در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: سیاستهای راهبردی و کلان
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: قاچاق سوخت,روش تلفیقی ای.اچ.پی-دیمتل,روش استخوان ماهی
- چکیده: اختلاف قیمت سوخت یارانه ای در داخل کشور با قیمت سوخت در خارج از کشور، فرصتی مناسب برای قاچاق سوخت توسط سوداگران ایجاد کرده است. این معضل، چرخه تأمین و توزیع سوخت را دچار چالشی بزرگ نمودهاست. لذا برای مقابله با این پدیده شوم در اقتصاد کشور، ارائه چارچوبی برای مدیریت مقابله با قاچاق سوخت یارانه ای ضروری می باشد.
در این پژوهش در مرحله اول به روش استخوان ماهی و با استفاده از ابزار مطالعات کتابخوانه ای، مطالعات میدانی، مصاحبه و روش دلفی، علت ریشه ای بوجود آمدن قاچاق سوخت مشخص شد. سپس روابط علت و معلولی عوامل با استفاده از روش دیمتل با هدف مشخص شدن اهمیت هر کدام از عوامل ترسیم گردید. سپس راهکارهایی جهت رفع عوامل یاد شده از طریق جلسات طوفان ذهنی و مصاحبه با خبرگان صنعت نفت ارائه گردید. در پایان نیز با استفاده از روش تلفیقی ای.اچ.پی-دیمتل، رتبه بندی راهکارها برای تخصیص منابع انجام شد. در هر مرحله از چارچوب پیشنهادی پژوهش، نتایج بدست آمده به تائید خبرگان صنعت نفت رسید و همین امر دلیل محکمی بر اعتبارسنجی چارچوب پیشنهادی جهت رفع قاچاق سوخت در کشور می باشد.- چکیده انگلیسی: Difference between subsidized fuel prices inside and outside the country, create good opportunity for trafficking in fuel by smugglers. A major challenge is happen in supply and distribution cycle of fuel by this problem. Then, providing a framework for managing subsidy fuel is essential in economy of the country.
In the first step in this research, the root cause of the smuggling of fuel was identified by the fish boned method and reading studies, field studies, interview and Delphi method. Then, the cause and effect relation of the factors was drawn with DEMATEL method. Then, the solutions were presented to eliminate these factors through mental storm meetings and interviews with oil industry experts. At the final step, ranking of solutions for resource allocation are done by the hybrid AHP-DEMATEL method.
At each stage of the proposed research framework, the results obtained were certified by oil industry experts. This is a solid proof of the credibility of the proposed framework for the elimination of fuel smuggling in the country.- انتشار مقاله: 24-10-1397
- نویسندگان: مجتبی اکبریان,سیده معصومه لطیفی رستمی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانش شناسی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کتابداران,فناوری اطلاعات,اینترنت,کتابخانههای عمومی,وب 2
- چکیده: هدف: این پژوهش با هدف، میزان آشنایی و استفاده کتابداران کتابخانههای عمومی از قابلیتهای وب ۲ در محیط کار انجام شده است. روش پژوهش: مطالعه حاضر، از نوع پیمایشی – توصیفی و جامعه آماری شامل کلیه کتابداران کتابخانههای عمومی(32 استان) است. طبق گزارش آماری واحد منابع انسانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور، تعداد کتابداران تا پایان سال 1390 (4921 نفر ) می باشند. که از بین آنان 357 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این پژوهش برای گردآوری دادهها از پرسشنامهی محقق ساخته استفادهای که بر اساس مرور متون و منابع مرتبط و مشاهدههای پژوهشگران از ابزارهای وب ۲، طراحی و استفاده شده است. برای پاسخگویی به سؤالها و فرضیههای پژوهش از روشهای آمار توصیفی (توزیع فراوانی و درصد) و آزمونهای استنباطی( آزمون t تک گروهی، تحلیل واریانس یک عاملی و آزمون تعقیبی دانکن) استفاده شده است. یافتهها: نتایج نشان میدهد که میزان آشنایی کتابداران کتابخانههای عمومی با امکانات و قابلیتهای وب۲ در حد کم (44 درصد)، و به همان نسبت میزان استفاده کتابداران از امکانات و قابلیتهای وب۲ جهت خدمترسانی به مراجعین در حد کم (48 درصد) است. بیشترین توانایی کتابداران کتابخانههای عمومی در استفاده از پست الکترونیکی و وبلاگ بوده و کمترین توانایی نیز در زمینه استفاده از فلیکر و ویکی است. نتیجهگیری: میزان آشنایی و استفاده کتابداران کتابخانههای عمومی از وب 2 در محیط کار در سطح پایینی است. برگزاری دورههای بازآموزی و حین خدمت با موضوع وب، ترغیب کتابداران نسبت به شناخت وب و بکارگیری آن در خدمات کتابخانهای، از مواردی است که لازم است به آنها پرداخته شود.
