در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تولید مثل,شبیه سازی پزشکی,تحلیل مبانی
- چکیده: چکیده
مقدمه شبیه سازی یا کلونینگ، یکی از جدیدترین اقدامات بشری درعلم پزشکی و تولیدمثل میباشد. این پدیده نوظهور در مجامع علمی منجر به برانگیخته شدن واکنشها و عکسالعملهای متفاوتی گردیده است.
روش کار: اطلاعات این پژوهش با روش تحلیلی- اسنادی و جستجو در پایگاه ها و منابع اطلاعات علمی اینترنتی و کتب مرتبط در این زمینه جمعآوری گردیده است.
نتایج: با توجه به اینکه موضوع شبیه سازی در پزشکی، نو است قطعاً اختلاف نظرهایی وجود دارد. تا آنجاییکه نظرات ارائه شده در منابع مختلف از طرف اندیشمندان، حرمت شبیه سازی انسان آن هم به طور مطلق (حتی در معالجات پزشکی) را مورد تأیید قرار میدهند. هرچند بعضی از اندیشمندان فقط در معالجات پرشکی، شبیه سازی اعضاء و بافتهای انسان را مجاز میدانند؛ اما اکثر اندیشمندان و جوامع علمی شیعه به نفس عمل شبیه سازی معتقدند.
نتیجه گیری: هرچند در مجموع، با اصل قضیه شبیهسازی در پزشکی ، مخالفت نمیشود ولی به دلیل نتایج و مفاسدی که از ابعاد مختلف، در خصوص مجاز بودن یا نبودن آن ممکن است به وجود آید لذا باید با دقت و حساسیت بیشتری حکم کرد و دیدی همه جانبه انگارانه داشت. این نوع از تولید مثل به دلیل اینکه برخلاف مسیر طبیعی که سلول تخم از آن تشکیل میگردد صورت میپذیرد.- چکیده انگلیسی:
Introduction: Simulation or cloning is one of the newest human actions in medical science and reproduction. This emerging phenomenon in scientific societies has led to different reactions and reactions.
Metod:The information work method of this research has been collected by analytical-documentary method and search in databases and scientific scientific information resources and related books in this field.
Results: Given that the issue of simulation in medicine is new, there are definitely differences of opinion. To the extent that the views expressed in various sources by thinkers confirm the sanctity of human simulation in its absolute form (even in medical treatments). Although some thinkers allow the simulation of human organs and tissues only in violent treatments, most Shiite scholars and scientific communities believe in the act of simulation.
Conclusion: Although, in general, the principle of simulation in medicine is not opposed, but due to the results and corruption that may arise from different dimensions, whether it is permissible or not, so it should be judged more carefully and sensitively. And he had a comprehensive view. This type of reproduction occurs because, unlike the natural pathway from which the egg cell is formed.- انتشار مقاله: 10-03-1399
- نویسندگان: الهه سادات حجازی دهاقانی,مسعود راعی دهقی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فقه و مبانی حقوق اسلامی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: جامعه اسلامی,ازدواج موقت,ازدواج سفید,نظام خانواده,قوانین حقوقی و فقهی
- چکیده: خانواده مهمترین نهاد موثر بر هویت و سلامت جسمی افراد جامعه است. این پژوهش با هدف تحلیل بایدها، نبایدها و ابعاد فقهی، حقوقی ازدواج سفید و ارائه راهکار جایگزین-ازدواج دائم و موقت- پیامدهای آنها را تبیین میکند. همخانگی بدون ازدواج پدیده ناهنجار، غیرقانونی، فاقد مشروعیت و ضد فرهنگ اسلامی-ایرانی است که به عنوان ازدواج سفید بین افراد جامعه رشد یافته است. ازدواج موقت در ابتدا باعث ایجاد ذهنیت منفی مخصوصا در ذهن زنان جامعه گردیده اما اگر علل، شرایط و فواید واقعی آن بررسی قرار گردد، متوجه می شویم که این ازدواج و فلسفه وجودی آن برای جامعه اسلامی امری حیاتی است و مختص کسانی است که شرایط قبول مسئولیت ازدواج دائم را ندارند ولی نیازهای جسمی و جنسی دارند. این تحقیق، پژوهشی توصیفی-تحلیلی بوده که به روش کتابخانه ای تلاش نموده ازدواج سفید و ازدواج موقت را از هم تفکیک کرده و مشروعیت دینی، حقوقی و اجتماعی آنها را با وجود گسترش، در کشور ما مطرح کند و زیانهای ازدواج سفید را برای فرد و خانواده مشخص کرده و لزوم و فواید ازدواج دائم و موقت را بعنوان راه حل جایگزین در جامعه امروزی نشان دهد.
