در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت برند
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: وفاداری به برند,قصد خرید مجدد,فعالیتهای خلق ارزش,جامعه برند
- چکیده:
ادبیاتسنتیارتباطاتبرند، بهالگویارتباطیبینشرکتومصرفکنندگانتوجه میکند،در حالیکه «جامعهبرند»،الگوییجدیدازارتباطاتمصرفکنندگانباهمتلقی میشود.با گسترشرسانههایجمعیوبازاریابی مدرن، دسترسیگستردهودرحالرشدبهجوامعمجازیشرکتهاافزایشیافتهومشتریانی که طرفدار این جوامع میشوند، تمایل به وفادار بودن و تعهد و قصد خرید مجدد دارند و بیشتر در معرض اطلاعات مربوط به برند هستند. پژوهشحاضر، باهدف بررسیتاثیر فعالیتهای خلق ارزش در رسانههای اجتماعی، بر خرید مجدد مشتریان از طریق وفاداری به برند انجام شده است. روش پژوهشمورد استفاده در این پژوهش توصیفی-پیمایشی است. بدینمنظور،اعضای جامعه مجازی برند نوین چرم در صفحه اینستاگرام،بهعنوانجامعهآماری انتخابگردیدهو دادههای پژوهش، از 381 نفر از اعضای جامعه جمعآوری شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه جمعآوری گردید و مدل پیشنهادی پژوهش با استفاده از مدلمعادلاتساختاری، مورد آزمون قرار گرفت. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزارSPSS و Amos استفادهشد. یافتههای مطالعهحاکیازایناستکه فعالیتهای خلق ارزش در جوامع برند، پیوندهای مصرفکننده-برند-مصرفکننده را تقویت میکند و سطح تعهد جامعه را افزایش میدهد؛ و سرانجام، وفاداری مصرفکننده نیز بالا میرود.- چکیده انگلیسی:
While the traditional literature of brand communication addresses communication model of a company and its consumers, a new model of consumer communication is focused on “brand community.”Due toexpansion of mass media and modern marketing, widespread and growing access to corporate virtual communities have increased, and customers who are pro-community tend to be loyal, committed, and willing to repurchase and, are more exposed to brand information.This research investigates the impacts of value creation activities in social media on customer repurchasing behavior through brand loyalty. The method is a descriptive-survey one. For this purpose, members of the virtual community of Novin (a leather brand) in its Instagram page were selected as the statistical population and the research data wascollectedfrom381 of them. A questionnaire was used to collect data. The data analyzed by SPSS and Lisrel applications and the study’s model was tested by structural equations model. The results show that value creation activities in consumer societies enhance consumer-brand-consumer links and increase the level of commitment of the community, which ultimately increases consumer loyalty- انتشار مقاله: 05-05-1396
- نویسندگان: محمد رضا کریمی علویجه,مهدی حقیقی کفاش,مهسا نظری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: نظریه داده بنیاد,اجرای استراتژی,شرکت های دانش بنیان
- چکیده: امروزه جایگاه و نقش کسب و کارهای کوچک در توسعه و پیشرفت کشور را میتوان نقشی حیاتی دانست، زیرا این نوع سازمانها علاوه بر ایجاد اشتغال، رشد اقتصادی بالا، ظرفیت های نوآوری را دارا هستند، هدف این پژوهش ارائه مدلی برای اجرای استراتژی مبتنی بر نظریه داده بنیاد در شرکتهای دانش بنیان است. روش پژوهش حاضر از نوع ترکیبی (کیفی و کمی) با استفاده از نظریه داده بنیاد میباشد. ابزار جمعآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه عمیق و در بخش کمی، پرسشنامه است. جامعه آماری نیز در بخش کیفی مدیران و استراتژیستهای شرکت-های دانش بنیان و در بخش کمی پرسنل شرکتهای دانش بنیان پارک فناوری پردیس است. روش نمونهگیری این تحقیق هدفمند، با تکنیک گلوله برفی است. دادههای گردآوری شده حاصل از 15 مصاحبه عمیق، بر اساس مدل اشتراس و کوربین (1998) تجزیه و تحلیل شده و مدل کیفی استخراج گردید، و نیز جهت تحلیل دادهها از نرمافزارهای آماری SPSS 18، SmartPLS استفاده شده است. براساس تحلیل داده های بدست آمده مقوله محوری "اجرای استراتژی در شرکت های دانش بنیان " شامل مقوله های فرعی؛ "تناسب استراتژیک"، "ترجمه استراتژیک"، "اطمینان از تصمیمگیری صحیح و به موقع" میباشد، در پایان به بررسی راهکارهای مختلف که برای اجرای موفق استراتژی حیاتی است، پرداخته، و نیز راهبردهایی در این زمینه تدوین گردیده و همچنین پیشنهادهایی در مورد تحقیقات آینده ارائه شده است.
