در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مشاوره و روان درمانی خانواده
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: زوجین,اختلال اضطراب فراگیر,درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد انطباق یافته زوجی,زوج درمانی رفتاری یکپارچه نگر
- چکیده: هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی کارآیی درمانهای مبتنی بر پذیرش و تعهد انطباق یافته زوجی، زوج درمانی رفتاری یکپارچهنگر بر کاهش علائم نگرانی و ناسازگاری زناشویی، زنهای دارای آشفتگی زناشویی و اختلال اضطراب فراگیر بود. بدین منظور شش نفر از زنان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر و همسران شان که آشفتگی زناشویی نیز داشتند با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. روش: در این پژوهش از طرح تجربی تک موردی از نوع خط پایه چندگانه ناهمزمان استفاده شد. کارآیی پروتکل درمانهای مبتنی بر پذیرش و تعهد انطباق یافته زوجی، زوج درمانی رفتاری یکپارچه نگر در طی سه مرحله مداخله (خط پایه، درمان 16 جلسه ای و پی گیری 3 ماهه) با استفاده از پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا (PSWQ)، نسخه چهارم پرسشنامه اختلال اضطراب فراگیر (GADQ-ΙV)، مقیاس سازگاری دونفره (DAS) و پرسشنامه پذیرش و عمل (AAQ) مورد بررسی قرار گرفت. دادهها به روش ترسیم دیداری، شاخص تغییر پایا(RCI) و فرمول درصد بهبودی تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که هر دو درمان بر آماج های درمان تاثیر مثبتی گذاشته بودند. هم چنین درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد انطباق یافته زوجی کارآیی بیشتری نسبت به زوج درمانی رفتاری یکپارچه نگر نشان داد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که هر دو درمان بر آماج های درمان تاثیر مثبتی گذاشته بودند. هم چنین درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد انطباق یافته زوجی کارآیی بیشتری نسبت به زوج درمانی رفتاری یکپارچه نگر نشان داد.
- چکیده انگلیسی: Purpose: The aim of present study The study of the efficacy of Acceptance and Commitment Therapy adopted for couples, Integrative Behavioral Couple Therapy on women with distressed couples and General Anxiety Disorder. Methods: Six women with Generalized Anxiety Disorder and their spouses were selected using purposeful sampling. Non-congruent multiple baseline experimental single case study was used as the method of the present study. The efficacy of ACT and IBCT Treatment Protocol was carried out in three phase of intervention (Baseline, 16 session treatment and 3 month follow-up) by using the Pennsylvania State Worry Questionnaire (PSWQ), Generalized Anxiety Disorder Questionnaire (GADQ), Dyadic Adjustment Scale (DAS) and Acceptance & Action Questionnaire (AAQ) evaluated. Data analyzed with visuals inspection, improvement percentage and reliable change index (RCI) strategies. Findings: Results showed that IBCT and ACT have positive efficient on treatment's target ACT treatment efficacy also showed more than IBCT. Conclusion: Theoretical explanation of findings for effectiveness of therapy, suggest that ACT was efficient in Magnitude, Universally, Generality and stability of changes, but in Acceptability and safety both of therapies were similar.