- چکیده انگلیسی: Objective: Due to the different functionalities of web 2.0 in the information age, offering integrated services and offering library and information services for meeting society information needs, necessitates knowledge and use of practical facilities of web 2.0. This study aimed to assess understanding and using Web 2.0 functionality of Iranian public librarians in the workplace. Methodology: This is a survey-descriptive study; Population includes public librarians (32 provinces of Iran. According to a report by the Department of Human Resources of Iran Public Libraries Foundation, the numbers of librarians in public libraries by the end of 2011 were (4921). 357 librarians were selected by cluster sampling method. For data collection in this study, the researcher made questionnaire was used based on a review of the related literature and other researchers’ Web 2.0 tools. For answering the research questions and hypotheses of descriptive statistics (frequency and percentage) and inferential tests (one-group t test, ANOVA and Duncan's post hoc test) was used. Findings: The results showed that Iranian public librarians Understanding and using Web 2.0 functionality was at low (44 percent) and as well as the use of library facilities and functionalities of Web 2.0 for getting service to library users were at low (48 percent). The most capabilities of Iranian public libraries were in using E-mail and blog and the least capabilities were in using of flicker and Wiki. Conclusion: The rate of use of Web 2.0 of public librarians in the work was low. Retraining courses, in-service training while serving with the web, encouraging librarians to understand the web and its application in library services are required to be studied. This study can be considered as a new research aspect, specifically has considered Understanding and using Web 2.0 functionality of Iranian public librarians in the workplace.The results of the survey can help managers and librarians for efficient use of these facilities in the workplace.
- انتشار مقاله: 16-02-1391
- نویسندگان: معصومه لطیفی,حسن صیامیان,فاطمه زندیان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانش شناسی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدیریت مشارکتی,مدیریت,استان مازندران,موانع مدیریت,کتابخانه عمومی,کتابخانه ها
- چکیده: هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی دیدگاه کتابداران کتابخانه های عمومی استان مازندران نسبت به موانع ساختاری و رفتاری مدیریت مشارکتی در کتابخانه های عمومی استان انجام شده است. روش شناسی : در این پژوهش برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری تمامی کتابداران شاغل در کتابخانه های عمومی استان مازندران می باشند. از آزمون u منویتنی و کروسکالوالیس برای تأیید یا رد فرضیات و از آزمون فریدمن برای پاسخگویی به سوأل پژوهش استفاده شد. یافته ها : یافتهها ی این تحلیل نشان می دهد بین دیدگاه کتابداران کتابخانه های عمومی استان مازندران نسبت به موانع مدیریت مشارکتی در کتابخانه های عمومی این استان، با توجه به جنسیت، تجربه کاری، سمت سازمانی، سطح تحصیلات، رشته تحصیلی تفاوت معنی داری وجود ندارد. همچنین نتایج آزمون فریدمن نشان داد نبود سلسله مراتب اداری مناسب با میانگین رتبه 92/4 در اولویت اول و به عنوان یکی از مهمترین موانع ساختاری در اجرای مدیریت مشارکتی در کتابخانه های عمومی استان می باشد و استفاده از رویه ها، روشها، و دستورالعمل های نادرست شخصی با میانگین رتبه 82/4 در اولویت اول و به عنوان یکی از مهمترین موانع رفتاری در اجرای مدیریت مشارکتی می باشد. نتیجه گیری : پژوهش حاضر میتواند به عنوان یک جنبه پژوهشی نوین تلقی شود، که بصورت مشخص کتابداران کتابخانه عمومی را مورد توجه قرار داده است و نتایج حاصل از نظرسنجی میتواند مدیران و کتابداران را در اجرای موفقیت آمیز مدیریت مشارکتی و رهایی از موانع یاری رساند.