- چکیده انگلیسی: Background: knowledge based economic can be known as an important factor in the progress of the country. This discovery has the potential for employment in addition with economic development, thus one of the main considerable issues is to conduct such a research in order to handle all the activities in Knowledge-based companies.
Aim: the goal of this research is to present a model for strategies based on Grounded theory in Knowledge-based companies
Methodology: the method present research was done by Grounded theory and qualitative-quantitative combined. The tools of gathering data in the qualitative section is deep interviews and in the quantitative is questioner.
Findings: the gathered data form about 15 deep interviews are evaluated due to presented method by Ashteras and Courbin (1998) and the qualitative model was extracted. In this research the effect of content based factors and the process of strategical execution was evaluated on the performance of Knowledge-based companies by the structural equations (by SPSS 18, SmartPLS).
Conclusion: the “strategic execution of Knowledge-based companies” theory is the major issue due to the evaluation of data which is created from the minor issues such as “strategic fit”, “strategic translation” and “confidence of best and on time decisions”. The evaluation of different methods was represented in order to successful execution of strategy and also some methods were introduced in that way and Suggestions for future research are provided.- انتشار مقاله: 03-09-1399
- نویسندگان: لادن صیاف,مهدی حقیقی کفاش,شهرام خلیلنژاد,وحید خاشعی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدلسازی معادلات ساختاری,نظریه داده بنیاد,ارائه مدل,برندسازی استراتژیک
- چکیده: در پژوهش حاضر به تبیین مدل چالشهای برندسازی استراتژیک با تأکید بر صنعت زعفران ایران پرداختهایم. پژوهش بهصورت ترکیبی (کیفی-کمّی) است، در بخش کیفی از روش نظریه داده بنیاد استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها در این بخش مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته است. جامعه آماری پژوهش از اساتید خبره در زمینه برند و مدیران شرکت های صادرکننده زعفران تشکیل شده است و از نمونهگیری هدفمند استفاده شده است. دادههای جمعآوری شده با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تجزیهوتحلیل شدند و الگوی نهایی استخراج گردید. در بخش کمّی از مدلسازی معادلات ساختاری به کمک نرمافزار SmartPLS3 استفاده شده است. جامعه آماری در فاز کمّی پژوهش از کلیه مدیران شرکتهای فعال صادرکننده در صنعت زعفران استانهای خراسان رضوی و خراسان جنوبی تشکیل شده است. ابزار اندازهگیری در بخش کمّی پرسشنامه است و مقیاس اندازهگیری طیف 5 گزینهای بوده است. در ابتدا مدلهای اندازهگیری بررسی شده و روایی و پایایی ابزار اندازهگیری مورد تأیید قرار گرفت. سپس در قسمت مدل ساختاری میزان قدرت پیش بینی مدل مورد ارزیابی قرار گرفت. برای ارزیابی قدرت پیشبینی مدل با توجه به مقادیر ضریب تبیین مدل از قدرت پیشبینی مطلوب برخوردار بوده است. ضمن اینکه شاخص SRMR با توجه به مقدار کوچکتر از ۰۸/۰ نشان از برازش خوب مجموع مدل اندازهگیری و ساختاری دارد. یافتههای پژوهش نشان داد که با توجه به ارزش اقتصادی بالای زعفران، منحصربه فرد بودن زعفران ایرانی میتوان با استفاده از تبلیغات هدفمند، ارتقاء توان رقابتپذیری به افزایش ارزش برند زعفران و جذب سرمایهگذاران دست یافت.
