در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مشاوره و روان درمانی خانواده
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: چشمانداز زمان آینده,خودنظمجویی بلندمدت,نگرش به مدرسه,تحول شغلی
- چکیده: یکی از نگرانیهای شدید خانوادهها، انتخاب مسیر شغلی و هدایت تحصیلی فرزندان نوجوان است. پژوهشهای فراوانی به بررسی تحول شغلی در گروههای گوناگون پرداختهاند، ولی پژوهشی که به مدلیابی تحول شغلی در نوجوانان پرداخته باشد، تاکنون انجامنشده است. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل علی از رابطه میان چشمانداز زمان آینده و خودنظمجویی بلندمدت بر تحول شغلی با توجه به نقش واسطهای نگرش به مدرسه در فرزندان نوجوان خانوادههای شهر سنندج انجام شد. روش پژوهش، همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. از میان جامعه دانش آموزان نوجوان مقطع متوسطه اول شهر سنندج تعداد 284 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب و به ابزارهای خودگزارشی چشمانداز زمان آینده (2008) Husman & Shell، خودنظمجویی نوجوانان Dias, Castillo & Moilanen, (2014)، نسخه تجدیدنظر شده مقیاس ارزیابی نگرش به مدرسه McCoach & Siegle (2003) و نسخه استرالیایی سیاهۀ کوتاه تحول شغلی Creed & Patton (2004) پاسخ دادند. تحلیل دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری بهوسیله نرمافزار AMOS و SPSS انجام گرفت. یافتههای این پژوهش نشان داد که تحول شغلی با اطلاع از تراز چشمانداز زمان آینده و نگرش به مدرسه پیشبینی شد؛ خودنظمجویی بر نگرش به مدرسه و تحول شغلی بهطور مستقیم تأثیری نداشتند؛ نگرش به مدرسه تأثیر علی و مستقیمی بر تحول شغلی نداشت. همچنین چشمانداز زمان و خودنظمجویی با میانجیگری نگرش به مدرسه اثر غیرمستقیم بر تحول شغلی نداشت. یافتههای این پژوهش مؤید تأثیر معنیدار چشمانداز زمان آینده بر تحول شغلی فرزندان نوجوان خانوادههای شهر سنندج است.
- چکیده انگلیسی: Choosing a career path and educational guidance for the adolescent is one of the serious concerns of their parents and family. Numerous studies have examined career development in different groups but have not been done a study that has modeled career development among adolescents so far. The present study aimed to present a causal model of the relationship between future time perspective and long-term self-regulatory with career development. This study method was structural equations type of correlation modeling. Among the population of adolescent high school students in Sanandaj, 284 students were selected by a relative stratified random sampling method. Data gathered using tools of measurement of future time perspective by Husman & Shell )2008), adolescent self-regulatory inventory by Dias, Castillo & Moilanen (2014), school attitude assessment survey-revised by McCoach& Siegle (2003), and short form of the Australian version of the career development inventory Creed & Patton (2004). Data analysis was performed by structural equation modeling using AMOS & SPSS software. The findings of this study Confirmed that career development was predicted by access to the level of future time vision and school attitude; Self-regulation did not have a direct effect on school attitudes and career development; school attitude had no direct or causal effect on career development. In addition, the perspective of time and self-regulation mediated by school attitude did not have an indirect effect on career development. The findings of this study confirm the significant effect of the future perspective on the career development of adolescents in Sanandaj families.
