در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش های نوین روانشناختی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اسلام,مدرنیته,هرمنوتیک,کسروی و تقی زاده,روانشناسی هورنای
- چکیده: چکیده
مواجهه ایرانیان با مدرنیته یکی از مباحثات مجادله آمیز چند دهه اخیر در فضای روشنفکری ایران بوده است . این مباحثات از زاویه های مختلف با ایجاد دیدگاه های متفاوت در بین روشنفکران قابل بررسی و تحلیل می باشد . فضای قرن نوزدهم ، نفوذ و رخنه مدرنیته، بدون درنظرگرفتن ملاحظات و مسایل داخلی با چالش های فکری زیادی همراه بوده است. چالش با اسلام گرایان سنتی و ناسیونالیسم ایرانی موجب شد که برخی افراد سنت گرا همچون سید احمد کسروی و سید حسن تقی زاده که هر دو از روحانیان سنتی بودند دچار دگراندیشی عمیقی گردند. مقاله حاضر با بهره گیری از نظریه هرمنوتیک و روانشناسی شخصیت هورنای و در پاسخ گویی به علل و عوامل و چگونگی این دگراندیشی بصورت توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانه ای این فرضیه را مورد آزمون قرار خواهد داد که شرایط محیطی ، تربیت بی محتوا و خشک خانواده ، تاثیرپذیری روانی و برخی برخوردهای تعصب آمیز سنت گرایان و عدم ارائه ایده و الگوی نو در آن شرایط، موجب دگراندیشی و بعدها حتی مقابله با اسلام گرایان در میان این افراد گردیده است .
کلید واژه :
اسلام، مدرنیته ، ناسیونالیسم ، کسروی و تقی زاده، هرمنوتیک، روانشناسی هورنای- چکیده انگلیسی: Abstract
Iran's exposure to modernity has always been one of the controversial debates over recent decades in Iran's intellectual atmosphere. These discussions can be examined and analyzed from different angles by creating different perspectives among intellectuals. The atmosphere of the nineteenth century, the infiltration and breach of modernity in Iran, has been associated with many intellectual challenges, without considering internal issues. The challenge with traditional Islamists and Iranian nationalism has caused some traditional people such as Seyyed Ahmad Kasravi and Seyed Hassan Taghizadeh, both of the traditional clerics, to undergo a profound dissent. The present article responds to the causes and factors of this dissent. It will test the hypothesis that environmental conditions, unhealthy family education, and some of the traditionalistic prejudice of the traditionalists, and the lack of ideas and new ideas in those circumstances, led to dissent, and later even the struggle against the Islamists among them.
In this article, the character of both thinkers and the causes and factors of changing their thoughts from two aspects of hermeneutics and psychology of personality are carefully examined.
Key words: Islamic, Modernity, Nationalism, Kasravi and Taghizadeh, Hermeneutics, Horniya- انتشار مقاله: 14-07-1398
- نویسندگان: محمد توحید فام,یوسف مهریان,علی اصغر زرگر,حبیب اله ابوالحسن شیرازی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش های نوین روانشناختی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: امام خمینی(ره),رفتار سیاسی,تربیت سیاسی,شخصیت شناسی سیاسی,مدارای سیاسی
- چکیده: تحلیل شخصیتهای سیاسی و درک محیطی که در آن سیاستمداران به قدرت رسیده اند یکی از محورهای اصلی تحلیلهای حوزه روان شناسی سیاسی است. به عبارتی، روان شناسی سیاسی و رویکردهای آن به زمینه های گسترده نظیر نقش رهبری و کیش شخصیتی در رفتارهای سیاسی تعلق دارد. تبیین ماهیت، شخصیت و رفتار سیاسی رهبری امام خمینی (ره) و علت تاثیر گذاری عمیق وی در تحولات اجتماعی و فرهنگی سیاسی هدف نوشتار حاضر است تا بتوان به درک روشمند رسید بنابر این پرسش اصلی این بود که از منظر روانشناسی سیاسی بویژه کارل راجرز و آدلر چه تعاملاتی میان شخصیت و سبک رهبری امام خمینی (ره) و رعایت اخلاق سیاسی و انسانی وجود داشته است؟ و مولفه های رفتار سیاسی امام خمینی (ره) در جذب افراد در جریان انقلاب اسلامی چه بوده است؟ یافته های این پژوهش با استفاده از مفهوم سازی و روش تحلیلی- اسنادی و کتابخانه ای، نشانگر تعامل شخصیت و شیوه رهبری امام خمینی (ره) بر پایه نقش سیاسی منحصر به فرد او در جذب افراد در فرایند انقلاب اسلامی بوده است.
