در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: متن پژوهی ادبی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: بررسی تطبیقی,ابنعربی,بیدل دهلوی,عدم,فتوحات مکّیه,فصوصالحِکَم
- چکیده: یکی از موضوعهای اصلی و به سخنی دیگر و بهتر، اساسیترین موضوع در تصوّف و عرفان اسلامی بحثِ «وجود» است که با ظهور عارف اندلسی، «محییالدّین ابنعربی» در قرن هفتم و پس از آن تاکنون در ادب فارسی جلوة آشکار و نمودی پُررنگ دارد. به تَبَعِ آن، برایِ روشن کردنِ حقیقتِ «وجود» و «موجود» و نیز منشأ موجودات، در مرتبة پس از آن، مقولة دیگری که در عرصة علم عرفان نظری از آبشخورِ مقولة «وجود» آب خورده است و مورد بحث و بررسی قرار گرفته، مقولة «عدم» است. این جُستار به بررسی مقولة «عدم» در زبان و آثار «بیدل دهلوی» میپردازد و در پیِ آن است تا با جستجوی مفاهیم «عدم» در کلّیّات آثار وی به این نتیجه برسد که آیا در این باره، شباهت اندیشگانی میانِ بیدل دهلوی و ابنعربی وجود دارد یا نه؟ در این راستا، نخست به مقولة «عدم» در آثار ابنعربی پرداخته شده، سپس دیدگاه بیدل دهلوی واکاوی شده، با نظر ابنعربی مورد مقایسه قرار گرفته، در نهایت نیز نتیجة تأثیرات ابنعربی بر بیدل بیان شده است.
- چکیده انگلیسی: One of the main issues in Islamic Sufism and Mysticism is the concept of existence which is openly reflected by the Andalusian Sufi Mystic, MuhyiddinibnArabi in the 13th century and then in the Persian literature. Then, in order to clarify the truth of “existence” and “being” and the origin of creatures, the concept of “non-existence” is brought to the fore; a concept which originates from the concept of existence and is widely discussed in the field of theoretical mystic science. This paper studies the concept of “non-existence” in the language and works of Bidel Dehlavi. By searching for the said concept in his works, the present study seeks to find out whether or not there are similarities between the thoughts of Bidel Dehlavi and Ibn Arabi. In line with this, the concept of “non-existence” in the works y Ibn Arabi is first studied. Then, the viewpoints of Bidel Dehlavi are analyzed and compared with those of Ibn Arabi. At the end, it is discussed how Ibn Arabi has affected the works of Bidel.
- انتشار مقاله: 15-09-1395
- نویسندگان: سعید قاسمی پرشکوه,محمد حسین بیات
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: متن پژوهی ادبی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: عقل,تقابل,وحدت,خیال,نفس,علم,اتحاد,ماهیت,وجود,عالم,معلوم,جوهر,عرض,عاقل,معقول,حس
- چکیده: نویسنده مقاله، در این جستار با استفاده از کتب معتبر حکیمان و عارفان نام آور، کوشیده تا حقیقت علم و اتحاد عاقل به معقول را بنماید. این بحث در چهار بند زیر مورد بررسی و کاوش قرار گرفت : ۱- تعریف و بیان چیستی علم ؛ ۲- چیستی ادراکات بشری ؛ ۳-- بیان مقصود از اتحاد عاقل به معقول ؛ ۴- بیان چگونگی تذکر و یادآوری بعد از ذهول و نسیان . در همه ابحاث ، نخست به دیدگاه ملاصدرا اشارت شده سپس با دیدگاه دگر حکمیان و متفکران - - به خصوصی دیدگاه ابن سینا و علامه طباطبائی - مقایسه گردیده و سرانجام نتیجه گیری نهایی به عمل آمده است. دو نکته برجسته در بحث اتحاد عاقل به معقول ، در این جستار به چشم می خورد: الف) بیان اشکال اساسی صدرالدین شیرازی به ابن سینا؛ اب) - - نقل اشکال معروف علامه طباطبائی به ملاصدرا در شیوه استدلال وی در این باب، و نتیجه گیری نهایی .
