در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: باغ نظر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: صنایع خلاق,توسعۀ اقتصادی,بازآفرینی مبتنی بر فرهنگ,محلۀ فرهنگی,بافتهای تاریخی,لالهزار
- چکیده: بیان مسئله: با توجه به اینکه محلههای تاریخی به عنوان موجودیتی منسجم، تلاشهای فرهنگ بومی را برای پاسخگویی به نیازهای گذشته به بهترین شکل نشان میدهند، انطباقپذیری آنها با نیازهای زمان حال و شناخت فرصتهای موجود در آنها، به عنوان ظرف پذیرندۀ عملکردهای فرهنگی و مولد اقتصاد، امری در خور توجه است. مهمترین مسئلۀ این پژوهش بهرهگیری از روشهای خلاق برای انطباقپذیری بافتهای تاریخی با اقتصاد و شرایط جدید، از طریق تمرکز بر سرمایههای فرهنگی، به عنوان ابزاری برای احیای محلههای تاریخی، و ایجاد فعالیتهای جدید اقتصادی با هدف جایگزینی کاربریهایی است که رو به انحطاط هستند یا از منطقه محو شدهاند. استفاده از سیاستهای نوآورانه و راهبردهای مبتنی برخلاقیت برای حضور بافتها و محلههای تاریخی کشورمان در عرصههای رقابت، با هدف توسعه و رشد اقتصادی فرهنگی و تجدید حیات محله، رویکردی است که فقدان آن، هم در حوزۀ نظری و هم در حوزۀ کاربردی بافتهای تاریخی، قابل توجه است.
هدف پژوهش: هدف از این پژوهش ایجاد شرایط تبدیل محلههای تاریخی به مولد اقتصاد و فراهمآوردن امکان حضور آنها در عرصۀ صنایع خلاق است که از طریق اتخاذ سیاستی خلاق و سنجش میزان قابلیتهای موجود در بافتهای تاریخی، و تبیین شاخصهای چندگانۀ محلۀ فرهنگی مورد بررسی قرار میگیرد.
روش پژوهش: این پژوهش با روش تحلیلی و توصیفی انجام شده است و یافتهها با استفاده از پرسشنامه و مشاهدات میدانی استخراج شدهاند. نهایتاً، با استفاده از یافتههای پژوهش، تحققپذیری یک محلۀ فرهنگی در نمونۀ لالهزار با استفاده از روش کمّی معادلات ساختاری ارزیابی و در نتیجه مدلی از محلۀ فرهنگی تاریخی، براساس اولویت اقدامات تبیین شده است.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش راهکارها و اقدامات لازم را براساس ترتیب اولویت در مدل محلۀ فرهنگی تاریخی، پیشنهاد میکند و اهمیت این روابط را به لحاظ تجربی نیز به اثبات میرساند.- چکیده انگلیسی: Problem statement: Given that historic quarters as an integrated entity best represent the efforts of indigenous cultures to meet the past needs, their compatibility with the present needs and recognizing the opportunities available to them as an accepting capacity for cultural and economically productive functions are worthy of attention. Utilizing creative approaches in line with the historic fabrics adaptability to the new economy and conditions, through focusing on the cultural capital as a means of revitalizing historic neighborhoods and creating new economic activities to replace the declining uses or those being disappeared from the area, is the most significant necessity to Problem statement of the present research.
Research objective: The use of innovative policies and creativity-based strategies for the presence of our country’s historic fabrics and neighborhoods in the competition arenas, aimed at the cultural-economic growth and development and neighborhood revitalization, is an approach whose absence is noteworthy within both relevant theoretical and applied fields.
Research method: This research based on an analytical and descriptive method to assess and measure the capabilities of historic fabrics, indexical contexts. Also, it examines the feasibility of a cultural quarter in a case study of Laleh-zar using the quantitative structural equation modeling through questionnaire and field observations and finally as Conclusion explains a model of historic-cultural quarters according to the priority of the actions.
