در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علوم تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: پیشرفت تحصیلی,دانشجویان دانشگاه پیام نور,سبکهای یادگیری
- چکیده: مطالعات گسترده در سه دههی اخیر نشان داده است که یکی از تفاوتهای فردی مؤثر بر یادگیری، سبکهای یادگیری است که این سبکها در پیشرفت تحصیلی فراگیران نیز تأثیر بسزایی دارد. سبکهای یادگیری مورد نظر عبارتند از: دیداری، شفاهی، خواندنی- نوشتنی، حرکتی و چندحسّی. مطالعهی حاضر به بررسی ارتباط سبکهای یادگیری دانشجویان دورهی کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور مرکز تهران با پیشرفت تحصیلی آنان پرداخته است. به منظور مطالعهی ارتباط متغیّرهای مورد بررسی، از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. جامعهی آماری، شامل کلّیهی دانشجویانی است که در سال تحصیلی 86- 85 در سال دوم دورهی کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور مرکز تهران به تحصیل اشتغال داشتند که مجموع آنها 2063 نفر بوده و با استفاده از جدول مورگان از مجموع دانشجویان گروه علوم انسانی 160نفر؛ از مجموع دانشجویان گروه علوم پایه 44 نفر و به دلیل پائین بودن جمعیّت گروه فنی- مهندسی تمامی 80 دانشجوی شاغل به تحصیل در این گروه، به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه سبک یادگیری (دیداری، شفاهی، خواندنی- نوشتنی، حرکتی، چندمدلی) یا VARK میباشد. نتایج نشان داد که بین سبکهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور، رابطهی معنیداری به دست نیامده است. اما با در نظر گرفتن گروههای مختلف تحصیلی، مشخص گردید بین سبک شفاهی و گروه علوم پایه، سبک خواندنی- نوشتنی و گروه فنی و مهندسی، سبک حرکتی و گروه علوم انسانی و سبک چند حسی و گروههای علوم انسانی و علوم پابه رابطه معنیداری حاصل شده است.
- چکیده انگلیسی: Comprehensive studies in recent decades have shown that learning styles constitute the ground of some individual differences which affect learning. Academic achievement of learners is deeply affected by these styles. The mentioned learning styles are: Visual, Auditory, Read/Write, Kinesthetic, and Multi Model.
Current study investigates the relationships between learning styles of graduate students of Tehran PNU and their academic achievements. Pearson correlation test was used to check the relationships between variables. Regardless of academic majors, primary findings revealed no meaningful relationships between students’ learning styles and their academic achievement. However, investigation of the relationship between learning styles of students with different majors shows meaningful relationships between variables and confirms the hypotheses of this research.- انتشار مقاله: 01-06-1387
- نویسندگان: مرجان معصومی فرد,عیسی ابراهیم زاده,محمدرضا سرمدی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه روانشناسی ارزش های اخلاق اسلامی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی:
- چکیده:
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 19-10-1394
- نویسندگان: محمدرضا سرمدی,مرجان معصومی فرد
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تدریس پژوهی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اعتباریابی,سوادآموزان,مدل آموزش مجازی,دورۀ انتقال
- چکیده: هدف: این پژوهش با هدف ارائه و اعتباریابی مدل آموزش مجازی سوادآموزان دورۀ انتقال انجام شده است.
روش: پژوهش حاضر با روش ترکیبی یا آمیخته از نوع اکتشافی متوالی انجام شده است. بهدلیل استفاده از روش نمونهگیری نظری، در مراحل مختلف گردآوری و تحلیل دادهها، حجم نمونه و معیار نمونهگیری متغیر بود. در راستای تدوین مدل از تحلیل تماتیک استفاده شد و بر پایۀ مطالعات اسنادی و کتابخانهای، ابتدا 12 مؤلفه و 34 زیرمؤلفه از دادههای کیفی استخراج و سپس مدل آموزش مجازی تدوین و بهمنظور اعتباریابی به متخصصان ارائه گردید.