- چکیده انگلیسی: It is the mam objective of this paper to present the truth of science and the unity of the wise and wisdom on the basis of the books written by scholars. The present paper is comprised of four parts, namely definition of the nature of science, the nature of human perception, wise and description of the true meaning of"unity of the the wisdom", and finally, the manner of recollection following amnesia. With regard to each and every part of the discussion, viewpoints of Molla-Sadra will be introduced and then it will be compared with those of other scholars such as Ebn-e Sina so that final conclusions can be arrived at
- انتشار مقاله: 09-09-1395
- نویسندگان: محمد حسین بیات,محمد حسین بیات,محمد حسین بیات
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: متن پژوهی ادبی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی:
- چکیده: در کتب صوفیان بزرگ و عارفان سترگ، بارها مشاهده میکردم که ایشان بمدح و ثنای زنان پرداخته و آنان را ستوده اند و از زنهای نامداری چونان «لیلی، سعاد، سلمی، شیرین، زینب لبنب و غیره» نام برده ااند. و یا می دیدم که ضمیر تأنیث در اشعار عربی یا ملمّعات خویش بکار برده اند. بیاد دارم که یکی از استادانم قصیدۀ ابن فارض را تدریس می فرمود، با شگفتگی تمام می گفت: چرا در این اشعار عرفانی همۀ ضمایر مؤنث آورده شده در حالی که همگان می دانیم که مقصود از مخاطب آنها یا ذات حق است یا مظهر اتم اسم الله الاعظم یعنی حقیقت محمدیه. چرا ممدوح خود را معشوقه نامیده و با ضمیر تأنیث او را مخاطب خود قرار داده اند. طبیعی است که برای هر دانشجو و حتّی استاد توّهم آور باشد. این بنده چیزهای مختصر در این باب در برخی از کتب و شروح اقوال صوفیه می دیدم لیکن در صمیم دل قانع نمی شدم. تا سرانجام، زمانی که در کشور اردن بودم، با منابع و ماخذ اصیل برخی از صوفیان بزبان عربی بیشتر آشنا گردیدم و فرصت مطالعه یافتم و آخر کار در حاقّ نفسم قانع گشتم و به رمز سخنان آنان تا حدّی آگاه شدم.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 07-09-1395
- نویسندگان: محمد حسین بیات,محمد حسین بیات,محمد حسین بیات
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: متن پژوهی ادبی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: قرآن,دانش,ادبیات,احادیث,ادب,اسلام و مسلمان
- چکیده: در این مقاله کوشش به عمل آمده تا در کوتاه سخن، طی سه بند، نشان داده شود که با ظهور اسلام، دانشمندان بسیاری در سایه علوم قرآن پدید آمدند و آثار گران بهایی در دانش های گوناگون از خود به یادگار گذاشتند: و انواع ادبیات ایران بویژه ادبیات شعری مانند ادب حماسی، آرمانی، عرفانی، تعلیمی، و غنایی تحت تأثیر قرآن و احادیث به وجود آمدند. لیکن بعد از مشروطیت، ادبیات ایران تحت تأثیر تفکرات مغرب زمین از محتوای قرآنی دور شد.
- چکیده انگلیسی: The aim of this article is to demonstrate that with the advent of Islam, many scholars grew out of the light of the Holy Qur'an. Many valuable works were produced m different scientific branches, including literary genres like epic, mystical, didactic and lyrical poetry, but after the constitutional period, Persian literature came under the influence of western thoughts and consequently became divorced Qur'anic themes.
