در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: زنان، مامایی و نازایی ایران
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: زنان,بارداری,تنظیم خانواده,سقط,بارداری ناخواسته
- چکیده: مقدمه: بارداری ناخواسته، تهدیدی برای سلامت مادر و کودک می باشد و به عنوان شاخص سلامتی جامعه و بهداشت باروری مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده صحیح و مؤثر از روش های پیشگیری از بارداری و آموزش کافی به زنان، میتواند باعث محافظت در برابر بیماری های مقاربتی، فاصله گذاری مناسب بین فرزندان، افزایش بهداشت مادر و کودک و اجتناب از بارداری های ناخواسته شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی فراوانی رخداد بارداری ناخواسته و عوامل مرتبط با آن در شهرستان سرخس انجام شد.
روش کار: اینمطالعه توصیفی تحلیلی در سال 1390 بر روی 300 مادر باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی شهرستان سرخس انجام شد. روش نمونه گیری به روش آسان بود . ابزار گردآوری نمونه ها چک لیست مربوط به اطلاعات فردی و پرسشنامه 28 سوالی مربوط به باورهای زنان و همسرانشان بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 5/11) و آزمون های کای دو و رگرسیون لوجستیک انجام شد. سطح معناداری 05/0>p درنظر گرفته شد.
یافته ها: شیوع بارداری ناخواسته 7/21% (65 نفر) بود. ارتباط معناداری بین سن (001/0=p)، سابقه بارداری ناخواسته (04/0=p)، قومیت (02/0=p)، تحصیلات (03/0=p)، درآمد خانوادگی (002/0=p)، شغل (001/0=p)، اطلاع همسر از روش های پیشگیری (006/0=p)، مشارکت همسر در پیشگیری از بارداری (04/0=p)، تعداد فرزندان (04/0=p) و تعداد بارداری های قبلی (01/0=p) با نوع بارداری مشاهده شد. اقدام به سقط در 9/16% بارداری های ناخواسته گزارش شد.
نتیجه گیری: استفاده نامناسب از روش های پیشگیری، عدم مشارکت مردان در برنامه تنظیم خانواده و سابقه قبلی بارداری ناخواسته با فراوانی بالای بارداری ناخواسته همراه است. آموزش زنان و مشارکت مردان، در پیشگیری از بارداری های پرخطر و ناخواسته مهم است.- چکیده انگلیسی: Introduction: Unwanted pregnancy is a threat for maternal and neonatal health and is used as an indicator of community and reproductive health. Correct and effective use of contraception methods and proper training of women can cause protection against sexually transmitted diseases, proper childbearing interval, improving maternal and neonatal health and avoid from unwanted pregnancies. This study was performed with the aim to evaluate of the frequency of unwanted pregnancy and its related factors in the pregnant women of Sarakhs city.
Methods: This descriptive-analytical study was performed on 300 pregnant mothers referring to rural and urban health care centers in Sarakhs city in 2011. Sampling method was convenient style. Data collection tools were a checklist of personal information’s and a questionnaire of 28 questions related to the beliefs of women and their husbands. Data were analyzed using the SPSS software (version 11.5), Chi-square test and logistic regression. PResults: 65 cases (21.7%) of women reported unwanted pregnancies. There were significant association between wanted and unwanted pregnancies with women's age (P=0.001), history of of unwanted pregnancy (P=0.04), ethnicity (P=0.02), education (P=0.03), family income (P=0.002), job (p=0.001), information of husband about contraception methods (P=0.006), participation of husband in prevention of pregnancy (P= 0.04), and partner participation in contraception (p=0.04), child number (P=0.04), number of child (P=0.04), and number of previous pregnancies (P=0.01). Attempted abortions were reported in 16.9% of unwanted pregnancies.