یافتهها:در این پژوهش مؤلفههای مدل شامل آموزش مجازی سوادآموزان، ویژگیهای سوادآموزان بزرگسال، موقعیت یادگیری و عناصر آموزش، اصول یادگیری، فرهنگ یادگیری، محیط یادگیری، تجارب یادگیری، اهداف، محتوا، روشهای تدریس، و ارزیابی است. تلفیق این مؤلفه ها منجر به تدوین مدل آموزش مجازی سوادآموزان گردید. نتایج آزمون t در سطح اطمینان 95/0 برای تمام سؤالات معنیدار بود. همچنین میانگین نظرات متخصص ها در خصوص کلیۀ مولفه های پرسشنامه 40/4 می باشد که نشان دهندۀ مناسب بودن مدل می باشد.- چکیده انگلیسی: Objective: Lack of providing optimal and timely use of new technologies in the field of literacy has changed into a belief in the countrywide illiteracy eradication programs in the Islamic Republic of Iran.This reality reflects the significant impact of new technologies on learning and requires strategic changes in the planning system (such as changes in the EdTechtools from unimedium to multimedia) and changes in the teaching methods in general (from traditional approaches to new approaches, which are usually technology-based ones). Literacy education is offered in the ages rangingfrom 10to 49 years in Iran in the form of three courses : literacy, maintenance and transferwhich havetheir own goals and contents. The transition period is considered as a period providing the opportunity for those who have completed the literacy coursesand also for those who do not qualify for further education in the formal education system. A two-hundred-hour teaching program has to be designed and implemented through virtual education or self-teachingprogramsduring the transition time based on the article 10 of the Educational Structure of the Literacy Movement, approved in the 833rd session of the Higher Education Council. This is considered as an opportunity for the planners and educators to take advantage of e-learning and virtual education to help them achieve the goals of the transition period. Although various virtual education models have been used to explain and plan educational activities to achieve success in virtual education programs in recent years, there has been no observed patterns of education and learning for low-educated adults. Therefore, the present study is an attempt to present and validate the virtual education model of adult learners in the transition period. To achieve these goals, three questions were raised: 1. What are the components of the adult virtual education? 2. What are the components of the initialdesigned model? 3.What are the experts’ points of view regarding the validity of the designed model?
Methodology: The present surveyhas been conductedthrough anexplanatory sequentialwhich is basically considered as a kind of mixed-method. Sample size and sampling procedurecriterion, data collection and analysiswere different in different levels and stages of the survey because of the use of the theoretical sampling method. Thematic analysis was used to analyze and interpret the qualitative data. The collected data were analyzed, categorized, organized, and classified using this analytical method. Major categories were extracted and presented in a conceptual model. At first 12 components and 34 sub-components were extracted from the qualitative data based on the documentary and library studies, then the virtual teaching model was developed and presented to the experts for the validation process. In the quantitative part of the survey, the experts validated the model using an electronic questionnaire.
Results:The findings of the analysis of the first question results led to the extraction of the components of the virtual education for the transition students. These components include the virtual literacy teaching, adult literacy features, learning position and teaching elements, learning principles, learning culture, learning environment, learning experiences, objectives, content, teaching methods and assessment. The findings of the second question led to the formulation of a conceptual framework from the initial model of the survey. The initial model consisted of three main components :literacy characteristics, learning status and teaching elements. Regarding the importance of the role of the individuals involved in the teaching and learning process as well as his major role as the most influential factor in his own learning, a component called adult learnerhas beenconsidered at the top of the model. On the other hand, in a new definition, the ability to make change is the criterion of literacy. Accordingly, although learning is often considered as a cognitive activity that happens in mind, it also has cultural origins which is the basis for the formation of interaction between learners, the interaction between the learner and the teacher, and also the changes in the learner's view of the content of learning. These factors represent the formation of a learning culture. The findings of the third question were plotted in a conceptual model. The adult learner in this literacy model is placed in the center of the model and the other factors are considered as the subsidiary ones located around this important and crucial factor. Compared to the existing models, this model has advantages such as consideringthe adult learner at the center of the model, paying more attention to the time andspace of learning, considering planning principles, as well as focusing on the psychology and philosophy of adult education. In the present model, due to the nature of the virtual education and distance education and the central role of the learner, with his literacy at the center of the model, special attention has been paid to his self-direction which actually leads him to an effective teaching-learning environment.
