در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: استراتژی,روش دلفی فازی,بازار بینالمللی,تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری فازی (FISM),تکنیک آزمایشگاه ارزیابی و تحلیل تصمیمگیری فازی (FDEMATEL)
- چکیده: یکی از دغدغههای کشورهای در حال توسعه در صحنه تجارت جهانی پایین بودن قدرت رقابت در آنها میباشد. با توجه به اهمیت راهبردی بنگاههای تولیدی در اقتصاد ملی و استانی به دلایلی از جمله داشتن سهم بسیار مهم در اشتغال، مشارکت در توسعه منطقهای، توسعه تجارت بینالمللی و ...، از مهم-ترین تصمیمات سازمانها، توجه به انتخاب حالت ورود در روند بینالمللی شدن شرکتها میباشد. تجربه ورود به بازار بینالمللی به عنوان یک محرک در گسترش جهانی شرکت است. هدف از انجام مقاله حاضر طراحی مدل بومی استراتژیهای ورود شرکتهای ایرانی به بازارهای بینالمللی است. پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی و از حیث هدف کاربردی است. پس از مرور مبانی نظری و پیشینهی پژوهش با استفاده از نظر 15 نفر از خبرگان بازاریابی و اساتید دانشگاهی که حداقل دارای 15 سال سابقه
فعالیتهای اجرایی و پژوهشی در حوزه بازاریابی بینالملل بودند با روش دلفی فازی ابعاد و مؤلفههای کلیدی شناسایی شدند. سپس به طراحی مدل با تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری فازی جهت ساخت مدل بومی ورود به بازارهای بینالمللی استفاده شد. آنگاه با استفاده از پرسشنامه مقایسات زوجی و طیف یک تا چهار فازی مثلثی و تکنیک آزمایشگاه ارزیابی و تحلیل تصمیمگیری (دیمتل) فازی به بررسی شدت ارتباطات بین ابعاد تحقیق پرداخته شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد بُعد حمایت دولت تأثیرگذارترین بُعد و استراتژیهای ورود به بازارهای بینالمللی تأثیرپذیرترین بُعد در میان ابعاد مورد بررسی مقاله حاضر شناخته شدند. نتایج مقاله حاضر میتواند دید جامعی را به محققان و شرکتهای با هدف بینالمللی شدن و ورود این بازارها ارائه نماید.- چکیده انگلیسی: Due to the strategic importance of manufacturing companies in the national and provincial economy for reasons such as having a very important share in employment, participation in regional development, development of international trade, etc. One of the most important decisions of organizations, Is to pay attention to the choice of entry mode in the process of internationalization of companies. The experience of company entering the international market is a stimulus for the global. The purpose of this research is to design local model of strategies for Iranian companies to enter international markets. The present study is a descriptive survey and applied in terms of purpose. After reviewing the theoretical foundations and research background using the opinion of 15 marketing experts and university professors who had at least 15 years of experience in executive and research activities in the field of international marketing dimensions and components Keys were identified by FD. Then model design with FISM was used to build a native model of entering international markets. Then using pairwise comparison questionnaire and the range of one to four fuzzy triangles and FDEMATEL, the intensity of relationships between the dimensions of the research is investigated. The results shown that dimension of government support is the most effective dimension and strategies for entering international markets in the present article were recognized as the most influential dimension among the dimensions studied. The results of research can provide a comprehensive view to researchers and companies with the aim of internationalizing and entering these markets.