Conclusions: High rates of unwanted pregnancies is associated with incorrect use of contraceptive methods, lack of men's participation in the program of family planning, previous history of unwanted pregnancy. Training of women and participation of men are important for prevention of risky and unwanted pregnancies.- انتشار مقاله: 01-04-1393
- نویسندگان: لیدا جراحی,عباس زوار,محبوبه نعمت شاهی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علوم پزشکی صدرا
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: محیط,کودک,ترس,سرطان,بیمارستان,کتابدرمانی
- چکیده: مقدمه: ابتلا به سرطان و درمانهای طولانیمدت و دردآور آن می تواند تاثیرات روانشناختی عمیقی بر کودکان داشته باشد. از سویی دیگر، نیاز به بستری شدن مکرر، مشکلاتی مانند ترس از محیط بیمارستان را به همراه دارد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر کتابداستاندرمانی بر ترس از محیطهای درمانی، در کودکان مبتلا به سرطان انجام شد.مواد و روش: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه-تجربی است. بیست کودک 5 تا 7 ساله مبتلا به سرطان در بیمارستان امیر شیراز در سال1395، با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و با روش بلوک تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش، سیاهه وارسی ترس از محیط بیمارستان (Hospital Fears Rating Scale) بود. داستانخوانی، برای گروه آزمایش در 15 جلسه 30 دقیقهای طی دوماه، انجام شد. قبل و دوماه پس از مداخله، والدین در هر دو گروه پرسشنامه را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 16، با آزمون های توصیفی و t زوجی و وابسته آنالیز شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد که میانگین نمره ترس کودکان مبتلا به سرطان از محیطهای درمانی در گروه آزمایش قبل (9/5 ±8/28) و بعداز انجام مداخله (001/0≥ p ،65/5±7/23) متفاوت بود. همچنین میانگین نمره ترس کودکان از محیط های درمانی بین گروه آزمایش و کنترل (001/0= p ،58/5±5/27) بعد از انجام مداخله متفاوت بود. بحث و نتیجه گیری: کتابدرمانی با داستانخوانی به صورت انفرادی، در کاهش ترس کودکان مبتلا به سرطان از محیطهای درمانی تاثیر مثبتی دارد. بنابراین می توان کاربرد آن را در محیط های درمانی کودکان مبتلا به سرطان توصیه کرد.
- چکیده انگلیسی: Background: Cancer and its long-term and painful treatments could have profound psychological impacts on children. On the other hand, the need for frequent hospitalization is accompanied by problems such as the fear of the hospital environment. Therefore, the present study was conducted with the aim of determining the effectiveness of bibliotherapy on the fear of hospital environments in children with cancer.
Method: In this semi-experimental study, 20 children with cancer (5 -7 years old) were selected by simple random sampling method in 2016 from Amir Hospital in Shiraz. These cancer patients were assigned to two groups of experimental and control based on random blocks. The research tool was the Hospital Fears Rating Scale. The storytelling was performed for the experimental group in 15 sessions for 30 minutes during two months. Before and after two months of the intervention, the parents in both groups completed the questionnaire. Data were analyzed by SPSS software version 16 using descriptive, independent and paired t-tests.
Results: Findings showed that the mean score of fear of children with cancer of hospital environment was significantly different in the experimental group before (26.8 ±5.9) and after the intervention (23.7±5.65, P<0.001). Also, the posttest mean scores of the experimental and control groups (27.5 ±5.58, P=0.001) were significantly different.
Conclusion: Bibliotherapy has a positive effect on reducing the fear of hospital environment in children with cancer. Therefore, it is recommended that bibliotherapy be used in the medical environment with children with cancer.- انتشار مقاله: 23-07-1396
- نویسندگان: محبوبه حسن شاهی,محبوبه حسن شاهی,محبوبه حسن شاهی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: درد,پروپوفول,تیوپنتال,مخدر,القا بیهوشی
- چکیده: زمینه :
تیوپنــتال ســدیم یک داروی متداول در بیهوشــی است ولی ایده آل نمی باشد، چراکه در پورفـیری حاد و ... ممــنوع است. در مقابل پـروپوفول جدیدتریـن دارو در بیهوشی می باشد که به علـت شـروع اثـر سریع، مدت اثر کوتاه و... مصرف آن رو به افزایش اسـت. این مطالعه به مقایسه القائ بیهوشی توسط سدیم تیوپنتال با پروپوفول درمیزان نیاز به مخدر بعد از عمل جراحی شکستگی تیبیوفیبولارپرداخته است.