Considering the occupational and family limitations, the adult learner has no limitation on learning time in virtual education and can learn at any time during his leisure or free time. Based on the pedagogical approach and in the age of concepts, the leaning space has removed the limitations of the classroom, school, and any physical dimensions of teaching space. In addition, in virtual education, space is a concept rather than being a place. There is more freedom and more domination in the learning environment. As the concept of learning space evolves, new types of interactions, such as the interaction of content with content, also emerge which enhances the learner's interaction with the content and motivates the learner resulting in removing the traditional teaching and learning gaps. The learning space also allows teachers to play a facilitating role in the learning process for learners and to push education towards new ways of learning.
The validity of the present model was evaluated by experts. Expert responses with an average of 4.40 of the responses indicate that the model is appropriate. The t-test results were also significant at 95% confidence level for all the questions. Based on the findings of this study, the designed model is valid enough to be used for adult learners in the transition period of the virtual education. In future surveys, the validity and effectiveness of this model can be evaluated from the perspectives of literacy students as the most important learning factor and also from the points of view of literacy teachers.This model is the first model developed for adult virtual education; therefore, more surveys have to be conducted to address its potential drawbacks.- انتشار مقاله: 21-02-1398
- نویسندگان: رضا محمدی,محمدرضا سرمدی,عیسی ابراهیم زاده,مرجان معصومی فرد
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تدریس پژوهی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اعتباریابی,سوادآموزان,مدل آموزش مجازی,دورۀ انتقال
- چکیده: هدف: این پژوهش با هدف ارائه و اعتباریابی مدل آموزش مجازی سوادآموزان دورۀ انتقال انجام شده است.
روش: پژوهش حاضر با روش ترکیبی یا آمیخته از نوع اکتشافی متوالی انجام شده است. بهدلیل استفاده از روش نمونهگیری نظری، در مراحل مختلف گردآوری و تحلیل دادهها، حجم نمونه و معیار نمونهگیری متغیر بود. در راستای تدوین مدل از تحلیل تماتیک استفاده شد و بر پایۀ مطالعات اسنادی و کتابخانهای، ابتدا 12 مؤلفه و 34 زیرمؤلفه از دادههای کیفی استخراج و سپس مدل آموزش مجازی تدوین و بهمنظور اعتباریابی به متخصصان ارائه گردید.
یافتهها:در این پژوهش مؤلفههای مدل شامل آموزش مجازی سوادآموزان، ویژگیهای سوادآموزان بزرگسال، موقعیت یادگیری و عناصر آموزش، اصول یادگیری، فرهنگ یادگیری، محیط یادگیری، تجارب یادگیری، اهداف، محتوا، روشهای تدریس، و ارزیابی است. تلفیق این مؤلفه ها منجر به تدوین مدل آموزش مجازی سوادآموزان گردید. نتایج آزمون t در سطح اطمینان 95/0 برای تمام سؤالات معنیدار بود. همچنین میانگین نظرات متخصص ها در خصوص کلیۀ مولفه های پرسشنامه 40/4 می باشد که نشان دهندۀ مناسب بودن مدل می باشد.- چکیده انگلیسی: Objective: Lack of providing optimal and timely use of new technologies in the field of literacy has changed into a belief in the countrywide illiteracy eradication programs in the Islamic Republic of Iran.This reality reflects the significant impact of new technologies on learning and requires strategic changes in the planning system (such as changes in the EdTechtools from unimedium to multimedia) and changes in the teaching methods in general (from traditional approaches to new approaches, which are usually technology-based ones). Literacy education is offered in the ages rangingfrom 10to 49 years in Iran in the form of three courses : literacy, maintenance and transferwhich havetheir own goals and contents. The transition period is considered as a period providing the opportunity for those who have completed the literacy coursesand also for those who do not qualify for further education in the formal education system. A two-hundred-hour teaching program has to be designed and implemented through virtual education or self-teachingprogramsduring the transition time based on the article 10 of the Educational Structure of the Literacy Movement, approved in the 833rd session of the Higher Education Council. This is considered as an opportunity for the planners and educators to take advantage of e-learning and virtual education to help them achieve the goals of the transition period. Although various virtual education models have been used to explain and plan educational activities to achieve success in virtual education programs in recent years, there has been no observed patterns of education and learning for low-educated adults. Therefore, the present study is an attempt to present and validate the virtual education model of adult learners in the transition period. To achieve these goals, three questions were raised: 1. What are the components of the adult virtual education? 2. What are the components of the initialdesigned model? 3.What are the experts’ points of view regarding the validity of the designed model?
