در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مدیریت نظامی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کیفیت یادگیری,علوم و فنون نظامی,دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی نظامی
- چکیده: هدف از این تحقیق شناسایی و بررسی مؤلفههای دخیل در ارتقای کیفیت یادگیری در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی نظامی بوده است. روش انجام پژوهش آمیخته و جامعه آماری آن شامل اعضای هیئتعلمی، مدرسان شاغل و دانشجویان دانشگاههای پزشکی و پرستاری بقیةالله، دانشکدههای مهندسی امام حسین(ع)، علوم و فنون هوایی شهید ستاری و دانشگاه افسری امام علی(ع) بوده است. از میان جامعه خبرگان (استادان) تعداد 23 نفر از میان آنها به صورت هدفمند و با روش گلوله برفی برای انجام مصاحبه عمیق انتخاب شدند. از میان دانشجویان نیز به روش نمونهگیری تصادفی ساده و با استفاده از رابطه کوکران در جامعه محدود تعداد 386 نفر انتخاب گردیدند. برخی از پرسشنامههای عودت داده شده و برخی نیز به علت نقص در خروجیها کنار گذارده شدند. در نهایت نیز 294 پرسشنامه تکمیلشده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. برای تجزیهوتحلیل دادهها پس از جمعآوری و کدگذاری از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (میانگین، فراوانی و انحراف معیار، معادلات ساختاری، خی دو، همبستگی و تحلیل واریانس فریدمن) در نرمافزارهای Lisrel و SPSS استفاده شد. تنظیم و تدوین عوامل تشکیلدهنده کیفیت یادگیری در دانشگاههای نظامی در سه بخش صورت گرفت که عبارتند از: نخست بررسی نتایج حاصل از مطالعه پیشینه تحقیق برای به دست آوردن عوامل اصلی تشکیلدهنده کیفیت آموزشی در مؤسسات آموزش عالی نظامی. دوم تنظیم گویههای پرسشنامه برای پیادهسازی اولیه و سوم اجرای نهایی و اعتبار یابی الگوی پیشنهادی برای سنجش کیفیت یادگیری در مؤسسات آموزش عالی نظامی. ضریب روایی عوامل اصلی تأثیرگذار بر کیفیت یادگیری دانشگاههای نظامی از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شد و در آخر نتایج بهدستآمده از تحقیق به شناسایی مؤلفههای دخیل در ارتقای کیفیت یادگیری در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی نظامی منتهی گردید.
- چکیده انگلیسی: This study aims to identify and examine the involved components in improving the quality of learning in military universities and higher education institutions. In this mix method study 23 people were selected from among the Academic members and lecturers of Baqiyatallah Medical University, Imam Hussein Engineeing Faculties, Shahid Sattari Aerospace Science and Technology and Imam Ali (PBUH) Military University purposefully based on snowball sampling to interview in-depth. In addition, by using Cochran relation in a limited community, 386 people were selected from among the cadets of aforementioned universities based on simple random sampling method. Some questionnaires were returned and some were discarded due to defects in the outputs. Finally, 294 completed questionnaires were analyzed. After collecting and coding the data, descriptive and inferential statistical methods (mean, frequency, standard deviation, structural equations, chi-square, correlation and Friedman analysis of variance) in Lisrel and SPSS software were used to analyze them. Organizing and compiling the quality of learning's factors in military universities are divided in three parts: First, reviewing the results of the research background to obtain the main factors of the quality of education in military higher education institutions. The Second is the preparation of the questionnaire items for the initial implementation, and the third is the final implementation and validation of the proposed model for measuring the quality of learning in military higher education institutions. The validity coefficient of the main factors affecting the quality of learning in military universities was calculated through Cronbach's alpha and finally the results of the research led to the identification of components involved in improving the quality of learning in military universities and higher education institutions.