روش بررسی:
این مطالعه یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده بود که روی 173 بیماردر بیمارستان امداد سبزوارانجام گرفت. بیماران بطور تصادفی به دو گروه مطالعه وکنترل تقسیم شدند.القاء بیهوشی در گروه مطالعه با 2/2 kg/mgپروپوفول و گروه کنترل با5 kg/mgتیوپنتال سدیم انجام شد. در هر دو گروه فشار خون وضربان قلب، قبل وبعد از القاءو دقایق 1 ، 5 و 11 بعد از انتوباسیون ثبت شد. در 1-2-3-4 ساعت بعد از عمل باچارت بررسی شدت درد بررسی و داده ها ثبت گردید .
یافته ها:
در گروه پروپوفول در ساعت چهارم 44 نفردرد خفیف و 9 نفردرد متوسط داشتند ولی درد شدید گزارش نشد( P=0,44)ودر گروه تیوپنتال در ساعت چهارم 53 نفردرد خفیف،11 نفردرد متوسط و 5 نفر درد شدید را داشتند . (P=0,04)
نتیجه گیری:
در این مطالعه پروپوفول آستانه درد بعدازجراحی را افزایش داد، به نظر می رسد می توان آنرا به عنوان جایگزین مناسبی برای تیوپنتال معرفی کرد.
کلیدواژه: تیوپنتال - پروپوفول- مخدر –درد- القای بیهوشی- چکیده انگلیسی: Abstract:
Thiopental Sodium is a commonly used drug in anesthesia, but it is not ideal because barbiturate is prohibited in acute and allergic porphyria, and is not recommended in asthmatic and hypovolemic patients. Propofol is the newest drug in anesthesia due to its rapid onset, short duration of action, anti-nausea and a feeling comfort after use, its consumption is increasing. It is also safe in porphyry and asthma. This study compares the use of sodium antiproliferative drug propofol to reduce the need for opiate.
Analysis Method:
This study was conducted on 173 patients admitted to Sabzevar Hospital. Patients were randomly divided into two study and control groups. Anesthesia induction was performed in the study group with propofol 2. 2 kg / mg and with thiopental sodium 5 kg / mg, in both groups, blood pressure and heart beats were measured before and after induction and minutes 1, 5 and 11 after intubation. Within 1-2-3-4 hours after operation with a pain control chart, the intensity of the pain was checked and the data were recorded.
Findings:
In the propofol group at the 4th hour, 44 individuals feel mild pain, and 9 had moderate, but severe pain was not reported(P=0/44). In the thiopental group at the fourth hour, 53 patients feel mild pain, 11 had moderate and 5 had severe pain.(P=0/44)
Conclusion:
Propofol increases the threshold of postoperative pain, so it can be a good alternative to thiopental.
Keyword: Thiopental, Propofol, Opiate- انتشار مقاله: 17-02-1398
- نویسندگان: مهدی میرحمیدی,عاطفه اسدی,محبوبه نعمت شاهی,محمد نعمت شاهی,منیژه یوسفی مقدم,داوود سروش,علی تاج آباذی,عادله عبدالعلی زاده,حسین فهیمی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کیفیت زندگی,مشهد,بیماران,همودیالیز
- چکیده: زمینه و هدف :
کیفیت زندگی مرتبط با سلامت، یکی از شاخص های سنجش سلامتی بیماران می باشد و به اندازه گیری عملکرد، رفاه و سلامت عمومی بیمار در هر یک از سه حوزه (جسمی، روانی و اجتماعی) اشاره دارد.سطح کیفیت زندگی بیماران همودیالیزی پایین تر از افراد سالم می باشد. هدف از این مطالعه شناسایی فاکتورهای مرتبط باکیفیت زندگی در بیماران دیالیزی می باشد.
مواد و روش ها:
این مطالعه مقطعی بر روی 50 بیمار همودیالیزی 15-87 ساله درشهر مشهد در سال 1396انجام گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات چک لیست اطلاعات جمعیتی و پرسشنامه SF-36انجام گردید. آنالیز داده ها باSPSS نسخه21انجام شد.برای توصیف متغیرها ازشاخص فراوانی و میانگین وانحراف معیاراستفاده گردید تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آماری همبستگی اسپیرمن و آزمون کروسکال-والیس و من -ویتنی انجام شد.