- چکیده انگلیسی: Abstract
Objective: The present study was performed to determine the attitudes of Mazandaran Province
public librarians towards the structural and behavior barriers of participative management.
Methodology: In this study, the data was collected by questionnaire. The society was all of the
Mazandaran province public librarians. Kruskal–Wallis test and Mann–Whitney U test were
used for of the hypothesis and Wallis and Friedman tests was used for answering the questions.
Findings: The present study indicates that there is significant relationship between the attitudes
of the public librarians towards the participative management, considering the sex, experiences,
organizational position level of education and study field. Also Friedman test showed that lack of
official ranking in accordance with the mean level of 4.92 as the first priority and as a main
structural barrier in executing the participative management in the public libraries, and use of
wrong procedures and wrong individual instructions with mean level of 4.82 as the first priority
and as one of the main behavior barrier in performing the participative management.
Conclusion: The present study considers special attention to the public librarians and the results
of the survey could help the managers, and library administrators and the librarians in successful
performing of the participative management and releasing the barriers.
- انتشار مقاله: 07-10-1389
- نویسندگان: حسن صیامیان,معصومه لطیفی,حسین مهدیزاده
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: دانشجویان,انگیزه,شبکههای اجتماعی,استفاده
- چکیده: هدف: محبوبیت استفاده از شبکههای اجتماعی در سراسر جهان رو به افزایش است؛ تمایل کاربران به ویژه قشر دانشجو به عضویت در شبکهها نشان از رضامندی حاصل از آن است که انگیزه آنان را به استفاده تقویت نموده است. متاسفانه در ایران نگاه منفی به تحولات فناوری در عرصه شبکههای اجتماعی و بیتوجهی به انگیزههای مخاطبان ما را از شناخت علمی اینگونه انگیزهها دور کرده است. بدین منظور این پژوهش با هدف شناسایی انگیزههای استفاده دانشجویان از شبکههای اجتماعی فیسبوک، اینستاگرام و تلگرام انجام شده است.
روش پژوهش: این پژوهش کاربردی، با روششناسی کیفی و روش پژوهش تحلیل محتوای کیفی هدایتشده انجام شد. نمونهها هدفمند و بر اساس معیار از دانشجویان دانشگاه تهران گزینش شدند. در این پژوهش با 19 دانشجوی پر مصرف شبکههای اجتماعی فیسبوک، اینستاگرام و تلگرام مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد.
یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل یافتهها نشان از هدفمندی دانشجویان در بهرهگیری از فضا و ظرفیتهای شبکهها میباشد. بطوری که استفاده از این شبکهها نه به انگیزه جدید بودن و یا مد روز بودن بلکه به انگیزه برآورده شدن نیازهای آنان میباشد. بطوریکه سه انگیزه ارتباط و تعامل با دیگران، آزادی بیان و خود اظهاری از نیاز اجتماعی، دو انگیزه اطلاعیابی و اطلاع رسانی و کنجکاوی از نیاز شناختی و دو انگیزه تفریح و سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت و تنهائی از نیاز عاطفی نشات میگیرد.- چکیده انگلیسی: Objective: The popularity of using social networks around the world is increasing; the desire of users, especially the student population, to join the networks is indicative of a satisfaction that has strengthened their incentive to use. Unfortunately, in Iran, the negative outlook for technology developments in the social networking sector has been far removed from the motivations of our audiences from the scientific recognition of such incentives. To this end, this study aimed to identify the motivations of students’using social networks sach as Facebook, Instagram and telegram.
Methodology: This applied research was carried out using qualitative methodology and methodology of content oriented analysis. Samples were selected on the basis of criteria from Tehran University students. In this research, 19 students with high social networking use of Facebook, Instagram and telegram was selected and semi-structured interview were conducted.