- انتشار مقاله: 01-03-1391
- نویسندگان: مهدی ایمانی,غلام رضا رجبی,رضا خجسته مهر,منصور بیرامی,کیومرث بشلیده
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تنظیم هیجان,ذهن آگاهی,اضطراب امتحان,دلزدگی تحصیلی,برنامه های خوشبینی
- چکیده: اضطراب امتحان یکی از مشکلات شایع در بین دانش آموزان می باشد که علاوه بر ایجاد مشکلات تحصیلی موجب ایجاد مشکلات رفتاری در بین آنها نیز می باشد . اضطراب امتحان با عوامل متعددی در ارتباط می باشد و روشهای در مانی متنوعی در این خصوص وجود دارد مطابق بررسی های انجام شده یکی از عوامل مرتبط با اضطراب امتحان، دلزدگی تحصیلی دانش آموزان می باشد. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش برنامه های مختلف(خوشبینی، تنظیم هیجان و ذهن آگاهی) در کاهش دلزدگی تحصیلی دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان می باشد. در همین ارتباط از میان دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان به صورت تصادفی چهار گروه انتخاب گردید و سه گروه تحت آموزش برنامه های(خوشبینی، تنظیم هیجان و ذهن آگاهی)به مدت هشت جلسه و یک گروه نیز به عنوان گروه گواه در نظر قرار گرفت نتایج پیش آزمون و پس آزمون گروه ها در مورد دلزدگی تحصیلی دانش آموزان مورد مقایسه قرار گرفت و از طریق تحلیل کوواریانس چند متغیره با استفاده از نرم افزار(ssps)مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . در پژوهش حاضرنتایج نشانگر اثربخشی هرسه روش آموزش در کاهش دلزدگی تحصیلی است ولی ازبین این روشها روش آموزش ذهن آگاهی بابیشترین تفاوت در میانگین بیشترین تاثیر و بعد از آن روش خوشبینی و در آخر تنظیم هیجان می باشد
- چکیده انگلیسی: Test anxiety is one of the most common problems among students that causes behavioral problems in addition to academic problems. Exam anxiety is associated with a variety of factors, and there are various ways to do it. One of the factors associated with exam anxiety is students' academic apprehension. The purpose of the present study was to compare the effectiveness of different educational programs (optimism, emotion regulation and mindfulness) in reducing academic anxiety in students with test anxiety. In this regard, four groups of students with test anxiety were randomly selected and three groups were trained as program (optimism, emotion regulation and mindfulness) for eight sessions and one group as control group. The results of pre-test and post-test of groups on students' academic achievement were compared and analyzed using multivariate analysis of covariance (ssps). In the present study, the results showed the effectiveness of all three methods of training in reducing academic burnout, but mindfulness training was the most effective method with the highest difference, followed by optimism and emotion regulation.
- انتشار مقاله: 07-03-1399
- نویسندگان: امیررضا رسام,عذرا غفاری,عباس ابوالقاسمی,منصور بیرامی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: فرهنگ سازمانی,ازخودبیگانگی تحصیلی,اهداف تسلط
- چکیده: ازخودبیگانگی حالت انزوا از یک گروه یا فعالیتی است که انتظار میرود فرد در حالت عادی با آن گروه احساس همبستگی نموده یا با آن فعالیت درگیر شود. ازخودبیگانگی تحصیلی باعث میشود دانشجویان کمترین مشارکت را در فرآیندهای سازمانی داشته باشند و این امر باعث محروم شدن و جدا ماندن آنها از گروه یادگیران در جامعه دانش محور امروز میشود. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه فرهنگ سازمانی دانشگاه با ازخودبیگانگی تحصیلی دانشجویان، با توجه به نقش واسطهای اهداف تسلط در قالب الگوی علّی است. نظریه اهداف پیشرفت بیان میکند که هر چقدر عوامل محیطی مانند فرهنگ سازمانی از آزادی عمل فرد حمایت کنند، این فرد اهداف تسلط را در خود شکل داده و ازخودبیگانگی تحصیلی کمتری را تجربه خواهد نمود. برای آزمون مدل نظری از طریق روش مدلیابی معادلات ساختاری، 357 نفر از دانشجویان دوره کارشناسی ارشد دانشگاه تبریز با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شده و به پرسشنامههای ازخودبیگانگی تحصیلی، اهداف تسلط و ابعاد فرهنگی هافستد پاسخ دادند. نتایج آزمون مدل نظری نشان داد که اهداف تسلط اثر منفی بر ازخودبیگانگی تحصیلی دارد. ابعاد فرهنگ سازمانی (ابهامگریزی، جمعگرایی و فاصله قدرت) نیز اثر منفی بر اهداف تسلط دارند. اما اثر مردانگی معنیدار نبود. بهطور کلی یافتههای مطالعه حاضر نشان دادند اگر فرهنگ سازمانی دانشگاه از خودمختاری دانشجویان حمایت کند، آنها ازخودبیگانگی تحصیلی کمتری را تجربه خواهند کرد.