- انتشار مقاله: 05-12-1399
- نویسندگان: کریم طاهرنژاد,حسن رنگریز,محمدمهدی مظفری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مدیریت بر آموزش انتظامی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کارکنان نیروی انتظامی,نشخوار ذهنی,حالت های شوخ طبعی,بهداشت روانی و جسمی
- چکیده: پلیس در سلامت و امنیت هر اجتماعی نقش خیلی مهمی دارد. ضمن اینکه، بهداشت روانی و جسمی کارکنان نیروی انتظامی تحت تاثیر عواملی از جمله حالت های شوخ طبعی و نشخوار ذهنی قراردارد. پژوهش حاضر باهدف ارتقآء سلامت روان و جسمی کارکنان است.روش پژوهش توصیفی و همبستگی و کاربردی بوده است. جامعه آماری آن شامل کارکنان نیروی انتظامی که نمونه ای 250 نفری براساس جدول نمونه گیری مورگان به صورت خوشه ای انتخاب گردیده اند، ابزار پژوهش برای جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ )، مقیاس پاسخ نشخواری ذهنی ، پرسشنامه شوخ طبعی مارتین است. در طرح مقدماتی 30 نفر همگی پایایی 90/0 داشته اند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون و نرم افزار اس پی اس. اس استفاده شده است. نتایج حاکی از آن بود که نشخوار ذهنی و حالت های شوخ طبعی به صورت معناداری دارای قابلیت پیش بینی کنندگی بهداشت عمومی کارکنان دارند. طبق نتایج حاصله در بخش ذیل رابطه مثبت و منفعی و معنی دار بین متغیرها وجود دارد. از نتایج حاضر می توان برای تدوین برنامه های آموزشی و مداخلات بالینی جهت کاهش نشخوار ذهنی و سبک های ناسازگار شوخ طبعی و افزایش بهداشت روانی و جسمی کارکنان نیروی انتظامی استفاده نمود.
- چکیده انگلیسی: Police is a safety and security factor on the every society .it is a very important role. Moreover, physical and mental health of police staffs is located on the influence of factors such as the humor mode and rumination. This study aimed to promote the physical and mental health staffs. This research is descriptive and applied. The population consists of the police staffs that is based on a clusters sample of 250 were selected Morgan's tables. The Research tools for data gather including the General Health Questionnaire (GHQ), rumination Martin's questionnaire, humor scale. The Preliminary test have 0/90 reliability in 30 people selective. The data analyze is used the Pearson correlation and regression and spss software. Results showed that rumination and modes wit significantly predictive capabilities of public health staff. According to the results are shows that there are the relationships between the variables positive & negative and meaning. The results can be used to develop educational programs and clinical interventions to reduce rumination. The humor styles are a used to increasing in the physical and mental health of police staffs.
- انتشار مقاله: 20-12-1396
- نویسندگان: پروانه قلی پور,محمدمهدی مظفری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: راهبردهای توسعه روستایی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ضریب جینی,توزیع درآمد,منطقه الموت,رفاه اجتماعی روستائیان
- چکیده: هدف اصلی این تحقیق بررسی وضعیت توزیع درآمد و رفاه اجتماعی خانوارهای روستایی منطقه الموت استان قزوین است. این تحقیق از نوع کاربردی با رویکرد توصیفی- تحلیلی بوده و جامعه آماری در آن شامل کلیه خانوارهای روستایی منطقه الموت است. دادههای موردنیاز مربوط به سال 92-1391 بوده که با تکمیل پرسشنامه از 328 خانوار نمونه جمعآوری شد. خانوارهای نمونه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندیشده و فرمول کوکران انتخاب شدند. برای تعیین روایی و اعتبار پرسشنامههای تنظیمی از روش آلفای کرونباخ، برای اندازهگیری نابرابری توزیع درآمد از ضریب جینی، برای محاسبه رفاه اجتماعی از شاخص سن و برای تعیین معنیداری نابرابری توزیع درآمد از آزمون کروسکال- والیس استفاده شد. تحلیل آماری در محیط نرمافزاری SPSS صورت گرفت. مقدار ضریب جینی برای مناطق رودبارالموت