در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: واقعیت مجازی, تجربه غرقه, دورحضوری, قصد خرید,مشتریان محصولات ورزشی
- چکیده: هدف: هدف این پژوهش شناسایی اثر تکنولوژی واقعیت مجازی بر خلق دورحضوری و تجربه غرقه و اثر آنان بر نگرش به برند و قصد خرید مشتریان محصولات ورزشی بود.
روش شناسی: پژوهش حاضر کاربردی و از نوع پژوهشهای نیمه تجربی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری بود. حجم نمونه با نرمافزار جی پاور، ۳۶ نمونه تعیین شد که به صورت در دسترس و تصادفی از دانشجویان دانشگاه تهران که با این برند نورثفیس آشنایی داشتند، انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه شفافیت تصویر کلر و بلاک (۱۹۹۷) تجربه غرقه کیم و کو (۲۰۱۹)، پرسشنامه نگرش به برند هومر (۱۹۹۰) و همچنین پرسشنامه قصد خرید کانگ، لی و نامکونگ (۲۰۱۸) بود. همچنین برای ایجاد تجربه واقعیت مجازی از دستگاه عینک واقعیت مجازی برند کویلو استفاده شد. از طرفی پس از جستجو در فیلمهای تبلیغاتی سه بعدی، کلیپ سه بعدی تبلیغ پوشاک کوهنوردی برند ماموت انتخاب شد. روش اجرا بدین صورت بود که نمونهها پس از مشاهده تبلیغ به صورت واقعیت مجازی، پرسشنامههای مذکور را تکمیل کردند. در نهایت برای تحلیل دادههای پژوهش از معادلات ساختاری در نرم افزار پی ال اس ۳ استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد، واقعیت مجازی در صورتی که شفافیت و غنای تصویر مناسب باشد منجر به دورحضوری و خلق تجربه غرقه می شود. تجربه غرقه منجر به تغیرر نگرش و در نهایت بر قصد خرید مشتریان اثر میگذارد.
بحث و نتیجهگیری: بهطو کلی نتایج نشان داد تکنولوژی واقعیت مجازی ابزار مناسبی برای بازاریابان است تا بتوانند تجربههای غرقه و نزدیک به واقعیت را برای مشتریان ممکن سازند. امروزه تکنولوژی واقعیت مجازی به خانهها راه پیدا کردهاند، بنابراین فرصت ارزشمندی برای بازاریابان است تا تجربه را از خانه برای مشتریان فراهم کنند. همچنین فروشگاههای ورزشی نیز میتوانند با تجهیز فروشگاه به واقعیت مجازی و همچنین اضافه کردن محرکهای حسی، غنا و شفافیت محتوای واقعیت مجازی، اثربخشی آن را افزایش دهند.- چکیده انگلیسی: Objective: The purpose of this study was to investigate the impact of virtual reality (VR) technology on creating telepresence and flow experience and their impact on brand attitude and purchase intention of sports products.
Methodology: The present study was quasi-experimental research based on structural equation modeling. The sample size was determined to be 36 using G*Power, which was selected from students of Tehran University who were familiar with this brand. The sampling method was convenience and by accident. Measurement tools included the Keller and Block Vividness Questionnaire (1997), Kim and Ko’s flow experience Questionnaire (2019), the Homer’s Brand Attitude Questionnaire (1990), and the Kang, Lee, and Namkung Purchase Intention Questionnaire (2018). Virtual reality experience was created by the Quilo Virtual Reality Headset. On the other hand, after searching for 3D promotional videos, the 3D promotional video clip of the Mammut mountaineering apparel was selected. The method of implementation was completing the questionnaires by the samples after watching the VR advertisements. Finally, the research data was analyzed by structural equations in PLS 3 software.
Results: The results showed that virtual reality leads to telepresence and flow experience if the image Vividness is appropriate and rich. The flow experience leads to a change of attitude that ultimately effects on the purchase intention.