- چکیده انگلیسی: Alienation is isolation from a group or an activity, while in a normal situation an individual is expected to feel solidarity with that group or engage in that activity. Academic alienation causes students to have the least participation in the organizational processes, which leads to their deprivation and isolation from the group of learners in today’s knowledge-based society. The objective of the present paper is to study the relationship between university organizational culture and academic alienation taking into account the meditational role of mastery goals in the form of causal model. The goals of progress theory states that the more environmental factors such as organizational culture support the freedom of action of an individual, the more the individual would form his/her mastery goals and would experience lower degree of alienation. In order to test the theoretical model, the structural equation modeling method was employed to select 357 master’s program students of Tabriz University through cluster sampling method. Geert Hofstede’s Cultural Dimensions, Academic Alienation and Mastery Goals Questionnaires were used for the collection of data. The results of the theoretical test indicate that the mastery goals have negative impacts on academic alienation. The dimensions of organizational culture (uncertainty avoidance, collectivism and power distance) too have negative impacts on mastery goals. But the impact of masculinity is not significant. Overall, the findings of the present paper indicate that if the university organizational culture supports the students’ freedom (self-determination), they would experience a lower degree of academic alienation.
- انتشار مقاله: 05-03-1395
- نویسندگان: منصور بیرامی,جواد امانی ساریبگلو,میرمحمود میرنسب,مهسا صالح نجفی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه روان شناسی تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سازگاری,تحمل,تعللورزی,سبکهای عاطفی
- چکیده: تعللورزی یعنی به تعویقانداختن انجام کار و یا تمایل به انجام آن در دقایق پایانی. تعللورزی موجب درجات بالایی از اضطراب و افسردگی در دانشآموز شده و باعث تجربه هیجانات منفی میگردد. یکی از مقولههای مؤثر بر تعللورزی، فقدان تنظیم هیجانی و ناتوانی در خودتنظیمی هیجانی است. سبکهای تنظیم هیجانی را شامل سبک پنهانکاری، سازگاری و تحمّل میدانند. این پژوهش بهمنظور تعیین رابطه سبکهای عاطفی با تعللورزی دانشآموزان پسر انجام گردید. نمونه پژوهش شامل 252 دانشآموز مقطع متوسطه نظری مشغول به تحصیل در مدارس دولتی بودند که بوسیله نمونه گیری خوشهای انتخاب گردیدند. اطلاعات این پژوهش به وسیله پرسشنامههای سبکهای عاطفی و تعللورزی تحصیلی بهدست آمده است. بهمنظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش همبستگی و تجزیه و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که سازگاری (33/0- = Beta) و تحمّل (14/0 = Beta) عاملهای مهم پیشبینیکننده تعللورزی دانشآموزان است (001/0 = P). نتیجه دیگر پژوهش نشان داد که 11% واریانس تعللورزی دانشآموزان متوسطه پسر از طریق یک ترکیب خطی مشترک از سازگاری و تحمّل تعیین میشود. همچنین یافتهها نشان داد که مؤلفه سازگاری قویترین پیشکننده تعللورزی در میان سبکهای عاطفی محسوب میشود.
- چکیده انگلیسی: Procrastination means postponing the works or tendency to do it in the last moments. Procrastination causes high degree of anxiety and depression in student and also negative emotions. One of the efficacious components on procrastination is the lack of emotional regulation and disability of emotional self- regulation. Emotional regulation styles insist on concealing, adjusting and tolerating. This research was conducted to study the relationship between the procrastination behaviors of high school male students and emotional styles. The sample consisted of 252 students, which were selected through cluster random sampling method from schools of Rasht. The instrumentals used in the study were Procrastination questionnaire, and emotional styles. Data were analyzed by multiple regression (stepwise) method. The results showed that adjusting (Beta= 0.33) and tolerating are (Beta= 0.14) important predictor of procrastinations (p= 0.001). In addition, it was found that 11% of the variance of procrastination was accounted by linear combination of adjusting and tolerating decision making style.