- انتشار مقاله: 06-10-1399
- نویسندگان: عبداله محمدی,عزت اله قدم پور,فضل الله میردریکوند,محمدعلی سپهوندی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اضطراب,تیزهوش,آموزش تنظیم هیجان
- چکیده: مقده و هدف: تکالیف زیاد و انتظارات غیرواقعبینانه اطرافیان، ممکن است دانشآموزان تیزهوش را مضطرب نماید. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر اضطراب دانشآموزان تیزهوش دوره اول متوسطهانجام گرفت. مواد و روشها: روش پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل دانشآموزان تیزهوش دوره متوسطه اول شهر خرمآباد در سال تحصیلی 97-1396 بود. در این پژوهش از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شد. بدین صورت که از بین دانشآموزان تیزهوش دوره متوسطه اول شهر خرمآباد، تعداد 30 دانشآموز به صورت تصادفی ساده انتخاب و به صورت گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند. گروه آزمایش مداخله آموزش تنظیم هیجان (گروس، 2007) را طی دو و نیم ماه در 10 جلسه 75 دقیقهای دریافت نمودند. این در حالی بود که افراد حاضر در گروه گواه این مداخله را در طول فرایند انجام پژوهش دریافت نکردند. پرسشنامه مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه اضطراب بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش تنظیم هیجان بر اضطراب دانشآموزان تیزهوش تأثیر معناداری داشته است (0001/0>p). علاوه بر این نتایج نشان داد که این مداخله توانسته تاثیر خود را در طول زمان نیز به شکل معناداری حفظ نماید (0001/0>p). میزان تاثیر آموزش تنظیم هیجان بر اضطراب دانشآموزان تیزهوش 69 درصد بود. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که آموزش تنظیم هیجان میتواند به عنوان یک روش کارآمد جهت کاهش اضطراب دانشآموزان تیزهوش مورد استفاده گیرد.
- چکیده انگلیسی: Introduction and purpose: Excessive homework and unrealistic expectations of those around you may make gifted students anxious. according to this the present study was conducted aiming to investigate the effectiveness of emotion regulation trainingon anxiety of high school gifted students. Material and methods: The research method of the present study was experimental with pretest, posttest control group, two-month follow-up research design. The statistical population of present study included all high-school gifted students in the city of Khorram Abad in academic year 2017-18. Simple random sampling method were used in the current study in a way that 30 students were selected through simple random sampling method from high school gifted ones in the city of Khorram Abad and they were randomly replaced into experimental and control groups. The experimental group received teaching intervention (Gross, 2007) during ten seventy-five sessions during two months while the control group didn't receive such intervention during research. The applied questionnaire in the present study included anxiety questionnaire. The data from the study were analyzed through repeated measurement ANOVA. Findings: The results showed that the intervention of emotion regulation traininghas significantly influenced gifted students' anxiety (p<0.001). Moreover, the results showed that this intervention could significantly maintain its effect in time (p<0.001). The effect of emotion regulation trainingon anxiety of gifted students was 69% respectively. Conclusion: According to the findings of the present study it can be concluded that emotion regulation trainingcan be used as an efficient treatment in order to decrease anxiety of gifted students.
- انتشار مقاله: 31-05-1400
- نویسندگان: فاطمه امیری,حسنعلی ویسکرمی,محمدعلی سپهوندی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علوم پزشکی صدرا
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: خودکارآمدی,خواب,مداخله هیجان مدار,کمکاری تیروئید
- چکیده: مقدمه: کمکاری تیروئید سندرمی بالینی است که درنتیجه نقص درتولید هورمونهای تیروئید رخ میدهد. کمبود این هورمون بر کیفیت خواب و خودکارآمدی جنسی تأثیر منفی میگذارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی رویکرد تلفیقی واقعیت درمانی – هیجان مدار بر کیفیت خواب و خودکارآمدی جنسی زنان مبتلا به کمکاری تیروئید انجام شد. روش ها: طرح پژوهش شبه تجربی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. از بین زنان مبتلا به کمکاری تیروئید که در درمانگاه بیمارستان شهید رحیمی شهر خرم آباد پرونده داشتند،30نفر به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هرگروه 15 نفر) قرار گرفتند. پرسشنامه کیفیت خواب (پترزبورگ، 1989) و پرسشنامه خودکارآمدی جنسی (وزیری و لطفی، 1392) قبل و بعد از مداخله تکمیل شد. مداخله با رویکرد تلفیقی واقعیت درمانی- هیجان مدار به مدت 10 جلسه، 90 دقیقه ای بر روی گروه آزمایش اجراشد. برای تحلیل دادهها از نرم افزارspss نسخه 20 استفاده شد. یافته ها: تحلیلکواریانس چند متغیره و تک متغیره نشان داد رویکرد تلفیقی واقعیت درمانی – هیجان مدار برکیفیت خواب و خودکارآمدی جنسی بیماران کمکاری تیروئید تاثیر دارد (12/28 F= ،01/0P =). نتیجه گیری: براساسنتایج، رویکرد تلفیقیواقعیت درمانی – هیجان مدار در بیماران مبتلا به کمکاری تیروئید می تواند باعث افزایش خودکارآمدی جنسی و بهبود کیفیت خواب آنها شود. انجام مطالعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می شود.