- چکیده انگلیسی: The aim of this study is to explain the model of strategic branding challenges with emphasis on Iran's saffron industry. The method is combined (qualitative-quantitative). In the qualitative part, the data theory method of the foundation has been used. The data collection tool in this section was an in-depth interview. The statistical population of the research consists of experts in the field of brand and managers of saffron exporting companies and the method of targeted sampling has been used. The collected data were analyzed using open, central,selective coding and the final pattern was extracted. In a small part, structural equation modeling using SmartPLS3 software has been used. The statistical population in the quantitative phase of the research consists of all managers of saffron exporting companies. The measuring instrument in the quantitative section of the questionnaire and the scale of measurement was the 5-choice Likert scale. First, the measurement models were examined and the validity and reliability of the measurement tools were confirmed. In the structural model section, the predictive power of the model was evaluated. Assessing the predictive power of the model according to the values of the coefficient of explanation of the model has had the desired predictive power. Meanwhile, the SRMR index shows a good fit of the measuring and structural modeldue to the value less than 0.08. The research findings showed that due to the high economic value of saffron, its uniqueness can be achieved by using targeted advertising, promoting competitiveness, increasing brand value and attracting investors.
- انتشار مقاله: 05-11-1398
- نویسندگان: مهدی حقیقی کفاش,مژگان حمیدی بیناباج,محمد رضا کریمی علویجه,شهرام خلیلنژاد
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدیریت استراتژیک,استراتژی,بانک,اجرا
- چکیده: اجرای استراتژی از مهمترین مراحل مدیریت استراتژیک است. با این حال به اجرا در مقایسه با تدوین کمتر پرداخته شده است. هدف مقاله، تبیین مدل کاربردی اجرای استراتژی در بانکهای تجاری است که شامل شناسایی، اولویتبندی متغیرهای موثر آن، تشریح فرآیند، چگونگی اجرا و بررسی پیامدها و چالشهای اجرا است. روش پژوهش از حیث نتیجه، کاربردی، از حیث هدف، توصیفی و از نظر داده، کمی-کیفی است. استراتژی پژوهش در بخش کیفی، نظریه داده بنیاد و در بخش کمی، فرآیند تحلیل سلسله مراتبی است. روش تجزیه و تحلیل در بخش کیفی، کدگذاری با الگوی پارادایمی استراوس و کوربین و در بخش کمی برپایه مقایسههای زوجی و تحلیل نرخ ناسازگاری است. جامعه، خبرگان بانکهای تجاری و نمونه، تعداد 46 نفر از مدیران و کارشناسان 11 بانک تجاری (خصوصی و دولتی) است. روش نمونهگیری، قضاوتی هدفمند با تکنیک گلوله برفی و ابزار آن در بخش کیفی مصاحبه و بررسی اسناد و در بخش کمی پرسشنامه است. نتایج پژوهش، مدلی در قالب 105 کد اولیه، 33 مفهوم و 5 مقوله اصلی متغیرهای علی، زمینهای، موانع (مداخلهگر)، فرآیند (نحوه اجرا) و نیز پیامدهای آن طراحی و اعتباریابی شده و اولویت (جایگاه) هر یک تعیین گردیده است.
- چکیده انگلیسی: Strategy implementation is one of the most important stages of strategic management. However, implementation is less than compiled. The purpose of this paper is to explain the applied model of strategy implementation in commercial banks, which includes identifying, prioritizing its effective variables, describing the process, how it is implemented and examining the implications and challenges of implementation. The research method is applied, result-oriented, descriptive, quantitative-qualitative. The research strategy in the qualitative part is the Grounded Theory and in the quantitative part, the Analytical Hierarchy Process. The qualitative analysis method is based on the Strauss and Corbin paradigm coding and in the quantitative part is based on pairwise comparisons and inconsistency rate analysis. The community, the commercial bank experts and the sample, comprises 46 managers and experts of 11 commercial banks (private and public). Sampling method is purposeful judgment with snowball technique and its tools in qualitative part of interview and document analysis and in quantitative part of questionnaire. As a result of the study, a model was designed in the form of 105 initial codes, 33 concepts and 5 main categories as causal variables, contextual, barriers (intervention), process and its consequences and design and validation (priority), Each is determined.
