در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: "تحلیل گفتمان","لاکلا و موفه","اصلاحطلبی","اصولگرایی","غیریتسازی"
- چکیده: چکیده:
این نوشتار در صدد «تحلیل گفتمان پیامهای فرهنگی و سیاسی شهرداری تهران» بر اساس نظریهی گفتمان لاکلا و موفه است که از سال 1385 تا 1395 خورشیدی بر روی بیلبوردهای شهر تهران انتشار یافتهاند. تا از این طریق بتوان به این پرسشها پاسخ داد که این نهاد، دالهای مرکزی و شناور گفتمان خود را چگونه مفصلبندی کرده است؟ و آیا غیریتسازی و طرد گفتمان رقیب را مد نظر داشته است؟ محقق با انتخاب هدفمند 25 نمونه طرح گرافیکی و بررسی دلالتهای معنایی و ساختار گفتمانی هریک از آنها، منطبق بر مفاهیم و مولفههای نظریهی گفتمان، به اشباع نظری رسید. نتایج و برونداد این پژوهش بیانگر آن است که: دال مرکزی «ولایتمداری» در محور و کانون گفتمان این نهاد قرار گرفته است. دالهای شناور «مدیریت جهادی»، «روحانیت» و «تهاجم فرهنگی»، با پیوند به پیرامون و حول کانون مرکزی، مفصلبندی گفتمان شهرداری تهران با خاستگاه گفتمان «اصولگرایی» را تشکیل دادهاند. زنجیره همارزی با کنشگران سیاسی و اجتماعی منتقد دولت شکل نگرفت. همچنین موفقیتی برای غیریتسازی و به همریختن مفصلبندی گفتمان اصلاحطلبی براساس منطق تفاوت حاصل نگردید و کسب قدرت سیاسی شهردار اصولگرای تهران، یا همان هدف پنهان و نهفته در این پیامها، تحقق نیافت.- چکیده انگلیسی: Abstract
The purpose of this paper is "Discourse Analysis of Cultural and Political Messages of Tehran Municipality" based on Laclau and Mouffe's discourse theory, published on the billboards of Tehran from 2006 to 2016, in order to answer these questions: How the Tehran municipality articulates discourse due to its nodal points and floating signifiers? Has it considered antagonizing and rejection of rival discourse components?
The researcher achieved a theoretical saturation by the targeted selection of 25 graphic designs and exploring the semantic implications and discourse structure of each according to the concepts and components of discourse theory. The findings of the research show: The nodal point and the “guardianship-centeredness (velayatmadari) “is on the focus of the municipality, the “jihadi management”, “clericalism”, “cultural invasion” are articulated around this focal point which has conformity with the discourse of “principals”.
The chain of equivalence with the critical political and social activists of the government was not formed. There was no success in antagonizing and non- articulating reformist discourse based on difference logic, either. And also gaining the political power of Tehran's Principal mayor, or the same hidden purpose behind these messages, did not materialize.- انتشار مقاله: 06-05-1398
- نویسندگان: محمدرضا آزادی نژاد,سروناز تربتی,لیلا نیرومند,امید علی مسعودی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی رسانههای دیداری و شنیداری
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تحلیل گفتمان,برجام,بیبیسی فارسی,پوشش خبری,کاهش تعهدات
- چکیده: یک سال پس از خروج آمریکا از توافقنامه برجام، شورای عالی امنیت ملی ایران با صدور بیانیهای اعلام کرد اجرای برخی اقدامات در چارچوب این تهعدنامه را متوقف میکند. سایت های خبری گوناگون که به پوشش اخبار مربوط به ایران میپردازند، در راستای مواضع و بر اساس گفتمان خود، اخبار کاهش تعهدات برجامی ایران را پوشش دادند که هدف این پژوهش تحلیل گفتمان سایت خبری بیبیسی فارسی در پوشش اخبار «کاهش تعهدات برجامی ایران» است. تحلیل گفتمان با بهره از رویکرد گفتمان کاوی وندایک ، روشی است که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است . شروع بازه زمانی پژوهش، از روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ و پایان بازه زمانی مورد مطالعه 20 آبان ماه 1398 است. متون موردمطالعه 9 خبر از از بین 122 خبر منتشر شده در بیبیسی فارسی، دربازه زمانی مورد مطالعه است و به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدهاند. یافتههای تحقیق نشان میدهد گفتمان ایران هراسی، گفتمان غالب در متون خبری بیبیسی فارسی است . دستیابی ایران به سلاح هستهای هدف ایران از فعالیتهای هستهای معرفی میشود و نگرانی اروپا و سایر طرف های برجام از نقض برجام توسط ایران مورد تاکید قرار میگیرد. بیبیسی در عین حالی که به مقصر بودن آمریکا معترف است اما این تقصیر را برجسته نمیکند و تلاش میکند ایران را نقض کننده اصلی برجام معرفی کند. آنچه مشهود است گفتمان امپریالیسم جهانی بر بیبیسی فارسی مسلط است و آمریکا به عنوان یک ابرقدرت که کشورهای دیگر در برابر او دست بسته و ناچار هستند، پذیرفته شده است.