Methodology: The present surveyhas been conductedthrough anexplanatory sequentialwhich is basically considered as a kind of mixed-method. Sample size and sampling procedurecriterion, data collection and analysiswere different in different levels and stages of the survey because of the use of the theoretical sampling method. Thematic analysis was used to analyze and interpret the qualitative data. The collected data were analyzed, categorized, organized, and classified using this analytical method. Major categories were extracted and presented in a conceptual model. At first 12 components and 34 sub-components were extracted from the qualitative data based on the documentary and library studies, then the virtual teaching model was developed and presented to the experts for the validation process. In the quantitative part of the survey, the experts validated the model using an electronic questionnaire.
Results:The findings of the analysis of the first question results led to the extraction of the components of the virtual education for the transition students. These components include the virtual literacy teaching, adult literacy features, learning position and teaching elements, learning principles, learning culture, learning environment, learning experiences, objectives, content, teaching methods and assessment. The findings of the second question led to the formulation of a conceptual framework from the initial model of the survey. The initial model consisted of three main components :literacy characteristics, learning status and teaching elements. Regarding the importance of the role of the individuals involved in the teaching and learning process as well as his major role as the most influential factor in his own learning, a component called adult learnerhas beenconsidered at the top of the model. On the other hand, in a new definition, the ability to make change is the criterion of literacy. Accordingly, although learning is often considered as a cognitive activity that happens in mind, it also has cultural origins which is the basis for the formation of interaction between learners, the interaction between the learner and the teacher, and also the changes in the learner's view of the content of learning. These factors represent the formation of a learning culture. The findings of the third question were plotted in a conceptual model. The adult learner in this literacy model is placed in the center of the model and the other factors are considered as the subsidiary ones located around this important and crucial factor. Compared to the existing models, this model has advantages such as consideringthe adult learner at the center of the model, paying more attention to the time andspace of learning, considering planning principles, as well as focusing on the psychology and philosophy of adult education. In the present model, due to the nature of the virtual education and distance education and the central role of the learner, with his literacy at the center of the model, special attention has been paid to his self-direction which actually leads him to an effective teaching-learning environment.
Considering the occupational and family limitations, the adult learner has no limitation on learning time in virtual education and can learn at any time during his leisure or free time. Based on the pedagogical approach and in the age of concepts, the leaning space has removed the limitations of the classroom, school, and any physical dimensions of teaching space. In addition, in virtual education, space is a concept rather than being a place. There is more freedom and more domination in the learning environment. As the concept of learning space evolves, new types of interactions, such as the interaction of content with content, also emerge which enhances the learner's interaction with the content and motivates the learner resulting in removing the traditional teaching and learning gaps. The learning space also allows teachers to play a facilitating role in the learning process for learners and to push education towards new ways of learning.