- انتشار مقاله: 14-04-1395
- نویسندگان: رحیم بدری گرگری,شهرام واحدی,منصور بیرامی,جواد عینیپور
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه روان شناسی تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: پیشرفت تحصیلی,اهداف پیشرفت,رضایت تحصیلی,کمالگرایی دوبعدی
- چکیده: زمینه: پیشرفت و رضایت تحصیلی دانشآموزان که به عنوان دو شاخص سازگاری تحصیلی هم درنظر گرفته می شوند از جمله مسائل مهم در تعلیم و تربیت هستند و عوامل مهمی به جز توانشهای شناختی در آنها نقش دارند. هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه کمالگرایی دوبعدی و اهداف پیشرفت با رضایت و پیشرفت تحصیلی در قالب یک مدل پیشنهادی است. روش: بدین منظور، نمونه ای مشتمل بر 319 نفر دانش آموز ( شامل 140 نفر پسر و 179نفر دختر) به روش خوشهای چندمرحله ای از میان دانش آموزان مقطع اول و دوم دبیرستان آموزش و پرورش منطقه پنج شهر تهران انتخاب شده و به پرسشنامه جهتگیری هدف پیشرفت، مقیاس چند وجهی رضایت از زندگی دانش آموزان، و مقیاس کمال گرایی کودک و نوجوان پاسخ دادند. داده های پژوهش با استفاده از روش های آماری تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته های پژوهش: نتایج نشان داد که ابعاد کمالگرایی به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر رضایت و پیشرفت تحصیلی اثرگذار است. اهداف پیشرفت نیز به عنوان متغیر واسطه ای بر رضایت و پیشرفت تحصیلی اثرگذار است. بحث: الگویی خاصی از باورها و انگیزش، یعنی کمال گرایی خودمدار و اهداف تبحری موجب پیشرفت و رضایت تحصیلی دانش آموزان می شود.
- چکیده انگلیسی: Background: Students’ academic satisfaction and achievement as indicators of academic adjustment are important concepts in education, and important factors apart from cognitive abilities have considerable role on them. Aim: The purpose of present research was to study relation between two-dimensional perfectionism and achievement goals with academic satisfaction and achievement in form of a proposed model. Method: In this purpose, 319 students (140 boys and 179 girls) were selected by multi-stage cluster sampling among primary and secondary high school in region five of Tehran. They answered to Achievement Goal Orientation Questionnaire, Students’ Life Satisfaction Scale, and Child and Adolescent Perfectionism Scale. Data were analyzed by path analysis by using AMOS software. Result: The results showed that dimensions of perfectionism directly and indirectly affect on academic satisfaction and achievement. Also, achievement goals are effective on academic satisfaction and achievement as a mediator variable. Conclusion: Particular pattern of beliefs and motivation, the egocentric perfectionism and mastery goal orientation Causes academic satisfaction.
- انتشار مقاله: 07-10-1393
- نویسندگان: رحیم بدری گرگری,منصور بیرامی,سولماز دبیری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه روان شناسی تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: دانشآموز,نوجوان,قلدری سایبری,دختر,قلدری سنتی,قلدری در مدرسه,کیفیت ارتباط معلم
- چکیده: قلدری یک نوع خشونت سطح پائین به شمار میآید که اخیراً مورد توجه پژوهشگران و روانشناسان حیطهی تربیتی قرار گرفته است و به دو صورت نمود مییابد: قلدری سایبری و سنتی. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان شیوع قلدری و رابطهی آن با کیفیت ارتباط
معلم- دانشآموز در بین نوجوانان دختر مقطع راهنمایی مدارس دولتی شهر تبریز و نیز، مقایسهی این متغیرها در پایههای مختلف تحصیلی دانشآموزان انجام شد. برای تحقق اهداف این پژوهش توصیفی- رابطهای، 397 دانشآموز دختر مدارس راهنمایی شهر تبریز (90-1391) با شیوهی نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده و به مقیاس قلدری (BS، پاتچین و هیندوجا، 2011) و پرسشنامهی ارتباط معلم– دانشآموز (IT-SR، مورری و زوواک، 2011) پاسخ گفتند. تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS، میزان بروز رفتار قلدری در یک ماه اخیر را 2/64 % بدست آورد. آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین قلدری و اشکال سنتی و سایبری آن با کیفیت ارتباط معلم- دانشآموز رابطهی منفی نشان داد (01/0>P). بر حسب نتیجهی آزمون رگرسیون چندگانه، عوامل بیگانگی و ارتباط با معلم 19 % تغییرات قلدری را پیشبینی نمودند و عامل بیگانگی (32/0-=ß) متغیر پیشبین بهتری بود. همچنین، مبتنی بر نتایج تحلیل واریانس یکطرفه، قلدری در میان دانشآموزان پایه دوم و سوم نسبت به پایه اول شایعتر بوده و کیفیت ارتباط آنان با معلمان خویش نیز، منفیتر بود. با در نظر گرفتن نتایج تحقیق، توجه مضاعف بر کیفیت ارتباط معلم- دانشآموز برای کاهش رفتار قلدری و ناسازگاریهای دانشآموزان دختر پیشنهاد میگردد.