- چکیده انگلیسی: Introduction: Hypothyroidism is a clinical syndrome that occurs as a result of abnormalities in the production of thyroid hormones. Lack of this hurts sleep quality and sexual self-efficacy. The present study attempts to investigate the effectiveness of the Integrative approach of reality – Emotion- focused therapy on sleep quality and sexual self-efficacy in women with hypothyroidism.
Methods: The quasi-experimental research design was pre-test and post-test with the experimental and control groups. Among women who were admitted to the Shahid Rahimi hospital clinic with thyroid dysfunction, 30 were randomly selected and assigned to two experimental and control groups (15 people in each group). As a pre-test, sleep quality questionnaire (Petersburg, 1989) and sex self-efficacy questionnaire (Vaziri and Lotfi, 1392) were completed by the participants. Then an intervention with the Integrative approach of reality – Emotion-focused therapy for 10 sessions each lasting for 90 minutes was performed on the experiment group. Version 20 of SPSS software was used to analyze the data.
Results: Multivariate and univariate analysis of covariance indicated the effect of the independent variable on the dependent variables being significant at the level of (0.01). Moreover, the Integrative approach of reality – Emotion-focused therapy has affected the quality of sleep and sexual self-efficacy in patients with hypothyroidism.
Conclusion: According to the results, the Integrative approach of reality – Emotion-focused therapy in patients with hypothyroidism can increase sexual self- efficacy and improve their sleep quality. Therefore, this method can be used to treat and reduce their problems.- انتشار مقاله: 17-05-1398
- نویسندگان: حدیث دهنوی,مسعود صادقی,محمدعلی سپهوندی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علوم تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مشکلات رفتاری,مشکلات عاطفی,مشکلات خانوادگی,مشکلات شخصیتی,مرکز مشاوره
- چکیده: هدف از این پژوهش بررسی خصوصیات فردی، خانوادگی، رفتاری و شخصیتی دانشجویان مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشگاه لرستان در سال تحصیلی 79 - 1378 بوده است. جامعه آماری از تمام دانشجویانی که در سال تحصیلی 79 - 1378 به مرکز مشاوره مراجعه نمودهاند، تشکیل شده است. نمونه آماری برابر با جامعه آماری بوده است که تعداد آنها 77 نفر است. جهت جمع آوری اطلاعات در این تحقیق، ضمن مصاحبه، از پرسشنامه نیز استفاده شده است. روش تحقیق، روش زمینهیابی بوده استکه به منظور مطالعه و شناسایی شرایط موجود در رابطه با نیازهای آموزشی به کاربرده شده است . ابزار سنجش، همانطور که قبلا" نیز ذکر شد، مصاحبه و پرسشنامه بوده است. برای سنجش پرسشهای تحقیق از آزمون خی دو (2x) استفاده شده است. نتایج حاصل از تحقیق بیانگر ایناستکه بیشترین علت مراجعه دانشجویان را مسائلی از قبیل مشکلات روانی (54 مورد)، مشکلات اجتماعی (52 مورد)، مشکلات خانوادگی (30 مورد) و مشکلات تحصیلی (17 مورد)، تشکیل میدادند. اغلب مسائل انان از آغاز شروع به درس خواندن در دانشگاه به وجود آمده است (61 مورد) وتنها 16 مورد از آنان قبل از زمان تحصیل در دانشگاه دچار مشکل بودهاند.
