در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مطالعات اجتماعی روان شناختی زنان
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: عوامل بازدارنده,اوقات فراغت,ورزش تفریحی,خصوصیات فردی
- چکیده: هدف از این پژوهش، بررسی اهمیت عوامل بازدارنده فردی، بین فردی، و ساختاری مشارکت زنان شهر تهران در فعالیت های ورزش تفریحی است، که برای این منظور از مدل سلسله مراتبی عوامل بازدارنده اوقات فراغت استفاده شد تا در کنار شناخت این عوامل، درستی و هماهنگی آن ها با شرایط موجود در کشور نیز بررسیشود. برای انجام کار، ابتدا به بررسی سلسله مراتب عوامل بازدارنده سه گانه و نیز اولویت آن ها برای مشارکت زنان شهر تهران در ورزش تفریحی، با توجه به خصوصیات فردی آن ها که شامل سن، شغل، تعداد فرزند، وضعیت تاهل، و تحصیلات بود، اقدام شد و پس از توزیع پرسش نامه ای پژوهش گر ساخته و دارای روایی و پایایی قابل اعتماد بین زنان شهر تهران، نتایج پژوهش نشان داد که در بین این زنان، عوامل ساختاری، مهم ترین دسته از عوامل اثرگذار بر مشارکت آن ها در ورزش است و عوامل بازدارنده فردی و بین فردی، به ترتیب در اولویت های دوم و سوم قرار دارند. نتایج حاصل در مورد تمامی خصوصیات فردی مورد نظر پژوهش ثابت است، اما ترتیب عوامل بازدارنده سه گانه مدل سلسله مراتبی در این پژوهش تایید نشده است.
- چکیده انگلیسی: The aim of this study is to investigate the significance of various structural, intrapersonal, and interpersonal constraints inhibiting women from participating in recreational sports. Women's personal attributes were also considered in the analysis. To this end, the hierarchical model of leisure constraints was utilized to help us not only recognize the constraints in Iran but also check the adaptation of this model with the country's existing situation. For this reason, the hierarchy of the three-fold constraints inhibiting women from participating in recreational sports was investigated, at the same time, the differential effect of the three constraints on women with different personal attributes, including age, job, number of children, marital status and education, was identified. The instrument used in this study was a questionnaire provided by the researcher. It was first checked for the reliability and validity and was then distributed among the women in Tehran. The results of the analysis showed that among the three constraints, structural constraints are the first and intrapersonal and interpersonal constraints occupy the second and the third position respectively. This result holds with all women with different personal attributes. Another finding was that the order of the constraints in three-fold hierarchical model was not approved by the study.
- انتشار مقاله: 15-06-1385
- نویسندگان: سارا کشکر,محمد احسانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: بازاریابی ورزشی,بازاریابی اخلاقی,بازار ورزش,شرکتهای تولیدی
- چکیده: هدف: هدف از این پژوهش طراحی مفهومی برای تحلیل بازاریابی اخلاقی در صنعت تولیدی ورزش کشور بود.
روششناسی: روش تحقیق از نوع تحقیقات کیفی با رویکرد نظریه داده بنیاد بود. جامعه آماری شامل دو بخش جامعه انسانی (مدیران شرکت ها، اساتید دانشگاه و ...) و جامعه اطلاعاتی (کتاب ها، مقالات، اسناد، صفحات رسانه ای و ...) بود. نمونه گیری به تعداد قابل کفایت بر مبنای رسیدن به اشباع نظری به صورت قضاوتی انجام شد (21 نفر، 44 سند). ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانه ای و مصاحبه های اکتشافی نظامند بود. روایی ابزار براساس اعتبار حقوقی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تایید گردید. جهت تحلیل داده ها از روش کدگذاری چندمرحله ای با رویکرد تحلیل ماتریسی و سیستمی استفاده شد.
