در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: کتاب قیم
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سیاق,تفسیر الکاشف,تناسب آیات,محمدجواد مغنیه
- چکیده: سیاق بهعنوان قرینه مقالیه، درونمتنی و متصل به کلام، چارچوب و فضایی است که پیام الهی در آن صورت یافته و برای فهم آیات، کارکرد اساسی دارد. قرینه بودن سیاق برای فهم کلام، از اصول عقلایی است که مورد توجه همه عقلا و دانشمندان است و در تفسیر قرآن نیز نقشی اساسی دارد. ازاینرو، تفسیر قرآن بدون توجه به سیاق میتواند موجب لغزش و دور شدن از مقصود قرآن بشود. مفسران قرآن همواره به این مهم توجه داشته و کموبیش از آن بهره بردهاند. محمدجواد مغنیه از مفسران معاصر قرآن، در فهم قرآن به سیاق توجه ویژه داشته است. از نظر وی گرچه سیاق یکی از قرائن اصلی و اولیه در فهم کلام خداوند است، ولی گاهی باید به سبب وجود دلایلی قویتر، از سیاق چشم پوشید. او شرط بهرهگیری از سیاق را تحقق ارتباط نزولی آیات، پیوستگی آنها در معنا و تعارض نداشتن با قرینه قویتر میداند. چنانچه سیاق، شرایط فوق را احراز نکند از نظر مغنیه فاقد اصالت و اعتبار خواهد بود. در پژوهش حاضر تلاش شده است با روش توصیفی ـ تحلیلی، مبانی و روش تفسیری مغنیه در استفاده از سیاق، انواع و شرایط استفاده از آن و نمونههای کاربردی آن در این تفسیر تبیین شود.
- چکیده انگلیسی: Context as inner-textual, connected to speech and linguistic indication, is a frame and place that divine messages has been happened in it and has a fundamental function for understanding the verses. Being Indicative the context for understanding the speech is one of the reasonable principles that all wises and scholars attend to it and has a basic role in interpretation of Quran. Therefore, the interpretation of Quran without attending to context can bring about mistaking and distancing from purpose of Quran. Quranic exegetics always intend to this important subject and use from it more or less. Mohammad Javad Moghnieh is one of the Quranic contemporary exegetics who has special attention to context in understanding Quran. He believe that although context is one of the main and initial indications in understanding the divine word, but sometimes we should neglect context for the sake of existence of more powerful reasons. According to him, the condition of using context consists of fulfillment of the descending relation of verses, their connection in meaning and compatibility with more powerful indications. Moghnieh says if context do not achieve these conditions it lack authenticity and credibility. This research tries to explain –by means of analytical descriptive method- the Moghnieʼs exegetic methods and foundations in using context, the kinds of context, the conditions of using it and its practical cases in his exegesis.
- انتشار مقاله: 05-04-1396
- نویسندگان: فاطمه آقاخانی,محمد مولوی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سیاست,اخلاق,مدیریت,امام علی(ع),حکومت
- چکیده: اارتباط اخلاق و سیاست همواره مورد توجه دانشمندان، سیاستمداران، فیلسوفان و مدیران جوامع بوده است. برخی برآنند که باید اخلاق تابع سیاست باشد، گروهی دیگر معتقدند که باید سیاست بر اساس موازین اخلاقی تنظیم شود و دسته سوم نیز به جدایی بین آنها باورمندند. این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای به بررسی و تحلیل این مسئله از نگاه امام علی(ع) بهعنوان الگوی سیاست و اخلاق پرداخته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که از نظر امام علی(ع)، سیاست باید تابع اخلاق باشد. در دیدگاه امام(ع)، سیاستِ مبتنی بر اخلاق دارای اصولی است که با رعایت آنها پیشرفت جوامع را به ارمغان میآورد. برخی از این اصول عبارتاند از: رعایت عدالت و انصاف بین مردم، پرهیز از دنیادوستی و دنیاپرستی، رعایت رفق و مدارا در رفتار با مردم، تناسب مقامها با توجه به میزان برخورداری از فضایل اخلاقی، حاکم نمودن اخلاق بر سیاست، وفاداری به پیمان و شعارهای حکومتی، برخورد صادقانه با مردم و پرهیز از فریبکاری با آنان.
