در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آموزش بالینی,اورژانس,پرستار
- چکیده: اهداف: آموزش بالینی پرهزینهترین عنصر برنامة پرستاری و یکی از ارکان مهم آموزش پرستاری است. دورة آموزش بالینی از مقاطع مهم آموزش پرستاری است که طی آن توانمندیهای اولیه و حرفهای دانشجویان پایهریزی میشود. لذا، این پژوهش کیفی با هدف تبیین تجارب پرستاران از آموزش بالینی در بخش اورژانس انجام شد.
مواد و روشها: این تحقیق مطالعهای کیفی با رویکرد تحلیل محتواست. فرایند جمعآوری دادهها مشتمل بر بیست مصاحبة نیمهساختاریافته و عمیقباپرستاران در بخش اورژانس (شش دانشجوی پرستاری، دو پرستار مسئول بخش، چهار مربی پرستاری و هشت پرسنل پرستاری) همراه با یادداشتهای عرصه است. مصاحبة عمیق براساس تجربههایواقعیپرستاراندرمحیطبالینیباپاسخبهسؤالهایباز و در موارد لزوم سؤالهایکاووشی جمعآوری شد. تحلیل دادهها به روش آنالیزمحتوی کیفی انجامگرفت.
یافتهها:تحلیل دادهها منجر به استخراج نه طبقه وسه درونمایه شد که بیانگر تجربه و درک پرستاران اورژانس از آموزش بالینی است، شامل محیط (ارتباطات، امنیت محیط و تجهیزات محیط) آموزش (آموزش به بیمار، آموزش پرسنل و آموزش دانشجو) و عملکرد مسئول بخش نقش مدیریت بخش اورژانس در آموزش، نقش و عملکرد متون در آموزش، و نقش و عملکرد پرسنل عرضهکنندة خدمات.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش بیانگر وجود برخی فاکتورهای مؤثر در کسب تجربههای مثبت بود، مثل آموزش چهرهبهچهره به بیمار، حضور مؤثر مربی در بخش و برخی تجربههای منفی مانند عدم بهکارگیری فنهای آموختهشدة دانشجویان در محیط آموزشی با کیفیت بالا در شرایط بالینی، و کمبود تجهیزات و حجم کار زیاد کارکنان. با درنظرگرفتن مجموع نظرات چنین برداشت میشود که با شناخت نارساییهای آموزش بالینی مسئولان قادر خواهند بود که برنامههای آموزشی مطلوب را طرحریزی کنند و سبب ارتقای کیفیت آموزش بالینی خواهد شد.- چکیده انگلیسی: Background: Clinical education is the most costly element of nursing programs. One of the importantbasics of nursing education comes into account. The clinical education course is important landmark in nursing education, the first professional capabilities of students to be established. This qualitative study was conducted in the emergency department .
Materials and Methods: This study is qualitative research with content analysis. The process of data collection consists of 20 semi-structured interviews and in-depth with the nurses in the emergency department (six nursing students and two nursing directors of wards, four nursing educators, eight nursing personnel) with notes field. By interview with actual experiences of nurses in clinical response, four open questions were collected. Data were analyzed with the using qualitative content analysis.
Results: Data analysis resulted in the extraction of nine classes and three represent the experiences and perceptions of emergency roomnurses from clinical education and include the environment (Communications, safety environmental, environmental equipment), education (patient education, personnel training and training students) and performance of the director of sector (the role of management in the emergency department of education, the role of the matron of education, the role of the service provider's staff, communications, safety environmental, environmental equipment), education (patient education, personnel training and training students) and the performance of the sector (the role of management of the emergency department in education, the role and function of the mananger in education, the role and function of the service provider's staff).
Conclusion: Research findings based on the experiences of students, staff and educator showed some effective factors such as the patient's face to face training, to gain positive experience and some negative experiences such as lack of useable techniques that have been taught the students in the learning environment at the university like that quality in clinic, lack of equipment, and workload of personnel. Considering all the ideas, authorities will be able to identify the clinical education problems, plan appropriate training programs, and promote the quality of their clinical training.- انتشار مقاله: 26-12-1394
- نویسندگان: نسرین فاضل,حمیده یزدیمقدم,فاطمه الحانی,اکبر پژهان,محسن کوشان,محمدرضا قاسمی,فهیمه ریواده
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اضطراب,احساسات گروهی,آنژیوگرافی عروق کرون
- چکیده: زمینه و هدف:یکی از شایعترین روشهای تشخیصی و درمانی در بیماران قلبی، کاتتریسم قلبی است. روشهای آموزشی مثل آموزش گروهی سبب ایجاد احساس راحتی و آرامش بیشتر و نیز تغییر در پاسخهای روانی و فیزیولوژیکی بیماران میشود. مطالعهی حاضر با هدف تعیین تأثیر بیان احساسات گروهی بر میزان اضطراب بیمارانِ در شرف آنژیوگرافی قلبی انجامگرفته است.
