در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله جامعه شناسی ایران
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سرمایه اجتماعی,دانش بومی,بیت,نظام های بهره برداری,تشکل های تولیدی,نظام بهره برداری عشیره ای,حوزه آبریز کرخه
- چکیده: در این مقاله پس از بیان موضوع و مباحث نظری مربوط به سرمایه اجتماعی،در بحث روش شناسی به روش تحقیق و تکنیک و ابزار تحقیق،دو نوع جامعه آماری و چگونگی تعیین حجم نمونه اشاره شده،و سپس به بررسی ویژگیهای منطقه تحقیق از بعد جمعیت شناختی،توسعه یافتگی،وضعیت فرهنگی و قومیتی و تاثیر آن در سطح بیت و بین بیوتات مورد مطالعه قرار گرفته و نتایج تحقیق نشان داده که حسن اعتماد در میان اعضای بیت،هنجارهای معامله متقابل در بین اعضا و اعتماد،اطاعت و احترام رهبران محلی نقش مثبت و تاثیر گذاری بر واحد تولیدی بیت در ابعاد تنصمیم گیری بهتر،اعمال مدیریت تولید به نحو مطلوب و افزایش میزان مشارکتهای تولیدی داشته است.این شعاع اعتماد و سرمایه اجتماعی درون گروهی در سطح بیت همراه با نوع دیگری از روابط و شبکه های بین بیت ها در سطح طایفه باعث شده که سرمایه اجتماعی بین گروهی بستر مناسبی برای برنامه ریزی و سیاست گذاری توسعه ای تشکل های تولیدی در بعد ارشادی،ترویجی ،خدماتی از طریق سرمایه اجتماعی بین بیتی در سطح طایفه و بعد مشارکتی و تولیدی از طریق سرمایه اجتماعی درون بیتی فراهم نماید.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 23-02-1396
- نویسندگان: مصطفی ازکیا,سید احمد فیروزآبادی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: جهانی رسانه
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: شبکههای اجتماعی مجازی,اعتماد رسانه ای,جامعهپذیری سیاسی,کاربرفعال,دسترسپذیری رسانهای
- چکیده: یکی از مهمترین کارویژه های دولتها، حفظ، نگهداشت و انتقال ارزشهای سیاسی حاکم است که این مهم از طریق عوامل مختلفی محقق می شود که شبکه های اجتماعی مجازی یکی از آن ها محسوب می گردد.
هدف اصلی این تحقیق تعیین نقش شبکه های اجتماعی مجازی بر نوع جامعه پذیری سیاسی جوانان است. روش تحقیق حاضر بر اساس ماهیت داده ها از نوع کمی، به لحاظ زمان گردآوری جزو تحقیقات پیمایشی و بر اساس هدف جزو تحقیقات کاربردی است. جمعیت آماری، جوانان شهر تهران و شیوه ی نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای است. حجم نمونه از طریق فرمول کوکران 458 نفر محاسبه شده و ابزار گردآوری داده ها به صورت کتابخانه ای و استفاده از پرسشنامه بوده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که کاربر فعال به عنوان تاثیرگذارترین متغیر با میزان اثر 0.412، و اعتماد رسانه ای با 0.184 و متغیر میزان استفاده از فضای مجازی با 0.174 و متغیر سابقه استفاده از فضای مجازی با0.077 بر روی متغیر جامعه پذیری سیاسی تاثیرگذار بوده اند. متغیر نوع استفاده به لحاظ ماهیت ترتیبی از آزمونهای غیرپارامتریک استفاده شد که معنادار بوده است. ولی متغیرهای زمینه ای و متغیر پایگاه اقتصادی- اجتماعی معنادار نبوده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که شبکه های اجتماعی مجازی در راستای جامعه پذیری سیاسی غیررسمی و به عبارتی مغایر با آنچه که جامعه پذیری سیاسی رسمی است، عمل میکنند. همچنین پیشنهاد می شود در راستای دفاع از فرهنگ سیاسی رسمی کشور، مدیریت و کنترل اینگونه رسانه در اختیار حاکمیت قرار گیرد.- چکیده انگلیسی:
Political socialization means adapting and communicating with society and mostly refers to how a person adapts to society and culture since his birth. One of the important dimensions of socialization that is considered by governments is political socialization, which emphasizes the process of passing on the norms and behaviors of the established political system from one generation to another. In the process of political socialization, the goal is to increase individual and organizational productivity and enrichment in political society. one of these factors that play a role in people's socialization is Mass media. Nowadays, with the advent and expansion of the Internet and virtual social networks, a fundamental transformation has taken place in the process of political socialization. On the one hand, people in the community are faced with numerous and endless resources of information and communication, and on the other hand, they are freely involved in this field and produce content. Indeed, political systems attempt to transform and institutionalize official political culture for the people of the community. But with the advent of electronic media and the expansion of the use of virtual social networks, this equation has been confused. This trend has the greatest impact on young people, as young people are the most commonly used virtual social networks, as well as they are in one of the most sensitive periods of their political socialization life. Thus, the process of political socialization associated with virtual social networks may contradict the formal process of institutionalized political socialization, and then there are various instabilities for a community, that causes disorder and disruption of the functions of the existing political system. Therefore, it is important to examine the effect of factors affecting the political socialization of youth.