- چکیده انگلیسی: The family is the most significant foundation affecting the identity and physical health of individuals in the community. The purpose of this study is to analyze the pros and cons of white marriage and to provide an alternative approach -permanent and temporary marriages- with their jurisprudential and legal implications. Cohabitation is an abnormal, illegal, illegitimate, and anti-Islamic phenomenon which has grown as white marriage between individuals. Temporary marriage has initially created a negative image, especially in the minds of women in society, but if its real causes, conditions, and benefits are examined, we find out that marriage and its existential philosophy are crucial to Islamic society. This marriage is for those who do not qualify for permanent marriage but still have physical and sexual needs.
This research is a descriptive-analytical research which has attempted in a library-based way to address most of the jurisprudential and lawful aspects of white marriage and then, distinguishing these two issues is so significant. Due to lack of religious and social legitimacy despite its prevalence and negative consequences for individual and family, the necessity and the benefits of permanent and temporary marriages as alternatives in today's society are indicated.- انتشار مقاله: 23-10-1398
- نویسندگان: آزاده زینلی,مسعود راعی,محمدباقر عامری نیا
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فقه و مبانی حقوق اسلامی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: پدافند غیر عامل,سلاحهای کشتار جمعی,بیوتروریسم,جنگ میکروبی
- چکیده: بیوتروریسم به عنوان ابزاری نوین، مورد توجه مراکز راهبردی نظامی، اقتصادی و بهداشتی جهان قرار گرفته است. امروزه اهمیت بیوتروریسم به حدی است که، سلاحهای هستهای خطری بالفعل برای جامعه جهانی به حساب نمیآیند و در حاشیه قرار گرفتهاند. زیرا در این میان عوامل بیولوژیک را خطرناکترین تهدید علیه سلامت و امنیت بشر میدانند. پژوهش پیشرو با هدف «بررسی رویکرد نظام حقوقی ایران در قبال بیوتروریسم با نگاهی به دیدگاه فقه اسلامی انجام شد» و با استفاده از روش توصیفی– تحلیلی و گردآوری اطلاعات به شیوه کتابخانهای– اسنادی انجام گرفته است. نتایج نشان داد که در حقوق ایران جرم مستقلی تحت عنوان بیوتروریسم وجود ندارد، اما در قوانین متعدد جلوههایی از مفهوم تروریسم زیستی یافت میشود که دامنه آنها بسیار محدود بوده و از جامعیت لازم برخوردار نمیباشد. لذا جرم-انگاری مستقل جرایم بیوتروریستی ضروری به نظر میرسد. از نظر فقه اسلامی، از آنجا که رعایت حقوق انسانها و حق حیات آنها مورد توجه میباشد، استفاده از سلاحهای کشتار جمعی به هر شکلی که باشد، حرام بوده و استفاده از آن جایز نمیباشد. در وجوب مقابله با بیوتروریسم نیز تردیدی وجود ندارد؛ که برای برقراری شرط تناسب در دفاع بیوتروریستی بهترین حالت برای دفع تجاوز دفاع علمی و بیولوژیکی میباشد.