یافته ها:
میانگین نمره کیفیت زندگی2/8±3/43بود که در بعد جسمی11.9± 8/42و در بعد روانی4/10±9/43می باشد. بیشترین میانگین نمره کیفیت زندگی در مردان 1/6±5/42 ،در افراد مجرد 5/6±43 ، در استفاده کنند گان از وسایل نقلیه عمومی4/8±9/44و افراد با سطح تحصیلات در حد سیکل 7/6±5/43بود ولی میانگین نمره کیفیت زندگی به جزسن (04/0=,p3/0-=r ) وطول مدت هرجلسه دیالیز(007/0=,p 2/0-=r ) باهیچکدام ازویژگیهای فردی، فاکتورهای آزمایشگاهی وفاکتورهای کلینیکی ارتباطی رانشان نداد. وضعیت تاهل(03/0=p) و طول مدت هر جلسه به ساعت (03/0=p) و سن(04/0=p) با بعد جسمی کیفیت زندگی ارتباط معنی داری داشت .
نتیجه گیری: کیفیت زندگی بیماران تحت درمان با همودیالیز پایین بوده و نیازمند توجه بیشتر مسئولان به حمایتهای اجتماعی و رسیدگی به وضعیت رفاهی این افراد است.- چکیده انگلیسی: Background:
Health-related quality of life is an index of the safety Patients and refers to the measure of a patient's functioning, well-being, and general health perception in each of three domains: physical, psychological, and social. The aim of this study is identify related factors with quality of life in hemodialysis patients.
Materials and Methods:
In this cross sectional study, 50 hemodialysis patients of 15 to 87 years old in mashad city were participated in 2017. We used checklists which included demographic questionnaire and SF-36 Questionnaire. Descriptive and statistical tests such as mean± standard deviation for quantitative variables, Spearman correlation coefficient,Naparametric test were used.
Results:
The mean score of quality of life was 43.3±8.2 that in the physical dimension was 42.8 ± 11.9 and in the psychological dimension was 43.9 ± 10.4.The highest mean of quality of life was observed in the men( 42.5 ± 6.1) , singles ( 43.6 ± 5.4), users general vehicles (44.4 ± 8.4) and people with a level of education in the guidance school (43.5±6.7).Age (p=0.04,r=-0.3) and duration to each dialysis session(p=0.007,r=-0.2) with mean score for quality of life were significantly inversely related but the correlation did not significantly with any of the individual characteristics, laboratory factors and clinical factors. The marrage (p=0.03) and duration of each dialysis session (p=0.03) and age(p=0.04) was a significant inversely correlation with the physical dimension.
Conclusions:
Life quality of Hemodialysis patients is low and authorities need to provide these patients with more social support and see into their welfare.- انتشار مقاله: 05-09-1397
- نویسندگان: سید مجتبی موسوی بزار,زهرا کیوانلو,عقیل الله کیخسروی,محمد نعمت شاهی,عاطفه اسدی,محبوبه نعمت شاهی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سبزوار,پاسخگویی,مراقبتهای بهداشت عمومی
- چکیده: مقدمه:
پاسخگویی یکی از اهداف مهم نظام سلامت می باشد که بیانگر تجربه بیمار از نحوه ارائه خدماتی است که در طول دوره مراقبت دریافت می کند. آگاهی از اهمیت ابعاد مختلف پاسخگویی از نظر بیماران می تواند در تخصیص منابع و تدوین استراتژی های مناسب به مدیریت کمک کند، به همین منظور این مطالعه با هدف بررسی اهمیت ابعاد مختلف پاسخگویی از دیدگاه مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی و درمانی سبزوار صورت گرفت.
مواد و روش:
این مطالعه به روش توصیفی- مقطعی بر روی مراجعین 10مرکز بهداشتی درمانی شهرستان سبزوار در سال96 انجام شد. انتخاب مراکز خوشه ای- تصادفی بود که در نهایت 6 مرکز انتخاب و از هر مرکز 40نفر بصورت تصادفی مورد پرسشگری قرار گرفتند. ابزارمطالعه پرسشنامه سازمان جهانی بهداشت بود .داده ها با استفاده از شاخص های توصیفی و تحلیلی در نرم افزار SPSS21 تحلیل گردید.