شرقی، رجاییدشت و رودبارالموت غربی به ترتیب 52/0، 44/0 و 39/0 برآورد شد. نتایج نشان داد میدهد که توزیع درآمد خانوارهای روستایی در منطقه رودبار الموت شرقی نسبت به دیگر مناطق ناپایدارتر است. نتایج آزمون کروسکال-والیس نیز نابرابری توزیع درآمد را در منطقه الموت نشان میدهد. افزون بر این، نتایج حاکی از آن است که سهم درآمد حاصل از فعالیتهای باغداری مهمترین عامل نابرابری توزیع درآمد در منطقه الموت است. نتایج حاصل از شاخص سن نیز نشان داد که خانوارهای روستایی منطقه رودبار الموت غربی از بیشترین سطح رفاه اجتماعی برخوردار هستند. با توجه به نتایج بهدست آمده، برای توزیع پایدار درآمد و انتقال آن از بخش باغداری به سایر بخشها، سرمایهگذاری کافی در امر آموزش، هماهنگی فعالیتهای بازتوزیعی دستگاههای اجرایی، فراهم نمودن زمینه برای جذب گردشگر، ارائه تسهیلات به نسل جوان برای جذب در بخش زراعی و ایجاد شغل دوم در صنعت و خدمات برای کشاورزان منطقه الموت پیشنهاد میشود.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 05-08-1393
- نویسندگان: ابوذر پرهیزکاری,محمدمهدی مظفری,رویا پرهیزکاری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: حفاظت منابع آب و خاک
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: دشت قزوین,پایداری منابع آب,کمآبیاری,برنامهریزی غیرخطی
- چکیده: در تحقیق حاضر به منظور ارائه راهکاری عملی جهت حفاظت از منابع آب سطحی و زیرزمینی دشت قزوین، ابتدا توابع تولید محصولات کشاورزی براساس سه تکنیک آبیاری کامل، کمآبیاری 5 درصد و کمآبیاری 10 درصد تخمین زدهشد. در ادامه با ارائه یک مدل برنامهریزی غیرخطی مقادیر بهینه الگویکشت در استان قزوین تعیین شد. سپس، اثرات تکنیک کمآبیاری همزمان با اعمال سیاست کاهش آب آبیاری دردسترس تحت سناریوهای 10، 20، 30 و 40 درصد بر الگوی کشت، حجم آب مصرفی و سودناخالص کشاورزان مورد بررسی قرارگرفت. برای تخمین توابع تولید محصولات کشاورزی از روش حداقل مربعات معمولی (OLS) و بسته نرمافزاری Eviews استفاده شد. مدل برنامهریزی غیرخطی (NLP) نیز در محیط نرمافزاری GAMS حل شد. نتایج حاصل از تخمین توابع تولید نشان داد که کمآبیاری 5 درصد سبب کاهش ناچیز عملکرد محصولات میشود، اما کمآبیاری 10 درصد بر عملکرد اغلب محصولات الگو اثر منفی میگذارد. نتایج حاصل از مدل برنامهریزی غیرخطی نیز نشان داد که بکارگیری کمآبیاری 5 درصد توأم با سیاست کاهش آب آبیاری دردسترس اگرچه منجر به کاهش اندکی در سود ناخالص کشاورزان میشود، اما به حفظ و پایداری منابع آب سطحی و زیرزمینی دشت قزوین کمک شایانی میکند.
- چکیده انگلیسی: In the present study first the agricultural production functions was estimated based on three techniques of full irrigation and deficit irrigation 5 and 10 percent in order to presentation of the practical solution to conservation of surface and underground water resources in Qazvin plain. The optimal amounts of cropping pattern were determined in Qazvin province by a non-linear programming model. Then, the effects of deficit irrigation was investigated on cropping pattern, water used and farmer’s gross marginal simultaneously with reduced available water under scenarios 10, 20, 30 and 40 percent. To estimating of the agricultural production functions was used Ordinary Least Squares method and Eviews software. The non-linear programming model was solved in GAMS software. The results of estimated production functions showed that deficit irrigation 5 percent creates a slight decrease in products yield. But, deficit irrigation 10 percent has the negative effect on yield of most products. The results of non-linear programming model showed although use of deficit irrigation 5 percent simultaneously with reduced available water policy creates the slight decrease in farmer’s gross marginal but this technique helps to maintain and sustainability of surface and underground water resources of Qazvin plain strongly.