- انتشار مقاله: 11-09-1395
- نویسندگان: محمد حسین بیات,محمد حسین بیات,محمد حسین بیات
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه پژوهشهای ادبی - قرآنی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آیت الله جوادی آملی,روایات,زبان دین,تفسیر ادبی,داستانهای قرآن,نقلهای تاریخی
- چکیده: داستانهای قرآن در مواضع و سیاقهای گوناگون ذکر شده است. این پراکندگی و تفاوت سبکهای بیان قصص در گفتمان آیات، شبهه راهیابی تعارض به متن قرآن را در ذهن مخاطب تداعی مینماید؛ این در حالی است که با بهرهگیری از قراینی میتوان ضمن پاسخگویی به شبهاتی چون تاریخمندی و متن ادبی و بلاغی بودن قرآن، در رد ادعای مذکور مبادرت ورزید. روایات منتسب به معصومین از جمله قراین ناپیوستهای به شمار میروند که نقش مؤثری در تبیین آیات الهی ایفا مینمایند. لکن با عنایت به احتمال ورود اسرائیلیات به منابع روایی، ارجاع به این مصادر را با مشکل مواجه ساخته و زمینه را برای ادبی و بلاغی دانستن قصههای تاریخی قرآن میگشاید. از سویی از آنجا که موارد گوناگونی از اشتراک میان داستانهای قرآن و نقلهای تاریخی مشاهده میشود، با نظر به اینکه گاه حلقههای مفقود قصص در تاریخ یافت میشود، کاربست دادههای تاریخی در تفسیر داستانهای قرآن نافع مینماید و کمک شایانی نیز در پاسخگویی به شبهاتی که، تنها روش فهم قرآن را روش ادبی و تحلیل متن میداند، خواهد نمود. بر این اساس پژوهش حاضر از رهگذر تأمل در آرای اندیشمندان مسلمان به ویژه آیت الله جوادی آملی و با تکیه بر روش توصیفی – تحلیلی به این پرسش کلیدی که «کارکرد روایات و منقولات تاریخی در نقد خوانش ادبی معاصر از قصص قرآن چگونه ارزیابی میشود؟» پاسخ داده است.
- چکیده انگلیسی:
Qur’anic stories are mentioned in various places and styles. This dispersion and the variety of the narration styles of the discourse of the ayahs might evoke in the mind of the audience the doubt about the existence of conflict in the Qur’anic text. However, using some contextual evidence, it is possible to respond to the doubts raised concerning the historicality of the Qur’an and its being a literary and rhetorical text and to attempt at rejecting the claim. The hadiths attributed to the Infallibles are considered to be detached contextual evidence that play an effective role in explicating the divine ayahs. However, considering the possibility of the creeping of Isra'iliyyat into the sources of hadiths, the referral to hadiths has become problematic, setting the grounds for the assumption that Qur’anic historical stories are merely literary and rhetorical. On the other hand, as one can observe various instances of commonalties between Qur’anic stories and historical narratives, given that sometimes the missing links of stories are found in history, the use of historical data in the interpretation of the stories of the Qur’an appears to be helpful and to greatly aid in responding to doubts by those who consider a literary approach and text analysis the only way to understanding the Qur’an. The present descriptive-analytical study thus, through reflection on the ideas of Muslim thinkers, especially Ayatullah Javadi Amoli, addresses the key question that "how the function of hadiths and historical narratives in the criticism of the modern literary reading of the Qur'anic stories can be validated".