- انتشار مقاله: 20-09-1398
- نویسندگان: حسن پاشاشریفی,مالک میرهاشمی,پرویز نامی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه روان شناسی تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: حافظه کاری,تحریک الکتریکی,قشر پیشانی,تصمیم گیری پر خطر
- چکیده: اختلال نقص توجه و بیش فعالی، اختلالی عصب-تحولی است. تصمیمگیری پرخطر و ضعف حافظه فعال از مؤلفههای این اختلال هستند که پیامدهای منفی آنها شناختهشده است. هدف از مطالعه ارتقاء حافظه کاری و کاهش تصمیمگیری پرخطر توسط تحریک قشر پیشانی بهوسیله دستگاه تحریک الکتریکی مغز در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی بود. روش این مطالعه از نوع شبه آزمایشی و با طرح مطالعه پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود که شرکتکنندگان 24 کودک مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی ۷ تا ۱۱ سال بودند. کودکان بهطور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. گروه مداخله در 10 جلسه یک روز در میان و هر جلسه بیست دقیقه مورد مداخله قرار گرفتند. ارزیابیها یک روز پیش از شروع، یک روز پس از پایان مداخله و دو ماه پس از پایان مداخله انجام شد. برای ارزیابی تصمیمگیری پرخطر از آزمون خطرپذیری بادکنک و برای ارزیابی حافظه کاری از آزمون یک محرک پیشین استفاده شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روش اندازهگیری مکرر استفاده شد.یافتههای بهدستآمده از تجزیهوتحلیل نمودارها نشان دادند که برنامه تحریک الکتریکی مغز باعث بهبود تصمیمگیری پرخطر و حافظه کاری در این کودکان شد. نتایج بهدستآمده از پژوهش نشان دادند که در حافظه کاری (01/0>p) گروه درمان بعد از مداخله بهبود حاصل شد. به این صورت که در پیشآزمون تفاوت چندانی بین گروه کنترل و آزمایش در حافظه کاری دیده نشد امّا در پسآزمون نمرات گروه آزمایش بهطور معناداری نسبت به گروه کنترل افزایشیافته بودند.
- چکیده انگلیسی: Attention deficit hyperactivity disorder is a neurodevelopmental disorder. Risky decision making and active memory weakness are components of this disorder whose negative implications are known.. The purpose of the study was to increase the working memory and reduce risky decision By stimulating the forehead with the device tDCS device In children with ADHD .
This was a quasi-experimental study with single-subject study design, in which 24 children with attention deficit disorder and active participants were 7-11 years old. The children were randomly divided into intervention and control group . The intervention group was intervened At 10 sessions a day in between and 20 minutes each session. Assessments were one day before the intervention, one day after the end of intervention, and two months after the end of the intervention. Bart's test was used to assess risky decision and in order to evaluate the working memory, we used N-BACK task. To analyze the data, covariance analysis and effect size were used. the findings from the analysis of the charts showed that the brain electrical stimulation program improved risk decision making and work memory in this children.- انتشار مقاله: 18-01-1398
- نویسندگان: سندس کاشانی خطیب,شکوفه رادفر,سیمین بشردوست,مالک میرهاشمی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه روان شناسی تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: انگیزش تحصیلی,نیازهای اساسی روان شناختی,جهت گیری انگیزشی والدین,جهت گیری انگیزشی معلمان
- چکیده: هدف پژوهش حاضر تبیین انگیزش تحصیلی دانشآموزان بر مبنای جهتگیری انگیزشی ادراک شده والدین و معلمان با میانجیگری نیازهای اساسی روانشناختی است. به این منظور نمونهای شامل 404 دانشآموز دوره متوسطه با روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای از دبیرستانهای همدان انتخاب شده، سپس مقیاسهای انگیزش تحصیلی، جهتگیری انگیزشی ادراک شده والدین، جهتگیری انگیزشی ادراک شده معلمان و نیازهای اساسی روانشناختی روی آنان اجرا شد. دادهها با استفاده از الگوی معادلهی ساختاری (SEM) تحلیل گردید. مدل نهایی یک الگوی خاص از روابط متغیرهای پژوهش با یکدیگر را نشان داد که 44/0 از تغییرات انگیزش درونی، 37/0 انگیزش بیرونی و 22/0 بیانگیزگی را تبیین میکند. شاخصهای برازش مدل، برازش مدل را با دادهها نشان میدهد (81/1= 2χ،61/0=P ، 01/0=RMSEA، 00/1=GFI، 99/0=AGFI، 00/1=CFI، 99/0=NFI). اثر مستقیم جهتگیری انگیزشی والدین بر انگیزش تحصیلی تأیید نشد اما اثر غیر مستقیم آن با میانجیگری نیازهای روانشناختی بر انگیزش درونی، بیرونی و بیانگیزگی مورد تأیید قرار گرفت. اثر مستقیم و غیرمستقیم جهتگیری انگیزشی معلمان نیز بر هر سه بعد انگیزش معنادار بود. جهتگیری انگیزشی معلمان بیش از جهتگیری انگیزشی والدین تبیینکنندهی انگیزش تحصیلی دانشآموزان بود که نشان دهنده اهمیت اساسی نقش جو کلاس و جهتگیری انگیزشی معلمان در انگیزش تحصیلی دانشآموزان است.
