در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانش حسابداری مالی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ضعف کنترلهای داخلی,تحصیلات هیئتمدیره,نظریه درونداد- فرآیند- برونداد
- چکیده: هدف: وظیفه استقرار کنترلهای داخلی اثربخش و فاقد ضعف بر عهده هیئتمدیره میباشد. از طرف دیگر بر اساس نظریه درونداد- فرآیند- برونداد سطح تحصیلات اعضای هیئتمدیره از اهمیت بسزایی برخوردار است و افزایش سطح تحصیلات اثربخشی هیئتمدیره را افزایش دهد. بنابراین سطح تحصیلات هیئتمدیره میتواند از عوامل تاثیرگذار بر کنترل داخلی باشد. از این رو هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر سطح تحصیلات اعضای هیئتمدیره بر ضعف کنترلهای داخلی شرکتها میباشد. روش: برایآزمون فرضیه پژوهش از اطلاعات مالی شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در فاصله زمانی بین سالهای 1393 تا 1397 استفاده شده است، به طوریکه پس از اعمال محدودیتهای موردنظر در این پژوهش، نمونه نهایی متشکل از 96 شرکت انتخاب گردید. پس از اندازهگیری متغیرهای پژوهش از تجزیه تحلیل رگرسیون خطی چند متغیره لجستیک، برای آزمون فرضیه پژوهش استفاده شد. آزمون فرضیه نیز با استفاده از نرمافزار اقتصادسنجی Eviews و تکنیکهای آماری دادههای تلفیقی صورت پذیرفته است. یافتهها: مطابق با پیشبینی نظریه درونداد- فرآیند- برونداد، نتایج نشان میدهد که بین سطح تحصیلات اعضای هیئتمدیره و ضعف کنترلهای داخلی شرکتها رابطه منفی و معناداری وجود دارد. بعبارت دیگر سطح بالاتر تحصیلات اعضای هیئتمدیره منجر به کاهش ضعف کنترلهای داخلی شرکتها میگردد. نتیجهگیری: مدیران تحصیلکردهتر در هیئتمدیره، کارایی و اثربخشی بیشتری نسبت به سایر همتایان خود دارند و از عملکرد بهتری برخوردارند و از طریق اعمال نظارت بیشتر بر کنترل داخلی شرکت، منجر به بهبود کنترل داخلی شرکت میشوند. دانشافزایی: یافتههای پژوهش میتواند خلاء تحقیقاتی موجود در حوزه تحصیلات هیئتمدیره را پوشش داده و برای مدیران، سرمایهگذاران و قانونگذاران بازار سرمایه در امر تصمیمگیری مفید باشد.
- چکیده انگلیسی: Objective: The Board of Directors is responsible for establishing effective and non-weak internal controls. On the other hand, according to the input-process-output theory, the level of education of board members is important and enhances the level of education of the board's effectiveness. Therefore, the level of education of the board of directors can be one of the factors influencing internal control. Therefore, the purpose of the present study was to investigate the effect of theboardeducation level on the of companies internal control weaknesses. Methods: To test the research hypothesis, the financial information of listed companies in Tehran Stock Exchange between 2014 and 2018 was used, so that after applying the constraints in this study, a final sample of 96 companies was selected. After measuring the research variables, multivariate logistic regression analysis was used to test the research hypothesis. Hypothesis testing was also performed using Eviews econometric software and statistical data panel techniques. Results: According to the prediction of input-process-output theory, the results show that there is a negative and significant relationship between the level of education of board members and the weakness of internal control of companies. In other words, the higher level of board education leads to the Decrease of the companies internal control weakness. Conclusion: More educated executives in the board are more efficient and effective than their counterparts and perform better and improve the internal control of the company by exercising more control over the internal control of the company. Contribution: The findings of the research can cover the research gap in board education and may be useful for managers, investors, and regulators of capital market decision making.
- انتشار مقاله: 06-02-1399
- نویسندگان: روح اله عرب,مریم رضایی منفرد,محمد غلامرضاپور,نرجس امیرنیا
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: رویکردی نو در علوم تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: پیش دبستان,هویت ملی,مهارت های زندگی,کودک,چرام
- چکیده: هدف: هدف از این پژوهش مطالعه تاثیرآموزش مهارت های زندگی بر هویت ملی نو آموزان در دوره پیش دبستانی منطقه چرام بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون بود. جامعه آماری شامل95 نو آموز پیش دبستانی که مربی داوطلب داشتند بود که با روش نمونه گیری تصادفی 75نفر به عنوان نمونه بدون گروه کنترل انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه هویت ملی لطف آبادی با پایایی ۹۲/. بود. داده ها با استفاده از روش های تجزیه و تحلیل واریانس یک طرفه (ANOVA) و مقایسه از طریق آزمون تی مستقل و آزمون تی همبسته آزمون ویلکاکسون تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که بین هویت ملی کودکان پیش دبستانی و یادگیری مهارت های زندگی رابطه معنا داری وجود دارد و در سایر متغیرها مانند شغل مادر و جنسیت تفاوت معناداری وجود ندارد. نتیجه گیری: در مجموع به نظر می رسد ،هویت ملی تحت تأثیر متغیرهای آموزشی، فرهنگی و اجتماعی مدرسه است و به همه آن ها باید توجه شود.
- چکیده انگلیسی: Objective: The purpose of this study was to investigate the impact of life skills training on the national identity of adolescents in preschool district of Charm. The research method was quasi-experimental with pre-test and post-test. The statistical population consisted of 95 preschool volunteers who were volunteer trainers who were selected by random sampling method. The research instrument was Lotfabadi National Identity Questionnaire with reliability. Was. Data were analyzed using one-way analysis of variance (ANOVA) and paired t-test and Wilcoxon test. Results: The results showed that there is a significant relationship between national identity of preschool children and learning of life skills and there is no significant difference in other variables such as maternal occupation and gender. Conclusion: Overall, it seems that national identity is influenced by educational, cultural and social variables of the school and all of them should be considered.
- انتشار مقاله: 01-10-1398
- نویسندگان: مریم منفرد,گودرز ویسی
- مشاهده