- چکیده انگلیسی: Bioterrorism as a new tool has been considered by military ,economic and health centers of the world .Today ,the importance of nuclear weapons is to the extent that nuclear weapons are not a potential threat to the global community .Biological agents are considered as the most dangerous threats to human health and safety .The present study was carried out with the aim of " the study of iranian legal system in comparison with islamic jurisprudence in view of islamic jurisprudence " and by using descriptive - analytical method and gathering information by library - documentary method .The results showed that there is no independent mass in iranian law ,but in vari
- انتشار مقاله: 27-11-1398
- نویسندگان: سید علی اکبر موسوی,غلامحسین مسعود,مسعود راعی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فقه و مبانی حقوق اسلامی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تعزیر,حد,تعزیرات منصوص
- چکیده: ورود یک نوع از تعزیرات در قانون مجازات اسلامی که اصطلاحاً به تعزیرات منصوص معروف شدهاند و قانونگذار بدون تبیین مفهوم و مصادیق آن با وضع تبصره 2 ماده 115 قانون مجازات، اعمال برخی مقررات قانونی را درباره آن منتفی دانسته است و رفتاری حد گونه با آن دارد، موجب ابهام فعالان عرصه حقوق شده که نتیجه عدم رفع این ابهام، نقض حقوق محکومان و سردرگمی فعالان عرصه حقوق و بخصوص قضات در صدور احکام میشود. حال این سؤال مطرح است که مفهوم و مصادیق اینگونه مجازاتها چیست؟ و تفاوت آن با حدود چیست؟ در پاسخ باید گفت با توجه به اینکه تعزیر کیفری است که شارع مقدس در هنگام وضع این نوع کیفر، شرایط زمان و مکان را در نظر گرفته است؛ به نظر میرسد بیان مصادیق چنین تعزیراتی در لسان شارع به معنای تعیین قطعی این نوع تعزیرات نیست؛ درواقع شارع تعیین این مصادیق را در پرتو اوضاعواحوال شرایط آن زمان بیان نموده درنتیجه اعمال چنین تعزیری در شرایط فعلی بهعنوان قاعده لازمالاجرا تلقی نمیگردد بلکه اینگونه تعزیرات تابع قواعد کلی تعزیرات یعنی "التعزیر به ما یراه الحاکم" میباشد.
- چکیده انگلیسی: The entry of a discretionary punishment type in the Islamic Penal Code, known as the authorized discretionary punishment, and the legislator without explaining its concept and its implications with the provisions of paragraph 2, article 115 of the Penal Code, has been ruled out the application of certain legal provisions, and it has limited behavior, and causes uncertainty among activists in the salaries field, which the result of not resolving this ambiguity are the violating the rights of prisoners and confusing the activists of the salaries field, in particular judges in issuing rulings. The question now is that what are the implications and conceptions of such punishments? And what's the difference with limit? In response, it should be said that according to that the discretionary punishment is criminal which holy legislator when laying this type of punishment, are considered the conditions of time and place; it does not seem that the expression of the examples of such discretionary punishment in the language of holy legislator does not mean the definitive determination of this type of discretionary punishments; in fact, holy legislator is expressed this examples in the circumstances of that time. As a result, applying such discretionary punishment in the present situation are not considered to be a binding rule, but such discretionary punishments are subject to the general rules of discretionary punishments, that is "Al-Tha'zir be Ma Yarahe Al-Hakem".
