در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مطالعات اجتماعی روان شناختی زنان
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: جوانان,نوجوانان,سلامت روان,شادکامی,تعهّد اجتماعی
- چکیده: هدف از مطالعه حاضر مقایسه تعهد اجتماعی، شادکامی و سلامت روان در نوجوانان و جوانان (دانش آموزان و دانشجویان) به تفکیک جنسیت بود. روش پژوهش، توصیفی و از نوع غیر آزمایشی و نمونه مورد مطالعه شامل 293 نفر از دانش آموزان دبیرستانی و دانشجویان دوره لیسانس بود که به صورت تصادفی انتخاب و بررسی شدند. به منظور تجزیه و تحلیل آماری داده ها از روش های آماری خی دو، تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی شفه استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که بین سن و محتوای تجارب مثبت، شدت تجارب مثبت و سطح تعهد اجتماعی ارتباط معناداری وجود دارد. به علاوه بین جنسیت و محتوای تجارب مثبت، شدت تجارب مثبت و سطح تعهد اجتماعی ارتباط معناداری وجود دارد. همچنین مشخص شد افرادی که دارای سطح تعهد اجتماعی خودپسندانه یا لذت گرایانه هستند در مقایسه با افرادی که تا حدودی نسبت به سایر افراد تعهد اجتماعی دارند، اضطراب و بی خوابی، نارساکنش وری اجتماعی و افسردگی بیشتری را تجربه می کنند و همچنین از سلامت روان پایین تری برخوردار هستند. علاوه بر این مشخص شد افرادی که تجارب شاد با شدت بالاتر را به عنوان منابع شادکامی خود معرفی کرده اند، از سلامت روانی بیشتری برخوردار هستند.
- چکیده انگلیسی: mental health among teenagers and young high-school and university students distinguished by their gender. Research methodology is descriptive and non-experimental. The sample consists of 293 high-school and B.A.level college students chosen randomly for the study. The data analysis consists of the statistical method of one way analysis of variance, and the Shefe's post hoc test. The findings show that there is a meaningful correlation between age and the context and intensity of positive experiences and the level of social commitment. There is also a meaningful correlation between gender and the context and intensity of positive experiences and the level of social commitment. It was also found that those whose social commitment level is self-centered or self-indulgent, experience more anxiety, insomnia, social dysfunction and depression compared to those who have social commitment towards others. These have also lower mental health. Moreover, those who present their happy experiences containing high intensity as their source of happiness enjoy a higher level of mental health
- انتشار مقاله: 15-06-1385
- نویسندگان: زهره خسروی,لیلا چراغ ملایی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه روان شناسی تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مسئولیتپذیری,بازی,وجدان,خویشتنداری,کودکان با استعداد
- چکیده: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بسته بازی طراحی شده مبتنی بر هوش اخلاقی بر افزایش وجدان، خویشتنداری و مسئولیتپذیری اجتماعی کودکان بااستعداد دبستانی بود. روش پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دختر با استعداد پایههای چهارم، پنجم و ششم ابتدایی منطقه سه تهران بودند. از میان مدارس ابتدایی دخترانه منطقه 3، مدرسهای بهطور تصادفی انتخاب شد. از میان دانشآموزان بااستعداد در پایههای مورد نظر تعدادی دانشآموز بنابر تشخیص آموزگاران کلاسشان انتخاب شدند. سپس از میان آنها تعداد 30 دانشآموز به تصادف انتخاب شدند و بااستعداد بودن آنها نیز از طریق آزمون هوش گاردنر تائید شد. دانشآموزان بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش (16 نفر) و کنترل (14 نفر) گمارده شدند. بسته بازی بر اساس نظریه و کتابهایی در زمینه بازی و هوش اخلاقی بوربا (2001) طراحی شد و به تائید پنج متخصص روانشناسی کودک و نوجوان رسید. این بسته در گروه آزمایش طی 9 جلسه یک ساعته اجرا شد. ابزار مورد استفاده پژوهش پرسشنامه مسئولیتپذیری کردلو (1389)، هوشاخلاقی علیاکبریدهکردی، گلپایگانی و محتشمی (1394) و هوش چندگانه گاردنر بود. نتایج تحلیل دادهها با استفاده از آزمون کوواریانس برای دو متغیر وجدان و خویشتنداری و نیز آزمون t برای متغیر مسئولیتپذیری نشان داد که بسته بازی طراحی شده در افزایش مؤلفههای وجدان (003/0 = p)، خویشتنداری (006/0= p)، و مسئولیتپذیری (001/0= p) مؤثر واقع شده است و بهطور معناداری نمرات پسآزمون گروه آزمایش در این سه مؤلفه از گروه کنترل بالاتر بود. مرحله پیگیری به دلیل محدودیت زمانی و در دسترس نبودن نمونه مورد مطالعه اجرا نشد.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this study was the effectiveness of play package designed to increase moral conscience, self-control and taking social responsibility of talented primary school students. The research method was quasi-experimental with pretest-posttest with control group design. The population consisted of all girl students of the fourth, fifth and sixth grade of the 3rd district of Tehran. Then, 30 talented students were randomly selected and their intelligence was confirmed through Gardner's intelligence test. Students were randomly assigned into two groups of experimental (n=16) and control (n=14) groups. The designed play package was based on the theory and books related to the play and moral intelligence of Michele Borba (2001), and was approved by five child psychologists. This package was run for the experimental group for 9 one-hour sessions. The questionnaire used in the research was the Kurdlo Responsibility Questionnaire (2010), moral Intelligence by Ali Akbari Dehkordi, Golpayegani and Mohtashemi (1394) and Gardner Multiple Intelligence.The results of data analysis showed that the play package effectively increased conscience (p=0.003), self-control (p=0.006), and taking responsibility (p=0.001). The follow-up phase was not performed in this study because of time limitation and inaccessibility of the sample.