- چکیده انگلیسی: The participants in this study included all the students (77 clients altogether) who visited the center during 1376-1379 (1999-2000) academic year. The instruments used for collecting research data consisted of a qusetionnainre together with individual interviews. To analyze the data the non-parametric test of X2 was used. The findings of the study show that the most frequent causes of the students’ visit the counseling center were psychological problems (34 cases), social problems (52 cases), family problems (30 cases), and educational problems (16 cases). Most of them stated that their problems had started from the outset of studying in the University (61 cases). Only 16 cases stated that they had the problem before entering the University.
- انتشار مقاله: 03-01-1379
- نویسندگان: محمدعلی سپهوندی,محمدعلی سپهوندی,محمدعلی سپهوندی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: رویکردهای نوین آموزشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: انگیزش تحصیلی,عملکرد تحصیلی,دانشآموزان دختر دبیرستانی,تکنیکهای فراشناختی
- چکیده: هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش تکنیکهای فراشناختی بر انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر اصفهان بود. این پژوهش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون - پسآزمون و پیگیری چهارماهه با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری در این پژوهش، دانشآموزان دختر دوره دبیرستان شهر اصفهان در سال تحصیلی 1392-1391 بودند. نمونهگیری این پژوهش به صورت تصادفی مرحلهای بود که تعداد 40 آزمودنی انتخاب و به شیوه تصادفی گروه آزمایش و گروه کنترل گمارده شدند و برگه اطلاعات جمعیتشناختی و پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس (1970) بر روی آنان اجرا شد. از معدل دانشآموزان بهعنوان شاخص عملکرد تحصیلی استفاده شد. گروه آزمایش 8 جلسه 1 ساعته تحت آموزش تکنیکهای فراشناختی قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد، ارائه مداخله آموزش تکنیکهای فراشناختی باعث افزایش 6/45% نمرههای عملکرد تحصیلی آزمودنیها در مرحله پسآزمون و افزایش 9/45% آن در مرحله پیگیری شد. لذا فرضیه اول پژوهش تأیید شد. علاوه بر این، نتایج نشان داد که مداخله تکنیکهای فراشناختی باعث افزایش 1/57% نمرههای انگیزش تحصیلی آزمودنیها در مرحله پسآزمون 6/56% آن در مرحله پیگیری شده است. لذا فرض دوم پژوهش نیز تأیید شد. یافتههای این پژوهش مداخلات مبتنی بر آموزش تکنیکهای فراشناختی را در جهت افزایش انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر پیشنهاد میکند.
- چکیده انگلیسی: The aim of this study was to investigate the effectiveness of cognitive techniques on motivation and academic performance and progress of female high school students in Isfahan. This quasi-experimental study with pre - test and the control group consisted of three pre-test, post-test and follow-up (4 months). Statistical population in this study were all high school students in the academic year 1391-1392. This research was random sampling and 40 high school students in the experimental group and the control group for random assignment was considered and demographic and hermans achievement motivation questionnaire (1970) was performed on them. The students' average was used as an indicator of academic performance. The experimental group received 8 sessions of 1 hour cognitive techniques. The results of analysis of variance showed that cognitive intervention techniques increases the 45/6% of subjects in the post-test scores and academic performance and enhance 45/9% in the follow-up phase. Therefore the first hypothesis was confirmed in addition to the results showed that cognitive intervention techniques to increase 57/1% post-test scores of academic motivation participants stage 56/6% in the follow-up period. Therefore, the second hypothesis was confirmed. Findings of interventions based on cognitive learning techniques in order to increase motivation and academic performance of female students suggests.