- چکیده انگلیسی: Bullying is a low-level violence that has been attended lately by educational psychologists and researchers, and has two forms: traditional and cyber bullying. This research was conducted to study the prevalence of bullying and its relation to teacher–student relationship among female adolescents of public middle schools in Tabriz. It also sought to compare these variables between various grades. Therefore, 397 female students of Tabriz middle schools in the school year 2011-2012 were chosen by the multi-stage cluster random sampling method and Bullying Scale (Patchin & Hinduja, 2011) and Inventory of Teacher–Student Relationship (Murray & Zvoch, 2011) were used as the research tools. Data analysis by SPSS showed that prevalence of bullying behavior during the last month of study was 64.2%. Pearson correlation coefficient test displayed that there was negative correlation between bullying, its traditional and cyber forms, and teacher–student relationship quality (p<0.01). According to the results of regression, alienation from and trust in teacher predicted 19% variance of bullying variable; and alienation factor was a better predictor variable (ß=-0.32). Moreover, results of one-way analysis of variance demonstrated that prevalence of bullying among students of second and third grades was more than first graders, and their relationships to teachers were also more negative. Considering the experimental results, increased attention to the quality of teacher–student relationship is recommended for decreasing maladaptive and bullying behaviors of students, especially girls.
- انتشار مقاله: 08-10-1391
- نویسندگان: منصور بیرامی,تورج هاشمی,اسکندر فتحی اذر,پروانه علائی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: معنا و هدف در زندگی,بیحوصلگی در جوانان,انگیزش تحصیلی و آمادگی برای بیحوصلگی,دانشجویان و بیحوصلگی,برنامهریزی برای جلوگیری از بیحوصلگی
- چکیده: بر اساس مطالعات، زمینههای مختلفی میتواند به بروز بیحوصلگی منجر شود. این پژوهش با هدف بررسی ارتباط معنا و هدف در زندگی و انگیزش تحصیلی با آمادگی برای بیحوصلگی در دانشجویان دختر انجام شد. نمونه پژوهش 207 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 92-1391 بودند که به پرسشنامه معنا و هدف زندگی، انگیزش تحصیلی و آمادگی برای بیحوصلگی فارمر و ساندبرگ (1986) پاسخ دادند. همه آزمودنیها داوطلبانه پرسشنامهها را تکمیل کردند و برگرداندند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل رگرسیون تحلیل شد. نتایج نشان داد که معنا و هدف زندگی و انگیزش تحصیلی بیرونی و درونی رابطه معناداری با بیحوصلگی دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که به ترتیب 38، 44 و 49 درصد بیحوصلگی دانشجویان با متغیرهای پیشبین تبیین میشود. با توجه به این موارد و عوارض متعدد بیحوصلگی (افت تحصیلی، ترک تحصیل، افسردگی، سوء مصرف مواد) لازم است در دانشگاهها برنامههایی بهمنظور پیشگیری از آن اجرا شود.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 12-07-1394
- نویسندگان: منصور بیرامی,تورج هاشمی نصرآبادی,علی فرهادی,علی فرهادی,یزدان موحدی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علوم تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: خودکارآمدی ریاضی,مدل آموزشی مک کارتی,حل مسئلهی ریاضی,تحلیل کوواریانس
- چکیده: تحقیقات نشان میدهد مدلهای آموزشی بر مؤلفههای مربوط به یادگیری تأثیر مثبت دارد. ازاینرو پژوهش حاضر بهمنظور بررسی تأثیر مدل آموزشی مک کارتی، بر عملکرد حل مسئله و خودکارآمدی ریاضی دانشآموزان دختر پایهی هشتم انجام گرفت. طرح آزمایشی پیشآزمون و پسآزمون روی 50 دانشآموز دختر که بهصورت تصادفی از بین دانشآموزان دختر پایه هشتم در سال تحصیلی 94-95 بهصورت تصادفی پند مرحلهای انتخاب شدند و در دو گروه آزمایشی (25n=) گروه گواه (25n=) گمارده شدند،. در گروه آزمایشی مباحث ریاضی در 8 جلسهی 90 دقیقهای با روش مک کارتی و در گروه گواه با روش سنتی آموزش داده شد. برای گردآوری دادهها از آزمون ریاضی و پرسشنامه خودکارآمدی ریاضی بهره گرفته شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد، بین عملکرد حل مسئله ریاضی گروههای آزمایش و کنترل تفاوت معنیداری وجود دارد (75/0= 2η، 05/0p<، 337/70 F=). بین نمره خودکارآمدی ریاضی گروهها تفاوت معنیداری دیده میشود (76/0= 2η، 05/0p<، 168/78F=). علاوه بر این، نتایج حاکی از آن است که میانگین نمرههای حل مسئلهی ریاضی و خودکارآمدی ریاضی گروه آزمایشی بهطور معنیدار بیشتر از گروه گواه بود.