- چکیده انگلیسی: The relationship of ethics and politics has been considered by scientists, politicians, philosophers and society managers. Some believe that ethics must follow politics, others say politics have to be adjusted based on ethical criteria. Third group believe that there is a separation between them. This research through analytical - descriptive method and library sources scrutinizes this issue in Imam Ali’s point of view as a standard pattern in politics and ethics. The finding shows that according to Imam Ali, politics must obey ethics. In the view of Imam in this situation politics has to be based on principles which help development of society. Some of these principles are: observing justice and fairness between people, avoiding worldliness, observing tolerance in dealing with people, coordination of position with some moral virtues, loyalty to the governmental treaty, dealing honestly with people and lastly avoidance of deception.
- انتشار مقاله: 15-08-1394
- نویسندگان: محمد مولوی,محمد مولوی,محمد مولوی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه تحقیقات کلامی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: بحیرا,نصرانیت,پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم,یوسف حَداد,وَرَقة بن نوفل
- چکیده: برخی خاورشناسان معتقدند پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نه تنها پیامبر دین جدیدی نیست، بلکه مُبلغی نصرانی است، و به او امر شده که از نصارا تبعیت کند. یوسف دُرّه حَداد از جمله افرادی است که تلاش میکند پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را نصرانی و حتی رئیس آنان بداند. برخی از دلایل حدّاد بر این مدعا عبارتند از: مضمون برخی آیات قرآن، آموزش دیدن آیین نصرانیت نزد بَحیرای راهب، آموزش دیدن آیین نصرانیت نزد ورقه، نصرانی مبعوث شدن پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و پذیرش ریاست آن، غیر امّی بودن پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و تغییر نام نصرانیت به اسلام. این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی ابتدا به بیان دیدگاهها و دلایل یوسف حداد مبنی بر نصرانیت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم پرداخته و سپس با دلایل و شواهد قرآنی، عقلی و تاریخی، دیدگاهها و دلایل او را مورد نقد و بررسی قرار داده و نادرستیشان را به اثبات رسانده است.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 14-01-1399
- نویسندگان: محمد مولوی,ریانه باستانیپاریزی,محسن نورایی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: شیعه پژوهی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سیره,جعل حدیث,امام سجاد (ع),بنیامیه
- چکیده: چکیده
جعل و وضع حدیث از آسیبهایی است که در سده اول، بهویژه دوران امامت امام چهارم واقع شد. پژوهش پیش رو با روش توصیفیتحلیلی و با استفاده از ابزار کتابخانهای نشان میدهد که دشمنی آشکار معاویه و خلفای اُموی با اهل بیت (ع)، تشویق عالمان درباری به جعل حدیث، مشروعیتبخشی به عقاید فِرق کلامی، جعل حدیث برای گرفتن صله از خلفا و حدیثسازی غالیان و قُصاص از جمله علل شیوع جعل حدیث بود. امامان معصوم (ع) و پیروان آنها نیز ضمن مبارزه با این پدیده درصدد پاکسازی دین از کژیها بودند. امام سجاد (ع) نیز به طرق مختلف با این پدیده شوم دینیاجتماعی مبارزه کردند که مهمترین آنها عبارت است از: شناساندن احادیث جعلی، شناساندن شخصیت واقعی رسول خدا (ص) و احیای سنت او، مقابله با انحرافات اعتقادی ناشی از روایات جعلی، افشای ماهیت عالمان درباری و جعلیات آنان.- چکیده انگلیسی:
Phenomenon of fabricating hadith is one of damages which hadith faced in the first century especially during the era of Imam Sajjad (AS). This study, via descriptive - analytical method and through library documents, shows that obvious hostility of Moaviyeh and Omavi caliphs to the household of the Prophet, encouraging the government scholars to fabricate hadith, legitimizing the beliefs of theological sects, fabricating hadith to be rewarded by the caliphs and the activity of extremist and story tellers have been some of the reasons for spreading of the phenomenon of faked hadith in the first century. This matter left undesirable consequences in Islam. Some of them are as follows: destruction of personality and Sunnah of the Prophet and his household and scattering people from around their scholarly authority, causing heresy, prohibition of enjoining the good and forbidding the evil, emergence of deviant sects and many other consequences. Infallible Imams and their followers tried to purify Islamic religion from the perversity as much as time and conditions permitted. Imam Sajjad (AS) confronted this unpleasant religious phenomenon in different methods like: identifying the faked hadiths, Introducing of true personality of holy Prophet and reviving his Sunnah, clarification of the status of enjoining the good and forbidding the evil, clarification of the status of household of the Prophet and their features, confronting to the theological deviation caused by fabricated hadiths and revealing the true identity of the government scholars and what they had fabricated.
