در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مشاوره و روان درمانی خانواده
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: رضایت زناشویی,صمیمیت,گذشت,کیفیت روابط زناشویی
- چکیده: هدف: گذشت و عوامل تأثیرگذار بر آن همواره مورد توجه روانشناسان و خانواده درمانگران بوده است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه رضایت زناشویی، صمیمیت و کیفیت روابط زناشویی در متأهلین با گذشت اداره های دولتی شهر خرم آباد بود. روش: این مطالعه توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه این پژوهش کارکنان متأهل ادارههای دولتی شهر خرم آباد بودند که 220 نفر به عنوان نمونه پژوهش، مورد مطالعه قرار گرفتند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه در این پژوهش از مقیاس گذشت خانواده (Family Forgiveness Scale)، پرسشنامه رضایت زناشویی (Marital Satisfaction)، پرسشنامه صمیمیت (Intimacy) و پرسشنامه کیفیت روابط زناشویی (Marital Relationship Quality) استفاده شد. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS-16 و همچنین از روش آماری همبستگی استفاده شد. یافتهها: آزمون فرضیههای پژوهش نشان داد که رضایت زناشویی در سطح (547/789= f)، صمیمیت در سطح (779/12957= f) و کیفیت روابط زناشویی در سطح (050/579= f) با گذشت همبستگی مثبت و معناداری دارند. نتیجهگیری: افرادی که به همسر خود گذشت بیشتری نشان میدهند، رضایت زناشویی بیشتری دارند و میزان صمیمیت و کیفیت روابط زناشویی بین آنها بالاتر است.
- چکیده انگلیسی: ABSTRACT Purpose: Forgiveness and factors affecting it, have been always noteworthy to psychologist and family therapists. The aim of the present study was to investigation the relationship among marital satisfaction, intimacy and marital relationship quality in forgiving married employee in Khoramabad organization. Methods: This study was descriptive and kind of correlation research. The statistical population of this study consisted of married employees in Khoramabad organization that 220 subjects from them were selected as the sample of the study. To measure variables in this study the Family Forgiveness Scale, Marital Satisfaction Scale, Intimacy and Marital Relationship Quality Scale were used. To analyze the data, SPSS16 and Correlation analysis were used. Findings:Testing the hypothesis of the research indicated that marital satisfaction at the level of (F=547/789), intimacy at the level of (F=1295/772) and marital relationship quality at the level of (F=579/050) have a significant positive relationship with forgiveness. Conclusion: People, who show more forgiveness to their partners, have more marital satisfaction, and the level of intimacy and marital relationship quality between them is higher.
- انتشار مقاله: 29-09-1392
- نویسندگان: معصومه موحدی,یزدان موحدی,کلثوم کریمی نژاد
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله دست آوردهای روان شناختی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: رفتار شهروندی سازمانی,هوش معنوی,سلامت عمومی
- چکیده: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مولفههای هوش معنوی بر افزایش رفتار شهروندی سازمانی و سلامت عمومی معلمان زن شهر خرمآباد بود. آموزش مولفههای هوش معنوی (طی 5 جلسه آموزشی) به عنوان متغیر مستقل و افزایش رفتار شهروندی و سلامت عمومی به عنوان متغیرهای وابسته بودند. پژوهش حاضر یک طرح آزمایشی میدانی گروه گواه با پیش آزمون و پس آزمون بود. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه هوش معنوی، پرسشنامه رفتار شهروندی و پرسشنامه سلامت عمومی بودند. نمونه پژوهش شامل 40 معلم زن شهر خرمآباد در سال تحصیلی 91-1390 بود که با روش نمونهگیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش مولفههای هوش معنوی موجب افزایش رفتار شهروندی سازمانی و سلامت عمومی میشود.
- چکیده انگلیسی: The aim of the present study was to investigate the effect of teaching spiritual intelligence components on increasing the organizational citizenship behavior and general health. The statistical population consisted of all female teachers in Khorramabad city. Teaching spiritual intelligence components during 5 educational sessions was taken as an independent variable while increasing the organizational citizenship behavior and general health were regarded as dependent variables. The present research was a field experimental design with a pretest-posttest design and a control group. The research instruments were Sohrabi and Naseri's spiritual intelligence questionnaire, Podsakoff, Mackenzi, Paine and Bechrach's organizational citizenship behavior questionnaire and Goldberg and Hillier's general health questionnaire. Research sampling consisted of 40 teachers in Khorramabad city who worked at the academic year of 2011-2012 and were selected with an available random sampling method. The results of multivariate analysis indicated that the training of spiritual intelligence components resulted in the promotion of organizational citizenship behavior and general health (P<0/0001).