- انتشار مقاله: 03-02-1398
- نویسندگان: فرزانه حکمت نژاد,مسعود راعی,جواد پنجه پور
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فقه و مبانی حقوق اسلامی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: حکم حکومتی,حاکم اسلامی,فتوا,مجتهد
- چکیده: هر مجتهد جامعالشرایطی بر اساس هر یک از سه منصب افتا، حکم و قضا، قدرت و اختیار خاصی پیدا میکند. بر اساس منصب افتا، مجتهد میتواند در مورد مسئلۀ شرعی فتوا دهد که این فتوا حاصل اجتهادی روشمند است. همچنین مجتهد بر مبنای منصب حکم نیز، قدرت صدور حکم مییابد که بر الزام بر انجام دادن یا ترک کاری به دلیل مصلحت آن، بهویژه در منطقةالفراغ و جدای از احکام ثانویه مبتنی و صدور آن با لحاظ برخوردار بودن از مقام و منصب ولایت است. علاوه بر این مجتهد بر اساس منصب قضا، به حل و فصل دعاوی و خصومت بین افراد میپردازد. اکنون این سؤال مطرح است که آیا منصب افتا و حکم، بهعنوان دو منصب مستقل فقیه، در مقام ثبوت، در حوزۀ ماهیت و جدای از جهت اعتبار هم، دارای استقلال هستند؟ که اگر دو امر مستقل باشند؛ ثمرۀ علمی و عملی این واکاوی در مقام اثبات و در بحث تعارض و تزاحم فتوا و حکم نمایان میشود که بحث از آن موضوع این مقاله نیست. بنابراین در این مقاله با رویکرد توصیفی و تحلیلی و با رجوع به منابع معتبر فقهی، بهدنبال پاسخ به این سؤال اساسی هستیم تا بر اساس آن بتوان معیار تشخیص این دو منصب را معین کرد.
- چکیده انگلیسی: Possessing three positions including Issuing Fatwas, ruling and Judgment, all Mojtaheds (highest rank in Islamic clergymen hierarchy) take different authority and power. By the first position he can Issue Fatwas in religious affairs and problems through a methodological approach in Islamic sharia. Based on the position of ruling and accumbency of Velayat (socio- political position of Mojtahed) he can determine doing or not doing Jobs with respect of expediency principle. This accumbency operates in those affairs which are free from any Devine rules which is termed as “free zone”. In addition he can judge on disputes and hostility of peoples by the third one. Applying an analytic-descriptive method and using the first-hand documents, the paper seeks to answer this question: Are the positions of Issuing Fatwa and ruling identically independent as well as independent accumbency of Mojtaheds? In this case, the practical and scientific result of the issue will appear in the scramble and discrepancy of Fatwas and rule whereby are not the subject of present article. The authors seek to recognize the criteria of the two accumbency.
- انتشار مقاله: 01-04-1392
- نویسندگان: علی تولائی,مسعود راعی,محبوبه شاهمرادی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فقه و مبانی حقوق اسلامی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: حکم حکومتی,حاکم اسلامی,فتوا,مجتهد
- چکیده: هر مجتهد جامعالشرایطی بر اساس هر یک از سه منصب افتا، حکم و قضا، قدرت و اختیار خاصی پیدا میکند. بر اساس منصب افتا، مجتهد میتواند در مورد مسئلۀ شرعی فتوا دهد که این فتوا حاصل اجتهادی روشمند است. همچنین مجتهد بر مبنای منصب حکم نیز، قدرت صدور حکم مییابد که بر الزام بر انجام دادن یا ترک کاری به دلیل مصلحت آن، بهویژه در منطقةالفراغ و جدای از احکام ثانویه مبتنی و صدور آن با لحاظ برخوردار بودن از مقام و منصب ولایت است. علاوه بر این مجتهد بر اساس منصب قضا، به حل و فصل دعاوی و خصومت بین افراد میپردازد. اکنون این سؤال مطرح است که آیا منصب افتا و حکم، بهعنوان دو منصب مستقل فقیه، در مقام ثبوت، در حوزۀ ماهیت و جدای از جهت اعتبار هم، دارای استقلال هستند؟ که اگر دو امر مستقل باشند؛ ثمرۀ علمی و عملی این واکاوی در مقام اثبات و در بحث تعارض و تزاحم فتوا و حکم نمایان میشود که بحث از آن موضوع این مقاله نیست. بنابراین در این مقاله با رویکرد توصیفی و تحلیلی و با رجوع به منابع معتبر فقهی، بهدنبال پاسخ به این سؤال اساسی هستیم تا بر اساس آن بتوان معیار تشخیص این دو منصب را معین کرد.
