در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ایران,فوتبال,عوامل,فساد,روش آمیخته
- چکیده: هدف: هدف از مطالعه حاضر شناسایی عوامل بروز فساد در فوتبال ایران است.
روششناسی: این پژوهش کاربردی و روش انجام آن آمیخته است. روش نمونه گیری، هدفمند و دردسترس بود. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران، مربیان، بازیکنان، پیشکسوتان و داوران فوتبال ایران، بود. در مرحله اول تحقیق با استفاده از انجام مصاحبه با 17 نفر از جامعه آماری، عوامل شناسایی شدند. در مرحله دوم، عوامل شناسایی شده در مصاحبه، توسط گروه دلفی (20 نفر) و در دو مرحله بررسی شد؛ در این مرحله عواملی که حداقل 60 درصد دارای پاسخ مثبت بودند، برای مرحله بعد باقی ماندند. در مرحله نهایی رتبه بندی عوامل شناسایی شده در دو مرحله قبل با استفاده از پرسشنامه پنج گزینه ای لیکرت انجام شد. روایی پرسشنامه بوسیله اساتید مدیریت ورزشی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ به دست آمد (86/0=α). برای رتبه بندی عوامل از آزمون فریدمن در قالب نرم افزار SPSS استفاده شد.
یافتهها: براساس یافته های این تحقیق مهمترین عوامل بروز فساد در فوتبال ایران به ترتیب شامل نبود اراده جمعی لازم برای مبارزه با فساد، گردش پول زیاد و بدون برنامه در فوتبال، نظارت ناکافی و کنترل نامناسب، دخالت سیاسیون و سوء مدیریت در برخورد با فساد بودند.
نتیجهگیری: بنابراین با توجه به نتایج این تحقیق می توان گفت در فوتبال ایران عزمی جهت مبارزه اساسی با فساد وجود ندارد و همین عامل نیز دلیلی برای نبود نظارت کافی می باشد.
- چکیده انگلیسی: Objective: The purpose of this study is to identify the causes of corruption in Iranian football.
Methodology: This research is applied and its method is mixed. Sampling method was purposeful and available. The statistical population of the study consisted of Iran's managers, coaches, players, pioneers and referees. In the first stage, factor were identified by use interviews with 17 people from the statistical population. In the second phase, the identified factors in interview, reviewed by the Delphi group (20 people) and in two stage; at this stage, factors that had at least 60% positive response remained for the next step. In the final stage, the ranking of the identified factors in two stages before was done using Likert Five-Point Questionnaire. The validity of the questionnaire was obtained by the sports management professors and its reliability through Cronbach's alpha (α = 0.86). For ranking the factors was used of Friedman test in format of SPSS software.
Results: According to the findings of this research, the most important factors of corruption in Iranian football were respectively, the lack of collective will to fight corruption, Circulation lots of money and without plans in football, Inadequate monitoring and inappropriate control, Intervention political and mismanagement in dealing with corruption.
Conclusion: Therefore, according to the results of this research, it can be said that there is no determination in the Iranian football for a fundamental struggle with corruption, and this is the reason for the lack of adequate supervision.
- انتشار مقاله: 26-12-1397
- نویسندگان: ابوالفضل درویشی,آرمان طاهری,مرتضی دوستی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ذینفعان,مدیریت کیفیت,فدراسیون های ورزشی,مدیریت کیفیت جامع(TQM),تعالی سازمانی(EFQM)
- چکیده: هدف: تحقیق حاضر با هدف شناخت موانع و راهکارهای استقرار مدیریت کیفیت در فدراسیونهای ورزشی ایران انجام شد.
روششناسی: روش انجام تحقیق به صورت آمیخته (کیفی- کمی) بود؛ بدین صورت که در بخش کیفی از طریق مصاحبههای عمیق و انفرادی و نیمه ساختار یافته و همینطور تحلیل محتوای مطالعات کتابخانه ای؛ موانع و راهکارها در فرایند کدگذاری های باز و محوری شناسایی و طبقه بندی شدند و در مرحله کمی، محورهای شناسایی شده در بخش کیفی از طریق پرسشنامه مقایسات زوجی و با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی اولویت بندی شدند. مشارکت کنندگان در بخش کیفی که پرسشنامه مقایسات زوجی را هم تکمیل نمودند به صورت هدفمند و گلوله برفی از میان روسای فدراسیونهای ورزشی، مدیران عالی ورزش کشور و متخصصان و صاحبنظران مدیریت ورزشی و مدیریت کیفیت، انتخاب شدند و مصاحبهها تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت (17 نفر).