- چکیده انگلیسی: Research shows that teaching models have positive effects on factors related to learning. The aim of this study was to evaluate the effect of McCarthy model, the performance of problem-solving and mathematical efficacy of eighth grade female students in Tabriz. Pre-and post tests method was used on 50 female students who were randomly selected and assigned to two groups of 25 students each in the experimental and control group. The experimental group received 8 sessions of 90- minutes’ length in math instruction using Mecarthy method, the control group received instruction in the same math content for an equal amount of time using traditional method to collect data math tests and used math self-efficacy questionnaire were. The results of the analysis of covariance showed that there was a significant difference between the performance of and control groups were significantly different mathematical problem solving math problem sowing between the 2 groups (F= 70/337, P<0/05, η2=0/75). The results also showed a significant difference between the experimental and control on mathematics self-efficacy (F=78/68, scores P<0/05, η2=0/76) the experimental group average performance was significantly higher.
- انتشار مقاله: 27-01-1395
- نویسندگان: صرفناز باقری شیخلو,منصور بیرامی,شهرام واحدی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: سلامت جامعه
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: حل مسئله,شناخت,علوم اعصاب,ناتوانی یادگیری خواندن,توانبخشی نوروسایکولوژیکی
- چکیده: مقدمه: مشکلات خواندن یکی از اساسیترین مشکلاتی است که کودکان دچار ناتوانی یادگیری با آن مواجه هستند. مطالعات نشان دادهاند که توانبخشی شناختی میتواند باعث بهبود ناتوانی در خواندن شود. پژوهش حاضر با هدف تأثیر توانبخشی نوروسایکولوژیکی مبتنی بر نرمافزار بر بهبود عملکرد حل مسئله در افراد مبتلا به ناتوانی یادگیری خواندن انجام شد.
مواد و روشها: طرح پژوهش حاضر به صورت کارآزمایی بالینی بود. نمونه مورد بررسی شامل گروه افراد مبتلا به ناتوانی یادگیری خواندن (10 نفر) و گروه کنترل (10 نفر) بود. از برنامه کامپیوتری توانبخشی نوروسایکولوژیکی و آزمون برج لندن به عنوان ابزار پژوهش استفاده گردید. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره انجام شد.
یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که بین میانگین نمرههای پیشآزمون و پسآزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنیداری وجود داشت (001/0p<)، به نحوی که توانبخشی نوروسایکولوژیکی باعث بهبود عملکرد حل مسئله در افراد مبتلا به ناتوانی یادگیری خواندن شده است.
نتیجهگیری: با توجه به تأثیرات توانبخشی نوروسایکولوژیکی بر بهبود عملکرد حل مسئله افراد مبتلا به ناتوانی یادگیری خواندن، این مدل میتواند در افرادی که دچار اختلال یادگیری خواندن هستند، مورد استفاده قرار گیرد.- چکیده انگلیسی: Introduction: Reading problems are from among the most serious problems that children with learning disabilities are faced with. This study is conducted aimed at investigating the impact of the neuropsychological rehabilitation treatment on the problem-solving performance in patients with dyslexia disabilities.