- انتشار مقاله: 12-10-1397
- نویسندگان: محمد حسین بیات,نجمه قربانی افخم,علی شریفی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علوم و فناوری کامپوزیت
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: حل تحلیلی,الگوریتم رقابت استعماری,صفحه ارتوتروپیک نامحدود,گشودگی پنج ضلعی
- چکیده: در این مقاله، مقادیر بهینهی پارامترهای مؤثر بر توزیع تنش اطراف گشودگی پنج ضلعی واقع در صفحه ارتوتروپیک تحلیل و بررسی میشوند. برای تعیین پارامترهای بهینه بهمنظور دستیابی به کمترین مقدار تنش در اطراف گشودگی از الگوریتم بهینهسازی رقابت استعماری استفاده شده است. الگوریتم رقابت استعماری روشی در حوزه محاسبات تکاملی است که به یافتن پاسخ بهینه مسائل میپردازد. این الگوریتم با تقلید از روند تکامل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشورها و با مدلسازی ریاضی بخشهایی از این فرآیند، عملگرهایی را در قالب منظم بهصورت الگوریتم ارائه میدهد که میتوانند به حل مسائل پیچیده بهینهسازی کمک کنند. پایههای اصلی این الگوریتم را سیاست همسانسازی، رقابت استعماری و انقلاب تشکیل میدهند. در واقع این الگوریتم جوابهای مسئلهی بهینهسازی را در قالب کشورها نگریسته و سعی میکند در طی فرآیندی تکرار شونده این جوابها را رفته رفته بهبود داده و در نهایت به جواب بهینه مسئله برساند. روش استفاده شده در این مقاله، بسط روش تحلیلی است که برای گشودگی دایروی و بیضوی توسط لخنیتسکی انجام شده است. متغیّرهای طراحی در این پژوهش شامل زاویه الیاف، زاویهی بار، شعاع انحنای گوشه گشودگی، زاویه چرخش گشودگی و در نهایت جنس صفحه میباشد. نتایج حاصل شده از الگوریتم بهینهسازی رقابت استعماری بیانگر مناسب بودن این روش در بهینهسازی صفحات ارتوتروپیک میباشد. برای اثبات درستی نتایج، از حل عددی اجزای محدود استفاده شده است. نتایج نشان میدهند با انتخاب مناسب پارامترهای بهینه میتوان مقدار تنش اطراف گشودگی را بهمیزان قابل توجهی کاهش داد.
- چکیده انگلیسی: One of the designers concerns is structural failure as a result of stress concentration in the geometrical discontinuities. Understanding the effective parameters on stress concentration and proper selection of these parameters enables the designer to achieve a reliable design. In the analysis of perforated orthotropic plate, the effective parameters on stress distribution around cutouts include fiber angle, load angle, curvature radius of the corner of the cutout, rotation angle of the cutout and at last material of the plate. This paper tries to examine effective parameters on stress analysis of infinite orthotropic plate with central pentagonal cutout with imperialist competitive algorithm (ICA) introduced the optimum parameters to achieve the least amount of stress around the cutout. Like other evolutionary algorithms, ICA is becoming an important tool for optimization and other complex problem solving. The results reported in this review provide evidence of performance achievement of the ICA in terms of both computing time and quality of solution. In this paper, an analytical method has been used to Lekhnitskii theory for circular and elliptical cutouts. Finite element numerical solution is employed to examine the results of present analytical solution. Overlap of the results of the two methods confirms the validity of the presented solution. Results show that by selecting the aforementioned parameters properly, less amounts of stress could be achieved around the cutout leading to an increase in load-bearing capacity of the structure.