یافتهها: چارچوب پژوهش حاصل از کدگذاری شامل سه سطح بود. کدگذاری مرحله اول براساس ماهیت ساختاری مولفه ها انجام گرفت و شامل جامعه، بازار، مدیریت، تجاری، مصرف و تعامل بود. کدگذاری مرحله دوم براساس نقش بود و شامل محیط، شرکت و مشتری تعیین گردید. کدگذاری سطح سوم نیز براساس ماهیت پارادایمی مولفه ها انجام گرفت و شامل مفروضات و ارزش ها، مسئولیت ها و هنجارها، چالش ها و مسائل، استراتژی ها و راهکارها و نتایج و پیامدهای بازاریابی اخلاقی بود.
نتیجهگیری: براساس یافته های پژوهش می توان گفت ترویج بازاریابی اخلاقی در صنعت تولیدات ورزشی در سطوح، ابعاد و مراحلی مختلفی قابل انجام است. از این رو با بازنگری ارزش ها و هنجارها بهتر میتوان به اتخاذ استراتژی ها، رفع چالش ها و تشخیص ملاحظات پرداخت تا به پیامدهای مطلوب در هر سه حوزه مشتری، شرکت و محیط دست پیدا کرد.
- چکیده انگلیسی: Objective: The aim of this research was providing a conceptual framework for analyzing ethical marketing in the sports manufacturing industry.
Methodology:The research method was selected type of qualitative research qualitative With Grand Theory Approach. The statistical population consisted of two parts of the human community (company directors, university professors, etc.) and the information society (books, articles, documents, media pages, etc.). Sampling was judged by a sufficient number based on theoretical saturation (21 people, 44 document). The research tool was a library study and systematic exploratory interviews. instrument validity evaluated and approved based on the legal and scientific credibility of the sample, expert opinion and an agreement between the editors. A conceptual coding method based on matrix and system analysis was used to analyze the data. For data analysis was used the multi-stage coding method with matrix and system analysis approach.
Results: The research framework derived from coding included three levels. First level coding was done based on the structural nature of the components and included community, market, management, business, consumption and interaction. The second level coding was based on the role and the environment, the company and the customer was determined. Third level coding was done based on the paradigmatic nature of the components And was includes; assumptions and values, responsibilities and norms, challenges and issues, strategies and solutions and the results and consequences.
Conclusion: Based on research findings, it can be said that promotion of ethical marketing in the sports manufacturing industry is possible at different levels, dimensions and stages. Therefore, by overview values and norms, it is better to adopt strategies, resolve challenges, and identify payment considerations, it has achieved the desired outcomes in all three areas of customer, company and environment.
- انتشار مقاله: 21-09-1397
- نویسندگان: مهران سرداری,هاشم کوزه چیان,محمد احسانی,مجتبی امیری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: توسعه پایدار,موانع,ورزش,راهکار
- چکیده: هدف: هدف مقاله حاضر مطالعه مفهوم توسعه پایدار ورزش، موانع و ارائه راهکارهایی برای رسیدن به توسعه پایدارِ ورزش است.
روششناسی: روش تحقیق حاضر توصیفی و کیفی است. در این راستا، از مطالعات کتابخانهای و مصاحبه با استادان مدیریت ورزشی، مدیران ورزشی، ورزشکاران و مربیان ورزش استفاده شد. تعداد مشارکتکنندگان در تحقیق 14 نفر بود. استراتژی نمونهگیری موارد حاد بود که در این رابطه از تحلیل محتوای مصاحبهها استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که رسیدن توسعه پایدار ورزش در راستای توجه به ابعاد اقتصادی، اجتماعی و عوامل نهادی با هدف مشارکت اجتماعی محقق میشود. از دیگر نتایج تحقیق دستهبندی موانع پایداری در توسعه ورزش به موانع مدیریتی، ساختاری، محیطی، نگرشی-رفتاری و قانونی- حقوقی بود. راهکارهای توسعه پایدار که توسط صاحبنظران مطرح شد عبارت از تدوین برنامه راهبردی متناسب با تغییرات محیطی، تصویب مصوبات برنامههای از طریق نهادهای قانونی و حقوقی از جمله مجلس شورای اسلامی، متناسب ساختن ساختار ورزش با قوانین بینالمللی و برطرف کردن خلأ قانونی در ورزش از طریق حقوقدانان بودند.
