در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت برند
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: نگرش,ارزش ادراکشده,برند لوکس,رفتار توصیهای,تمایل به پرداخت مبلغ بیشتر
- چکیده: با افزایش تقاضای مصرفکنندگان برای برندهای لوکس، صاحبان این برندها در پی جلب رضایت جمعیت رو به رشد علاقهمندان به برند لوکس میباشند. برای بازاریابان و صاحبان برندهای لوکس فهمی عمیق از ارزشهای موردنظر مصرفکنندگان لوکس ضروری است. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر ارزشهای مورد انتظار از برند لوکس بر پیامدهای رفتاری مصرفکنندگان میباشد. مطالعه حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر روش جمعآوری دادهها توصیفی- نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، مشتریان برند هاکوپیان شهر تهران میباشد که حداقل یکبار از این فروشگاه خرید کردهاند. حجم نمونه تعداد 384 نفر از مصرفکنندگان برند هاکوپیان بوده و با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری و همچنین غیرممکن بودن دسترسی به تمام جامعه مورد نظر، از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد؛ که با استفاده از مدل معادلات ساختاری و نرمافزارهای LISRELو SPSSفرضیههای پژوهش موردبررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که ارزشهای مورد انتظار از برند لوکس از ابعاد مختلفی تشکیل شده که بر روی ارزش ادراکشده فردی از برند لوکس تأثیر مثبت و معناداری دارند همچنین ارزش ادراکشده فردی از برند لوکس بر نگرش افراد تأثیر گذاشته و این دو بر رفتار توصیهای و تمایل به پرداخت مبلغ بیشتر اثر مثبت داشته است.
- چکیده انگلیسی:
By increasing the demand for luxury products, luxury brand owners are looking for satisfying the growing number of people who are enthusiastic about luxury brands, in a way that does not violate the uniqueness and rarity of luxury products law. It is necessary for marketers and luxury brand owners to understand which values are important for their target market. The purpose of this research is to identify the complexities of luxury values and assess their impact on perceived individual values and attitude and finally their impact on consumer's behavioural outcomes. The study is applied in terms of purpose and descriptive and survey type in terms of data collection and method. The statistical population of this research is the customers of the Hacoupian brand in Tehran who have bought from this store at least once. A total of 384 questionnaires were gathered from this statistical society. Finally, the hypothesis of the research was studied by using structural equation modelling and LISREL software and SPSS. The results of the research showed that expected values from a luxury brand that are composed of various dimensions, have a positive and significant effect on individual perceived value of luxury brand. Also, perceived individual value of luxury brand affects attitude and these two have positive effect on recommendation behaviour and willingness to pay more.
- انتشار مقاله: 28-05-1399
- نویسندگان: محمد رضا کریمی علویجه,نرگس زرین فرد
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت برند
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: وفاداری به برند,قصد خرید مجدد,فعالیتهای خلق ارزش,جامعه برند
- چکیده:
ادبیاتسنتیارتباطاتبرند، بهالگویارتباطیبینشرکتومصرفکنندگانتوجه میکند،در حالیکه «جامعهبرند»،الگوییجدیدازارتباطاتمصرفکنندگانباهمتلقی میشود.با گسترشرسانههایجمعیوبازاریابی مدرن، دسترسیگستردهودرحالرشدبهجوامعمجازیشرکتهاافزایشیافتهومشتریانی که طرفدار این جوامع میشوند، تمایل به وفادار بودن و تعهد و قصد خرید مجدد دارند و بیشتر در معرض اطلاعات مربوط به برند هستند. پژوهشحاضر، باهدف بررسیتاثیر فعالیتهای خلق ارزش در رسانههای اجتماعی، بر خرید مجدد مشتریان از طریق وفاداری به برند انجام شده است. روش پژوهشمورد استفاده در این پژوهش توصیفی-پیمایشی است. بدینمنظور،اعضای جامعه مجازی برند نوین چرم در صفحه اینستاگرام،بهعنوانجامعهآماری انتخابگردیدهو دادههای پژوهش، از 381 نفر از اعضای جامعه جمعآوری شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه جمعآوری گردید و مدل پیشنهادی پژوهش با استفاده از مدلمعادلاتساختاری، مورد آزمون قرار گرفت. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزارSPSS و Amos استفادهشد. یافتههای مطالعهحاکیازایناستکه فعالیتهای خلق ارزش در جوامع برند، پیوندهای مصرفکننده-برند-مصرفکننده را تقویت میکند و سطح تعهد جامعه را افزایش میدهد؛ و سرانجام، وفاداری مصرفکننده نیز بالا میرود.- چکیده انگلیسی:
