در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: جامعه شناسی هنر و ادبیات
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سبک زندگی,تهران,قاجار,مبلمان,معماری سنتی ایران
- چکیده: این مقاله بر آن است تا مؤلفههای مؤثر در خوانش مبلمان در کالبد معماری ایران (با تأکید بر خانهها و کاخهای سنتی تهران در دوره قاجار)، را بهعنوان یک متن، شناسایی کند. ازاینرو ضمن شناسایی و معرفی مبلمان ایرانی در دوره قاجار، به بررسی نسبت میان مبلمان، معماری و سبک زندگی در خانهها و کاخهای سنتی ایران، دورة قاجار و شهر تهران، پرداخته است. در راستای این بررسی این سؤالها مطرح میشود: شیوه استفاده از مبلمان و فضاهای داخلی در خانهها و کاخهای شهر تهران در دورة قاجار چگونه بوده است؟ مبلمان و معماری داخلی خانهها و کاخهای شهر تهران در دورة قاجار، چه تأثیری در شیوة زندگی مردم و اشراف داشت؟ شیوة تعامل سبک زندگی، مبلمان و معماری سنتی خانهها و کاخهای شهر تهران در دورة قاجار چگونه بود؟ در بررسیهای انجام شده در چهارده خانه و کاخ شهر تهران در دورة قاجار که بر اساس سنتی بودن و وجود دادههای کافی پیرامون مبلمان و نحوة استفاده از فضا در دورة قاجار انتخاب شدهاند، انواع مبلمان در ارتباط با این فضاها تقسیمبندی، و ویژگیها و نحوة تعاملشان با سبک زندگی و معماری تحلیل شد. این پژوهش از لحاظ هدف یا کاربرد پژوهشی، بنیادی است و با رویکرد تاریخگرایی، با استدلال استقرایی، مبتنی بر اجرای غیرتجربی و راهبرد اکتشافی، با محوریت پژوهش پیش از نظریه، با آزمون نظریه متغیرهای کیفی، با روش تحلیل تاریخی- تفسیری، با رویه پژوهش اسنادی و میدانی با روش اجرای تحلیل محتوا در مقطعی از زمان با رویکرد ژرفانگر و وسعتی میانه انجام گرفته است.
- چکیده انگلیسی: This article intends to identify the effective components in interpretation of furniture in Iranian traditional architecture (With an Emphasis on the traditional houses and palaces of Tehran in the Qajar period). Therefore, while identifying and introducing Iranian furniture in the Qajar period, the relationship between furniture, architecture and lifestyle in Iranian traditional houses and palaces - the Qajar period and the city of Tehran - has been examined. In line with this study, the following questions are raised: How had furniture and interior spaces been used in the houses and palaces of Tehran during the Qajar period? What effect did the furniture and interior architecture of the houses and palaces in Tehran on Qajar era have on lifestyle of the people and the nobility? How did furniture, architecture and life style interact during Qajar period in Tehran City? The studies conducted in fourteen of these houses and palaces in Tehran during the Qajar period, which were selected based on tradition and the existence of sufficient data about furniture and how to use the space. The types of furniture related to these spaces were divided, and their characteristics and how they interacted with lifestyle and architecture were analyzed. This research is a fundamental research that is based on historicism, inductive reasoning, non-experiential execution and exploratory strategy, pre-theory-centered research, qualitative variables theory test, historical-interpretive analysis. This paper is using a content analysis approach with a deep and median approach. Data collection is done through library studies and extensive field survey.
- انتشار مقاله: 16-06-1399
- نویسندگان: سیده مطهره موسوی,حسنعلی پورمند,لیلا کریمی فرد
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهشنامه جغرافیای انتظامی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: "معنای فضای شهری"," امنیت محیطی","منطقه ی یک تهران","تئوری زبان الگو"," CPTED"
- چکیده: در منطقه (۱) تهران کمیگرایی و مبانی مدرنیستی باعث بروز پدیدههایی مانند عدم احساس تعلقخاطر محیطی و بیتوجهی به فضای شهری شده است که این موضوع عاملی بر شکلگیری جرم در محیط شهری میباشد. پژوهش حاضر با مدنظر قرار دادن تصاویر ذهنی مردمی و بررسی نقشههای سیستم اطلاعات جغرافیایی شهری به دنبال یافتن پارامترهای ذهنی مردم منطقه (۱) تهران میباشد که با تکیه بر این تصاویر و تجزیهوتحلیل آن، بتواند الگوهایی زنده برای این منطقه تبیین کند. هدف اصلی این پژوهش یافتن پارامترهایی در راستای تقویت معنا و امنیت فضای شهری مبتنی بر نظریه زبان الگو میباشد که با بررسیهای میدانی صورت پذیرفته و نشانههای بهدستآمده از طریق استفاده از روش پژوهش پیمایشی، گردآوری اطلاعات به روش نقشهشناختی، جامعه آماری نمونه بهصورت نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم انجام شد. حجم نمونه (۳۲۴) نفر در (۲۷) محله با بهرهگیری از فن مقایسه دوبهدو AHP و تحلیل چیدمان فضایی در تجزیهوتحلیل اطلاعات، این الگوها متناسب با روش گفتهشده توسط کریستوفر الکساندر و نظریهپردازان حوزه CPTED برای منطقه (۱) بهدست آمد. الگوهای بهدستآمده، مختص منطقه (۱) تهران بوده و از طریق روش بهکاربرده شده در این پژوهش میتوان این الگوها را برای سایر مناطق شهری در ایران نیز مورد بهرهبرداری قرار داد.
