در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: عرفان اسلامی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: نیایش,پوشکین,شاعر,اشعار نیایشی,«فعل الهی»
- چکیده: مقاله ابتدا اشارهای کوتاه به خاستگاه نیایش دارد که متأثر از اعتقادات و باورهای فردی و اجتماعی است و سپس به ورود آن در آثار ادبی و چگونگی بیان آن توسط نویسندگان و شاعران فارسی و روسی میپردازد. آثار ادبی نیایشی غالباً متأثر از اعتقادات و باورهای نویسندگان و شاعران آفریده میشوند. پیرامون نیایش در متون ادبی کهن و معاصر سخن فراوان است. نیایش اشکال گوناگون دارد و در ادبیات منثور و منظوم، غالباً حامل پیام خداشناسی و پیوند انسان با عالم ملکوت و درواقع خلوت کردن نویسنده و شاعر با معبود است. نویسندگان و شاعران زیادی از ایران و روسیه، مانند مولوی، سعدی، حافظ، فارابی، عطار، پوشکین، لرمانتف، بونین و دیگران در آثار خود به این موضوع پرداختهاند. برخی بر اساس مضامین کتب مذهبی یا تحتتأثیر شگفتیهای کائنات آثاری از خود بر جای گذاشتهاند. ادبیات نیایشی فارسی با ستایش پروردگار آغاز میشود، مانند شاهنامه فردوسی، گلستان و بوستان سعدی و دیوان اشعار عطار. در ادبیات روسی سدههای گوناگون نیز آثار نیایشی در قالبهای گوناگون مشاهده میشود. در پژوهش حاضر بهشکل موردی به موضوع نیایش در اشعار الکساندر پوشکین پرداخته میشود که متأثر از اعتقادات دینی او است. نیایش در اشعار پوشکین بهشکل تمنای ادبی یا سپاس از خداوند و یاری طلبیدن از مقدسات است. نیایشهای او دربارۀ خدا، نزدیکان، وظیفۀ شعر و شاعر است. اوج معنوی اشعار نیایشی پوشکین در ظهور «فعل الهی» است. او با هنر و بهکمک انسانشناسی دینی و آنگاه با نیایش جهان مادی را ترک میکند و بهسوی جهان ماورا حرکت میکند.
- چکیده انگلیسی: The article first makes a brief reference to the origin of prayer that is influenced by individual and social beliefs, and then goes into the literary works and how they are expressed by Persian and Russian writers and poets. Prayer literary works are often influenced by the beliefs of writers and poets. There is a lot of information about prayer in ancient and contemporary literary texts. Prayer has many forms, and in prose and poetry literature, it often carries the message of theology and human connection with the divine realm, and in fact the writer and poet are left with a God. Many writers and poets from Iran and Russia have addressed this issue in their works, such as Rumi, Saadi, Hafez, Farabi, Attar, Pushkin, Lermontov, Bonin, and others. Some are based on the themes of the religious texts or under the influence of the wonders of the universe. Persian worship literature begins with the praise of God, such as Ferdowsi's Shahnameh, Sa'adi’s Golestan and Bustan and Attar's Poetry Divan. Various centuries of Russian literature have also seen works of worship in various forms. The present study deals with the case of the prayer in Alexander Pushkin's poetry, which is influenced by his religious beliefs. Prayer in Pushkin's poetry is in the form of literal praise or praise to God and seeking blessings. His prayers for God, his neighbor, are the duty of poet and poetry. The spiritual peak of Pushkin's poetry is the emergence of the "Divine Verb". He leaves the material world with art and with the help of religious anthropology and then moves on to the supernatural world.