- انتشار مقاله: 30-07-1395
- نویسندگان: محمد مولوی,اکرم جعفری سروجهانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: شیعه پژوهی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اخباریگری,کلیدواژهها: حکومت صفویه,تفسیر شیعی,تفسیر سده میانه,تفسیر در سده دهم
- چکیده: رسمیت یافتن مذهب تشیع در دوران حکومت صفوی در ایران، در فاصله سده دهم تا نیمه سده دوازدهم هجری، و یکپارچهشدن فضای مذهبی ایران به سود تشیع دوازدهامامی تأثیرات گوناگونی در حوزههای مختلف دانشهای دینی، از جمله تفسیر قرآن، بر جا نهاد و دگرگونیهایی را در این حوزه موجب شد. برخی از این تحولات عبارتاند از: پیدایش و گسترش جریان اخباریگری در حوزههای علمی شیعه، نگارش گسترده تفاسیر روایی، کمرنگشدن رویکرد کلامی در تفسیر، رونقیافتن تفسیر فقهی، خردهگیری تند عالمان از جریان خلافت، گرایش به تأویلگرایی، گرایش به فلسفه و بهکارگیری آن در تفسیر، پافشاری مفسران بر بهکارگیری روایات معصومان (ع) در تفسیر، فاصلهگرفتن از مبانی، دیدگاهها و روشهای تفسیری اهل سنت، و گسترش بیش از پیش تأویلگرایی در آیات فضایل. پژوهش حاضر با روش توصیفیتحلیلی و مطالعه ژرفکاوانه آثار تفسیری و تاریخی زمان صفویه تحولات تفسیری این دوران را تحلیل کرده است.
- چکیده انگلیسی: Recognizing the Shiite Doctrine in Safavid dynasty in Iran – from tenth century to the middle of twelfth century – and spreading the religious atmosphere of Twelfth Imamiyah have left various effects on the different fields of religious sciences especially on the Qur'an’s interpretation. As a result, there arose some critical changes. Some of the changes are as follow: appearance and expansion of traditionalism movement in Shiite seminaries, extensive writing of interpretation based on hadiths, fading the theological approaches in the interpretation of the Qur'an, developing the jurisprudential interpretation, harsh blaming of the Shiite scholars on the caliphs, growing tendency toward hermeneutics, tending to philosophy and applying it in interpretation, emphasizing on using the infallibles’ traditions, getting away from basics, viewpoints and methods of Sunni interpretation, and excessive attention toward the verses concerning Imams’ virtues. The present article, by using descriptive - analytical method and deep studying of the exegetical and historical works of Safavid dynasty, has analyzed interpretative changes occurring in this period.
- انتشار مقاله: 04-12-1396
- نویسندگان: محمد مولوی,محمدحسن شاطری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: سراج منیر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مکارم شیرازی,قصص قرآن,تفسیر المنار,رشیدرضا,تفسیر نمونه
- چکیده: چکیده
قرآن کریم به عنوان کاملترین کتاب آسمانی، برای هدایت انسانها از فنون گوناگونی استفاده کرده است. از جملة این فنون، بهرهگیری از اسلوب داستان است که در مواضع و مناسبتهای گوناگون مطرح میکند. هدف قرآن در بیان این داستانها، بیان داستان تخیّلی نیست، بلکه سرگذشت پیشینیان را آیینهای برای عبرت آیندگان قرار داده است و سراسر آن حقّ است. مفسّران قرآن، بهویژه در دوران معاصر، به این بُعد از قرآن توجّه خاصّی نمودهاند تا جایی که از آن، با اعجاز غیبی یا اعجاز قصصی یاد میکنند. از جملة این مفسّران رشیدرضا در تفسیر المنار و آیتالله مکارم شیرازی در تفسیر نمونه است که عبارتِ «اعجاز قِصَصی قرآن» در بسیاری از مجلّدات آنها به صورت گستردهای به چشم میخورد. بررسی این تفاسیر نشان میدهد که دیدگاه تمثیلی و تخیّلی مفسّران المنار نسبت به برخی از قصص قرآن باعث گردیده تا نظرات خاصّی را مطابق عقلگرایی افراطی و سلفی خودشان به قصص تحمیل کنند. در مقابل، تفسیر نمونه با دیدگاهی معتدلانه، بیتأثیر از عقاید مذهبی خاص و با دلیل و برهان، واقعی بودن همة قصص را اثبات نموده است و تمثیلی دانستن آنها را با صراحت رد کردهاند. ایشان هدف عبرتآموزی و تربیتی از قصص قرآن را برخلاف تمثیل بودن آنها دانسته است.- چکیده انگلیسی: Abstract