نتیجهگیری: توجه مدیران و سیاستمداران و مشارکت تمامی نهادها میتواند زمینه را برای توسعه اهداف پایداری در توسعه ورزش و اثرات اقتصادی و اجتماعی در جامعه و نهادها فراهم آورد.- چکیده انگلیسی: Objective: Sustainability in sport development or sport sustainability development is a considered concept attracting attention in today's research. Sustainability is a main theme in the sport development. The purpose of this paper is to study concepts of sport sustainability development, its barriers and offer solutions to achieve the sport sustainability development.
Methodology: The research method was descriptive and the research strategy was qualitative. In this regard, we used library studies and interviews with sport management professors, sport managers, athletes and sport coaches. Participants were 14 persons. The sampling strategy was acute one and in this regard, we used content analysis of interviews.
Results: The result showed that sustainable development in sport would be achieved through social participation with social, economic and institutional dimensions. The Other research findings were the classification of barriers included managerial, structural, environmental, behavioral and legal one. Sustainable development strategies argued by experts was including development of strategic plan appropriate to environmental changes, ratification of the program through law and legal bodies such as Islamic consultative assembly, fit out of sport structure with international law and removing legal vacuum in sport through lawyers.
Conclusion: Therefore, the attention of managers, politicians and all institutions can provide backgrounds to development of sustainability goals in sport and to provide economic and social effects in society and institutions.
- انتشار مقاله: 09-01-1396
- نویسندگان: زینب مندعلی زاده,محمد احسانی,هاشم کوزه چیان,حبیب هنری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدل,شایستگی,مدیران بازاریاب,بازاریاب ورزشی
- چکیده: هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر طراحی مدل شایستگیهای مدیران بازاریاب ورزشیبا استفاده از نظریه داده بنیاد بود.
روششناسی: روش تحقیق حاضر کیفی بوده و با ماهیت اکتشافی- بنیادی انجام گرفت جامعه تحقیق شامل اساتید مدیریت ورزشی، مدیران عامل و بازاریابان باشگاههای فوتبال لیگ برتر ایران، اعضای کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال بودند. بر اساس روش نظریة داده بنیاد، مصاحبهها پس از کدگذاری تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: در مجموع 682 کد اولیه از تجزیه و تحلیل 17 مصاحبه بدست آمد. بعد از استخراج کدهای مشابه، 109 کد باز متمایز مشخص گردید. 109 کد باز استخراج شده از مصاحبهها در 23 گروه کدمحوری شامل شخصیتی، رفتاری، ارزشی، هوش سازمانی، هوش هیجانی، هوش استراتژیکی، هوش رقابتی، هوش تجاری، هوش اخلاقی، هوش فرهنگی، هوش سیاسی، هوش اجتماعی، مدیریتی، دانشی، ورزشی، مهارتی، مدیریت آمیخته بازاریابی، مدیریت مشتریان، مدیریت فروش، مدیریت برند، بخشبندی بازار، بازاریابی جهانی، تحقیقات بازاریابی و بازاریابی اسلامی- اخلاقی قرار گرفتند. کدهای محوری در 4 گروه کد انتخابی شامل شایستگیهای پایه، هوشی، حرفهای و عملیاتی دستهبندی شدهاند. در نهایت مدل تحقیق بهصورت هرمی (شامل 4 سطح) طراحی گردید.
نتیجهگیری: مدل ارائه شده در این تحقیق میتواند بهعنوان ابزاری مناسب جهت شناسایی شایستگیهای مدیران بازاریاب ورزشی باشگاههای فوتبال مورد استفاده قرار گیرد.
- چکیده انگلیسی: Objective: The aim of this study was designing competencies model for sports marketer managersby using grounded theory.
Methodology: The research method was qualitative and done with exploratory nature of foundation. The Statistical population research includes sport management professors, CEOs and Iranian Marketers of Premier Football League clubs, Football Federation were members of the Marketing Committee. Based on grounded theory, the interviews were coded and analyzed.