مواد و روشها: این مطالعه بهروش کارآزمایی بالینی تصادفی شده در دو گروه مداخله و کنترل بر روی 80 نفر از بیمارانی که در سال 1393 و برای اولین بار در طول زندگی خود، تحت آنژیوگرافی عروق کرونر قرارگرفتهاند، انجام شد. واحدها به روش نمونهگیری در دسترس در روزهای تصادفی انتخاب شدند. در گروه مداخله، روش بیان احساسات گروهی انجام شدهاست. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامهی استاندارد اضطراب اشپیل برگر بود. دادهها توسط نرم افزار SPSS نسخهی 20، تجزیه و تحلیل و از آزمونهای مجذور کای، دقیق فیشر و آنالیز کوواریانس استفادهشد. در همهی آنالیزها، سطح معناداری 05/0 در منظورگردید.
یافتهها: میانگین سنّی افراد شرکتکننده در این مطالعه 67/10±11/54 میباشد.39 نفر از شرکتکنندگان مرد(8/48 درصد) و 41 نفر زن(2/51 درصد) بودند. میانگین اضطراب آشکار در گروه آزمون بعد از مداخله نسبت به گروه کنترل کاهش یافتهاست(01/0P=).
نتیجهگیری: بیان احساسات گروهی در کاهش اضطراب بیماران در شرف آنژیوگرافی قلب مؤثر میباشد. پیشنهادمیشود که قبل از کاتتریزاسیون قلب، از این روش استفاده گردد.- چکیده انگلیسی: Background and purpose: cardiac catheterization is one of the most common diagnostic and therapeutic methods of heart disease, Teaching methods such as group training creates the feeling of comfort and make the patients more relax, as well as it changes their psychological and physiological responses. The present study was conducted to determine the effect of group emotional expressions, on stress level of patients awaiting for cardiac catheterization.
Materials and Methods: This interventional study (randomized trial) was carried out on 80 patients undergoing coronary angiography for the first time, in Vasee Hospital of Sabzevar in 2014. The samples were selected according to patients available on random days. In the intervention group, emotional expression method was performed. Data were collected via State Trait Anxiety Inventory (STAI), and standard anxiety questionnaire. Data were analyzed by SPSS software using Chi-square, Fisher exact and analysis of covariance. (Significant level=0.05)
Results: The average age of participants in this study was about 54.11±10.67 years. Among all patients, 39 participants (48.8%) were male and 41 participants (51.2%) were females. In the intervention group, mean score of STAI decreased significantly in comparision to the control group (p‹0.010).
Conclusion: Group expression of emotions affect patient’s anxiety undergoing first time coronary angiography. Therefor it's recommended to use this method befor cardiac catheterization performance.- انتشار مقاله: 18-08-1394
- نویسندگان: مهدی جمالی نیک,کاظم مسکنی,محسن کوشان,محمدحسن رخشانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کیفیت خواب,نارسایی قلبی,انفارکتوس میوکارد,آرامسازی بنسون
- چکیده: زمینه و هدف: بیماریهای قلبیعروقی، فاکتور اصلی در کاهش میزان خواب و افزایش بیداریهای شبانه میباشند. با توجه به عوارض داروهای خواب آور، استفاده از روشهای غیردارویی که بتوانند باعث بهبود کیفیت خواب بیماران مزمن قلبی شوند، لازم به نظر میرسد، لذا این مطالعه با هدف تأثیر روش آرامسازی بنسون بر کیفیت خواب بیماران مزمن قلبی، انجام گرفت. مواد و روشها: طرح مطالعه، کارآزمایی بالینی تصادفی شده میباشد. جامعه پژوهش را 60 بیمار مزمن قلبی مراجعه کننده به بیمارستان واسعی شهر سبزوار تشکیل میدهند که به روش تصادفی ساده به دو گروه کنترل (30 نفر) و مداخله (30 نفر) تقسیم شدند. گروه مداخله، تمرینات آرامسازی بنسون را به مدت 20 دقیقه دو بار در روز طی مدت یک ماه انجام دادند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و کیفیت خواب پیتسبرگ بود که در دو نوبت قبل از مداخله و بعد از مداخله در دو گروه تکمیل گردید. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری من-ویتنی، کای اسکوئر، دقیق فیشر، ویلکاکسون و تحلیل کوواریانس و با استفاده از نرمافزار آماری SPSS نسخه 11.5 و با سطح معنی داری 05/0 ˂ P مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: میانگین و انحراف معیار کیفیت خواب در گروه مداخله قبل از آرامسازی بنسون 41/4± 33/10 بود که بعد از مداخله به 01/4± 50/7 کاهش یافت. تجزیه و تحلیل داده ها بین میانگین کیفیت خواب واحدهای پژوهش قبل و بعد از مداخله در گروه مداخله، تفاوت معناداری را نشان داد (001/0> P). نتیجهگیری: آرامسازی بنسون بر کیفیت خواب بیماران مزمن قلبی، مؤثر است لذا میتواند به عنوان درمان مکمل برای بهبود کیفیت خواب در این بیماران، استفاده گردد.