- چکیده انگلیسی: The goal of this study is to explain the academic motivation in the students based on perceived motivational orientation of teachers and parents by mediation of basic psychological needs. To this end, a sample including 404 high school students of Hamedan schools has been chosen based on multistage-cluster sampling method. Then the scales of academic motivation, perceived motivational orientation of parents, perceived motivational orientation of teachers, and the basic psychological needs were conducted. The Data were analyzed according to structural equation modeling (SEM) method. The final model showed a special pattern of relationship between the study variables that explain respectively 44/0, 37/0, 22/0 of variances of intrinsic motivation, extrinsic motivation and amotivation. The fitness indicators of the model showed the proper fit with the data (χ2=1/81, P=0/61, GFI=1/00, AGFI=0/99, CFI=1/00, NFI=0/99, RMSEA=0/01). The direct effect of parents’ motivational orientation on the academic motivation was not supported, but was confirmed indirectly by mediation of psychological needs on intrinsic and extrinsic motivation and amotivation. Also, the direct and indirect effects of motivational orientation of teachers on three aspects of academic motivation were meaningful. The teachers’ motivational orientation was more explaining about the students’ academic motivation than parents’ motivational orientation that suggests the basic significance of the class atmosphere and teachers’ motivational orientation on the students’ academic motivation.
- انتشار مقاله: 16-04-1396
- نویسندگان: مریم متقیان,حسن پاشاشریفی,مالک میرهاشمی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: هیجان تحصیلی,شایستگی تحصیلی,محیط یادگیری سازنده گرا
- چکیده: هدف این پژوهش تعیین نقش میانجیگر هیجانهای تحصیلی در رابطه بین محیط یادگیری سازاگرا و شایستگی تحصیلی در دانشآموزان دختر بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعه شامل دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر تهران در سال تحصیلی 1396-1395 بود. 450 دانشآموز دختر به روش تصادفی خوشهای انتخاب و نظرسنج محیط یادگیری سازاگرای تیلور و همکاران (1995)، مقیاس ارزیابی شایستگی تحصیلی دیپرنا و الیوت (1999) و پرسشنامه هیجانهای تحصیلی پکران، گوئتز و فرینزل (2005) را تکمیل کردند. دادهها با روش مدلیابی معادلههای ساختاری تحلیل شدند. شاخصهای برازش، برازندگی مطلوب مدل با دادههای گردآوری شده را نشان دادند. در مجموع هیجان تحصیلی مثبت و منفی و محیط یادگیری سازاگرا توانستند 54 درصد از واریانس شایستگی تحصیلی را تبیین کنند. همچنین یافتهها نشان دادند که اثر مستقیم محیط یادگیری سازاگرا بر شایستگی تحصیلی مثبت و معنادار (01/0P<) و اثر مستقیم هیجان تحصیلیِ منفی بر شایستگی تحصیلی منفی معنادار و اثر مستقیم هیجان تحصیلی مثبت بر شایستگی تحصیلی مثبت و معنادار است (01/0P<). همچنین نتایج نشان داد که اثر غیرمستقیم محیط یادگیری سازاگرا بر شایستگی تحصیلی با میانجیگری هر دو بعد منفی و مثبت هیجان تحصیلی معنادار است (01/0P<).