- انتشار مقاله: 23-01-1394
- نویسندگان: ابوذر پرهیزکاری,محمدمهدی مظفری,محسن شوکت فدایی,ابوالفضل محمودی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: حفاظت منابع آب و خاک
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدیریت منابع آب,الگوی بهینه کشت,منطقه الموت,برنامهریزی کسری آرمانی فازی
- چکیده: برای در امان ماندن از خطرات خشکسالی و بحران آب در آینده نیاز است که راهکارها و قوانین مناسبی برای بهرهبرداری از منابع آب محدود اتخاذ شود. در این راستا، مدلهای برنامهریزی ریاضی در سطح وسیعی برای کمک به رفع مسائل مربوط به مدیریت منابع آب مورد استفاده قرار میگیرند. در مطالعه حاضر به منظور بهرهبرداری صحیح از منابع آبهای سطحی و زیرزمینی و تخصیص بهینه این منابع در بخش کشاورزی و همچنین، به منظور تعیین الگوی بهینهی کشتی که منجر به دستیابی حداکثر سود ممکن برای کشاورزان منطقه رودبار الموت استان قزوین شود، از مدل برنامهریزی کسری آرمانی فازی (FGFP) و دادههای آماری سال 91-1390 استفاده شد. مدل پیشنهادی در محیط نرمافزاری GAMS نسخه 9/23 حل شد. نتایج نشان داد که با بکارگیری الگوی بهینه کشت و تخصیص بهینه منابع آب موجود در منطقه، علاوه بر کاهش میزان آب مصرفی در سطح مزارع، هزینه تولید در هر هکتار از اراضی کاهش، نیرویکار بکارگرفته شده افزایش و شاخص کارایی «نسبت سود به آب مصرفی» در حدود 13 درصد افزایش مییابد. در پایان، با توجه به نتایج به دست آمده، جهت توسعه بخش کشاورزی استان قزوین برنامهریزی و مدلسازی از پایین به بالا پیشنهاد شد.
- چکیده انگلیسی: To protect from the risks of drought and water crisis in the future is needed that guidelines and rules for utilization of limited water resources be taken. In this context, mathematical programming models are used to help solve problems related to water resources management widely. In the present study in order to proper exploitation of groundwater and surface water resources and the optimal allocation of these resources in agriculture sector and also to determination an optimal cropping pattern that conducive to achieve the maximum possible profit for farmers of Roudbar Alamout region, from Fuzzy Goal Fractional Programing (FGFP)model and statistical data related to year 2010-2011 were used. The proposed model was solved in GAMS software version 23/9. The results showed that utilization optimal cropping pattern and optimal allocation of existing water resources in case study region in addition to reducing water used in farms level, the product cost in per hectare of lands reduced, the utilized labor force increased and efficiency indicators "profit ratio to water used" increased about 13 percent. In the end, according to obtained results planning and modeling from bottom to up for development agricultural sector of Qazvin province was proposed.
- انتشار مقاله: 18-07-1393
- نویسندگان: ابوذر پرهیزکاری,محمدمهدی مظفری,مهران خاکی,حسین تقیزاده رنجبری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اقتصاد مقاومتی,تولید علم,آیین نامهی ارتقای مرتبهی علمی اعضاء هیئت علمی,گسترش مرز دانش,گرایش استاد به تألیف کتاب
- چکیده: هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تولید علم و گسترش مرزهای دانش بر اقتصاد مقاومتی از منظر خلاء آیین نامه ای تألیف کتاب جهت ارتقاء اساتید است.