- چکیده انگلیسی: Possessing three positions including Issuing Fatwas, ruling and Judgment, all Mojtaheds (highest rank in Islamic clergymen hierarchy) take different authority and power. By the first position he can Issue Fatwas in religious affairs and problems through a methodological approach in Islamic sharia. Based on the position of ruling and accumbency of Velayat (socio- political position of Mojtahed) he can determine doing or not doing Jobs with respect of expediency principle. This accumbency operates in those affairs which are free from any Devine rules which is termed as “free zone”. In addition he can judge on disputes and hostility of peoples by the third one. Applying an analytic-descriptive method and using the first-hand documents, the paper seeks to answer this question: Are the positions of Issuing Fatwa and ruling identically independent as well as independent accumbency of Mojtaheds? In this case, the practical and scientific result of the issue will appear in the scramble and discrepancy of Fatwas and rule whereby are not the subject of present article. The authors seek to recognize the criteria of the two accumbency.
- انتشار مقاله: 01-04-1392
- نویسندگان: علی تولائی,مسعود راعی,محبوبه شاهمرادی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: دیوان کیفری بینالمللی,مصونیت سران دولتها,شورای امنیت ملل متحد,دولتهای غیر عضو,مادۀ 27 اساسنامه
- چکیده: مادۀ 27 اساسنامۀ رم مصونیت سران دولتها را رافع مسئولیت کیفری آنها در خصوص جنایات تحت صلاحیت دیوان نمیداند. این امر در خصوص دولتهای عضو اساسنامه کاملاً صادق است؛ چه آنکه آنان با پذیرش عضویت در دیوان تلویحاً از مصونیت سران دولت خود در صورت ارتکاب جنایات تحت صلاحیت دیوان اعراض کردهاند. مشکل جایی است که براساس ارجاع شورای امنیت وضعیت یک کشور غیرعضو به دیوان ارجاع شود. در این صورت برخی از اصول حقوق بینالملل مانند تحمیل تعهد به «دولتهای ثالث» و قاعدۀ عرفی «مصونیت سران دولتها» در برابر «امکان رسیدگی به جنایات بینالمللی» قرار میگیرند و این چالش را ایجاد میکنند که چگونه باید مقررات مادۀ 27 اساسنامه را در خصوص چنین دولتهایی اعمال کرد؟ البته دیوان در این زمینه در اساسنامه با مادهای دیگر (بند 1 مادۀ 98) روبهروست که صریحاً جلب رضایت دولت برای محاکمۀ رئیس آن دولت را مقرر میکند. واقعیت آن است که مادۀ 27 را باید در پرتو سایر مقررات حقوق بینالملل بررسی کرد، بهنحوی که در نتیجۀ این تطبیق میتوان گفت که دیوان نمیتواند به جنایات رؤسای دولتهای غیرعضو – حتی با ارجاع شورای امنیت - رسیدگی کند، مگر آنکه بند 1 مادۀ 98 را اعمال کند.
- چکیده انگلیسی: The article 27 of ICC's statute does not recognize immunity of Heads of States as an obstacle for punishing them and states that this principle is for all persons including Heads of States. This matter is correct about the parties states to this statutes because they have implicitly abandoned from immunity of heads of states by accepting being a party to statutes if they were committed the crimes within the jurisdiction of the court. The problem is where the Security Council refers the situation to the prosecutor under article (b) 13. In this case some of international law principles such as imposing an obligation to the third states and customary rule of immunity of Heads of States place against possibility of deal with international crimes and that establishes this challenge in which how should apply provisions of article 27 about such a state? Of course, court faces with another article in the statute i.e. the article (1) 98 in which it explicitly states that court must obtain the cooperation of that third state for punishing the it's head of state. The fact is that the article 27 should been considered in the light of others rules of international law and it can be said that court cannot deal with the crimes which committed by the Heads of States that is not a party of statute , even by referring the security council, unless it applies the article (1) 98. According to this paragraph of article 98 The Court may not proceed with a request for surrender which would require the requested State to act inconsistently with its obligations under international agreements pursuant to which the consent of a sending State is required to surrender a person of that State to the Court, unless the Court can first obtain the cooperation of the sending State for the giving of consent for the surrender.
