در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: زندگی روزمره,سبک زندگی,جامعه ایران,مسکن ایرانی,فردیت ایرانی
- چکیده: مسکن و محل سکونت آدمی کالبدی است که نشانی از خود فردی و جمعی وی را منعکس میسازد. این امر در مورد همه جوامع، از جمله جامعه ایران، صادق است. وقتی از نسبت میان سبک زندگی ایرانی و شکل مسکن سخن میگوییم، بیتردید عناصر و مؤلفههای گوناگونی را دخیل کردهایم که مطالعه و بررسی آنها نیازمند پژوهشی میانرشتهای است. نسبت میان سبک زندگی و معماری با مقوله هویت ایرانی معاصر و لاجرم بحث از شکلگیری نوع خاصی از فردیت، به تبع تحولات جدید، ارتباطی تنگاتنگ دارد. اگر بتوان اذعان داشت که زندگی روزمره صرفاً قلمرو امور بدیهی، ثابت، و مبتنی بر عادت نیست، میتوان به بررسی این امر پرداخت که شیوه سکونت فرد ایرانی و نحوه شکلدهی او به مسکن (در کالبد بیرونی و چیدمان داخلی) در طول زمان منجر به انباشتی پایا میشود که در کنش و واکنشهایی همیشگی، تأثیری مداوم و مستمر از خود بر جای میگذارد. در این مقاله از رهگذر مفاهیمی چون فردیت ایرانی و زندگی روزمره در بستر جامعه پیچیده و در حال حرکت ایران، کوشش خواهیم کرد تا نسبت میان مشخصههای سبک زندگی در ایران و شکل محل سکونت را تبیین کنیم و رابطه میان این دو را مورد بررسی قرار دهیم. هدف اصلی ما در این مقاله بررسی این مسئله خواهد بود که نوع فردیت شکلگرفته در ایرانی معاصر، چه تأثیری بر پاسخهای وی به گزارههای پیش روی او، از حیث زیست اجتماعی، خواهد داشت. این پاسخها نهایتاً سبک زندگی او را رقم میزند، و این سبک زندگی بر زیستن در نوع خاصی از کالبد معمارانه تأثیر میگذارد.
- چکیده انگلیسی:
Human’s house is a place reflects a sign of individual/ universal self. This claim is true in every society, and so it is in Iran. By speaking about the relation between Iranian life style and physical form of house, undoubtedly we consider various elements and constituents required interdisciplinary investigation. This affinity between life style and architecture has close relation with cotemporary Iranian identity and thereby discussion of formation of a special type of “individuality” followed by modern transformations. In case of claiming that everyday life is not just a fixed domain of affairs based on habit, it is possible to study Iranian’s way of dwelling and their formation to the housing during time. This formation may create issue that within struggle of action and reaction repeatedly impact. This article by using concepts such as: Iranian individuality and everyday life at complicated society of Iran makes clear characteristics of lifestyle in Iran and housing form and studies relationship between them within a descriptiveanalytical method. In this article we consider how when a person faces with events, in Iranian society in broadness of time, in the process of determining Iranian individuality in everyday life, his conscious or unconscious choices form his principles and significant habits and finally his lifestyle and this specific lifestyle demands its specific housing form.- انتشار مقاله: 10-10-1393
- نویسندگان: شیما شصتی,محمد منصور فلامکی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهشهای انسانشناسی ایران
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ادراکات حسی و احساس,ادراک و خلق فضا,پدیدهشناسی فضا,تجربه زیسته و خاطره,فضای ساختهشده