- چکیده انگلیسی: Background and Aim: Cardiovascular diseases are major factor in reducing the amount of sleep and increased nighttime wakefulness. Due to the many complications resulting from medication, non-pharmacological methods that can improve the quality of sleep in patients with chronic heart disease, seems to be reasonable. This study aimed to assess the effect of the Benson relaxation technique on quality of sleep in patients with chronic heart disease. Materials and Methods: The study design is a randomized clinical trial. The study population comprised 60 patients with chronic heart disease referring to Vasei hospital in Sabzevar that randomly divided into control group (n =30) and intervention group (n =30). The intervention Group did Benson relaxation exercises for 20 minutes twice a day over a month. Tools for data collection Consists of; demographic form and Pittsburgh Sleep Quality Index that in two times before and after the intervention were completed. Data with Mann-Whitney test, Chi-square, Fisher exact, Wilcoxon tests and Analysis of Covariance and using SPSS statistical software version 11.5 and with significance level p˂0/05 were analyzed. Results: The mean± SD quality of sleep in the intervention group before making a gentle Benson relaxation was; 10/33±4/41 that after the intervention was decreased to 7/5±4/01. Analysis of the data in average sleep quality of participants in the intervention group before and after the intervention showed significant differences (P< 0/001). Conclusion: Benson relaxation has desired effect on sleep quality of patients with chronic heart diseases, so it can be used as a complementary therapy to improve sleep quality in these patients.
- انتشار مقاله: 06-05-1393
- نویسندگان: محمدحسن رخشانی,رویا اکبرزاده,محسن کوشان,سیدمرتضی هاشمی نیک
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: خلق و خو,موسیقی,عملکرد ورزشی,بسکتبال
- چکیده: زمینه و هدف: تأثیرات روانی- فیزیولوژیکی موسیقی در دهه اخیر به یک حوزه جذاب پژوهشی ورزشی تبدیل شده است، لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی اثرگذاری موسیقی مهیج، آرامبخش و دلخواه بر ویژگیهای خُلقی و دقت پرتاب ورزشکاران بسکتبالیست بود. مواد و روش ها: جامعه آماری این تحقیق نیمه تجربی را بازیکنان ماهر و نیمه ماهر تشکیل دادند. بدین منظور، 72 بسکتبالیست دختر (36 بازیکن ماهر و 36 بازیکن نیمهماهر) بهعنوان نمونه انتخاب و به طور تصادفی در گروه های 24 نفری (موسیقی مهیج، موسیقی آرامبخش و موسیقی دلخواه) جای گرفتند. روز اول پس از 10 دقیقه گرم کردن ویژگیهای خُلقی (توسط مقیاس خُلقی برونل با اعتبار 712/0 و روایی 89/0) و دقت پرتاب (توسط مقیاس پنج ارزشی زاچری با اعتبار 85/0 و روایی 91/0) مورد ارزیابی قرار گرفت. در روز دوم در حین 10 دقیقه گرم کردن موسیقی مربوط به هر گروه پخش و سپس اندازهگیریهای موردنظر صورت گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس با سنجشهای مکرر و آزمون تعقیبی (LSD) توسط نرمافزار آماری 15 SPSS صورت گرفت. یافته ها: نتایج تحلیل واریانس بیانگر آن است که ویژگی های خُلقی شرکت کننده ها در اثر گوش دادن به موسیقی بهطور معناداری بهبود یافته است (0.012=P و2.845=F). از طرفی موسیقی دلخواه نسبت به موسیقی مهیج و آرامبخش تأثیر بیشتری بر بهبود ویژگیهای خُلقی داشته است (0.05>P). به علاوه، دقت پرتاپ افراد صرف نظر از سطح مهارت و نوع موسیقی تجویز شده، در اثر موسیقی بهبود یافت.(پیش آزمون 0.93±2.58 در مقایسه با پس آژمون 0.77±2.88).نتیجه گیری: نتایج در مجموع نشاندهنده بهبود وضعیت خُلقی در اثر موسیقی است. همچنین دقت پرتاب بازیکنان در اثر موسیقی بهبود می یابد.
