در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: توسعه آموزش جندی شاپور
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ارزشیابی,برنامه درسی,دانشگاه فرهنگیان,هوشمندسازی
- چکیده: هدف از این تحقیق بررسی چالشهای هوشمندسازی در دانشگاه فرهنگیان مبتنی بر عناصر برنامه درسی از نظر استادان، مجریان و کارشناسان فناوری بود. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی و جامعه آماری پژوهش استادان، مجریان (روسا، معاونین) و کارشناسان فناوری دانشگاه فرهنگیان در سال 1394بودند که از بین جامعه مذکور، پردیس های منطقه 9 کشور شامل سه استان قزوین، زنجان و گیلان به شیوه تصادفی انتخاب شدند. تمامی مجریان و کارشناسان فناوری پردیسهای مذکور (42 نفر) به شیوه سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. 93 نفر از استادان نیز با روش تصادفی طبقهای از زنجان، قزوین و گیلان انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بردیدگاه کلاین بود. روایی صوری محتوایی از طریق شاخص نسبت روایی محتوایی (CVR) 99/0 بدست آمد. پایایی پرسشنامه نیز با روش آلفای کرونباخ 91/0 محاسبه شد. نتایج آزمون t تک نمونهای نشان داد که از نظر استادان، مجریان و کارشناسان فناوری میزان چالشهای هوشمند سازی در دانشگاه فرهنگیان در عناصر محتوا، زمان، فضا و ارزشیابی زیاد و در عنصر هدف کم است. نتایج آزمون tگروههای مستقل نشان داد که بین دو گروه استادان، مجریان و کارشناسان فناوری در میزان چالشهای هوشمند سازی تفاوت معناداری وجود ندارد. نتایج آزمون فریدمن نشان داد که بین رتبه بندی چالشها از نظر از نظر استادان، مجریان و کارشناسان دانشگاه فرهنگیان تفاوت معناداری وجود دارد، به طوری که عنصر ارزشیابی دارای بالاترین رتبه و پس از آن به ترتیب عناصر، فضا و محتوا و پایینترین رتبه مربوط به عناصر زمان و هدف است.
- چکیده انگلیسی: The research method is descriptive-survey, And the population of the study, lecturers, executives (chiefs and deputies) and technology experts In 2015, there were. That of the community 9 regional campuses, including the three provinces Qazvin, Zanjan and Gilan Were randomly selected. All executives and technology experts in the Campus (42) the census methods Studied. 93 lecturer with stratified random sampling from Zanjan, Qazvin and Rasht were selected. Research Tools Questionnaire was Based on Point of view Klein. Content validity through the content validity ratio (CVR) that 0/99 Was obtained. The reliability of the questionnaire with Cronbach's alpha 0/91 was calculated. One sample t test results showed that the from the view of lecturers, executives and technology experts smartization challenges in Farhangian University in elements content, time, space and evaluation of high and in element goal is low. Independent sample t-test results showed Between two groups of lecturers, executives and technology experts there is no significant difference in the amount smartization challenges. Friedman test results revealed That the rating of challenges from the view of lecturers, executives and experts there are significant differences. So that the evaluation element has the highest rank and then to the elements, space and content and lowest rank the elements of time and goal. Results this research exclude the existing research vacuum at Farhangian university in the field of smartization, Can In decision-making about the type and quality smartization at the Farhangian university fruitful.