یافتهها: نتایج کدگذاری باز و محوری مصاحبههای انجام شده و همینطور مطالعات کتابخانه ای، منجر به شناسایی 59 مفهوم به عنوان مانع شد که در فرایند کدگذاری محوری در قالب 7 مقوله کلی دسته بندی شدند. همچنین 63 راهکار و اقدام موثر نیز در قالب 7 مقوله کلی، شناسایی و استخراج گردید.
نتیجهگیری: محورهای شناسایی شده در بخش موانع به ترتیب اولویت عبارت بودند از فرهنگ سازمانی، منابع انسانی و مدیران، فرایندها و نوآوری، شرایط کلان جامعه و محیط ورزش، مدیریت و برنامه ریز، قوانین و ساختار سازمانی و فناوری اطلاعات و در بخش راهکارها، توسعه سیستم ارتباط با ذینفعان، توسعه سیستم ها و فرآیندها و آموزش و فرهنگ سازی بالاترین اولویت ها را داشتند. در این تحقیق نیز مشابه اکثر مدل های مدیریت کیفیت، شناسایی نیازها و انتظارات ذینفعان بالاترین اولویت را داشت.
- چکیده انگلیسی: Objective: This study conducted to recognize the obstacles and directions of quality management implementation in Iran Sport Federations.
Methodology: The method of research was mixed (qualitative & quantitative); in qualitative phase, the obstacles and direction have recognized through deep, solitary and semi structured interviews and content analysis of library studies, and in quantitative phase the identified axis’s have priorised through paired comparison questionnaires and AHP. The participants in both phases were selected by targeted and snowball sampling among heads of federations, top national sport managers and experts of sport management and interviews have been done until reached to theoretical saturation.(17 Experts)
Results: The result of open and axial coding of interviews and library studies, conducted to identifieng 59 abstacles that categorized therough Axial coding to 7 overall subjects; Forthermore 63 efective solutions and intitutions also recognized and categorized in 7 overall subjects.
Conclusion: The main identified subjects of obstacles orderly were organizational culture, human resources and managers, processes and innovation, society and athletic environment, management and planning, rules and organizational structure, IT and corresponding directions was SRM development system and process development and training and culture making. Like most other quality management models, identifying the needs and expectations of costumers, had highest priority in this research.
- انتشار مقاله: 07-03-1397
- نویسندگان: سارا بوژمهرانی,سید محمد حسین رضوی,مرتضی دوستی,حسین اکبری یزدی,علیرضا الهی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مازندران,تمایل به پرداخت,روش ارزشگذاری مشروط,نساجی,باشگاه فوتبال
- چکیده: هدف: باشگاههای ورزشی از نظر اقتصادی برای شهرهای میزبان دارای اهمیت ویژهای است. از اینرو، هدف از پژوهش حاضر برآورد ارزش اقتصادی باشگاه فوتبال نساجی برای استان مازندران میباشد.
روششناسی: پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف جزو پژوهشهای کاربردی میباشد. جامعة آماری این پژوهش ساکنین استان مازندران بودند و حجم نمونه آماری بر اساس جدول میشل و کارسون تعیین شد. از طریق پرسشنامه محقق ساخته، تمایل به پرداخت شهروندان استان مازندران برای کالاها و منافع تولیدشده توسط تیم فوتبال نساجی و عوامل مؤثر بر تمایل به پرداخت شهروندان برای تیم فوتبال نساجی اندازهگیری شد از همین طریق مشخص شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای Spss و Excel و Stata استفاده شد.
یافتهها: بر اساس نتایج پژوهش، میانگین تمایل به پرداخت سالانه شهروندان برای حضور تیم فوتبال نساجی در رقابتهای لیگ برتر فوتبال، 15680 تومان، برای قهرمانی این تیم در رقابتهای لیگ برتر 13700 تومان، قهرمانی در رقابتهای جام حذفی 11640 تومان و قهرمانی در رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا 23370 تومان میباشد. همچنین میانگین تمایل به پرداخت برای خرید بلیت تماشای مسابقات در استادیوم، 4710 تومان و میانگین تمایل به پرداخت برای تماشای تلویزیونی نیز 3920 تومان میباشد.