The validity of the present model was evaluated by experts. Expert responses with an average of 4.40 of the responses indicate that the model is appropriate. The t-test results were also significant at 95% confidence level for all the questions. Based on the findings of this study, the designed model is valid enough to be used for adult learners in the transition period of the virtual education. In future surveys, the validity and effectiveness of this model can be evaluated from the perspectives of literacy students as the most important learning factor and also from the points of view of literacy teachers.This model is the first model developed for adult virtual education; therefore, more surveys have to be conducted to address its potential drawbacks.- انتشار مقاله: 21-02-1398
- نویسندگان: رضا محمدی,محمدرضا سرمدی,عیسی ابراهیم زاده,مرجان معصومی فرد
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش دربرنامه ریزی درسی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: یادگیری الکترونیکی,دانشگاه پیام نور,مطالعة تطبیقی,کشورهای آسیایی,نظام آموزش از دور
- چکیده: هدف این پژوهش، شناسایی و مقایسة شباهتها و تفاوتهای نظام یادگیری الکترونیکی کشورهای منتخب آسیایی با دانشگاه پیامنور در زمینة تعداد دانشجو، اعضای هیئتعلمی، کارکنان، نسبت استاد به دانشجو، روشهای یاددهی- یادگیری، منابع درسی، مواد و ابزارهای آموزشی و امکانات کتابخانه، سازوکارهای پشتیبانی، امتحانات و سازوکارهای تضمین کیفیت بود. این پژوهش یک مطالعة اسنادی است که به روش تطبیقی-تحلیلی انجام شد. جامعة آماری پژوهش، همة دانشگاههای آموزش از دور کشورهای "ژاپن، چین، هندوستان، پاکستان، اندونزی و ایران" بود. از میان دانشگاههای این کشورها، دانشگاه باز ژاپن، دانشگاه باز چین، دانشگاه ایندیراگاندی هند، دانشگاه علامهالاقبال پاکستان، دانشگاه ترباکا اندونزی و دانشگاه پیامنور به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز پژوهش از طریق مطالعة اسناد و مدارک و وبسایت رسمی دانشگاهها جمعآوری شد. تجزیهوتحلیل نتایج نیز بر اساس روش برودی در چهار مرحلة توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه انجام شد. نتایج نشان داد، استفاده از تجربیات موفق کشورهای قاره آسیا بهویژه در شیوة تشکیل کلاسهای الکترونیکی با تعداد استاندارد دانشجو، روشهای تدریس نوین، یادگیری ترکیبی، تولید محتوای دیجیتال مناسب، انواع مکانیزمهای پشتیبانی و ارائة بازخورد مناسب به ما این امکان را میدهد تا بتوانیم برای حل مشکلات آموزشی خود بر مبنای راهکارهای کشورهای دیگر، گامهای مؤثرتری برداریم.
- چکیده انگلیسی: the aim of this study is to recognize and compare the similarities and differences between educational system of E-learning of Asian countries and Payame noor university (in fields such as the number of students, faculty members, employees, teachers/students ratio, teaching-learning ways, resources, learning materials and library facilities, support mechanisms, exams and quality insurance mechanisms).The present study is a documentary research which is done based on comparative-analytical method. Statistical population is all distance universities of “Japan, China, India, Pakistan, Indonesia, and Iran”. From among the universities of these countries, the Open University of Japan, the Open University of China, Indira Gandhi University in India, Iqbal Allamah University in Pakistan, and Payame noor University were chosen through judgmental sampling. The required information were gathered by studying the records and documents, and official web-sites of universities. Also, the data were analyzed based on Brody’s method. Results showed that using the successful experience of Asian countries can help us to proceed in solving our educational problems based on other countries’ solutions.
- انتشار مقاله: 21-05-1395
- نویسندگان: مرجان معصومی فرد,مرجان معصومی فرد,مرجان معصومی فرد
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش اجتماعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کلید واژگان : رفتارهای بهنجار,رفتارهای نابهنجار,تماشاگران فوتبال,ناکامی آموزشی,دعوا و نزاع,پایگاه اجتماعی,تنش در منزل
- چکیده: پژوهش حاضر با عنوان«بررسی جامعه شناختی عوامل موثر بر بروز رفتارهای ناهنجار در میان تماشاگران فوتبال در ورزشگاه آزادی است. هدف از پژوهش حاضر شناخت متغیرهای تاثیر گذار بر بروز رفتارهی ناهنجار است. روش تحقیق از نوع کمی وپیمایش است. جامعه آماری؛ 100000 نفر و روش نمونه گیری از نوع تصادفی سیستماتیک است . با توجه به فرمول کوکران حجم نمونه معادل با 400نفر تعیین شد. روش گردآوری اطلاعات شامل دو گونه نخست)روش اسنادی که برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از روش جمع آوری اطلاعات همانند فیش برداری و... دوم) روش پیمایش که برای سنجش عوامل موثر بر رفتارهای نابهنجار از طریق گردآوری داده ها از طریق پرسشنامه انجام گرفته است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که متغیرهای پایگاه اجتماعی ، ناکامی آموزشی ، ارتباط با خویشان و دوستان نابهنجار ، تنش در منزل ، سابقه دعوا و نزاع ، عوامل ورزشی (چون رفتار مربی ، بازیکن ، داور و ...) در بروز رفتارهای نابهنجار تماشاگران در بین تماشاگران دو تیم در ورزشگاه آزادی موثر است. نتایج پژوهش نشان داد تمامی فرضیه ها اثبات شدند و رابطه معناداری با رفتارهای ناهنجاردارند.