- چکیده: شناخت فضای ساختهشده توسط هر مردمی همان شناخت معماری آنها است. از این رو پرسش از ویژگیهای فضا و کیفیتها و معانی ضمنی نهفته در آن همواره میتواند در مرکز پژوهشهای معماری باشد. در این میان، «رویکرد به شناخت» پدیده فضای ساختهشده و نیز «ابزار شناخت» وجه تمایز میان پژوهشهایی از این دست و محل پرسش است. پدیدهشناسی یکی از روشهای معرفتشناسی در زمینه شناخت محسوسات است که در سده بیستم مطرح شد پدیدهشناسی به مثابه روش و مجموعه وسایلی است که دستیابی شناخت به نحو انضمامی از هست بودن آدمیان را ممکن میسازد بدانسان که آدمی آن را (هست بودن خویش را) در خود احساس و ادراک کند. با توجه به بنا شدن روش پدیدهشناسی بر تجربه فضای زیسته افراد در شناخت محسوسات، «ادراکات حسی» و «احساس» نقشی اساسی در این فرایند ایفا میکند. در این پژوهش تلاش شده است تا بر مبنای فلسفی پژوهش تفسیری و به روش کیفی با بهرهگیری از طرح تحلیل گفتمان به پرسشهای پژوهش پاسخ داده شود. نتیجهها نشان میدهد که حضور در فضای مصنوع و درگیری کامل ادراکات حسی انسان با فضا و وجود عناصر معنابخش (دادههای حسی) در آن، بستر ایجاد خاطرات فردی و جمعی را فراهم میکند، موجب به یادآوری کیفیت فضایی تجربهشده در زمانهای آینده خواهد شد و آگاهی جمعی از کیفیت مد نظر را موجب میشود. هرچه کیفیت فضایی عمیقتر باشد، توان خیالپردازی افراد را بیشتر درگیر و آنها را از طریق تخیلشان تسخیر خواهد کرد. این خیالپردازی و تخیل ناشی از تجربه فضای خاطرهانگیز احساس در مکان بودگی، راحتی، آرامش و هویتمندی را هر چه بیشتر تقویت میکند و از این رو است که هنر معماری به ما هویت میدهد.
- چکیده انگلیسی: Question of quantity and quality of built spaces and meanings and implications inherent them, have always at the forefront of architectural researches. Meanwhile, “approach to cognition” of the phenomenon of built space as well as “means of cognition” is the difference of researches and it is in question. One of the epistemology on recognition of objects which introduced in 20th century and embraced all fields related to human life was phenomenology. Phenomenology is as a methodology and toolkit which makes possible to achieve recognition of “human being” in a concert way as human feels and perceives it. Since phenomenological method is based on lived experience of people, “senses and emotions” have a main role in this process. In this study, on the philosophical foundations of interpretative and qualitative study and by design discourse analysis approach, we have tried to find the answers of research questions. The results of the discussion show that the presence of human sensory perception in built spaces and total involvement with the space and the elements of creating meaning (as the sense data), provides the context of creation of individual and collective memories for people, as well as recalling spatiality of experienced spaces in future and collective consciousness of that quality. Deeper quality of those spaces engaged imagination of humans more and conquers them through their imagination. The fantasy and imagination of experience of evocative spaces, strengthens feeling of being in the place, welfare, comfortableness and identity and therefore, architecture gives us identity and it is the most important task of it.