- انتشار مقاله: 23-07-1392
- نویسندگان: محمدعلی سپهوندی,سعیده سبزیان,یاسر گراوند,ساناز بیرانوند,فاطمه پیر جاوید
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله دست آوردهای روان شناختی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مشکلات رفتاری,مشکلات عاطفی,مشکلات خانوادگی,مشکلات شخصیتی,مرکز مشاوره
- چکیده: هدف از این پژوهش بررسی خصوصیات فردی، خانوادگی، رفتاری و شخصیتی دانشجویان مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشگاه لرستان در سال تحصیلی 79 - 1378 بوده است.
جامعه آماری از تمام دانشجویانی که در سال تحصیلی 79 - 1378 به مرکز مشاوره مراجعه نمودهاند، تشکیل شده است. نمونه آماری برابر با جامعه آماری بوده است که تعداد آنها 77 نفر است. جهت جمع آوری اطلاعات در این تحقیق، ضمن مصاحبه، از پرسشنامه نیز استفاده شده است. روش تحقیق، روش زمینهیابی بوده استکه به منظور مطالعه و شناسایی شرایط موجود در رابطه با نیازهای آموزشی به کاربرده شده است . ابزار سنجش، همانطور که قبلا" نیز ذکر شد، مصاحبه و پرسشنامه بوده است. برای سنجش پرسشهای تحقیق از آزمون خی دو (2x) استفاده شده است. نتایج حاصل از تحقیق بیانگر ایناستکه بیشترین علت مراجعه دانشجویان را مسائلی از قبیل مشکلات روانی (54 مورد)، مشکلات اجتماعی (52 مورد)، مشکلات خانوادگی (30 مورد) و مشکلات تحصیلی (17 مورد)، تشکیل میدادند. اغلب مسائل انان از آغاز شروع به درس خواندن در دانشگاه به وجود آمده است (61 مورد) وتنها 16 مورد از آنان قبل از زمان تحصیل در دانشگاه دچار مشکل بودهاند.- چکیده انگلیسی: The participants in this study included all the students (77 clients altogether) who visited the center during 1376-1379 (1999-2000) academic year. The instruments used for collecting research data consisted of a qusetionnainre together with individual interviews. To analyze the data the non-parametric test of X2 was used. The findings of the study show that the most frequent causes of the students’ visit the counseling center were psychological problems (34 cases), social problems (52 cases), family problems (30 cases), and educational problems (16 cases). Most of them stated that their problems had started from the outset of studying in the University (61 cases). Only 16 cases stated that they had the problem before entering the University.
- انتشار مقاله: 21-01-1379
- نویسندگان: محمدعلی سپهوندی,محمدعلی سپهوندی,محمدعلی سپهوندی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانشو پژوهشدر روانشناسی کاربردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: نوروفیدبک,دانشآموزان ابتدایی,اختلال یادگیری خاص,توانبخشی شناختی,بازیدرمانی شناختی - رفتاری,حافظة فعال
- چکیده: هدف از انجام این پژوهش مقایسه تأثیر توانبخشی شناختی، نوروفیدبک و بازیدرمانی شناختی - رفتاری بر حافظة فعال در دانشآموزان ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری خاص بود. جامعه آماری این پژوهش نیمه آزمایشی دربرگیرنده کلیه دانشآموزان مقطع ابتدایی دارای اختلال یادگیری شهر تبریز بود که در این میان 60 نفر از دانشآموزان مقطع ابتدایی دارای تشخیص اختلالات یادگیری در مراکز اختلالات یادگیری شهر تبریز در سال 96-1395 به روش هدفمند انتخاب شدند و در سه گروه آزمایش و یک گروه گواه (15 نفر برای هر گروه) جایگزین شدند. گروهها آزمونان - بک را بهعنوان پیشآزمون پسآزمون تکمیل کردند. 20 جلسه توانبخشی شناختی،20 جلسه نوروفیدبک و 8 جلسه بازیدرمانی شناختی – رفتاری در گروههای آزمایش اجرا شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که توانبخشی شناختی، نوروفیدبک و بازیدرمانی شناختی - رفتاری بر حافظة فعال در دانشآموزان ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری خاص، تأثیر ندارد، بین تأثیر توانبخشی شناختی، نوروفیدبک و بازیدرمانی شناختی - رفتاری بر حافظة فعال در دانشآموزان ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری خاص، تفاوت معناداری وجود ندارد (001/0>P). لذا نیاز به انجام پژوهشهای بیشتری برای نتیجهگیری قطعی در این زمینه احساس میشود.