- چکیده انگلیسی: One year after the exit of the United States from the JCPOA agreement, Iran has announced that would suspend certain measures under the JCPOA articles 26 and 36. Various news sites covered the news of Iran’s obligations reduction. The method of discourse analysis has been employed in this research using the Wendyek discourse mining approach. The beginning of the research is on Wednesday, May 7, 2009, when Iran took the first step to reduce its obligations and ended on November 11, 2017, ie. a few days after the fourth step of reducing its obligations. This research covered 9 news out of 122 ones published in BBC Farsi while this research has been dealing with the issue of Iran’s obligations reduction by selecting the purposive sampling method. Findings indicate that the Iranophobia discourse is the dominant one in BBC news Farsi texts. It has been emphasized that Iran’s acquisition of nuclear weapons is considered a violation of the IAEA. What is clear is that the global imperialism discourse dominates the BBC Farsi and the United States has been accepted as a superpower with which other countries are forced to comply with.
- انتشار مقاله: 19-12-1399
- نویسندگان: حسن قاسمی,لیلا نیرومند,آنی میرزاخانیان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی رسانههای دیداری و شنیداری
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تحلیل گفتمان,مدیریت جهادی,اصولگرایی,اصلاحطلبی,لاکلا و موفه,ولایتمداری
- چکیده: این مقاله درصدد «تحلیل گفتمان انتقادی پیامهای فرهنگی و سیاسی شهرداری تهران» است که از سال 1385 تا 1395 خورشیدی بر روی بیلبوردهای شهری انتشار یافتهاند. هدف کلی شناخت این گفتمان است، بنابراین، فرایند مطالعة کیفی آن بر اساس روش تحلیل گفتمان لاکلا و موفه انجام یافت. شناخت دالهای مرکزی، شناور و وقتهای مفصلبندیشده شهرداری تهران که برای به حاشیهراندن و غیریتسازی مؤلفههای گفتمانی رقیب بکار برده است بهعنوان پرسشها و اهداف این تحقیقاند. محقق با انتخاب هدفمند تعداد 25 نمونه طرح گرافیکی از میان جامعة آماری و نیز تحلیل جداگانة هر یک از آنها، به اشباع نظری رسید. روش تحقیق، بر اساس روش کیفی تحلیل گفتمان منطبق بر رویکرد پساساختارگرایی لاکلا و موفه است. نتایج و برونداد این پژوهش بیانگر آن است که؛ دال مرکزی «ولایتمداری» در محور و کانون گفتمان این نهاد قرار گرفته است. دالهای شناور «مدیریت جهادی»، «روحانیت» و «غربستیزی»، با پیوند به پیرامون و حول کانون مرکزی، مفصلبندی گفتمان شهرداری تهران با خاستگاه گفتمان «اصولگرایی» را، تشکیل دادهاند. همچنین از طریق برجستهسازی مؤلفههای گفتمان خودی و به حاشیهراندن دالهای مفصلبندی رقیب، از لایههای پنهان این پیامها قابلفهم است که هدف پنهان آن، هژمونی فرهنگی و ایدئولوژی گفتمان اصولگرایی و نیز دستیابی به قدرت سیاسی شهردار تهران است.
- چکیده انگلیسی: This research has been carried out to analyze the critical discourse of cultural and political messages of Tehran municipality which have been displayed on Tehran municipality billboards as of 2006 through 2016. This research focuses on understanding the components of this discourse which constitute the nodal points, floating signals and the articulation of moments of Tehran municipality in order to find out the chain of equivalence-difference used by the mentioned institution to marginalize and antagonize the discourse components of the rivals which make up the research purposes. The researcher has reached the theoretical diffusion selecting the statistical population by analyzing 25 messages on purpose. The methodology of this research is based on a qualitative research of discourse analysis according to the post structuralist approach of E. Laclau and S. Moffe. The findings of this research reveal that the nodal point and the guardianship-centeredness are focused by the municipality; the jihadi management, the clergy, and anti-westernism are articulated around this focal point which conform with principalism discourse. The hidden layers of the messages are revealed by highlighting the features of self-discourse and marginalizing the articulative signifies of the rival and that they have been pursuing some hidden goals which are to gain the political and ideological hegemony of the reformism discourse and achieving the political power of the mayor.