Conclusion: The research findings prove the necessary solutions and measures based on the order of priority in the final model, the proposal and the importance of these relationships empirically.- انتشار مقاله: 01-02-1398
- نویسندگان: مرجان خان محمدی,محمود قلعه نوئی,محمد سعید ایزدی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: نشریه علمی اندیشه معماری
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: پدیدارشناسی,تبریز,ادراک,جای گشت,خانه های تاریخی
- چکیده: بیان مسأله: با شروع دوره ی پست مدرن، اکثر فلسفه های حول مکان، تأکیدی آشکار بر اتمسفر محوری و دوری از نگاه کمی حاصل از تفکر دکارتی به مکان، داشتند. استیون هال در این بین، به پیروی از مرلوپونتی و ادراک تنانه، جای گشت را مطرح میکند و کیفیت ارتباطی در فضاهای امروزی در نظریه وی، متکی بر ادراک جای گشت محور دانسته شده است. در این پژوهش به ریشه ی جای گشت، (تغییرات در قرارگیری صفحات که فضا را در نتیجه تغییر زاویه بیننده تعریف میکند)، رسیده شده و برقراری آن در فضا تحت دو شاخص تغییر زاویه ی دید و فعالسازی حواس پنجگانه دانسته شده است.
سوال پژوهش: ارتباط بین مولفه ی پارالاکس و ارتقای ادراک در فضای خانه های تاریخی تبریز چگونه است؟
هدف پژوهش: رسیدن به مصداق های طراحی این مؤلفه (جای گشت) و نحوه ی برقراری آن در فضا هدف این پژوهش تعیین شده است. رسیدن به مؤلفه های جاری ساز این مؤلفه در فضا می تواند ارتباط بیشتر و حسی مخاطب با فضا را در خانه های امروزی افزایش دهد. در این راستا خانه های تاریخی تبریز به عنوان نمونه موردی برای رسیدن به مقصود پژوهش انتخاب گردیدند، این انتخاب در راستای ماهیت پژوهش مبنی بر انتخاب هدفمند نمونه، انجام گرفته است.
روش تحقیق: روش پژوهش اتخاذ شده، روشی ترکیبی، اما غالباً کیفی و مبتنی بر پارادیم پدیدارشناسی میباشد، که با تلخیص دادهها مدل پژوهشی تبیین شده است و سپس شاخص های به دست آمده از مدل پژوهشی در نمونه های موردی سنجش گردیده است.
مهم ترین یافته ها و نتیجه گیری تحقیق: مخاطب در این گونه خانه های تاریخی همواره در سیّالیّتی محسوس در فضا قرار دارد، اکثر تغییر مکان های اصلی در این گونه فضاها با شکست محور افقی و حرکت در محورهای مایل و عمودی همراه میباشد که این امر باعث سیّالیّت فضایی رابطه ی بین سوژه و اُبژه میگردد و همچنین در راستای این سیّالیّت فضایی، ادراک تک حسی مخاطب از فضا تبدیل به ادراکی چند حسی میگردد. در نهایت مخاطب ادراکی تام و عمیق در این گونه فضاها، تجربه میکند.- چکیده انگلیسی: Research Problem: With the start of the postmodern period, the views, studies and most of the philosophies around the place, had a clear emphasis on the atmosphere and avoid quantitate look based on Cartesian thought to the place. The reason of this attention can be the following paragraph. as we see, the most of the built environment which we are aging in them changed to no soul skeleton that the only response to our functional needs and doesn’t have any connection with our spirit. Our bodies get used mainly for watching something. We forget the pleasure of bodily experience such as walking, hearing, smelling, and touching; we have been losing sensory meanings related to the world: the ground, the sky, the air and the world. Architecture is implicated in this loss, having become more focused on the instant images rather than either practicality or sincerity. As a result, most of contemporary architecture has been stuck in ocular centrism. Steven Hall, meanwhile, suggests Parallax, following the Merleau-Ponty and bodily Perception, and relates the quality of communication in today's spaces to parallax-based perception. Holl defines Parallax in his book: “Parallax- the change in the arrangement of surfaces that define space as a result of the change in the position of the viewer- is transformed when movement axes leave the horizontal dimension. Vertical or oblique movements through urban space multiply our experiences. Spatial definition is ordered by angles of perception. The historical idea of perspective as enclosed volumetric based on horizontal space gives way today to the vertical dimension. Architectural experience has been taken out of its historical closure. Vertical and oblique slippages are key to new spatial perceptions. In this study, we arrived at the root of Parallax, (the change in the arrangement of surfaces that define space as a result of the change in the position of the viewer), and we find it in space under two indicators of angle-of-sight and activation of the five senses.
Aim of research: Our aim is to achieve the design elements of this component (parallax) and how to make it in space. In this regard, we chose the historic houses of Tabriz as a case study to achieve our goals. This selection is based on the essence of the research on the purposeful selection of the sample.
Research Question: What is the relationship between the parallax component and the promotion of perception in the space of historical houses in Tabriz?