Results: In sum 682 source codes were obtained from analyzing 17 interviews. After extracting the same codes, 109 were distinct open source. 109 open source codes were design from 23 group coded centered include: Personality, Behavior, Worthy, Organizational intelligence, emotional intelligence, Strategic intelligence, competitive intelligence, business intelligence, moral intelligence, business intelligence, cultural intelligence, political intelligence, social intelligence, Managerial, scientific, Athletic, Technical, Marketing mix management, Customer management, sales management, brand management, market segmentation, global marketing, market research and marketing of ethical Islamic. Axial codes were designed from 4 groups of selective code include: merit-based election code, intellectual, professional and selective classified. Finally, the research model was designed in pyramid (four levels).
Conclusion: The model presented in this study can be used as an instrument for identifying competence of Sport marketing manager of football clubs.- انتشار مقاله: 16-11-1396
- نویسندگان: طهماسب شیروانی,محمد احسانی,هاشم کوزه چیان,مجتبی امیری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تبلیغات,تئوری دادهبنیاد,صحهگذاری,ورزشکار مشهور
- چکیده: هدف: این پژوهش با هدف تحلیل وضعیت صحه گذاری ورزشکاران ایرانی انجام شده است. روش شناسی: پژوهش حاضر با به کارگیری تئوری دادهبنیاد و از طریق مصاحبه با 29 نفر از ورزشکارن و مربیان مشهور، قانونگذاران و صاحبنظران انجام شد که به صورت قضاوتی انتخاب شدند. دادههای حاصل با نرمافزار Atlas.Ti طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شد. یافتهها: در سه مرحلۀ کدگذاری، مقولههای اصلی و فرعی صحهگذاری ورزشکاران شناسایی و به یکدیگر مرتبط شد که عبارتند از: شرایط علّی (عوامل فردی و اجتماعی، عوامل مرتبط با شرکتهای تجاری، عوامل حرفهای مرتبط با صنعت ورزش و عوامل مرتبط با رسانه)؛ شرایط زمینهای (عوامل جامعهشناختی، نهادی، تجاری-اقتصادی و عوامل مرتبط با رسانه)؛ استراتژیهای عمل (اقدامات حاکمیتی، فرهنگی-اجتماعی، نهادهای حرفهای ورزش، مرتبط با قرارداد تجاری و حوزه رسانه)؛ و پیامدها (پیامدهای اجتماعی، اقتصاد ملی، حرفهای، بازاریابی و رسانهای). در نهایت نیز پارادایم کدگذاری تشریح و نظریه نهایی شکل گرفت. نتیجهگیری: محدودیت موجود صحهگذاری در ایران تحت تأثیر شرایط مختلفی اتفاق افتاده است که از وضعیت مطلوب و مورد انتظار فاصله دارد. این وضعیت میتواند پیامدهای نامطلوبی به دنبال داشته باشد؛ اما، استفاده از برخی استراتژیهای عملی، امکان دستیابی به وضعیت مطلوب را فراهم میسازد و میتواند تا حدود زیادی پیامدهای مطلوبی داشته باشد.
- چکیده انگلیسی: Objective: This study aimed to analyze the endorsement of Iranian athletes. Methodology: This study was administered by using a grounded theory approach. Interviews (n=29) were conducted with famous athletes and coaches, legislators, and experts that selected by judgment sampling. Data were analyzed according to the open, axial and selective coding by using of Atlas.Ti software. Results: through the three coding phase, categories and sub-categories of athletes endorsement were identified and related to each other as follows: Causal conditions (individual and social factors, business-related factors, professional factors of sports industry, and media-related factors); Intervening and context condition (sociological factors, institutional factors, economic and trade-related factors, and media-related factors); Action strategies (governance actions, socio-cultural actions, sports organizations’ actions, commercial contract-related actions, media-related actions); and Consequences (social, national economy, professional, marketing and media consequences). Finally, coding paradigm described and theory was created. Conclusion: Current limitations of Iranian athletes’ endorsement have occurred under various situation. It is far from desired situation that may have undesirable consequences. However, it can be achieved desired situations by using practical strategies that may lead to considerable outcomes.