یافته ها:
نتایج نشان داد ابعاد مختلف پاسخگویی از دیدگاه مراجعین مراکز بهداشتی و درمانی بجز بعد استقلال بسیار مهم بیان گردید. مهمترین بعد از نظر مراجعین حق انتخاب ( 98.3درصد ) و کم اهمیت ترین آن بعد استقلال( 72.9درصد)بود. گرچه بین اهمیت پاسخگویی کلی با متغیرهای دموگرافیک رابطه معناداری مشاهده نگردید ولی در بعد احترام به کرامت، با جنس رابطه معنادار مشخص شد(0.05p= (.
نتیجه گیری:
عنایت به نتایج مطالعه و ماهیت دولتی بودن مراکز بهداشتی درمانی، توجه به حق انتخاب گیرندگان خدمات در زمینه پاسخگویی می تواند راهنمای مناسبی جهت تخصیص اثر بخش تر منابع و افزایش رضایت مندی گیرندگان خدمت باشد.- چکیده انگلیسی: Introduction:
responsiveness is one of the main goals of the health system, which reflects the patient's experience of providing services that they receive during the care period. Awareness of the importance of different aspects of patient responsiveness can help to better resources allocation and develop appropriate strategies for management. Therefore, this study aimed to investigate the most important aspectsns of responsiveness from the point of view of referring to Sabzevar health centers
Materials and Methods:
This descriptive cross-sectional study was performed on persons referred to 10 health centers in Sabzevar city in 2017. six centers were selected Cluster Random Sampling and 40 persons were randomly questioned from each center. Data were collected using the World Health Organization (WHO) questionnaire. Data was analyzed using descriptive and analytical indices in SPSS21 software.
Results:
In general, all of the different dimensions of responsiveness were very important except dimension of independence from the point of view of referring to Sabzevar health centers. The most important dimension was the right to choose(98.3%) and the low important dimension was the independence(72.9%). Although there was no significant relationship between the importance of general responsiveness and demographic variables, there was a significant relationship between gender and respect for dignity.(p=0.05)
Conclusion:
Given the results of the study and nature of the public health centers, attention to the priorities of the recipients of servicese specially Autonomy in the field of responsiveness can be a good guide for allocating more resources and increasing the satisfaction of the recipients of the service- انتشار مقاله: 18-10-1397
- نویسندگان: زهرا کیوانلو,سمیه فضایلی,بیتا برغمدی,عقیل الله کیخسروی,نجمه سبزواری,محبوبه نعمت شاهی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تحقیقات بازاریابی نوین
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اعتماد برند,تمایل به خرید,نوستالژی برند,میراث برند,دلبستگی برند
- چکیده: محیط رقابت امروزی، بهشدت متلاطم شده است و یکی از راههای مقابله با آشفتگیهای محیطی، تأکید بر مؤلفههای تاریخی و نشاندادن ثبات و پایداری برند است. توسل بر گذشته، امروزه به امری رایج برای مصرفکنندگان تبدیل شده است و برندهایی با تصویرهایی دارای مؤلفههایی همچون اعتبار، میراث و ثبات، در حال کسب محبوبیتاند. از اینرو، پژوهش حاضر اثر نوستالژی بر میراث برند و اثر آن بر شکلگیری تمایل به خرید از طریق متغیرهای اعتماد به برند و دلبستگی به برند را بررسی کرده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است و از نظر روش گردآوری داده از نوع توصیفی محسوب میشود و از نظر روابط میان متغیرها، علّی و معلولی است. جامعة آماری پژوهش، مشتریان تلفن همراه نوکیا در شهر بابلسرند. در این پژوهش از نمونهگیری غیرتصادفی به روش در دسترس استفاده شده است. تعداد 330 پرسشنامه توزیع و جمعآوری شده است. پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که ضریب آن 885/0 بود و روایی آن از طریق تحلیل عاملی تأییدی مرتبة اول و دوم بررسی شده است. برای آزمون فرضیهها از مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) از طریق نرمافزار LISREL8.8 استفاده شد. نتایج آزمون فرضیهها نشان میدهد نوستالژی شخصی و نوستالژی تاریخی برند بر میراث برند تأثیر مثبت و معنادرای دارد. میراث برند نیز بر اعتماد برند و وابستگی برند تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین، اعتماد برند بر وابستگی برند و تمایل به خرید تأثیر مثبت و معناداری دارد. در نهایت، وابستگی برند بر تمایل به برند، تأثیر مثبت و معناداری دارد. علاوه بر این، متناسب با نتایج بهدستآمده پیشنهادهای کاربردی ارائه شده است.