- چکیده انگلیسی: The aim of this study was to compare the effect of cognitive rehabilitation, neurofeedback and cognitive - behavioral play therapy on working memory in elementary school students with specific learning disability. The statistical population of this quasi -experimental study included all elementary students with specific learning disability in Tabri city, of whom 60 elementary school students with a learning disorder diagnosis in Tabriz Learning Center in 2016-2017 were selected through purposive method and using randomly were replaced into three experimental groups and one control group (n = 15 per group). In all four groups of N-Back as pretest and post-test completion. 20 sessions of cognitive rehabilitation, 20 sessions of neurofeedback and 8 sessions of cognitive - behavioral play therapy were conducted in experimental groups.The results of the covariance analysis showed that cognitive rehabilitation, neurofeedback and cognitive - behavioral play therapy on working memory in elementary students with specific learning disorder, do not affect. Also, there was no significant difference between the effect of cognitive rehabilitation, neurofeedback and cognitive - behavioral play therapy on working memory in elementary students with specific learning disorder (P<0.001). Therefore, more research is needed to make a definitive conclusion in this regard.
- انتشار مقاله: 14-08-1397
- نویسندگان: امیر عزیزی,فضل اله میر دریکوند,محمدعلی سپهوندی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش در تربیت معلم
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: دانشجویان,دانشگاه فرهنگیان,احساس تنهایی,طرحوارههای ناسازگار اولیه
- چکیده: احساس تنهایی پدیده گسترده و شایعی است که همه انسانها در دورهای از زندگی تجربه میکنند و تهدیدی جدی برای سلامت جسمی و روانی است. این احساس تحتتاثیر عوامل مختلفی از جمله شناختها و طرحوارههای شناختی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش طرحوارههای ناسازگارانه اولیه در احساس تنهایی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان انجام شده است. این پژوهش یک بررسی توصیفی از نوع همبستگی است. نمونه پژوهش، شامل 334 دانشجو(175 دختر و 159 پسر)، به روش تصادفی از بین دانشجویان دانشگاه فرهنگیان اراک انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس طرحوارههای ناسازگار اولیه(فرم کوتاه)یانگ و پرسشنامه احساس تنهایی کالیفرنیا UCLA بود. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد تمامی حوزههای طرحوارهای و نیز تمامی طرحوارههای ناسازگار اولیه، بجز طرحوارههای «رهاشدگی/بیثباتی» و «ایثار»، با احساس تنهایی رابطه معنادار مثبت دارند. تحلیل رگرسیون نیز نشان داد، حوزه «بریدگی و طرد»، به تنهایی37 درصد و ترکیب سه طرحواره ناسازگار «انزوای اجتماعی/بیگانگی»، «محرومیت هیجانی» و «آسیبپذیری» نیز در مجموع 8/53 درصد از واریانس احساس تنهایی را پیشبینی میکنند. در مجموع نتایج نشان داد، احساس تنهایی، در رابطه و زیر نفوذ قوی طرحوارههای ناسازگار اولیه بویژه طرحوارههای حوزه طرد و بریدگی قرار دارد.