While the traditional literature of brand communication addresses communication model of a company and its consumers, a new model of consumer communication is focused on “brand community.”Due toexpansion of mass media and modern marketing, widespread and growing access to corporate virtual communities have increased, and customers who are pro-community tend to be loyal, committed, and willing to repurchase and, are more exposed to brand information.This research investigates the impacts of value creation activities in social media on customer repurchasing behavior through brand loyalty. The method is a descriptive-survey one. For this purpose, members of the virtual community of Novin (a leather brand) in its Instagram page were selected as the statistical population and the research data wascollectedfrom381 of them. A questionnaire was used to collect data. The data analyzed by SPSS and Lisrel applications and the study’s model was tested by structural equations model. The results show that value creation activities in consumer societies enhance consumer-brand-consumer links and increase the level of commitment of the community, which ultimately increases consumer loyalty- انتشار مقاله: 05-05-1396
- نویسندگان: محمد رضا کریمی علویجه,مهدی حقیقی کفاش,مهسا نظری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدلسازی معادلات ساختاری,نظریه داده بنیاد,ارائه مدل,برندسازی استراتژیک
- چکیده: در پژوهش حاضر به تبیین مدل چالشهای برندسازی استراتژیک با تأکید بر صنعت زعفران ایران پرداختهایم. پژوهش بهصورت ترکیبی (کیفی-کمّی) است، در بخش کیفی از روش نظریه داده بنیاد استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها در این بخش مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته است. جامعه آماری پژوهش از اساتید خبره در زمینه برند و مدیران شرکت های صادرکننده زعفران تشکیل شده است و از نمونهگیری هدفمند استفاده شده است. دادههای جمعآوری شده با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تجزیهوتحلیل شدند و الگوی نهایی استخراج گردید. در بخش کمّی از مدلسازی معادلات ساختاری به کمک نرمافزار SmartPLS3 استفاده شده است. جامعه آماری در فاز کمّی پژوهش از کلیه مدیران شرکتهای فعال صادرکننده در صنعت زعفران استانهای خراسان رضوی و خراسان جنوبی تشکیل شده است. ابزار اندازهگیری در بخش کمّی پرسشنامه است و مقیاس اندازهگیری طیف 5 گزینهای بوده است. در ابتدا مدلهای اندازهگیری بررسی شده و روایی و پایایی ابزار اندازهگیری مورد تأیید قرار گرفت. سپس در قسمت مدل ساختاری میزان قدرت پیش بینی مدل مورد ارزیابی قرار گرفت. برای ارزیابی قدرت پیشبینی مدل با توجه به مقادیر ضریب تبیین مدل از قدرت پیشبینی مطلوب برخوردار بوده است. ضمن اینکه شاخص SRMR با توجه به مقدار کوچکتر از ۰۸/۰ نشان از برازش خوب مجموع مدل اندازهگیری و ساختاری دارد. یافتههای پژوهش نشان داد که با توجه به ارزش اقتصادی بالای زعفران، منحصربه فرد بودن زعفران ایرانی میتوان با استفاده از تبلیغات هدفمند، ارتقاء توان رقابتپذیری به افزایش ارزش برند زعفران و جذب سرمایهگذاران دست یافت.
- چکیده انگلیسی: The aim of this study is to explain the model of strategic branding challenges with emphasis on Iran's saffron industry. The method is combined (qualitative-quantitative). In the qualitative part, the data theory method of the foundation has been used. The data collection tool in this section was an in-depth interview. The statistical population of the research consists of experts in the field of brand and managers of saffron exporting companies and the method of targeted sampling has been used. The collected data were analyzed using open, central,selective coding and the final pattern was extracted. In a small part, structural equation modeling using SmartPLS3 software has been used. The statistical population in the quantitative phase of the research consists of all managers of saffron exporting companies. The measuring instrument in the quantitative section of the questionnaire and the scale of measurement was the 5-choice Likert scale. First, the measurement models were examined and the validity and reliability of the measurement tools were confirmed. In the structural model section, the predictive power of the model was evaluated. Assessing the predictive power of the model according to the values of the coefficient of explanation of the model has had the desired predictive power. Meanwhile, the SRMR index shows a good fit of the measuring and structural modeldue to the value less than 0.08. The research findings showed that due to the high economic value of saffron, its uniqueness can be achieved by using targeted advertising, promoting competitiveness, increasing brand value and attracting investors.
