در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش اجتماعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: خودکارآمدی تحصیلی,کلید واژه ها: هوش اجتماعی,سازگاری تحصیلی
- چکیده: چکیده پژوهش حاضر با هدف مدلیابی روابط بین هوش اجتماعی و سازگاری تحصیلی با بررسی نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی انجام شد. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش همة دانشجویان دانشکده تربیت بدنی دانشگاه ارومیه در سال تحصیلی 93-1392 بودند (240 نفر) که از این تعداد 149 نفر با استناد به جدول مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده برای پاسخگویی به پرسشنامهها انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش سه پرسشنامه استاندارد: "مقیاس هوش اجتماعی" (سیلورا و همکاران، 2001)؛ "خودکارآمدی تحصیلی" (مورگان و جینکز، 1999) و "سازگاری تحصیلی" (بیکر و سیریاک، 1986) بودند که روایی آنها با استناد به نظر متخصصین و پایایی آنها با محاسبه آلفای کرونباخ تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها هم از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشان داد که هوش اجتماعی به طور مستقیم و با واسطه خودکارآمدی تحصیلی بر سازگاری تحصیلی دانشجویان تأثیرگذار است.
- چکیده انگلیسی: Abstract: The aim of present research was modeling relations between social intelligence and self efficacy with academic adjustment. The research method was descriptive- survey. The population consisted of all student of physical education faculty in Urmia University (240persons) that a sample of 149 persons were selected, using simple random sampling. The tools for gathering the data were “Social Intelligence” questionnaire (Silvera et al, 2001); “Self Efficacy” (Morgan & Jeankiz, 1999) and “Academic Adjustment” (Baker & Syriak, 1986). Validity of the tools was approved according to expert’s opinion and their reliability were confirmed by Cronbach's Alpha coefficient. The structural equation modeling was used for analyzing the data. The results showed that social intelligence influenced academic adjustment of the students directly and through self efficacy.
- انتشار مقاله: 11-08-1395
- نویسندگان: علیرضا قلعه ای,محمد رضا فریدی,زهرا مرادی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش اجتماعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: خودکارآمدی تحصیلی,کلید واژه ها: هوش اجتماعی,سازگاری تحصیلی
- چکیده: چکیده پژوهش حاضر با هدف مدلیابی روابط بین هوش اجتماعی و سازگاری تحصیلی با بررسی نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی انجام شد. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش همة دانشجویان دانشکده تربیت بدنی دانشگاه ارومیه در سال تحصیلی 93-1392 بودند (240 نفر) که از این تعداد 149 نفر با استناد به جدول مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده برای پاسخگویی به پرسشنامهها انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش سه پرسشنامه استاندارد: "مقیاس هوش اجتماعی" (سیلورا و همکاران، 2001)؛ "خودکارآمدی تحصیلی" (مورگان و جینکز، 1999) و "سازگاری تحصیلی" (بیکر و سیریاک، 1986) بودند که روایی آنها با استناد به نظر متخصصین و پایایی آنها با محاسبه آلفای کرونباخ تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها هم از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشان داد که هوش اجتماعی به طور مستقیم و با واسطه خودکارآمدی تحصیلی بر سازگاری تحصیلی دانشجویان تأثیرگذار است.
- چکیده انگلیسی: Abstract: The aim of present research was modeling relations between social intelligence and self efficacy with academic adjustment. The research method was descriptive- survey. The population consisted of all student of physical education faculty in Urmia University (240persons) that a sample of 149 persons were selected, using simple random sampling. The tools for gathering the data were “Social Intelligence” questionnaire (Silvera et al, 2001); “Self Efficacy” (Morgan & Jeankiz, 1999) and “Academic Adjustment” (Baker & Syriak, 1986). Validity of the tools was approved according to expert’s opinion and their reliability were confirmed by Cronbach's Alpha coefficient. The structural equation modeling was used for analyzing the data. The results showed that social intelligence influenced academic adjustment of the students directly and through self efficacy.
- انتشار مقاله: 11-08-1395
- نویسندگان: علیرضا قلعه ای,محمد رضا فریدی,زهرا مرادی
- مشاهده