- انتشار مقاله: 13-05-1398
- نویسندگان: مهدی حقیقی کفاش,محسن جلالی,مهدی ابراهیمی,وحید خاشعی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدلسازی معادلات ساختاری,نظریه داده بنیاد,ارائه مدل,برندسازی استراتژیک
- چکیده: در پژوهش حاضر به تبیین مدل چالشهای برندسازی استراتژیک با تأکید بر صنعت زعفران ایران پرداختهایم. پژوهش بهصورت ترکیبی (کیفی-کمّی) است، در بخش کیفی از روش نظریه داده بنیاد استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها در این بخش مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته است. جامعه آماری پژوهش از اساتید خبره در زمینه برند و مدیران شرکت های صادرکننده زعفران تشکیل شده است و از نمونهگیری هدفمند استفاده شده است. دادههای جمعآوری شده با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تجزیهوتحلیل شدند و الگوی نهایی استخراج گردید. در بخش کمّی از مدلسازی معادلات ساختاری به کمک نرمافزار SmartPLS3 استفاده شده است. جامعه آماری در فاز کمّی پژوهش از کلیه مدیران شرکتهای فعال صادرکننده در صنعت زعفران استانهای خراسان رضوی و خراسان جنوبی تشکیل شده است. ابزار اندازهگیری در بخش کمّی پرسشنامه است و مقیاس اندازهگیری طیف 5 گزینهای بوده است. در ابتدا مدلهای اندازهگیری بررسی شده و روایی و پایایی ابزار اندازهگیری مورد تأیید قرار گرفت. سپس در قسمت مدل ساختاری میزان قدرت پیش بینی مدل مورد ارزیابی قرار گرفت. برای ارزیابی قدرت پیشبینی مدل با توجه به مقادیر ضریب تبیین مدل از قدرت پیشبینی مطلوب برخوردار بوده است. ضمن اینکه شاخص SRMR با توجه به مقدار کوچکتر از ۰۸/۰ نشان از برازش خوب مجموع مدل اندازهگیری و ساختاری دارد. یافتههای پژوهش نشان داد که با توجه به ارزش اقتصادی بالای زعفران، منحصربه فرد بودن زعفران ایرانی میتوان با استفاده از تبلیغات هدفمند، ارتقاء توان رقابتپذیری به افزایش ارزش برند زعفران و جذب سرمایهگذاران دست یافت.
- چکیده انگلیسی: The aim of this study is to explain the model of strategic branding challenges with emphasis on Iran's saffron industry. The method is combined (qualitative-quantitative). In the qualitative part, the data theory method of the foundation has been used. The data collection tool in this section was an in-depth interview. The statistical population of the research consists of experts in the field of brand and managers of saffron exporting companies and the method of targeted sampling has been used. The collected data were analyzed using open, central,selective coding and the final pattern was extracted. In a small part, structural equation modeling using SmartPLS3 software has been used. The statistical population in the quantitative phase of the research consists of all managers of saffron exporting companies. The measuring instrument in the quantitative section of the questionnaire and the scale of measurement was the 5-choice Likert scale. First, the measurement models were examined and the validity and reliability of the measurement tools were confirmed. In the structural model section, the predictive power of the model was evaluated. Assessing the predictive power of the model according to the values of the coefficient of explanation of the model has had the desired predictive power. Meanwhile, the SRMR index shows a good fit of the measuring and structural modeldue to the value less than 0.08. The research findings showed that due to the high economic value of saffron, its uniqueness can be achieved by using targeted advertising, promoting competitiveness, increasing brand value and attracting investors.
