در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Iranian Journal of Geophysics
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ایران,ارزیابی,دمای هوا,ECMWF,پایگاه داده بازتحلیل,MERRA,حوضه آبریز رودخانه حله
- چکیده: تعیین دمای هوا در بسیاری از محاسبات ترازنامه آب و انرژی، مدلسازی هیدرولوژیکی و مطالعات هواشناسی و کشاورزی نقش مهمی دارد. پژوهش حاضر با هدف معرفی دو پایگاه بازتحلیل داده هواشناسی ECMWF و MERRA و ارزیابی عملکرد آنها در برآورد دمای هوای بیشینه، کمینه و میانگین روزانه انجام شد. به این منظور، اطلاعات روزانه دمای بیشینه، کمینه و میانگین دوازده ایستگاه اندازهگیری دما در سطح حوضه آبریز رودخانه حله واقع در جنوب ایران و کرانههای خلیج فارس برای دوره آماری 2003 تا 2016 به مدت 14 سال (5114) روز اخذ و برای ارزیابی آنها از معیارهای آماری ضریب همبستگی (CC)، میانگین خطا (ME) و مجذور میانگین مربعات خطا (RMSE) استفاده شد. نتایج نشان میدهد میزان انطباق اطلاعات پایگاههای داده بازتحلیل در هر سه پارامتر دمایی بیشینه، کمینه و میانگین مناسب است، اما پایگاه داده ECMWF نسخه ERA-Interim نسبت به پایگاه داده MERRA نسخه 2 بسیار مناسبتر است بهطوری که ضریب همبستگی برای همه مؤلفههای دمایی بیشینه، کمینه و میانگین بیشتر از 9/0 است. نتایج این تحقیق نشان میدهد عملکرد هر دو پایگاه داده در برآورد دمای میانگین نسبت به دمای بیشینه و کمینه بهتر است. همچنین هر دو پایگاه داده در برآورد دادههای دمای بیشینه، کمبرآورد و در برآورد دادههای کمینه، بیشبرآورد هستند. دمای هوای میانگین روزانه، ثبت شده در پایگاه داده ECMWF نسخه ERA-Interim مقداری گرمتر (4/0+ درجه سلسیوس) برآورد میشود درحالیکه پایگاه داده MERRA نسخه 2 دمای هوای میانگین را سردتر (5/0- درجه سلسیوس) تخمین میزند. درنهایت، در مقیاس روزانه، استفاده از پارامترهای روزانه دمای هوا (بیشینه، کمینه و میانگین) پایگاه داده ECMWF نسخه ERA-Interim نسبت به پایگاه داده MERRA نسخه 2 در اولویت است. همچنین پیشنهاد میشود با توجه به عملکرد مناسب پایگاههای داده بازتحلیل و بهرهمندی از مزایای آن، سایر متغیرهای هواشناسی نیز ارزیابی شوند.
- چکیده انگلیسی: Estimating air temperature plays an important role in many water and energy balance calculations, hydrological modeling, meteorological and agricultural studies. Changes in air temperature influence on plant growth and many other components at the interface between earth surface and atmosphere. The most common sources for air temperature time series are meteorological stations. However, meteorological networks are sparse in complex terrains, such as mountains. This is mainly due to difficulties with the installation and maintenance of the stations. The air temperature can also be calculated using climate model and reanalysis datasets. The purpose of this study was to introduce two meteorological reanalysis databases: the European Center for Medium-Range Weather Forecasts (ECMWF) and Modern-Era Retrospective Analysis for Research and Applications (MERRA), and evaluation of their performance in estimating daily maximum, minimum and average air temperature. In this regard, maximum, minimum and average air temperature data at daily scale for a period of 14 years from 2003 to 2016 (5114 days) were obtained from 12 temperature measurement stations in Helleh river basin area in south of Iran and the Persian Gulf coasts. The elevation correction and downscaling temperature based on modeled lapse rate are used for correcting two meteorological reanalysis datasets. The correlation coefficient (CC), mean error (ME) and squared mean of errors (RMSE) were used to evaluate the presented datasets. The results showed that the compliance rate of reanalysis datasets in all parameters of maximum, minimum, and average air temperature are appropriate, but the ECMWF-ERA-Interim version dataset is much better than the MERRA version 2 dataset. The correlation coefficients for all parameters of maximum, minimum and average air temperature are more than 0.9. Also, the performance of both datasets in estimating the average air temperature at daily scale is better than the maximum and minimum air temperature at daily scale. Both databases are also underestimated in estimating maximum temperature data and overestimated in estimating minimum data. The average air temperature at daily scale is estimated slightly warmer (0.4°C) from the ECMWF-ERA-Interim version dataset, while the MERRA dataset of version 2 estimates the mean of air temperature colder (-0.5°C). Finally, the use of daily air temperature parameters (maximum, minimum and average) of the ECMWF ERA-Interim dataset is more preferable than MERRA version 2 dataset. Considering the proper performance of reanalysis datasets and using their advantages, we suggest evaluating other meteorological parameters.