نتیجهگیری: تمایل به پرداخت شهروندان استان مازندران نشان میدهد که حضور تیم فوتبال نساجی در بالاترین سطوح رقابتی ورزش کشور روی مطلوبیت و رفاه آنها تأثیر مثبت داشته است بهگونهای که مردم حتی حاضرند تا از تیم محبوب خود حمایت مالی انجام دهند.- چکیده انگلیسی: Objective: Sport clubs has a special significance and value for cities and provinces from economic viewpoint. Therefore, the purpose of the research was Estimated Economic Value of Nassaji Football Club of Mazandaran Province.
Methodology: The study was a descriptive-analytic method which is a part of applied research in terms of the purpose. The statistical population of this study was residents of Mazandaran province and The statistical sample was also measured by Michel and Carson. The data, related to the willingness of citizens of Mazandaran province to pay for the goods and benefits produced by the Nassaji soccer team, has been collected by questionnaire. Also, the factors influencing the willingness of citizens were identified to pay for the textile soccer team. SPSS, Excel and Stata software were used to analyze the data.
Results: According to the results, the average pay of annual willingness of citizens for attending Nassaji soccer team in the Premier League, championship in the Premier League, championship in the Hazfi Cup, championship in the Asian Club Championship were respectedly,15680, 13700, 11640, and 23370 Toman. Moreover, the average willingness to pay for a ticket to watch matches in the stadium and watching television from home were repeatedly 4710 and 3920 Toman.
Conclusion: The willingness to pay of Mazandaran province citizens shows that attending Nassaji soccer team in the highest levels of sport competition of the country has had a positive effect on their utility and welfare, so that people would even like to sponsor their favorite team.
- انتشار مقاله: 07-07-1397
- نویسندگان: علی محسنی فر,مرتضی دوستی,سعید تابش
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: AHP,WLC,مکان یابی,تبریز,اماکن ورزشی
- چکیده: هدف: یکی از وظایف برنامهریزان شهری، توجه به مکانیابی زیرساختهای ورزشی است. با توجه به اهمیت موضوع، در این تحقیق به تعیین جهات مناسب برای توسعه اماکن و زیرساختهای ورزشی شهر تبریز پرداخته شده است.
روششناسی: در این تحقیق از مدل ترکیبی AHP و WLC استفاده شده است. ابتدا با استفاده از مطالعات کتابخانهای و نظرات کارشناسان، پارامترهای لازم برای مکانیابی اماکن ورزشی (فاصله از راه ارتباطی، فاصله از اماکن ورزشی، کاربری اراضی، ارتفاع، شیب، جهت شیب، لیتولوژی و گسل) انتخاب شده است و سپس با استفاده از مدل AHP و نظرات کارشناسان به این پارامترها وزن داده شد . در نهایت در نرمافزار IDRISI با استفاده از مدل WLC با هم تلفیق و ترکیب شدهاند.
یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد شهر تبریز از نظر عوامل محیطی با محدودیتهای زیادی جهت توسعه زیرساختها و خصوصاً زیرساختهای ورزشی مواجه است. مناطق شمالی محدوده شهری تبریز دارای کمترین تناسب؛ و مناطق حاشیه غریی این شهر دارای بالاترین تناسب از نظر ابعاد مکانیابی است.
نتیجهگیری: با توجه به وضعیت ژئومورفولوژیکی شهر تبریز و لزوم توجه به پارامترهای مرتبط، لازم است در توسعه زیرساختها و خصوصاً زیرساختها و اماکن ورزشی، پارامترهای تحقیق حاضر در نظر گرفته شود تا ضمن کم کردن هزینهها، از مخاطرات پیشروی زیرساختها جلوگیری شود.- چکیده انگلیسی: Objective: One of the functions of urban planners is to focus on the locating of infrastructure, especially sports infrastructure. In locating this type of infrastructure is necessary to considering various factors, including environmental factors. According to importance of subject has been investigated in this study for determining the appropriate directions for the development of sporting facilities and infrastructures in Tabriz city.
Methodology: In this research has been used the combination model of AHP and WLC. First, with using the library studies and experts' opinions, it's been chosen the parameters necessary to locate sports facilities (distance from communication, distance from sports, land use, elevation, slope, tilt, lithology, and fault) then, with using the AHP model and expert opinions were weighed these parameters. Finally, it used the IDRISI software combines together with the WLC model.