- انتشار مقاله: 05-11-1398
- نویسندگان: مهدی حقیقی کفاش,مژگان حمیدی بیناباج,محمد رضا کریمی علویجه,شهرام خلیلنژاد
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علوم مدیریت ایران
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: نظریه داده بنیاد,برندسازی استراتژیک,صنعت زعفران
- چکیده: در دنیای رقابتی امروز زعفران به عنوان یک محصول استراتژیک برای مطرح شدن و کسب جایگاه مناسب در برندسازی نیاز به توجه ویژه دارد. برندهای ایرانی زعفران در مقایسه با برندهای سایر کشورهای موفق در زمینه صادرات این محصول از مزیت رقابتی برخوردار نیستند. تحقیق حاضر با هدف تبیین الگو و ارائه چالش های برندسازی استراتژیک در صنعت زعفران انجام گرفته است. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته بود. جامعه آماری شامل اساتید دانشگاهی آشنا با موضوع برندسازی و مدیران شرکتهای صادرکننده زعفران بوده است. در این تحقیق از روش نمونه گیری هدفمند با تکنیک گلوله برفی استفاده شده است و نمونه گیری تا زمان رسیدن به اشباع نظری ادامه پیدا کرد. الگوی نهایی شامل مقوله محوری، شرایط علی، بستر ها و زمینههای لازم، متغیرهای مداخله گر، راهبردها و پیامدهای برندسازی برای صنعت زعفران است. همچنین به کمک الگوسازی ساختاری تفسیری چالش های برندسازی استراتژیک صنعت زعفران سطح بندی شده است. هر کدام از این شرایط و عوامل تشکیل دهنده ی الگو دارای متغیرها و مقوله هایی هستند، که توجه به آنها موجب تحقق هدف نهایی برند سازی استراتژیک زعفران می گردد.
- چکیده انگلیسی: In today's competitive world, saffron as a strategic product needs a special attention in order to gain a proper place in branding. Compared to other countries, Iranian saffron brands have no competitive advantage in exporting this product. Therefore, Iranian companies should strive to shape, guide and consolidate a proper understanding of their brand’s identity in the minds of their customers and pay special attention to the formation and strengthening of reputable brands. The present study aimed at explaining the pattern and presenting the challenges of strategic branding in the saffron industry. The tool for data collection was a semi-structured interview. The interviewees included university professors familiar with the subject and managers of saffron exporting companies. The final model consists of a set of axial categories, causal conditions, contexts, necessary variables, confounding variables, branding strategies and consequences for the saffron industry. We used the interpretive structural modeling to show the ranking of strategic branding challenges of the saffron industry.
- انتشار مقاله: 06-11-1398
- نویسندگان: مهدی حقیقی کفاش,مژگان حمیدی بیناباج,محمد رضا کریمی,شهرام خلیل نژاد
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: توسعه کارآفرینی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کارآفرینی اجتماعی,کسبوکار اجتماعی,کارآفرین اجتماعی
- چکیده: کارآفرینی اجتماعی به معنای انجام فعالیتی نوآورانه و خلقکنندهی ارزش اجتماعی است که میتواند در بخشهای غیرانتفاعی و تجاری انجام شود. با توجه به اینکه امروزه کارآفرینی اجتماعی بهعنوان راهکاری اثرگذار و پایدار در راه توسعهی اقتصادی و اجتماعی کشورها شناخته میشود و هر روزه توجه بخشهای گستردهتری از جامعه را به خود جلب میکند، توجه به این مفهوم در فضای کشور ایران نیز ضرورت دارد. این تحقیق بنای خود را بر اساس الگوی مفهومی آستین قرار داده و با طرح دو سوال اصلی در پی بررسی نگرش فعالان اجتماعی نسبت به عوامل اثرگذار در توسعهی کارآفرینی اجتماعی در ایران و نیز اولویتبندی این عوامل بوده است. جامعهی آماری تحقیق 108 نفر از فعالان اجتماعی شامل مدیران یا بنیانگذاران، کارمندان، داوطلبان و حامیان فعال در کسبوکارهای اجتماعی در بخشهای انتفاعی و غیرانتفاعی بودهاند. پرسشنامه افزار اصلی تحقیق بوده و در تجزیه و تحلیل نتایج، به ترتیب از آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای سنجش نرمال بودن دادهها، آزمون میانگین برای سنجش اثرگذار بودن متغیرها و آزمون فریدمن برای اولویتبندی نتایج بهدست آمده از پرسشنامه استفاده شده است. براساس نتایج این تحقیق، هر پنج عامل معرفی شده در الگوی مفهومی، در توسعهی کارآفرینی اجتماعی در ایران، اهمیت داشته و اولویت آنها به ترتیب عبارت است از: افراد، ماموریت، عوامل زمینهای، فرصت و سرمایه.