- انتشار مقاله: 26-10-1397
- نویسندگان: علی مدد معصومی گازرخانی,عزت اله نادری,مریم سیف نراقی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علوم اجتماعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سبکهای تفکر,معلمان دوره ابتدایی,درسپژوهی
- چکیده: پژوهش حاضر به منظور بررسی عملکرد سبکهای تفکر متخصصان علوم تربیتی و معلمان عضو گروه درسپژوهی، همچنین ارائه پیشنهادهایی در مورد بهسازی آموزش از طریق استفاده از سبکهای گوناگون تفکر در فرایند درسپژوهی است. این پژوهش از نوع کاربردی است و پژوهشگر در جریان انجام آن از روش تحقیق زمینهای بهرهگرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان دوره ابتدایی(1100 نفر) و متخصصان علومتربیتی(250 نفر) شهر تهران است. حجم نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان و گزینش آن به روش تصادفی طبقهای به ترتیب، 285 نفر و 148 نفر انتخاب شده است. گردآوری دادهها از طریق مطالعات کتابخانهای و پرسشنامه سبک تفکر (TSI، استرنبرگ و واگنر، 1991) ،که برای تعیین سبک تفکر گروههای هدف در مورد عملکرد سبکهای تفکر قانونگذار، اجرایی و قضاوتگر استفاده شده است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با بهرهگیری از نظر متخصصان ذیربط، انجام شد.ضرایب پایایی در مطالعات استرنبرگ و واگنر، برای سبک قانونگذار 78/0، سبک اجرایی 75/0 و سبک قضاوتگر 72/0گزارش شده است. در این پژوهش میزان پایایی پرسشنامه 93/0 به دست آمد. در تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی از طریق محاسبه فراوانی، درصدها، بهره گرفته شد.نتایج این پژوهش نشان میدهد، گروههای مورد مطالعه، از هرسه وجه سبک تفکر در فرایند درسپژوهی بهره میبرند. این در حالی است که میزان غلبه سبک تفکر اجرایی در هر دو گروه معلمان درسپژوه و متخصصان علوم تربیتی آشکار است.
- چکیده انگلیسی: The present study was designed to investigate the performance of the thinking styles of the educational sciences experts and the members of the research group's teachers, as well as offer suggestions on improving education through the use of different thinking styles in the study process.This is an applied research and the researcher has used field research method.
The statistical population of this study, includes elementary school teachers (1100 students) and specialists in environmental sciences (250 students) in Tehran.The statistical sample size was 285 people and 148 people were selected by stratified random sampling method using Morgan table.Data collection was used through study libraries and thinking style questionnaire (TSI, Sternberg and Wagner, 1991) to determine the thinking style of target groups about the performance of legislative, executive, and judge thinking styles.
The superficial and content validity of the questionnaire was carried out by the experts.Reliability coefficients in Sternberg and Wagner studies have been reported for legislator style 0.78, executive style 0.75 and judge's rank 0.72.In this study, the reliability of the questionnaire was 93/0.In analyzing data, descriptive statistics methods were used to calculate the frequency, percentages. The results of this study show that the studied groups use all three aspects of the thinking style in the study process.Whils, the degree of overcoming the style of executive thinking is evident in both thelesson study teachers and educational specialists.- انتشار مقاله: 01-09-1396
- نویسندگان: معصومه فرهوش,مریم سیف نراقی,عزت اله نادری,قدسی احقر
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: روانشناسی تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: برنامه درسی,شناسایی,تأمل,دیدگاه متخصصان و مدرسان
- چکیده: هدف اصلی این پژوهش شناسایی برنامه درسی تأملی بر اساس دیدگاه متخصصان و مدرسان دوره کارشناسی علوم تربیتی بوده است. این تحقیق از نوع کاربردی و به روش زمینه ای انجام شده است. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش شامل کلیه اعضای هیأت علمی و مدعو رشته علوم تربیتی در دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران در سال تحصیلی 95-1394بالغ بر (185نفر) نفر می باشند که از طریق فرمول تعیین حجم کوکراین؛ (116نفر) از مدرسان ذیربط به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب گردیدند و به تمام اعضای جامعه متخصصان برنامه ریزی درسی(20نفر) پرسشنامه ارایه گردید و نمونه برابر جامعه در نظر گرفته شد و داده های مورد نیاز به وسیله پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری گردید. روایی ابزار مورد استفاده با استفاده از نظر متخصصان، و پایایی ابزار نیز با روش ضریب آلفای کرونباخ برابر 92/0 به دست آمد. داده های جمع آوری شده با آماره های آمار توصیفی(فراوانی و درصد) و آمار استنباطی (غیرمشروط خی دو) تجزیه و تحلیل گردید. نتایج تحلیل داده های جمع آوری شده حاکی از آن است که توجه و به کارگیری مؤلفه های تفکر تأملی در عناصر برنامه درسی (هدف، سازماندهی محتوا، روش آموزش و ارزشیابی) دوره کارشناسی علوم تربیتی از دیدگاه هر دو گروه مورد تأیید است.
