در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: برنامه ریزی فضایی (جغرافیا)
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اعتماد اجتماعی,معادلات ساختاری,سرمایة اجتماعی,بخش میانکوه
- چکیده: طرح مسئله: سرمایة اجتماعی نخست ارزش حاصل از منابع نهفته در روابط اجتماعی با دیگران تعریف شد؛ پس از آن با بررسی رفتار و گرایش افراد به حوزة عمومی تطبیق یافت. این سازگاری با تغییر مفهومسازی از جامعه بهمثابة یک وجود تعیینشده بهوسیلة ساختار جغرافیایی- فضایی پیگیری شد که با ساختار روابط بین فردی تعریف میشود. شناخت این مفهوم در میان جامعه و عوامل مؤثر بر آن برای تدوین سیاستهای توسعه در جامعه ضروری به نظر میرسد. هدف: هدف پژوهش حاضر، تحلیل وضعیت سرمایة اجتماعی و عوامل مؤثر بر آن در بخش میانکوه شهرستان اردل با استفاده از رویکرد آماری معادلات ساختاری است. روش: پژوهش حاضر توصیفیتحلیلی، ازنظر هدف، کاربردی و روش گردآوری اطلاعات در آن، اسنادی و میدانی است. در این پژوهش، تعداد 254 نفر نمونه بهصورت نمونهگیری تصادفی طبقهای در منطقة مدنظر انتخاب شد. درنهایت برای پاسخگویی به پرسش پژوهش و دستیابی به هدف مدنظر از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد سرمایة اجتماعی در منطقة بررسیشده در حد متوسط است و در بین شاخصهای تشکیلدهنده، اعتماد اجتماعی و کیفیت شبکه نسبت به سایر شاخصها بیشتر متغیر پنهان (سرمایة اجتماعی) را تبیین میکنند. بررسی متغیرهای مستقل اثرگذار بر سرمایة اجتماعی نشان میدهد تحصیلات (39/0) بیشترین تأثیر را بر متغیر وابسته گذاشته است؛ این امر بیانکنندة اهمیت آموزش در بهبود سرمایة اجتماعی است و توجه جدی مسئولان را به تحصیلات در این منطقه یادآور میشود. درمجموع متغیرهای مستقل 24/0 از واریانس متغیر وابسته را تبیین میکنند. نوآوری: سرمایة اجتماعی ازنظر اهمیت به اندازة سایر سرمایهها مهم تلقی میشود؛ با این حال کمتر بررسی شده است. با وجود اینکه دو دهه از توجه جدی مجامع علمی به سرمایة اجتماعی میگذرد، کماکان اختلاف نظر در این زمینه وجود دارد؛ بر همین اساس تأیید و تعمیق سرمایة اجتماعی، نیازمند ارزیابی بیشتر و بررسی جوامع مختلف است. این مفهوم در فرهنگهای مختلف متناسب با ویژگیهای محلی حاکم بر آن ممکن است تفسیرهای متفاوتی داشته باشد؛ از سوی دیگر، توجه اندک به شناخت سرمایة اجتماعی بهمثابة مفهومی تأثیرگذار بر علم برنامهریزی، یکی از چالشهای پیش روی روستاهای ایران است؛ بنابراین با توجه به اینکه مناطق روستایی ایران بهصورت هزاران خردهفرهنگ در پهنة جغرافیایی ایران گسترش یافتهاند، بیتوجهی به سرمایة اجتماعی، چالشی بزرگ برای توسعة این مناطق است. بر همین اساس، بررسی جامع سرمایة اجتماعی در بخشی از گسترة جغرافیایی مناطق روستایی ایران، این چالش را برای برنامهریزان برطرف میکند.
- چکیده انگلیسی: Statement of the Problem: Social capital was initially defined as the value of resources embedded in social relationships with others. It was then adjusted to the study of public behavior and attitudes of individuals towards the public sphere. This adaptation was pursued by changing the conceptualization of society as being determined by the geo-spatial structure defined by the structure of interpersonal relationships. Understanding this concept in society and factors affecting it is essential for formulating development policies in society. Purpose: The purpose of this study was to analyze the social capital status and factors affecting it in Miankoh District of Ardal County using the statistical approach of structural equations. Method: The research method in this study was descriptive-analytical and its purpose was applied. To collect the data, documentary and field methods were used. A sample of 254 individuals was selected by stratified random sampling in the study area. Finally, structural equation modeling was used to answer the research question. Results: The results showed that social capital in the study area was moderate and among the constituent indicators, social trust, and network quality explained the hidden variable (social capital) more than other indicators. Investigation of the independent variables affecting social capital showed that education (0.39) had the most influence on the dependent variable. So, this indicates the importance of education in improving social capital and points out the serious attention of officials to education in the study area. In total, the independent variables explained 0.24 of the variance of the dependent variable. Innovation: Although social capital is as important as other capitals, it has received less attention. Despite the fact that two decades have passed since the serious attention of the scientific community to social capital, there is still controversy in this regard. Accordingly, the approval and deepening of social capital require further evaluation and investigation of different communities. According to the local characteristics, this concept may have different interpretations in different cultures. On the other hand, little attention to the recognition of social capital as a concept affecting the science of planning is one of the challenges facing Iranian villages. Therefore, given that the rural areas of Iran have expanded into thousands of subcultures in the geographical area of Iran, lack of attention to social capital is a major challenge for the development of these areas. Accordingly, a comprehensive study of social capital in the geographical area of rural areas of Iran seems to solve this challenge for planners.