- انتشار مقاله: 23-06-1393
- نویسندگان: هادی باقری,هاشم کوزهچیان,مجتبی امیری,محمد احسانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کیفیت خدمات,رفتار مصرفکننده,هوشمندی بازار,فرهنگ بازارگرایی
- چکیده: هدف: هدف از انجام تحقیق طراحی مدل تأثیر بازارگرایی مراکز ورزشی تفریحی آبی بر رفتار مشتریان با توجه به متغیر میانجی کیفیت خدمات میباشد.
روششناسی: نوع تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش گردآوری دادهها توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش مراکز تفریحیورزشی آبی کشور بوده که 5 مرکز بزرگ بهصورت هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری درون مراکز بهصورت تصادفی طبقهای بوده است که شامل دو گروه پرسنل و مشتریان بوده است. مهمترین ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه، مصاحبه، و مشاهده بوده است. روش تحلیل دادهها استفاده از معادلات ساختاریSEM از طریق نرمافزار AMOS و SPSS بوده است.
یافتهها: نتایج نشان داد بازارگرایی بر رفتار مصرفکننده بهطور مستقیم تأثیر معنیداری ندارد ولی بر کیفیت خدمات تأثیر معنیداری دارد. کیفیت خدمات نیز میتواند نقش واسطه را در ارتباط بازارگرایی و رفتار مصرفکننده ایفا کند. همچنین متغیر فرهنگ بازارگرایی در مقایسه با هوشمندی بازار، تأثیر بیشتری بر کیفیت خدمات داشته است. در بین مؤلفههای کیفیت خدمات عامل تناسب بیشترین وزن رگرسیونی را در برداشته است. بین هوشمندی بازار و فرهنگ بازاریابی نیز رابطه معنیداری وجود دارد.
نتیجهگیری: مدیران مراکز باید در تدوین راهبردهای بازاریابی خود به عواملی همچون مشتریگرایی، رقابت گرایی، هماهنگی بین وظیفهای و شناخت محیط بازار توجه ویژهای نموده و در راستای توسعه کیفیت خدمات، نوآوری، خلاقیت و توسعه جذابیت خدمات را محور کار خود قرار دهند.
- چکیده انگلیسی: Objective: The aim of this research was to design a model of market orientation to affect customer behavior and service quality in water recreational sport centers.
Methodology: The research type was applied and descriptive. Statistical populations was the individuals in water sport centers which five biggest centers were selected. Sampling method was stratified and there were two groups including customers and staff. The tools were questionnaire, interview, observation, and library study. Data was analyzed using SEM method with by AMOS and SPSS software.
Results: Results showed market orientation did not have directly significant influence on customer behavior, but had influence on service quality and this variable can be considered as a mediator between market orientation and customer behavior. Also, market orientation culture had greater impact on service quality in comparison with market intelligence. Among components of service quality, proportionality variable had greatest regression weight. There was significant relationship between market intelligence and market orientation culture.
Conclusion: To develop the marketing strategies, sport center managers should consider the factors such as customer orientation, competitor orientation, inter functional coordination, and knowledge of the market environment. In order to develop service quality, they should improve innovation, creativity, and attractiveness in their operations.- انتشار مقاله: 27-11-1392
- نویسندگان: محسن اسمعیلی,محمد احسانی,هاشم کوزهچیان,حبیب هنری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: باشگاه ورزشی,کیفیت ارتباط,مدیریت ارتباط با هوادار
- چکیده: هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی عوامل تأثیرگذار بر کیفیت ارتباط با هواداران در لیگ برتر فوتبال ایران بود.