- انتشار مقاله: 06-03-1395
- نویسندگان: محمد حسین بیاتی چالشتری,کرامت ملک زاده,محمد جعفری,علیرضا پورموید
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: شیعه پژوهی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: نقد,شفاعت,المنار,تسنیم,تحلیل روششناختی,رشیدرضا,آیتالله جوادی
- چکیده: یکی از برجستهترین تفاسیر شیعه، تفسیر تسنیم و از میان تفاسیر مهم و طراز اول متأخر اهل سنت، تفسیر المنار است. یکی از این دو تفسیر متعلق به مفسری شیعی و عقلگرا و در عین حال متخصص در علوم نقلی و عقلی است که اسلوب تفسیر قرآن با قرآن را برگزیده است. در مقابل رشیدرضا مفسری نقّاد افراطی و معترض به مجتهدان و علمای مذاهب اسلامی است و در عین حال در تولید نظریات خود، متأثر از ابنتیمیه و محمد عبده است و میتوان وی را با اندکی تسامح و در نگاهی ابتدایی در جرگه مفسران قرآن با قرآن برشمرد. با اینکه این دو تفسیر از دو خاستگاه فکری و اعتقادی متفاوت برآمدهاند، نسبتاً از شیوهها و اسلوبهای مشترکی برخوردارند؛ البته اشتراک روشی رشیدرضا و آیتالله جوادی آملی بدان معنا نیست که رشیدرضا کاملاً از روش تفسیر قرآن به قرآن بهره میگیرد، بلکه وی در صدد آن است که آرای تفسیری خود را با توجه به آیات همخانواده تبیین کند؛ ولی در عین حال از دیگر روشهای صواب و ناصواب نیز بهره میگیرد؛ بنابراین آیتالله جوادی آملی به نقد مبانی، روشها و نتایج وی اهتمام ورزیده است. آرای المنار درباره مسئله شفاعت از جمله مسائلی است که به طور مبسوط در تفسیر تسنیم به نقد کشیده شده است. دو مفسر در این مسئله از نظر مبنایی و روش تفاوت نگاه دارند. نگارندگان این پژوهش بر آناند مواجهه این دو مفسر با آیاتی را که مستقیم یا غیرمستقیم با موضوع شفاعت مرتبطاند برجسته سازند و این مواجهه را تحلیل روشی کنند و تا حد توان و حاجت، به تبیین روششناختی نقد آیتالله جوادی مبادرت ورزند. یافته این پژوهش حکایت از آن دارد که المنار در موضوع شفاعت جانبدارانه و با پیشفرض عمل کرده و ضمناً سعی داشته است با تهمتهای بیاساس و ناصواب به قائلان شفاعت، شفاعت مذمومِ غیرمأذون در فرهنگ قرآن را چنان تعمیم دهد که شفاعت مأذون را نیز در بر گیرد. در مقابل، علامه جوادی آملی از اساس کلام رشیدرضا را مردود دانسته و علاوه بر ابطال اندیشه و روش وی، گرایشها و تعصبات ناصوابش را یادآور شده است.
- چکیده انگلیسی: One of the most prominent Shia tafsir works is Tafsir Tasnīm and among the recent important and first-class Sunni tafsir works is Tafsir al-Manār. One of these two tafsir works belongs to a rationalist Shia, and at the same time a specialist in traditional and intellectual sciences, who has selected the style of commentary of Quran by Quran. On the contrary, Rashīd Riḍā is an extremely critical commentator and objector to mujtahids and scholars
of Islamic denominations and at the same time is influenced by Ibn Taymiyyah
and Muḥammad ‘Abduh in the production of his theories, and he can be counted with a little tolerance and in an elementary view, in the category
of Quran commentators by Quran. Although these two commentaries have come from two different intellectual and belief origins, they have similar methods and styles; of course methodical similarity of Rashīd Riḍā and Ayatollah Javadi Amoli does not mean that Rashīd Riḍā completely uses the method of commentary of Quran by Quran, but he tries to explain his commentative opinions according to cognate verses; but at the same time he uses other correct and incorrect methods too. Therefore, Ayatollah
Javadi Amoli has attempted to critique his basics, methods, and results. Opinions of Tafsir al-Manār about the subject intercession is among the subjects which is criticized extensively in Tafsir Tasnīm. The two
commentators have difference of view in this subject in terms of basis and method. The writers of this research are going to highlight the confrontation
of these two commentators with the verses that are directly or indirectly
related to the subject of intercession and do a methodical analysis of this confrontation and to the extent of ability and requirement, undertake a
methodological explanation of the critique of Ayatollah Javadi. Findings of this research indicate that al-Manār has acted biasedly and with presupposition
on the subject of intercession and in addition, with baseless and incorrect