Theoretical background:
The theoretical framework is a compilation framework derived from the theories of Giddens, Almond and Paul, Manuel Castells, Isabelle Ang and Elliott Katz, Harold Lasswell, Charles Wright, McCoyle, Robert Putnam, and Tickler. Because Almond has not been able to explain the impact of the new media on political socialization, we combined this theory with the Giddens theory to explain political socialization.
And then, the theory of Isabelle Ang and Elliott Katz's theory of user activation in social networks and the theory of the community network of Manuel Castells has also entered a theoretical framework. In order to explain media trust, Putnam's social capital theory has been used, and the theory of communicational communication has been considered to explain the type and extent of the use of virtual networks. Finally, Tickler's theory has been used to explain the impact of the socio-economic base on political socialization.
Myths:
The present research method is based on the nature of quantitative data in terms of collecting time as a survey research. Multi-stage random sampling method is used. The sample size is calculated using the Cochran formula of 458 people. The questionnaires are completed by researchers. According to the results of this study, Cronbach's alpha coefficient is higher than 0.75. Therefore, it can be said that the questionnaire of this research has a desirable reliability.
Research procedure:
Multiple regression results show that the active user variable, media trust, the amount and history of using networks were significant at 99%, while variables such as media availability and The socio-economic Status has not been meaningful.
The results show that the greatest influence of independent variables on active user was (0.412), media trust (184), usage rate (0.174) and history of use (0.077). But the variables of the socio-economic status and the variable of media availability were not meaningful.
In general, it can be concluded that the user activation variable and the rate of use of virtual social networks have the most effect and history of using virtual social networks, which has had the least effect on the variable of political socialization.
Conclusion:
The findings of the research indicate that with the formation and expansion of virtual social networks, individuals are producing content as free political actors, and their values and attitudes are influenced by this space. In other words, they are influenced by cyberspace and contributing to the production of the content of this space, which is the creation of multisite production and circulation of information. This trend has transformed the process of political socialization and has challenged it. Thus, according to the results of this study, virtual social networks act to form informal socialization.
Therefore, it is suggested that in order to defend the official political culture of the country, the use of virtual media will be partly planned and carefully introduced to users. It also suggests other things such as: created a team to produce content tailored to the values and norms of the country, strengthening native social networks, aligning organizations and related organizations and reducing parallel work, reducing the cost of sending and receiving data on the use of native social networks, the technical strengthening of native social networks and the increase of technical capacity in such virtual networks and, finally, the protection of domestic ideas, theoretical and applied researches of universities and research institutes and their linkage to related organizations.
- انتشار مقاله: 11-12-1396
- نویسندگان: بابک احمدپور ترکمانی,مصطفی ازکیا,باقر ساروخانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: طبقۀ متوسط,توسعۀ سیاسی,توسعۀ فرهنگی,مانع فرهنگی,فرهنگ اقتدارگرایانه,پرسشگری و نقد
- چکیده: تحقیق پیشرو در صدد پاسخگویی به این پرسش اساسی برآمده که مهمترین مانع فرهنگی که در دورۀ پهلوی دوم سبب عدم دستیابی جامعۀ ایران به توسعۀ سیاسی شد چه بوده است؟ دیگر اینکه پهلوی دوم به کمک چه اقدامات اساسیای جامعۀ ایران را از دستیابی به توسعۀ سیاسی محروم کرد؟ این پژوهش با الهام از رویکرد وبری در اهمیت فرهنگ و همچنین رویکرد نوسازی بازنگریشدۀ اینگلهارت و با به کارگیری روش تحقیق تاریخی و اسنادی، با مراجعه به کتابخانههای حقیقی و مجازی و بررسی نقّادانه و فیشبرداری از کتابها و اسناد معتبر مرتبط با موضوع این تحقیق و تحلیل و فراتحلیل آنها انجام شده است.