روششناسی: روش تحقیق ازنظر هدف، توسعهای و ازنظر ماهیت، اکتشافی بود. جامعه آماری تحقیق شامل هواداران فوتبال بالاتر از شانزده سال در لیگ برتر فوتبال بودند. از بین 674 پرسشنامه گردآوریشده تعداد 527 نفر بنا بر تعریف عملیاتی هوادار که میانگین حضورشان بالاتر از 8 بازی در یکفصل برای تیم موردعلاقه آنها بود بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. از آمار توصیفی و استنباطی شامل کولموگروف- اسمیرنف، همبستگی پیرسون، رگرسیون و معادلات ساختاری برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد.
یافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد که متغیر مدیریت ارتباط با هواداران پیشبینی کننده معنیداری برای کیفیت ارتباط در لیگ برتر فوتبال است (648/0=r2، 001/0=P، 045/966=525، 1 F). همچنین، کیفیت خدمات (405/0) و مدیریت دانش (536/0) تأثیر مثبت و معنیداری بهصورت مستقیم بر کیفیت ارتباط با هواداران دارد.
نتیجهگیری: نتایج مطالعه بر این مسئله تأکید میکند که حمایت سازمانی از طریق تأثیرگذاری بر کیفیت خدمات و مدیریت دانش میتواند موجب بهبود کیفیت ارتباط بین باشگاهها و هواداران شود.- چکیده انگلیسی: Objective: The purpose of this research was to investigate management role on improving fan relationship quality in Iranian premier Football league.
Methodology: The research was a developmental research considering the purpose and a mixed research considering the nature of data. The statistical population was consisted of football fans which were older than sixteen years. 527 questionnaires were selected as study sample from 674 gathered questionnaires based on the research definition of fan which tells a fan should attend above 8 games of their favorite team in a season. Descriptive and inferential statistics including Kolmogroff- Smirnoff, Pearson correlation, and structural equation models (SEM) were used to analyze the data.
Results: The results showed that fan relationship management factors have positive and significant effect on relationship quality. They also proved that service quality (0.405) and knowledge management (0.536) have a direct and positive significant effect on relationship quality.
Conclusion: According to results, organizational support can improve relationship quality through service quality and knowledge management.- انتشار مقاله: 24-01-1393
- نویسندگان: بهزاد ایزدی,محمد احسانی,هاشم کوزهچیان,فرشاد تجاری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: حمایت مالی,فوتبال حرفهای ایران,موانع مدیریتی
- چکیده: هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسۀ دیدگاه خبرگان در خصوص موانع جذب حامیان مالی در فوتبال حرفهای ایران است.
روششناسی: روش پژوهش پیمایشی با نمونهای متشکل از 116 نفر شامل 40 متخصص مدیریت ورزشی، 40 متخصص بازاریابی، 18 مدیرعامل باشگاه و 18 مدیر از حامیان مالی مورد استفاده قرار گرفت. از بین 116 پرسشنامۀ ارسالی به نمونۀ آماری پژوهش 99 پرسشنامه (85 درصد) برگشت داده شد. برای جمعآوری اطلاعات از یک پرسشنامۀ محقق ساخته استفاده شد که روایی محتوا و صوری آن توسط اساتید مدیریت ورزشی و بازاریابی دانشگاههای مختلف کشور بررسی و مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از آزمون «آلفای کرونباخ» به میزان 84/0 تعیین گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری کروسکال والیس، کلموگروف اسمیرنف و دبلیوکندال در سطح معنیداری p≤0/05 استفاده شده است.
یافتهها: نتایج نشان داد که اولویتبندی پاسخگویان از موانع جذب حامیان مالی در فوتبال حرفهای ایران در قالب شاخصهای باشگاهی، مدیریتی فوتبال، مربوط به حامی مالی و اجتماعی متفاوت است. همچنین، بین اولویتبندی موانع جذب حامیان مالی در فوتبال حرفهای ایران از دیدگاه متخصصان مدیریت ورزشی، متخصصان بازاریابی، مدیران عامل باشگاهها، و مدیران شرکتهای حامی مالی تفاوت معنیداری وجود مشاهده شد.
نتیجهگیری: وجود تفاوت در دیدگاههای 4 گروه این مطالعه میتواند نشانگر وجود خلأها و فاصلههای موجود بین دیدگاه آکادمیک و دیدگاه اجرایی در صنعت فوتبال کشور باشد. جهت رفع موانع موجود، ترکیب و استفاده از دیدگاههای تمامی گروهها پیشنهاد میشود.