- چکیده انگلیسی: In Tehran's District One, quantitativeism and modernist principles have led to phenomena such as a lack of sense of environmental belonging and disregard for urban space, which is a factor in the formation of crime in the urban environment. The present study seeks to find the mental parameters of the people of District One of Tehran by considering the public mental images and examining the maps of the urban geographic information system, which can explain the living patterns for this area by relying on these images and analyzing them. The main purpose of this research is to find parameters in order to strengthen the meaning and security of urban space based on pattern language theory, which has been done with field studies and the signs obtained through the use of survey research method, information gathering by mapping method, society. Sample statistics by stratified random sampling in proportion to volume, sample size of 324 people in 27 neighborhoods using two-to-two AHP comparison technique and spatial arrangement analysis in data analysis, these patterns are appropriate to the method described by Christopher Alexander and CPTED theorists for region one. The obtained patterns are specific to region one of Tehran and through the method used in this study, these patterns can be used for other urban areas in Iran as well.
- انتشار مقاله: 30-02-1399
- نویسندگان: سینا منصوری,لیلا کریمی فرد,حسین ذبیحی,سیدهادی قدوسی فر
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: باغ نظر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: منظر,ادراک حسی,ادراک عقلی,حواس,فرایند ادراک
- چکیده: بیان مسئله: طبق تعاریف، منظر پدیدهای است که توسط انسان ادراک میشود. انسان در وهلۀ اول از طریق حواس با محیط و محرکها، ارتباطی فیزیولوژیک برقرار میکند و این به تقویت خاطرۀ ذهنی و ادراک حسی منجر میشود. در ادامه در ادراک عقلی، تجارب حسی معنیدار شده و شناخت حاصل میشود. در نتیجه، عدم توجه به تمامی حواس موجب کاهش تجربیات حسی میشود. از آنجا که تا کنون تحقیق جامعی در زمینۀ فرایند ادراک مناظر ارائه نشده، پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به این سؤال اصلی است که فرایند ادراک منظر چگونه است. در راستای پاسخ به این پرسش در ابتدا پاسخگویی به این سؤالات فرعی لازم است که ادراک حسی انسان بر پایۀ چه حواسی شکل میگیرد و ادراک عقلی انسان و عوامل تأثیرگذار بر آن کداماند.
هدف پژوهش: این پژوهش سعی در افزایش تجربیات حسی و پاسخدهندگی بیشتر منظر، از طریق شناسایی و توجه به فرایند ادراک و عوامل تأثیرگذار در آن، دارد.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ ماهیت از نوع کیفی با هدف کاربردی است و روش آن تحلیل محتوای کیفی و روش گردآوری اطلاعات با استفاده از روش کتابخانهای از طریق بررسی متون و نقد نوشتههای دیگران و تحلیل محتوای کیفی آنها بوده و به شیوۀ استنتاجی و استنباطی، به بررسی فرایند ادراک مناظر در دو حوزۀ ادراک حسی و ادراک عقلی میپردازد.
نتیجهگیری: نتایج بهدستآمده بیانگر آن است که بسندهکردن به حواس پنجگانه در ادراک منظر، فارغ از 51 حس و ادراکات عقلی و عوامل آن (منظر فیزیکی، عوامل فرهنگی، عوامل شخصی)، موجب توصیف عینی و فنی منظر، ثبت لایهای سطحی از تجربیات حسی و تضعیف رابطۀ کاربر با محیط کالبدی شده و در صورت عدم تأمین انتظارات انسان، موجب رنجش و ترک محیط میشود.- چکیده انگلیسی: Problem statement: According to definitions, Landscape is a phenomenon that is perceived by man. First, Human beings have physiologically communicated with the environment through senses and stimuli, which leads to strengthening mental memory and sensory perception. In the following, in Intellectual Perception, sensory experiences will meaningful and cognition is obtained. Consequently, the lack of attention to all senses reduces sensory experiences. Since there has not been a comprehensive research on the landscape perception process, the present study seeks to answer the main question, what is the process of landscape perception? In order to answer this question, it is first necessary to answer these sub-questions. Based on which senses do human sensory perception form? What are human intellectual perception and its influencing factors?
Research objectives: This research aimed at increasing the sensory experiences and higher responsiveness of the landscape by identifying and considering the process of perception and its effective factors on the perception of the landscape.