- انتشار مقاله: 21-08-1395
- نویسندگان: مهدی عبدالمالکی,مسعود راعی دهقی,امیر محمودی,علیرضا آرش پور
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: شورای امنیت,محاکم ملی,نظارت قضایی,سلسلهمراتب,تعارض تعهدات,مادۀ 103 منشور,محاکم منطقهای
- چکیده: بهموجب مادۀ 103 منشور ملل متحد، تعهدات ناشی از منشور بر سایر تعهدات اعضای ملل متحد اولویت دارد. قرائن بسیار بهویژه عملکرد دولتها، اسناد بینالمللی، آرای قضایی و تحولات پس از جنگ سرد، حاکی از آن است که تعهدات ناشی از تصمیمات الزامآور شورای امنیت، در حوزۀ شمول تعهدات منشور قرار داشته، از اینرو در صورت تعارض میان تعهدات ناشی از این تصمیمات با دیگر موافقتنامههای بینالمللی، حقوق ملل متحد اولویت را به تعهدات ناشی از تصمیمات شورای امنیت داده است. با وجود این در صورت بروز تعارض میان تعهدات ناشی از مادۀ 103 منشور و حقوق بنیادین اتحادیۀ اروپا، به نظر میرسد نهادهای قضایی ملی و منطقهای اروپایی در جهت حل این تعارض، سه نوع برداشت تفسیری کلی داشته و بهتبع آن نیز، سه رویکرد قضایی «پیروی»، «جدایی» و «همسویی» را اتخاذ کردهاند. نوسان و تنوع در رویکردهای سهگانۀ بالا، نهتنها بر حقوق افراد مربوط، بلکه بر انسجام حقوق بینالملل نیز تأثیر میگذارد.
- چکیده انگلیسی: According to Article 103 of the UN Charter, obligations arising from the UN Charter has priority over other obligations of the members of the United Nations. There is much evidence in practice of governments, international instruments, and judicial decisions in the post-Cold War which indicate the obligations arising from binding decisions of the UN Security Council are within the scope of the UN Charter obligations. So, in the event of any conflict between these obligations and any international agreement priority is given to Article 103 of the UN Charter. However, it seems for solving the said conflict in such cases, the national courts and European Court of Justice have been based on different approaches and consequently, they have adopted three judicial approaches as following: "conformity", "separation" and "harmonization". The variety and diversity of the mentioned approaches will affect not only the rights of individuals, but also the coherence of international law.
- انتشار مقاله: 05-07-1395
- نویسندگان: مسعود صبور,سید قاسم زمانی,مسعود راعی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ضرورت نظامی,حقوق مخاصمات مسلحانه,استثنا,هدف نظامی,پروتکل الحاقی اول 1977
- چکیده: ضرورت نظامی از مفاهیم مهم حقوق جنگ است که هم در حق بر جنگ و هم در حق در جنگ مطرح میشود. ضرورت نظامی در حق بر جنگ به قواعد محدودکننده و تنظیمکنندۀ اوضاع و احوالی که دولتها به موجب آن میتوانند به زور متوسل شوند، میپردازد. لیکن در حقوق مخاصمات مسلحانه به محدودیتهای مربوط به روشها و ابزارهای مورد استفادۀ طرفین در جریان یک مخاصمه اشاره دارد. این نوشتار در پی پرداختن به این مسئله است که جایگاه حقوقی ضرورت نظامی در مخاصمات مسلحانه چگونه است. در پاسخ و با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و ملاحظۀ منابع عرفی و موضوعی حقوق بینالملل باید گفت نوعی تحول در این حوزه رخ داده است. در گذشته غاغلب ادعا میشد که در صورت اقتضای ضرورت نظامی میتوان از مقررات حاکم بر مخاصمات مسلحانه عدول کرد. این ادعا بدینمعنا بود که ضرورت نظامی فراتر و مافوق حقوق است، لیکن این دیدگاه امروزه دیگر کارایی ندارد. امروزه مطابق حقوق بشردوستانۀ بینالمللی باید گفت که اگر ضرورت، حقوقی نمیشناسد، پس حقوق و مقرراتی هم وجود ندارد. در نتیجه ضرورت نظامی را باید بهعنوان یک استثنا هم در حوزۀ حق در جنگ و هم حق بر جنگ قلمداد کرد، البته در مقام استثنا نیز خود الزاماتی دارد که بدون احراز آنها، ضرورت محقق نخواهد شد.