نتایج این تحقیق نشان میدهند که فرهنگ اقتدارگرا و استبدادی حاکم و نظام سیاسی و مدیریت اقتدارگرایانه و استبدادی محمدرضاشاه بر نهادهای مختلف جامعه، باعث تضعیف جامعۀ مدنی، اعمال سانسور شدید در نشر کتابها و مطبوعات، انحلال تشکلهای اجتماعی و فرهنگی مستقل و احزاب سیاسی منتقد وابسته به طبقۀ متوسط جدید و قطع جریان روشنفکری پویا، آزاد، نقّاد و پرسشگر در جامعه شد و به عنوان مهمترین مانع فرهنگی توسعۀ سیاسی، مسبّب ناکامی جامعۀ ایران در دستیابی به توسعۀ سیاسی در دورۀ پهلوی دوم بود.- چکیده انگلیسی: This research aims to answer this basic question that what was the most important cultural barrier in second Pahlavi era that impeded the Iran society in reaching political development? Also what were second Pahlavi´s main actions in depriving Iran society from achieving political development? This article inspired by Weber´s approach in importance of culture and also by Engelhardt´s revised renewal approach by using historical and documentary research methods. To do this research, we have referred actual and virtual libraries and we have done analytical inspection and taking notes from books and original documents related to the subject of this research and conducting analysis accompanied with Meta-analysis.
Findings showed that dictatorship and authoritarian culture governing over society and political system and autocratic and dictatorship management of Mohammad Reza Shah toward different institutions in society, suppression of civil society, sever censorship over publishing books and newspapers, dissolution of independent cultural and social associations and critical political parties which dependent on new middle class, and also interrupting free dynamic, critical intellectual flow, were among the most important cultural barrier of political development and failure of Iran´s society in reaching political development in second Pahlavi’s era.- انتشار مقاله: 31-01-1397
- نویسندگان: محمد حیدرپورکلیدسر,منصور وثوقی,باقر ساروخانی,مصطفی ازکیا
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: توسعه سیاسی,موانع فرهنگی,فرهنگ استبدادی,نگرش علمی و عقلانی,رویکرد انتقادی و پرسشگرانه
- چکیده: پژوهش پیشرو در صدد واکاوی و پاسخگویی به این سؤال اساسی بر آمده است که موانع عمدۀ فرهنگی که در دوره پهلوی دوم سبب عدم دستیابی جامعه ایران به توسعه سیاسی گردید، چه بوده است؟ و مهمترین آنها کداماند؟ این پژوهش با الهام از رویکرد وبری در اهمیت فرهنگ و همچنین رویکرد نوسازی بازنگری شده اینگلهارت و با بهکارگیری روش تحقیق تاریخی و اسنادی، با مراجعه به کتابخانههای حقیقی و مجازی و بررسی کتب و اسناد معتبر مرتبط با موضوع تحقیق از طریق فیشبرداری به جمعآوری و تحلیل و فراتحلیل اطلاعات تاریخی و پژوهشهای جامعهشناسی مرتبط با موضوع تحقیق اقدام شده است. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که فرهنگ استبدادی حاکم بر جامعه و نظام سیاسی حاکم وقت و مدیریت اقتدارگرایانۀ پهلوی دوم بر نهادهای مختلف جامعه و سرکوب جامعۀ مدنی و انحلال احزاب سیاسی و تشکلهای اجتماعی و فرهنگی منتقد وابسته به طبقۀ متوسط و قطع جریان روشنفکری پویا و آزاد بهعنوان مهمترین موانع فرهنگی توسعۀ سیاسی در آن دوره محسوب میشود و همچنین فقدان نگرش علمی و عقلانی، روحیۀ پرسشگری و نقد در جامعه، ضعف جامعۀ مدنی، حضور قوی باورهای خرافی سنتی در متن جامعه، فقدان فرهنگ گفتوگو، نبود یک جریان روشنفکری اصیل، آزادیخواه ملی و فقدان مطبوعات منتقد و اعمال سانسور شدید بر سایر مطبوعات و وسایل ارتباط جمعی، باعث ناکامی جامعۀ ایران در دستیابی به توسعۀ سیاسی در دورۀ پهلوی دوم گردید.
- چکیده انگلیسی: This study with the title of “analysis of cultural barriers for political development of Iran: Second Pahlavi era” aims to respond to this important question that what are the most significant cultural barriers of Second Pahlavi era that impede Iran’s society in pursuit of reaching political development? Hence in order to gather relevant data and analyze historical evidences, historical and Analytical study methods were undertaken, by referring to actual and virtual libraries accompanied with scrutinizing valid documents, books and other relevant references.