- انتشار مقاله: 29-09-1397
- نویسندگان: مائده جلائی,لیلا چراغ ملایی,روشنک خدابخش پیرکلانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه روان شناسی تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: نظارت و ارزیابی,دورة آموزشی,تأمین مدرّس,برنامة ملّی شناسایی و هدایت استعدادهای برتر
- چکیده: هدف از پژوهش حاضر تحلیل دورة تأمین مدرس برنامة ملّی شناسایی و هدایت استعدادهای برتر(شهاب)، نظارت و ارزشیابی این دوره در طول سال های 93-95 است. در اولین گام با انجام مطالعات کتابخانه ای مدلی برای ارزیابی کیفیت آموزش دورة تأمین مدرّسان میانی انتخاب شد .در گام دوم با استفاده از مدل ، به مقایسه و دسته بندی این معیارها و شاخص ها نسبت به یکدیگر پرداخته شد.در گام سوم، پرسشنامه ای برای سنجش معیارها و شاخص های یافته شده طراحی شد و در گام چهارم، با استفاده از همان شاخص ها به ارزیابی عملکرد دوره های آموزشی برگزار شده در سال های 93، 94 و 95 پرداخته شده است. داده های حاصل از پرسشنامه در دو سطح کمی و کیفی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند. در بخش کمی با استفاده از نرم افزار Spss23 و با آزمون آماری تحلیل واریانس،نتایج بررسی و تحلیل شدند. در بخش کیفی با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا انتقادات، پیشنهادها و نظرات شرکت کنندگان دورة تأمین مدرسان استانی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و در جداولی خلاصه شدند. یافته ها نشان دادند که محتوای علمی، کیفیت محیط آموزشی و روش تدریس اعضای هیئت علمی در سال 95 به طور معناداری از سال های 93 و 94 بهتر بوده است. تحلیل نتایج مسایلی را مطرح ساخت که پاسخ به آن ها و برنامه ریزی مناسب ، می تواند گام موثری در بالا بردن کیفیت دورة تأمین مدرس برنامة شهاب باشد.
- چکیده انگلیسی: Analyzing SHAHAB program Provincial Teacher Training Course and it`s Evaluation between 2014-2016.
Abstract
This study has two objectives: Design the model and Monitoring Identifying and employing top talent program Provincial Teacher Training Course . In the first step, models and indicators for assessing the quality of educational courses were studied. Then in the second step, measures were compared and categorized. In the third step, a questionnaire was designed And used .In the fourth step, using a questionnaire designed, evaluated the course of 93-94 and 95 years. Data were analyzed with quantitative and qualitative method. The results showed that the scientific content, quality learning environment and teaching faculty has improved in Training course of 95. Qualitative analysis of the responses showed that A training session needs to be improved. In the end, it was introduced suggestions in this area.