Results: The results of the study indicate that the city of Tabriz faces environmental constraints with many constraints to develop infrastructure, especially sport infrastructure. The final result of zoning also indicates that for the desired purposes, the northern areas of Tabriz city have the lowest proportion, and the marginal areas of this city have the highest proportion.
Conclusions: Due to the geomorphological condition of Tabriz city it is necessary to pay attention to related parameters. In the development of infrastructure, especially sport infrastructure, the parameters of the present study should be considered in order to minimize the costs of preventing the risks of infrastructure advancement.- انتشار مقاله: 30-08-1397
- نویسندگان: سعید تابش,میثم نوری خان یوردی,مرتضی دوستی,حمید گنجائیان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ملیگرایی,هواداران,تیم ملّی فوتبال
- چکیده: هدف: هدف از تحقیق حاضر اندازهگیری ملّیگرایی بهعنوان انگیزه هواداران تیم ملّی فوتبال ایران، وضعیت متغیر ملّیگرایی در ایجاد انگیزه، برای حضور هواداران تیم ملّی فوتبال جمهوری اسلامی ایران در استادیوم است.
روششناسی: تحقیق حاضر توصیفی و از نوع پیمایشی است. حجم نمونه نیز بر اساس جدول مورگان از میان تمام هواداران تیم ملّی فوتبال ایران 384 نفر(حداکثر حجم نمونه بر اساس جدول مورگان) به دست آمد و همچنین دادهها با استفاده از پرسشنامه بوگدانف (2005) جمعآوری گردید. علاوه بر شاخصهای آماری توصیفی، از آزمونهای کلموگروف اسمیرنف و ضریب همبستگی اسپیرمن و رتبهبندی فریدمن جهت تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحقیق نشان میدهد که غرور ملّی، هویت ملّی و تعلق ملّی، ارتباط با دیگر هموطنان از عوامل مهم در حضور هواداران تیم ملّی در ورزشگاهها میباشد. میتوان اذعان نمود که در حال حاضر بین ابعاد و مؤلفههای ملّیگرایی (غرور ملّی، هویت و تعلق ملّی و ارتباط با هموطنان) و رسانهها ارتباط مثبت و معنیداری وجود دارد.
نتیجهگیری: مسئولان در جهت حفظ و تقویت ارتباط آنها در بین هواداران اقدامات مؤثرتری را انجام دهند زیرا موضوع ملّی بودن در ورزش بهعنوان محور اصیل در ورزش شناخته شده است.
- چکیده انگلیسی: Background & Purpose: This survey evaluated the economic obstacles of club privatization in Iranian professional football league.
Methodology: The statistical population of this study included the Premier League and first division football club directors, chiefs committee of Football Federation and official football of the Provinces, sport management and some of economic and management professors which were familiar to the professional football Issues, and football news reporters and experts (N=173). The data collection tool was researcher made questionnaire which its validity was confirmed. To measuring reliability of questionnaire, Cranach’s alpha was used (α=0.80). Friedman test was used for ranking of the obstacles and Factor Analyzes was used.
Results: The results showed that the first obstacle was population inappropriate allocation of broadcasting.
Discussion: Increasing the effectiveness and efficiency, improvement of the managing system, obtaining good results and increasing the budget of club are the most important aims of each sport club and the Economic problems towards the clubs privatization were the notable obstacles to reach these goals. So, removal of these obstacles, is the first step to success.
- انتشار مقاله: 27-01-1393
- نویسندگان: مرتضی دوستی,ابوالفضل درویشی,علی اصغر خلیلی فر
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مهارت ارتباطی,مدیران ورزشی,روابط بین فردی
- چکیده: هدف: موقعیت شغلی به شکل چشمگیری تحت تأثیر روابط بین فردی قرار میگیرد، به طوری که حدود 90 درصد شکستهای شغلی، به دلیل ناتوانی فرد در برقراری روابط بین فردی اتفاق میافتد؛ لذا هدف از این پژوهش بررسی ارتباط بین مهارتهای ارتباطی با روابط بین فردی مدیران ورزشی استان گیلان بود.