- انتشار مقاله: 15-07-1398
- نویسندگان: سعید شکری کوچک,علی محمد آخوند علی,محمد رضا شریفی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علوم و تکنولوژی محیطزیست
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: گاماسیاب,مدلسازی جریان,مدل GEP,مدل ANFIS,مدلBN
- چکیده: زمینه و هدف: هدف در ابتدا بیان نمودن تفاوتها و شناسایی3 مدل به نامهای، برنامه ریزی بیان ژن (GEP)، شبکه عصبی – فازی (ANFIS) و شبکه بیزین (BN) است و مقایسه آنها با یکدیگر و سوال اساسی تحقیق این است که ایا فرامدل شبیهساز برتر در این مطالعه میتواند در شرایط کمبود داده و اطلاعات، جایگزین مناسبی برای مدلهای مفهومی باشد. روش بررسی: دادههای مورد استفاده برای این پژوهش، دادههای بارش و جریان روزانه رودخانه گاماسیاب نهاوند در یک دوره 10 ساله 1391-1381 میباشد. برای مرحله پیشبینی یا شبیهسازی از دادههای سال آبی 1391-1390 استفاده شده است. یافتهها: در مرحله آموزش و با توجه به ضریب تبیین و پارامتر جذر میانگین مربعات خطا و معیار AIC، مشاهده میشود که در هر 3 مدل، هم در مرحله آموزش و هم در مرحله تست شاهد اختلاف بسیار اندک در مقدار این پارامترها هستیم و نتایج هر 3مدل تقریبا با اختلاف بسیار اندک، نزدیک به هم است و تقریبا برتری نسبی مدل GEP را میتوان مشاهده کرد. بحث و نتیجه گیری: نتایج بیانگر آن است که فرامدل[1] شبیهساز بیان ژن توانایی خوبی برای شبیهسازی و پیش بینی جریان روزانه رودخانه دارد و این فرامدل شبیهساز، میتواند در شرایط کمبود داده و اطلاعات، جایگزین مناسبی برای مدلهای مفهومی باشد. علاوه بر این سرعت اجرای مدل برنامهریزی بیان ژن نسبت به بقیه مدلها بیشتر بوده و در زمان کوتاهی قادر به ارائه نتایج بوده است.
[1]- Meta Model- چکیده انگلیسی: Background and Aim: The aim is first to express the differences and identify three models, namely, Gene Expression Programming (GEP), Neural-Fuzzy Network (ANFIS), and Bayesian Network (BN), and compare them with each other. Furthermore, the research's central question is whether the superior simulation meta-modal in this study can be a suitable alternative to conceptual models in the conditions of lack of data and information. Methods: The data used for this study are the daily rainfall and flow data of the Gamasiab Nahavand River in 10 years from 2002 to 2012. For the prediction or simulation stage, the data of the blue year 2012-2011 have been used. Results: In the training phase and according to the coefficient of explanation and the square root of the mean squares error and the AIC criterion, it is observed that in all three models, both in the training phase and in the test phase, we see a minimal difference in the amount of these parameters. Moreover, all three models' results are close to each other with almost a minimal difference, and almost the relative superiority of the GEP model can be seen. Discussion & Conclusion: The results indicate that the simulator meta-model of gene expression has an excellent ability to simulate and predict the river's daily flow, this simulation meta-model can be a suitable alternative to models in the absence of data and information. Be conceptual. Also, the speed of implementation of the gene expression programming model was faster than other models and was able to provide results in a short time.