- چکیده انگلیسی: Background and purpose: In recent years, psychological and physiological effects of music on athletic performance have become an attractive field of research. The present study investigates the effect of various kinds of music on mood characteristics and performance accuracy in skilled and semi-skilled female basketball players. Methods: The population for this quasi-experimental study consisted of skilled players (League) and semi-skilled players (PE students). Seventy-two female basketball players (36 skilled and 36 semi-skilled) were selected randomly and assigned to different groups (exciting music, relaxation music, and favorite music). Data was collected in two days using Brunel mood scale and 5-value Zachary scale for measuring the accuracy of basketball free-throw. Results: ANOVA results show that listening to music improved mood characteristics of participants significantly regardless of their skill level (p=0.012). The interaction of test and type of music was significant on mood variables (p=0.01). Favorite music was more effective than exciting music in improving mood properties (p
- انتشار مقاله: 23-03-1391
- نویسندگان: فهیمه کیوانلو,شهین جلالی,محسن کوشان,محمد سیداحمدی,محسن غفرانی,معصومه شجاعی,نعیمه طاهری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: برنامه حرکتی تعمیم یافته,ﺗﺪاﺧﻞ زﻣﯿﻨﻪ ای,پارامتر,زمان بندی نسبی
- چکیده: زمینه و هدف: عوامل متعددی بر یادگیری مهارت های حرکتی تاثیرگذار است. یکی از این عوامل، نحوه آرایش تمرین است که می تواند باعث ثبات و توسعه برنامه حرکتی تعمیم یافته و پارامتریزه کردن حرکات شود. مطالعه حاضر به منظور بررسی اثر روش های مختلف تمرین بر یادگیری و انتقال برنامه حرکتی تعمیم یافته و پارامتر زمان در یک تکلیف زنجیره ای انجام گرفت. مواد و روش ها: این مطالعه از نوع تجربی و جامعه پژوهش شامل دانشجویان پسر راست دست دانشگاه شهید باهنر کرمان بود. بدین منظور، 80 آزمودنی داوطلب مرد (با دامنه سنی 23-19 سال) به طور تصادفی ساده در چهار گروه تمرینی قالبی، تصادفی و دو گروه ترکیبی (قالبی-تصادفی و تصادفی-قالبی) قرار گرفتند. آزمایش شامل اجرای تکالیف زنجیره ای با برنامه حرکتی تعمیم یافته متفاوت (تغییر ابعاد فضایی) و پارامتر زمان متغیر بود. آزمودنی ها پس از مرحله آشنایی با آزمون و انجام 108 کوشش طبق گروه تمرینی، در آزمون های یادداری و انتقال شرکت کردند. پس از مراحل مختلف آزمایش، میزان خطای زمان بندی نسبی (شاخص کارایی برنامه حرکتی تعمیم یافته) محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی توکی) در سطح معناداری 05/0 و نرم افزار SPSS 16 استفاده شد. یافته ها: بین روش های مختلف تمرین در مرحله اکتساب اختلاف معناداری (00/0 ،P≤71/3F=) مشاهده شد و آزمون تعقیبی توکی نشان داد که گروه تمرین قالبی با میانگین خطای 7±14/20، عملکرد بهتری در این مرحله نسبت به سایر گروه ها (تصادفی 4/9±84/31، قالبی-تصادفی 29/8±25/30، تصادفی-قالبی 10/7±33/27) داشته است. ولی در مراحل یادداری و انتقال، علیرغم برتری نسبی طرح های تمرین ترکیبی بر میزان خطای زمان بندی نسبی، تفاوت بین گروه های تمرینی معنادار نبود (05/0>P). نتیجه گیری: تمرین قالبی موجب عملکرد بهتر در مرحله اکتساب می شود، اما روش های مختلف تمرینی (قالبی، تصادفی و ترکیبی) تاثیر یکسانی بر عملکرد افراد در مراحل یادداری و انتقال برنامه حرکتی تعمیم یافته در یک تکلیف زنجیره ای دارند.
- چکیده انگلیسی: Background and Purpose: Many factors affect the learning of motor skills، one of which is the arrangement pattern of exercises، which can affect the stability and development of a generalized practice schedules and parameterizing the movements. The current research was performed to monitor the effect of different practice schedules on learning and transfer of generalized motor program in a serial task. Methods and Materials: This experimental study involved the population of male right-handed university students at Shahid Bahonar University of Kerman، Iran. Therefore، 80 participants (age range of 19-23 years old) were randomly allocated into four groups: blocked، random، blocked-random and random-blocked. The test included performance of serial tasks with different generalized motor schedules (spatial dimension variance) and variable timing parameter. The participants took part after pre-test phase and accomplishing 108 trial exercises according to practice group in retention and transfer tests. When different tests were performed، amount of relative timing errors (measure of consistency and proficiency of generalized motor program) were calculated. For data analysis، descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (repeated measures ANOVA and Tukey test) were used in SPSS 16 (p0.05). Conclusion: The results showed that the blocked exercises caused a better performance at the acquisition level. However، different patterns caused a similar effect on the performance of participants at the levels of learning and transfer in a serial task.