Research Method: The research methodology is both qualitative and quantitative, but often qualitative method based on the phenomenology paradigm, we obtained the data model with a research model and then the indices obtained from the research model were measured in case studies.
The Most Important Results and Conclusion: The audience in these historic houses is always in a tangible fluidity in space, most of the major displacements in these spaces are associated with the break of the horizontal axis and movement in the vertical axes, which causes the spatial fluidity of the relationship between the subject and the object and also in the direction of this fluidity, the one-sensory perception of the audience from space becomes a multi-sensory perception. On the whole, the audience experiences a deep perception in these spaces.- انتشار مقاله: 25-07-1398
- نویسندگان: نفیسه سلجی,حسن سجادزاده,مرجان خان محمدی,فائقه سرخوش
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: هویت شهر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آموزش,محیط طبیعی,محیط مصنوع,محیط آموزشی,سرزندگی
- چکیده: با توجه به اینکه محیط، بستر شکلگیری بسیاری از ویژگیهای رفتاری است. توجه و تدقیق در ویژگیهای محیطی فضاهای آموزشی در راستای ارتقاءء آموزش امری ضروری مینماید. لذا بر همین مبنا این پژوهش باهدف ارتقاء سرزندگی دانشجویان و پاسخ به سؤال چیستی و چگونگی عوامل تأثیرگذار در کیفیت سرزندگی محیط آموزشی، نخست این عوامل را با توجه به نظر صاحبنظران این حوزه و تحلیل اسناد و مدارک موجود بررسی و سپس از طریق پرسشنامه و مشاهدات میدانی به میزان تأثیرگذاری مؤلفههای سرزندگی در حوزههای کالبدی، اجتماعی، فرهنگی و زیستمحیطی در نمونه «شهرک دانشگاهی امیرکبیر اراک» با استفاده از روش کمّی معادلات ساختاری و نرمافزار لیزرل میپردازد؛ و درنتیجه با تبیین و تعیین مدل سرزندگی دانشجویان اقدامات ضروری در ارتقاء کیفیت سرزندگی را بر اساس اولویت و میزان تأثیرگذاری هر یک از مؤلفهها پیشنهاد میکند.
- چکیده انگلیسی: One of the main components in designing education setting is vitality and cheer, because the lack of vitality in this setting helps to increase abnormal behaviors. Access to such aspects, involves qualitative and quantitate improvement of environment. Environment is a bed for formation of many behavioral aspects. On the one hand, many feelings, habits, tastes, and even the manner of viewpoints and behaviors are affected by environment. On the other hand with the same reason, many of knowledgeable people, define environment as a university that each person according to his fields and talents can learn many things from it, and is affected by it.
The importance of educational spaces and the observance of its principles and standards in the design of these centers lead to the creation of an environment commensurate with the psychological demands of the students and, as a result, the community. The root of every student's interest in learning in school and being in an educational environment is formed in a defined space, but also in an uneven environment with expectations of the individual, the sense of repulsion and lack of interest in learning can be formed too.
Shaping and arrangement of classes, color, light, educational facilities, internal decorations, and etc., are effective in education quality and increasing the interest of students. Considering the essential role of education in the process of shaping the culture of society, it is necessary to pay attention to the importance of the process of education to create a favorable environment that would create enthusiasm and motivation for the student-learner learning process. Since humans interact with each other and their environmental resources, pattern of learners- centered can shape the extract of educational systems in today and next world. It is believed that new approaches involve movement, teamwork, dynamics, and vitality. Despite the importance and value of the environment and its impact on different aspects of behavior, it has rarely been addressed fundamentally. Although this area has long been the subject of attention by some of the architectural and psychological theorists.
Although theories of the built environment often have a weak link with reality, and many in the intellectual perspectives, a general understanding of the complexities of life and the capabilities of the environment patterns are built to cater for human needs. Therefore, for this study, aimed to promote the vitality of students, and to answer the questions of what and how factors affect the quality of life in the educational environment, firstly these factors according to the opinion of experts in the field and analysis of existing documents were considered, secondly from thorough questionnaire and field observations, the effect of vitality components in the physical, social, cultural and environmental domains in the sample of "AmirKabir Arak University campus" was presented using the quantitative method of structural equations and Liserl software. As a result, by explaining the students' vitality model, it proposes the necessary measures to improve the quality of vitality based on the priority and extent of the impact of each of the components.- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: مرجان خان محمدی,مرجان خان محمدی,مرجان خان محمدی
- مشاهده