- انتشار مقاله: 07-06-1398
- نویسندگان: محمدرضا آزادی نژاد,سروناز تربتی,لیلا نیرومند,امیدعلی مسعودی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مدیریت اسلامی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: نهجالبلاغه,تحلیل گفتمان انتقادی,امام علی(ع),عبدالله ابن عباس,نظم گفتمانی,گفتمان مدیریت اسلامی
- چکیده: شناسایی گفتمان مدیریت اسلامی میتواند هم برای رهبران و هم برای افرادی که مسئولیتهای مدیریتی بخشی از جامعه را بر عهده دارند، بسیار راهگشا باشد. هدف این مقاله تحلیل گفتمان انتقادی نامههای امام علی به عبدالله ابن عباس است؛ بههمین دلیل با روش کیفی و با استفاده از تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف به بررسی و تحلیل نامههای امام علی به عبدالله بن عباس حاکم بصره پرداخته شده است. این نامهها هفت عدد است و تحلیل گفتمان انتقادی در سه سطح انجام شده است. در سطح توصیف ویژگیهای مهم زبانشناختی نامهها بهمنظور شناسایی نظم گفتمانی حاکم بر آنها مورد بررسی قرار گرفته است. در تفسیر تلاش شده است که این نظم گفتمانی در پرتو ویژگیهای متنی و همچنین شرایط تولید این متون در دوره امام علی(ع) تفسیر شود. همچنین در سطح تبیین تلاش شده است تا رابطه نظم گفتمانی با متن و بستر اجتماعی ـ سیاسی آن تبیین شود. بهطور کلی یافتهها نشان میدهد که در نظم گفتمانی امام علی تنها یک پرکتیس یا عمل گفتمانی قابلشناسایی است و آن پرکتیس گفتمانی امام ـ کارگزار است. امام علی در سطح پرکتیس گفتمانی امام ـ کارگزار انواع مختلف گفتمانها را برای مفصلبندی نظم گفتمانی یا همان گفتمان مدیریت اسلامی در نامههایشان بهکار گرفتهاند. بهطور کلی شش گفتمان در مفصلبندی پرکتیس گفتمانی امام ـ کارگزار برای تولید نظم گفتمان مدیریت اسلامی بهکار گرفته شده که عبارت است از: گفتمان مدیریت عدالتگرا و حقگو، گفتمان گشادهرویی مدیریتی، گفتمان مدارای مدیریتی، گفتمان سرنوشتگرا، گفتمان شهادتگرا و گفتمان دنیاگریزی.
- چکیده انگلیسی: Understanding the discourse of the Islamic management can be very helpful for both leaders and individuals who take managerial responsibilities in the society. This research is intended to have a critical discourse analysis of Imam Ali's letters to Abdullah Ibn Abbas. Hence, Imam Ali's letters to Abdullah bin Abbas, the ruler of Basra, are reviewed and analyzed through a qualitative method using Fairclough’s critical discourse analysis. These are seven letters analyzed through critical discourse analysis at three levels. At the level of important linguistic features of the letters, the eloquence dominating the letters was assessed. An attempt was made to interpret the eloquence of the discourse of this textual features in the context of writing of these letters in the era of Imam Ali (AS) at the level of interpretation. At the level of explanation, the researchers tried to identify the relationship between discourse eloquence and the text as well as its socio-political context. All in all, the findings indicate that in Imam Ali's discourse, there is only one identifiable practice or discourse practice which reveals that Imam Ali’s practice was only in an Imam-governor position. At this position, Imam Ali demonstrated different types of discourse to structure Islamic management in their letters. In general, six discourses were employed in the production of Imam-governor discourse to present the order of Islamic management discourse including justice-oriented and truthful management discourse, managerial open-minded discourse, managerial discourse orientation, fate-orientation discourse, martyrdom-orientation discourse and unworldliness discourse.