- انتشار مقاله: 18-12-1390
- نویسندگان: فهیمه کیوانلو,محمد سید احمدی,زینب فرخ,حسین صمدی,محسن کوشان,مهدی خلیل ارجمندی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سلامت روان,افسردگی,تمرینات ایروبیک,زنان معتاد
- چکیده: زمینه و هدف: زنان معتاد در مقایسه با دیگر زنان، مسائل و مشکلات روانی بیشتری دارند که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. استفاده از روش های پیشگیرانه کم هزینه و سهل الوصول مانند تمرینات ایروبیک می تواند باعث ارتقاء سلامت روانی زنان معتاد شده و از ابتلای آن ها به اختلالات روانی جلوگیری کند. پژوهش حاضر، به منظور بررسی تاثیر یک دوره تمرین ایروبیک بر سلامت روان زنان معتاد زندان مرکزی زاهدان انجام گرفت. مواد و روش ها: این پژوهش از نوع تجربی بوده و جامعه تحقیق را زنان معتاد زندان مرکزی زاهدان در سال 1387 تشکیل می دادند. از بین آن ها تعداد 30 نفر به طور تصادفی ساده به دو گروه مساوی (15 نفر گروه کنترل، 15 نفر گروه تجربی) تقسیم شدند. ابزار جمع آوری داده ها، شامل پرسشنامه سلامت عمومی 28 سؤالی گلدبرگ (28 GHQ) و پرسشنامه جمعیت شناختی بود. گروه تجربی به مدت 8 هفته و هر هفته 3 جلسه با مدت زمان 45 دقیقه در برنامه تمرینی ایروبیک شرکت کردند. برای بررسی تاثیر برنامه تمرینی ایروبیک بر سلامت روان زنان معتاد، گروه های کنترل و تجربی قبل و بعد از 8 هفته تمرین ایروبیک به پرسشنامه سلامت عمومی پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آزمون های تی مستقل و همبسته با نرم افزار SPSS.15 انجام گرفت. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که پس از 8 هفته برنامه تمرینی ایروبیک میزان علائم جسمانی (از 37/6±20/12 به 83/2±53/4)، اضطراب (از 50/4±47/14به 13/2±33/4)، افسردگی (از 78/6±67/11 به 25/3±60/3) و سلامت روانی (از 50/15±20/48 به 71/6±87/18) آزمودنی های گروه تجربی به طور معناداری (05/0≥p) بهبود یافته است. اما در کارکرد اجتماعی (از 34/4±33/10 به 80/3±07/7) آزمودنی ها تغییر معناداری (05/0≤p) مشاهده نشد. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان می دهد که تمرینات ایروبیک نقش مؤثری در بهبود سلامت روانی زنان معتاد دارد.
- چکیده انگلیسی: Background and Purpose: Addict women face more mental problems than healthy women، and the issue is less attended. Applying inexpensive، easily accessible preventive measures like aerobic training can improve their mental health. The present study was to investigate the effect of aerobic training on the mental health of addict women in the central prison of Zahedan، Iran. Methods and Materials: This experimental study involved the addict women in the central prison of Zahedan، Iran in 2008. Thirty addict women were randomly selected and assigned into two equal groups (15 controls and 15 experimental). The Goldberg General Health Questionnaire (GHQ 28) and Demographic Characteristics Questionnaire were used for Data collection. The experimental group was trained for 8 weeks، three weekly sessions of 45 minutes. Both groups completed the questionnaires before and after the 8-week training for the evaluation of their mental health status. The data were analyzed in SPSS 15 using descriptive statistics (frequency، mean and standard deviation) as well as the dependent and independent t-test. Results: Results showed that after eight weeks of aerobic training program، symptoms significantly improved: physical symptoms (from 12.20±6.37 to 4/±53±2/83)، anxiety (from 14.47±4.50 to 4.33±2.13)، depression (from 11.67±6.78 to 3.60±3.25) and mental health (from 48.20±15.50 to 18.87±6.71) (p≤0.05). However، the social functioning of the participants did not significantly change (from 10.33±4.43 to 7.70±3.80). Conclusion: The results indicated aerobic training had an effective role in improving the mental health of addict women.