accusations against those considering intercession, has attempted to
generalize the blamed unpermitted intercession in Quranic culture such that it also includes the permitted intercession. On the contrary, Allama
Javadi Amoli has considered Rashīd Riḍā’s words basically refuted and in addition to abrogating his thought and method, he has reminded his incorrect
inclinations and bigotries.- انتشار مقاله: 17-07-1397
- نویسندگان: محمد حسین بیات,حسین محققی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: سراج منیر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: عقل,علم,آیتاللهجوادیآملی,قصصقرآن,معجزات و امورخارقالعاده
- چکیده: قرآن در بسیاری از سورهها به نقل وقایعی از امتهای گذشته میپردازد. وجوه گوناگونی از این داستانها قابل بررسی است که یکی از مهمترین آنها اعجاز و امور خارقالعادهای است که در بستر نقل حوادث گوناگون مطمح نظر قرار گرفته است. برخی با تکیه بر تفسیری که علم از وقایع جهان پیرامون بشر ارایه میکند، به تاویل این داستانها پرداختهاند. آنها معتقدند بازخوانی امور خارقالعاده در قصص قرآن با نظرداشت دستیافتن علوم تجربی به تبیین علیّ و معلولی بسیاری از رخدادها، همراه با پیشرفت علوم انسانی و پیدایش دیدگاههای مختلف، میتواند در بسیاری از موارد وجود اعجاز در این داستانها را با تردید مواجه سازد. آیتالله جوادی آملی از جمله مفسرانی است که با تکیه بر ادله گوناگون، دیدگاههای منکران را نقد نموده است. تحلیل آرای ایشان در این حوزه، با بهرهگیری از روش توصیفی-تحلیلی و نیز ابزار نمودار، مبانی و گامهای استدلالی مواجهه با رویکردهای مخالف اعجاز در داستانهای قرآن را نمایان میسازد که در نوشتار حاضر مورد توجه قرار گرفته است.
- چکیده انگلیسی: In many surahs, the Qur'an deals with the events of the past generations. Various aspects of these stories can be explored, one of the most important of which is the miraculous and extraordinary affairs that have been considered in the context of various events. Some rely on these stories based on the interpretation that science provides about the events of the world around human beings. They believe that the recounting of extraordinary affairs in the Qur'an's stories, in spite of the fact that the empirical science has been discovered and the explanation of many events, along with the advancement of human science and the emergence of different theories, can in many cases cause doubt in these stories. In contrast, another group of commentators has emphasized the existence of a miracle element in the stories of the Qur'an and accepted it. Ayatollah Javadi Amoli is one of the commentators who, based on various arguments, criticized the views of the disbelievers. Analyzing his opinions in this area, using the descriptive-analytical method as well as the chart tool, reveals the bases and arguments in confronting the opposing miracle approaches in the stories of the Qur'an, which is considered in the present paper.
- انتشار مقاله: 16-06-1398
- نویسندگان: محمد حسین بیات,نجمه قربانی افخم,عباس اشرفی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: سراج منیر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: بداء,قدر,علم الهی,اجل معلّق,اجل مسمّی,قضای مشروط,قضای محتوم
- چکیده: موضوع اجل معلّق (قضای مشروط) و اجل مسمّی (قضای محتوم) در ارتباط با زمان مردن آدمیان، از دیرزمان مورد بحث مفسّران اسلامی بوده است. بعضی از آیات قرآن کریم، در اجل معلّق ظهور دارند؛ مثل آیة Pأَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اتَّقُوهُ وَ أَطیعُونِ * یغْفِرْ لَکمْ مِنْ ذُنُوبِکمْ وَ یؤَخِّرْکمْ إِلی أَجَلٍ مُسَمًّی..: اینکه خدا را عبادت نمایید و تقوا پیشه کنید و از دعوت من اطاعت نمایید تا خداوند گناهانتان را بیامرزد و مرگتان را تا وقتِ نامیدهشده (در علم خدا) به تأخیر اندازدO (نوح/ 3ـ4). لیکن برخی دیگر از آیات در اجل مسمّی ظهور دارند؛ مثل آیة Pنَحْنُ قَدَّرْنا بَینَکمُ الْمَوْتَ وَ ما نَحْنُ بِمَسْبُوقینَ: ما زمان مرگ را میان شما تعیین کردهایم و هیچ کس آن را تغییر نتواند دادO (الواقعه/60). نویسندة این مقاله، نخست با استناد به آیات و روایات، اجل معلّق و مسمّی را به اثبات رسانیده، سپس با استناد به مراتب علم خداوندی، به این نتیجه رسیده که دو گونه بودن اجل آدمی با یکدیگر منافات ندارند؛ چراکه بازگشت اجل معلّق به اجل مسمّی میباشد.