- چکیده انگلیسی: پژوهش حاضر با عنوان«بررسی جامعه شناختی عوامل موثر بر بروز رفتارهای ناهنجار در میان تماشاگران فوتبال در ورزشگاه آزادی است. هدف از پژوهش حاضر شناخت متغیرهای تاثیر گذار بر بروز رفتارهی ناهنجار است. روش تحقیق از نوع کمی وپیمایش است. جامعه آماری؛ 100000 نفر و روش نمونه گیری از نوع تصادفی سیستماتیک است . با توجه به فرمول کوکران حجم نمونه معادل با 400نفر تعیین شد. روش گردآوری اطلاعات شامل دو گونه نخست)روش اسنادی که برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از روش جمع آوری اطلاعات همانند فیش برداری و... دوم) روش پیمایش که برای سنجش عوامل موثر بر رفتارهای نابهنجار از طریق گردآوری داده ها از طریق پرسشنامه انجام گرفته است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که متغیرهای پایگاه اجتماعی ، ناکامی آموزشی ، ارتباط با خویشان و دوستان نابهنجار ، تنش در منزل ، سابقه دعوا و نزاع ، عوامل ورزشی (چون رفتار مربی ، بازیکن ، داور و ...) در بروز رفتارهای نابهنجار تماشاگران در بین تماشاگران دو تیم در ورزشگاه آزادی موثر است. نتایج پژوهش نشان داد تمامی فرضیه ها اثبات شدند و رابطه معناداری با رفتارهای ناهنجاردارند
- انتشار مقاله: 12-12-1397
- نویسندگان: محمد حسن الهی منش,مرجان معصومی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: یادگیری الکترونیکی,کیفیت,آموزش محیطزیست,یادگیری مشارکتی,انواع تعامل
- چکیده: نظام یادگیری الکترونیکی بهعنوان رویکرد آموزشی عصر حاضر، همواره با پیچیدگیهای مربوط به نحوه تعامل و کیفیت مشارکت در یادگیری روبهرو بوده است، ازاینرو متخصصان این حوزه به ارائه راهحلهای متفاوتی پرداختهاند. بر این اساس، هدف از این پژوهش، بررسی رابطه انواع تعامل در یادگیری الکترونیکی با کیفیت یادگیری مشارکتی است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد الکترونیکی رشته آموزش محیطزیست به تعداد 172 نفر است که با استفاده از فرمول کوکران 120 نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخابشده و به پرسشنامه محقق ساخته که روایی و پایایی آن مورد تائید قرار گرفت، پاسخ دادند. یافتههای پژوهش با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شد. نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشاندهنده این است که میان انواع تعامل (استاد- دانشجو، دانشجو- دانشجو، دانشجو- محتوا، استاد- محتوا، استاد- استاد) با کیفیت یادگیری مشارکتی در آموزش الکترونیکی رابطه معنیدار و مستقیم وجود دارد درحالیکه میان تعامل (محتوا- محتوا) با کیفیت یادگیری مشارکتی رابطه معنیداری دیده نشد. همچنین نتایج آزمون فریدمن که بهمنظور رتبهبندی انواع تعامل مورداستفاده قرار گرفت نشان داد که تعامل «دانشجو- دانشجو» دارای بیشترین اهمیت در کیفت یادگیری مشارکتی و تعامل «استاد-استاد » و «محتوا- محتوا » دارای کمترین اهمیت در میان انواع تعاملات میباشد. لذا به نظر میرسد تعاملی که میان دانشجویان برقرار میشود تضمینکننده کیفیت یادگیری مشارکتی در آموزش الکترونیکی است.