- انتشار مقاله: 09-10-1396
- نویسندگان: معصومه زینعلی,محمدرضا گلابی,محمد حسین نیک سخن,محمد رضا شریفی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش اجتماعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: واژگان کلیدی: کیفیت خدمات الکترونیک,بانکداری الکترونیک,رضایت مشتری,بانک ملت
- چکیده: چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر کیفیت خدمات الکترونیک با استفاده ازمدل ای سروکوال[1] بر روی رضایتمندی مشتریان شعب شرق استان تهران بانک ملت است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مشتریان شعب بانک ملت در شرق استان تهران بوده است و حجم نمونه به صورت تصادفی انتخاب شده و 384 نفر بوده است. پرسشنامه های رضایت مشتریان و کیفیت خدمات، بین مشتریان توزیع و برای بررسی فرضیه ها از روش معادله ساختاری با نرم افزار لیزرل[2] استفاده شده و برای توصیف داده ها از نرم افزار اس پی اس اس[3] ویراست 16 استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که بین کیفیت خدمات الکترونیک بانک و رضایتمندی مشتریان شعب شرق استان تهران بانک ملت، رابطه معنادار مثبت وجود دارد. می توان نتیجه گرفت که با افزایش کیفیت خدمات الکترونیک بانک، رضایتمندی مشتریان نیز افزایش پیدا می کند و بالعکس
- چکیده انگلیسی: Abstract
The aim of this study is examines of the impact of electronic service quality using E.Servqual model on customer satisfaction nation's in Bank Mellat branches in East of Tehran. The sample method selection was random selection and 384 person has been selected as sample. Inventory of customer satisfaction and service quality, distribution customers and to examine the hypothesis of structural equation method is used with software LISREL and to describe the software SPSS version 16 was used. The results indicate that the electronic service quality and customer satisfaction of Bank Mellat branches in East of Tehran, there is a positive relationship. It can be concluded that with the rise of electronic banking service quality, customer satisfaction increases and vice versa.- انتشار مقاله: 20-06-1396
- نویسندگان: محمد رضا شریفی,محمد رحیم رسولی آزاد
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش اجتماعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: واژگان کلیدی: کیفیت خدمات الکترونیک,بانکداری الکترونیک,رضایت مشتری,بانک ملت
- چکیده: چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر کیفیت خدمات الکترونیک با استفاده ازمدل ای سروکوال[1] بر روی رضایتمندی مشتریان شعب شرق استان تهران بانک ملت است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مشتریان شعب بانک ملت در شرق استان تهران بوده است و حجم نمونه به صورت تصادفی انتخاب شده و 384 نفر بوده است. پرسشنامه های رضایت مشتریان و کیفیت خدمات، بین مشتریان توزیع و برای بررسی فرضیه ها از روش معادله ساختاری با نرم افزار لیزرل[2] استفاده شده و برای توصیف داده ها از نرم افزار اس پی اس اس[3] ویراست 16 استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که بین کیفیت خدمات الکترونیک بانک و رضایتمندی مشتریان شعب شرق استان تهران بانک ملت، رابطه معنادار مثبت وجود دارد. می توان نتیجه گرفت که با افزایش کیفیت خدمات الکترونیک بانک، رضایتمندی مشتریان نیز افزایش پیدا می کند و بالعکس
- چکیده انگلیسی: Abstract
The aim of this study is examines of the impact of electronic service quality using E.Servqual model on customer satisfaction nation's in Bank Mellat branches in East of Tehran. The sample method selection was random selection and 384 person has been selected as sample. Inventory of customer satisfaction and service quality, distribution customers and to examine the hypothesis of structural equation method is used with software LISREL and to describe the software SPSS version 16 was used. The results indicate that the electronic service quality and customer satisfaction of Bank Mellat branches in East of Tehran, there is a positive relationship. It can be concluded that with the rise of electronic banking service quality, customer satisfaction increases and vice versa.- انتشار مقاله: 20-06-1396
- نویسندگان: محمد رضا شریفی,محمد رحیم رسولی آزاد
- مشاهده