- انتشار مقاله: 05-11-1398
- نویسندگان: مهدی حقیقی کفاش,مژگان حمیدی بیناباج,محمد رضا کریمی علویجه,شهرام خلیلنژاد
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدلسازی معادلات ساختاری,نظریه داده بنیاد,ارائه مدل,برندسازی استراتژیک
- چکیده: در پژوهش حاضر به تبیین مدل چالشهای برندسازی استراتژیک با تأکید بر صنعت زعفران ایران پرداختهایم. پژوهش بهصورت ترکیبی (کیفی-کمّی) است، در بخش کیفی از روش نظریه داده بنیاد استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها در این بخش مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته است. جامعه آماری پژوهش از اساتید خبره در زمینه برند و مدیران شرکت های صادرکننده زعفران تشکیل شده است و از نمونهگیری هدفمند استفاده شده است. دادههای جمعآوری شده با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تجزیهوتحلیل شدند و الگوی نهایی استخراج گردید. در بخش کمّی از مدلسازی معادلات ساختاری به کمک نرمافزار SmartPLS3 استفاده شده است. جامعه آماری در فاز کمّی پژوهش از کلیه مدیران شرکتهای فعال صادرکننده در صنعت زعفران استانهای خراسان رضوی و خراسان جنوبی تشکیل شده است. ابزار اندازهگیری در بخش کمّی پرسشنامه است و مقیاس اندازهگیری طیف 5 گزینهای بوده است. در ابتدا مدلهای اندازهگیری بررسی شده و روایی و پایایی ابزار اندازهگیری مورد تأیید قرار گرفت. سپس در قسمت مدل ساختاری میزان قدرت پیش بینی مدل مورد ارزیابی قرار گرفت. برای ارزیابی قدرت پیشبینی مدل با توجه به مقادیر ضریب تبیین مدل از قدرت پیشبینی مطلوب برخوردار بوده است. ضمن اینکه شاخص SRMR با توجه به مقدار کوچکتر از ۰۸/۰ نشان از برازش خوب مجموع مدل اندازهگیری و ساختاری دارد. یافتههای پژوهش نشان داد که با توجه به ارزش اقتصادی بالای زعفران، منحصربه فرد بودن زعفران ایرانی میتوان با استفاده از تبلیغات هدفمند، ارتقاء توان رقابتپذیری به افزایش ارزش برند زعفران و جذب سرمایهگذاران دست یافت.
- چکیده انگلیسی: The aim of this study is to explain the model of strategic branding challenges with emphasis on Iran's saffron industry. The method is combined (qualitative-quantitative). In the qualitative part, the data theory method of the foundation has been used. The data collection tool in this section was an in-depth interview. The statistical population of the research consists of experts in the field of brand and managers of saffron exporting companies and the method of targeted sampling has been used. The collected data were analyzed using open, central,selective coding and the final pattern was extracted. In a small part, structural equation modeling using SmartPLS3 software has been used. The statistical population in the quantitative phase of the research consists of all managers of saffron exporting companies. The measuring instrument in the quantitative section of the questionnaire and the scale of measurement was the 5-choice Likert scale. First, the measurement models were examined and the validity and reliability of the measurement tools were confirmed. In the structural model section, the predictive power of the model was evaluated. Assessing the predictive power of the model according to the values of the coefficient of explanation of the model has had the desired predictive power. Meanwhile, the SRMR index shows a good fit of the measuring and structural modeldue to the value less than 0.08. The research findings showed that due to the high economic value of saffron, its uniqueness can be achieved by using targeted advertising, promoting competitiveness, increasing brand value and attracting investors.