روششناسی: جامعۀ آماری این پژوهش را مدیران اداره کل، رئیسان و نواب ادارات ورزش و جوانان شهرستانها و رئیسان و نواب هیأتهای ورزشی استان گیلان، شامل 121 نفر تشکیل داده بودند. نمونۀ آماری به صورت تمام شمار در نظر گرفته شد که تعداد 99 پرسشنامه بهطور کامل وصول گردید. برای جمعآوری دادهها از دو پرسشنامۀ مهارت ارتباطی بارتون جی.ای (1990) و پرسشنامه روابط بین فردی سی گُل، اسمیت و موسکا (2001) استفاده گردید. روایی پرسشنامهها توسط10 نفر از مدرسان مدیریت ورزشی کشور به تأیید رسید و پایایی درونی آنها از روش «آلفای کرونباخ» به ترتیب81/0 و 83/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون کالموگروف-اسمیرنوف، همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد.
یافتهها: بر اساس یافتههای این پژوهش بین مهارتهای ارتباطی مدیران با روابط بین فردی مدیران ورزشی استان گیلان رابطۀ مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین نتایج حاصل از رگرسیون چندگانه نشان میدهد که مؤلفۀ مهارت کلامی، مهارت ارتباطی، قدرت بیشتری برای پیشبینی روابط بینفردی مدیران دارد.
نتیجهگیری: هر چه مدیران مهارتهای ارتباطی خود را بهتر تقویت کنند، این امکان را پیدا خواهند کرد که با دیگران بهتر ارتباط برقرار کند، احساسات دیگران را بهتر برانگیزد، افراد را بهتر قانع کند و بر آنان بهتر تأثیر بگذارند و نهایت به دیگران اطمینان خاطر بیشتر دهند. لذا با تقویت و آموزش این مهارتها مدیران میتوانند در حوزۀ فعالیت مدیریتی خود از عملکرد و موفقیت لازم برخوردار شده و اعتماد مسئولان مافوق، همکاران و زیردستان را نسبت به خود جلب کنند.
واژههای کلیدی:مهارت ارتباطی، روابط بین فردی، مدیران ورزشی.- چکیده انگلیسی: Abstract
Objective: one of the problems that managers in sport organizations have paid less attention to is communication skills. Meanwhile, occupational positions are considerably influenced by our interpersonal relations. Approximately 90% of occupational failures occur due to individual inability to make appropriate interpersonal relations. Therefore, the purpose of this study was to examine the relationship between communication skills and interpersonal relations of sports managers in Guilan province.
Methodology: The population of this research consists of the directors of the Office sports and youth, the heads and Successors of sports and youth cities, the heads and Successors of Guilan sports staff that were 121 persons. All of the statistical samples were considered as equal to the population size and 99 questionnaires have been received. In order to collect data, two questionnaires, The Barton J.A. Communication skills questionnaire (1990) and The Siegel, Smith and Moska (2001) were used. The Validity of the Questionnaires were approved by 10 university lecturers of Sports Management and the reliability of them also were calculated by cronbach’s alpha and as 0.81 and 0.83. Data analysis was carried out by using Kolmogorov-smirnov, Pearson correlation coefficient and simple multiple regression.
Results: Based on the findings of the research, there is a positive and significant relationship between the Communication skills of the managers and the interpersonal relations of the sport managers in Guilan province. The results of the multiple regression also showed that among the different aspects of the communication skills of the managers, speaking skill variable is more significant than other variables in predicting the interpersonal relations of managers.
Conclusion: If managers strengthen their communication skills they will find it more possible to communicate with other people, inspire their feeling, convince them, impress them, and finally assure them .So managers can improve their performance and succession in their management scope and assure their superior managers, colleagues and subordinates by strengthening and learning these skills.
