در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تحقیقات مدیریت آموزشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اختلال یادگیری,ذهن آگاهی,کم توجهی
- چکیده: هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخله ذهن آگاهی بر اختلال کمتوجهی و اختلال یادگیری در هنرجویان هنرستان های پسرانه شهر رودهن در سال تحصیلی 98-97 انجام شد.
مواد و روشها: روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل همه هنرجویان هنرستانهای پسرانه شهید چمران و آیت الله رفسنجانی در سال تحصیلی 98-97 در شهر رودهن بود که از بین آنها 30 نفر با نمونه گیری در دسترس انتخاب و سپس به صورت تصادفی در گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند (15 n1=n2=). ابزار پژوهش شامل پرسشنامه d2جهت ارزیابی مشکلات کمتوجهی و پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو توسط ویلکات و همکاران(CLDQ) بود. گروه آزمایش تحت مداخله ذهن آگاهی قرار گرفتند اما گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. داده ها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند.
یافته ها: نشان داد که به کارگیری مداخله ذهن آگاهی موجب کاهش معنادار اختلال کمتوجهی(001/0P=) در آزمودنیهای گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه شد. اما در کاهش مشکلات یادگیری اثربخشی معناداری مشاهده نشد.
نتیجه گیری: براساس یافته حاصل مبنی بر اثربخشی معنادار مداخله ذهن آگاهی بر کاهش اختلال کمتوجهی پیشنهاد میشود، مشاوران و درمانگران برای کاهش مشکلات کمتوجهی هنرجویان هنرستانها، از مداخله ذهن آگاهی استفاده نمایند.- چکیده انگلیسی: Objective: The aim of this study was to determine the efficacy of mindfulness-based cognitive therapy intervention on attention deficit disorder and learning disorder in the students of Roodehen male vocational schools in the academic year 97-98.
Materials and Methods: The research method was quasi-experimental with pre-test design, post-test with control group.The statistical population included all students of Shahid Chamran and Ayatollah Rafsanjani Male Vocational Schools in the academic year of 97-98 in the city of Roodehen. (n1=n2=15). The research instruments included the d2 questionnaire to assess attention deficit problems and the Colorado Learning Problems Questionnaire by Willcutt et al. (CLDQ).The experimental group underwent mindfulness intervention but the control group did not receive any intervention. Data were analyzed by multivariate analysis of covariance.
Results: It showed that the application of mindfulness intervention significantly reduced attention deficit disorder (P = 0.001) in the experimental group compared to the control group. But no significant effectiveness was observed in reducing learning difficulties.
Conclusion: Based on the findings of the significant effectiveness of mindfulness intervention on reducing attention deficit disorder, it is suggested that counselors and therapists use mindfulness intervention to reduce the problems of inattention of vocational school students.- انتشار مقاله: 16-07-1399
- نویسندگان: قدیر قدیری علمداری,حسین بیگدلی,رضا حسین پور
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: رویکردی نو در علوم تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آموزشهای الکترونیک,مدیریت یکپارچه,منابع انسانی,عملکرد مدیران
- چکیده: فناوری اطلاعات به عنوان یک زیرساخت جدید توجه زیادی را به توانمندسازی کارکنان در سازمانها به خود جلب کرده است. لذا هدف از این پژوهش، بررسی و تبیین نقش تأثیر آموزشهای الکترونیکی بر مدیریت یکپارچه و بهینه منابع انسانی در عملکرد مدیران حوزهی ستادی وزارت آموزش و پرورش میباشد. این تحقیق به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این مطالعه 487 نفر است. حجم نمونه مورد مطالعه در این تحقیق از طریق جدول مورگان جرسی 216 نفر است. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش انحصاراً پرسشنامه محقق ساخته است؛ در این تحقیق به منظور آزمون فرضیهها از t تک متغیره و خی 2 استفاده شده است. محاسبات آماری این تحقیق به وسیله SPSS انجام گردید. با توجه به تجزیه و تحلیل دادهها و نتایج آزمون فرضیههای تحقیق، اجرای دورههای آموزشهای الکترونیکی بر مدیریت یکپارچه و بهینه منابع انسانی درعملکرد مدیران و بر کاهش هزینههای آموزشی و اداری تاثیر معناداری دارد و در تغییر فرهنگ سازمانی و بر افزایش یادگیری موثر است و درنهایت بر عملکرد مدیران حوزهی ستادی وزارت آموزش و پرورش موثر است.
- چکیده انگلیسی: Information technology as a new infrastructure has attracted much attention in the empowerment of employees in organizations. Thus, the purpose of this study was to investigate and explain the impact of e-learning on the integrated and optimal human resource management in the performance of staff managers in the Ministry of Education. This research is a survey research method. The population of this study was 487 people. The sample size of the study is 216 people through Morgan Jersey table. The data gathering tool in this study is exclusively a researcher-made questionnaire. In this study, univariate t and chi 2 were used to test the hypotheses. Statistical calculations were performed by SPSS. According to the data analysis and the results of the research hypotheses test, the implementation of e-learning courses has a significant impact on the integrated and optimal human resource management on the performance of managers and on the reduction of educational and administrative costs. And it is effective in changing organizational culture and enhancing learning, and ultimately affecting the performance of department managers in the Ministry of Education.
- انتشار مقاله: 02-10-1398
- نویسندگان: قدیر قدیری علمداری,علی اصغر عنایتی
- مشاهده