Conclusion: Overall, the results show that virtual reality technology is an appropriate tool for marketers to deliver a close flow experience to their customers. Nowadays, virtual reality technology has entered to the homes. So, it would be a valuable opportunity for marketers to provide the flow experience to customers at their homes. In addition, it’s suggested for sport stores to be equipped with VR technology. they can also increase effectiveness of this technology by enhancing sensory stimuli, richness and vividness of virtual reality’s containt.- انتشار مقاله: 15-09-1398
- نویسندگان: محمدرضا برومند,محمد پورکیانی,علی افروزه
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اشتغال,رشتۀ تربیتبدنی و علوم ورزشی,ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک
- چکیده: چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت اشتغال فارغالتحصیلان رشتۀ تربیتبدنی و علوم ورزشی کشور انجام شده است. روششناسی: نمونههای تحقیق شامل 115 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاهها، مدیران ورزشی و فارغالتحصیلان رشتۀ تربیتبدنی بودند که در زمینه موضوع تحقیق صاحبنظر و ذینفع بودند. برای گردآوری اطلاعات از روشهای بررسی اسناد و مدارک، مطالعات قبلی، جلسات مصاحبه، فرمها و پرسشنامه (فرم شناسایی SWOT شامل سوالات باز و بسته، پرسشنامۀ عوامل درونی، پرسشنامۀ عوامل بیرونی و فرم تعیین موقعیت استراتژیک) استفاده شد. به منظور سنجش روایی پرسشنامه از روش اعتبار محتوا با بهرهگیری از نظر چهارده نفر از استادان خبره مدیریت، مدیریت ورزشی و دانشکدۀ کارآفرینی استفاده شد. ثبات درونی ابزار در یک مطالعه مقدماتی روی سی نفر از آزمودنی ها به روش ضریب آلفای کرونباخ، 94/0 محاسبه شد. برای آزمون فرضیات پژوهش از آزمونهای رتبهای فریدمن، ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (IFE) و ماتریس ارزیابی عوامل خارجی (EFE) و در نهایت ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک (SPACEM) استفاده شد. یافتهها: در تجزیه و تحلیل شرایط محیطی (درونی و بیرونی) اشتغال فارغالتحصیلان تربیتبدنی و علوم ورزشی 18 نقطه قوت، 40 نقطه ضعف، 33 فرصت و 33 تهدید شناسایی و به ترتیب اولویتبندی شد. یافتههای پژوهش نشان داد اشتغال فارغالتحصیلان رشته تربیتبدنی و علوم ورزشی از نظر عوامل داخلی و خارجی وضعیت مناسبی ندارد و با وجود ضعفهای داخلی با تهدیدهای خارجی متعدد و عمده نیز مواجه است که در ماتریس ارزیابی جایگاه، در بدترین وضعیت یعنی در موقعیت تدافعی (WT) قرار دارد. نتیجهگیری: پیشنهاد میشود براساس شرایط موجود برای تبیین استراتژیهای اشتغال فارغالتحصیلان تربیتبدنی و علوم ورزشی ایران علاوه بر استفاده از استراتژیهای ST، SO و WO بر استراتژیهای WT نیز تاکید شود. واژههای کلیدی: اشتغال، رشتۀ تربیتبدنی و علوم ورزشی، ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک.
- چکیده انگلیسی: Abstract Objective: The purpose of this study is to investigate the physical education and sport sciences graduates’ employment status in Iran. Methodology: The sample of this study consists of 115 physical education and sport sciences faculty members of higher education institutions, major sport managers and graduates of physical education and sport sciences who were selected as a non-random target and had the expertise and experience on the research topic. To gather the data, library sources, literature review, background analysis, interviews, forms and questionnaires were used (a SWOT identification form that contained open and close questions, internal factors questionnaire, external factors questionnaire, and a form of employment strategic positioning). For determining validity of the it questionnaire was reviewed and confirmed by 14 faculty members of sport management and entrepreneurship. Finally, in the pilot study on 30 subjects the internal consistened of questionnaire by Cronbach\'s alpha was (r=0.94). For analyzing research hypotheses ,the Friedman rank test, internal factors evaluation matrix (IFE) and external factors evaluation matrix (EFE) and strategic position and action evaluation matrix (SPACEM (were employed. Results: Having analyzed environmental situations (internal and external) of physical education and sport science graduates’ employment, 18 strengths, 40 weaknesses, 33 opportunities and 33 threats were identified and their priorities were determined. The results showed that physical education and sport sciences graduates’ employment in Iran was located in the worst position possible (T-W & defensive area). Conclusion: Depending on the conditions for explaining employment strategies of physical education and sport sciences graduates, besides using ST, SO and WO strategies, using WT strategies is also recommended. Keywords: Employment, Graduates of physical education and sport sciences, Strategic action and position evaluation matrix (SPACEM).