The findings of this study indicate that the governing dictatorship culture across the society and kingdom structure, absence of scientific and logical mentality, lack of questioning and criticizing attitude in society, weakness of civil society, strong presence of superstitious and traditional believes in context of society, dearth of affability and tolerance culture, lack of an original national liberal intellectual movement and authoritarianism management of Mohammad Reza Shah over various organizations and repressing civil society, political parties and critic sociological constitutions dependent to middle age traditional and contemporary class, closing critical journals and imposing heavy censorship on journals and other mass media beside suppressing dynamic intellectual movements, inhibit Iran’s society in reaching political development during Second Pahlavi era.- انتشار مقاله: 28-06-1396
- نویسندگان: محمد حیدرپورکلیدسر,منصور وثوقی,باقر ساروخانی,مصطفی ازکیا
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تعاون و کشاورزی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: رضایت مندی,توسعه اقتصادی,توسعه اجتماعی,شهرستان مشهد,تعاونی روستایی
- چکیده: پژوهش حاضر در سال 1387 با هدف بررسی میزان رضایت اعضای شرکتهای تعاونی روستایی از عملکرد اقتصادی و اجتماعی تعاونیهای روستایی در سطح شهرستان مشهد صورت گرفته است. نوع تحقیق کاربردی و روش آن توصیفی پیمایشی بوده است. جامعه آماری این پژوهش تمام مدیران و تعدادی از اعضای شرکتهای تعاونی روستایی فعال در سطح شهرستان مشهد را در بر میگیرد که به ترتیب به شیوه تمام شماری مدیران و نمونه گیری طبقهای اعضای تعاونیهای روستایی انجام شده است. ابزار پژوهش دو پرسشنامه مجزا بوده که روایی آنها از طریق روایی منطقی به دو شکل ظاهری و محتوایی و مشورت با استادان و صاحبنظران مربوط و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تأیید شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد که بین ویژگیهای فردی مدیران نظیر سن، میزان تحصیلات، سابقه مدیریت و میزان رضایت اعضا از عملکرد تعاونیهای روستایی رابطه مستقیم و معنی داری وجود داشته و همچنین شیوه های تصمیم گیری مدیران در رضایت اعضا تأثیر مثبت و مستقیمی گذاشته است. از طرف دیگر با بهبود شاخصهای اقتصادی و اجتماعی در مناطق روستایی، میزان رضایت اعضا از عملکرد تعاونیهای روستایی به نحو چشمگیری افزایش یافته است. یافتههای تحقیق همچنین نشان می دهد که در زمینه شاخصهای اقتصادی بیشترین رضایت اعضا از خدمات مالی و رفاهی تعاونیهای روستایی و در زمینه شاخصهای اجتماعی نیز بیشترین رضایت از تأثیر تعاونیها بر افزایش شاخصهای مشارکتی بوده است.
- چکیده انگلیسی: This descriptive-survey-functional study was carried out in 2008 in order to evaluate the satisfaction of cooperatives members of social and economical functions of their cooperatives in the city of Mashhad. The statistical population was all managers and some of the members of the active rural cooperative companies in the city of Mashhad which were respectively carried out as census of managers and stratified sampling of members. The study used two separate questionnaire which their validity were approve through logical validity in form and content and by consulting relative professors and authorities and their reliability was approved by Cronbach alpha coefficient. The findings of the study shows that there were direct and meaningful relation between manager’s personal characteristics such has age, education, management history and the member’s satisfaction of cooperative function. The manager’s method of decision making also affects the member’s satisfaction. On the other hand the amount of member’s satisfaction is increasing in rural cooperatives with improvement of social & economical indexes. The study also shows that in regard of economic indexes the members were mostly satisfied with financial and welfare facilities of the rural cooperatives and in case of social indexes they were pleased with the effect of cooperatives in developing cooperation indexes.
- انتشار مقاله: 17-09-1388
- نویسندگان: محمود ثابت دیزاوندی,حمید انصاری,مصطفی ازکیا
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: "توسعه","دیپلماسی","سرمایه گذاری","رسانه ای","نقش"
- چکیده: توسعه اقتصادی نیازمند ظرفیت سازی، و سرمایه گذاری خارجی یکی از ظرفیت های پیوند اقتصاد داخلی با اقتصاد جهانی است. دولت ها برای جبران عقب ماندگی، رونق کسب و کار، بهره گیری از مزیت های نسبی، برای جذب سرمایه های خارجی تدابیری اتخاذ می کنند. همچنین برای بسترسازی توسعه ملی، همه نهادها از جمله رسانه ملی در این زمینه نقش بر جسته ای دارند.
هدف پژوهش، تجزیه و تحلیل نقش رسانه ملی در این عرصه و ارائه راهکارهای مناسب است. به این منظور با بکارگیری روش بنیانی و مصاحبه با استادان اقتصاد، علوم ارتباطات و مقامات دولتی و رسانه، مدلِ عوامل رسانه ای موثر بر جلب سرمایه گذاران خارجی بدست آمد.