- انتشار مقاله: 19-10-1398
- نویسندگان: مرضیه یحیی پور,جان اله کریمی مطهر,تاتیانا ولادیمیروونا مالتسِوا,معصومه میرزایی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: عرفان اسلامی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: عرفان,حافظ,ادبیّات فارسی,تأثیرپذیری,شاعران روسی
- چکیده: پژوهش حاضر در پی تبیین علل گرایش شاعران روسی به اشعار خواجه حافظ شیرازی است، و اشاره به عواملی دارد که به شاعران روسی در شناخت مفاهیم اشعار وی کمک کردهاند و یا در آفرینش آثار شرقی آنها تأثیرگذار بودهاند، شاعران روسی از میان شاعران مشرقزمین به حضرت حافظ توجه ویژهای داشتهاند و کلام خواجۀ شیراز در جامعه ادبی روسیه از جایگاهی باارزشی برخوردار است، برخی از شاعران روسی مستقیماً در اشعار خود از حافظ نام بردهاند و تعدادی نیز در وصف او و اندیشههای عرفانی- فلسفی و اخلاقیش شعر سرودند، در مقاله همچنین به «انجمن مریدان حافظ» اشاره میشود که در سنپیتربورگ توسط شاعران غزلسرای روسی ویچیسلاف ایوانف و میخائیل کوزمین تأسیس شد و به خیمۀ حافظ معروف بود، اعضای انجمن مرید حافظ بودند، انجمن به شناخت حافظ و ترویج اندیشههای عرفانی او کمک شایستهای کرده است، نتیجۀ پژوهش حاکی از آن است که شاعران روس در ادوار گوناگون از حافظ نام بردهاند و اندیشههای عرفانی – فلسفی - اخلاقی و غزلیات آهنگین حافظ در اشعارشان بازتاب یافته است، تأسی شاعران روسی از حافظ و اشعار وی سبب شد تا آنها نیز در اشعار خود واژههایی مانند عارف، عندلیب، ساقی، زاهد، خرقه، وجد، دوست، گلهای سرخ شیراز،،،، را به کاربگیرند که به اشعار آنها فضایی کاملاً شرقی و عرفانی داده است،
- چکیده انگلیسی: This paper tries to explain the main reason why Russian poets are inclined toward Hafiz’ poetry and to refer to some factors helping Russian poets get a better recognition of his poetry or affecting the creation of their oriental works. Russian poets detached from other oriental poets paid a special attention toward Hafiz so that this great man of Shiraz gained a special position in the literary community in Russia. Some Russian poets mentioned the name of Hafiz directly in their works and even some others composed some poetry attributing the philosophical mystical and ethical mentality of Hafiz. This paper also refers to ‘Association of Hafiz Followers’ founded in Saint Petersburg by ode composing poets, namely, Vichislav Ivanov and Michael Kuzmin, known as Hafiz Camp. The members of the association are all Hafiz followers. The association has remarkably contributed to the identification and distribution of Hafiz’ thoughts. The outcome of this paper illustrates that Russian poets have used the name of Hafiz in various eras so that his ethical and philosophical mystical ideas as well as his rhythmic odes are reflected in their poetries. Inspired by Hafiz and his poetry, Russian poets have also used some words such as mystic, ascetic, nightingale, bartender, cloak, ecstasy, comrade, red roses of Shiraz, etc. so that their poetry is filled with a totally oriental and mystical atmosphere.