- انتشار مقاله: 01-08-1398
- نویسندگان: سیده مریم موسویان,لیلا نیرومند,نازنین ملکیان,ماندانا صنیعی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: راهبردهای توسعه روستایی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: روستا,کشاورزی,ارتباطات مشارکتی,فناوری نوین تولید
- چکیده: تولید محصولات کشاورزی به عنوان بخشی اثرگذار در توسعه کشور در ابعاد مختلف دارای اهمیت فراوانی است؛ اما با توجه به ضایعات تولید این محصولات در کشور که بنا به آمار بیش از30 درصد تولید کل محصولات است ضروری به نظر میرسد تا نسبت به تغییر شیوههای تولید از طریق همسو ساختن کشاورزان و روستاییان جهت استفاده از فناوریهای نوین تولید توسط آنان از طریق راهکارهای ارتباطات مشارکتی اقدام عاجل صورت پذیرد. جامعه آماری این تحقیق، مروجان شاغل در جهادکشاورزی خراسان رضوی و مددکاران ترویجی مرتبط با جهاد کشاورزی استان بوده که بر اساس نمونهگیری غیراحتمالی، جمعیت نمونه به شرحی که اعلام شده انتخاب گشت. روشهای بکار رفته «کیفی» و «کمّی» در این پژوهش به این شرح است که در ابتدا در روش «کیفی» از طریق «مصاحبه عمقی» با 15 تن از مددکاران کشاورزی در روستاهای تابعه مشهد مصاحبه شده و پاسخهای ارائه شده توسط نرم افزار Maxqda مورد تحلیل قرار گرفته و بر پایه این نتایج، ابزار سنجش با 40 گویه طراحی و از 220 مروج کشاورزی در سراسر استان خواسته شد تا نسبت به پاسخگویی اقدام کنند و سپس نتایج با استفاده از نرمافزار Spss مورد تحلیل قرار گرفت. هدف از این مطالعه، دستیابی به مدلی برای تببین اثرگذاری ارتباطات مشارکتی بر استفاده از فناوریهای نوین تولید بین کشاورزان است. تمامی 8 فرضیه مورد نظر در این پژوهش با استفاده از آزمون انوا و تحلیل واریانس یک طرفه مورد بررسی و تایید قرار گرفت و در نهایت با استفاده از رگرسیون خطی، اثرگذاری متغیرها تایید شد. پیشنهاد میشود مروجان کشاورزی برای همسوکردن کشاورزان جهت استفاده از فناوریهای نوین تولید از دانش و ابزار ارتباطات مشارکتی بهرهمند می شود.
- چکیده انگلیسی: Production of agricultural products as an effective part in the development of the country in various dimensions is of great importance; However, considering the waste of production of these products in the country, which according to statistics is more than 30% of total production, it seems necessary to change production methods by aligning farmers and villagers to use new production technologies by them through communication solutions. Participate in urgent action. The statistical population of this study was the promoters working in Khorasan Razavi agricultural jihad and extension assistants related to the agricultural jihad of the province. Based on non-probability sampling, the sample population was selected as described. The "qualitative" and "quantitative" methods used in this research are as follows: At first, in the "qualitative" method, through "in-depth interviews", 15 agricultural workers in the villages of Mashhad were interviewed and the answers provided by the software Maxqda was analyzed and based on these results, the measurement tool was designed with 40 items and 220 agricultural promoters across the province were asked to respond and then the results were analyzed using SPSS software. The purpose of this study is to obtain a model to explain the impact of participatory communication on the use of new production technologies among farmers. All 8 hypotheses in this study were tested and confirmed using variance test and one-way analysis of variance, and finally, using linear regression, the effect of variables was confirmed. It is suggested that agricultural promoters use the knowledge and tools of participatory communication to align farmers to use new production technologies.
- انتشار مقاله: 03-11-1399
- نویسندگان: هادی زارعی,لیلا نیرومند,سمیه تاجیک اسماعیلی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تدریس پژوهی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آموزش,بارش مغزی,حل مساله,تعامل دانشآموز و معلم
- چکیده: این پژوهش به منظور مقایسه اثربخشی روشهای تدریس بارش مغزی و حل مساله بر تعامل معلم و دانش آموزان صورت گرفته است. این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی و از روش تحقیق شبه آزمایشی استفاده شده است، طرح تحقیق شامل پیش آزمون و پس آزمون با گروههای آزمایش 1 و 2 است. جامعه این پژوهش از کلیه دانش آموزان پسر پایه نهم شهرستان قدس که در سال تحصیلی 98-1397 مشغول به تحصیل بودند. با استفاده از روش تصادفی خوشه ای دو مرحله ای دو کلاس به عنوان نمونه آماری انتخاب و به طور تصادفی یکی از کلاس ها در معرض متغیر مستقل روش تدریس بارش مغزی و کلاس دیگر در معرض متغیر مستقل روش تدریس حل مساله قرار داده شدند، ابتدا پیش آزمون تعامل معلم و دانش آموز از دو گروه گرفته شد و بعد از اجرای دوره در نیمسال دوم از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. داده های حاصل ، با استفاده آزمون تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) برای نمرات اختلافی مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ای پژوهش نشان داد که علی رغم آنکه هر دو روش بر متغیر وابسته تاثیر مثبت داشته اند، روش تدریس بارش مغزی در مقایسه با روش حل مساله اثربخشی بیشتری داشته است. اما تفاوت این دو روش برای نامطمئن بودن، ناراضی بودن، تنبیه کردن معنادار نمی باشد. پیشنهاد می شود با توجه به اهمیت ارتباط بین معلم و دانش آموز از روش های فعالی که منجر به افزایش بهبود روابط بین معلم و دانش آموز می شود استفاده شود.