The holy Qur'an, as the most comprehensive divine book, has applied many techniques such as telling stories to guide human. The Qur'an is not to tell unreal stories, but rather, it tells the fates of ancient people to teach a lesson to posterity. The stories are absolute truth. The commentators of the Qur'an, especially in the modern period, regard this aspect of the Qur'an as a miracle. Both Rashid Reza in the al-Minar exegesis and Ayatollah Makarim in the Nimouneh exegesis have paid close attention to this miraculous aspect of the Qur'an. However, looking through these exegeses shows that the allegorical view of the al-Minar toward some Qur'anic stories may bring about the rejection of the reality of some Qur'anic stories. In contrary, in the Nemouneh exegesis the reality of all of the Qur'anic stories has been borne out through many reasons and examples. According to Makarim, the allegorical view of Qur'anic stories stands in contrast to the guiding aim of the Qur'an.- انتشار مقاله: 18-06-1393
- نویسندگان: محمد مولوی,معصومه خلیلی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: جستارهای انقلاب اسلامی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: فرهنگ,دفاع,مقام معظم رهبری,فرهنگ دفاعی
- چکیده: فرهنگ دفاعی در تمدن ایرانی اسلامی ریشه ای دیرینه دارد و برخاسته از فرهنگ اصیل و نهادینهشده در درون آن ملت است. باتوجه به اینکه مؤلفههای فرهنگ دفاعی در هر ملتی را همان مؤلفههای اصلی تمدن هر ملت تشکیل میدهد، می توان با شناسایی آن مؤلفه ها به غنی کردن هرچه بیشتر آن کمک کرد. هدف پژوهش حاضر، بررسی اصول و مؤلفه های فرهنگ دفاعی در اندیشه مقام معظم رهبری است. بنابراین، این پژوهش درصدد است تا به این سؤال پاسخ دهد که مهم ترین اصول و مؤلفه های فرهنگ دفاعی از دیدگاه مقام معظم رهبری کدام اند؟ نتایجی که از پژوهش حاضر به دست آمد، نشان می دهد که این مؤلفه ها عبارت اند از: استکبارستیزی و دفاع از مظلومان، همکاری دفاعی و بازدارندگی، صلحطلبی و همزیستی مسالمتآمیز، افزایش بصیرت و هوشیاری، دشمنشناسی، استقلال ملی، مبارزه با اباحهگری، تقویت هویت و انسجام ملی، اعتماد و اطمینان به صدق وعده الهی، فرهنگ ایثار و شهادت، ولایت محوری و ولایتمداری، تولید علم و دانش، داشتن روحیه بسیجی و دفاع مردمی. روش تحقیق مورد استفاده در این مقاله، توصیفی- تحلیلی است.
- چکیده انگلیسی: Considering that the components of the defense culture in every nation constitute the main components of the civilization of each State, by identifying those components, it can help to better enrichment of those components. The aim of the present study is to investigate the principles and components of defense culture in the Supreme Leader's thought. Therefore, this research seeks to answer this question, which are the most important principles and components of defense culture from the point of view of the supreme leader. results of the present study indicates that these components are included; strive against arrogance And defending oppressed, Cooperation of defense and inhibitory, pacificism and peaceful coexistence, increasing of insight and awareness, recognizing enemy, national independence, fighting against permissiveness, Strengthening national identity and solidarity, trust and faith to the god’s permission, the culture of self-sacrifice and martyrdom, having faith on vellayat_e_ faghih, science production, having basiji spirit and defend the people, The research method is descriptive-analytic.