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 02-02-1396
- نویسندگان: سیده شایسته موسوی,خدیجه ابوالمعالی الحسینی,مالک میرهاشمی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه روان شناسی تحلیلی شناختی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تاب آوری,دلزدگی زناشویی,مکانیسم های تنظیم شناختی هیجان
- چکیده: هدف: هدف از پژوهش حاضر "پیشبینی دلزدگی زناشویی براساس تابآوری و راهبردهای تنظیم شناختی سازگارانه و ناسازگارانه هیجان در زنان متاهل دانشجو" بود. روش: به لحاظ ماهیت و اهداف، این پژوهش کاربردی و روش پژوهش توصیفی همبستگی بود و 239 زن متاهل دانشجو از واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در سال تحصیلی 97-1396 در آن شرکت داشتند. گروه نمونه به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شد. برای جمعآوری دادههای مرتبط با موضوع، از پرسشنامه مقیاس دلزدگی زناشوییCBM (پاینز، 1996)، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ) و پرسشنامه تابآوری (CD-RISC) استفاده شد. در بخش استنباطی، دادههای حاصل از پرسشنامهها با استفاده از آزمونهای آماری و روش تحلیل رگرسیون چندگانه با نرم افزار SPSS بررسی شد. یافتهها: 9/5 درصد از واریانس متغیر دلزدگی زناشویی توسط متغیرهای تابآوری و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (سازگارانه و ناسازگارانه) تبیین میشود. به عبارت دیگر، 9/5 درصد از پراکندگی مشاهده شده در متغیر دلزدگی زناشویی توسط این متغیرها توجیه میشود. مقدار R مشاهده شده (243/0) نیز نشان دهنده آن است که مدل رگرسیون خطی حاضر میتواند برای پیشبینی استفاده شود. علاوه بر این، نسبت F محاسبه شده (885/4 ) در سطح اطمینان حداقل 99 درصد معنادار است. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که بین متغیرهای مورد مطالعه و متغیر دلزدگی زناشویی همبستگی معنادار وجود دارد. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش نشاندهنده این است که مکانیسمهای تنظیم شناختی هیجان در پیشبینی دلزدگی زناشویی نقش دارد و با آموزش مهارتهای تنظیم هیجانی و زوج درمانی هیجانمدار میتوان از بروز دلزدگی زناشویی پیشگیری کرد.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 12-04-1398
- نویسندگان: شایا عمادی,مالک میرهاشمی,حسن پاشا شریفی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه روان شناسی تحلیلی شناختی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی:
- چکیده:
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 28-09-1396
- نویسندگان: پروانه رش بر,مالک میرهاشمی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانشو پژوهشدر روانشناسی کاربردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ویژگیهای شخصیتی,درگیری شغلی,کارکنان بانک
- چکیده: هدف اصلی این پژوهش پیشبینی سطح درگیری شغلی کارکنان بانکهای دولتی و خصوصی شهر تهران براساس ویژگیهای شخصیتی بود. جامعۀ آماری شامل همۀ کارمندان بانکهای خصوصی و دولتی شهر تهران بود . نمونههای مورد مطالعه (200 N = ) با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامۀ درگیری شغلی کانونگو و پرسشنامۀ پنجعاملی NEO-FFI بود. تحلیل رگرسیون گام به گام با SPSS نشان داد که بهطور کلی ویژگیهای شخصیتی میتوانند درگیری شغلی را پیشبینی کنند (01/0 P < ). سایر تحلیلها نشان داد که بین سطح درگیری شغلی کارکنان بانکهای خصوصی و دولتی تفاوت معناداری وجود ندارد.
- چکیده انگلیسی: The main objective of this research was to predict job involvement of banks employees' (public and private banks) in Tehran based on personality characteristics. Statistical population included all of personnel at Tehran’s private and government banks. The sample group (N=200) were chosen via multistage random sampling method. The research instruments included Kanungo Job Involvement Questionnaire and Five Factors Inventory- NEO-FFI. The stepwise regression analysis with SPSS indicated that generally, the personality characteristics can predict job involvement (P < 0.01). More results indicated that there is no significant difference between the job involvement level of the employees in the public and private banks.