- انتشار مقاله: 15-12-1395
- نویسندگان: علی اکبری,محمد منصور فلامکی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: باغ نظر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مهر,مهرکده,ساختار میتراییوم,منظر مهرکده,منظر شبانه
- چکیده: نگرش بشر به آداب و آیینهای مذهبی و ارزش و اهمیتی که برای آنها قائل بوده است، به بهترین شکل در معماری و هنر نمود پیدا میکند. در ایران باستان یکی از بارزترین و شکوهمندترین مبانی آیینی که فضا را شکل داده، باورهای مهرپرستان بوده است. پرداختن به آثار معماری و منظر ستایشگاههای این آیین و مکان برگزاری مراسم این کیش از آن جهت اهمیت دارد که باورها و سمبلهای میتراییسم با همة پیچیدگی معنایی در رازهای آن، در هنر و معماری ادوار مختلف ایران و حتی پهنة گستردهای از جهان نمود پیدا کرده است. تمایل وسواسگونه به مطالعة ستارگان و علم نجوم از اهم آموزشها در حلقة یاران بود و بر همین اساس عموماً بررسیهای انجامشده دربارة ستایشگاههای مهریدینان متمرکز بر معماری داخل مهرابه بوده و به محیط و منظر پیرامون آن پرداخته نشده است. هدف این پژوهش بررسی و شناخت منظر ستایشگاههای باستانی مهر براساس شواهد و بناهای موجودی است که تا به امروز متعلق به این آیین شناسایی شدهاند. این تحقیق براساس روش پژوهش پیمایشی از نوع توصیفی
_تبیینی است. ابتدا با مطالعة شواهد و باورهای آیینی و تحلیل کتب و مقالات موجود و در نهایت با بررسی منظر مهرکدهها این نتیجه حاصل شد که علیرغم تغییر ساختار بنیادی مهرکده از شکلهای غاری تا میتراییومهای زیرزمینی، به شکل پویا در همة گونههای مهرکدهها محور اصلی طراحی، منظر شبانه است.- چکیده انگلیسی: Architecture and art is the best form of emergence of human attitude towards religious rituals and importance such rituals hold. In ancient Persia one of the most significant ritualistic foundations to form the space has been Mithraic beliefs. The importance of architectural design in Mithraic temples is presented in various periods of art and architecture in Iran and other parts of the globe based on the complexity of Mithraic mysteries. The art affected by Mithraism has been transformed in the passage of time into distinct meaning. Although, astrology and studying the heavenly bodies has been a very major issue among the followers, but in general studies on the Mithraic temples always taken place with a focus on interior architectural design of the Mithraeum, and unfortunately the external environment of the temple and natural elements are missing in previous studies. Purpose of presents study is to survey and evaluate the Mithraic temple appearance based on the available documents and buildings identified up to the present day. According to the explanatory-descriptive survey research methods and studying the ritualistic evidences and available papers and articles, and eventually, evaluating the Mithraic temple appearance we got to the conclusion that despite the fundamental structural changes in Mithraic temples from cave temples into underground Mithraeums in various parts of the world and in long periods of time, the general axis of design in Mithraic temples is the nocturnal landscape.
- انتشار مقاله: 01-07-1396
- نویسندگان: سارا علی پور,محمد رضا نصیر سلامی,محمد منصور فلامکی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: باغ نظر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: طراحی,خیال,اندیشه,اثر,فضای آفرینشی
- چکیده: مقالة پیشرو با محوریت موضوع طراحی شکل گرفته است. چیستی طراحی و چگونگی آن همواره دغدغة نظریهپردازان و محققان در حوزههای مختلف بوده است. در این میان تنوع دیدگاهها و زمینههای نگرش به موضوع به جای وجود یک نظریة واحد مسئلهای قابل توجه است. هنگامی که مسئلة عدم قطعیت به میان میآید، یعنی با پدیدهای روبهرو هستیم که خطی نیست و تنها از منظر خرد و منطق نمیتوان آن را شناخت. در این میان عدهای جنبههای متافیزیک را جستوجو میکنند، عدهای از بُعد روانشناختی، ناخودآگاه را مورد بررسی قرار میدهند و گروهی دیگر نگاهی عرفانی به مسئله دارند. این جنبة ناشناختة نهفته در طراحی میتواند برای طراح و مخاطب نیرویی رازآلود، محرک، ترسآور یا لذتبخش باشد. طراحی در نقش آفرینشی خود برخاسته از عالم فردیِ طراح و دنیای ذهنی اوست که در چهارچوب علم به سنجش برده میشود و دگر بار به خیال