- انتشار مقاله: 04-07-1397
- نویسندگان: محمد مولوی,مهدی مولوی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تفسیر پژوهی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: طبقهبندی,المیزان,تفسیر اثری,روایت معتبر,روایت جعلی
- چکیده: تفاسیر اثری ترکیبی است از روایات معتبر، روایات اسرائیلی؛ بنابراین، در مرحله اول باید روایات جعلی را از روایات معتبر تفکیک نمود. چنین نیست که روایات معتبر، در تفاسیر اثری همگی به عنوان تفسیر قرآن قلمداد شوند. روایات معتبر را باید طبقهبندی و از یکدیگر تفکیک نمود. هر روایت را در طبقهای قرار داد که متناسب آن طبقه بوده و روایت با عنوان کلی که برای هر بخش قرار داده میشود، تناسب و سازگاری داشته باشد؛ زیرا برخی از روایات تفسیری در واقع تطبیق هستند، برخی به ظاهر و برخی به باطن آیات اشاره دارند، برخی از باب تمثیل بوده و برخی با توجه به فهم و درک مخاطب از ائمه معصومان(علیهم السلام) صادر شدهاند. برخی را هم باید حمل بر تقیه نمود و از این گونه موارد که از زبان معصومان(ع) صادر شده است. این مقاله به بررسی شیوه طبقه بندی روایات تفسیری با تمرکز بر تفسیر المیزان پرداخته است، و پس از بحث درباره جدا سازی روایات جعلی و اسرائیلیات از غیر آن؛ راههای طبقه بندی روایات ذیل هر عنوان کلی را تحلیل نموده است.
- چکیده انگلیسی: Narrative interpretations composed of authentic traditions and fictitious ones. So, first of all it has to separate faked narrations from authentic traditions. In addition, not all of authentic hadith considered as exegesis for the Qur'an. It is necessary categorization of them. So, every narration has to be in especial category which is harmonized with each other. Exegetical narrations have classified in different categories: conformity narrations, external and internal narrations, allegorical narrations and some have issued by Imams based on audience understanding and prudent dissimulation. This research is going to study about classification of exegetical narration in Al-Mizan commentary. Then, after separating between faked and Israeeliat narrations, it analyzes different methods of classification of exegetical narrations.
- انتشار مقاله: 11-03-1394
- نویسندگان: نبی اله صدری فر,محمد مولوی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهشنامه معارف قرآنی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سنتهای الهی,سنت تغییر,آیة 11 سورة رعد,مفسران اجتماعی
- چکیده: به «سنت تغییر» در آیة P... إِنَّ اللَّهَ لا یغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّی یغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ...O اشاره شدهاست و در دوران معاصر، همواره مورد توجه مفسران اجتماعی نیز بودهاست. این نوشتار بر آن است تا با روش توصیفی ـ تحلیلی ضمن تبیین دقیق «سنت تغییر» بر اساس آیة 11 سورة رعد، به مقایسة دیدگاه مفسران اجتماعی بپردازد. بررسی دیدگاهها نشان میدهد تعریف و تبیین دقیق «سنت تغییر» مبتنی بر تفسیری است که دربارة «ما»ی موصوله ارائه میشود. در این زمینه، دو دیدگاه هست: اول آنکه «ما»ی موصولة اول به «نعمت» و «ما»ی موصولة دوم به «معاصی» بازمیگردد. در نتیجه، سنت تغییر، «تبدیل از وضعیت مطلوب به نامطلوب» معنا میشود. در دیدگاه دوم، «ما»ی موصولة اول به «نعمت و نقمت» و «ما»ی موصولة دوم به «معاصی و بازگشت از معاصی» معنا میشود. در نتیجه، سنت تغییر به «تبدیل از وضعیت مطلوب به نامطلوب و برعکس» معنا میگردد. از این رو، در تبیین آیه، گروه اول این آیه را با آیة 53 انفال قید زدهاند و معنای خاصی ارائه دادهاند، ولی گروه دوم معنای عام و فراسیاقی از آیه ارائه دادهاند. نتایج نشان میدهد دیدگاه و رویکرد دوم دقیقتر است؛ زیرا در برداشت فراسیاقی از آیه، ثمرات مهمی دریافتنی است؛ از جمله: کشف قوانین اجتماعی از قرآن، طرح سؤال و ارائة پاسخهای قرآنی، ارجاع جامعه به خویش به سبب ناملایمات اجتماعی و مشاهدة نمونههای عملی.