Key Words: Monitoring and Evaluation, Teacher Training, Identifying and employing top talent program- انتشار مقاله: 08-03-1396
- نویسندگان: لیلا چراغ ملایی,لیلا چراغ ملایی,لیلا چراغ ملایی,لیلا چراغ ملایی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: رویکردهای نوین آموزشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: شبکه های اجتماعی,طراحی آموزشی,رویکرد یادگیری,ادراک دانشجویان از محیط یادگیری
- چکیده: هدف این پژوهش، طراحی آموزشی مبتنی بر شبکة اجتماعی و بررسی تأثیر آن بر رویکرد یادگیری و ادراک دانشجویان از محیط یادگیری است. در این پژوهش از روش آمیخته استفاده شده است. پژوهش شامل دو مرحلة اصلی است: در مرحلة اول، با مطالعة روشمندِ پیشینه و اصول ساخت محیطهای یادگیری سازندهگرا، طراحی آموزشی مبتنی بر شبکة اجتماعی انجام شد و سپس متخصصان حوزة طراحی و فناروی آموزشی آن را نقد و بررسی کردند. نتایج حاصل از بررسی طراحی آموزشی خبرگان نشان داد که این طراحی آموزشی به میزان چشمگیری امکان یادگیری فعال، امکان یادگیری تعاملی و مشارکتی، امکان مباحثه با همکلاسیها، امکان درک و پذیرش نظر دیگران را فراهم میکند. در مرحلة دوم، طراحی آموزشی اصلاحشده در نمونة کوچکی اجرا و تأثیر آن بر متغیرهای رویکرد یادگیری و ادراک دانشجویان از محیط یادگیری بررسی شد. به منظور بررسی این متغیرها از طرح
پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد و دادهها با استفاده از آزمون t نمرات اختلافی و آزمون ناپارامتریک U من ویتنی تحلیل و بررسی شدند. نتایج نشان میدهد ادراک دانشجویان از محیط یادگیری با استفاده از طراحی آموزشی مبتنی بر شبکة اجتماعی یک محیط سازندهگراست و متغیرهای ارتباط فردی، تعامل کلاسی، هدایت و رهبری و حمایت در کلاسی که با این روش آموزش دیده بودند، بهطور معناداری بیشتر از گروه کنترل بود.- چکیده انگلیسی: The purpose of present study was to design an instructional environment based on social network and study its effect on students learning and perception of learning environment. Research method was mixed and carried out in two steps. In the first stages with systematic review of literature and principles of constructing learning environment, instructional design was examined by experts in the field of educational technology. Obtained results from experts showed that instructional design based on social network provides significant opportunity for active, interactive and collaborative learning. Also, present a chance for open discussion among classmates with understanding and acceptance of others. In the second stage, instructional design was executed on a small sample in order to study its effect on learning approach variable and students’ perception of learning environment. To examine the variables, pretest-posttest design with control group was used. Collected data were analyzed using t-test, U-Mann Whitney test. Findings showed that instructional design based on social network is a constructive environment for learning and inter personal relation, classroom interaction, guidance, support and classroom management in this approach are significantly higher than control group.
- انتشار مقاله: 27-06-1396
- نویسندگان: لیلا چراغ ملایی,لیلا چراغ ملایی,لیلا چراغ ملایی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش های نوین روانشناختی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سبک دلبستگی,کمالگرایی,کیفیت دوستی,بزرگسالی
- چکیده: پژوهش حاضر بهمنظور بررسی رابطه سبک دلبستگی و کمالگرایی با کیفیت دوستی دانشجویان در سن ورود به بزرگسالی انجام شد. روش این پژوهش از نوع مطالعات همبستگی بود و نمونهای 260 نفری از دانشجویان خوابگاهی دانشگاههای تهران بهروش تصادفی انتخاب و با استفاده از پرسشنامههای دوستی،- کمالگرایی و مقیاس دلبستگی بزرگسال مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از روشهای تحلیل رگرسیون و تحلیل واریانس چندمتغیری تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که بین کیفیت دوستی با سبک دلبستگی ایمن و سبک دلبستگی اجتنابی رابطه مثبت معنادار و با سبک دلبستگی دوسوگرا رابطه منفی معنادار وجود دارد. از سوی دیگر، بین کیفیت دوستی با کمال گرایی کل وکمال گرایی منفی رابطه منفی معنادار و با کمالگرایی مثبت رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین بین کمالگرایی کل با سبک دلبستگی ایمن و سبک دلبستگی اجتنابی رابطه منفی معنادار و با سبک دلبستگی دوسوگرا رابطه مثبت معنادار وجود دارد. بهترتیب متغیرهای سبک دلبستگی دوسوگرا، کمالگرایی منفی به شکل معکوس و سبک دلبستگی اجتنابی و کمالگرایی مثبت بهشکل مستقیم نقش مهم و معناداری در پیشبینی کیفیت دوستی دارند. با توجه به این بهنظر میرسد که کمالگرایی و سبک دلبستگی مولفههای تأثیرگذاری در پیشبینی کیفیت دوستی فرد باشند.
- چکیده انگلیسی: The present study investigated the relationship between attachment, perfectionism and friendship quality in students in early adulthood. It was conducted with a correlational method. Using random sampling, 260 students were selected from dormitory students in Tehran Universities. They were assessed by friendship _ no friend questionnaire, perfectionism, and adult attachment scale. Data were analyzed by regression method and multivariate analysis of variance. Results showed that there was a significant positive relationship between friendship quality and secure attachment as well as avoidant attachment styles. Besides, there was a significant negative relationship between friendship quality and ambivalent attachment relationship. On the other hand, there was a significant negative relationship between friendship quality and total perfectionism as well as negative perfectionism. However, there was no significant relationship between positive perfectionism and friendship quality. Also, there was a significant negative relationship between perfectionism and secure as well as avoidant attachment styles, but there was a significant positive relationship between ambivalent attachment style and perfectionism. Results showed that ambivalent attachment style and negative perfectionism could reversely predict quality of friendship. In addition, positive perfectionism and avoidant attachment style played a direct significant role in predicting quality of friendship. So, it seems that perfectionism and attachment style are influential components in the prediction of an individual quality of friendship.
- انتشار مقاله: 22-09-1394
- نویسندگان: زهره خسروی,لیلا چراغ ملایی,وحیده خلیلی,امیررضا جوادی
- مشاهده