ارزیابی نتایج مدل نهایی پارادایمی عوامل رسانه ای نشان می دهد: رسانه ملی به دلیل فقدان تعامل تخصصی با دولت، ترسیم نکردن چشم انداز سرمایه گذاری، فقدان پیوست رسانه ای دولت، مطالبه گری و جهت دهی و نیز فقدان نیروهای متخصص اقتصادی نتوانسته است، نقش دیپلماسی رسانه ای را در جلب سرمایه گذاران خارجی ایفا کند.- چکیده انگلیسی: Economic development requires capacity building, and foreign investment is one of the capacities of linking the domestic economy with the global economy. Governments take measures to attract foreign investment to offset the backwardness, business prosperity, and the enjoyment of comparative advantages. Also, in order to establish national development, all institutions, including national media, have a role to play in this regard.
The purpose of the research is to analyze the role of the national media in this field and provide appropriate solutions. To this end, using the basic methodology and interviewing the professors of economics, communications science and government officials and the media, the model of media factors effective on attracting foreign investors was obtained.
The evaluation of the results of the final model of the paradigm of media factors shows that national media has failed to play the role of the national media due to the lack of specialized interaction with the government, the lack of a vision of investment, the lack of government media attachment, the demand and direction, and the lack of specialized economic forces. Media diplomacy will play in attracting foreign investors.- انتشار مقاله: 02-03-1397
- نویسندگان: قاسم روح اله زاده اندواری,مصطفی ازکیا,محمد دادگران
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: روستا,ﺳﻴﻨﻤﺎ,ﺗﻐﻴﻴﺮات اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ,روﻳﻜﺮد ﺑﺎزﺗﺎب,واﻗﻌﻴﺖ ﮔﺮﻳﺰی
- چکیده: ﻣﺴﺌﻠﻪ ﻣﺤﻮری اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﺮرﺳﻲ راﺑﻄﻪ ﺑﻴﻦ ﺗﻐﻴﻴﺮات اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺟﺎﻣﻌﻪ روﺳﺘﺎﻳﻲ ﺑﺎ آﺛـﺎر ﺳـﻴﻨﻤﺎﻳﻲ اﻳـﺮان از اﺳﺖ .در اﻳﻦ رﻫﮕﺬر ﺑﺮرﺳﻲ ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ اﻳـﻦ راﺑﻄـﻪ و ﻧﻴـﺰ ﻛﻴﻔﻴـﺖ 1357 زﻣﺎن ﺷﻜﻞ ﮔﻴﺮی اﻳﻦ ﻫﻨﺮ ﺗﺎ سال ﺑﺎزﺗﺎب واﻗﻌﻴﺎت ﺟﺎﻣﻌﻪ روﺳﺘﺎﻳﻲاﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﺮ ﻧﻈﺮﻳﻪ ﺑﺎزﺗﺎب اﺳﺘﻮار اﺳـﺖ ِ .ﻣﻄﻤﺢ ﻧﻈﺮ است ﭼﺎرﭼﻮب ﻧﻈﺮی .ﻣﻄﺎﺑﻖ اﻳﻦ روﻳﻜﺮد، ﻫﻨﺮ آﻳﻨﻪ و اﻧﻌﻜﺎﺳﻲ از ﺟﺎﻣﻌﻪ اﺳﺖ و ﺑﻪ واﺳﻄﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﺸﺮو ط ﺷﺪه و ﺗﻌﻴﻦ ﻣـﻲ ﻳﺎﺑـﺪ .در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ از روش اﺳﻨﺎدی ﺑﺮای ﻣﺸﺨﺺ ﻛﺮدن ﺗﻐﻴﻴﺮات ﻋﻤﺪه ﺟﺎﻣﻌﻪ روﺳﺘﺎﻳ ﻲ و ﻧﻴﺰ ﺗﻔﻜﻴـﻚ ﺗـﺎریخی ﺳﺎﻟﻬﺎی ﻣﻮرد ﺑﺤ ﺚ اﺳﺘﻔﺎده ﻛﺮده اﻳﻢ .ﺑﺮای درک ﺳﺎﺧﺘﺎر و ﻛﺎرﻛﺮد آﺛﺎر ﺳﻴﻨﻤﺎﻳﻲ در روﻧﺪ اﻳـﻦ ﭘـﮋوﻫﺶ درﺻـﺪ از ﻓﻴﻠﻤﻬـﺎی9 روش ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻣﺤﺘﻮ ای ﻛﻴﻔ ﻲ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ .ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ ﻧﺸـﺎن ﻣﻲ دﻫـﺪ ﻛـﻪ تنها ، ﺳﻴﻨﻤﺎی روﺳﺘ ﺎﻳﻲ ذﻳﻞ ﻛﺎرﻛﺮد ﻧﺸﺎن دادن واﻗﻌﻴﺖ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﻧﺪ .ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﺮرﺳﻲ ﻣﺎ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ میان ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﺣﻜﻮﻣﺖ و ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻛﺎرﻛﺮدﻫﺎی ﺳﻴﻨﻤﺎ در ﻃـﻮل دوره ﻣـﻮرد ﺑﺤـﺚ راﺑﻄـﻪ ﻣﻌﻨـﺎداری وﺟـﻮد دارد .ﻧﻘﻄﻪ ﻋﻄﻒ ﻣﺸـﺘﺮک ﺗﻐﻴﻴـﺮات 1341 اﺟﺮای ﻣﻬ ﻢ ﺗﺮﻳﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ دوﻟﺖ در روﺳﺘﺎﻫﺎ)اﺻﻼﺣﺎت ارﺿ ﻲ (در ﺳﺎل اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺟﺎﻣﻌﻪ روﺳﺘﺎﻳﻲ و ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻣﻀﺎﻣﻴﻦ و ﻛﺎرﻛﺮدﻫﺎی ﺳـﻴﻨﻤﺎی روﺳـﺘﺎﻳﻲ در ﻃـﻮل دوره ﻣـﻮرد ﺑﺤـﺚ اﺳﺖ.واﻗﻌﻴﺖ ﮔﺮﻳﺰی، ﺗﺒﻠﻴﻎ ﺑﺮای ﺣﻜﻮﻣﺖ و اﻗﻨﺎع ﻣﺮدم ﺑﺮای ﭘـﺬﻳﺮﻓﺘﻦ ﻓﺮﻫﻨـﮓ ﺟﺪﻳـﺪ و ﻧﮕﺮﺷـﻬﺎی ﻧـﻮ، از ﻣﻬﻢ ﺗﺮﻳﻦ ﻛﺎرﻛﺮدﻫﺎی ﺳﻴﻨﻤﺎی روﺳﺘﺎ ﻳﻲ ﻗﺒﻞ از اﻧﻘﻼب اﺳﺖ .ﻧﻘﺪ ﻣﻨﺎﺳﺒﺎت ارﺑﺎب و رﻋﻴﺖ در ﺳﻴﻨﻤﺎی ﺑﻌﺪ از اﺻﻼﺣﺎت ارﺿﻲ، روﺷﻦ ﺗﺮﻳﻦ ﻧﻤﻮد ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﺗﻐﻴﻴﺮات اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، اﻗﺘﺼﺎدی ﺟﺎﻣﻌﻪ روﺳـﺘﺎ ﻳﻲ ﻣﺤﺘﻮای ﻓﻴﻠﻤﻬﺎی ﺳﻴﻨﻤﺎﻳﻲ ﺑﻪ ﺷﻤﺎر ﻣﻲ رود