- چکیده انگلیسی: Military necessity is an important concept in both jus ad bellum and jus in bello. Jus ad bellum refers to the legal norms which restrict the circumstances in which states can resort to the use of force, while jus in bello refers to the placing of limits on the manner in which hostilities are conducted. In the past, it was often claimed that a belligerent party is at liberty to deviate from the law of international armed conflict when military necessity so demanded. This claim, which actually means that military necessity is superior to the law, is now completely defunct. At present, it is indisputable that if ‘necessity knows no law’, then there is no law. At present military necessity can only be considered as an exception to the humanitarian rules, but of course there is some requirements for this exception that military necessity cannot be achieved without them.
- انتشار مقاله: 09-06-1395
- نویسندگان: ولی اله نوری,سیدقاسم زمانی,مسعود راعی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: حاکمیت دولت,دکترین مسئولیت حمایت,مصونیت دولت,صلاحیت قضایی,قواعد آمرۀ حقوق بشری
- چکیده: مصونیت قضایی دولت در حاکمیت و برابری دولتها ریشه دارد. به عبارت دیگر، مصونیت به معنای ناممکنبودن اعمال صلاحیت قضایی دادگاههای داخلی بر دولتهای خارجی است. در پی تحولات مربوط به حقوق بشر، مداخلاتی در امور داخلی دولتها به موجب دکترین مسئولیت حمایت صورت گرفته و چالشهایی را در زمینۀ حاکمیت دولت به وجود آورده است و این سؤال را در ذهن متبادر میکند که آیا دکترین مسئولیت حمایت میتواند مانعی برای اجرای اصل مصونیت دولت ایجاد کند؟ در پاسخ به این سؤال، با تفکیک قواعد شکلی از قواعد ماهوی، میتوان مشاهده کرد که قواعد شکلی دادرسی مانند مصونیت با قواعد ماهوی ناظر بر ماهیت دعوی تعارضی ندارند. منبع واقعی مسئله دعوی قضایی حقوق بشری، اغماض دولت مقر دادگاه برای اجرای حق صلاحیت قضاییاش، درخصوص قضایای حقوق بشری است و تا اندازهای که به نقضهای حقوق بشری مربوط میشود، ارزشهای مصونیت دولت و قاعدۀ آمره اصلاً با هم برخورد ندارند.
- چکیده انگلیسی: State immunity roots in the sovereignty and equality of States. Namely, the immunity means the impossibility of exercising the jurisdiction of domestic Courts over foreign States. Following the developments of the human rights, interventions have made in the internal affairs of States under the responsibility to protect doctrine that created challenges on the State sovereignty, and has raised in mind the question of whether the responsibility to protect doctrine will be a barrier for the implementation of the principle of the State immunity? In answering this question, by the separation of the procedural rules from the substantive rules can be seen the procedural rules such as State immunity do not conflict with the substantive rules governing the nature of the claim. The real source of the human rights litigation is, ignoring the forum State to enforce its jurisdiction in relation to the human rights cases, and to the extent that is concerned to the human rights violations, the State immunity and jus cogens values do not conflict with each other.
- انتشار مقاله: 11-03-1395
- نویسندگان: فرزانه سیف زاده,سید قاسم زمانی,حسن سواری,مسعود راعی
- مشاهده