- چکیده انگلیسی: The tradition of change" in the verse Oإِنَّ اللَّهَ لا یغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّی یغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْP has been mentioned and has always been of interest to social commentators in contemporary times. This paper tries to compare the viewpoint of social commentators with the descriptive-analytical method while explaining the exact "tradition of change" based on the eleventh verse of Rā'ud's sura. Reviews reveal that the precise definition of the "tradition of change" is based on an interpretation that is presented about. There are two perspectives on this: first, the "we" of the first principle of "blessing" and "us" of the second principle returns to "relative", hence the tradition of changing "from a desirable to an undesirable" meaning. In the second view, "us" of the first principle of "blessing" and "us," the second principle, is meant to be "relative and return of suffering", hence the meaning of the tradition of change as "transformation from desirable to unfavorable and viceTherefore, in explaining the verse, the first group refers to this verse with verse 53 of the Anfal and has given a special meaning, but the second group has provided a general and extraterrestrial meaning of the verse. The results show that the second viewpoint and approach are more precise, because in the extraction of a verse from the verse there are many important fruits, including: the discovery of the social laws of the Qur'an, the question of the Qur'an, the referral of the community to social problems, and the observation of.
- انتشار مقاله: 02-08-1397
- نویسندگان: نبی الله صدری فر,محمد رضا ضمیری,محمد مولوی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهشنامه مذاهب اسلامی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: توحید,کلام,عقاید,نوسلفیه,سلفیه سنتی
- چکیده: سلفیه مکتبی مبتنی بر تلقی خاص در حوزه مبانی و روشها، بهویژه مباحث اعتقادی و کلامی، است که ابنتیمیه حرانی آن را پایهگذاری کرد. در عصر حاضر با ظهور جریان نوسلفیه، برخی از باورهای قطعی سلفیان سنتی با چالشهایی عمیق مواجه شده است. نوسلفیان در مواجهه با اندیشههای کلامی و اعتقادی سلفیه سنتی و نیز بنا بر مقتضات دوران معاصر، راهبردهای مختلفی را در پیش گرفتهاند. برخی از این راهبردها عبارتند از تأویل صفات خبریه در حوزه توحید صفاتی از سوی سید قطب؛ بیثمر خواندن تعمق سلفیه سنتی در مسئله صفات؛ عنایت نداشتن بزرگان نوسلفیه، مانند محمد قطب و العوده، به طرح توحید صفاتی؛ رد تقسیم ثلاثی توحید که عموماً سلفیه سنتی بر آن اعتقاد دارند؛ تبیین و تفسیر جدید از توحید ربوبی و الوهی؛ قائم مقام قرار دادن فعل جوارحی به جای اعتقاد و استحلال قلبی از سوی نوسلفیانی چون سید قطب و مسعری؛ گسترش رویکرد تکفیری در تفسیر و تبیین برخی مفاهیم دینی، مانند تعریف ایمان و کفر و برخی مسائل مربوط به توحید، حاکمیت و تشریع؛ طرح مسئله جواز خروج بر حاکم یا مشروعیتبخشی به تظاهرات مسالمتآمیز از سوی برخی مانند العوده و القرنی؛ اعتقاد به فتح باب اجتهاد و اختلاف درباره حجیت خبر واحد.
- چکیده انگلیسی: Salafism as a school is based on a particular conception of foundations and methods of kalām. It was founded by Ibn Taymiyya al-Ḥarrānī. In our time, the advent of neo-Salafism has presented profound challenges to certain traditional Salafi beliefs. Neo-Salafists have adopted different strategies as a consequence of their encounters with traditional Salafi theology and the requirements of the modern world. Some of these strategies include: interpreting away the transmitted attributes as far as attribute-monotheism is concerned (Sayyid Qutb); taking the traditional Salafi reflection on attributes as fruitless; negligence of attribute monotheism on part of prominent traditional Salafists such as Muhammad Qutb and al-‘Awda; rejection of the tripartite division of monotheism to which traditional Salafists generally adhered; providing a reinterpretation of lordly and divine monotheism; replacing inner beliefs and inner permissivism with bodily actions (neo-Salafists such as Sayyid Qutb and Mas‘ari); pervasiveness of excommunications in their interpretations and explanations of certain religious concepts, such as the definition of faith and disbelief as well as some problems of monotheism, government, and legislation; propounding the permissibility of rise against the ruler or legitimacy of peaceful protests by people such as al-‘Awda and al-Qarani; permitting the practice of ijtihad and disputes over the reliability of khabar al-wāḥid (a hadith transmitted by one person).
- انتشار مقاله: 14-05-1396
- نویسندگان: حمید ایماندار,محمد مولوی
- مشاهده