- چکیده انگلیسی: The main objective of this study is to identify curriculum reflective from perspective Specialists and teachers. This study is an applied research and its methodology is field research. The research population, includes all 186 faculty members and guests in curriculum planning in Islamic Azad University of Mazandaran province in the academic year 2015-16, of which 116 related teachers were selected through stratified random sampling and Cochran’s size determination formula, and 20 questionnaires were given to all members of the population of curriculum planning and the sample was considered equal to the community. The researcher-made questionnaire was used to collect data, and after confirming its validity its reliability was obtained based on Cronbach's alpha (0.92). To analyze the data descriptive statistics (frequency and percentage) and inferential statistics (unconditional Chi-square) was used. The results showed that there is a Note the use of the components of reflective thinking in the curriculum elements (goal, content organization, teaching methods and evaluation) Bachelor of Education from the perspective of both groups approved.
- انتشار مقاله: 15-12-1393
- نویسندگان: نوشین شاه بهرامی,مریم سیف نراقی,عزت اله نادری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: توانمندسازی کودکان استثنایی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اعتبارسنجی,اختلالهای یادگیری ویژه,برنامۀ درسی ترمیمی
- چکیده: پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی برنامۀ درسی ترمیمی برای دانشآموزان با اختلالهای یادگیری ویژه در دورۀ اول ابتدایی انجام شد. پژوهش مطالعۀ کاربردی با روش توصیفی تحلیلی و با رویکرد دادهبنیاد بود. جامعۀ آماری پژوهش تمامی معلمان و متخصصان شهرستان مراغه (515 نفر) بود که از بین آنها حجم نمونه با استفاده از جدول تصادفی مورگان 212 نفر معلم و 40 نفر متخصص برنامۀ درسی انتخاب شدند. برای پاسخگویی به سؤالهای تحقیق، در ابتدا به مطالعۀ نظری موضوع تحقیق و طراحی الگو اقدام شد و سپس با طرح پرسشنامۀ محققساخته، که روایی صوری و محتوایی آن را متخصصان بررسی کردند و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 85/0 محاسبه و در نهایت الگوی طراحی شده از دیدگاه معلمان و متخصصان اعتبارسنجی شد. دادههای بهدست آمده از تحقیق، با استفاده از آزمون خی دو تحلیل شد. یافتهها حاکی از آن بود که تمامی عناصر در نظر گرفتهشده برای برنامۀ درسی ترمیمی (هدف، محتوا، روشهای یاددهی- یادگیری و روشهای ارزشیابی) از دیدگاه معلمان و متخصصان دارای اعتبار است و بین نظر این دو گروه به لحاظ درجۀ اعتبار، تفاوت معناداری وجود نداشت. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که با در نظر گرفتن عناصر برنامۀ درسی ترمیمی اعتبارسنجی شده در تحقیق حاضر نسبت به کاربرد برنامۀ درسی برای دانشآموزان با اختلالهای یادگیری ویژه در دورۀ اول ابتدایی اقدام شود.
- چکیده انگلیسی: Aim: The aim of this study was designing and validation of Remediation Curriculum Model for students with specific learning disorders in first year of elementary schools. Methods: The present research was a practical study with a descriptive-analytic method and a foundational approach. The statistical population of the study consisted of all the teachers and experts of Maragheh (515 member) from among whom the sample size was selected using Morgan's random table consisting of 212 teachers and 40 curriculum specialists. In order to answer the research questions, at first the research literature was studies and the model was designed. Then, the research questionnaire was made and its content validity was investigated by 5 experts’ assessments, and its reliability which was calculated using Cronbach's Alpha was reported 85%, and the model designed was validated by teachers and experts. The research data were analyzed by using Chi-square test. Results: The findings showed that all the considered elements (purpose, content, teaching methods, learning and evaluation methods) for the restorative curriculum are valid and there is no significant difference between the views of these two groups in terms of validity. Conclusion: According to the findings of the research, it is concluded that with regard to validated elements of remediation curriculum in this research, this model can be used in the curriculum of students with specific learning disorders in first grade of elementary schools.
- انتشار مقاله: 04-05-1398
- نویسندگان: الهام تمجیدتاش,مریم سیف نراقی,عزت الله نادری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تدریس پژوهی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی:
- چکیده: هدف: این پژوهش با هدف تبیین ویژگیهای مطلوب عناصر برنامه درسی مطالعات اجتماعی به منظور ارایه الگویی برای ارتقای مهارتهای حل مسأله دانشآموزان دبستانی و ارزشیابی آن از دیدگاه متخصصان برنامه درسی و معلمان ذیربط انجام گرفته است.