Keywords: Communication Skills, Interpersonal Relations, Sport Managers- انتشار مقاله: 11-08-1392
- نویسندگان: جواد حسین پور,سید عماد حسینی,مرتضی دوستی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله علوم و فنون دریایی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: دریای خزر,توسعه گردشگری,جذب گردشگر,عوامل جذب کننده,گردشگر ساحلی
- چکیده: این پژوهش، با هدف تقویت و توسعه گردشگری در سواحل، عوامل جذبکننده گردشگران ورزشی فعال در زمینۀ گردشگری ساحلی دریای خزر را مورد بررسی قرار داد. پژوهش حاضر، توصیفی- پیمایشی است و بهصورت میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش 400 نفر مشتمل بر کلیه کارمندان مرد صداوسیما مراکز استانهای سراسر کشور بودند و حجم نمونه آماری براساس جامعه آماری و با استفاده از جدول مورگان، 196 نفر تعیین شد. بدین منظور تعداد220 پرسشنامه توزیع گردید و در نهایت 200 پرسشنامه مورد تجرزیه و تحلیل نهایی قرار گرفت. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته استفاده شد که پایایی درونی آن از طریق ضریب آلفایکرونباخ بهمیزان 89/0 محاسبه و تایید گردید. تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش با استفاده از آزمون کالموگرافاسمیرنف، آزمون فریدمن، یومنویتنی و کروسکالوالیس با کمک نرمافزار19 spssانجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که جذابیت جاذبههای طبیعی با میانگین رتبهای13/7 مهمترین عوامل جذبکننده درونی و اطلاعرسانی، رسانهها و تبلیغات با میانگین رتبهای12/7 مهمترین عوامل جذبکننده بیرونی گردشگران به گردشگری ساحلی محسوب میشود. همچنین عوامل جذبکننده بیرونی مهمتر از عوامل جذبکننده درونی عنوان شدند. با توجه به نتیجه پژوهش حاضر، به مدیران و مسئولان در جذب گردشگر ساحلی پیشنهاد میشود که در کنار ویژگیهای طبیعی دریا، جشنهایی متناسب با فرهنگ شهر میزبان برگزار کنند. اطلاعرسانی و تبلیغات در مورد تفریحات و امکانات ساحلی از طریق رسانهها و آژانسهای گردشگری صورتگیرد. همچنین در فصلهایی که مسافر کم است از طریق تخفیفات ویژه تورهای تفریحی ساحلی، زمینه را برای جذب بیشتر گردشگر فراهمکنند.
- چکیده انگلیسی: This study aimed to evaluate the Strengthening and developing tourism, and active Sports Tourists Factors with the theme of Caspian Sea coastal tourism. The present study is descriptive-survey and carried out on the field-by-field basis. The statistical population was 400 people including all the male staff of TV stations in the provinces of the country and the sample size was determined 196 people based on the statistical population using the Morgan table. A researcher-made questionnaire was used to collect data and its internal reliability was calculated and approved by Cronbach's Alpha coefficient of 0.89. The one-sample Kolmogorov–Smirnov test was used to determine the normal distribution of data. Each treatment was analyzed by Friedman, U Man Whitney, and Kruskal-Wallis test and with the help of spss19 software. The findings showed that the natural attractions with the average of 7.13 are the most important Intrinsic absorption and informative factors, media and advertisements with an average of 7.12, which are the most important external tourists ‘attraction factors. Also, external absorption factors were more important than internal absorption factors. According to the results, it is suggested to the managers and authorities to hold celebrations appropriate to the culture of the city to attract the coastal tourists; besides, the natural features of the sea. Informing and advertising about recreation and coastal facilities through media and travel agencies. Also, in the season that the passenger low provides the ground for more tourists’ attraction through the special discounts on beach resorts.
- انتشار مقاله: 23-05-1396
- نویسندگان: محبوبه عابدی سماکوش,فرزام فرزان,مرتضی دوستی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله علوم و فنون دریایی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: دریا,فرصت ها,ورزش های ساحلی,ورزش های آبی,شهرستان بابلسر
- چکیده: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی فرصت ها و بهره گیری از آنها در جهت توسعه ی ورزش های آبی و ساحلی شهرستان بابلسر بوده است.روش تحقیق آمیخته در دو مرحله کیفی و کمی انجام شد،در مرحله کیفی از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته فرصت ها شناسایی شدسپس پرسشنامه ای تدوین و بین نمونه ۲۵ نفری توزیع گردید.در مرحله کمی با استفاده از روش دلفی در سه دوره به طوریکه در دور اول و دوم پاسخ به سوالات به صورت بلی و خیر بوده و در دور سوم پرسشنامه ای با مقیاس۵ ارزشی لیکرت در۵ بعد بین نمونه ها توزیع گردید.جامعه آماری شامل، متخصصان و اساتید تربیت بدنی و علوم ورزشی، اساتید گردشگری ،اساتید اقتصاد،کارکنان اداره ورزش و جوانان،مربیان و قهرمانان ملی رشته های آبی وساحلی بوده است. برای تجزیه تحلیل داده ها از نرم افزار spss و برای رتبه بندی ابعاد و فرصت های هر بعد از آزمون فریدمن استفاده گردید. یافته ها حاکی از آن است که بعد جغرافیایی-گردشگری و زیر ساختی به عنوان پر اهمیت ترین بعد و وجود رودخانه و وجود دریا و ساحل به عنوان مهم ترین فرصت ها دراین بعد شناسایی شد.سایر ابعاد به ترتیب اهمیت به صورت، بعد اقتصادی، نیروی انسانی، مدیریتی - ارتباطی و فرهنگی – اجتماعی رتبه بندی شد.به مدیران ورزشی کشور و استان مازندران پیشنهاد می گردد باتوجه به فرصت های شناسایی شده و اولویت بندی ابعاد براساس رتبه ها دراین تحقیق و تحقیقات مشابه اقدام به بهره گیری ازآنها در جهت توسعه ورزش های آبی و ساحلی شهرستان بابلسر نمایند.