- چکیده انگلیسی: کارآفرینی اجتماعی به معنای انجام فعالیتی نوآورانه و خلقکنندهی ارزش اجتماعی است که میتواند در بخشهای غیرانتفاعی و تجاری انجام شود. با توجه به اینکه امروزه کارآفرینی اجتماعی بهعنوان راهکاری اثرگذار و پایدار در راه توسعهی اقتصادی و اجتماعی کشورها شناخته میشود و هر روزه توجه بخشهای گستردهتری از جامعه را به خود جلب میکند، توجه به این مفهوم در فضای کشور ایران نیز ضرورت دارد. این تحقیق بنای خود را بر اساس الگوی مفهومی آستین قرار داده و با طرح دو سوال اصلی در پی بررسی نگرش فعالان اجتماعی نسبت به عوامل اثرگذار در توسعهی کارآفرینی اجتماعی در ایران و نیز اولویتبندی این عوامل بوده است. جامعهی آماری تحقیق 108 نفر از فعالان اجتماعی شامل مدیران یا بنیانگذاران، کارمندان، داوطلبان و حامیان فعال در کسبوکارهای اجتماعی در بخشهای انتفاعی و غیرانتفاعی بودهاند. پرسشنامه افزار اصلی تحقیق بوده و در تجزیه و تحلیل نتایج، به ترتیب از آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای سنجش نرمال بودن دادهها، آزمون میانگین برای سنجش اثرگذار بودن متغیرها و آزمون فریدمن برای اولویتبندی نتایج بهدست آمده از پرسشنامه استفاده شده است. براساس نتایج این تحقیق، هر پنج عامل معرفی شده در الگوی مفهومی، در توسعهی کارآفرینی اجتماعی در ایران، اهمیت داشته و اولویت آنها به ترتیب عبارت است از: افراد، ماموریت، عوامل زمینهای، فرصت و سرمایه.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: زهرا عمرانی,مهدی حقیقی کفاش,نادر کفاش
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت بازرگانی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: دلفی فازی,مدلسازی ساختاری تفسیری,تحلیل عاملی تأییدی,تجربه مشتری,بانکداری خرد
- چکیده: هدف: هدف اصلی در این پژوهش شناسایی عوامل تحت مدیریت سازمان در شکلگیری تجربه حضوری مشتریان در صنعت بانکداری خرد است.
روش: در این راستا طرح پژوهش آمیخته بهکار گرفته شده است و در رابطه با ۶۸ نفر از مشتریان بانکداری خرد از طریق روش مصاحبه عمیق و برگزاری گروه کانونی مطالعه شد، سپس نتایج حاصل از این بخش از طریق نظرسنجی از خبرگان و روش دلفی فازی ارزیابی شد. بهمنظور تأیید الگوی پژوهش و اطمینان از برازش و پایداری مدل تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم صورت گرفت. بدین منظور پرسشنامهای با طراحی و اطلاعات لازم از ۴۰۰ نفر از مشتریان صنعت بانکداری خرد گردآوری شد. در نهایت برای تبیین مدل از روش مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) استفاده شد و با نظرسنجی از خبرگان ارتباط میان عوامل سازنده تجربه مشتریان و سطوح آن مشخص شد.
یافته ها: این پژوهش توانست عوامل شکلگیری تجربه مشتریان را در ۹ مقوله اصلی تعامل با مشتری، کارکنان، پاسخگویی، شعب، برند، خدمات، فرایندها، محیط اجتماعی و تجربه خارقالعاده بههمراه ۳۳ زیرمقوله شناسایی کند و در نهایت این مدل در شش سطح اصلی مشخص شد.
نتیجه گیری: این تحقیق توانسته است درباره نحوه ایجاد تجربه مشتریان در صنعت بانکداری خرد، دید جامعتری ایجاد کند. نتایج این پژوهش به شناسایی مقولههای اصلی تجربه مشتری و نحوه تأثیرگذاری این شاخصها بر یکدیگر منجر شد.- چکیده انگلیسی: Objective
The large number of bank customers may sometimes be misinterpreted as loyalty because in many cases the accounts inactive and the customers are not much willing to go to the banks. In the current situation, the main challenge for managers is the constant changes of the expectations and needs of banks' customers, where traditional marketing paradigm is no longer responsive. Accordingly, by emphasizing on the various dimensions of the customer experience and identifying the relevant key factors, one can provide sufficient insight for the bank's management to the key factors needed to succeed in the customer experience. It should be noted that the main gap, currently, exists in the research literature is the gap between the academic field and the implementation on the topic of customer experience. Accordingly, the main purpose of this study is to present a model of customer experience through organization manageable factors in the micro banking industry considering an interpretive structural equation approach.