- چکیده انگلیسی: The Comparison of the effectiveness of teaching methods of brainstorming and problem solving on teacher-student interaction
Introduction
In the traditional educational system, teaching and learning methods are based on listening, verbal expression and memorizing the educational contents, and the emphasis is on passive methods. No attention is paid to the importance of teacher - students interaction, So students' tastes and creativity are ignored, their motivation and interest in learning are lost and it leads to academic failure.
One of the ways to reinforce classroom interactions is the brainstorming method. In this method, the teacher led the student toward the highest level of activity to solve the problems and enable them to work on their own. In 1938, Osborne introduced organized ideation for group. (Furnham & Yazdanpanahi, 1995).
Another active teaching method is problem solving. In this method, the teacher motivates the student by proposing a problem and coerces him to collect information and judge based on it. The teacher should have enough information about the subject and know the resources related to the subject, Also, enough facilities, well-equipped library or a laboratory is a required. Cultivating the seeker's cognitive organization by teaching problem-solving goes back to the philosophical ideas of William James and John Dewey (Kramol, 1993). The problem is a conflict between the existing situation and desired situation (Glover, 2002). In fact, when a person is faced with a situation that he cannot quickly respond to the situation, he faces a problem (Saif, 2002). Problem solving consists of five steps:
Problem identification and definition, information gathering, logical conclusion, test results and evaluation and decision making (Myers, 2004). The application of this method in education dates back to the late 1960s and early 1970s as part of the cognitive-behavioral movement (Azimi et al, 2013).
In addition to the subject matter knowledge, the teacher should have sufficient skills about the methods of educational design and its evaluation. Research results and the advanced learning theories place great emphasis on student participation during their teaching. This study seeks to investigate the role of teaching methods of brainstorming and problem solving on teacher-student interaction in the classroom and examines the following question:
Which of the two methods of brainstorming and problem solving has the greatest impact on teacher-student interaction?
Researchmethod
Ninth-grade male students studying in Qods Town in the academic year 2018-2019 formed the statistical population. Two classes were selected as a statistical sample using a two-stage cluster random method. One of the classes was randomly exposed to the independent variable of brainstorming method and the other class was exposed to the independent variable of problem solving method. Given that the selected sample is male, the sex factor was controlled. This research is a quasi-experimental study in which a pre-test-post-test experimental design with two experimental groups was used. Its presentation is as follows:
T_2 X_1 T_1
T_2 X_2 T_1
ResearchFindings
Findings show that the average post-test of experimental group 1 (brainstorming teaching method) has increased in the dimensions of leadership, supportive behavior, understanding and responsibility for the pre-test. But the scores of uncertainty, dissatisfaction, punishment, and strictness have decreased somewhat. The results also show that the average post-test of experimental group 2 (problem solving teaching method) has shown some increase in all dimensions except dissatisfaction and punishment. The results of multivariate analysis of variance showed that the significance level of all four relevant multivariate statistics, namely Pillai effect, Wilks Lambda, hotelling effect and the largest root, is less than 0.05. Thus, the statistically zero hypothesis is rejected and there is a significant difference between the scores of experimental groups 1 and 2 in the amount of teacher-student interaction. Also, the observed level of significance for the differences of leadership subscales, helpful behavior, understanding, and responsibility between experimental groups 1 and 2 is less than 0.05. Therefore, there is a significant difference between experimental groups 1 and 2 in the mentioned subscales. The significance level observed for uncertainty, dissatisfaction, punishment and strictness is more than 0.05, so the null hypothesis is confirmed and concluded that there is no significant difference between experimental groups 1 and 2 in these dimensions.
Discussion
The present study was conducted to compare the effectiveness of teaching methods of brainstorming and problem solving on the interaction between teachers and ninth grade male students in Qods Town, Iran. This study sought to answer the question of which methods of teaching: brainstorming and problem solving are most effective on teacher-student interaction. To show the difference between pre-test and post-test scores of experimental groups 1 and 2, the mean scores due to the difference between pre-test and post-test were compared through multivariate analysis of variance. According to the results, brainstorming method is more effective on leadership subscales, helpful behavior, understanding, responsibility, although this difference is not significant for uncertainty, dissatisfaction, punishment and strictness. Descriptive data also showed that the average post-test of the group who were trained in brainstorming has increased in terms of leadership, supportive behavior, understanding and responsibility for the pre-test. But the scores of uncertainty, dissatisfaction, punishment, and strictness have decreased somewhat. The results also show that the average post-test of students who were trained in problem-solving showed some increase in all dimensions except dissatisfaction and punishment. In fact, the results show that students - teachers interaction can be influenced by the teaching method and help to adopt appropriate methods to improve these relationships. If the adopted method, such as brainstorming, is accompanied by dialogue and discussion, naturally the state of interactions will grow even more.
