در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: زنان، مامایی و نازایی ایران
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سزارین,زایمان طبیعی,الگوی شیردهی,تغذیه با شیر
- چکیده: مقدمه: تغذیه با شیر مادر یکی از فاکتورهای اصلی در سلامتی و بقاء نوزادان است. با توجه به نوع زایمان مادر الگوی تغذیه با شیر نوزادان ممکن است متفاوت باشد. هدف از این مطالعه بررسی و مقایسه الگوی شیردهی پس از زایمان طبیعی و سزارین در مادران بود. روشکار: این پژوهش مقطعی مقایسه ای در سال 1388 در مرکز آموزشی درمانی حضرت ولی عصر (عج) وابسته به دانشگاه علوم پزشکی فسا روی 197 مادر پس از زایمان انجام شد. پس از انتخاب هدفمند نمونه ها، الگوی شیردهی آنان با استفاده از سیستم چارت شیردهی لچ (LATCH) به صورت مشاهدهای مورد بررسی قرار گرفت. داده ها پس از جمع آوری با کمک نرم افزار SPSS (نسخه 15) و با استفاده از آزمون های آماری تی مستقل، من ویتنی و کای دو تحلیل شد. یافتهها: میانگین سن حاملگی در گروه سزارین 7/1±8/38 هفته و در گروه زایمان طبیعی 0/1±5/39 هفته بود (004/0=p). بین دو گروه از نظر جنسیت نوزاد و وزن هنگام تولد اختلاف معنیداری وجود نداشت. امتیاز الگوی شیر دهی در مادران گروه سزارین (5/1±8) و بیشتر از امتیاز مادران گروه زایمان طبیعی (8/0±3/9) بود (001/0 = p). نتیجهگیری: روش زایمان با رفتار شیردهی ارتباط دارد و مادران سزارین شده در مقایسه با گروه زایمان طبیعی نیاز به حمایت حرفه ای بیشتر و کمک در شیردهی در روزهای اول بعد از تولد فرزند دارند. بررسی الگوی شیردهی مادران می تواند در تعیین مشکلات شیردهی و برنامه ریزی برای انجام مداخلات پرستاری مناسب به کار گرفته شود
- چکیده انگلیسی: Introduction: Breastfeeding is one of the main factors in health and survival of infants. According to the type of delivery, mother's breastfeeding pattern may be different. The aim of this study was to compare the patterns of breastfeeding in women with normal vaginal delivery and cesarean section. Methods: This cross sectional study was conducted in 2009 on 197 mothers after labor in Vali-e-Asr educational-treatment center affiliated to Fasa University of Medical Sciences. After selection of mothers by purposive sampling method, their feeding patterns were assessed using the LATCH breastfeeding chart system according to direct observation. Data were analyzed by SPSS (version 15) software using t-test independent, Mann-Whitney test and Chi-square test. Results: Mean of gestational age in cesarean group was 38.8±1.7 week and in vaginal delivery group was 39.5±1.0 week (p= 0.004). Gender and weight of the newborns didn’t have any significant difference in vaginal delivery and cesarean groups. The score of breastfeeding pattern in the cesarean group (8.0±1.5) was statistically higher than vaginal delivery group (9.3±0.8) (p=0.001). Conclusion: The type of delivery correlates with the breastfeeding pattern. Mothers with cesarean delivery need more support and help in breastfeeding in the first days after delivery in comparison with mothers who experience vaginal delivery. Assessment of mothers’ breastfeeding pattern can be used in determining breastfeeding problems and applying appropriate nursing interventions.
- انتشار مقاله: 06-09-1394
- نویسندگان: شهناز کریمی,مجید نجفی کلیانی,محمدمهدی نقی زاده,فرهود نکویی,مژگان کمالی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: افق توسعه آموزش علوم پزشکی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آموزش الکترونیکی,اینترنت پرسرعت,زیر ساخت
- چکیده:
زمینه و هدف
این پژوهش با هدف بررسی و اولویت بندی عوامل موثر در پیاده سازی موفق آموزش الکترونیکی از نظر اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا طراحی و اجرا شد.
روش کار
برای شناسایی اولویتها از پرسشنامه طراحی شده توسط محقق ساخته استفاده شد، که با ۳۵سوال اولویتها را در هفت محور مورد بررسی قرار می دهد. هر سوال ارزش عوامل موثر را در ۷گزینه (بدون ارزش تا کاملا ارزشمند) ارزیابی می کند. این پژوهش به بصورت تمام شماری انجام شد.