روش: جامعۀ آماری تحقیق حاضر شامل اساتید، پژوهشگران و خبرگان دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) است که از طریق فرمول کوکران 100 نفر به عنوان نمونه تحقیق گزینش شدند. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از مدل معادلات ساختاری و نرم افزار لیرزل استفاده شده است.
یافته ها : نتایج معادلات ساختاری نشان داد که ضریب تاثیر تولید علم بر اقتصاد مقاومتی مثبت و معنادار می باشد.
ارزش/ اصالت تحقیق: با توجه به مطالعات انجام شده، این تحقیق برای نخستین بار انجام میشود و به عنوان یک موضوع جدید در این حوزه به کار رفته است. پیش از این در هیچ فصلنامه ای چاپ نگردیده است.- چکیده انگلیسی: Purpose: This study aimed to investigate the effect of the effect of science production and extension of the knowledge boundary on resistive economy for no regulation code writing a book for the promotion of rank of the faculty members.
Methodology: The sample including faculty, researchers, staff and students of Imam Khomeini international university (science and research branch). It was calculated by using the cochran formula (100). For data analysis, structural equation modeling with LISREL software was used.
Findings: Structural equation modeling results indicated that the Science production have a positive and statistically significant effect on resistive economy.
Originality: According to studies, this research has been conducted to the first time and has been used as a new topic in this field. It has not been published in any journal previously.- انتشار مقاله: 02-09-1397
- نویسندگان: محمدمهدی مظفری,پروانه قلی پور
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تحقیقات اقتصاد کشاورزی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اقتصاد زنبورداران,اثرات تغییر قیمت نهاده ها,توسعه زنبورداری,مدل PMP,مراتع الموت
- چکیده: در مطالعه حاضر وضعیت اقتصادی صنعت زنبورداری در منطقه الموت و اثرات افزایش قیمت نهادههای تولیدی شکر و موم تحت سناریوهای مختلف بر میزان تولید عسل قابی، عسل شهد، بچه کندو و بازده ناخالص زنبورداران بررسی و تحلیل شد. برای این منظور از مدل برنامهریزی ریاضی مثبت[1] (PMP) و رهیافت حداکثر آنتروپی[2] (ME) استفاده شد. دادههای موردنیاز مربوط به سال 91-1390 بود که با تکمیل پرسشنامه بهوسیله 108 زنبوردار منطقه که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای[3] انتخاب شدند، جمعآوری شد. تحلیل آماری دادههای استخراجی از پرسشنامهها در محیط نرمافزاری SPSS و حل مدل ارائه شده در نرمافزار GAMS صورت گرفت. نتایج تحلیل آماری نشان داد که 43 درصد از زنبورداران نمونه دارای کمتر از 40 کلنی زنبور عسل میباشند و در سطح غیرحرفهای فعالیت میکنند. بیشتر زنبورداران این منطقه نیز دارای سنی بالاتر از 50 سال، سابقه 10 تا 20 سال و سطح سواد پایینتر از دیپلم هستند. نتایج حاصل از تغییرات قیمتی نهادههای مصرفی نیز نشان داد که با افزایش قیمت نهادههای شکر و موم از 5 تا 30 درصد، میزان تولید عسل قابی و بچه کندو در سطوح مختلف بهرهبرداری(غیرحرفهای، نیمه حرفهای و حرفهای) کاهش، میزان تولید عسل شهد افزایش و بازده ناخالص زنبورداران مراتع الموت نسبت به سال پایه کاهش مییابد. در پایان نیز جهت توسعه صنعت زنبورداری، افزایش میزان تولید و بازده ناخالص زنبورداران، فروش محصولات و رفع مشکلات بازاریابی در منطقه الموت پیشنهاداتی ارائه شد.