According results, it is suggested that other different teaching methods be compared about the student-teacher interaction variable. Also, in-service courses be held to familiarize teachers with new teaching methods. To generalize the results, it is suggested that a similar research be done in the girls' community as well as in other sections. There were some limitations in the implementation of this study, such as the limited statistical population to boys and caution in generalizing the results to the girl population, as well as the limitation of the research tool to another questionnaire.
References
Azimi, F., Ghorbanalipoor, M. & Farid, A. (2013). The effectiveness of teaching problem-solving skills in achievement motivation and happiness of girl students in high school in Khoy City in the academic year of 2012-2013. Journal of Research in Teaching, 1(2), 35-42. [in persian].
Behrangi, M.R & Kurdloo, M.(2017). The effect of experimental science teaching on metacognitive learning with educational management model. New Approach Quarterly in Educational Management,8(1). 89 – 116. [in persian].
Furnham, A., & Yazdanpanahi, T. (1995). Personality differencesand group versus individual brainstorming. Journal of educational psychology, 73-80- انتشار مقاله: 25-10-1398
- نویسندگان: بهروز زینلی,سمیه تاجیک اسماعیلی,لیلا نیرومند,افسانه مظفری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تدریس پژوهی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آموزش,بارش مغزی,حل مساله,تعامل دانشآموز و معلم
- چکیده: این پژوهش به منظور مقایسه اثربخشی روشهای تدریس بارش مغزی و حل مساله بر تعامل معلم و دانش آموزان صورت گرفته است. این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی و از روش تحقیق شبه آزمایشی استفاده شده است، طرح تحقیق شامل پیش آزمون و پس آزمون با گروههای آزمایش 1 و 2 است. جامعه این پژوهش از کلیه دانش آموزان پسر پایه نهم شهرستان قدس که در سال تحصیلی 98-1397 مشغول به تحصیل بودند. با استفاده از روش تصادفی خوشه ای دو مرحله ای دو کلاس به عنوان نمونه آماری انتخاب و به طور تصادفی یکی از کلاس ها در معرض متغیر مستقل روش تدریس بارش مغزی و کلاس دیگر در معرض متغیر مستقل روش تدریس حل مساله قرار داده شدند، ابتدا پیش آزمون تعامل معلم و دانش آموز از دو گروه گرفته شد و بعد از اجرای دوره در نیمسال دوم از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. داده های حاصل ، با استفاده آزمون تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) برای نمرات اختلافی مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ای پژوهش نشان داد که علی رغم آنکه هر دو روش بر متغیر وابسته تاثیر مثبت داشته اند، روش تدریس بارش مغزی در مقایسه با روش حل مساله اثربخشی بیشتری داشته است. اما تفاوت این دو روش برای نامطمئن بودن، ناراضی بودن، تنبیه کردن معنادار نمی باشد. پیشنهاد می شود با توجه به اهمیت ارتباط بین معلم و دانش آموز از روش های فعالی که منجر به افزایش بهبود روابط بین معلم و دانش آموز می شود استفاده شود.
- چکیده انگلیسی: The Comparison of the effectiveness of teaching methods of brainstorming and problem solving on teacher-student interaction
Introduction
In the traditional educational system, teaching and learning methods are based on listening, verbal expression and memorizing the educational contents, and the emphasis is on passive methods. No attention is paid to the importance of teacher - students interaction, So students' tastes and creativity are ignored, their motivation and interest in learning are lost and it leads to academic failure.
One of the ways to reinforce classroom interactions is the brainstorming method. In this method, the teacher led the student toward the highest level of activity to solve the problems and enable them to work on their own. In 1938, Osborne introduced organized ideation for group. (Furnham & Yazdanpanahi, 1995).
Another active teaching method is problem solving. In this method, the teacher motivates the student by proposing a problem and coerces him to collect information and judge based on it. The teacher should have enough information about the subject and know the resources related to the subject, Also, enough facilities, well-equipped library or a laboratory is a required. Cultivating the seeker's cognitive organization by teaching problem-solving goes back to the philosophical ideas of William James and John Dewey (Kramol, 1993). The problem is a conflict between the existing situation and desired situation (Glover, 2002). In fact, when a person is faced with a situation that he cannot quickly respond to the situation, he faces a problem (Saif, 2002). Problem solving consists of five steps:
Problem identification and definition, information gathering, logical conclusion, test results and evaluation and decision making (Myers, 2004). The application of this method in education dates back to the late 1960s and early 1970s as part of the cognitive-behavioral movement (Azimi et al, 2013).
In addition to the subject matter knowledge, the teacher should have sufficient skills about the methods of educational design and its evaluation. Research results and the advanced learning theories place great emphasis on student participation during their teaching. This study seeks to investigate the role of teaching methods of brainstorming and problem solving on teacher-student interaction in the classroom and examines the following question:
Which of the two methods of brainstorming and problem solving has the greatest impact on teacher-student interaction?