- چکیده انگلیسی: The basic subject of this paper is considering of the relation between social changes of rural society and Iranian Cinematography works from novel up to formation of this art up to 1978. Also it is considered to have a consideration of this relation and quality of rural society realities. Theoretical framework of this essay is based upon the reflexive theory . According to this approach, art including a wide scope of researches based upon this common idea that the art is the mirror of society or the art may be conditional and specified due to the art. Documentary method has been used in this essay for specifying the major changes of rural society and historical separation of considered years as well. For better understanding of the structure and application of cinematography works, we used the qualitative content analysis method. According to the findings of this essay, only %9 of rural cinematography films made for showing the reality. Also we could found out that there is a meaningful relation between governmental programs and any change of cinema applications through the mentioned period. Performing the most important governmental program in villages (Land reforms) in 1962 is a common reference point of social changes in rural society and any changes of concepts and applications of rural cinematography through the mentioned period. The most important outputs of rural cinematography before revolution is hiding of reality, advertising for government and enrichment of people for accepting the new culture and new attitudes. Any criticism of relations between master and man in cinema after (Land reforms) are the clearest results of correlation of social/ economic changes of rural society with the content of cinematography film
- انتشار مقاله: 26-05-1399
- نویسندگان: مصطفی ازکیا,حسین میرزایی,احسان جوانمرد
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه شهر پایدار
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کلانشهر تهران,فضاهای عمومی,عوامل کالبدی,جامعه شناختی
- چکیده: روند فزاینده شهرنشینی و گسترش فیزیکی آن موجب نابرابری فضایی در توزیع یکسان خدمات و امکانات شهری در سطح شهرها شده است که این امر دسترسی به فضاهای عمومی را با مشکل مواجه کرده است این در حالی است که دسترسی و استفاده مناسب از فضاهای عمومی شهری متأثر از عوامل بسیاری است، ازاینرو هدف پژوهش حاضر بررسی میزان تأثیر عوامل کالبدی و عوامل جامعهشناختی در استفاده از فضاهای عمومی شهری در بین ساکنین مناطق مختلف شهر تهران میباشد. روش تحقیق ازلحاظ هدف، توصیفی – تحلیلی و ازلحاظ کاربست نتایج و نوع تحقیق کاربردی و ازلحاظ روش، روششناسی کمی از نوع روش همبستگی و شیوه جمعآوری دادهها بهصورت پرسشنامهای میباشد. جامعه آماری افراد بالای 18 سال شهر تهران در سرشماری سال 1395 و بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه 385 نفر و روش نمونهگیری احتمالی از نوع نمونهگیری خوشهای در نظر گرفتهشده است. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای T-test و روش ضریب همبستگی و رگرسیون خطی ساده استفادهشده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که بین عوامل جامعهشناختی و عوامل کالبدی فضاهای عمومی رابطه نسبتاً ضعیفی برقرار است و با توجه به نتایج رگرسیون، عوامل کالبدی بر عوامل جامعهشناختی به میزان اهمیتی برابر با 487/0 تأثیر دارد. نتایج حاصل بیانگر این است که عوامل کالبدی تأثیر بسیار کمی بر تقویت عوامل جامعهشناختی در بین ساکنین شهر تهران دارد. با گسترش دامنه سایر عوامل بستر مناسبتری جهت عوامل و تعاملات اجتماعی فراهم میشود.