- انتشار مقاله: 25-07-1396
- نویسندگان: زهرا فیض آبادی فراهانی,مالک میرهاشمی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش های علوم شناختی و رفتاری
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سلامت عمومی,دین,سبکهای هویت,جهتگیری مذهبی
- چکیده: هدف اساسی این تحقیق، بررسی ارتباط سبکهای هویت و جهتگیری مذهبی با سلامت عمومی دانشجویان بود. گروه نمونه مورد مطالعه ( 325=N ) به روش تصادفی چند مرحلهای و طبقهای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه 28 مادهای سلامت عمومی گلدبرگ، پرسشنامه سبکهای هویت برزونسکی و آزمون جهتگیری مذهبی آلپورت بود. تحلیل دادهها نشان داد که بین هویت اطلاعاتی (05/0p<) و جهتگیری مذهبی بیرونی (01/0p<) با نشانههای کژکاری اجتماعی بهطور همزمان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. در عین حال، بین هویت هنجاری و نشانههای جسمانی رابطه مثبت و معنادار مشاهده شد (05/0p<). یافتههای این مطالعه گویای این است که مذهب و هویت بهعنوان دو مؤلفه مهم از زندگی شخصی و اجتماعی میتوانند برخی جنبههای زندگی جسمانی و روانشناختی افراد را تحتتأثیر قرار دهند و براساس آنها میتوان سلامت روانی و جسمانی را پیشبینی کرد. بنابراین، توجه به نحوه شکلگیری و رشد آنها اهمیت فراوانی دارد.
- چکیده انگلیسی: The main objective this research was to investigate relationship identity styles and religious orientation religious orientation with university studentsâ general health. The sample of the study (N=325) was chosen through applying multistage and stratified random sampling methods. The research instruments included GHQ-28, Identity Style Questionnaire, and Religious Orientation Questionnaire. The data analysis indicated that there was a positive and significant relationship between informative identity (p
- انتشار مقاله: 06-09-1395
- نویسندگان: مالک میرهاشمی,عاطفه حسین شرقی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش اجتماعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: واژگان کلیدی: پیشرفت تحصیلی,سبک یادگیری,سبک تفکر,هوش هیجانی,استرس تحصیلی,دو زبانه
- چکیده: پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای تبیین پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی دو زبانه (فارسی زبان و ترک زبان) بر اساس سبکهای تفکر، سبکهای یادگیری، هوش هیجانی و استرس تحصیلی بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، همبستگی-پیش بینی و علّی غیرآزمایشی است و از نظر زمان از نوع مقطعی و از لحاظ ماهیت دادهها، کمی است. جامعۀ آماری این پژوهش، شامل دانش آموزان مقطع دبیرستان دختر و پسر (دوره دوم) شهر زنجان در سال تحصیلی 1396-1395 بود. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، تعداد 300 نفر به عنوان اعضای نمونه انتخاب گردیدند. گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامههای سبکهای یادگیری کلب (LSI)، پرسشنامه سبکهای تفکر استرنبرگ و واگنر (TSI)، مقیاس استرس درک شده کوهن و همکاران (PSS-4)، آزمون هوش هیجانی بار–اُن و ملاک پیشرفت تحصیلی دانش آموزان محاسبه معدل نمرات نوبت اول بود. بهمنظور بررسی روایی پرسشنامه نیز از روایی صوری، محتوا و سازه استفاده شد و بهمنظور محاسبه پایایی آن نیز از ضریب آلفای کرونباخ و روش بازآزمایی استفاده شد که نتایج بیانگر روا و پایا بودن پرسشنامهها بود. تجزیهوتحلیل دادهها در دو بخش توصیفی و استنباطی (همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه، مدلسازی معادلات ساختاری) با استفاده از نرمافزار SPSS-V22و Amos-V8.8 انجام پذیرفت. نتایج پژوهش نشان داد که سبکهای یادگیری، استرس تحصیلی، سبکهای تفکر و هوش هیجانی تقریباً 18 درصد از تغییرات مربوط به پیشرفت تحصیلی دو زبانهها را تبیین میکند. همچنین یافته ها نشان داد مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار بود.