Researchmethod
Ninth-grade male students studying in Qods Town in the academic year 2018-2019 formed the statistical population. Two classes were selected as a statistical sample using a two-stage cluster random method. One of the classes was randomly exposed to the independent variable of brainstorming method and the other class was exposed to the independent variable of problem solving method. Given that the selected sample is male, the sex factor was controlled. This research is a quasi-experimental study in which a pre-test-post-test experimental design with two experimental groups was used. Its presentation is as follows:
T_2 X_1 T_1
T_2 X_2 T_1
ResearchFindings
Findings show that the average post-test of experimental group 1 (brainstorming teaching method) has increased in the dimensions of leadership, supportive behavior, understanding and responsibility for the pre-test. But the scores of uncertainty, dissatisfaction, punishment, and strictness have decreased somewhat. The results also show that the average post-test of experimental group 2 (problem solving teaching method) has shown some increase in all dimensions except dissatisfaction and punishment. The results of multivariate analysis of variance showed that the significance level of all four relevant multivariate statistics, namely Pillai effect, Wilks Lambda, hotelling effect and the largest root, is less than 0.05. Thus, the statistically zero hypothesis is rejected and there is a significant difference between the scores of experimental groups 1 and 2 in the amount of teacher-student interaction. Also, the observed level of significance for the differences of leadership subscales, helpful behavior, understanding, and responsibility between experimental groups 1 and 2 is less than 0.05. Therefore, there is a significant difference between experimental groups 1 and 2 in the mentioned subscales. The significance level observed for uncertainty, dissatisfaction, punishment and strictness is more than 0.05, so the null hypothesis is confirmed and concluded that there is no significant difference between experimental groups 1 and 2 in these dimensions.
Discussion
The present study was conducted to compare the effectiveness of teaching methods of brainstorming and problem solving on the interaction between teachers and ninth grade male students in Qods Town, Iran. This study sought to answer the question of which methods of teaching: brainstorming and problem solving are most effective on teacher-student interaction. To show the difference between pre-test and post-test scores of experimental groups 1 and 2, the mean scores due to the difference between pre-test and post-test were compared through multivariate analysis of variance. According to the results, brainstorming method is more effective on leadership subscales, helpful behavior, understanding, responsibility, although this difference is not significant for uncertainty, dissatisfaction, punishment and strictness. Descriptive data also showed that the average post-test of the group who were trained in brainstorming has increased in terms of leadership, supportive behavior, understanding and responsibility for the pre-test. But the scores of uncertainty, dissatisfaction, punishment, and strictness have decreased somewhat. The results also show that the average post-test of students who were trained in problem-solving showed some increase in all dimensions except dissatisfaction and punishment. In fact, the results show that students - teachers interaction can be influenced by the teaching method and help to adopt appropriate methods to improve these relationships. If the adopted method, such as brainstorming, is accompanied by dialogue and discussion, naturally the state of interactions will grow even more.
According results, it is suggested that other different teaching methods be compared about the student-teacher interaction variable. Also, in-service courses be held to familiarize teachers with new teaching methods. To generalize the results, it is suggested that a similar research be done in the girls' community as well as in other sections. There were some limitations in the implementation of this study, such as the limited statistical population to boys and caution in generalizing the results to the girl population, as well as the limitation of the research tool to another questionnaire.
References
Azimi, F., Ghorbanalipoor, M. & Farid, A. (2013). The effectiveness of teaching problem-solving skills in achievement motivation and happiness of girl students in high school in Khoy City in the academic year of 2012-2013. Journal of Research in Teaching, 1(2), 35-42. [in persian].
Behrangi, M.R & Kurdloo, M.(2017). The effect of experimental science teaching on metacognitive learning with educational management model. New Approach Quarterly in Educational Management,8(1). 89 – 116. [in persian].
Furnham, A., & Yazdanpanahi, T. (1995). Personality differencesand group versus individual brainstorming. Journal of educational psychology, 73-80- انتشار مقاله: 25-10-1398
- نویسندگان: بهروز زینلی,سمیه تاجیک اسماعیلی,لیلا نیرومند,افسانه مظفری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: ترویج علم
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تکامل,روابط بینالملل,همکاری علمی,دیپلماسی علم
- چکیده: دهه گذشته هر دو جنبه کاربردهای رسمی و مطالعات جدید، شاهد ظهور دیپلماسی علم بوده است. (لرد و توریکان [1]2007، 2009). تعدادی از عوامل همچنان به این روند ادامه می دهند، اما مهمترین آنها که بیشتر و بیشتر شناخته شده است ، چالشهای عمده بینالمللی در طبیعت و علم و کاربردهای آن به عنوان بخشی از علت و همچنین درمان است. در نتیجه، در حالی که بیشتر رژیم علمی بینالمللی همچنان بر کشفیات تمرکز دارد، تقاضا(درخواست) برای ادغام همکاری علمی در روابط بینالمللی افزایش مییابد. این مقاله یک مرور کلی از تحول دیپلماسی علمی طی دهههای گذشته (و فراتر از آن) با تمرکز ویژهای بر پیشرفتهای اخیر با نگاهی به جلو ارائه میدهد.