- انتشار مقاله: 05-11-1398
- نویسندگان: مهدی حقیقی کفاش,مژگان حمیدی بیناباج,محمد رضا کریمی علویجه,شهرام خلیلنژاد
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تحقیقات بازاریابی نوین
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: قصد خرید,خرید آنلاین,رفتار مصرفکنندة آنلاین,مدل S-O-R,نشانههای محیطی
- چکیده: امروزه، به دلیل رشد و توسعة اینترنت، روزبهروز بر تعداد فروشگاههای آنلاین افزوده میشود. برای ثبات در این رقابت و جلب رضایت مصرفکنندگان، خردهفروشان باید بر ایجاد تجربیات مثبت خرید برای مصرفکنندگان تمرکز کنند. بدین منظور، خردهفروشان آنلاین تلاش کردهاند تا محیط و فضای فروشگاههای آنلاین را بهبود بخشند؛ زیرا مشخص شده است نشانههای محیطی وبسایت بر حالات درونی و واکنش مصرفکنندگان تأثیرگذار است. هدف این پژوهش، بررسی اثر نشانههای محیطی وبسایت بر حالات درونی (احساسی و شناختی) مصرفکنندگان آنلاین و تأثیر این حالات درونی بر قصد خرید آنهاست. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی بوده و از نظر گردآوری دادهها توصیفی-پیمایشی است. جامعة آماری، خریداران چهار فروشگاه آنلاین ایرانی دیجیکالا، بامیلو، چاره و زنبیل است. از این جامعة آماری، نمونة 384 نفری به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده است. برای آزمون فرضیات پژوهش، از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار Smart PLS استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد طراحی وبسایت بر حالت احساسی مصرفکنندگان و کارایی محتوای اطلاعاتی بر حالت شناختی آنها تأثیرگذار است. این حالت احساسی و شناختی به نوبة خود بر قصد خرید مصرفکنندگان تأثیر میگذارد. همچنین حالت احساسی در رابطة بین طراحی وبسایت و قصد خرید میانجیگری میکند و حالت شناختی نقش میانجی بین کارایی محتوای اطلاعاتی و قصد خرید را دارد.
- چکیده انگلیسی: Nowadays, because of the growth and development of the Internet, the number of online stores is increasing. To survive in this competition and in order to satisfy consumers, retailers have to focus on providing consumers with positive shopping experiences. For this reason, online retailers have tried to improve the online stores environment because it is found that environmental cues influence consumer internal states and their responses. The objective of this research is to examine the effects of environmental cues on consumers’ internal states (affective and cognitive states) as well as the impact of these internal states on their purchase intention. In terms of objective, this research is an applied research, and in terms of data collection, it is a descriptive-survey research. Statistical population of the present research consists of online shoppers from four different Iranian online stores including Digikala, Bamilo, Zanbil, and Chare. From such a population, 384 online shoppers have been selected using convenience sampling. Moreover, in order to test the hypotheses, Structural Equation Modeling (SEM) and Smart PLS software were used. The results showed that website design has an impact on consumers’ affective states and effectiveness of information content influences their cognitive states. These affective and cognitive states, in turn, affect consumer purchase intention. In addition, affective states mediate the relationship between website design and purchase intention. Finally, cognitive states play a mediating role between effectiveness of information content and purchase intention.
- انتشار مقاله: 19-07-1396
- نویسندگان: محمد رضا کریمی علویجه,رکسانا علی طلب
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تحقیقات بازاریابی نوین
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: وفاداری,قابلیت اعتماد,گرایشهای مذهبی,اعتبار برند,ریسک درکشده,کیفیت درکشده
- چکیده: متغیرهای گوناگونی مانند کیفیت، اعتماد، اعتبار و ریسک درکشده بر وفاداری مشتریان مؤثر است. به نظر میرسد که گرایشهای مذهبی مشتریان در تأثیرگذاری این متغیرها بر وفاداری آنان مؤثر باشد. هدف از این تحقیق، بررسی نقش گرایشهای مذهبی در زمینة برند و وفاداری مشتریان در ایران است. جامعة آماری در این تحقیق کلیة مصرفکنندگان انواع نوشابه در سطح شهر تهران را در برمیگیرد. ازاینرو، نمونهای به تعداد 248 نفر از مصرفکنندگان نوشابه بهصورت خوشهای انتخاب شده است. مدلهای اندازهگیری متغیرهای تحقیق با روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی بررسی و آزمون شده و مدل ساختاری تحقیق نیز با استفاده از رویکرد معادلات ساختاری طراحی شده است. روش تحقیق حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی (با رویکرد مدل معادلات ساختاری) است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که کیفیت درکشده و قابلیت اعتماد تأثیر مثبت و معنیدار بر اعتبار برند، ریسک درکشده، کیفیت درکشده و اعتبار برند تأثیر مثبت و معنیداری بر وفاداری مشتریان دارند. همچنین ثابت شد که متغیر گرایشهای مذهبی هرچند یک متغیر تعدیلگر در مدل وفاداری مشتری تأیید نشده است و تأثیر معنیداری در رابطة بین ریسک درکشده، کیفیت درکشده و اعتبار برند با وفاداری مشتریان ندارد، اما این متغیر یک تعدیلگر مؤثر در رابطة بین قابلیت اعتماد و اعتبار برند عمل میکند.