- چکیده انگلیسی: Today's competitive environment has been extremely turbulent and one way to deal with environmental disturbances is to emphasize the historical components and show the stability of the brand. Resorting to the past has become a common phenomenon for consumers and brands whose image has elements such as credibility, legacy and stability are gaining popularity. Therefore, this study examined the effect of brand nostalgia on the brand heritage and its effect on the formation of purchase intention through the variables of brand trust and brand attachment. This research, in terms of purpose, is an applied study and due to its method of performance, is a descriptive research. The statistical population of the study includes customers of Nokia mobile phone in Babolsar city and the number of samples was 330 persons who were selected by non-random sampling method. A questionnaire was used for data collection. The reliability of the questionnaire was calculated through cronbach's alpha coefficient, whose coefficient was .885 and its validity was investigated through first and second order confirmatory factor analysis. To test the hypotheses, structural equation modeling (SEM) was used through LISREL8.8 software. The results showed that personal nostalgia and historical nostalgia have significant and positive impact on the brand heritage. Also, brand heritage has a significant and positive impact on brand trust and brand attachment. In addition, brand trust has a significant and positive impact on the brand attachment and purchase intention. Finally, the brand attachment has a significant and positive impact on purchase intention.
- انتشار مقاله: 30-04-1396
- نویسندگان: اسدالله کردنائیج,سهیل نجات,محبوبه شاهی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تحقیقات بازاریابی نوین
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اعتماد برند,تمایل به خرید,نوستالژی برند,میراث برند,دلبستگی برند
- چکیده: محیط رقابت امروزی، بهشدت متلاطم شده است و یکی از راههای مقابله با آشفتگیهای محیطی، تأکید بر مؤلفههای تاریخی و نشاندادن ثبات و پایداری برند است. توسل بر گذشته، امروزه به امری رایج برای مصرفکنندگان تبدیل شده است و برندهایی با تصویرهایی دارای مؤلفههایی همچون اعتبار، میراث و ثبات، در حال کسب محبوبیتاند. از اینرو، پژوهش حاضر اثر نوستالژی بر میراث برند و اثر آن بر شکلگیری تمایل به خرید از طریق متغیرهای اعتماد به برند و دلبستگی به برند را بررسی کرده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است و از نظر روش گردآوری داده از نوع توصیفی محسوب میشود و از نظر روابط میان متغیرها، علّی و معلولی است. جامعة آماری پژوهش، مشتریان تلفن همراه نوکیا در شهر بابلسرند. در این پژوهش از نمونهگیری غیرتصادفی به روش در دسترس استفاده شده است. تعداد 330 پرسشنامه توزیع و جمعآوری شده است. پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که ضریب آن 885/0 بود و روایی آن از طریق تحلیل عاملی تأییدی مرتبة اول و دوم بررسی شده است. برای آزمون فرضیهها از مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) از طریق نرمافزار LISREL8.8 استفاده شد. نتایج آزمون فرضیهها نشان میدهد نوستالژی شخصی و نوستالژی تاریخی برند بر میراث برند تأثیر مثبت و معنادرای دارد. میراث برند نیز بر اعتماد برند و وابستگی برند تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین، اعتماد برند بر وابستگی برند و تمایل به خرید تأثیر مثبت و معناداری دارد. در نهایت، وابستگی برند بر تمایل به برند، تأثیر مثبت و معناداری دارد. علاوه بر این، متناسب با نتایج بهدستآمده پیشنهادهای کاربردی ارائه شده است.