روش: پژوهش حاضر جزء تحقیقات کاربردی بوده که با روش تحقیق زمینهای انجام شده است. از اینرو، ابتدا مبتنی بر مبانی نظری پیرامون موضوع تحقیق، به شناسایی ویژگیهای مطلوب چهار عنصر (هدف، محتوا، راهبردهای یاددهی- یادگیری و ارزشیابی) در برنامه درسی مطالعات اجتماعی و ارایه الگو برای ارتقای مهارتهای حل مسأله دانشآموزان دبستانی در این درس پرداخته شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه متخصصان برنامه درسی و معلمان دوره ابتدایی استان گیلان (45 متخصص و 8641 معلم) در سال تحصیلی 95-1394 بود که از این میان، کلیه متخصصان برنامه درسی به شیوه نمونهگیری تمامشماری و 360 معلم دوره ابتدایی به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهای محققساخته بود که روایی آن طبق نظر متخصصان برنامه درسی و معلمان دوره ابتدایی و پایایی آن به روش آزمون آلفای کرونباخ (98/0) مورد تأیید قرار گرفته است. دادههای به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی (جدول فراوانی و درصد) و آمار استنباطی (آزمون خی دو) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که الگوی پیشنهادی برای برنامه درسی مطالعات اجتماعی جهت ارتقای مهارتهای حل مسأله دانشآموزان دبستانی از دیدگاه متخصصان برنامه درسی و معلمان دوره ابتدایی مطلوب بوده است. همچنین، بین دیدگاه این دو گروه در مورد میزان مطلوب بودن الگوی پیشنهادی تفاوت معناداری گزارش نشده است (05/0
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 21-10-1394
- نویسندگان: سمیرا ابراهیم پورکومله,عزت الله نادری,مریم سیف نراقی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تدریس پژوهی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: الگوی برنامة درسی,برنامۀ درسی تلفیقی,دورة متوسطة اول
- چکیده: هدف: پژوهش حاضر هدفی دوگانه دارد. نخست، شناسایی و استخراج مؤلفههای برنامۀ درسی تلفیقی و دوم، اعتبار سنجی الگوی نظری پیشنهادی از منظر متخصصان برنامة درسی و دبیران دورة متوسطه اول.
روش: این پژوهش با توجه به ماهیت ترکیبی و از نظر هدف، از نوع تحقیقات کاربردی است که در انجام آن، از روش تحقیق زمینهای بهره گرفته شده است. جامعة آماری شامل کلیهی متخصصان برنامۀ درسی عضو ثابت انجمن مطالعات برنامۀ درسی ایران (500 نفر) و دبیران دورۀ متوسطة اول که در سال تحصیلی 97 - 1396 بهعنوان دبیر موظف به تدریس اشتغال دارند (183000 نفر). برای انتخاب نمونههادرمورد متخصصان برنامة درسی با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند 35 نفر و در مورد دبیران با استفاده از روش خوشهای چندمرحلهای و در نهایت با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند 178 نفر انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامۀ محقّقْساخته بود که روایی آن از طریق روش دلفی و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ (89/0) در مورد کل پرسشنامه و بیش از (83/0) در مورد زیرگروههای مورد تأیید قرار گرفته است.
یافتهها: تحلیل توصیفی و استنباطی دادهها با استفاده از آزمون کای اسکوئردرآلفای 05/0 بیانگر آن است که اولاً براساس دیدگاه دو گروه مورد بررسی تمامی مؤلفههای مربوط به عناصر چهارگانه (جدول1) و الگوی نظری پیشنهادی (شکل 1) مناسب و مطلوب بوده است. ثانیاً، دو گروه مورد بررسی در مورد معتبربودنِ الگوی نظری برنامة درسی تلفیقی اتفاقنظر داشتهاند.- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 02-06-1396
- نویسندگان: جمال مرادپور,عزتالله نادری,مریم سیف نراقی,علیرضا عصاره
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تدریس پژوهی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: الگوی برنامة درسی,برنامۀ درسی تلفیقی,دورة متوسطة اول
- چکیده: هدف: پژوهش حاضر هدفی دوگانه دارد. نخست، شناسایی و استخراج مؤلفههای برنامۀ درسی تلفیقی و دوم، اعتبار سنجی الگوی نظری پیشنهادی از منظر متخصصان برنامة درسی و دبیران دورة متوسطه اول.