- انتشار مقاله: 21-11-1398
- نویسندگان: حمید نظری سرمازه,سید اسکندر صیدایی,معصومه احمدوند
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آگاهی والدین,دانشآموزان و معلمان,دوره دوم ابتدایی,بعد محیطزیستی توسعه پایدار,نهاوند
- چکیده: هدف پژوهش، شناسایی میزان آگاهی والدین، دانشآموزان و معلمان مدارس دوره دوم ابتدایی شهرستان نهاوند درباره بعد محیطزیستی توسعه پایدار و تفاوت بین آنها است. پژوهش، ازنظر هدف کاربردی و روش پژوهش آمیخته (کمی و کیفی) بود. بهمنظور گردآوری دادهها از دو روش پرسشنامه و مصاحبه استفاده شد. جامعه پژوهش، دانشآموزان (دختر و پسر) پایه ششم ۱۲۹۰ نفر، والدین (مادر یا پدر) ۱۲۹۰ نفر و معلمان (مرد و زن) دوره دوم ابتدایی شهرستان نهاوند ۱۴۸ نفر. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و بر اساس فرمول کوکران والدین 296 نفر، دانشآموزان 296 نفر و معلمان 107 نفر (برای پرسشنامه) بهعنوان گروه نمونه انتخاب شدند. روایی ابزار پژوهش (پرسشنامه و مصاحبه) توسط اساتید تأیید شد. پایایی توسط آزمون کرونباخ برای پرسشنامه والدین، دانشآموزان و معلمان به ترتیب ۸۰/0، ۸۳/0 و ۹۰/0 برآورد شد. برای تحلیل استنباطی از آزمون t (مقایسه میانگینها) و همبستگی پیرسون استفاده شد. یافتهها نشان داد که میزان آگاهی معلمان بیش از والدین و دانش آموزان است و ازنظر جنسیت، بین والدین، دانش آموزان و معلمان ازلحاظ سطح آگاهی محیطزیستی تفاوت معنادار وجود دارد. وضعیت معلمان و والدین ازلحاظ سابقه تدریس، رشته تحصیلی و سطح تحصیلی بررسی شد. پس از بررسی پرسشنامه ها، بهمنظور رفع ابهامات یافته های پرسشنامه ها و در پاسخ به چرایی پرسشهای پژوهش از هر سه گروه مصاحبه به عمل آمد. دلیل آگاهی بیشتر معلمها در مورد محیطزیست و توسعه پایدار، آموزشهای ضمن خدمت، تحصیلات و مطالعه بیشتر آنها نسبت به دو گروه دیگر بود.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this study was to identify the level of awareness among parents, students and teachers of secondary schools in Nahavand about the environmental aspects of sustainable development and their differences. The method of this study was mixed (qualitative and qualitative) and applied in terms of purpose. The research population consisted of parents (parents), students (girls and boys), sixth grade and elementary school teachers (male and female) elementary schools in Nahavand. A researcher-made questionnaire was used to collect the data. Using purposeful sampling, 6 teachers and 6 parents and 6 pupls (for interviews) were selected using random sampling method. According to the Cochran formula, 296 parents, 296 students and 107 teachers (for the questionnaire) as the sample group were chosen. The validity and reliability of this research tool were reviewed and verified. t-test and Pearson correlation and mean rating were used to analyze the data. The results showed that teachers 'awareness was more than parent and parents' awareness was higher than students, and there was a significant difference between parents, students and teachers regarding the level of environmental awareness. Teachers and parents were studied in terms of their teaching history, field of study, and educational level. In addition, the results showed that the environmental dimension in the elementary curriculum content has been underestimated from the viewpoint of teachers and students. The reason for teachers greater awareness of the environment and sustainable development was in- service training, education and more studying than other the groups.
- انتشار مقاله: 21-12-1398
- نویسندگان: معصومه احمدوند,پروین احمدی,پروین صمدی
- مشاهده