بازمیگردد. بر این اساس در خوانش طراحی، مجموعهای از مؤلفههای درونی و بیرونی همزمان به میان میآیند. شناخت این فضای طراحی و چگونگی دگرپذیری آن موضوعی است که برای ما اهمیت دارد. رویکرد ما فرایندمحور است. در کنار مطالعاتی که پیرامون شاخصههای فضای فیزیکی شکل گرفته است، ضروری است شاخصههای فضای ذهنی نیز مطالعه شود. این فضای ذهنی را معادل همان فضای خیال طراح در نظر میگیریم. مشخص است که به طور مستقیم نمیتوانیم به مکانیسم تخیل دسترسی داشته باشیم، اما میتوانیم سعی کنیم که کارایی آن را روی سطوح ساختاری شرح دهیم. روش پژوهش تلفیقی است از شیوة روایتی و تحلیل هرمنوتیکی-پدیدارشناسی. شیوة پژوهش نیز فرایندمحور است و بر فرایند طراحی تمرکز دارد. پژوهش بر مبنای مجموعهای از روابط و اثرگذاریهای متقابل شکل میگیرد. تکیه بر خیال لازمة آفرینشگری است. خیال یک گریز دوستداشتنی است که بسیاری از محدویتها در آن راه ندارند. همهچیز در خیال ممکن میشود. تجربهای از آزادی و آزادگی است. فضای خیال هرکس مختص به خود اوست و شکل آن با دیگری تفاوت دارد. مجموعهای از درونمایههای فردی، شاخصههای فضای خیال را شکل میدهند. طراح در جریان طراحی در گذار مدام میان این فضای خیال و فضای فیزیکی است.
- چکیده انگلیسی: The paper focuses on the design subject. The matter of what is design and how it is work has always been the concern of theorists and researchers. In the meantime, it is a significant issue that rather than the existence of a single theory, we have a variety of views and context of the attitude. When uncertainty arises, we are confronted with a phenomenon that is not linear and cannot be perceived just through the logic. Some find metaphysical aspects, some have examined unconscious from the psychological point of view and others have a mystical look at the issue. As a designer and audience, this unknown aspect of design can be mysterious, stimulant, frightening, or enjoyable. Design as creativity arises from designer’s individual physical and mental world, it is created by imagination, measured by science, and once again returns to the imagination. A set of internal and external components is involved in design. Recognizing this design space and its transformation is what matters to us.
An approach is process-centered. In addition to studies on the characteristics of physical space, mental space’s characteristics are also should be studied. We consider this mental space to be the same as the imaginary space of the designer. Direct access to the imagination mechanism is impossible, but we can try to explain its effectiveness on the structural levels. The research method is a synthesis of narrative and hermeneutic-phenomenological analysis.it is process-oriented and focuses on the design process. The research is based on a set of connections and interactions. creativity should be relying on the imagination. It is a lovely escape with no limits. in imagination, everything is possible. It is an experience of freedom. Everyone’s having a unique imaginary space that is quite different from others. A series of individual elements forms the characteristics of this space. in a design process, designer flows in continuous transition between this imaginative space and physical space.- انتشار مقاله: 23-02-1398
- نویسندگان: سارا امینی,محمد منصور فلامکی,غزال کرامتی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: باغ نظر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: یونگ,معماری تاریخی ایران,کهن الگوی مادر
- چکیده: روان ناخودآگاه جمعی انسانها متشکل از کهنالگوهایی است که از طریق انتخابها، آئینها و رفتار آنها در قالبی نمادین بازتاب میشود. یکی از رسانههایی که میتواند با بازتاب این نمادها عرصۀ تبلور کهنالگوهای روان ناخودآگاه باشد، معماری و از مهمترین کهنالگوها، کهنالگوی مادر است.
بیانمسئله: مادر برای جنس مذکر بار نمادین بیشتری دارد. براساس آرای یونگ، مادر برای جنس مؤنث، جنبۀ واقعگرایانۀ بیشتر و برای جنس مذکر وجه نمادین مؤثرتر دارد. از آنجا که معماری تاریخی ایران ظاهراً عرصهای مردانه است، میتواند بستر مناسبی برای بازتاب وجوه نمادین کهنالگوی مادر باشد. مسئلۀ این پژوهش چگونگی بازتاب نمادهای کهنالگوی مادر در معماری تاریخی ایران است.