- چکیده انگلیسی: The issue of sudden and appointed time of death of human has long been studied from by the Islamic interpreters. Some of the verses of the Holy Quran talks about indefinite time of death as:
Pأَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اتَّقُوهُ وَ أَطیعُونِ * یَغْفِرْ لَکُمْ مِنْ ذُنُوبِکُمْ وَ یُؤَخِّرْکُمْ إِلی أَجَلٍ مُسَمًّی إِنَّ أَجَلَ اللَّهِ إِذا جاءَ لا یُؤَخَّرُ لَوْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَO (نوح/ 3ـ4).
That you should worship Allah and be careful of your duty to Him and obey Me, He will forgive some of your sins and grant you to an appointed term. However, some of other verses talk about certain time of death as:
Pنَحْنُ قَدَّرْنا بَیْنَکُمُ الْمَوْتَ وَ ما نَحْنُ بِمَسْبُوقینَO(الواقعه/60).
We have ordained death among you and We are not to be overcome. The writer of this paper, firstly, based on the verses and traditions, has proved the sudden and appointed time of death; secondly, based on the various degrees of science of Allah, he has proved that diversity of death is not inconsistent with each other because the sudden death returns to the appointed death.
- انتشار مقاله: 17-01-1395
- نویسندگان: محمد حسین بیات,محمد حسین بیات,محمد حسین بیات
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: سراج منیر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: قرآن,تجلّی,تسبیح,تجرد علم,سریان علم,خشیت
- چکیده: آنچه انسانها با حواسّ خود درمییابند، این است که جمادات فاقد شعورند، امّا خداوند در قرآن همة موجودات عالم را از انسان و حیوان گرفته تا گیاه و جماد، دارای شعور و آگاهی معرّفی میفرماید و اموری مانند تسبیح، سجده، خشوع و ..... را به آنها نسبت میدهد. اعتقاد به سریان کمالات وجودی از قبیل علم، حیات و اراده در جمیع موجودات از اصول مسلّم و پذیرفته در حکمت متعالیه است. ملاّصدرا با براهین عقلی سریان علم را در همة موجودات عالم اثبات میکند، امّا ممکن است این گونه به نظر برسد که این دیدگاه با اصل تجرّد علم که از سوی ملاّصدرا پذیرفته شده است، در تعارض باشد. در این مقاله، برای حلّ این تعارض کوشش به عمل آمده است و اثبات شده که تعارضی وجود ندارد و ملاّصدرا با استمداد از آیات و روایات این راز را دریافته است.
- چکیده انگلیسی: Human knows by his senses that inanimate objects are without understanding, but in the Qur'an, God says all creatures of the universe including humans, animals, plants and inanimate objects, are wise and intelligent. Also he attributes to them things like praise, worship, reverence and etc. Belief in influence of Perfection in all things such as science, life and will, are from accepted principles in transcendental philosophy. Mulla Sadra proves the influence of science in all creatures with rational proofs, but it may seem that this view disagrees with celibacy of science which has been accepted by Mulla Sadra. In this article, we have tried to resolve this conflict or disagreement and we have proved that there is no conflict and Mulla Sadra has found its secret through the verses and hadiths.
- انتشار مقاله: 20-07-1394
- نویسندگان: محمد حسین بیات,حامده راستایی
- مشاهده