- چکیده انگلیسی: The analysis of political figures and perceiving the context in which the politicians have come to power is one of the main axes of analysis in political psychology. The two-way relationship between politics and psychology means the understanding of politics from the perspective of psychology and the understanding of psychology from the perspective of politics. In other words, political psychology and its approaches belong to broad fields such as the role of leadership and personality cult in political behavior. Explaining the nature, personality and political behavior of Imam Khomeini's leadership and the reason for his profound influence on social, cultural political developments is the purpose of this article so that it can help us to find a methodical understanding and analyze it more than before. Based on the political psychology, the main question is that what interactions were between the Imam Khomeini's personality and his style of leadership and the observance of political and human ethics? And what were the components of Imam Khomeini's political behavior in attracting people during the Islamic Revolution? The findings of this study, using conceptualization and analytical-documentary and library method, show the interaction of Imam Khomeini's personality and leadership style based on his unique political role in attracting people in the process of the Islamic Revolution and basically Imam's interaction with the elites and the scholars and his special life style since he always had simple living as a priority in his life and it has been very influential in his permanence
- انتشار مقاله: 14-07-1398
- نویسندگان: مهدی عباسی,بهاره سازمند,محمد توحید فام,مصطفی ابطحی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش های روابط بین الملل
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: دموکراسی,دیوید هلد,مشارکت جهانی,دموکراسی دولت محور,دموکراسی جهانی,دموکراسی جهانشهری
- چکیده: بی شک امروزه دموکراسی یکی از مقبول ترین اشکال نظام های سیاسی به شمار می رود و از دیر باز تاکنون اشکال مختلفی از آن توسط اندیشمندان ارائه شده است ولی اغلباینالگوها دارای سمت و سویی ایدئولوژیک بوده اند . دیوید هلد از جمله نظریهپردازان مطرح در حوزه مطالعات دموکراسی است که تلاش نموده با ارائه الگوی دموکراسی جهان شهری گام موثری را در جهت تحقق واقعگرایی دموکراتیک فراسوی ایدئولوژی های راست و چپ بردارد و با دیدی فرآیندی گامی در جهت تحقق حقوق عمومی دموکراتیک ، حقوق عمومی انسانی و مشارکت جهانی او به جهت تکثر هویت انسانی در قالب های ملی ،منطقه ای و جهانی اش بردارد.او عمدتا نگاهی فرآیندی و تکامل گرا به دموکراسی داشته و به اعتقاد وی دموکراسی به عنوان یکی از موفق ترین نظام های بشری روند تکامل گرایانه خود را همواره در گذار از الگوهای وستفالیایی دولت محور به سوی جنبش های نوین اجتماعی و جامعه مدنی جهانی ادامه خواهد داد. او با پیوند اصل خودمختاری و اصل مشارکت ترکیب جدیدی به نام "دموکراسی جهانشهری"، که برداشتی از روابط قانونی دموکراتیک می باشد را ارائه داده است. در این مقاله عمده ترین آموزه ها ، مفروضات اصلی و ساختارهای دموکراسی جهان شهری از سطوح ملی تامنطقه ای وجهانی و گذار از دموکراسی های دولت محور به دموکراسی جهانی به تصویر کشیده شده است.آرزوی نهایی هلد، تحقق آرمانهای الگوی دموکراسی جهانشهری در عرصه جهانی استوتلاش برای یافتن اشکال جدیدتری از جامعه سیاسی جهان شهری که در آن اعضای متعلق به جوامع گوناگون به عنوان شهروندان جهانی گرد هم می آیند تا بر تصمیماتی که بر کل جهان تأثیر می گذارد، اثرگذار باشند.