ضرورتپژوهش: بررسی آثار معماری تاریخی ایران غالباً شامل نقدهای سبک شناسانه، فنی، تاریخی و یا رمزگشایی از نمادهای تصویری مبتنی بر دانش نمادشناسی و فرهنگ دینی بوده است که بیشتر بنیانی خردمحور دارند؛ لذا خلأ نقدهای روانکاوانه در معماری ایران مشهود است.
هدف: این پژوهش قصد دارد با اخذ رویکردی میاندانشی، به مفاهیم بنیادین در معماری تاریخی ایران بپردازد و با خوانشی روانکاوانه جنبههای جدیدی را ورای منظر کلی پژوهشهایی که تاکنون انجام شده است، فراهم آورد.
پرسش: معماری ایران چگونه از ناخودآگاه جمعی تأثیر پذیرفته است؟ مظاهر کهنالگوی مادر در معماری ایران کداماند؟
روشتحقیق: تحقیق، کیفی و بنیادین و متکی بر روش توصیفی- تحلیلی است. دادهها براساس مطالعات اسنادی و کتابخانهای گردآوری شدهاند.
نتایج: نتایج پژوهش حاکی است که انگارۀ زمین مادر در ناخودآگاه ایرانیان وجه تقدس داشته است. این انگاره در نشانههای یونگی کهنالگوی مادر در فضاهای معماری و از طریق آمیزش این فضاها با زمین و عوارض آن بروز یافته است.
واژگانکلیدی: معماری تاریخی ایران، کهنالگوی مادر، یونگ.- چکیده انگلیسی: The collective unconscious psyche of humans consists of archetypes represented through their choices, rituals and their behaviors in symbolic forms. Architecture is one of the media that can be the incidence area of unconscious psyche archetypes by reflecting these symbols, and mother is one of the most important archetypes.
Problem Statement: The mother is more symbolic for the male gender, and the Iranian historical architecture is apparently a masculine arena. So, the pursuit of the representation of this archetype in the architecture of Iran is meaningful. The issue of this research is a psychoanalytic reading of Iranian historical architecture by finding the representation of the mother archetype in the works of Iranian historical architecture. The study of the works of Iranian historical architecture often includes theological, technical, historical criticisms or decoding of visual symbols based on religious culture; whose foundations are mostly wisdom-oriented. Therefore, the gap of psychoanalytic criticisms is evident in Iran›s architecture.
Aims: The aim of this research is to investigate the fundamental concepts of the Iranian historical architecture by taking an interdisciplinary approach and providing new perspectives beyond the general view of the research so far done.
Question: How has the Iranian architecture been influenced by the collective unconscious? What arerepresentations of the mother archetype in Iranian architecture?
Methodology: Qualitative and fundamental research is based on descriptive-analytic method. Data have been collected based on documentary and library studies.
Conclusion: The research suggests that the notion of the motherland is the source of holiness in the unconsciousness of Iranians and, the mother archetype in Jung’s signs have been appeared in the architectural spaces through the blending of these spaces with the earth and its complications.
- انتشار مقاله: 24-07-1397
- نویسندگان: حسنیه هروی,محمد منصور فلامکی,عطااله طاهایی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: نشریه علمی اندیشه معماری
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: جنسیت,طراحی معماری,تعادل جنسیتی,مراکز تجاری,فضا,تناسب جنسیتی,فضای عمومی
- چکیده: بیان مساله: محصول معماری خلق فضاست. فضا پس از حیات، از طریق کاربران روزانه تعریف و بازتعریف میشود. از اینرو شناخت کاربر و مطالعه زمینههای آنان مانند سن، جنسیت و قشرهای فرهنگی در فضا اهمیت شایانی مییابد. یکی از این عوامل، جنسیت است که مقولهای اجتماعی است و اینکه هر جنسیتی چگونه رفتار میکند، محصول اجتماع است. بر مبنای این واقعیت زنان و مردان، تجارب متفاوتی در زندگی دارند و بر طبق تحلیلهای جامعهشناختی به شکلهای متفاوتی فضا را اشغال میکنند و بنابراین طراحی به شکل قابل ملاحظهای بر الگوهای جنسیتی استفاده از فضا کاربرد دارد.