واژههای کلیدی: حمایت مالی، فوتبال حرفهای ایران، موانع مدیریتی.- چکیده انگلیسی: Abstract
Objective: The purpose of this study was to compare the viewpoints of experts about the impediments of finding sponsors in Iran's professional football.
Methodology: The survey research design was used with a sample size of 116 consisting of 18 club managers, 40 sports management experts, 40 marketing experts, and 18 sponsor managers. Investigator-made questionnaire was used for data collection. Its face and content validity were confirmed by sports management and marketing instructors and its reliability was estimated 0.84 through Cronbach's alpha method. To analyze the collected data, we employed Cruscal-Wallis, Klomogrov-Smirnov, and Kendall's W methods (P≤0.05).
Results: The study showed that respondents prioritized the impediments of finding sponsors in Iran's professional football differently. Further there was a significant difference between the prioritization of impediments of finding sponsors from the point of view of club managers, sports management experts, marketing experts, and sponsor managers.
Conclusion: The differences in viewpoints of the four groups of this study could indicate the gaps between academicians and practitioners viewpoints in football industry of our country. It is proposed to combine and use viewpoints of all groups.
Keywords: Sponsorship, Iran’s professional football, Managerial Impediments.- انتشار مقاله: 21-02-1392
- نویسندگان: محمد احسانی,رحیم رمضانینژاد,فریبا عسکریان,مهدی آزادان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کارآفرینی,عوامل موثر,کسب و کارهای ورزشی,راهاندازی
- چکیده: چکیده هدف: امروزه، کسب و کارهای کوچک و متوسط از راهکارهای بسیار اساسی برای توسعۀ همه جانبۀ یک کشور محسوب میشوند بنابراین، شناخت عوامل درگیر در ایجاد آنها مهم است. از اینرو این پژوهش، به دنبال بررسی عوامل موثر در ایجاد کسب و کارهای کوچک و متوسط ورزشی است. روششناسی: جامعۀ پژوهش، کسب و کارهای کوچک و متوسط ورزشی بودند (1500 شرکت) که مالکان و یا مدیران آنها به عنوان نمونۀ پژوهش (258 نفر)، انتخاب و به روش تصادفی ساده نمونهگیری شدند. برای گردآوری دادهها، از پرسشنامه عوامل فردی شامل شخصیت کارآفرینانه (77/0=α)، مهارتهای کارآفرینانه (75/0=α)، پرسشنامۀ عوامل محیطی (77/0=α)، پرسشنامۀ تامین سرمایه (77/0=α) و پرسشنامۀ صلاحیت ایجاد کسب و کار (81/0=α) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی مناسب (ضریب همبستگی پیرسون، کلوموگروف اسمیرنف)، همچنین معادلات ساختاری با نرمافزار Amos16 استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که هر سه عامل فردی، محیطی و سرمایهای با ایجاد کسب و کار رابطۀ مثبت و معنیداری دارند؛ با وجود این، برازش مدل تحقیق نشان داد که تنها عامل فردی توانست در ایجاد کسب و کار ورزشی نقش موثری ایفا کند؛ هرچند، عامل محیطی نیز به صورت غیرمستقیم و از طریق عامل فردی بر آن تاثیر گذاشت. نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش، بر اهمیت عوامل فردی در توفیق ایجاد کسب و کارهای کوچک و متوسط ورزشی تاکید داشتند. واژههای کلیدی: کسب و کارهای ورزشی، راهاندازی، عوامل موثر، کارآفرینی.