- چکیده انگلیسی: Introduction
Urban public spaces are places that belong to all citizens and not just limited to the physical aspect, in fact they have been identified by the presence of people and their activities. The urban public spaces usage rate and its psychological and sociological effects on social health as one of the urban sustainable development variables has great importance among citizens. Therefore, production, distribution, accessibility and use of urban public spaces and their effects have been become an important issue in urban sociology. According to that social interactions are one of the basic needs of human beings in collective life and their civic nature, it can be confirmed that public spaces provide the basis for social interactions in the city. Also, urban public space is an essential element of urban construction, which is related to the center of social strategies and shapes people's behavior and social life. On the other hand, social and sociological factors affect the physical and appearance and design of city.
Tehran city is one of the metropolises that has experienced inequality in the use of urban public spaces in recent years. A metropolis such as Tehran has various and different areas and regions in terms of physical, therefore, increasing the social and economic distance and unequal distribution of facilities and services has made it a heterogeneous city in the social environment, so it seems that analysis of public spaces in terms of the impact of social factors on the physical as an issue that needs to be raised, must be explained. Based on the subject importance, the study seeks to examine the tendency and use of public spaces in Tehran, the physical factors affecting the manner and public spaces usage rate among residents of different regions and sociological factors among them.
Methodology
The present study is applied and descriptive-analytical in terms of purpose and method, respectively. The method of data collection in the theoretical framework is library and documentary and in the information analysis section is to use the attitudes and opinions of citizens in the form of a questionnaire and base on the fieldwork. The statistical population of the present study is people over the age of 18 of 22 districts of Tehran in 2016 and the sample size according to Cochran's formula is 385 people. In order to explain the statistics and inferential tests and also answer the research question, the T-test was used to measure the desirability of the indicators. In view point of the study aim that is to investigate the effect of variables on each other, Pearson test and linear regression tables were also used.
Results and discussion
In order to show the desirability of physical and sociological indicators of public spaces in Tehran, the T-Test was used. The results of the test indicated that the physical condition of public spaces is at moderate level of desirability and the sociological status of spaces is at low one. The Pearson test was also used to investigate the relationship between physical and sociological indicators. According to the test result, the p-value rate between the studied indicators is less than 0.05 and the sociological variables intensity of dependence to physical ones is less than the physical indicators dependence intensity to sociology ones that indicates the sociological factors susceptibility of physical factors is relatively at low level. In regression analysis, the physical and sociological factors are the independent and dependent variables, respectively. The results of this test showed that the value of the adjusted coefficient of determination is 0.421 that indicates the low ability of the independent variable to explain the variance of the dependent variable. That is to say, the independent variable explains 42% of the dependent changes, and the rest of these changes, known as the error quantification, are influenced by variables outside the model. Also, the value of the Watson camera is 1.23 that illustrated the remnants are independent of each other. The model regression value is 25.29 and the remnant value is 19.79, and due to the amount of remnant square roots are smaller than the sum of the regression square roots, it indicates that the model high explanatory power of the dependent variable changes explanation. The beta value in the model is 0.489. And the large value of beta indicates relative importance and its role in predicting the dependent variable. Therefore, the regression model is statistically significant and the research question, which is the effect of physical factors on sociological factors, is evaluated to some extent positively.