- چکیده انگلیسی: No doubt that of the more desirable kind of political system is now democracy. Over time, thinkers have presented different patterns for democracy, most of which have been ideologically oriented. As an outstanding theorist in democratic studies, David Held seeks to effectively involve in the realization of democracy beyond right- and left-ideologies, presenting a cosmopolitan kind of democracy. Moreover, through process viewpoint, he attempts to take a step forward achieving public rights of democracy and humanity, and world participating to extend human identity to national, regional and global levels. Held often has process and perfectionist looks for democracy and believes that democracy, as a most successful human being’s system, will sustain its perfectionist process in passage from westphalian stat-oriented patterns towards new social movements and a global civil society. Linking the principles of autonomy and participation, he provides a new combination called “cosmopolitan democracy”; a perception of the democratic legal relations.The study presents major concepts, basic assumptions and structures of cosmopolitan democracy from national to regional and global levels, and the transition from state-oriented democracies towards a global democracy. The Last dreams of Held are to realize ideas of cosmopolitan democracy in global level and to find out novel forms of political society for cosmopolitanism where members from different societies would gather as global citizens in order to impact on decisions effective for whole world.
- انتشار مقاله: 15-07-1392
- نویسندگان: محمد توحید فام,محمد توحید فام,محمد توحید فام
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش اجتماعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: جشن,شاهنامه,اسطوره,نوروز,همبستگی
- چکیده: جشن ها ویژگی مشترک تمامی فرهنگ ها می باشد. جشن و آیین نوروز یکی از نماد های فرهنگ ایرانی است که با وجود زمان درازی که از عمر آن می گذرد، همچنان پابرجا مانده و ارزش های نهفته در آن از نسلی به نسلی دیگر منتقل شده است.پژوهش حاضر در پی تبیین شأن و جایگاه نوروز در نزد ایرانیان با تاکید بر شاهنامه می باشد، با طرح این پرسش که نوروز از قدیم تا کنون چه نقشی بر هویت ملی و یگانگی ایرانیان داشته است؟ برای پاسخ به این پرسش، اشارهای به اسطوره های مرتبط با نوروز خواهد شد و آنگاه جایگاه و شأن نوروز در نزد ایرانیان مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. نوروز در شاهنامه با همان روایتی میآید که رسمیت دارد و به شاهی انتساب مییابد که به رغم کوشندگی برای فراهم آمدن بی مرگی در شهر یاری خویش تسلیم مرگ میشود، یعنی جمشید. گروهی دیگر از پژوهشگران، بنیاد نوروز را به سیاوش قهرمان حماسی ایران نسبت می دهند و اعتقاد دارند که نوروز نماد بازگشت و زندگی ایزد شهید شونده گیاهی است که در باور مردم باستان هر ساله با آمدن زمستان میمیرد و به زیر زمین میرود و با آمدن بهار و سر سبز شدن گیاهان زندگی دوباره پیدا میکند. نوروز به عنوان کهنترین و برترین نماد فرهنگی ایران، آیینی مورد قبول و خوشایند برای تمام اقلیت های ایرانی است و به همین دلیل در مقوله نظم فرهنگی می تواند کارکرد مفیدی در جهت نزدیکی اقوام ایرانی و همبستگی ملی ایجاد کند.
- چکیده انگلیسی: جشن ها ویژگی مشترک تمامی فرهنگ ها می باشد. جشن و آیین نوروز یکی از نماد های فرهنگ ایرانی است که با وجود زمان درازی که از عمر آن می گذرد، همچنان پابرجا مانده و ارزش های نهفته در آن از نسلی به نسلی دیگر منتقل شده است.پژوهش حاضر در پی تبیین شأن و جایگاه نوروز در نزد ایرانیان با تاکید بر شاهنامه می باشد، با طرح این پرسش که نوروز از قدیم تا کنون چه نقشی بر هویت ملی و یگانگی ایرانیان داشته است؟ برای پاسخ به این پرسش، اشارهای به اسطوره های مرتبط با نوروز خواهد شد و آنگاه جایگاه و شأن نوروز در نزد ایرانیان مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. نوروز در شاهنامه با همان روایتی میآید که رسمیت دارد و به شاهی انتساب مییابد که به رغم کوشندگی برای فراهم آمدن بی مرگی در شهر یاری خویش تسلیم مرگ میشود، یعنی جمشید. گروهی دیگر از پژوهشگران، بنیاد نوروز را به سیاوش قهرمان حماسی ایران نسبت می دهند و اعتقاد دارند که نوروز نماد بازگشت و زندگی ایزد شهید شونده گیاهی است که در باور مردم باستان هر ساله با آمدن زمستان میمیرد و به زیر زمین میرود و با آمدن بهار و سر سبز شدن گیاهان زندگی دوباره پیدا میکند. نوروز به عنوان کهنترین و برترین نماد فرهنگی ایران، آیینی مورد قبول و خوشایند برای تمام اقلیت های ایرانی است و به همین دلیل در مقوله نظم فرهنگی می تواند کارکرد مفیدی در جهت نزدیکی اقوام ایرانی و همبستگی ملی ایجاد کند.