- چکیده انگلیسی: Today's competitive environment has been extremely turbulent and one way to deal with environmental disturbances is to emphasize the historical components and show the stability of the brand. Resorting to the past has become a common phenomenon for consumers and brands whose image has elements such as credibility, legacy and stability are gaining popularity. Therefore, this study examined the effect of brand nostalgia on the brand heritage and its effect on the formation of purchase intention through the variables of brand trust and brand attachment. This research, in terms of purpose, is an applied study and due to its method of performance, is a descriptive research. The statistical population of the study includes customers of Nokia mobile phone in Babolsar city and the number of samples was 330 persons who were selected by non-random sampling method. A questionnaire was used for data collection. The reliability of the questionnaire was calculated through cronbach's alpha coefficient, whose coefficient was .885 and its validity was investigated through first and second order confirmatory factor analysis. To test the hypotheses, structural equation modeling (SEM) was used through LISREL8.8 software. The results showed that personal nostalgia and historical nostalgia have significant and positive impact on the brand heritage. Also, brand heritage has a significant and positive impact on brand trust and brand attachment. In addition, brand trust has a significant and positive impact on the brand attachment and purchase intention. Finally, the brand attachment has a significant and positive impact on purchase intention.
- انتشار مقاله: 30-04-1396
- نویسندگان: اسدالله کردنائیج,سهیل نجات,محبوبه شاهی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تحقیقات تولیدات دامی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اوره,تجزیه پذیری,ملاس,سیلاژ,خردل علوفه ای
- چکیده: پژوهش حاضر جهت بررسی میزان تجزیهپذیری گیاه خردل علوفهای (Brassica juncea)در مراحل مختلف رشد و اثر ملاس و اوره بر کیفیت و تجزیهپذیری ماده خشک سیلاژ آن، انجام شد.در مرحله اول، ترکیبات شیمیایی شامل ماده خشک و پروتئین خام در سه مرحله رشد فنولوژیک گیاه (رویشی، گلدهی و خمیری شدن دانه) اندازهگیری شد. سپس 5/1 کیلوگرم از گیاه در هر مرحله رشد، به قطعات 3 تا 5 سانتیمتری خرد و با ملاس و اوره مخلوط و در کیسههای پلاستیکی سیلو شد. تیمارهای اعمال شده در هر مرحله بر سیلاژها، شاهد، 5 درصد ملاس، 5/0 درصد اوره، 10 درصد ملاس، 1/0 درصد اوره و 5 درصد ملاس بهعلاوه 5/0 درصد اوره در نظر گرفته شد. سیلاژها به مدت 45 روز در دمای اتاق نگهداری شدند. پس از آن ماده خشک سیلاژها تعیین شد و مورد ارزشیابی ظاهری قرار گرفت و pH و دما اندازهگیری شد. در مرحله دوم فراسنجههای تجزیهپذیری ماده خشک گیاه و سیلاژ خردل با استفاده از روش کیسههای نایلونی تعیین شد.با نمو گیاه، ماده خشک گیاه خردل علوفهای بهطور معنیداری افزایش و پروتئین خام کاهش داشت. نتایج ارزشیابی ظاهری سیلاژها به وسیله نمرهگذاری نشان داد که سطوح مختلف ملاس سیلاژهایی با کیفیت بسیار خوب و خوب ایجاد کردند. در طی سیلو کردن، ماده خشک بهطور معنیداری کاهش یافت (05/0˂P) و در سیلاژهای عملآوری شده با ملاس، ماده خشک بهطور معنیداری بیشتر از سایر سیلاژها بود (05/0˂P). در سیلاژهای تهیه شده، pH بهوسیله ملاس، کاهش و با افزودن اوره، افزایش یافت. پایداری هوازی سیلاژهای مراحل رویشی و گلدهی بهطور معنیداری بیشتر از مرحله خمیری شدن دانه بود (05/0˂P). در هر سه مرحله رویشی، گلدهی و خمیری شدن دانه، بیشترین میزان درصد ناپدیدی ماده خشک، بخش سریع تجزیه، پتانسیل تجزیهپذیری و تجزیهپذیری موثر مربوط به سیلاژهای عملآوری شده با ملاس بوده و بیشترین میزان بخش کند تجزیه مربوط به سیلاژ بدون افزودنی بود.