Conclusion
The results demonstrate that physical factors affect a total of nearly 48% of the sociological factors changes and 62% of the effective factors in the strengthening of sociological factors in urban public spaces depend on variables outside the research. Therefore, it can be said that physical infrastructures improvement and their development in public spaces of Tehran as one of the effective factors in the production of public spaces and also accessibility and usage of these spaces and the sociological condition enhancement of public spaces do not play a decisive role. In addition to physical and sociological factors, there are other elements that need to be considered. Thus, according to different areas resident’s opinion of Tehran, physical factors have a very small effect on sociological factors in public spaces and sociological factors reinforcement in public spaces of Tehran is not only affected by physical factors and other components have more impressions. These factors may be psychological, economic, environmental, cultural, political ones and so on.- انتشار مقاله: 13-07-1398
- نویسندگان: علی صمدی,سید یعقوب موسوی,ومصطفی ازکیا
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علوم اجتماعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تغییر,استعمار,مدرنیته,سنت,غرب,پیشرفت,نخبگان سیاسی و فرهنگی
- چکیده: هدف این تحقیق دستیابی به برخی از زوایای پنهان تاریخ معاصر ایران در دوره قاجار با استفاده از متون سفرنامههای اتباع خارجی بر پایه نگاهی جامعهشناختی است. این مقاله برپایه روش تحلیل محتوای کیفی است و تلاش گردیده تا با بررسی متون سفرنامههای اتباع خارجی و استخراج دادهها، مفاهیم، مقولات و گزارههای جدیدی را در تفسیر رویدادهای این دوره به دست آورد. بر اساس یافتههای این مقاله، نخبگان قاجار به روایت سفرنامه نویسان، کسانی بودند که به دنبال ایجاد تغییراتی برای پیشرفت کشور بودند اما این تلاشها یا به واسطه ناکارآمدی حکومت و دسیسههای دربار یا به واسطه دخالتهای دول بیگانه به شکست میانجامید. علاوه بر این آنچه در این متون مشاهده میشود این است که نخبگان قاجار هرگز تصویر درست و مطابق واقعی از پیشرفت در غرب و مبانی آن نداشتند.
- چکیده انگلیسی: .
- انتشار مقاله: 12-09-1398
- نویسندگان: کامران حدادی,مصطفی ازکیا,منصور وثوقی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: سپهر سیاست
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: زنان,انقلاب اسلامی,هویت,لاکلائو و موفه,سوژه سیاسی
- چکیده: هدف پژوهش حاضر بررسی چگونگی سوژگی زنان در شکلگیری گفتمان انقلاب اسلامی براساس نظریه گفتمان لاکلائو و موفه است. روش پژوهش کیفی – اکتشافی و روش نمونهگیری نیز برمبنای روش نمونهگیری نظری بود. نتایج نشان داد، زنان در حدوث گفتمان انقلاب اسلامی در جایگاه سوژهای نقشآفرین و خلاق قرار گرفته و شیوههای متعددی را برای مبارزه بهکار میگرفتند. در شرایط سوژگی همبستگی بالایی بین زنان با افکار و اندیشه، و ریشههای اجتماعی متفاوت شکل گرفته بود. زنان در این شرایط از وضعیت موجود و ارزشهای حاکم بر آن دوری جستند و به دنبال استقرار فضایی آرمانی در ذیل گفتمان انقلاب اسلامی بودند. بخشی از سوژه شدن زنان در مبارزات انقلابی به جو انقلابی جامعه مربوط است. از چشمگیرترین شیوههای کنشگری زنان در برقراری گفتمان جدید، گسترش استفاده از حجاب در میان زنان بود. هویت جدید برای زنان هویتی کاملاً متفاوت با قبل نبود، بلکه بازاندیشی و بازنگری در گفتمان سنتی و مدرن بود که براساس شاخصهای جدید آن را عرضه کردند.
- چکیده انگلیسی: The present study aims to investigate how the women’s subjectivity in the formation of the Islamic revolution discourse based on Laclau and Mouffeʼs theory of discourse. A qualitative and heuristic research method is used. Sampling is based on the theoretical sampling method. The results show that women in the discourse of the Islamic revolution played a strategic and creative role and used various methods to fight. In the subjectivity position, a high degree of correlation is formed among women with different thoughts, attitudes, and social origins. In this situation, women avoid the present conditions and the values governing them and establish an ideal status under the discourse of Islamic revolution. Part of women's subjectivity in the revolutionary fight is related to the revolutionary status of society. One of the most noticeable examples of women active in establishing new discourse is correlated to the development of Hijab among women. The new identity for women not completely different from what was defined before but also it is rethinking and revising about the modern and traditional discourse that is presented based on the new indices.
- انتشار مقاله: 22-12-1397
- نویسندگان: شهناز کریمی,مهرداد نوابخش,مصطفی ازکیا
- مشاهده