3- Positive Mathematical Programming (PMP)
4- Maximum Entropy (ME)
5- Stratified Random Sampling- چکیده انگلیسی: a
- انتشار مقاله: 12-07-1395
- نویسندگان: ابوذر پرهیزکاری,محمدمهدی مظفری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش های انتظامی - اجتماعی زنان و خانواده
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اعتیاد,زنان معتاد,مراکز ترک اعتیاد
- چکیده: زمینه و هدف: اعتیاد بهعنوان فاجعۀ عظیم، گریبان همۀ جهان را فرا گرفته است که ویرانگریهای ناشی از آن زمینهساز سقوط بسیاری از ارزشها و هنجارهای فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی است. این آسیب تا چندی پیش خاص مردان تلقی میشد؛ ولی در حال حاضر زنان را نیز درگیر کرده است. از آنجا که پیامدهای اعتیاد زنان بر جامعه بسیار ناگوارتر از اعتیاد مردان است، بر این اساس در پژوهش حاضر سعی شده است تا علل گرایش زنان به مواد مخدر و روانگردان و روشهای پیشگیری از اعتیاد آنها در شهر قزوین بررسی شود، روش: روش مقالۀ حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعۀ موردمطالعه شامل کلیۀ زنان معتاد در کلینیکهای ترک اعتیاد و زندان که حداقل سن آنها 17 و حداکثر سن آنها 55 سال که تحت درمان یا دوران حبس خود را میگذراند. حجم نمونه به دلیل محدود بودن و عدم دسترسی زنان معتاد تمام شمار است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است که روایی آن با روش پانل متخصصان و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ محاسبه شد. تجزیهوتحلیل دادهها به کمک آزمونهای آماری اسپیرمن،T مستقل و تحلیل رگرسیون انجام شد. یافتهها: نتیجهگیری: یافتهها نشان داد که از هم گسستگی خانوادۀ زن و شوهر، نابسامانی خانوادۀ زن و شوهر، پایگاه اقتصادی- اجتماعی و پایگاه اقتصادی -اجتماعی آرمانی (شرایطی که فرد آرزو دارد) مؤثر بر اعتیاد زنان است. همچنین، افزایش احساس پیوستگی یا تعلق به جامعه، میزان پایبندی فرد به هنجارهایی که از سوی اجتماع پذیرفته شدهاند، موجب کاهش آلودگی زنان به اعتیاد میشود. افزایش میزان بیگانگی اجتماعی زنان مجرم، شدت آلودگی آنها به مواد مخدر افزایش مییابد.
- چکیده انگلیسی: Background and purpose: Addiction as a major catastrophe has affected the whole world, whose devastation has led to the collapse of many cultural, moral and social norms and values. This damage affected men only until recently, but it has already involved women. Since the effects of women addiction on society are much more unfavorable than male addiction, the present study attempts to investigate the causes of women's tendency towards narcotic and psychotropic drugs and methods of preventing their addiction in Qazvin. Method: This paper utilized a descriptive-survey method. The survey population includes all addicted women in addiction treatment clinics and prisons, with a minimum age of 17 and a maximum of 55 years of age undergoing treatment or imprisonment. The sample size is limited to the availability and unavailability of addicted women. The data gathering tool was a questionnaire whose validity was estimated by expert panel method and its reliability was calculated by Cronbach's alpha method. Data analysis was performed using Spearman, independent T and Regression analysis. Results and findings: The findings showed that the disruptions of husband and wife relationship in family, social-economic base and ideal social-economic status (the circumstances that one wishes) affect women's addiction. Also, increasing the sense of attachment or belonging to society, the level of adherence to the norms accepted by the community reduces the risk of women becoming addicted to addiction. Increasing the level of social alienation of offended women increases the severity of their drug intoxication.