Materials and Methods: This study uses a quasi-experimental design with two groups of subjects. The first group is consisted of 10 people with dyslexia disabilities, and the control group is consisted of 10 individuals, i.e. people with dyslexia disabilities but with no intervention applied to them. Instruments included the neuropsychological rehabilitation program and the tower of London test. The data analysis was conducted using SPSS version 19 and the multivariate analysis of covariance (MANCOVA).
Results: The data analysis results showed that there was a significant difference (p<0/01) between the mean scores of the pre-test and the post-test of the experimental and control groups; this indicates that the neuropsychological rehabilitation treatment improves problem solving in people with dyslexia disabilities.
Conclusion: Considering the positive effects of the current method that favors people with dyslexia disabilities, the results of this study demonstrated that the neuropsychological rehabilitation treatment could be an effective way used in achieving the optimum performance in people with dyslexia disabilities.- انتشار مقاله: 02-06-1396
- نویسندگان: منصور بیرامی,یزدان موحدی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: سلامت جامعه
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: شناخت,توجه مستمر,اختلال یادگیری ریاضی,دانش آموزان,توانبخشی عصب- روانشناختی
- چکیده: خلاصه
مقدمه: اختلال در ریاضیات عبارت است از ناتوانی در انجام مهارتهای مربوط به حساب با توجه به ظرفیت هوشی و سطح آموزشی که از کسی انتظار میرود. پژوهش حاضر نیز با هدف تعیین اثربخشی درمان توانبخشی عصب- روانشناختی بر عملکرد توجه مستمر در دانشآموزان با اختلال ریاضی انجام شد.
مواد و روش ها: طرح پژوهش حاضر به صورت نیمه آزمایشی با دو گروه آزمودنی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شهر تبریز در سال 1395 بود، و نمونه مورد نظر از مناطق پنجگانه اختلالات یادگیری انتخاب شدند. روش نمونهگیری به صورت تصادفی ساده بود. بدین صورت که یک گروه 10 نفره شامل افراد مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی و 10 نفر نیز شامل گروه گواه بود. یعنی افرادی که مبتلا به ناتوانی یادگیری هستند اما مداخلهای برای آنها صورت نگرفت. تعداد جلسات درمانی 20 جلسه بود و هر جلسه 45 دقیقه به طول میانجامید. ابزار پژوهش شامل برنامه کامپیوتری توانبخشی عصب- روانشناختی Sound Smart و آزمون عملکرد پیوسته بود. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره انجام شد.
یافته ها: بین میانگین نمرههای پیشآزمون و پسآزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنیداری وجود داشت (001/0>p)، به نحوی که توانبخشی عصب- روانشناختی باعث بهبود توجه مستمر در دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی گردید.
نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد توانبخشی عصب- روانشناختی میتواند به عنوان یک روش اثربخش در افرادی که اختلال یادگیری ریاضی دارند مورد استفاده قرار بگیرد.- چکیده انگلیسی: Introduction: Dyscalculia is the disability to perform the skills related to calculation in consideration to intellectual capacity and educational level that is expected from a normal person. The current study was aimed to determine the effectiveness of neuropsychological rehabilitation treatment on the continuous attention function of students with dyscalculia.
Materials and Methods: The design of the present study was semi-experimental with two groups of 10 students from Tabriz city in 2016. The sampling method was simple randomization, in which a group of 10 students with mathematical learning disorder were chosen from five regions of the city with learning disorders and 10 students as a control group who had learning disability but without any therapeutic interventions. The case group received twenty therapeutic sessions of 45-minute. The study instrument contained of computer program of neuropsychological rehabilitation (sound smart) and continuous function test. The data analysis was done using the multivariable covariance analysis.
Results: There were significant differences between the mean scores of the pretest and posttest of the experimental and control groups (p<0/001), so that the neuropsychological rehabilitation led to promotion of continuous attention in students with mathematical learning disorders.
Discussion: This study indicated that neuropsychological rehabilitation can be used as an effective method for people with mathematical learning disorders.- انتشار مقاله: 19-02-1396
- نویسندگان: منصور بیرامی,محمدعلی نظری,تورج هاشمی,یزدان موحدی
- مشاهده