- چکیده انگلیسی: The e-learning system as an educational approach of the present age has always been faced with complexity of the interaction and quality of Collaboration in learning, hence the experts in this field have prepared different solutions. Accordingly, the purpose of this study was to investigate the relationship between the various types of interaction in e-learning with collaborative learning quality. This study is a descriptive-correlational and conducted through a survey method. The statistical population of the study consisted of 172 undergraduate students of e-learning in environmental education, Using Cochran's formula, 120 of them were selected by simple random sampling and completed a researcher-made questionnaire whose validity and reliability were confirmed. The research findings were analyzed using descriptive and inferential statistics. The results of Pearson correlation coefficient show that there is a meaningful and direct relation between the types of interaction (teacher-student, student-student, student-content, content-teacher, teacher-teacher) with collaborative learning quality in e-learning, While There was no significant relationship between interaction (content-content) and the quality of collaborative learning. Also, the results of the Friedman test, used to rank the types of interaction, showed that student-student interaction had the most importance in collaborative learning, and the interaction between "teacher-teacher" and "content-content" had the least importance among types Interactions. Therefore, it seems that the interactivity that exists between students ensures the quality of collaborative learning in e-learning.
- انتشار مقاله: 30-03-1398
- نویسندگان: مرجان معصومی فرد,مرجان معصومی فرد,مرجان معصومی فرد
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: محیطزیست,چالشهای محیط زیست,آموزش مبتنی بر فاوا
- چکیده: گسترش جوامع انسانی و توسعه شهرنشینی موجب پیدایش پدیدههایی چون تخریب و آلودگی محیط زیست شده است. این امر تنها به یک کشور و یا یک قلمرو خاص مربوط نیست، بلکه مشکل کل جهان است و در برگیرنده مسائل مختلفی نیز هست، از این رو متخصصان حوزههای مختلف به ارائه راه حلهای متفاوتی پرداختهاند. بر این اساس، هدف از نگارش مقاله حاضر مطالعه نقش آموزش مبتنی بر فاوا (فناوری اطلاعات و ارتباطات) در کاهش بحران های زیست محیطی است. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی از نوع تحلیل اسنادی به گردآوری اطلاعات کتابخانهای، شامل شناسایی، مطالعه، طبقهبندی اطلاعات، تجزیه و تحلیل آنها و جمعبندی اطلاعات درخصوص موضوع مورد مطالعه پرداخته و چگونگی بهبود چالشهای زیست محیطی با به کارگیری آموزش مبتنی بر فاوا را مورد بررسی قرار میدهد. نتایج این پژوهش نشان داد که با توجه به ویژگیهای نظام آموزش مبتنی بر فاوا مانند انعطافپذیری در زمان و مکان، این نظام میتواند با حذف بعد مسافت و در نتیجه کاهش مهاجرت از روستاها به شهرها برای دستیابی به نظام آموزشی با کیفیت و جلوگیری از پیامدهای تراکم جمعیت در شهرها، به کاهش مشکلات زیست محیطی به ویژه در محیطهای شهری کمک نماید. همچنین از آنجا که آگاهی کلید اصلی حفاظت از محیط زیست است، نظام آموزش مبتنی برفاوا میتواند با ارائه آگاهیهای زیست محیطی به همه افراد تحت آموزش، به بهبود چالشهای زیست محیطی کمک نماید.