- چکیده انگلیسی: Loneliness is a widespread phenomenon that all individuals experience in a period of their life and a serious risk factor to physical and mental health. This feeling is influenced by various factors, including cognitions and schemas. The present descriptive-correlational study, examines the role of early maladaptive schemas in loneliness in students of Farhangian University. The research sample consisted of 334 students (175 girls and 159 boys) selected through random sampling among students of Farhangian University in Arak. The research instrument consisted of Young's Early Maladaptive Scale (short form) and UCLA Loneliness Scale. Data were analyzed using correlation coefficient and regression analysis. Results showed that there is a positive relationship between loneliness and schema domains as well as all the early maladaptive schemas, with the exception of the "Abandonment/Instability" and "Self-Sacrifice" schemes. Regression analysis also showed, the domain of "Disconnection and Rejection" alone, %37 percent, of the variance of loneliness is predicted. The combination of three maladaptive schemas "Social Isolation/Alienation "," Emotional Deprivation "and" Vulnerability "in total %53.8 of the variance of loneliness are predicted. Overall, the results showed that the loneliness is in the relationship with and under the strong influence of early maladaptive schemas, especially the schema domain of "Disconnection and Rejection.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: علی عابدی,محمدعلی سپهوندی,فضل اله میردریکوند
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: بررسی مسائل اجتماعی ایران
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: دانشجویان,منبع کنترل,نحوه نظارت والدین,رفتار پرخطر مصرف مواد
- چکیده: در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﻘﺶ ﺗﻌﺪﯾﻞﮐﻨﻨﺪه منبع کنترل در رابطه ﺑﯿﻦ نحوه نظارت والدین و رفتار پرخطر مصرف مواد (سیگار، قلیان و مشروبات الکلی) در ﯾﮏ ﻧﻤﻮﻧﻪ دانشجویی در شهر تهران ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. 460 دانشجوی ﻣﺸﻐﻮل ﺑﻪ ﺗﺤﺼﯿﻞ ساکن شهر تهران از رﺷﺘﻪﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ در سال 96-1395 در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺮﮐﺖ ﮐﺮدﻧﺪ. از دانشجویان ﺧﻮاﺳﺘﻪ ﺷﺪ ﺗﺎ سؤالات مربوط به نحوه نظارت والدین در پرسشنامه عوامل خطرساز و حفاظتکننده مصرف مواد (فرم تجدیدنظر شده)، مقیاس وضعیت مصرف مواد از پرسشنامه رفتارهای پرخطر و پرسشنامه منبع کنترل راتر (RLCS) را ﺗﮑﻤﯿﻞ ﮐﻨﻨﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺑﯿﻦ منبع کنترل و رفتار پرخطر مصرف مواد همبستگی ﻣﻌﻨﺎدار وﺟﻮد دارد. نحوه نظارت والدین و رفتار پرخطر مصرف مواد نیز ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﻣﻌﻨﺎدار داﺷﺘﻨﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻠﯿﻞ رﮔﺮﺳﯿﻮن ﺗﻌﺪﯾﻠﯽ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ منبع کنترل ﻣﯽﺗﻮاﻧﻨﺪ راﺑﻄﻪ نحوه نظارت والدین و رفتار پرخطر مصرف مواد در دانشجویان را ﺗﻌﺪﯾﻞ ﮐﻨﺪ. ﺑﺮ اﺳﺎس ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎی اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﯽﺗﻮان ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﺮﻓﺖ ﮐﻪ راﺑﻄﻪ بین نحوه نظارت والدین و رفتار پرخطر مصرف مواد، ﯾﮏ راﺑﻄﻪ ﺧﻄﯽ ﺳﺎده ﻧﯿﺴﺖ و منبع کنترل ﻣﯽﺗﻮاﻧﻨﺪ اﯾﻦ راﺑﻄﻪ را تحتتأثیر قرار دهد.