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: رحیم رمضانینژاد,اسماعیل ملکاخلاق,محمدرضا برومند,مهرعلی همتینژاد,سیدمحمدحسین رضوی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مشارکت ورزشی,هویت ورزشی,جامعهپذیری ورزشی,حمایت اجتماعی در ورزش,ادراک ورزشکار
- چکیده: مشارکت در فعالیتهای بدنی و در پیش گرفتن سبک زندگی فعال، تا حد زیادی به ماهیت ارتباطات اجتماعی و درونی کردن تجارب دیگران بهخصوص افراد مهم بستگی دارد. از اینرو هدف تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین برخی از عوامل جامعهپذیری ورزشکاران جوان شهر رشت با رشد مشارکت ورزشی آنان از منظر جامعهشناختی و تربیتبدنی بوده است. پژوهش حاصر از نوع توصیفی _ پیمایشی و جامعه آماری شامل تمامی جوانان و نوجوانان ورزشکار15 تا 29 ساله شهر رشت است(55807 نفر).نمونه آماری، تعداد400 نفربودند که به صورت نمونهگیری طبقهای (انتخاب رشتههای ورزشی فعال) و تصادفی (انتخاب باشگاههای هر رشته و ورزشکاران) بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه محقق ساختهای بود که روایی آن با استفاده از نظر 10 نفر از اساتید تربیتبدنی دانشگاه گیلان تأیید شد و پایایی آن با روش ضریب آلفای کرونباخ، 88/0 بهدست آمد. از آمار توصیفی، آزمونهای کولموگروف _ اسمیرنوف و ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان داد کلیه ابعاد جامعهپذیری با توسعه مشارکت ورزشی رابطه مثبت و معنیداری دارند. مدل نهایی نتایج نشان داد وزن رگرسیونی سه عامل میزان ورزشی بودن اعضای خانواده، حمایت اعضای خانواده از ورزش کردن و اهمیت دادن مدرسه و معلمان به ورزش، به ترتیب برابر با 89/0، 80/0 و 62/0 است که بیشترین ضریب تأثیر را داشتند. با توجه بهنتایج تحقیق بهنظر میرسد حمایتهای خانواده چه بهصورت کلامی و یا مشارکت خود والدین در فعالیتهای جسمانی، اثر مهمی در مشارکت ورزشی فرزندان داشته است.
- چکیده انگلیسی: Participation in physical activity and taking an active lifestyle, depend on the nature of social relationships and internalize the experiences of others, especially significant others.So the aim of this study was to survey the relationship between some factors of socialization of youthathletes of Rasht with the growth sport participation from sociological and physical education perspective.This was a descriptive-survey study. The population included all 15-29 years old youth athlete in Rasht (55807 people).The sample size was400 peoplewho selected through stratified (selecting active athletic fields) and random (selecting athletes and sports clubs) sampling method.The instrument was a researchers-made questionnaire designed based on questionnaires Parsamhr (1389) and Shamsi (1390).Validity of questionnaire was confirmed by ten professors of physical education in University of Guilan and Cronbach's alpha reliability coefficient was 0/88.Descriptive statistics and Kolmogorov-Smirnov test and Spearman's correlation coefficient was used. The results showed that all aspects of socialization are positive and significant relationship with the development of sport participation. Final model of study showed that the weight regression of three factors of sports rate in the family; support family members and the school and teachers, respectively 89/0, 80/0 and 62/0 is the greatest impact factor. Based on the result it seems the family support, either verbal or participation of parents in physical activity, have a major impact on sports participation of childrens.