- چکیده انگلیسی: Expanding of human communities and urban development led to some phenomena such as the destruction and pollution of environment. This problem is not only limited to one country or a specific territory, but also the entire world, and contains too many issues. Thus, the different experts have different solutions. Accordingly, the purpose of this article is to study the role of ICT-based education in reducing the environmental crisis. This study used a descriptive analysis of the data collection library documents, including identification, investigation, classification of information, analysis and summary information on the subject of study and how to improve their environmental challenges using ICT-based education is discussed. The results showed that, the educational system can eliminate distance and reduce migration from the rural areas to urban areas for achieving high-quality educational system and prevent the consequences of population density in cities, and help to reduce environmental problems, especially in urban environments due to the characteristics of ICI- based education systems such as flexibility in time and place. Also, the knowledge is the key to environmental protection, ICT- oriented educational system can provide environmental awareness to all supported learners, in order to improve the environmental challenges.
- انتشار مقاله: 15-04-1394
- نویسندگان: محمدرضا سرمدی,مرجان معصومی فرد
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش اجتماعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کلید واژگان : رفتارهای بهنجار,رفتارهای نابهنجار,تماشاگران فوتبال,ناکامی آموزشی,دعوا و نزاع,پایگاه اجتماعی,تنش در منزل
- چکیده: پژوهش حاضر با عنوان«بررسی جامعه شناختی عوامل موثر بر بروز رفتارهای ناهنجار در میان تماشاگران فوتبال در ورزشگاه آزادی است. هدف از پژوهش حاضر شناخت متغیرهای تاثیر گذار بر بروز رفتارهی ناهنجار است. روش تحقیق از نوع کمی وپیمایش است. جامعه آماری؛ 100000 نفر و روش نمونه گیری از نوع تصادفی سیستماتیک است . با توجه به فرمول کوکران حجم نمونه معادل با 400نفر تعیین شد. روش گردآوری اطلاعات شامل دو گونه نخست)روش اسنادی که برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از روش جمع آوری اطلاعات همانند فیش برداری و... دوم) روش پیمایش که برای سنجش عوامل موثر بر رفتارهای نابهنجار از طریق گردآوری داده ها از طریق پرسشنامه انجام گرفته است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که متغیرهای پایگاه اجتماعی ، ناکامی آموزشی ، ارتباط با خویشان و دوستان نابهنجار ، تنش در منزل ، سابقه دعوا و نزاع ، عوامل ورزشی (چون رفتار مربی ، بازیکن ، داور و ...) در بروز رفتارهای نابهنجار تماشاگران در بین تماشاگران دو تیم در ورزشگاه آزادی موثر است. نتایج پژوهش نشان داد تمامی فرضیه ها اثبات شدند و رابطه معناداری با رفتارهای ناهنجاردارند.
- چکیده انگلیسی: پژوهش حاضر با عنوان«بررسی جامعه شناختی عوامل موثر بر بروز رفتارهای ناهنجار در میان تماشاگران فوتبال در ورزشگاه آزادی است. هدف از پژوهش حاضر شناخت متغیرهای تاثیر گذار بر بروز رفتارهی ناهنجار است. روش تحقیق از نوع کمی وپیمایش است. جامعه آماری؛ 100000 نفر و روش نمونه گیری از نوع تصادفی سیستماتیک است . با توجه به فرمول کوکران حجم نمونه معادل با 400نفر تعیین شد. روش گردآوری اطلاعات شامل دو گونه نخست)روش اسنادی که برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از روش جمع آوری اطلاعات همانند فیش برداری و... دوم) روش پیمایش که برای سنجش عوامل موثر بر رفتارهای نابهنجار از طریق گردآوری داده ها از طریق پرسشنامه انجام گرفته است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که متغیرهای پایگاه اجتماعی ، ناکامی آموزشی ، ارتباط با خویشان و دوستان نابهنجار ، تنش در منزل ، سابقه دعوا و نزاع ، عوامل ورزشی (چون رفتار مربی ، بازیکن ، داور و ...) در بروز رفتارهای نابهنجار تماشاگران در بین تماشاگران دو تیم در ورزشگاه آزادی موثر است. نتایج پژوهش نشان داد تمامی فرضیه ها اثبات شدند و رابطه معناداری با رفتارهای ناهنجاردارند
- انتشار مقاله: 12-12-1397
- نویسندگان: محمد حسن الهی منش,مرجان معصومی
- مشاهده