روش: این پژوهش با توجه به ماهیت ترکیبی و از نظر هدف، از نوع تحقیقات کاربردی است که در انجام آن، از روش تحقیق زمینهای بهره گرفته شده است. جامعة آماری شامل کلیهی متخصصان برنامۀ درسی عضو ثابت انجمن مطالعات برنامۀ درسی ایران (500 نفر) و دبیران دورۀ متوسطة اول که در سال تحصیلی 97 - 1396 بهعنوان دبیر موظف به تدریس اشتغال دارند (183000 نفر). برای انتخاب نمونههادرمورد متخصصان برنامة درسی با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند 35 نفر و در مورد دبیران با استفاده از روش خوشهای چندمرحلهای و در نهایت با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند 178 نفر انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامۀ محقّقْساخته بود که روایی آن از طریق روش دلفی و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ (89/0) در مورد کل پرسشنامه و بیش از (83/0) در مورد زیرگروههای مورد تأیید قرار گرفته است.
یافتهها: تحلیل توصیفی و استنباطی دادهها با استفاده از آزمون کای اسکوئردرآلفای 05/0 بیانگر آن است که اولاً براساس دیدگاه دو گروه مورد بررسی تمامی مؤلفههای مربوط به عناصر چهارگانه (جدول1) و الگوی نظری پیشنهادی (شکل 1) مناسب و مطلوب بوده است. ثانیاً، دو گروه مورد بررسی در مورد معتبربودنِ الگوی نظری برنامة درسی تلفیقی اتفاقنظر داشتهاند.- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 02-06-1396
- نویسندگان: جمال مرادپور,عزتالله نادری,مریم سیف نراقی,علیرضا عصاره
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش دربرنامه ریزی درسی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: برنامه درسی,ذهنیت فلسفی,ریاضی
- چکیده: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی برنامه درسی مبتنی بر پرورش ذهنیت فلسفی در درس ریاضی دوره ابتدایی و اعتبارسنجی آن از دیدگاه معلمان انجام شده است. این پژوهش با روش تحقیق زمینهای انجام گرفته است. بدین منظور، ابتدا الگوی برنامه درسی مبتنی بر پرورش ذهنیت فلسفی در درس ریاضی دوره ابتدایی در قالب چهار عنصر برنامه درسی (هدف، محتوا، روشهای تدریس و ارزشیابی) ارائه شد. سپس این الگو توسط 326 معلم دوره ابتدایی شهر کرمان در سال تحصیلی 95ـ1394 که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند، مورد اعتبارسنجی قرار گرفت. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهای محققساخته بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی (جدول فراوانی و درصد و میانگین) و آمار استنباطی (آزمون خیدو) استفاده شد. یافتهها نشان داد که الگوی پیشنهادی برنامه درسی مبتنی بر پرورش ذهنیت فلسفی در درس ریاضی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی مطلوب بوده است.
- چکیده انگلیسی: The aim of this research was to provide the curriculum model based on the development of philosophic-mindedness in primary school mathematics course and its validation from teachers' perspective. It was done by field study research method. In this regard, first the curriculum model based on the development of philosophic-mindedness in primary school mathematics course was presented in the form of four elements (objectives, content, teaching methods and evaluation). Then, this curriculum model was validated by 326 primary school teachers in Kerman city in academic year 2015-2016 who were selected based on multi stage cluster random sampling method. A questionnaire made by researcher was used to collect data. The data was analyzed by descriptive statistics (frequency and percentage table and mean) and inferential statistics (chi-square test).The findings indicated the proposed model for the curriculum based on the development of philosophic-mindedness in primary school mathematics course was appropriate from the perspective of primary school teachers.