سوال تحقیق: این پژوهش درصدد بررسی ارتباط جنسیت و فضا بوده و با تبیین مولفههای برگرفته از جنسیت و تحلیل آنان، در پی پاسخگویی به پرسشهای نقش عامل جنسیت در طراحی معماری و چگونگی رسیدن به تعادل جنسیتی در فضا و تببین نقش جنسیت در مساله طراحی معماری میباشد
هدف تحقیق: هدف پژوهش حاضر، تبیین جایگاه جنسیت در طراحی معماری میباشد.
روش تحقیق: روش پژوهش، روش کیفی نظریهی زمینه ای است و در راستای انجام پژوهش، 5 مرکز خرید در شهر تهران انتخاب شده و با کاربران این مراکز مصاحبه شده و پاسخها مورد سنجش و تحلیل قرارگرفتهاند.
مهم ترین یافته ها و نتیجه گیری: نتایج حاصله از تجزیه و تحلیل فضای مراکز خرید شهر تهران شاخصهایی را ارائه نمود که به عنوان عوامل موثر در سنجش مطلوبیت فضا تلقی شده و سنجش کارآیی طراحی فضا را در پی داشتند. بر اساس نتایج، در صورتی که مفاهیم منتج به مقولههای ارایه شدهی کمالگرایی، پذیرش فضایی، ترغیب به تداوم حضور در فضا، بازآفرینی آسایش در فضا، تناسب جنسیتی فضا در طراحی مورد توجه قرار گیرند، طرح حاصل به تعادل جنسیتی دست یافته و جنسیت به عنوان عاملی اجتماعی در مساله طراحی لحاظ شده و در نهایت با تناسب جنسیتی فضا، تعادل جنسیتی به معنای توجه به هر دو گروه و نیازهای آنان برقرار شده و فضا برای تمامی گروههای جنسیتی مطلوب خواهد- چکیده انگلیسی: Space creation is the product of architecture. After life, the space is recreated and redefined by users every day. Therefore, studying their social backgrounds, such as age, gender, and cultural sectors in space are of significant importance. One of these factors is gender, which is a social category and is affected by the culture governing the society. Gender is a social category that has always been influenced by the culture of the community and changes over time and thus differs from the term sex, which refers to this from the point of view of biological and physical differences. Considering the sociality of gender, this paper seeks to study the relationship between gender and space along with the quality surveys of shopping malls as a public urban space so that it is possible to introduce a space with specific components, and also these components can be used in architectural design and as well as the needs of all gender groups in this space can be met. Since studies show that women’s needs are more important because of their responsibilities and limitations and because of their sensitivities, the space they deserve is suitable for both sexes. Therefore; this study focuses on the needs and perceptions of both group to achieve their needs.