- انتشار مقاله: 14-12-1391
- نویسندگان: معصومه موحدی,یزدان موحدی,کلثوم کریم نژاد
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله دست آوردهای روان شناختی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: افسردگی,اضطراب,دانشآموزان,ذهن آگاهی
- چکیده: در پژوهشهای روان درمانی ذهن آگاهی به عنوان یک حالت ارتقاء دهنده تفکر خودآگاهی برای بهبود بهزیستی در نظر گرفته میشود. در این پژوهش، اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی به شیوه گروهی در کاهش اضطراب و افسردگی دانشآموزان مدارس دبیرستانی مورد بررسی قرار گرفت.روش این پژوهش آزمایشی، طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. نمونه شامل 40 نفر از دانشآموزان پسر دبیرستانی شهر خرم آباد بود. ابتدا از 420 نفر از افراد آزمون اضطراب و افسردگی به عمل آمد؛ سپس افرادی از جامعه فوق که طبق معیار نقطه برش بالینی در سطح غیر نرمالی قرار داشتند انتخاب شدند و مورد مصاحبه بالینی ساختار یافته قرار گرفتند. از این تعداد، 20 نفر برای گروه آزمایش و 20 نفر برای گروه گواه به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. درمان ذهن آگاهی طی 8 جلسه نود دقیقهای، هر هفته یک جلسه اجرا شد. پس از اتمام جلسهها پس آزمون روی دو گروه آزمایش و کنترل اجرا گردید. نتایج حاصل از تحلیل واریانسهای چند متغیری، بیانگر کاهش معنیدار اضطراب و افسردگی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه است (01/0p<) شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی میتواند باعث سلامت روانشناختی در دانشآموزان شود.
- چکیده انگلیسی: Mindfulness in psychotherapy research has been conceptualized as an enhanced state of self-awareness thought to promote well-being. In this research, the effectiveness of group cognitive therapy based on mindfulness in reducing anxiety and depression in high school students was studied.This research was an experimental study with a pretest-posttest design and a control group. The subjects included 40 high school male students in Khorramabad city. At the outset, the test of anxiety and depression was administered to 420 students. Those students who had disappointing scores in the test were selected and administrated to clinical interview. Among them, 20 students were randomly assigned to experimental group and 20 other students to control group. The experimental group received group mindfulness training for 8 sessions as each session lasted 90 minutes (one session each week). Upon the completion of the training, a posttest was administrated to both groups.Results of multivariate analysis of variance indicated a significant decrease in anxiety and depression in the experimental group compared with the control group. Besides, cognitive therapy based on mindfulness increased psychological health in adolescents (p<0/01).
- انتشار مقاله: 26-08-1392
- نویسندگان: منصور بیرامی,یزدان موحدی,رضا محمدزادگان,معصومه موحدی,سجاد وکیلی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله دست آوردهای روان شناختی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: زوجین,صمیمیت ارتباطی,آموزش صمیمیت
- چکیده: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش صمیمیت بر افزایش صمیمیت ارتباطی در زوجین کارکنان شرکت نفت اهواز میباشد. جامعهی آماری این پژوهش کلیهی زوجین کارکنان شرکت نفت اهواز میباشد که به فراخوان محقق پاسخ مثبت دادهاند و از بین آنها 36 زوج به صورت تصادفی ساده از بین جامعهی داوطلب انتخاب شده و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و گروه کنترل گمارده شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامهی بررسی نیازهای صمیمیت باگاروزی است. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل میباشد. ابتدا برای هر دو گروه پیشآزمون اجرا گردید، سپس مداخله آزمایشی (آموزش صمیمیت) به گروه آزمایشی ارایه گردید و پس از اتمام برنامه آموزشی پسآزمون برای هر دو گروه اجرا شد. نتیجهی تحلیل فرضیهها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس چندمتغیری (مانووا) و تحلیل واریانس یک راهه (آنووا) نشان داد که آموزش صمیمیت باعث افزایش ابعاد صمیمیت ارتباطی شامل: صمیمیت عاطفی، صمیمیت روانشناختی، صمیمیت عقلانی، صمیمیت جنسی، صمیمیت جسمی، صمیمیت معنوی، صمیمیت زیباشناختی و صمیمیت تفریحی- اجتماعی زوجین میشود.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this study was to investigate the effect of intimacy training on relationship-intimacy in married employees of Ahvaz Oil Company. Participants were 36 couples who were selected randomly from among those employees who agreed to take part in the study. They were then randomly assigned to experimental and control groups. The design of the study was a pretest-posttest control group type. The Intimacy Needs Survey scale was used in order to investigate different aspects of intimacy. MANOVA and ANOVA were used to analyse the data. The results showed that emotional intimacy, psychological intimacy, intellectual intimacy, sexual intimacy, physical intimacy, spiritual intimacy, aesthetic intimacy and social-recreational intimacy were enhanced by the intimacy training project.
- انتشار مقاله: 22-04-1389
- نویسندگان: رضا خجسته مهر,معصومه موحدی,غلامرضا رجبی
- مشاهده