content analysis method. Due to the qualitative nature of the data, an interpretive-analytical method is used for data analysis, which substitutes inferential and descriptive statistics of quantitative approaches. Purposeful snowball sampling method is used for selecting the sample. Samples were selected first, and then deep interviews were carried on. 13 experts of media and university professors participated in the interviews. Having conducting several interviews, the researchers designed the initial model derived from coding and analysis. After coding all the interviews, the main categories and the related subcategories were identified and an appropriate model of training, including the following 5 dimensions, was designed: environment, input, process, output and outcome.
- انتشار مقاله: 01-08-1397
- نویسندگان: سید مهدی شریفی,محمدرضا سعیدآبادی,مهرداد استیری,عسگری حسین تبار
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهشهای جغرافیای انسانی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: رفتار شهروندی سازمانی,حمایت سازمانی ادراکشده,تحقق قرارداد روان شناختی,درهم تنیدگی شغلی,مدیریت سازمان های شهری
- چکیده: در شهرداریها، بهعنوان سازمانهای ارائهدهندة خدمات عمومی به شهروندان، نیروی انسانی مهمترین سرمایةسازمان محسوب میشود و هر چه این سرمایه کیفیت مطلوبتری داشته باشد، احتمال موفقیت، بقا،و ارتقای سازمان بیشتر خواهد شد. هدف اصلی از این تحقیق بررسی نقش برخی متغیرهای میانجی و تعدیلگر مهمی است که میتوانند بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان سازمانهای عمومی ارائهکنندة خدمات شهری تأثیرگذار باشند. بهطور خاص، در این مطالعه تأثیر تحقق قرارداد روانشناختی بر رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش میانجی حمایت سازمانی ادراکشده و نقش تعدیلگر درهمتنیدگی شغلی در کارکنان شهرداری تهران بررسی شده است. این پژوهش از منظر هدف کاربردی و از منظر گردآوری دادهها از نوع توصیفی-پیمایشی است. با بهرهگیری از روش نمونهگیری تصادفی ساده، 291 نفر از کارکنان شهرداری منطقة 6 تهران بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادههای جمعآوریشده با روش مدل معادلات ساختاری و رگرسیون سلسلهمراتبی تحلیل شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد تحقق قرارداد روانشناختی بر حمایت سازمانی ادراکشده و رفتار شهروندی سازمانی اثر مثبت و معناداری دارد. همچنین، اثر مثبت و معنادار حمایت سازمانی ادراکشده نیز بر رفتار شهروندی سازمانی تأیید شد. به علاوه، دیگر یافتههای این مطالعه نشان داد حمایت سازمانی ادراکشده در رابطة میان تحقق قرارداد روانشناختی و رفتار شهروندی سازمانی نقش میانجی و درهمتنیدگی شغلی در رابطه میان حمایت سازمانی ادراکشده و رفتار شهروندی سازمانی نقش تعدیلگر مثبت دارد.
- چکیده انگلیسی: Introduction- The highest goal of urban development and management is to improve the quality of life and happiness of citizens. Improving the quality of life of citizens plays a variety of roles, among which the role of the municipality will be more prominent, because municipalities can provide a beautiful and pleasant view of the urban environment and landscape for the residents of the complex by providing facilities and infrastructure services in cities. In municipalities, as organizations providing public services to citizens, manpower is the most important asset of the organization and to the extent that this capital has a better quality, the chances of success, survival and promotion of the organization will increase. The main purpose of this study is to investigate the role of mediating and moderating variables that can influence organizational citizenship behaviors(OCB) of urban public service provider employees. Specifically, this study examined the effect of psychological contract fulfillment on OCB with regard to the mediating role of perceived organizational(POS) support and moderating role of job embeddedness in Tehran municipality employees (case study employees of district 6). Accordingly, this research is based on the theory of social exchange on the role of the realization of psychological contract, perceived organizational support and job cohesion in promoting OCB and tries to examine the relationship between these variables in the form of a conceptual model.