- چکیده انگلیسی: The goal of this study is identifying opportunities and utilizing them due to developing Babolsar township marine and beach sports.Mixed research method has been done in two levels qualitatively and quantitatively.In qualitative level the opportunities have been determined in qualification level by semi-structured interview and then a questionnaire has been codified and it distributed among 25 human samples.In quantitative level in three rounds by Delfi method, as in first and second round the answer of questions was in type of yes or no questions and in third round, the questionnaire has been distributed in 5dimensions among samples with the 5-point Likert value.Statistical society includes professional of physical education and science sport,masters of tourism,masters of economic,province and township youth and sport department, coaches and national heroes of marine and beach courses.Friedman Test has been used In order to analyze data from SPSS software and rank the dimensions and variables. The findings shows that the geographical-tourism and infrastructure dimension is the most important dimension in this study which the existence of river and sea and beach has been determined as the most important opportunities in this dimension.The other dimensions have been determined in order of importance in geographical-tourism and infrastructure dimension, economical, human resources, management-communicative and cultural-social. It has been suggested to sport managers of the country and Mazandaran province due to determined opportunities reference of dimensions according to the ranks in this study and similar studies proceed to utilize them in order to develop marine and beach sports of Babolsar Township.
- انتشار مقاله: 16-05-1397
- نویسندگان: محدثه رحمانی گرجی,سعید تابش,فاطمه نصرالله زاذه,مرتضی دوستی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله علوم و فنون دریایی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: گردشگری,موانع,سیاسی,تحقیق آمیخته,ورزشهای ساحلی
- چکیده: هدف از این تحقیق بررسی موانع سیاسی توسعه گردشگری ورزشهای ساحلی در استان مازندران بود. روش پژوهش، آمیخته بود. جامعه آماری شامل مسئولین استانداری استان مازندران، فرمانداریها، ادارههای ورزش و جوانان و همچنین مسئولین نجاتغریق شهرهای ساحلی و روش نمونهگیری هدفمند و دردسترس بود. در بخش کیفی با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته با نمونه آماری (18 نفر) موانع شناسایی و پس از اشباع نظری مصاحبهها متوقف شد. در بخش کمی یافتههای حاصل از مصاحبهها در قالب پرسشنامه بین 384 نفر از افراد جامعه تحقیق توزیع و جمعآوری شد. روایی و پایایی بخش کیفی به روشهای بازکدگزاری و بازبینی اعضا مورد بررسی قرار گرفت؛ روایی صوری پرسشنامه بهوسیله متخصصان بررسی و روایی محتوایی آن با استفاده از تحلیل عاملی انجام گرفت (80/0KMO:)؛ پایایی پرسشنامه نیز از طریق آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت (83/0=α)؛ برای تحلیل مصاحبهها از نظریه برخاسته از دادهها و با استفاده از کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی، استفاده شد. در بخش کمی برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون فریدمن) استفاده شد. یافتهها نشان داد نبود قوانین مناسب در حمایت از گردشگری ورزشهای ساحلی، ضعف در ایجاد هماهنگی بین نهادهای مختلف ذیربط، روشن نبودن وظایف مسئولان بخشهای مختلف تصمیمگیرنده و ضعف برنامههای راهبردی و اعمال سلیقه فردی برخی دستاندرکاران در زمینه توسعه گردشگری ورزشهای ساحلی بهعنوان مهمترین موانع از دیدگاه پاسخدهندگان بوده است.