- چکیده انگلیسی: In this research, the role of the moderator of the source of control in the relationship between parental monitoring and high-risk behaviors of soft drug use (cigarettes, hookahs and alcoholic beverages) was studied in a student sample in Tehran. In this study, 460 students from different educational levels participated in this study. Students were asked to complete the questionnaire on parenting monitoring in the Risk and Consumers Consuming Materials Questionnaire (Revised Version), the Scale of Drug Abuse Scale from High Risk Behavior Questionnaire and Ruther's Control Source Control Questionnaire (RLCS). The results of the study showed that there is a significant correlation between the source of control and the high risk behavior of soft drug use. Parents' monitoring and high risk behaviors were also significant. The results of modulation regression analysis showed that the control source could moderate the relationship between parenting monitoring and the high risk behavior of soft drug use in students. Based on the findings of this study, it can be concluded that the relationship between parental monitoring and high risk behavior of soft drug use is not a simple linear relationship and the source of control can affect this relationship
- انتشار مقاله: 19-07-1394
- نویسندگان: رقیه علائی,محمدعلی سپهوندی,عزتاله قدم پور
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: آموزش وارزشیابی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آموزش راهبردهای شناختی – فراشناختی,تفکر ارجاعی,سطح تابآوری تحصیلی
- چکیده: هدف اصلی این پژوهش، تعیین میزان اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی – فراشناختی بر تغییر سطح تابآوری تحصیلی و تفکر ارجاعی دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهر خرمآباد بود. این پژوهش به صورت شبهتجربی بود که در آن از طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. نمونه پژوهش 40 آزمودنی بود که از میان دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر خرمآباد انتخاب و به صورت تصادفی در گـروههای آزمایش(آموزش راهبردهای شناختی – فراشناختی) و گواه گمارده شدند. در مرحله مداخله گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 2 ساعته تحت آموزش راهبردهای شناختی – فراشناختی قرار گرفتند. در طی این مدت گروه کنترل هیچ نوع مداخلهای دریافت نکرد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه تفکر ارجاعی ارینگ(2010) و تابآوری تحصیلی ساموئل(2003) در مراحل پیشآزمون و پسآزمون برای دو گروه آزمایشی و گواه استفاده شد. دادههای پژوهش با روش تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند. تحلیل دادهها به کمک نرمافزار(SPSS.21) انجام گرفت. نتایج تحلیل کوواریانس تفاوت معنیداری بین دو گروه نشان داد. یافتهها حاکی از آن بود که آموزش راهبردهای شناختی – فراشناختی در افزایش سطح تفکر ارجاعی و میزان تابآوری تحصیلی دانشآموزان، اثربخش است
- چکیده انگلیسی: The aim of this study was to determine the Effectiveness of Cognitive – metacognitive strategies training the difference of academic resiliency and referential thinking in high school female students in the second Khorramabad. This quasi-experimental study in which the pretest - posttest control group was used. The sample consisted of 40 subjects among female high school students of Khorramabad were selected and randomly assigned to experimental groups (Cognitive – metacognitive strategies training) and control group were assigned. Intervention in the experimental group for 8 sessions of 2 hours of teaching cognitive strategies - were metacognitive. During this period, the control group received no intervention. To collect the data from the questionnaire referred thinking Aryng (2010) and resiliency academic Samuel (2003) in the pre-test and post-test for both test and control groups were used. Data were analyzed using analysis of covariance. Data analysis software program (SPSS.21) was performed. Covariance analysis showed significant differences between the two groups. Results showed that Cognitive – metacognitive strategies training in increasing the level of referential thinking and academic Resiliency is effective
- انتشار مقاله: 22-08-1395
- نویسندگان: مهدی یوسفوند,فضلاله میردریکوندی,محمدعلی سپهوندی سپهوندی,علیاصغر فرخزادیان
- مشاهده