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: کلثوم روشن قیاس,محمدمهدی مظفری,علی احمدی,حسن خدابنده
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش های راهبردی سیاست
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ایران,روسیه,سیاست خارجی,ژئوپلیتیک,قفقاز جنوبی,حزب عدالت وتوسعه ترکیه
- چکیده: به قدرت رسیدن حزب" عدالت و توسعه" در ترکیه در سال 2002 میلادی، سیاست خارجی این کشور در روابط منطقه ای و فرامنطقه ای دستخوش تغییرات جدی شد . سیاست خارجی ترکیه قبل از 2002 یک سیاست خارجی به مراتب غربگرا و تکبعدی بود و این کشور بخش عمده سیاست های خود را در جهت رابطه با غرب به ویژه ایالات متحده آمریکا و عضویت در اتحادیه اروپا شکل داده بود . اما با رویکار آمدن دولت عدالت و توسعه، سیاست خارجی ترکیه از یک سیاست تک بعدی تبدیل به یک سیاستخارجی چندبعدی، عملگرا و منافع محور در محیط پیرامو نی و جهانی شد . یکی از ابعاد مهم این سیاست خارجیِ متحول شده، توجه به مناطق پیرامونی و کشورهای همسایه به منظور افزایش نقش و جایگاه ترکیه در این مناطق از جمله قفقاز جنوبی میباشد . این مقاله در صدد است با روشی توصیفی و تحلیلی به بررسی جنبه های سیاست خارجی ترک یه در قفقاز و تقابل منافع آن با دو کشور قدرتمند ایران و روسیه در این منطقه از منظر جغرافیای سیاسی بپردازد. سیاستهای ترکیه در این منطقه در تقابل با منافع ایران و روسیه می باشد و سبب تحدید منافع منطقه ای ایران و روسیه شده است . سئوال اصلی مقاله این است که سیاستهای قفقازی ترکیه چه تأثیراتی بر منافع ایران و روسیه گذاشته است که سبب به وجود آمدن تقابل منافع میان آنها در قفقاز شده است؟ فرضیه مقاله حاضر نیز این است که، سیاستهای ترکیه در قفقاز، به دلیل تأثیرگذاری مستقیم بر منافع منطقه ای ایران و روسیه و تحدید منا فع آنها، سبب به وجود آمدن تقابل منافع میان ترکیه با ایران و روسیه در قفقاز جنوبی شده است
- چکیده انگلیسی: With power succession of “ justice and development” party in Turkey in 2002 the foreign policy of this country in regional and far regional relations has seriously changed. Before 2000 Turkeys foreign policy was far westernized and the government policy-making was west, specially US, oriented. But with rise of justice and development government in Turkey, the country’s foreign policy changed to a multidimensional pragmatic interest-based policy .one aspect of this policy modified foreign policy toward collaboration with neighbors in order to enhance Turkey’s role in the region including south Caucasus. This study tries to evaluate Turkey foreign policy in Caucasus and its conflicting interests with the two powerful countries of area – Iran and Russia. The main question of this study is concentrated on the Turkey’s Caucasian Policy and its affects on interests of Iran and Russia. The hypothesis of the paper is that new Turkey’s foreign policy in the region brought contradiction between the country and two abovementioned powerful neighbors.