- انتشار مقاله: 18-12-1390
- نویسندگان: محسن کوشان,فرشته گلستانه,محمد سیداحمدی,مهدی مقرنسی,فهیمه کیوانلو
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: هوش هیجانی,سبک رهبری,مربی,رهبری مبادله ای,رهبری تحول بخش
- چکیده: زمینه و هدف: هوش هیجانی شامل شناخت و کنترل عواطف و هیجان های فرد است. هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین هوش هیجانی و سبک رهبری (تحول بخش- مبادله ای) مربیان تیم های ورزشی منطقه 9دانشگاه آزاد اسلامی می باشد. مواد و روش ها: این مطالعه به روش توصیفی – تحلیلی و به صورت مقطعی انجام گرفت. جامعه پژوهش شامل مربیان مرد تیم های ورزشی منطقه 9 دانشگاه آزاد اسلامی بود که از بین آن ها 240 نفر به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه هوش هیجانی (شوت) با اعتبار 84/0، پرسشنامه سبک رهبری (وارنر بورک) با اعتبار 79/0 و پرسشنامه جمعیت شناختی بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و ضریب همبستگی پیرسون با نرم افزار SPSS 13 انجام گرفت. یافته ها: میانگین هوش هیجانی در آزمودنی ها 21/20±25/116 و میانگین نمرات سبک رهبری تحول گرا 41/5±60/50 و عمل گرا 41/5±42/24 بود که بین هوش عاطفی و سبک رهبری تحول بخش رابطه مثبت و معناداری (001/0= p، 404/0r=) وجود داشت. همچنین بین هوش عاطفی و سبک رهبری مبادله ای یک رابطه منفی و معنادار (001/0 p=، 404/0- r=) مشاهده شد. بررسی تاثیر سن، سابقه و نوع رشته تحصیلی بر رابطه هوش عاطفی و سبک رهبری نشان داد که افزایش سن و سابقه باعث تقویت این رابطه شده است (0001/0 p=، 475/0r=). از طرفی این همبستگی فقط در مربیان دارای مدرک غیر تربیت بدنی (0001/0p=، 559/0r=) معنادار بود. نتیجه گیری: با توجه به نتایج می توان گفت که با افزایش هوش هیجانی در مربیان، تمایل آن ها به سبک رهبری تحول بخش افزایش می یابد.
- چکیده انگلیسی: Background and Purpose: The emotional intelligence (EQ) includes understanding and control of emotions. The purpose of the present study was investigating the relationship between emotional intelligence and leadership styles (transformation and transaction) in the coaches of sports teams of Region 9 of the Islamic Azad University. Methods and Materials: This study is a cross-sectional descriptive analytical research. The study population included male coaches of the sports teams of the Islamic Azad University Region 9، from among who 240 participants were randomly selected. Data collection was done through emotional intelligence questionnaire (Shoot، validity 0.84)، leadership style questionnaire (Varner Bourk، validity 0.79) and a demographic questionnaire. The obtained data were statistically analyzed in SPSS 13 using descriptive statistics (frequency، mean and standard deviation) and Pearson Correlation coefficient. Results: Mean emotional intelligence of the participants was 116.25±20.21; mean transformation and transaction leadership styles scores were 50.60±5.41 and 24.42±5.41، respectively. There was a positive significant correlation between emotional intelligence and transformation leadership style (p=0.001، r=0.404). Also، there was a significant negative correlation between emotional intelligence and transactional leadership style (p=0.001، r=-0.404). Investigating the effect of age، experience and educational major on the relationship between emotional intelligence and leadership style showed that older age and experience of the coach highlights this relationship (r=0.475، p=0.000). However، this correlation was significant only in coaches with non-physical-training education (p=0.000، r=0.559). Conclusion: According to the results، it can be stated the higher the emotional intelligence in coaches، the stronger their willingness to transformation leadership style will be.
- انتشار مقاله: 18-12-1390
- نویسندگان: محسن کوشان,محمد سید احمدی,فهیمه کیوانلو
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سبزوار,خودکشی,اقدام به خودکشی,عوامل خطر
- چکیده: زمینه و هدف: تحقیقات حاکی از شیوع روز افزون خودکشی به خصوص در بین جوانان است. شناسایی عوامل خطر خودکشی و اتخاذ تدابیری در جهت کاهش این عوامل ضروری می باشد و این مطالعه به همین منظور در بین افراد اقدام کننده به خودکشی در شهر سبزوار انجام گرفت. مواد و روش ها: مطالعه از نوع توصیفی بوده و جمعیت مورد مطالعه افراد اقدام کننده به خودکشی بستری در اورژانس بیمارستان واسعی سبزوار بودند که 106 نفر از آن ها به روش نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس انتخاب شدند. در این پژوهش، نمونه های مورد مطالعه توسط روانپزشک، مورد مصاحبه بالینی قرار گرفتند و به منظور شناخت خصوصیات شخصی، اجتماعی و اقتصادی با دیگر اعضای خانواده نیز مصاحبه انجام شد. در جریان مصاحبه چک لیستی که حاوی متغیرهای مورد بررسی بود، تکمیل گردید. سپس داده ها با استفاده از آزمون آماری مجذور کای تحت SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: در این مطالعه، 106 نفر نمونه (49.1 درصد مرد و 50.9 درصد زن) با میانگین سنی 24.8 ± 8.4 سال مورد مطالعه قرار گرفتند که بر اساس یافته های به دست آمده، شیوع عوامل خطر خودکشی به ترتیب 63.2 درصد تجرد، 41.5 درصد اختلال روانی به خصوص افسردگی (28.3 درصد)، 15 درصد ناسازگاری زناشویی، 14.2 درصد وابستگی به مواد مخدر، 12.3 درصد مشکلات خانوادگی، 8.5 درصد بیماری های جسمی، 6.6 درصد بیکاری، 6.86 درصد رویداد استرس زای اخیر مانند از دست دادن یکی از بستگان نزدیک، 3.8 درصد مشکلات تحصیلی و 2.8 درصد جدایی از همسر بود. نتیجه گیری: بر اساس یافته های این مطالعه می توان مهم ترین عوامل خطر خودکشی را در شهرستان سبزوار، سنین نوجوانی و اوایل بزرگسالی، اختلالات روانی، ناسازگاری های زناشویی، مصرف مواد مخدر و مشکلات خانوادگی دانست.