Methodology
In this regard, a mixed research design was applied and 68 micro-banking clients were studied through in-depth and focus group interviews. Experts’ opinions and Fuzzy Delphi method were used to analyze the data. In order to confirm the research pattern and to assure the fitness and sustainability of the second-order confirmatory factor analysis model was used. Moreover, a questionnaire was designed and distributed among 400 clients of micro banking industry. Finally, interpretive structural equation (ISM) method was used to explain the model, and the expert survey revealed the relationship between the factors that constitute the customer experience and their respective levels.
Findings
Out of the 70 dimensions mentioned in customer experience, 37 items were rejected and a total of 33 items were accepted as the main dimensions by experts. Due to the removal of subcategories, the main categories of “physical enclosures” and “service exposures” were completely removed. According to experts’ opinions, the sub-categories of price, security and services have been combined and named as service categories. Other customers were combined with the main social environment category and the social environment category was further classified into three sub-categories. Finally, nine main categories shaping the customer experience in the micro banking industry were extracted along with the thirty three sub-categories. These dimensions were identified at six levels as the outputs of the model and their relationship to each other was determined.
Conclusion
The extracted model in this study reflects the effective dimensions on customer experience in the micro banking industry. According to the theory of consumer culture, cultural aspects should be considered in consumption research. Banks can put into action the issue of customer experience management in the light of the dimensions of this research. The service categories with six main sub-categories occupy the largest part in this model. The sub-categories related to costs, security and services are the areas where banks can manage their customers to create a better customer experience. In previous models of customer experience, hidden costs were not taken into account in the models. The category of “employees” with four main sub-categories is among the influential aspects of the customer experience in the micro banking industry where banks can manage this sector through coherent HR planning. Another major issue is the extraordinary experience that was not addressed in previous models. Because of the equity in the banking industry, it is difficult for banks to create an extraordinary experience. Therefore, planning for the four sub-categories of this sector including surprise, distinction, rewards and value-added services for bank managers is essential. In the context of the proposal for future research, it should be noted that the issue of customer experience has been raised as a new topic in the field of marketing for Iranian organizations. Related topics such as customer experience management and measuring customer experience should be addressed in future research. Given that customer experience is among the hot topics in the coming years, it is therefore essential for organizations to pursue this issue in pursuit of customer experience management models and customer experience measurement models, and ultimately to obtain the expected outputs from customer experience.
- انتشار مقاله: 08-08-1397
- نویسندگان: هاجر حکیمی,علی دیواندری,مسعود کیماسی,مهدی حقیقی کفاش
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت بازرگانی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: بانکداری,مدل کسبوکار,ابعاد مدل کسبوکار,بانکداری جامع
- چکیده: امروزه بسیاری از بانکها در حال مطالعه و استقرار راهبرد جامعی در سطح بنگاههای مالی هستند. سیستمی جهانی و جامع که بر عملکرد صاحبان سهام و ریسک احتمالی بازار مبتنی است. شناخت وضع موجود مدل کسبوکاری و همچنین شناخت مدل کسبوکاری ایدهآل از نظر هر گونه تغییر در سازمان اهمیت دارد؛ بنابراین، در این تحقیق با مصاحبه با چهارده نفر از خبرگان صنعت بانکداری در ایران و بانکداری جامع و تحلیل تماتیک مصاحبهها، ابعاد مدل کسبوکار بانکداری در ایران و بانکداری جامع مقایسه شده است. نتیجة تحلیل مصاحبهها با استفاده از روش تحلیل تم نشان میدهد مدل بانکداری در ایران و مدل بانکداری جامع در نه بعد مدل کسبوکاری از جمله مشتریمحوری در ارزش پیشنهادی، شخصیسازی کانال در بعد کانالهای ارائة خدمت و افزایش تنوع در درآمدهای بانک، با یکدیگر تفاوت دارند.