- چکیده انگلیسی: The aim of this study was to investigate the political obstacles to the development of sports tourism coastal in the mazandaran province. This research method was mixed. The statistical population consisted of officials of the province governor, gubernatorial, department of sport and youth as well as officials in the coastal lifeguards and the sampling method was purposive available sampling. In the qualitative section, obstacles were identified by using semi-structured interviews with a sample (n = 18) and interviews stopped after the theoretical saturation. In the quantitative section the findings from the interviews the form of a questionnaire survey were distributed and collected among 384 individuals. The validity and reliability of qualitative section examined by member’s review and re-coding ways. Face validity and content validity of the questionnaire was conducted by experts and factor analysis (KMO=0.8). The reliability of the questionnaire was assessed by Cronbach's alpha (=α0.83). To analyze the interviews was used of Grounded Theory and using the open coding, axial coding and selective coding. In the quantitative section data analysis was used descriptive and inferential statistics (Friedman test). The Findings revealed that lack of appropriate legislation to protect coastal sports tourism, lack of coordination between the various entities concerned, official duties unclear in different parts of the decision-maker and lack of strategic plans and acts of individual taste some of those involved in the development of sports tourism coastal was as the most important obstacles from the perspective of the respondents. .
- انتشار مقاله: 01-09-1395
- نویسندگان: ابوالفضل درویشی,مرتضی دوستی,بهزاد باقریان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: آموزش علوم دریایی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کیفیت خدمات,رضایتمندی,تمایل به بازگشت,المپیاد,ورزش های آبی و ساحلی
- چکیده: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ادراک کیفیت خدمات با رضایت و تمایل به بازگشت در المپیاد ورزش های آبی و ساحلی شهرستان بابلسر بود. روش پژوهش توصیفی و از نظر نتیجه کاربردی، شیوه گردآوری داده ها از طریق مطالعات کتابخانه ای و پرسشنامه استاندارد صورت گرفت. جامعه آماری شامل مسئولین اجرایی، مربیان و ورزشکاران شرکت کننده در المپیاد ورزش های آبی و ساحلی شهر بابلسر بودند که تعداد 360 نمونه از بین این جامعه که در المپیاد ورزش های آبی و ساحلی بابلسر حضور داشتند به طور تصادفی ساده انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss و برای بررسی نتایج استنباطی و روابط بین متغیرهای پژوهش از تحلیل معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرمافزار smart pls استفاده شد.
نتایج پژوهش نشان داد که بین متغیر کیفیت خدمات و رضایتمندی رابطه معنادار مستقیم و مثبت برقرار بوده و متغیر کیفیت خدمات 79% از تغییرات متغیر رضایتمندی را تبیین میکند. بین دو متغیر کیفیت خدمات ادراک شده و تمایل به بازگشت مجدد رابطه مثبت و مستقیم برقرار بوده و متغیر کیفیت خدمات ادراک شده 26% از تغییرات متغیر تمایل به بازگشت مجدد را تبین میکند؛ همچنین متغیر رضایتمندی نیز 58% از تغییرات متغیر تمایل به بازگشت مجدد را تبیین میکند و بر این اساس می توان گفت متغیر کیفیت خدمات به طور غیرمستقیم و از طریق متغیر میانجی رضایت 45% از تغییرات متغیر تمایل به بازگشت مجدد را تبیین میکند.- چکیده انگلیسی: The purpose of this study was to investigate the relationship between quality of service and satisfaction and willingness to return at the Olympiad in the Marine and Beach Sports of Babolsar. The research method was descriptive and in terms of its practical result, data collection was done through library studies and standard questionnaire. The statistical population consisted of executive officials, coaches and athletes participating in the watersports and coastal exercise in Babolsar A sample of 360 participants of this community attended the Babolsar Aquatics and Beach Sports Olympiad were randomly selected. SPSS software was used to analyze the data and for analyzing the inferential results and relationships between the variables of research, structural equation analysis with partial least squares approach was used using smart PLS software.
The results of the research showed that there was a direct and positive relationship between service quality and satisfaction variable, and service quality variable explained 79% of changes in satisfaction variable Between the two variables, the quality of perceived services and the desire to return are positive and direct, and the quality of service variable perceived 26% of the variation of the variation of the tendency to return Also, the satisfaction variable also explains 58% of the change in the tendency to return. Accordingly, it can be said that the quality of service variable indirectly and through the mediating variable, the satisfaction of 45% of the variable changes, tends to explain the desire for a return.- انتشار مقاله: 04-11-1398
- نویسندگان: محدثه رحمانی گرجی,مرتضی دوستی
- مشاهده