- انتشار مقاله: 26-09-1397
- نویسندگان: مرضیه یحیی پور,جان اله کریمی مطهر,سوتلانا روداکووا
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: زن,وطن,کلیدواژهها: ادبیات پایداری,آنّا آخماتووا,«رکوییم»
- چکیده: چکیده آنّا آخماتووا، شاعر سدۀ بیستم روسیه، در اشعار خود به جلوههای مختلف وطن و پایداری پرداخته است. وضعیت اجتماعی دورۀ حیات شاعر در روسیه از عوامل تأثیرگذار در آثار و زندگیاش بود که در اشعارش بازتاب ویژهای داشته است. در اشعار آخماتووا، تاریخ روسیه در دورۀ حکومت استالین منعکس و طنین وطن از مضمونهای خاص اشعار او شده است؛ بهطوری که، بدون وطن، عشق، خانواده، و زندگی برای او معنا نداشت. سرنوشت غمانگیز او با سرنوشت تلخ کشورش در دوران «حکومت وحشت» استالین پیوند خورده بود. در آثار او، انعکاس زندگی پرمشقت و پر فراز و نشیب وی، بهعنوان یک زن، آشکارا قابل مشاهده است. در این مقاله منظومۀ «رکوییم» (Requiem)، یکی از مشهورترین آثار شاعر، بررسی شده است. در این منظومه عناصر شعر حماسی و تغزلی با یکدیگر ادغام شدهاند؛ درحالی که بازتاب سیمای زنانۀ شاعر نیز آشکارا دیده میشود؛ و حماسه با بار عاطفیای که شاعر به پشتوانۀ روح زنانۀ خود به حوادث حماسی بخشیده است، به سبکی خاص و نو در ادبیات روسیه تبدیل شده است. حماسه در اشعار او با رنج و تنهایی، اما با مقاومت و امید، درهم آمیخته است.
- چکیده انگلیسی: s article is about different features of resistance and mother land in Anna Akhmatova’s poets; a contemporary Russian poetess, and there are some hints about effective elements in her works and life which have special reflexes in her poems. Russia’s history in Stalin’s government has been reflected in Anna’s poems, mother land had effective tone in them; and has been changed into one of special symbols, so that love, family and life was meaningless without it. Her tragic fate was connected to bitter fate of her country in ‘horror government’ ages, the effects of hard life is obvious in her works. The article is about serving Anna’s some epic poems specially poems ‘Requiem’. In poems ‘Requiem’; epic poems were mixed with lyric ones. Poetess’s female mind is obvious in these poems, and epic changed into new and specific style by emotional female them. Epic was mixed with loneliness and sufferings but with resistance and hop.
- انتشار مقاله: 29-11-1390
- نویسندگان: مرضیه یحیی پور,زینب صادقی,جاناله کریمیمطهر
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش ادبیات معاصر جهان
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سیر و سلوک,صوفیه,پیر,درویش,سالک
- چکیده: انتخاب پیر، برای پیمودن طریق معرفت و دستیابی به اسرار الهی، از مسایل اساسی در عرفان و صوفیه بهحساب میآید. از نظر اهل صوفیه سیر و سلوک در مسیر پر فراز و نشیب بدون بهرهگیری از وجود پیری که خود به مرحلة کمال در طریقت رسیده، امکانپذیر نیست. در مقاله سعی شده است به بررسی موضوع پیر از دید عارفان، حافظ شیرازی و گومیلیوف شاعر روس که متأثر از تصوف شرقی است و همچنین به دلایل تأثیرپذیری گومیلیوف از حافظ شیرازی در پذیرش پیر پرداخته شود. شمسالدین محمد حافظ شیرازی وجود پیر را برای حل معضلات اسرار آفرینش و تهذیب نفس و همچنین رسیدن به معرفت حق تعالی ضروری میداند، گرچه پیر خاصی را در اشعار خود معرفی نمیکند. گومیلیوف برای خلق نمایشنامة منظوم «فرزند خدا» از موتیوهای شرقی کمک گرفته است و تحتتأثیر تعالیم تصوف اسلامی و نیز اندیشههای حافظ، به موضوع پیر و اهمیت آن برای رسیدن به کمال پرداخته است. با بررسی نمایشنامة «فرزند خدا»، به این مطلب پی میبریم که گومیلیوف دربارة پیر نقطهنظرات مشابهی با اهل تصوف و حافظ دارد. پیر گومیلیوف صاحب «حکمت» و عالم به «اسرار هفت آسمان و عناصر اربعه» از جانب خداوند، برای هدایت سالکان است.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: مرضیه یحیی پور,فرشته مشهدی رفیع
- مشاهده