- چکیده انگلیسی: The aims of the current study were to investigate the in vitro dry matter degradation of mustard (Brassica juncea) forage in various stages of growth, and the impact of molasses and urea on the quality of its silage.In the first trial, chemical composition including dry matter and crude protein in three phenological development stages (vegetative, flowering and soft dough) was measured. Then 1.5 kg of fresh mustard forage were chopped and mixed with molasses and urea and ensiled in the laboratory silos. Different treatments were applied, including control (no additive), 5 or 10% molasses, 0.5 or 1% urea, and 0.5% urea plus 5% molasses. The silages were kept for 45 days at room temperature. Then dry matter of silages was determined, silages appearance, pH and temperature were evaluated. In the second trial, the dry matter degradability of plant and mustard (Brassica juncea) silage were measured by nylon bag method.Advancing plant development and maturity stages significantly (P< 0.05) increased dry matter and decreased crude protein contents. Evaluation of the appearance revealed that the silages, with different levels of molasses, established good and very good qualities. During the ensiling, dry matter was decreased significantly (P< 0.05) and the silages with molasses additive had significantly higher dry matter than the others (P< 0.05). Silage pH was decreased (P<0.05) by adding molasses, and increased by urea. Aerobic stability of silages in vegetative and flowering stages was significantly higher than the soft dough stage (P<0.05). In all plant developmental phases, the highest percentage of dry matter disappearance, the rapid decomposition, the potential degradability and effective degradability were belonging to silage treated with molasses and the highest part of slow degradability was belonging to the silage without additive.
- انتشار مقاله: 02-12-1395
- نویسندگان: نرجس قهاری,تقی قورچی,محبوبه شاهی,محمدتقی فیض بخش
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تحقیقات بازاریابی نوین
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: هویت فردی,رسانههای اجتماعی,اعتماد برند,وفاداری برند,جامعة برند,اشتراکات جامعة برند
- چکیده: پژوهش حاضر تأثیر رسانههای اجتماعی را بر شکلگیری اعتماد و وفاداری به برند در جامعة برند بررسی کرده است. جامعة آماری این پژوهش 400 نفر از گروههای دانشجویی، متشکل از دانشجویان دورههای کارشناسی ارشد و دکتری از دانشگاه مازندران است که در شبکة اجتماعی اینستاگرام عضو هستند. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی- همبستگی است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی بررسی شده و آزمون فرضیهها با مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) انجام گرفته است. نتایج پژوهش نشاندهندة تأثیر مثبت و معنادار هویت فردی و هویت اجتماعی بر جوامع برند در شبکههای اجتماعی است؛ همچنین جوامع برند در شبکههای اجتماعی بر اشتراکات جامعة برند تأثیر مثبت و معناداری داشته است. دربارة تأثیر مشترکات جامعة برند بر تعامل اجتماعی و استفاده از برند تنها رابطة میان تعهد اجتماعی و تعامل اجتماعی معنادار نبوده است. تعامل اجتماعی و استفاده از برند نیز بر اعتماد برند تأثیر دارد. در نهایت تأثیر مثبت و معنادار اعتماد برند بر وفاداری به برند تأیید شده است.
- چکیده انگلیسی: The aim of this research is to investigate the impact of social media on formation of brand trust and brand loyalty in the brand community. Statistical poplation of the reserach consists of 400 student groups, made up of masters and doctoral students of the University of Mazandaran Instagram members. This research is descriptive-survey in terms of data collection. Also data were collected using questionnaire. Data analysis has been conducted in two parts including descriptive and inferential statistics. Moreover, hypothesis testing was done using structural equation modeling. The results indicated a significant and positive impact of individual identity and social identity on brand communities in social networks and also brand communities in social networks have a significant and positive impact on their community participation. Concerning the combined impact of social interaction on brand community and using brand, only the relationship between social engagement and social interaction was not significant. Social interaction and using brand effect on brand trust as well. Finally, the positive and significant impact of brand trust on brand loyalty was confirmed.
- انتشار مقاله: 23-12-1395
- نویسندگان: میثم شیرخدایی,محبوبه شاهی,سهیل نجات,سحر محمودی نسب
- مشاهده