- انتشار مقاله: 24-10-1394
- نویسندگان: شهرام شفیعی,محمدرضا برومند,کاظم هژبری,سهیل سلخی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علوم اجتماعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کهگیلویه و بویراحمد,تغییرات خانواده,الگوهای ازدواج,ازدواج خویشاوندی,ازدواج تنظیم شده
- چکیده: جامعه آماری در این پژوهش همه افراد در شرف ازدواج استان کهگیلویه و بویراحمد است، تعداد نمونه مورد بررسی 400 نفر و ابزار مورد استفاده برای جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته است. یافتهها نشان میدهد که در بین متغیرهای مستقل، فقط متغیر اولویت ارزشی دارای اثر معناداری بر نحوه انتخاب همسر (انتخاب آزادانه یا تنظیم شده) مردان هستند و هیچکدام از این متغیرها بر نحوه انتخاب همسر زنان اثری ندارند همینطور هیچ یک از این متغیرها جز متغیر اولویت ارزشی، اثر معناداری بر نسبت با همسر (خویشاوندی یا غیر خویشاوندی) مردان نداشتهاند. ولی برای زنان متغیرهای اولویت ارزشی، سن ازدواج و تحصیلات و اشتغال دارای اثر معنادار بوده است. نتایج تحلیل چندمتغیره نشان میدهد که با کنترل سایر متغیرها برای زنان، فقط متغیر وضعیت اشتغال و اولویت ارزشی اثر معنادار خود را حفظ کردند. نتایج نشان میدهد الگوی ازدواج خویشاوندی تداوم، ولی ازدواج از پیش تنظیم شده در بین بعضی زیرگروهها دچار تغییر و تحولاتی شده است.
- چکیده انگلیسی: .
- انتشار مقاله: 30-01-1396
- نویسندگان: فاطمه ترابی,فرزاد قربانی,محمدرضا برومندزاده
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علوم اجتماعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: رفتار باروری,زنان افغانی مهاجر,وضعیت اقتصادی و اجتماعی مهاجران,سطح آگاهی زنان,تحرک اجتماعی زنان مهاجر
- چکیده: با وجود حضور طولانی مدت مهاجران افغانستانی در ایران، ویژگیها و رفتارهای جمعیتی، اقتصادی و اجتماعی آنها کمتر مورد توجه قرار گرفته و شناخته شده است. هدف مطالعه حاضر شناخت رفتارهای جمعیتی، اجتماعی و اقتصادی مهاجران افغانستانی واقع در مناطق جنوبی و کمتر توسعه یافته ایران است. حجم جمعیتی قابل توجه مهاجران افغانستانی در ایران (4/1 میلیون نفر) و نیز سابقه طولانی مدت حضور آنان در جامعه ایران، بر ضرورت انجام مطالعهای در زمینه شناخت ویژگیهای مختلف این گروه از مهاجران تاکید میکند. بنابراین دو منطقه لامرد و پارسیان در دو استان فارس و هرمزگان انتخاب و از 115 زن 15 الی 49 ساله اطلاعات مورد نظر جمع آوری و تحلیل گردید. یافتهها بیانگر این موضوع است که باروری زنان مهاجر با جامعه مبدا و مقصد تفاوت معناداری دارد و باروری آنها در سطح بالاتری از استانهای مقصد است. در بین متغیرهای اجتماعی تنها تحصیلات زنان تفاوت باروری را تبیین میکند. قابل ذکر است ارتباط معناداری بین متغیرهای مدت اقامت،نسبت فامیلی زوجین وتعداد فرزندان وجود نداشت. پایین بودن سطح آگاهی زنان و نیز ازدواج در سنین پایین موجب عدم تحرک اجتماعی زنان مهاجر است. این دو عامل موجب بالاتر بودن سطح باروری زنان مهاجر نسبت به زنان جامعه مقصد گردیده است. به نظر میرسد وجود زمینههای فرهنگی و مذهبی مانند ازدواج در سنین پایین بویژه برای دختران، خواست فرزند پسر از عوامل تعیین کننده رفتار باروری مهاجران در دو شهرستان مورد مطالعه در سالهای آینده باشد و باروری آنان را در سطح بالاتر از افراد بومی قرار دهد.
- چکیده انگلیسی: Despite the long-term presence of Afghan refugees in Iran, attributes and behaviors of the demographic, economic, social and considered them less known. The aim of this study was to identify behaviors, demographic, social and economic migrants in the southern regions and less developed Afghanistan Iran. Afghan refugees in Iran of significant population (4.1 million) and long-term record of their presence in society, the need to study in the field of recognizing the different characteristics of this group of immigrants stresses. So the two regions in the provinces of Fars and Hormozgan (Parsian and Lamerd) selected from 115 women 15 to 49, the information collected and analyzed. The findings suggest that immigrant women's reproductive and fertility of origin and destination are significant differences in the level of the target provinces. Among the social variables explained only education gives women of reproductive differences. A significant correlation between length of stay, there was no family relationship of spouses and children. Low levels of awareness and early marriage leads to a lack of social mobility of immigrant women. These two factors lead to higher fertility levels were to immigrant women than women.