Findings: The results of the analysis showed that the goal is to exploit space and network capacities. So that the use of these networks is not about being new or fashionable, but also on the motivation to meet the needs of users. Three motivations for communication and interaction with others, freedom of expression and self-declaration of social need, two motivations for finding information and informing, and curiosity of cognitive need and two motivations for recreation and recreation and loneliness of emotional need Take place.- انتشار مقاله: 22-07-1396
- نویسندگان: معصومه لطیفی,نصرت ریاحی نیا,یحیی قائدی,محمود بابائی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ارزیابی عملکرد,بازیابی اطلاعات,وب,موتور جستجو,فراموتور جستجو
- چکیده: هدف: پژوهش حاضر ارزیابی عملکرد موتورها و فراموتورهای جستجو در بازیابی اطلاعات است. پژوهش به روش پیمایشی و داده-ها با استفاده از ابزار امتیازدهی و مشاهده گردآوری شده است.
روش: برای گردآوری دادهها، تعداد پنج کلیدواژه در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی در5 .فراموتورهای مورد بررسی عبارتند از: متاکراولر، وب کراولر، اینفو، اینفو اسپیس و داگپایل. سه موتور جستجوی مشترک تحت پوشش فراموتورهای فوق نیز مورد بررسی قرار گرفت که عبارتند از: گوگل، یاهو و بینگ. تعداد 10 نتیجه اول بازیابی شده از هر ابزار جستجو بررسی شد. عملکرد رتبهبندی نتایج در فراموتورهای جستجو و موتورهای جستجو از دیدگاه کاربران و به روش فنی ارزیابی شد
یافته ها : یافته ها نشان میدهد که در بازیابی نتایج از میان فراموتورها، اینفو بهترین عملکرد را در رتبهبندی نتایج از دیدگاه کاربران و در ارزیابی به روش فنی دارد. موتور جستجو گوگل نیز از دیدگاه کاربران بهترین عملکرد رتبهبندی نتایج را در میان موتورهای جستجو دارد. ، از دیدگاه کاربران میان عملکرد رتبهبندی موتورها و فراموتورهای جستجو تفاوت معناداری وجود دارد؛ ولی، هم در ارزیابی از دیدگاه کاربران و هم در ارزیابی به روش فنی تفاوت معناداری میان عملکرد رتبهبندی نتایج در فراموتورها با یکدیگر وجود ندارد و همچنین از دیدگاه کاربران تفاوت معناداری میان عملکرد رتبهبندی نتایج در موتورهای مورد بررسی با یکدیگر وجود ندارد. از دیدگاه کاربران عملکرد رتبهبندی در موتورهای جستجو بهتر از عملکرد رتبهبندی در فراموتورهای جستجو میباشد به طوری که عملکرد رتبهبندی در فراموتورهای جستجو در سطح ضعیفی قرار دارد؛- چکیده انگلیسی: aim: this study is Comparative the performance of search engines and meta search engines in retrieval of information.
Methodology:. In order to collect the data, five keywords in various fields of information science and universology were selected and five meta-search engines were investigated. Meta-search engines which were investigated in this study include: Meta crawler, web crawler, Info, Info Space and dog pile. Three search engines joint were also covered which are Google, Yahoo and Bing. the first ten retrieved results of each engine were examined. The performance of ranking results in meta search engines from the viewpoint of users were investigated by using technical method. Furthermore, the performance of ranking results in search engines from the viewpoint of users was evaluated.