[1] Lord and Turekian- چکیده انگلیسی: The past decade has witnessed the emergence of science diplomacy,
both as a formalized set of operations and new field of
study and research (Lord and Turekian 2007, 2009). A number of
factors continue to drive this trend, but the most important
one is the recognition that more and more, major challenges are
international in nature and that science and its applications
are part of the cause as well as the cure. As a result, while much of the
international science regime is still focused on
discovery, there is an increasing need/demand for the integration of
science cooperation in international relations. This article
provides a brief overview of the evolution of science diplomacy over
the past decades (and beyond) with special focus on
recent developments. It will conclude by looking forward- انتشار مقاله: 14-12-1398
- نویسندگان: بهاره صفوی,لیلا نیرومند
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش های جامعه شناختی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: روابط عمومی,اثر بخشی,واژگان کلیدی: فناوریهای نوین ارتباطی,ارزیابی مشتریان,موسسه مالی اعتباری کوثر
- چکیده: چکیده
هدف این پژوهش تبیین تأثیر استفاده از فناوریهای نوین ارتباطی بر ارزیابی مشتریان از اثر بخشی روابط عمومی مؤسسه مالی اعتباری کوثر است . این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جمع آوری دادهها توصیفی - پیمایشی میباشد. جامعه آماری تحقیق، کلیه مشتریان موسسه مالی و اعتباری کوثر شعب تهران است که طی یک هفته مراجعه مشتریان در شرایط عادی محاسبه شده و به صورت تقریبی آمار مراجعین به دست آمد ؛که با توجه به فرمول کوکران تعداد 384 نفر به صورت نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است که توسط محقق، بومیسازی شده و شامل 32 پرسش است. روایی محتوایی پرسشنامه به تایید جمعی از صاحب نظران رسید. جهت سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ با استفاده از نرم افزار Spss، که بیش تر از 0.7 محاسبه گردید، استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش با نرم افزار Smart PLS نشان میدهد که استفاده از فناوریهای نوین ارتباطی بر ارزیابی مشتریان از اثربخشی روابط عمومی موسسه مالی اعتباری کوثر تاثیر دارد. همچنین، استفاده از اینترنت بانک، همراه بانک، خودپرداز، پایانه فروش (کارتخوان)، پیامکهای تبلیغاتی و استفاده از پست الکترونیک بر افزایش اثربخشی روابط عمومی موسسه مالی اعتباری کوثر تاثیر دارد.- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 05-06-1399
- نویسندگان: علی قاسمی,لیلا نیرومند,بی بی سادات میر اسماعیلی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش های جامعه شناختی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مهارت های زندگی,شهروندان تهرانی,سواد رسانه ای,واژگان کلیدی: ارائه الگوی مطلوب
- چکیده: چکیده: مهارت های زندگی به ایجاد روابط بین فردی مناسب و موثر، انجام مسئولیت های اجتماعی و تصمیم گیری های صحیح افراد کمک می کند ، می توان گفت که سواد رسانه ای که از مباحث جدید در حوزه ارتباطات و رسانه است هم می تواند یکی از مهارت های زندگی محسوب گردد. لذا هدف این پژوهش عبارت است از ارائه الگوی مطلوب مهارت های زندگی بر سواد رسانه ای شهروندان که از روش پیمایشی نیز بهره گرفته شده است . جامعه آماری این پژوهش شامل شهروندان شهر تهران است که با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه 385نفر تعیین شد . ابزار سنجش داده ها در این پژوهش پرسشنامه استاندارد مهارت های زندگی ساعتچی و همکاران (1389) و همچنین پرسشنامه سواد رسانه ای محقق ساخته می باشد . در این تحقیق از نظریه سواد رسانه ای پاتر و مهارت های زندگی سازمان بهداشت جهانی بهره گرفته شده است . در بخش تجزیه و تحلیل داده های آماری از آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شده است . یافته های پژوهش نشان داد که مهارت های زندگی بر ابعاد سواد رسانه ای و همچنین مهارت های زندگی و مولفه های آن بر سواد رسانه ای شهروندان تهرانی تاثیر دارد و الگوی مطلوب نیز در این زمینه ارائه گردید.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 16-06-1399
- نویسندگان: نسرین آقاملا,لیلا نیرومند,نازنین ملکیان,سمیه تاجیک اسماعیلی
- مشاهده