It seems that there are areas of cultural and religious, such as early marriage, particularly for girls, called sons of immigrants in the city studied the determinants of reproductive behavior in the coming years and their fertility at a higher level than natives place.- انتشار مقاله: 03-02-1396
- نویسندگان: رضا نوبخت,علی قاسمی اردهایی,محمدرضا برومندزاده
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تحلیل محتوا,تربیتبدنی,اهداف تربیتی,کتاب راهنمای تدریس
- چکیده: مقدمه و هدف: با توجه به نقشی که تربیتبدنی در پرورش و آمادهسازی دانشآموزان برای زندگی آینده دارد، پژوهش به تحلیل محتوای کتاب جدید التألیف راهنمای تدریس تربیتبدنی پایه ششم در سال تحصیلی (92-91) با رویکرد اهداف تربیتی میپردازد روش شناسی: روش تحلیل محتوای این پژوهش، ویلیام رومی و آنتروپی شانون با کمک محتوای کتاب معلّم(راهنمای تدریس) تربیتبدنی ششم است. نمونه برابر جامعه آماری، 136 صفحه کتاب مذکور میباشد. پس از تعیین مقولههای فعّال و بهنجارسازی دادهها، بار اطلاعاتی، ضریب و درصد اهمیت شاخصهای هر سه حیطه تربیتی محاسبه شد. یافتهها: در حیطۀ شناختی، آشنایی با انواع بازی و رشتههای ورزشی آموزشگاهی دارای بیشترین اهمیت، حفظ و نگهداری وسایل و امکانات ورزشی دارای کمترین اهمیتاند؛ در حیطه مهارتی، مهارت در آمادگی جسمانی و مهارت در مقدمات ورزشهای آموزشگاهی بیشترین و آمادگی در اجرای ترکیبی حرکات پایه در بازیهای کمترین اهمیت را به خود اختصاص دادهاند؛ در حیطۀ نگرشی، گرایش به توسعۀ حرکات پایه و مهارتها و رعایت اصول عاطفی واجتماعی، بالاترین و تمایل به رعایت بهداشت، دارای کمترین اهمیت هستند. از نظر روش تحلیل محتوای ویلیام رومی کتاب معلّم مذکور برای دانشآموزان ششم فعّال میباشد. نتیجه گیری: بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت سه حیطة تربیتی از بیشترین به کمترین اهمیت در کتاب عبارتند از حیطۀ نگرشی، مهارتی و شناختی. بنابراین به یک نسب شاخصهای هر حیطة تربیتی در کتاب مورد توجه قرار نگرفتهاند.
- چکیده انگلیسی: Background & Purpose: According to role of the physical education to grow and prepare students for future, this study analyzed the content of the new teaching guide book of physical education in sixth grade in Academic year (2012) with educational goals approach. Methodology: The content analysis research methods by William Roman, Shannon entropy is used with content-based physical education book. The population and sample means is 136 pages of the book. After normalizing the data set and activating categories, informational load, Coefficient and the percentage importance each domain, educational indicators were calculated. Results: In the Cognitive domain of the book Familiarity with a variety of games and sports is of the most important & maintain equipment and sports facilities as the least important factor, in the Psychomotor domain, physical fitness and preparation for school sports skills are most importance & Prepared on a combined application of basic movements in the game have the least importance; in the Affective domain, tendency to develop basic movement skills and social and emotional principles are the most important factors & The desire to maintain health, is of the least importance. The content analysis of the book for students in sixth grade is active based on William Roman. Discussion: Informational load and importance coefficient of domains from highest to lowest in the book are as follows: Affective domain, psychomotor domain & Cognitive domain. Thus, relative index for each educational area in the book has not been considered.