- چکیده انگلیسی: Various factors affecting customer`s loyalty such as quality, trust, credibility and perceived risk. It seems that customer`s religious orientation effect on the effectiveness of these variables on their loyalty. The aim of the present research is to assess the role of religion orientation in relation to the brand and customers’ loyalty in Iran. Statistical population of this research includes all consumers of different beverages in Tehran. Therefore, the sample size of 248 consumers was selected using cluster sampling method. Furthermore, the models of measuring research variables were assessed and tested using exploratory and confirmatory factor analysis method and the research structural model was conducted using structural equation Modeling. Moreover, the methodology used in this research is descriptive-correlational (structural equation modeling approach). The findings indicated that perceived quality and reliability have a positive and meaningful effect on brand credibility, also perceived risk and perceived quality and brand credibility have a positive and meaningful effect on customer loyalty. However, the variable of religious orientation is not confirmed as a meditator variable in the customer loyalty model, and has no significant effect on the relationship between perceived risk, perceived quality and brand credibility with customer loyalty, but this variable acts as an effective meditator on the relationship between reliability and brand credibility.
- انتشار مقاله: 29-10-1395
- نویسندگان: محمد رضا کریمی علویجه,بهروز رجبی بهجت,محمد مهدی احمدی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهشنامه مدیریت اجرایی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدیریت دانش,عملکرد نوآوری,عملکرد صادراتی,قابلیتهای پویای مدیریت دانش
- چکیده: در پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین فعالیتهای مدیریت دانش و عملکرد صادراتی با توجه به قابلیتهای پویای مدیریت دانش و عملکرد نوآوری در شرکتهای صادرکننده خدمات فنی و مهندسی پرداخته شده است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شرکتهای صادرکننده خدمات فنی و مهندسی در شهر تهران میباشد که از این میان 151 شرکت به صورت طبقهبندی نسبی انتخاب گردید و از مدل معادلات ساختاری برای آزمون فرضیهها استفاده شد. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد استفاده گردید. روایی از طریق بررسی نظرات خبرگان و محاسبه میانگین واریانس استخراج شده مورد بررسی قرار گرفت و پایایی نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین فعالیتهای مدیریت دانش و قابلیتهای پویای مدیریت دانش و عملکرد صادراتی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد، حفظ و کسب دانش سرمایه انسانی در شرکتهای صادرکننده خدمات فنی و مهندسی به عنوان دارایی اصلی آنها، برای این شرکتها نوعی مزیت رقابتی به حساب میآید که باعث تسهیل عملکرد صادراتی آنها خواهد شد.
- چکیده انگلیسی: Regarding rapid changes and complexities of business environment, knowledge has become the key source and main property for achieving competitive advantage. Furthermore, knowledge management and learning processes has become an important factor for success in international markets. The aim of this study is to assess the relationship between knowledge management practices and export performance with respect to dynamic capabilities of knowledge management and innovative performance in technical exporting companies and engineering services. This is an applied and descriptive research. Research population consists of companies exporting technical and engineering services in Tehran, among which 151 companies were selected through stratified sampling. The hypotheses were tested using structural equation model (SEM) and standard questionnaire were used to gathering information. Also the validity was evaluated through scholar’s opinions, and AVE was used for convergent validity. The reliability of the research measured by Cronbach's Coefficient Alpha. The results show that there is a significant positive relationship between knowledge management practices and export performance of companies. Acquisition and retention of human capital knowledge is considered as the main capital and competitive advantage of companies exporting technical and engineering services, which facilitates their export performance.
- انتشار مقاله: 18-12-1394
- نویسندگان: محمد رضا کریمی علویجه,عطیه اشرف حصاری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهشنامه مدیریت اجرایی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدیریت دانش,عملکرد نوآوری,عملکرد صادراتی,قابلیتهای پویای مدیریت دانش
- چکیده: در پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین فعالیتهای مدیریت دانش و عملکرد صادراتی با توجه به قابلیتهای پویای مدیریت دانش و عملکرد نوآوری در شرکتهای صادرکننده خدمات فنی و مهندسی پرداخته شده است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شرکتهای صادرکننده خدمات فنی و مهندسی در شهر تهران میباشد که از این میان 151 شرکت به صورت طبقهبندی نسبی انتخاب گردید و از مدل معادلات ساختاری برای آزمون فرضیهها استفاده شد. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد استفاده گردید. روایی از طریق بررسی نظرات خبرگان و محاسبه میانگین واریانس استخراج شده مورد بررسی قرار گرفت و پایایی نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین فعالیتهای مدیریت دانش و قابلیتهای پویای مدیریت دانش و عملکرد صادراتی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد، حفظ و کسب دانش سرمایه انسانی در شرکتهای صادرکننده خدمات فنی و مهندسی به عنوان دارایی اصلی آنها، برای این شرکتها نوعی مزیت رقابتی به حساب میآید که باعث تسهیل عملکرد صادراتی آنها خواهد شد.