Research method: The present study is qualitative and in terms of purpose is the applied research. The methodology of this research was qualitative content analysis and the method of data collection was the bibliographic method. The data were collected by the bibliographic method through studying the texts, documents, and others’ reviews. The induction method was used to analyze the data and investigated the process of landscape perception in two areas of sensory perception and Intellectual perception.
Conclusion: These results demonstrate that considering only five human senses in the landscape perception, regardless other 51 senses, intellectual perceptions and its factors (physical landscape, cultural factors, individual factors) can lead to an “objective and technical” description of the landscape. Besides, it can cause the record of a superficial layer of experiences, decreasing sensory experiences, weakening the relationship between the user and the physical environment and affecting humans’ behavior. So that, failure to meet humans’ expectations of the environment may result in one resentment and even leaving it.- انتشار مقاله: 29-04-1398
- نویسندگان: صدف سرمدی,آزاده شاهچراغی,لیلا کریمی فرد
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: هویت شهر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: غنای حسی,منظر,باغ,پارک,دوره گذار
- چکیده: شناخت و تجربه انسان از حضور در منظر از طریق دریافتهای حسی متعدد مانند، بینایی، شنوایی، بویایی، چشایی، لمسی و حواس وابسته به ذهن صورت میگیرد. تنوع تجربیات حسی کیفیتی را ایجاد مینماید که «غنای حسی» نامیده میشود. این پژوهش سعی در متناسب ساختن رابطه محیط کالبدی پارکهای معاصر با نیاز و رفتار کاربران و افزایش غنای حسی آن از طریق شناسایی و اولویتبندی دریافتهای حسی متنوع در منظر دارد. پژوهش حاضر با ماهیت آمیخته و هدف کاربردی به روش مقایسه تطبیقی بوده و پس از گردآوری اطلاعات پیشینه به روش کتابخانهای، روش گردآوری و تحلیل اطلاعات در مطالعه میدانی، ترکیبی از دو روش، «پیادهروی حسی» و «یادداشتبرداری حسی» است. نتایج حاصل از پژوهش بیانگر آن است که غنای حسی در باغ ایرانی بیشتر از پارک نیاوران بوده و در هر دو نمونه به ترتیب حس بینایی و شنوایی بالاترین تحریک حسی و حس چشایی کمترین تحریک را داشته است.
- چکیده انگلیسی: Human cognition and experience of being in the landscape are achieved through diverse sensory perceptions such as vision, hearing, smell, taste, touch, and mind-dependent senses. The importance of these senses in the landscape creates a non-intuitive connection with space, understanding aesthetics, the concept of the environment and empowering the human’s mind about the environment. Senses affect human spatial behavior and the spirit of space, due to their stimulus features. The extent and depth of the experience can create quality for the landscape, known as »sensory richness«. It not only can increase human enjoyment but also make the environment more enjoyable. This increases the variety of sensory experiences for humans as space users. This study refers to coordinate the relationship between the physical environment of contemporary parks regarding the needs and behaviors of users. This also leads to increase its sensory richness by identifying and prioritizing diverse sensory perceptions in the landscape. The present study is related to the mixed nature and the comparative method. After identifying the senses affecting the landscape through the library method, data collection and analysis method in field study will be a combination of two procedures called »Sensewalking« and »Sensory notation«. By Sensewalking method, in each case study, a specific pathway consisting of primary and secondary pathways, including sensory index elements, was selected for the study. Furthermore, according to previous research, the Hamburg Sensewalking Project by Schultz in 2014, a team of researchers and seven participants, who were masters of architecture and urban planning, were formed. The group was already familiar to walk to identify six index sensory points. Semi-structured interviews were conducted with participants during the walk, and the sensory stimuli that triggered people’s senses everywhere were identified.
After identifying six sensory index points, sensory notation was performed to analyze senses. This is followed by connecting the dots on each diagram, in which a gray surface was created. By comparing the area of the painted surfaces in these six points, the sensory richness levels of each spot are determined qualitatively and quantitatively. A comparative study of the sensory richness in the Persian Garden and Niavaran Park reveals that the sensory richness of the Iranian garden, which has an Iranian pattern was well supplied. However, Niavaran Park, which is one of the old gardens of Tehran, changed to the park during the garden transition. This leads to have less sensory richness. Although because of the features of the Iranian garden in Niavaran Park such as the water axis and the row of trees, the visual and auditory preference was the same, the other senses had different priorities. Consequently, modeling the sensory richness of the Iranian garden through identifying and prioritizing diverse sensory perceptions in the landscape can enhance the sensory richness of contemporary parks. This leads to tailor the relationship between the park's physical environment to user needs and behavior. For the sake of suggestion for future research, we can address the impact of senses on the environmental quality of landscapes and their extent.- انتشار مقاله: 10-06-1398
- نویسندگان: صدف سرمدی,آزاده شاهچراغی,لیلا کریمی فرد
- مشاهده