- انتشار مقاله: 27-10-1392
- نویسندگان: محمدرضا برومند,حمیدرضا گوهررستمی,محمدرضا اسماعیل زاده طلوعی,میثم عسگرشمسی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مکان یابی,اماکن ورزشی,جغرافیا و برنامه ریزی شهری
- چکیده: مقدمه و هدف: مقوله مکان گزینی اماکن و فضاهای ورزشی، به عنوان یکی از مراکز خدمات رسان در سطح شهر، از جمله مباحثی است که در فرایند سلامت، توسعه و سعادت هر جامعه ای دارای اهمیت است. در همین راستا هدف از پژوهش حاضر بررسی معیارهای مهم مکان یابی در طراحی و ساخت اماکن و فضاهای ورزشی شهری، از دیدگاه اساتید جغرافیا و برنامه ریزی شهری سراسر کشور می باشد.
روش شناسی: روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش توصیفی و از نوع زمینهیابی است که جمعآوری اطلاعات آن به صورت میدانی بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی سراسر کشور در رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری با مرتبه علمی استادیار و بالاتر به تعداد 62 نفر می باشدکه از این میان بر اساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان مجموعا 52 استاد به صورت تصادفی به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بوده که پس از تایید روایی، پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ به میزان 85/0، به دست آمده و با توزیع آن در میان نمونه تحقیق به صورت آنلاین به پست الکترونیکی اساتید مربوطه، دادهها جمع آوری گردید. همچنین برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی مانند فراوانی، حداقل، حداکثر، میانگین و انحراف استاندارد و درآمار استنباطی از آزمون های کلموگراف اسمیرنوف وt تک نمونه ای استفاده شده است.
یافته ها: نتایج حاصل از آزمونt تک نمونه ای، در سطح معناداری (05/0p≤) نشان داد که از دیدگاه اساتید جغرافیا و برنامه ریزی شهری سراسر کشور، تمامی شاخص های مکان یابی مورد بررسی در این تحقیق که شامل امکانات موجود در خصوص خدمات شهری، موقعیت و مشخصات زمین، سازگاری و ناسازگاری کاربری ها، تراکم و شعاع عملکردی و آب و هوا می باشد، در مکان یابی جهت طراحی و ساخت اماکن ورزشی شهری مهم و تاثیر گذار هستند.
بحث و نتیجه گیری: با توجه به هزینه زیاد ساخت اماکن و فضاهای ورزشی، می بایست نسبت به بسیاری از عوامل و متغیرها، به ویژه مکان یابی صحیح اینگونه فضاها، دقت لازم و کافی صورت پذیرد تا امکان دسترسی ساده تر، توزیع عادلانه تر و توسعه بیشتر اماکن و فضاهای ورزشی در آینده فراهم گردد.- چکیده انگلیسی: .
- انتشار مقاله: 24-06-1392
- نویسندگان: عادله عظیمی دلارستاقی,سید محمد حسین رضوی,محمدرضا برومند,امید تی تی دژ
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: خصوصی سازی,اماکن ورزشی,هیأت ورزشی
- چکیده: مقدمه و هدف: اماکن ورزشی بستر لازم برای اجرای برنامههای ورزشی بوده و مدیریت صحیح آنها به طور مستقیم بر کمیت و کیفیت برنامهها و رویدادهای ورزشی تأثیر میگذارد. از این رو تحقیق حاضر به شناسایی عوامل سوق دهنده و بازدارنده در واگذاری اماکن ورزشی وزارت ورزش و جوانان به هیأتهای ورزشی پرداخته است.