- چکیده انگلیسی: Background and purpose: Research findings suggest a day-to-day increase in the rate of suicide particularly among the youth. Recognizing the risk factors and taking measures to control them seem essential and this study was conducted to this purpose among patients admitted to Sabzevar Hospital who attempted to commit suicide. Methods and materials: The study is a deh1ive study and the study population was cases of suicide at Vase'ee Emergency clinic in Sabzevar Iran from which 106 cases were selected through convenient non-probability sampling. Clinical interviews were done by a psychiatrist; interviews were conducted with other family members of the cases in order to shape a clear picture of cases' personal social and economic characteristics. Throughout the interviews a checklist of intended variables was filled out. The study data were analyzed using Chi-square in SPSS. Results: In the present study 106 cases (49.1% male and 50.9% female) with a mean age of 24.88.4 years were studied. The prevalence of suicide risk factors were 63.2% singleness mental disorders (41.5%) with depression being the most prevalent (28.3%) conjugal conflicts (15%) drug-dependence (14.2%) family problems (12.3%) physical disorders (8.5%) unemployment (6.6%) stressful events such as loss of a close relative (6.86%) educational problems (3.8%) and divorce (2.8%). Conclusion: According to the findings of the present study the risk factors contributing to suicide in Sabzevar Iran may include adolescence and beginning of adulthood mental disorders conjugal conflicts family problems unemployment educational failure marital disagreement having lost a close kinsman and disappointment.
- انتشار مقاله: 20-12-1390
- نویسندگان: عباس حیدری,طاهره توفیقیان,علی ربانی زاده,محمدرضا شگرف نخعی,محسن کوشان,کاظم مسکنی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: دانشجویان,عادتهای مطالعه,مهارت های مطالعه
- چکیده: زمینه و هدف: کیفیت و کمیت یادگیری از عوامل متعددی نظیر سطح عمومی هوش، سلامت جسمی و روانی، انگیزه، امکانات محیط زندگی، امکانات آموزشی و کمک آموزشی و قابلیت های شناختی تاثیر می پذیرند اما روان شناسان مشاهده کرده اند که حداقل در دوران دانشجویی، آن چه که بیشترین تاثیر را بر وضعیت عملکرد تحصیلی دانشجویان دارد، مهارت های عمومی مطالعه، یادگیری درسی و یادآوری مطالب آموخته شده است. لذا این مطالعه با هدف شناسایی عادت های مطالعه ی دانشجویان و تشخیص نارسایی های احتمالی موجود در روش های مطالعه ی آن ها انجام گرفت. مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی – مقطعی می باشد و جمعیت مورد مطالعه، دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشکده علوم پزشکی سبزوار در سال 1383 می باشد که 297 نفر از آن ها به روش نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس، انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه عادت های مطالعه PSSHI استفاده شد. این پرسشنامه دارای 45 سوال در هشت حوزه شامل تقسیم بندی زمان، شرایط فیزیکی مطالعه، توانایی خواندن، یادداشت برداری، انگیزش یادگیری، حافظه، امتحانات و سلامتی می باشد. پاسخ سوالات به صورت همیشه، یا بیشتر اوقات، بعضی اوقات، به ندرت یا هرگز است. ضریب پایایی از طریق آزمون- آزمون مجدد 0.88 و در روش دو نیمه کردن 0.65 بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از آمار توصیفی تحت spss استفاده شد. یافته ها: میانگین نمره کل عادت مطالعه در دانشجویان پسر 50.87 و دختر 51.48 (از نمره 90) بود که تفاوت بین این دو گروه معنی دار نبود. نتایج در مورد نمره به دست آمده به تفکیک حوزه های مربوط به عادت های مطالعه عبارت بودند از: تقیسم بندی زمان 5.36 از 10، شرایط فیزیکی 6.9 از 12، توانایی خواندن، 8.29 از 16، یادداشت برداری 3.2 از 6، انگیزش یادگیری 8.55 از 12، حافظه 4.6 از 8، امتحانات 10.26 از 18 و سلامتی عمومی 2.94 از 6. در حوزه های توانایی خواندن، انگیزش یادگیری و امتحان دادن، بین دو جنس مذکر و مونث اختلاف معناداری وجود دارد. نتیجه گیری: به طور کلی می توان گفت شیوه مطالعه در دانشجویان از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست و این مساله باید مورد توجه مسوولین آموزش دانشکده قرار گیرد. لازم است جهت آموزش و راهنمایی دانشجویان و بهبود عادات مطالعه آن ها برنامه ریزی شود.