- انتشار مقاله: 15-02-1393
- نویسندگان: حشمت اله فلاحت پیشه,وحید شربتی,محمدمهدی مظفری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علمی اندیشه آماد
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: راهبردهای بازاریابی,ریسکهای ادارک شده (قیمت و کیفیت),اعتماد (محصول,فروشنده),قصد خرید آنلاین
- چکیده: راهبردهای بازاریابی در فضای های الکترونیکی، بهعنوان یکی از موضوعات مهم در حوزههای نوین مطالعات بازاریابی اند که همواره مورد می باشند. چرا که با حضور در دنیای تجارت الکترونیک و کاربرد ابزارهای جدید فناوری و تجارت، سازمانها ناگزیرند از راهبردهایی جدید تجاری جهت مواجهه با فشارهای رقابتی نو استفاده نمایند. همچنین، محاسن استفاده از خریدهای اینترنتی بر هیچکس پوشیده نیست. با توجه به رشد فزاینده معاملات الکترونیکی و از سوی دیگر مخاطرات ادارک شده، عدم قطعیت ذاتی و فقدان اعتماد در اینترنت عامل اصلی نگرانی مشتریان در خرید کالا و خدمات اینترنتی است؛ بنابراین جلب اعتماد مشتریان از بعد منطقی و تجربی به عنوان یک شاخص مهم و کلیدی جهت برقراری ارتباط و توسعه کسب و کار می باشد. لذا، از اهمیت بالای برخوردار است که اورگان های عرضهکننده ای خدمات و محصولات اینترنتی در راستای نگهداری و حفظ مشتریان قدمی بردارند. هدف تحقیق حاضر، بررسی تأثیر راهبردهای بازاریابی با تأکید ریسکهای ادارک شده و اعتماد مصرفکننده بر رفتار خرید آنلاین در فضای الکترونیکی است. این به صورت تحقیق توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل 400 نفر از فروشگاه های اینترنتی استان تهران (کلوپ ورزشی، شیپور، ایران تجارت و دیجی کالا) با استفاده فرمول کوکران انتخاب شده اند. ابزار اندازه گیری تحقیق، به صورت پرسشنامه ای محقق ساخته در مقیاس لیکرت با بازه (1-5) بوده و در این تحقیق، از روش نمونه گیری تصادفی ساده به منظور انتخاب آزمودنیها استفاده شده است. جهت تعیین روایی پرسشنامه، حجم نمونه اولیه شامل 30 نفر با بهرهگیری از نظرات متخصصان می باشد و برای تعیین مقدار پایایی از آلفای کرونباخ با استفاده از اس پی اس اس استفاده گردیده و مقدار آلفای کرونباخ بیشتر از 78/0 می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده های از مدل یابی معادلات ساختاری و نرم افزار لیرزل استفاده شده است. نتایج آزمون فرضیات نشان داد طبق جدول هفت هر پنج فرضیه تحقیق پذیرفته شده اند و مدل ارائه شده می تواند بینش جدیدی را برای محققان به منظور توسعه راهبرد های ایجاد اعتماد الکترونیک در مشتریان، فراهم آورد و مبنایی جهت بررسی بیشتر در مطالعات آتی باشد.
- چکیده انگلیسی: Marketing strategies in e-commerce are one of the important issues in the new areas of marketing studies that are always the case. Due to the presence in e-commerce world and the application of new technology and business tools, organizations have to use new business strategies to face new competitive pressures. Also, the benefits of Internet shopping are not secret for anyone. Due to the increasing growth of electronic transactions, on the other hand, attendant risks, inherent uncertainty and a lack of trust towards the Internet are the main concerns of consumers in making purchases and online services. Therefore, gaining customers' trust from the logical and empirical dimension is a key indicator of communication and business development. Therefore, it is of primary importance that Internet service and product providers take action to keep and retain customers. The aim of this study is to investigate the effect of marketing strategies with emphasis of attendant risks and consumers' confidence on online shopping in electronic space. This is a descriptive survey research. The statistical population of the sample consisting of 400 shops in Tehran (Sports club, Trumpet, Iran Trade and Dijikala) has been done using Cochran formula. In this paper, the research measurement instrument is a researcher-made questionnaire on Likert scale (1-5) and simple random sampling has been used to choose the material. The sample volume is 30 people based on experts' opinions to determine the validity of the questionnaire. To determine the reliability, Cronbach's Alpha has been applied using SPSS with the value of more than 0.87. Structural equation Modeling and Lisrel software have been used to analyze the data. The result of the assumption test shows that, according to Table 7, all of the five research hypotheses have been accepted and the proposed model could provide a new insight for the researchers to develop strategies for placing e-trust in customers and be a basis for further studies in the future.
- انتشار مقاله: 07-06-1397
- نویسندگان: پروانه قلی پور,محمدمهدی مظفری
- مشاهده