- چکیده انگلیسی: Considering the change in structure and regulations governing banks during last two decades, rivalry among banks have been rapidly increased, and quality of services has been recognized as an important indicator of organization, banks and financial institutions performance. Meanwhile several financial institutions have tried to design a system to improve quality of their performance in long run and most of the banks are formulating or implementing a comprehensive strategy in financial corporation level. A comprehensive and global system based on stockholder's performance and market risk. In interviews with 14 experts in Iran banking industry and universal banking field we have compared the dimensions of banking business model in Iran and universal banking. Thematic analysis shows that banking model in Iran and universal banking are different in nine dimensions of their respective business models.
- انتشار مقاله: 05-07-1394
- نویسندگان: صادق سپندارند,مهدی حقیقی کفاش,وحید ناصحی فر,وحید خاشعی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دوفصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: هنر اسلامی,هنر دینی,هنر انقلاب اسلامی,ماهیت فرهنگ و هنر,شاخصهای هنر ایرانی ـ اسلامی
- چکیده: هنر ایرانی ـ اسلامی به عنوان یکی از ارزشمندترین عوامل فرهنگی برای دستیابی به اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصههای گوناگون محسوب میشود؛ ولی آیا هنر کشور در حال حاضر در خدمت اهداف انقلاب قرار دارد، یا بیتفاوت و نیز در تقابل با آن عمل میکند؟ اگرچه پس از انقلاب، آثار ارزشمندی در حوزههای گوناگون فرهنگی و هنری تولید شده است؛ ولی آیا همه آثار پدیدآمده در این بازه زمانی از شاخصههای جوهری اسلامی و ایرانیبودن برخوردارند؟ برای یافتنی پرسش، نخست، باید مرز میان اثر ایرانی ـ اسلامی با اثر ایرانی ـ غیراسلامی و در برخی موارد ضداسلامی یا ضدایرانی مشخص گردد تا دستکم در سطح سیاستگذاریهای کلان، شفافسازی صورت پذیرد. این پژوهش میکوشد با الهام از معارف اسلامی و مبتنی بر نظر اندیشمندان اسلامی معاصر و صاحبنظران متعهد حوزه هنر، شاخصهای کلان برای تعیین حدود و معیارهای تشخیص ایرانی ـ اسلامیبودن آثار هنری ـ فرهنگی اعم از آثار نمایشی و رسانهای، هنرهای تجسمی و هنرهای سنّتی با رویکرد اصلاح و تکمیل استخراج و ارائه گردد که در نتیجه ویژگیهای سه عاملِ «هنرمند»، «پیام» و «شکل»، به عنوان علل ثلاثه پدیدآیی اثر هنری، به عنوان شاخصهای اصلی و کلان در ارزیابی و تعیین ایرانی ـ اسلامیبودن آثار هنری شناسایی و بررسی شده است.
- چکیده انگلیسی: Iranian Islamic art is considered as one of the most valuable cultural factors to reach the goals of the Islamic republic of Iran in different fields, but the question is whether this art is serving the goals of the Islamic revolution or is apathetic or even against those goals? Although after Islamic revolution so many valuable artworks in different artistic and cultural field are produced, there are still doubts about passing the desired Iranian and Islamic indicators in this period. Therefore, a boundary should be defined among the Iranian-Islamic and Iranian-non Islamic and sometimes Anti-Islamic work in order to be able to clarify the work in at least macro policy making. What is the correct method to categorize and differentiation between the artistic and cultural Islamic-Iranian work and other work? This study tries to extract and define some major indicators to determine the boundaries and standards for assessing the Islamic-Iranian artworks such as media and dramatic works, visual arts and traditional arts. Its method is inspired by the Islamic teachings and is based on the ideas of the current Islamic scholars and experts in the field of art and its approach is the correction and improvement of the indicators. In conclusion, the features of three factors “artist”, “message” and “configuration” (which are the three main factors of creation of an artwork) are defined and studied as the main and major indicators in assessing the Islamic-Iranian arts.
- انتشار مقاله: 14-12-1395
- نویسندگان: مهدی حقیقی کفاش,محمود محمدیان,محمد رضا تقوا,محمد رضا اسماعیلی
- مشاهده