- چکیده انگلیسی: Abstract Objective: Nowadays, the new enterprises are recognized as the main sources of job creation, innovation and development in today’s business world. Therefore, identifying influencing factors that play key roles in the start-up of Small and Medium Sized Enterprises (SMEs) is critical. Methodology: Thus, the purpose of this study is to analyze factors influencing Small and Medium sized sport Enterprises (SEMs) start-ups and develop a proper model. The methodology followed in this study was descriptive-correlative. The population consisted of owners of small and medium sized sport enterprises (N=1500) from which 258 persons were randomly selected. For data collection, the individual factors questionnaire including entrepreneurial character (α=.77), entrepreneurial skills (α= .75); environmental factors (α=.77); capital factors (α=.77); and the business establishment competence questionnaire (α=.81) were used. To analyze the data, the appropriate descriptive and inferential statistics as well as the structural equation modeling with Amos16 software were used. Results: The results showed that all the three individual, environmental and capital factors had a positive and significant relationship with business establishment. However, the fitted research model showed that only individual factors could play a significant role in establishing an effective sport business; while, the environmental factor also influenced its establishment indirectly through the individual factor. Conclusion: The findings of this research put emphasis on the importance of individual factors in the success of establishing small and medium-sized sports businesses. Keywords: Entrepreneurship, Influential factors, Sport businesses, Start-up.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: هاشم کوزهچیان,محمد احسانی,سید مرتضی عظیمزاده,اسدا... کردنائیج,برندا پیتز
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدیریت خطر,استخر,دادخواهی
- چکیده: چکیده هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش مدیریت خطر در کاهش دادخواهیها در استخرهای عمومی و خصوصی شهر تهران بود. روششناسی: جامعۀ آماری این تحقیق 310 نفر از مدیران استخرهای عمومی و خصوصی شهر تهران بودند که از میان آنها 119 نفر به روش نمونهگیری تصادفی به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بود و ابزار مورد استفاده، دو پرسشنامه بود که پرسشنامه اول متغیرهای عینی را اندازه گیری می کرد و دیگری مربوط به مراحل مدیریت خطر بود. روایی پرسشنامه با نظر استادان مجرب و اعتبار آن به روش آلفای کرونباخ 85/0 تعیین شد. اطلاعات مورد نیاز بهصورت حضوری در محل فعالیت مدیران استخرها جمعآوری شد و از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و آزمون ttest برای بررسی رابطه و مقایسه میزان وقوع حوادث در استخرهای عمومی و خصوصی استفاده شده است. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که بین تجربه و عملیات مدیریت خطر رابطۀ معنیداری وجود ندارد. البته بین میزان وقوع حوادث در استخرها و دادخواهیها رابطۀ معنیداری مشاهده شد. همچنین نتایج نشان داد که رابطه معنیداری بین میزان دادخواهیها و عملیات مدیریت خطر در استخرها وجود دارد. نتیجهگیری: بهکارگیری اقدامات مدیریت خطر در استخرها میتواند میزان وقوع حوادث و دادخواهیها را کاهش دهد و محیطی امن را برای استفادهکنندگان از این اماکن فراهم کند. واژههای کلیدی: مدیریت خطر، دادخواهی، استخر.
- چکیده انگلیسی: Abstract Objective: The purpose of this research was to study the influence of risk management practices in decrease of lawsuits concerning public and private swimming pools. Methodology: The statistical population of the research included 310 managers of public and private swimming pools which 119 were selected as statistical sample by means of random sampling. The research method was descriptive and survey, and in measurement form. The instruments of the study were 2 questionaires, which one of them evaluated demographic data and general information and the other risk management practices.Qustionaire’s validity were determined by alpha kronbach method. The required information was collected by interviews during the time acting of managers in pools gathered and the data was analyzed by using person correlation coefficient and T-test. Results: The results of this study indicated that: there is not any significant relationship between experience and risk management practices. Significant relationship existed between accidents/injuries in swimming pools and lawsuits in swimming pools. In addition, significant relationship existed between risk management practices and lawsuits. Conclusion: The rate of of accidents and lawsuits can be reduced by applying risk management practices in swimming pools which will can be provided a safe environment for it’s users. Keywords: Risk management, Lawsuits, Pools.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: هاشم کوزهچیان,بهزاد ایزدی,محمد احسانی,سعید صادقی بروجردی,رضا سلیمانی
- مشاهده