- انتشار مقاله: 25-01-1399
- نویسندگان: عالمه عباس زاده کناری,علی اکبر امینی,محمد رضا مایلی,محمد توحید فام
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش اجتماعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: جشن,شاهنامه,اسطوره,نوروز,همبستگی
- چکیده: جشن ها ویژگی مشترک تمامی فرهنگ ها می باشد. جشن و آیین نوروز یکی از نماد های فرهنگ ایرانی است که با وجود زمان درازی که از عمر آن می گذرد، همچنان پابرجا مانده و ارزش های نهفته در آن از نسلی به نسلی دیگر منتقل شده است.پژوهش حاضر در پی تبیین شأن و جایگاه نوروز در نزد ایرانیان با تاکید بر شاهنامه می باشد، با طرح این پرسش که نوروز از قدیم تا کنون چه نقشی بر هویت ملی و یگانگی ایرانیان داشته است؟ برای پاسخ به این پرسش، اشارهای به اسطوره های مرتبط با نوروز خواهد شد و آنگاه جایگاه و شأن نوروز در نزد ایرانیان مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. نوروز در شاهنامه با همان روایتی میآید که رسمیت دارد و به شاهی انتساب مییابد که به رغم کوشندگی برای فراهم آمدن بی مرگی در شهر یاری خویش تسلیم مرگ میشود، یعنی جمشید. گروهی دیگر از پژوهشگران، بنیاد نوروز را به سیاوش قهرمان حماسی ایران نسبت می دهند و اعتقاد دارند که نوروز نماد بازگشت و زندگی ایزد شهید شونده گیاهی است که در باور مردم باستان هر ساله با آمدن زمستان میمیرد و به زیر زمین میرود و با آمدن بهار و سر سبز شدن گیاهان زندگی دوباره پیدا میکند. نوروز به عنوان کهنترین و برترین نماد فرهنگی ایران، آیینی مورد قبول و خوشایند برای تمام اقلیت های ایرانی است و به همین دلیل در مقوله نظم فرهنگی می تواند کارکرد مفیدی در جهت نزدیکی اقوام ایرانی و همبستگی ملی ایجاد کند.
- چکیده انگلیسی: جشن ها ویژگی مشترک تمامی فرهنگ ها می باشد. جشن و آیین نوروز یکی از نماد های فرهنگ ایرانی است که با وجود زمان درازی که از عمر آن می گذرد، همچنان پابرجا مانده و ارزش های نهفته در آن از نسلی به نسلی دیگر منتقل شده است.پژوهش حاضر در پی تبیین شأن و جایگاه نوروز در نزد ایرانیان با تاکید بر شاهنامه می باشد، با طرح این پرسش که نوروز از قدیم تا کنون چه نقشی بر هویت ملی و یگانگی ایرانیان داشته است؟ برای پاسخ به این پرسش، اشارهای به اسطوره های مرتبط با نوروز خواهد شد و آنگاه جایگاه و شأن نوروز در نزد ایرانیان مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. نوروز در شاهنامه با همان روایتی میآید که رسمیت دارد و به شاهی انتساب مییابد که به رغم کوشندگی برای فراهم آمدن بی مرگی در شهر یاری خویش تسلیم مرگ میشود، یعنی جمشید. گروهی دیگر از پژوهشگران، بنیاد نوروز را به سیاوش قهرمان حماسی ایران نسبت می دهند و اعتقاد دارند که نوروز نماد بازگشت و زندگی ایزد شهید شونده گیاهی است که در باور مردم باستان هر ساله با آمدن زمستان میمیرد و به زیر زمین میرود و با آمدن بهار و سر سبز شدن گیاهان زندگی دوباره پیدا میکند. نوروز به عنوان کهنترین و برترین نماد فرهنگی ایران، آیینی مورد قبول و خوشایند برای تمام اقلیت های ایرانی است و به همین دلیل در مقوله نظم فرهنگی می تواند کارکرد مفیدی در جهت نزدیکی اقوام ایرانی و همبستگی ملی ایجاد کند.
- انتشار مقاله: 25-01-1399
- نویسندگان: عالمه عباس زاده کناری,علی اکبر امینی,محمد رضا مایلی,محمد توحید فام
- مشاهده