یافته ها
افراد مورد بررسی ۳۰نفر (۷۸%مرد و ۲۲%زن) بودند که ۲۷%آنها سابقه بیش از ۱۰سال تدریس داشتند.
میانگین اولویتها به ترتیب در قسمت عوامل تکنولوژی ۲۷/۶، عامل ذینفعان ۷۵/۵، عوامل سازمانی۶۵/۵، منابع آموزشی ۵۹/۵، عوامل سواد اطلاعاتی ۵۸/۵، عوامل محیطی ۴۹/۵و عوامل روش های الکترونیکی ۱/۵می باشد.
از بین مجموعه عوامل به ترتیب اقبال مسوولین دانشگاه برای توسعه آموزش الکترونیک، دسترسی به اینترنت پر سرعت، دسترسی به نرم افزارهای لازم برای توسعه یادگیری الکترونیکی، بیشترین اولویت را داشت.
نتیجه گیری
بر اساس یافته های مطالعه، مهم ترین عامل در پیاده سازی موفق آموزش الکترونیکی، مجموعه عوامل تکنولوژی بود. با توجه به همکاری و بودجه بسیار زیادی که این عوامل نیاز دارد پیشنهاد می شود دانشگاه های مستقر در یک منطقه جغرافیایی جهت تامین زیر ساختها به منظور توسعه آموزش الکترونیکی همکاری و تعامل متقابل داشته باشند.
کلیدواژگان: آموزش الکترونیکی، اینترنت پرسرعت، زیر ساخت- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 27-02-1389
- نویسندگان: آرش بردبار,محمدمهدی نقی زاده,بیتا سادات زگردی,طیبه لقایی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: افق توسعه آموزش علوم پزشکی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آموزش الکترونیکی,اینترنت پرسرعت,زیر ساخت
- چکیده:
زمینه و هدف
این پژوهش با هدف بررسی و اولویت بندی عوامل موثر در پیاده سازی موفق آموزش الکترونیکی از نظر اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا طراحی و اجرا شد.
روش کار
برای شناسایی اولویتها از پرسشنامه طراحی شده توسط محقق ساخته استفاده شد، که با ۳۵سوال اولویتها را در هفت محور مورد بررسی قرار می دهد. هر سوال ارزش عوامل موثر را در ۷گزینه (بدون ارزش تا کاملا ارزشمند) ارزیابی می کند. این پژوهش به بصورت تمام شماری انجام شد.
یافته ها
افراد مورد بررسی ۳۰نفر (۷۸%مرد و ۲۲%زن) بودند که ۲۷%آنها سابقه بیش از ۱۰سال تدریس داشتند.
میانگین اولویتها به ترتیب در قسمت عوامل تکنولوژی ۲۷/۶، عامل ذینفعان ۷۵/۵، عوامل سازمانی۶۵/۵، منابع آموزشی ۵۹/۵، عوامل سواد اطلاعاتی ۵۸/۵، عوامل محیطی ۴۹/۵و عوامل روش های الکترونیکی ۱/۵می باشد.
از بین مجموعه عوامل به ترتیب اقبال مسوولین دانشگاه برای توسعه آموزش الکترونیک، دسترسی به اینترنت پر سرعت، دسترسی به نرم افزارهای لازم برای توسعه یادگیری الکترونیکی، بیشترین اولویت را داشت.
نتیجه گیری
بر اساس یافته های مطالعه، مهم ترین عامل در پیاده سازی موفق آموزش الکترونیکی، مجموعه عوامل تکنولوژی بود. با توجه به همکاری و بودجه بسیار زیادی که این عوامل نیاز دارد پیشنهاد می شود دانشگاه های مستقر در یک منطقه جغرافیایی جهت تامین زیر ساختها به منظور توسعه آموزش الکترونیکی همکاری و تعامل متقابل داشته باشند.
کلیدواژگان: آموزش الکترونیکی، اینترنت پرسرعت، زیر ساخت- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 27-02-1389
- نویسندگان: آرش بردبار,محمدمهدی نقی زاده,بیتا سادات زگردی,طیبه لقایی
- مشاهده