- انتشار مقاله: 11-09-1395
- نویسندگان: آناهیتا بحرینی زاده,مریم سیف نراقی,عزت الله نادری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش دربرنامه ریزی درسی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: برنامه درسی,پایه ششم,طراحی برنامهدرسی,پژوهشمحوری,علومتجربی
- چکیده: هدف از انجام این پژوهش طراحی برنامه درسی پژوهشمحور علوم تجربی پایه ششم و سپس ارزشیابی آن از دیدگاه متخصصان برنامه درسی و معلمان ذیربط است. روش پژوهش توصیفی-زمینهیابی است. جامعه آماری شامل معلمان پایه ششم شهرستان اسفراین (130 نفر) و متخصصان برنامه درسی استان خراسان شمالی و رضوی (40 نفر) است که به شیوه سرشماری مورد مطالعه قرار گرفت. برای جمعآوری دادهها از روش کتابخانهای و پرسشنامه محقق ساخته شامل 40 گویه در چهار بخش هدف، محتوا، روشهای تدریس و ارزشیابی بهره گرفته شد. روایی پرسشنامه توسط متخصصان تأیید و پایایی از طریق آلفای کرونباخ 98 درصد به دست آمد. محقق برای طراحی برنامه ابتدا به مطالعه پیشینه و مستندات موجود درزمینة موضوع تحقیق پرداخته و بر اساس اطلاعات به دست آمده برنامه را طراحی و سپس جهت ارزیابی، آن را در قالب پرسشنامه در اختیار پاسخگویان قرار داده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و آمار توصیفی (جدول فراوانی و درصد) و استنباطی (آزمون خیدو) استفاده شد. از جمله نتایج بهدستآمده در این پژوهش، ویژگیهایی برای عناصر چهارگانه برنامه درسی (هدف، محتوا، روشهای تدریس و ارزشیابی) پژوهشمحور علوم تجربی پایه ششم بوده است که مورد تأیید متخصصان و معلمان ذیربط قرار گرفته است.
- چکیده انگلیسی: The aim of this study is to design the experimental science curriculum of sixth grade elementary school using inquiry-based approach and its evaluation from the perspective of curriculum specialists and relevant teachers. This study is applied research which is done according to Descriptive-Survey method. The population of study includes all sixth grade teachers of Esfarayen city (130 people) and curriculum specialists of North and Razavi Khorasan state (40 people) which are studied by census manner. To collect the data, library method and a researcher-made questionnaire includes 40 questions in four sections: objective, content, teaching methods and evaluation are used. The validity confirmed by specialists and reliability through Cronbach's alpha was 98%. Researcher for designing the program studies the history and documentation on the matter research. And based on the obtained information, designs the program and then put it in the form of a questionnaire to the respondents. To analyze the data, SPSS software and descriptive statistics (frequency tables and percentage) and inferential statistics (Chi-square test) are used. Some obtained results in this study are features of four elements (goal, content, teaching methods and evaluation) of the research-based curriculum of sixth grade experimental science which is approved with Specialists and concerned teachers.
- انتشار مقاله: 08-03-1395
- نویسندگان: زهرا ایجادی,مریم سیف نراقی,عزت اله نادری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش اجتماعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کلید واژگان: تفکر فلسفی,انعطاف در تفکر,دانش آموزان تیزهوش
- چکیده: چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان انعطاف در تفکر فلسفی دانش آموزان تیزهوش سال سوم متوسطه شهر زاهدان بر مبنای نظریه ذهنیت فلسفی اسمیت می باشد. تحقیق حاضر از نظر ماهیت و روش، توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر تعداد 360 نفر از دانش آموزان تیزهوش سال سوم متوسطه نظری زاهدان در سال تحصیلی 94-93 می باشد که تعداد 180 نفر با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد ذهنیت فلسفی کمیلی (1381) می باشد که روایی ابزار پژوهش با نظر خبرگان تایید و پایایی ابزار با استفاده از ازمون الفای کرونباخ برابر با 97/0 محاسبه گردید. یافته ها نشان می دهند که در هر چهار مصداق مورد توجه اسمیت، (رها شدن از جمود روانشناختی، ارزش سنجی افکار و نظریات جدا از منبع آنها، دیدن مسائل با جهات متعدد و شکیبایی در قضاوت های موقتی در وضعیت مطلوبی قرار دارند و به انعطاف در تفکر خویش دست یافته اند.- چکیده انگلیسی: This study examines The flexibility in philosophical thought in third grade gifted students in Zahedan on Smith's theory is philosophical mindset. Study of the nature and method is descriptive survey. The study sample of 360 students in third grade gifted Zahedan is the theoretical academic year 94-93 That a total of 180 random cluster sampling were selected as sample. Standard Instrument philosophical mindset Komeili (1381) is The validity and reliability study by experts confirmed using Cronbach's alpha was calculated at 97/0. The findings show that in all four instances the attention of Smith, (Release of psychological rigor, the value of opinion polls and opinions Regardless of their source, see issues with multiple directions and patience in the interim judgments are in good condition and have achieved flexibility in their thinking.
- انتشار مقاله: 11-05-1395
- نویسندگان: ناصر زورقی,عزت الله نادری,مریم سیف نراقی,محمد چلاجور
- مشاهده