- چکیده انگلیسی: Regarding rapid changes and complexities of business environment, knowledge has become the key source and main property for achieving competitive advantage. Furthermore, knowledge management and learning processes has become an important factor for success in international markets. The aim of this study is to assess the relationship between knowledge management practices and export performance with respect to dynamic capabilities of knowledge management and innovative performance in technical exporting companies and engineering services. This is an applied and descriptive research. Research population consists of companies exporting technical and engineering services in Tehran, among which 151 companies were selected through stratified sampling. The hypotheses were tested using structural equation model (SEM) and standard questionnaire were used to gathering information. Also the validity was evaluated through scholar’s opinions, and AVE was used for convergent validity. The reliability of the research measured by Cronbach's Coefficient Alpha. The results show that there is a significant positive relationship between knowledge management practices and export performance of companies. Acquisition and retention of human capital knowledge is considered as the main capital and competitive advantage of companies exporting technical and engineering services, which facilitates their export performance.
- انتشار مقاله: 18-12-1394
- نویسندگان: محمد رضا کریمی علویجه,عطیه اشرف حصاری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش در مدیریت ورزشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آمیخته بازاریابی ورزشی,دامنه تابآوری مشتریان,حداقل سطح خدمت قابل قبول,سطح خدمت ادراکشده,سطح خدمت مطلوب
- چکیده: هدف از پژوهش حاضر بررسی دامنه تابآوری مشتری با تحلیلی بر شکاف انتظاراتی تا ادراکی از عناصر مختلف آمیخته بازاریابی در یک مجموعه ورزشی میباشد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده توصیفی/ پیمایشی است. جامعه آماری کلیه مشتریان مجموعه ورزشی کوثر در شهر شیراز میباشند که از این میان با توجه به فرمول کوکران نمونهای معادل 300 نفر در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه بوده که روایی آن از طریق روش روایی ظاهری/ محتوایی و پایایی آن از دو روش آلفای کرونباخ (96 درصد) و روش دو نیم کردن (93 درصد) به تأیید رسید. تحلیلهای آماری نشان داد که در میان عناصر آمیخته بازاریابی، بیشترین شکاف عملکردی در سطح پایین و بالا و گستردگی در دامنه تابآوری به عنصر خدمت بازمیگردد. تحلیلهای دیگر نشان داد که مجموعه ورزشی تنها در مورد عنصر ترفیع توانسته است از ایجاد شکاف عملکردی سطح پایین جلوگیری کند؛ در حالی که در تمامی عناصر دیگر، این شکافها در سطح عملکردی بالا و پایین مشاهده میگردد. در میان گویههای هر یک از عناصر آمیخته نیز مشخص گردید که سطح دسترسی به مدیریت عالی مجموعه با بیشترین شکاف عملکردی پایین و کمترین دامنه تابآوری و گویه مجهز بودن مکان باشگاه با بیشترین شکاف عملکردی بالا روبروست.
- چکیده انگلیسی: The aim of this study was to investigate customer’s zone of tolerance by analyzing the expected and perceived gap between different marketing mix elements in Kosar sports complex. The present research is an applied study and falls into descriptive/survey category. Statistical population consisted of all the customers of Kosar sports complex in Shiraz, among which 300 individuals were selected using Cochran’s formula as the sample. Data collection tool was questionnaire. The validity of the questionnaire was tested using face/content validity and its reliability was confirmed by two approaches including Cronbach’s Alpha (96%) and split half (93%). Statistical analysis showed that among marketing mix elements, the largest gap in high-level performance, low-level performance and zone of tolerance belonged to the element of service. Other analysis showed that the sport complex has only been able to avoid the gap in low-level performance in promotion element among others, while these gaps were observed in high and low-level performance in all the other elements. It has also been indicated that among the marketing mix indexes, getting access to the top management of sport complex was encountered with the largest gap in low-level performance and the lowermost zone of tolerance. In addition, it was revealed that a well-equipped place had the widest high-level performance gap.
- انتشار مقاله: 21-01-1398
- نویسندگان: سید مسلم علوی,محمد رضا کریمی علویجه,ابوالقاسم ابراهیمی
- مشاهده