- چکیده انگلیسی: Background and Purpose: The quality and quantity of learning are influenced by such factors as IQ, mental and physical health, motivation, environmental facilities, educational aids and technology and cognitive capabilities; however, psychologists have observed that, at least for university students, what affects educational performance for the most part are general study skills, learning and recall. Therefore, this study was conducted to identify the students, study habits and to diagnose possible deficits in their skills. Methods and Materials: The present study is a cross- sectional descriptive research. 297 students were selected through converient non- probability sampling, out of the whole study population of students studying in Sabzevar school of Medical Sciences in Sabzevar, Iran in 2004 (1383). PSSHI inventory of study skills was used for data collection. The inventory contains 45 questions in eight areas divided in to time allotment, physical conditions of studying reading ability, note taking, learning motivation, memory, examinations and health. The likert- type responses were "always or often, "sometimes", "Rarely or never". Test- retest and split- half methods rendered the reliability of the questionnaire as 0.88 and 0.65 respectively. Descriptive statistics in spss were used for data analysis. Results: Mean study habit in male and female students were 50.87 and 51.48, respectively, out of 90, with no significant difference. Results for eight respective areas were as follows: time allotment 5.36 (out of 10), physical conditions 6.9 (out of 12), reading ability 8.29, (out of 16), note taking 3.2 (out of 6), learning motivation 8.55 (out of 12), memory 4.6 (out of 8), examinations 10.26 (out of18), and general health 2.94 (out of 6). Significant differences were observed across gender in reading ability, learning motivation and examinations. Conclusion: University students do not have high quality study skills and this problem should be attended by the university officials in charge of students, education. It is necessary to plan for the improvement of their study habits.
- انتشار مقاله: 21-12-1390
- نویسندگان: محسن کوشان,عباس حیدری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اضطراب,انگلیسی با اهداف ویژه,انگلیسی,استراتژی ها,مهارت مطالعه,پرسشنامه sill
- چکیده: زمینه و هدف: نقش استراتژهای آموزش زبان خارجی در سه دهه گذشته همواره مورد توجه بوده است، اما نقش آن در آزمون پایان ترم به نحو جدی مد نظر قرار نگرفته است. بنابراین، نقش این استراتژی ها در گذراندن موفقیت آمیز امتحان پایان ترم درس زبان انگلیسی مورد بررسی قرار گرفت. مواد و روش ها: این مطالعه از نوع مداخله ای نیمه تجربی می باشد و جمعیت مورد مطالعه دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشکده علوم پزشکی سبزوار در سال تحصیلی 85-84 می باشند. در این مطالعه، کلیه دانشجویانی که درس زبان عمومی را گرفته بودند (253نفر) شرکت داشتند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه SILL برای ارزیابی میزان به کارگیری استراتژی های یادگیری زبان و آزمون اضطراب اسپیلبرگر جهت برآورد میزان اضطراب بود. یافته ها: بر اساس یافته های این مطالعه، میانگین نمره اضطراب قبل از امتحان در پسران 146.72 و دختران 120.46 بوده است که اختلاف بین آن ها معنی دار نمی باشد ولی یک رابطه خطی منفی بین نمره SILL (به ویژه استراتژهای فراشناختی) و اضطراب به دست آمد. نتیجه گیری: آموزش استراتژی ها توسط اساتید و انتقال مهارت های یادگیری از طریق کتب درسی زبان انگلیسی دانشگاه ها ضروری به نظر می رسد.
- چکیده انگلیسی: Background and purpose: The role of learner’s strategies and skills in learning a foreign language has been investigated in the three last decades. However, the part it plays in ESP achievement tests is not seriously treated. Therefore, it seemed a good reason to conduct a study on the role of study strategies in successfully taking the final exam. Methods and Materials: In this quasi-experimental interventionist study, the SILL questionnaire was given to 253 students taking an ESP course (1384-85 / 2005-2006) to identify their use of language learning strategies. A few moments prior to taking their finals, they took Spielberger's anxiety test to estimate their test anxiety. Results: According to the findings, mean anxiety scores in boys and girls before the final exam were 146.72 and 120.46 respectively, which did not show any significant difference. However, a negative linear relationship was found to exist between SILL score (meta-cognitive strategies in particular) and test anxiety. Conclusion: Among many other outcomes, test anxiety is attributable to inappropriate study habits in adult ESP learners, which requires consideration by both instructors and textbook compilers.
- انتشار مقاله: 21-12-1390
- نویسندگان: محسن کوشان,نعمتاله شموسی,محمدحسن رخشانی
- مشاهده