This research can be considered as having the necessary innovations both from a theoretical and practical point of view. Theoretically, the relationships between research variables in previous research have received less attention, and studies of the psychological contract have focused mainly on violations and their consequences in a career relationship (Ryton and Yalabik, 2014). However, the realization of this contract and its effects on employees' attitudes and behaviors have received less attention (Rayton et al., 2015). From a practical point of view, this article can have significant executive and managerial functions.
Methodology- A non-experimental, quantitative design was used in a random sample of 291 employees of Tehran municipality district 6. To measure the realization of the psychological contract Robinson's scale (1996) and in order to measure POS, OCB, and job embeddedness, Afsar & Badir scale (2016) was used. The collected data were analyzed using structural equation modeling and hierarchical regression.
To measure reliability and to estimate the internal consistency between questions and components, Cronbach's alpha coefficient calculation method was used in a pre-test. The scores obtained for the realization of the psychological contract, 0.78; perceived organizational support, 0.77; OCB, 0.73 and job embeddedness, 0.75 were obtained, all of which were calculated above 0.7, and this indicates acceptable reliability was a measure of this research.
Results and discussion- The results of this study confirmed that the realization of the psychological contract has a positive effect on employee’s OCBs. In this regard, it is argued that greater adherence of managers to psychological contracting promotes OCB in employees. Since organizational citizenship behavior is a form of social exchange between the employees and organization, it will be enhanced by providing the necessary incentives. Thus, employees' perceptions of the fairness of employment relationships lead to improving their organizational citizenship behaviors. When employees feel that the organization has done more for them than it has promised them, they are more likely to participate in activities that benefit the organization.
Research findings was also confirmed the second hypothesis, which tested the realization of the psychological contract on perceived organizational support. In other words, the implementation of such psychological contracts leads employees to consider the organization as their sponsor and support according to the theory of social exchange. In fact, part of the perceived organizational support is achieved when the employee feels that the majority organization has fulfilled its contractual requirements and that the integrity of the psychological contract generally prevails in healthy working relationships.
Perceived organizational support also has a positive effect on organizational citizenship behavior. In this context, it can be said that if the managers of the organization create the feeling in the employees that the organization values them and their future work, it can lead to the formation of a positive attitude in the employees towards the organization. As a result, it promotes a sense of altruism, conscientiousness, sportsmanship, courtesy, and civic virtue, and creates a sense of respect and esteem between employees and the organization, which ultimately leads to the promotion of organizational citizenship behaviors.
Indeed, further findings revealed that Perceived organizational support also mediates the relationship between psychological contract fulfillment and organizational citizenship behavior. Therefore, it can be argued that with increasing level of implementation and realization of psychological contract, organizational citizenship behavior in the organization is improved and subsequently perceived organizational support leads to positive consequences in the workplace, the most important of which is organizational citizenship behavior.
finally, the results of the study showed that job embeddedness has a positive moderating role on the relationship between perceived organizational support and organizational citizenship behavior. Job entanglement consists of the underlying and perceptual forces that bind employees to co-workers, job positions, and occupational issues and accordingly, it can multiply the effects of variables such as organizational support and citizenship behavior.
Conclusion- Given the important role of the municipality in providing services to citizens and providing their welfare, the results of such research can be very useful.
According to research limitations and future research directions, in this study, questions related to the independent and dependent variables were answered by one person and this can increase the possibility of bias. Especially in the case of variable organizational citizenship behavior that was answered by the employees themselves. One of the most important limitations of research is the use of questionnaire instrument. Since questionnaires often measure employee's perceptions, it is possible that these perceptions do not correspond to reality and that care must be taken to generalize them. Indeed, the participants of this study were the employees of Tehran Municipality District 6. Differences in the environment of different organizations and geographical locations at different times make the results more accurate and require more caution in their use in other organizations and communities.- انتشار مقاله: 04-12-1398
- نویسندگان: مهرداد استیری,سمیه حسامی,بی بی مرجان فیاضی,فرزاد رضا علی
- مشاهده