روششناسی: روش تحقیق حاضر توصیفی پیمایشی و به صورت میدانی بوده است. جامعه آماری شامل رؤسا و کارمندان ادارات ورزش و جوانان، رؤسای هیأتهای ورزشی و همچنین مدیران اماکن ورزشی بوده که 290 نفر براساس جدول مورگان از پنج منطقه کشور شامل 12 استان به صورت تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شد. پرسشنامه محقق ساخته شامل 8 عامل سوق دهنده و 4 عامل بازدارنده و همچنین 52 گویه تنظیم شد و روایی آن توسط جمعی از اساتید مدیریت ورزشی تأیید و پایایی درونی آن توسط آزمون آلفاکرونباخ 94/0 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها با بهره گیری از نرم افزار SPSS(ver.15) ضمن استفاده از آزمون های توصیفی از آزمون های کولموگراف اسمیرنوف، توزیع دوجمله ای و فریدمن استفاده گردید.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد، تمامی عوامل شناسائی شده در دو گروه عوامل سوق دهنده و بازدارنده بر واگذاری اماکن ورزشی دولتی تحت نظارت ادارات ورزش و جوانان به هیأتهای ورزشی در ایران تأثیرگذار بوده است. بر اساس نتایج آزمون رتبه بندی فریدمن، افزایش فعالیت هیأتهای ورزشی(31/5)، تأمین فضای تمرین(05/5) و افزایش همکاری با ادارات ورزش(05/5) و جوانان به عنوان مهم ترین عوامل سوق دهنده و همچنین کمی توجه به برنامه ریزی بلند مدت (02/3) و کاهش همدلی بین اعضاء هیأت در اثر وجود منافع مالی(49/2)، مهم ترین عوامل بازدارنده تعیین گردید.
بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج تحقیق و با تأکید بر حفظ عوامل سوق دهنده بر واگذاری اماکن ورزشی به هیأتهای ورزشی، اصلاح عوامل بازدارنده برای بهبود عملکرد هیأتهای ورزشی پیشنهاد میگردد.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 11-02-1392
- نویسندگان: ابراهیم قاسم زاده میرکلائی,محمدرضا برومند,سید غلامرضا رضوی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: نشریه مدیریت ورزشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: رفتار پرخاشگرانه,فوتبال و لیگ حرفه ای.
- چکیده: هدف این تحقیق، بررسی میزان بروز رفتارهای پرخاشگرانة بازیکنان تیم پگاه گیلان با توجه به برخی عوامل و موقعیت ها در رقابت های لیگ حرفه ای فوتبال ایران است. بدین منظور 15 دیدار از رقابت های خانگی تیم پگاه در لیگ حرفه ای سال 84-1383 به عنوان نمونة تحقیق انتخاب شد. 6 آزمونگر آشنا به فوتبال و پرخاشگری های رایج در آن با حضور در استادیوم ضمن تماشای مستقیم بازی ها، رفتارهای پرخاشگرانة بدنی و کلامی بازیکنان را ثبت کردند. برای ثبت رفتارها از چک لیستی محقق ساخته با الگو گرفتن از چک لیست پرخاشگری رابرتس و همکاران (1999) استفاده شد. کلیة اطلاعات پس از استخراج از چک لیست با استفاده از آزمون t مستقل، ANOVA و آزمون تعقیبی LSD در سطح 05/0 >P مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های تحقیق نشان داد که بین شیوع رفتارهای پرخاشگرانة بدنی و کلامی بازیکنان تفاوت معنی داری وجود ندارد، ولی نتیجة مسابقه در رفتارهای پرخاشگرانه بازیکنان مؤثر است. به طوری که هر دو پرخاشگری بدنی و کلامی در مسابقات با نتیجة مساوی بیشتر از مسابقات با نتیجة برد و باخت بود. علاوه بر این، تفاوت معنی داری در شیوع این رفتارها با مقایسة نتیجة دیدار قبل مشاهده نشد و رفتار پرخاشگرانة بازیکنان تیم پگاه در برابر تیم هایی که در ردة بالا، پایین و وسط جدول رده بندی لیگ قرار داشتند، تقریباً برابر و یکسان بود. البته بین رفتار پرخاشگرانة بازیکنان در پست های مختلف این تیم تفاوت معنی داری مشاهده شد و این رفتارها در پست هافبک از دیگر پست ها بیشتر بود به طور کلی نتایج تحقیق نشان داد که تفاوت رفتارهای پرخاشگرانه با مقایسة نتیجة مسابقه و بازی در پست های مختلف فوتبال معنی دار است،
- چکیده انگلیسی: The purpose of this study was to investigate the disclosure of aggressive behaviors among soccer players of "Pegah club" in Guilan and to consider some factors and situations during professional soccer league competitions in Iran. For this purpose, 15 home competitions of “Pegah” team in professional league (season 2005-6) were selected as the sample of this study. Six individuals were also selected as judges, who were familiar with soccer and common aggressive behaviors. These judges attended the stadium, and during direct watching of the competitions, they recorded the players' physical and verbal ggressive behaviors. A researcher-made questionnaire (inspired by Roberts et al.'s (1999) aggressiveness checklist) was used to register the aggressive behaviors. The data were analyzed by ANOVA and LSD post-hoc at P?0.05. The results of the study indicated no significant difference