This study was done using the qualitative grounded theory method. In order to do this study, 5 shopping centers in Tehran city were selected and assessed. In this study, observation and interviewing tools were used to measure the theoretical foundations of the observer and the users of shopping malls and to obtain the required categories of responses.observation and interview questions are formulated on the basis of theoretical framework components to assess the components from the perspective of space users and to provide concepts and categories that are needed by both gender groups to assess the needs of both groups in space. To achieve a model of the ideal space. The results obtained from the analysis of shopping centers in Tehran city present some indicators, which are considered as factors affecting the measurement of desirability and undesirability of space, and measured the efficiency of space design. According to the results, if the concepts resulting in the presented categories of perfectionism, spatial acceptance, persuading the continuity of the presence in space, recreation of comfort in space, and gender proportion in space are considered in design, the obtained design has reached gender balance and gender has been considered as a social factor in design issue, and each person can meet his/her need in space, and finally, by gender proportion of space, This level of space efficiency is one of the qualitative criteria for measuring space because each person seeks to meet their needs in the environment and when the environment provides the right conditions and the individual can do less effort to achieve his goals, it is a satisfaction and desirability for him/her, and the achievement of this feeling in the environment is the expectation that each person expects the space s/he desires.- انتشار مقاله: 13-06-1398
- نویسندگان: ریحانه خرمی,محمد منصور فلامکی,ویدا نوروز برازجانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: هویت شهر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: زنان,جنسیت,تعادل جنسیتی,معماری,مراکز تجاری
- چکیده: جنسیت بهعنوان مقولهای اجتماعی و متأثر از فرهنگ جامعه و متغیر در طول زمان، با واژه جنس که به مسائل زیستشناختی و تفاوتهای فیزیکی اشاره مینماید متفاوت است. این مقاله درصدد بررسی ارتباط جنسیت و فضا بوده و با تبیین مؤلفههای برگرفته از جنسیت و تحلیل آنان در مراکز خرید، در پی رسیدن به تعادل جنسیتی در فضا است. نتایج مشخص مینماید که مؤلفههای کیفی اشارهشده سبب میشوند تا کاربران مختلف ازنظر جنسیتی، استفادههای متفاوت از فضا داشته باشند. در صورت عدم توجه به جنسیت، فضا از کیفیت لازم برخوردار نبوده، بنابراین کاربران بخصوص زنان که حساسیت بیشتری به فضا داشته، در پارهای موارد آن را بهدلخواه خود تغییر داده و یا استفاده از فضا اجتناب میکنند. روش پژوهش، روش تحقیق کیفی در قالب نمونههای موردی است که 4 مرکز خرید در شهر تهران جهت بررسی انتخابشده و مورد مشاهده، مصاحبه و تحلیل قرارگرفتهاند.
- چکیده انگلیسی: Social contexts are the most important areas for space users, and factors such as age, gender, and social class can be studied in this regard. Gender is a social category that has always been influenced by the culture of the community and changes over time and thus differs from the term sex, which refers to this from the point of view of biological and physical differences. Considering the sociality of gender, this paper seeks to study the relationship between gender and space along with the quality surveys of shopping malls as a public urban space so that it is possible to introduce a space with specific components, and also these components can be used in architectural design and as well as the needs of all gender groups in this space can be met. Since studies show that women’s needs are more important because of their responsibilities and limitations and because of their sensitivities, the space they deserve is suitable for both sexes. Therefore; this study focuses on the needs and perceptions of this group.The research method used is a qualitative research method in the form of case studies where Palladium Shopping Center in northern Tehran, Cyrus Shopping Center in the west of Tehran, Tirāgeh-2 Shopping Center in the east of Tehran and Reza Kuwaitis Passage in the south of Tehran have been investigated and observed. These shopping centers were selected in four geographical locations of Tehran for the reason that the results could be generalized to the whole city of Tehran.The results of the analysis of shopping malls space in Tehran provide some indicators that have been considered as effective factors in measuring the desirability and undesirability of space and measuring the effectiveness of space design. This level of space efficiency is one of the qualitative criteria for measuring space because each person seeks to meet their needs in the environment and when the environment provides the right conditions and the individual can do less effort to achieve his goals, it is a satisfaction and desirability for him/her, and the achievement of this feeling in the environment is the expectation that each person expects the space s/he desires.The results indicate that the qualitative components referred to, will cause different users to have different uses of space in terms of gender. But surveying shopping centers in Tehran shows that women are not passive while using space, and sometimes they resist the loss of their rights in urban areas and sometimes actively produce their own items. To create their needed security, they ignore some routes, choose other routes or visit the shopping center in a group. Whether they need to rest in spaces where this need is not foreseen, they use side steps or platforms next to space. These behaviors can be interpreted as the redefinition of space, which varies from person to person depending on their perception of space and their needs. Finally, if space is not reproducible and flexible for necessary uses, they will avoid attending the space.
- انتشار مقاله: 26-06-1397
- نویسندگان: ریحانه خرمی روز,محمد منصور فلامکی,ویدا نوروز برازجانی
- مشاهده