- چکیده انگلیسی: the aim of this study is to present a model for explaining the educational development of high school students ( persian - speaking and speaking languages ) based on thinking styles, learning styles, emotional intelligence and educational stress.this research is applied in terms of purpose, in terms of data collection method, correlation - prediction and ali غیرآزمایشی , and in terms of time, the cross - sectional type and the nature of the data are quantitative. the statistical population of thisstudy consisted of secondary school students and boys ( second period ) of zanjan in the 1396 - 1395 school year. usingcluster sampling method, 300 people were selected as sample members. data collection using کلب 's learning stylesquestionnaire ( LSI ), استرنبرگ and واگنر ( TSI ) questionnaire, emotional intelligence scale of Cohen et al . ( PSS - 4 ),emotional intelligence test - ان and students ' educational development criterion was calculated. in order to evaluate the validity of the questionnaire, formal validity, content and structure were used and in order to calculate its reliability,cronbach 's alpha coefficient and بازآزمایی method were used, which results indicate the روا and بودن of the questionnaires.to analyze the data in two descriptive and inferential statistics ( pearson correlation, multiple regression, modeling of structural equations ) using spss - V22 and amos software. 8. the results showed that learning styles, educational stress,emotional styles and emotional intelligence explain approximately 18 % of the changes related to the study of the two tabs.the results showed that the research model had a suitable fitting.
- انتشار مقاله: 27-06-1397
- نویسندگان: فاطمه صفی وند,مالک میرهاشمی,حسن پاشا شریفی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش اجتماعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کلید واژه ها: هوش هیجانی,تعهد سازمانی,مدیریت دانش,بانک پارسیان
- چکیده: چکیده هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین هوش هیجانی و تعهد سازمانی با مدیریت دانش کارکنان بانک پارسیان بود. این تحقیق از نظر هدف کاربردی است و از نظر روش بر مبنای مفروضات تحقیقات توصیفی از نوع همبستگی انجام شده است که طی آن ارتباط متغیرهای هوش هیجانی و تعهد سازمانی با سطح مدیریت دانش سنجیده شد. از طرفی، برای تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه و متناسب با سوال های تحقیق از روش های آمار توصیفی (چون فراوانی، درصد، انحراف استاندارد، نمونه ها،...) و آمار استنباطی (شامل ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون) استفاده شد. برای گردآوری داده ها، ابتدا منابع و ادبیات مرتبط با پژوهش به طور همه جانبه ای مورد مطالعه قرار گرفت. برای اندازه گیری متغیرهای مورد مطالعه از سه پرسشنامه هوش هیجانی، تعهد سازمانی و مدیریت دانش استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش کارکنان و مدیران بانک های پارسیان شمال شهر تهران اطلاعات لازم جمع آوری شد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که: به طور کلی بین هوش هیجانی، تعهد سازمانی و مولفه های مدیریت دانش رابطه معناداری وجود دارد.
- چکیده انگلیسی: Abstract The main objective of this study was to investigate the relationship between emotional intelligence and organizational commitment to knowledge management Persian Bank's employees. On the other hand, to analyze the data obtained from the questionnaires and appropriate research questions, descriptive statistical methods (such as frequency, percentage, standard deviation, samples,…) and inferential statistics (including correlation coefficient and regression) was used . For data collection, the sources and comprehensive literature research were studied. Three questionnaires were used in this study to measure emotional intelligence; organizational commitment and knowledge management were used. The study population north of Tehran Persian Bank employees and managers the necessary information was collected. Regression analysis showed that: generally between emotional intelligence, organizational commitment, and there is a significant relationship KM initiative.
- انتشار مقاله: 11-08-1395
- نویسندگان: مهرناز افشار,فتاح ناظم,مالک میرهاشمی
- مشاهده