between the prevalence of physical and verbal aggressive behaviors. However, the results of the competitions affected the players' aggressive behaviors. It means that both physical and verbal aggressiveness were committed more in competitions with equal scores rather than win or loss. In addition, the score of the previous competitions did not have much effect on these behaviors. In other words, the aggressive behaviors of the “Pegah” team players were almost the same as the players of the teams in high, low, and middle of the classification schedule of the league. However, there were significant differences among different posts of this team: these behaviors were more committed in halfback posts. In summary, the results of this study indicated that the authorities of the competitions and team managers should take these two factors into account in the guidance of the sound behaviors among athletes.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: رحیم رمضانی نژاد,فرهاد رحمانی نیا,محمدرضا برومند دولق
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش اجتماعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدیریت استراتژیک,مشاغل ورزشی,کسب و کار ورزشی,فارغ التحصیلان تربیتبدنی,دانشگاه آزاد
- چکیده: مقاله حاضربرگرفته ازرساله، دکتری که هدف از این پژوهش تحلیل راهبردی سیستم اشتغال مبتنی بر کارآفرینی دانش آموختگان علوم ورزشی دانشگاه آزاد و ارائه راهبردهای مناسب بود. روش تحقیق از نوع توصیفی - تحلیلی انتخاب شد. جامعه آماری شامل اساتید، مدیران و صاحبنظران حوزه آموزش و اشتغال فارغ التحصیلان علوم ورزشی دانشگاه آزاد بود. نمونه آماری به روش قضاوتی و به تعداد 46 نفر انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای، مصاحبه، پرسشنامه و دلفی بود. روایی محتوایی ابزارها با استفاده از نظر متخصصان و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ ارزیابی و تایید گردید. از روش سوات جهت تحلیل یافتهها استفاده شد. 61 مولفه راهبردی شناسایی شده شامل قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدها بودند. این مولفه ها در شش منظر؛ ساختاری و مدیریتی، حمایتها و خدمات، آموزشی و علمی، اطلاعات و ارتباطات، صنعت و بازار و فردی و رفتاری چارچوببندی شدند. بیشترین مولفه مربوط به منظر آموزشی و علمی (15 مولفه) و بخش تهدیدها (17 مولفه) بود. ماتریس ارزیابی نشان داد که موقعیت راهبردی در حوزه ثبات (نزدیک به رشد) قرار گرفت. این موقعیت شناسایی نشان از این دارد که علارغم وجود مشکلات مختلف، سیستم اشتغال مبتنی بر کارآفرینی دانش آموختگان علوم ورزشی دانشگاه آزاد نیازمند رسیدن به پایداری نسبی و قرار گرفتن در مسیر رشد دارد.
- چکیده انگلیسی: The aim of this research was Strategic Analysis the Entrepreneurship-based employment system of Graduates Sport Sciences in Azad University and provide appropriate strategies. The research method was descriptive-analytical. The statistical population consisted of experts and knowledgeable about the employment of sport science graduates of Azad University. The statistical population consisted of professors, managers and experts in the field of education and employment of Azad University graduates of sport sciences. The sample of the study was 46 people. Research tools included library study, interview, questionnaire and Delphi. Content validity of the instruments was evaluated by experts and its reliability was assessed by Cronbach's alpha method. Swat method was used to analyze the findings. The 61 strategic components identified included strengths, weaknesses, opportunities, and threats. These components were categorized into six perspectives - structural and managerial, support and services, educational and scientific, information and communication, industry and market and individual and behavioral. Most components were related to educational and scientific perspectives (15 components) and threats (17 components). The evaluation matrix showed that the strategic position was in the area of stability (close to growth). This identification situation indicates that despite the various problems, the entrepreneurship system based on entrepreneurship of Azad University graduates requires relative stability and growth path.
- انتشار مقاله: 12-09-1399
- نویسندگان: بهرام صالح نیا,علی محمد صفانیا,محمدرضا برومند,رضا نیک بخش
- مشاهده