Result:The research results indicate that among the meta search engines, Info has the best performance in ranking results and evaluating with technical method. Also, Google search engines has the best performance in ranking results among the studied search engines, there is a significant difference in search engines and meta search engines in performance of ranking. But from the perspective of users, there is not a significant difference among ranking performance of results in the meta search engines. Moreover, there is not a significant difference among the studied search engines in performance of ranking results. From the viewpoint of users, performance of ranking was conducted better in search engines than in meta search engines, in a way that performance of ranking in meta search engines was at a weak level.- انتشار مقاله: 13-05-1394
- نویسندگان: فاطمه زندیان,اصغر مسعودی نصر آبادی,معصومه لطیفی,لیلا زادولی خواجه
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: آینده پژوهی ایران
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آینده,منابع انسانی,توانمندسازی,مدل تعالی استراتژیک,کتابخانههای عمومی
- چکیده: هدف: با آغاز هزاره سوم، هرروزنقش توانمندسازی منابع انسانی پررنگترشده و اکنون از آن به عنوان تنها عامل کسب موفقیت و مزیت رقابتی پایدار یاد میشود. با وجود کاربرد گسترده مدلهای توانمندسازی منابع انسانی، کتابخانههای عمومی کشور هنوز از مدلی جامع که در آن مفهوم، ابعاد و مؤلفههای مختلف توانمندسازی نیروی انسانی به روشنی مشخص شده باشد، برخوردار نیست. هدف مقاله حاضر، شناسایی و تعیین وزن ابعاد مؤلفههای تعالی استراتژیک توانمندسازی منابع انسانی کتابخانههای عمومی کشور برای ارائه مدلی مناسب و کاربردی با رویکردی به آینده است.
روش: در پژوهش کاربردی حاضر برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد. نمونه آماری به روش هدفمند براساس معیار که شامل 56 نفر ازخبرگان رشته مدیریت انسانی و علم اطلاعات و دانششناسی انتخاب شدند. نظرسنجی به عمل آمده در سه مرحله انجام و نتایج مورد پالایش قرار گرفته است. از نرمافزارExpert Choice نسخه 11 و روش دلفی فازی جهت پالایش مؤلفهها و ابعاد بهره گرفته شد.
یافتهها: نتایج نشان داد مدل تعالی استراتژیک توانمندسازی منابع انسانی کتابخانههای عمومی کشور شامل 3 بُعد و 19 مؤلفه است؛ بهطوریکه بُعد استراتژیک بیشترین تأثیر را در توانمندی کارکنان دارد و بُعد ساختاری اولویت دوم را به خود اختصاص داده است، همچنین بُعد فردی کمترین تأثیر را در توانمندی کارکنان دارد.
نتیجهگیری: طبق بررسیهای انجامشده در مطالعه ادبیات، تاکنون مطالعه جامعی درخصوص ارائه مدل تعالی استراتژیک توانمندسازی منابع انسانی کتابخانههای عمومی کشور با رویکردی به آینده صورت نگرفته است. بنابراین مدل ارائهشده در این پژوهش به عنوان نخستین مدل تعالی استراتژیک توانمندسازی منابع انسانی کتابخانههای عمومی کشور، توانایی پاسخگویی به توانمندسازی منابع انسانی خود در آینده را دارد.
- چکیده انگلیسی: Purpose: With the advent of the third millennium, human resource empowerment is now remembered as the sole factor in achieving success and sustainable competitive advantage. Despite the widespread use of human resource empowerment models, public libraries in the country still lack a comprehensive model in which the various concepts, dimensions, and components of human resource empowerment are clearly identified. The purpose of the present paper is to identify and quantify the dimensions of strategic excellence components of human resources empowerment of public libraries in the country to provide a suitable and functional model for the future.
Method:In the present applied research, a questionnaire was used to collect data. The statistical sample was selected by purposeful method based on criteria including 56 experts in human management and information science. The survey was conducted in three stages and the results were refined. Expert Choice software version 11 and the fuzzy Delphi method are used to refine the components and dimensions.
Findings:The results showed the strategic excellence model for human resources empowerment of Iranian public libraries includes three dimensions and nineteen components. In this line, the strategic dimension has the most impact on staff empowerment and the structural dimension has the second priority as well as the individual dimension has the least impact on staff empowerment.
Conclusion: According to studies conducted in the literature study, so far no comprehensive study has been conducted on presenting a strategic model of human resource empowerment of public libraries in the country with an approach to the future. Therefore, the model presented in this study, as the first strategic human resource empowerment model of public libraries in the country, is capable of responding to its future human resource empowerment.
- انتشار مقاله: 02-06-1398
- نویسندگان: معصومه لطیفی,فاطمه محمد بیگی,لیلی اله بخشیان,نسرین داوری دولت آبادی
- مشاهده